Tátralátó 30

biborTúra éve: 20102010.07.26 00:14:23
megnéz bibor összes beszámolója

Privát Tátralátó

Szombat este a nagybörzsönyi  tó partján sokatmondóan mondják a horgászok:a Magyar-hegy felett borult az ég esõ lesz. A szél feltámad, bevackolom magam a sátor mélyére és beállítom az ébresztõt.Éjfél után pár perccel esni kezd. A szél és esõ hangja a pecásokéval keveredik -méghogy a horgászat csendes mûfaj!..- Óránként felébredve eljön a hajnal, marad az esõ. Visszaalszok és fél8kor ébredek. Ráérõsen szedelõzködve fontolgatom az indulásom a túrán, hideg van, nincs nálam csak pár póló és rövidgatya meg fogok fagyni és fél9 után érek majd csak a fõtérre. Na de nem elmenni a Börzsönybe?Megijedni egy kis didergéstõl és esõtõl? Vacilálok még odafelé is, majd a faluban 2 srác kérdezi hol lesz a rajt. Ha õk indulhatnának fél9 után,talán mégis mennem kéne?

Bent kiderül, hogy lefújták az egészet, csak önszorgalomból lehet végigmenni. Bár fogalmam sincs miért, hiszen elõfordult már a világtörténelemben , hogy esett az esõ és mégis elindultak emberek túrázni.. Rövidke tanakodás után a srácokkal, Ádámmal és Janival elindulunk itiner, térkép nélkül.  Magyar-völgy és Bányapuszta között a kéket átfestették a patak partjára a tavalyihoz képest így sokkal kevesebb a köves aszfaltút az elején.Sár akad, a háznál a fiúk megreggeliznek én pedig magamhoz veszek egy jóképû nyársalóbotot, hasznos lesz pár helyen.A P+ig vezetõ ösvény is simán járható, itt már az esõ sem zavar hisz csuromvíz vagyok , ugyan mindegy csöpög még rám vagy sem. Elkezdjük a K3 V-betûit róni és furamód sokkal jobb az út mint szárazon. Az esõ valahogy egybetartja az apró kavicsokat és a meredekebb oldalakon sem pereg ki a lábunk alól.A völgyekben olyan mintha esteledne: félhomályban kb. 50 méterre látni. Viszont figyelni kell a lábunk elé mert nagyon sok szalamandra korzózik. Csúszkálás nélkül érünk el a Kõkorsóhoz. Itt mivel itinerem sincs és ugyis magunknak csináljuk megengedem magamnak azt az örömöt, hogy toronyiránt vágok neki Magosfának a szerpentinezõs K3 helyett. Van benne kihívás:) Ahogy haladunk felfelé egyre csökken a látótávolság van ahol 10-15 méter után csak a fehér semmi van. A P3 laza szintútját elérve megiszom a vizem, belülrõl is ázzak:) Elmegyünk Magosfára, Ádámék még úgyse jártak itt nappal. A nemzetiszín jelzéseken a Csóvira fel 3 futó és 1 kutya jön szembe velünk, egyikükön ijesztõen rövid nadrág díszeleg. A kilátóba nem mászunk fel, nem valószínû, hogy bármilyen kilátásban részünk lenne. Hideg-hegyig egy kóbor lélekkel sem találkozunk. A ház alig akar kibontakozni a tejfölfehér felhõbõl- ködbõl. Az ajtó becsukva de mielõtt a szívünkhöz kapnánk azért enged a kilincs, nyitva van a th. A fiúk esznek valamit én pedig az ismerõs pultossal beszélgetve múlatom az idõt és egy sörrel melegítem magam. Majd' egy óra múlva indulunk csak tovább. Alig 15 fok van kint, vacogok , bent jobb idõ volt..Ereszkedünk a KN-en és tényleg mintha másik évszakba vagy országba kerültem volna: pénteken még 30 fok felett fõttem a hõségben most pedig mintha álmodnék és ugrottunk volna egyet a nyirkos õszbe. Lefelé van pár sárosabb rész, de bottal probléma és csúszkálás nélkül megy. A Hegyes- hegyi rakodónál se nyílnak most virágok, így célba vesszük a Száraz- fa bércet. Deja vu érzés: K3, jobbra lent patak, szûkebb ösvény.. akárcsak Kõkorsó elõtt. Ereszkedünk a S3ig ahol  füst és kajaillat csapja meg az orrunkat. Kisirtáson valóban ott vannak a Toboz kh. -ban a szervezõk, végülis az õ kezelésükben áll a ház..Itt találkozunk hát a pontõrökkel-szervezõkkel,beszélgetünk, kapunk meleg teát, zsíroskenyeret és több csokit még útravalónak is. Majdnem fél órát eltöltünk ,kilépve  ismét ledermedek. Elõzõ nap fehér papírokkal kiszalagozták az utat a Tolmács-hegyig, ezekbõl esõ után több volt a földön mint a fákon. Szerencsére a felfelé megteszi a hatását és felérve nem fázok. A S+en már csak le kell gurulni Nagybörzsönybe. Sejtelmes a táj: a vadkerítés és a fák sziluettje kirajzolódik a fehér ködben, egy horrorfilm díszlete is lehetne. A falu elõtt favágás- ritkítás miatt néhol kerülgetni kell, és az utolsó csaláncsípéseket is begyûjtve csak pár méter maradt a házakig! A S+ utolsó 10 métere kegyetlen saras és csúszik, tapadok a fákra és a botra,kis csapatunkból  seggreesés nélkül csak nekem sikerül megúszni az utolsó pár métert:) A Völgy utcában az elsõ kék kútnál lecsapatjuk magunkat. Sármentesen térünk vissza a reggeli kiindulópontra, s közben észrevesszük: az esõ is elállt. Hogy mi értelme végigmenni  a meg nem rendezett túrán?Nem bántam meg,  mert jó móka volt e.p.-ok nélkül is szétázni, a nem létezõ szintidõn belül sok dekkolással  beérni a nem létezõ célba,vidáman végigmenni passzióból ködben -"fagyban" , szalamandrák között a szemét szúnyogok nélkül;  és  sokkal jobban esik hazaérve melegvízben fürödve arra gondolni hogy túráztam egyet a Börzsönyben csak úgy, a magam kedvére..Azokat sajnálom akik sok km-t autóztak a túra miatt és csalódottan kellett hazamenniük. Extrém körülményekrõl szó sem volt, talán az elmúlt idõszak komolyabb esõs- áradásos dolgai miatt féltek megrendezni?De hiszen egy éjszakás esõtõl nem változik az Oltár-patak Niagarává.. Vagy a pontõrök nem készültek fel az órákig esõben ácsorgásra? Arra elég lett volna venni egy doboz zsírkrétát v pár szúróbélyegzõt kitenni.Frissítõpont meg lehetett volna Hideg- hegyen is. Kicsit rugalmasabban kezelve a dolgokat egyszerû és aznap reggel is kivitelezhetõ néhány változtatással simán meg lehetett volna tartani, elkerülve sok ember csalódását.

Túra éve: 2009
biborTúra éve: 20092009.12.31 11:30:15
megnéz bibor összes beszámolója
Év végi összegzés közben találtam ezt a kettõt, gondoltam felteszem ide is, mert anno csak a fórumra írtam.

Reggel a legelején indulok,a tegnap után van némi izomlázam, az elsõ 6-7 km álmos bemelegítõ;Bányapusztáig 2sráccal megyek- kösz fiúk a társaságot:) -,majd magam megyek tovább, nem szoktam futni itt fõleg nem akarok végig terepfélmaratont nyomni. Több futó is lehagy ami nekem nagyon furcsa nem szoktam meg a magánjárkálásaim során h bárki leelõzzön csak azt h utolérjem és én hagyjam le a turistákat:) Magosfánál nagyon utálom magam mert úgy érzem tök lassan haladok a parton, elõttem egy anyamalac a süldõivel rámröfög , majd mikor látom, hogy majdnem visszacsúszik õ is a
meredeken mondok egy cifrát amire szétszaladnak :) Az EP-n rövidke pihenõ tovább a Csóványosra felmegyek, mert ugyan láttam vkiket akik a NHH-re a szinten menõ uton folytatták de jobban esett a szivemnek az, hogy a Csóviról lefelé belefuthattam és utána a Hideg-hegyi part. Onnantól tudtam elõre, hogy lazulós rész jön egészen Kisirtáspusztáig és nem siettem eléggé úgy csináltam mint aki jól végzi dolgát, sztem itt vesztettem egy csomó idõt is. A Tolmács - hegyre felfelé nem kellett volna zsíroskenyeret ennem, talán úgy jobban vettem volna.. az utolsó EP után rádöbbenek h mindjárt vége, még pár km és vége kezdtem sajnálni h már alig van hátra út. Nézem az idõt 5:22 amikor már csak alig van hátra valami, gyorsítok , hogy legalább 6 órás idõ alatt bent legyek.Beérek Nagybörzsönybe és látom még van pár percem, 5:55 lett a vége.
Háát.. nem igazán vagyok elégedett magammal, hiszen ha nem kell a cuccot vinnem legalább 20 -30 p-el elõbb ott vagyok, és még egy csomó "ha nem" amire rájöttem: 1, tegnapin az h ha nem sokan indulnak ne siessek, ne kelljen várnom a pontõrre 2, minimál cucc, hogy ne kelljen sherpásat játszanom 3 meg kell szoknom ha járok ilyesmikre, hogy aki fut az le fog hagyni, vagy nekem is futni kell:) 4 vizet inni tényleg nem árt stb..De összességében jó ez igy szervezett keretek között is,alapvetõen tetszett.Még pár TT és belejövök,mondom így az elsõ kettõ után:)

bambuszTúra éve: 20092009.07.27 20:13:38
megnéz bambusz összes beszámolója
Tátralátó,30

Üdv!

Túrabeszámoló helyett csak véleményt mondok az egészrõl.

Az elõttem író geribával ellentétben én nem vagyok egészen megelégedve, fõleg a szervezéssel, a frissítõ és étkezõ pont volt rossz helyen.

Az útvonal jó, megerõltetõ, embert próbáló.

Térkép saját készítésû, de legalább van. Tájékozódni úgy-ahogy de lehet vele.
Itiner nincs.
Legalább egy-két necces helynél némi megjegyzés elkelt volna.
Itt gondolok a bányapusztai „erdészház” utáni keresztezõdésnél, mikor is a hegyoldalon a fák törzsén jól láthatóan piros szalaggal át van tekerve, miközben a kék jelzést az alacsony fa koronája eltakarta. Az elsõ ízben erre járó túrázó nagyon könnyen túl mehet rajt, mert a kék jelzés távolabb egyenesen jobban látszik. A kis házikót nem ártana egy táblával ellátni, hogy „Bányapuszta” hiszen ez is egy tájékozódási pont, és az ember már tudja, hogy ezt a pontot elérte, és rövidesen itt jobbra fel kell menni a hegyre. A következõ eltájékozódási pont, Bányapuszta után a hegy tetején a keresztezõdés. Itt ismételten jó lett volna itinerben megjelölni, hogy ezt a pontot elérve jobbra kell haladni, vagy (és ez jobb lett volna) egy pecsételõ vízpótló hely. Igazából a továbbiakban nem lehetett elvéteni az irányt, ámbár a sárga jelzéseket (legalábbis ami a túrára érvényes) át lehetett volna festeni, vagy legalább sárga szigetelõ szalagot kiragasztani, fõleg a Tolmács-hegy utáni részen.
Továbbá az útvonal mentén a természetes kutakat, forrásokat nem ártott volna megjelölni vízvételezési szempontból.

És itt rátérnék a folyadékpótlásra.
A viszonylag magas (1200 Ft) nevezési díjért elég szûken kaptunk vizet. Összehasonlítva más túrákkal, ahol a 30 km-es távra 600-800 Ft a nevezési díj, legalább a vízzel nem „fukarkodnak”.
Az elsõ ep. Magyar-völgy 2,1 km, itt még nem volt gond a folyadékveszteséggel.
A második ep. Magos-hegy 14,1 km-nél. Itt volt az elsõ és egyben utolsó vízosztási hely.
Már én éreztem magam kellemetlenül, amikor 14 km, némi emelkedõk és a Magos-hegy megmászása után mertem kérni a második pohár vizet.
Ahogy észre vettem a két pontõr mindössze 4 karton vizet vitt fel a hegytetõre. Biztos nem volt könnyû dolog felcipelni, és éppen ezért nem értem miért nem lehetett volna
Bányapusztán egy frissítõ pontot felállítani.
A következõ hely ahol vízhez lehetett jutni Nagy-Hideg-hegyi panzióban borsos áron,
1,5 liter ásványvíz 350 Ft. De, ugye amikor szomjas az ember akkor még 1000 Ft-ért is megveszi.A további km-eken jobban éreztem magam, mert tudtam pótolni a folyadékveszteségem, és fel tudtam tankolni 1,5 liter vizet, és lecsúszott egy korsó sör.
A kisirtáspusztai kulcsosháznál nagyon szívesen adtak TEÁT, és zsíros kenyeret hagymával.
Mi a baj a teával, és a zsíros kenyeres hagymával? Önmagában semmi, isteni jó reggeli. A teát citrommal ízesítik, mint ahogy itt is történt jól kiérzõdött. Jópár pohárral meg lehetett inni belõle nem sajnálták, sõt még vihetett is magával a sporttárs. Csakhogy a citromsavra, és a tea alkaloidjára hamar megszomjazik az ember, ezért szoktak a sportolók vizet inni sportolás közben.A hagyma szintén kívánja a vizet, fõleg ha még a vicces szervezõk új útvonalát is vesszük, egy 188 méteres szintemelkedést.
Hát valljuk be ilyenkor már egy kicsit húzós volt.
Tehát miután felértünk a Tolmács-hegyre ismét lehetett nyelni a vizet, már ha volt tartalék.

Azért a túrának van pozitívuma is, a célban egy tál gulyás.

A tanulság!!
Erre a túrára, aki elmegy, jobban jár és beszerez egy hivatalos Börzsöny turista térképet, ha esetleg eltévedne melyik úton, talál vissza, és hol vannak a vízlelõ helyek.
Az útra minimum 3 liter vizet vigyen magával.

Túra éve: 2008
Rush2006Túra éve: 20082008.07.31 20:55:41
megnéz Rush2006 összes beszámolója
Tátralátó 30

A Hegymenet másnapján eljöttem még ide is, ezen a túrán sem jártam még.
Rhiannon-nal találkoztunk a Nyugatiban, majd a 7:05-ös vonattal utaztunk Szobig, és onnan busszal Nagybörzsönybe. Diákjegyet kértem, és pechemre hamarosan ellenõrök szálltak fel, így kaptam egy kis sárga csekket. Ezek a gyökerek sem tudnak nyugodni már kora reggel vasárnap. Utálom mindet! Na, visszakanyarodok a témához, és belevágok:

Hátizsákkal jöttem a túrára, úgy volt hogy Rhiannonnal közösen gyalogoljuk, de õ is volt elõzõ nap a Patai Mátra 30-on, és szép lassan lebeszélte magát a túráról, a tempómra hivatkozva, hiába mondtam hogy nem megyünk most gyorsan :)
Azért ott maradt nekem szurkolni ha már eljött ide. Én taktikát váltottam, hogy ne kelljen neki sokat várnia úgy gondoltam mivel úgyis már elég rég futottam hogy most így szeretném teljesíteni a túrát. A hátizsákot otthagyom, egy fél literes üveggel a kezemben vágok neki a túrának. Leírás nincs, térkép van, jó minõségû (meg hát a szokásos Cartographiám a kezemben).
Elõttem indult Bontovics Timi, és utól is érem, innentõl jó darabig együtt haladunk. A K- és a KO elágazásánál megyünk tovább egyenesen, pedig a jelzés bevitt egy létrához nagy gaztengeren keresztül. Persze hogy nem vettük észre, de pár perc és ismét a helyes úton voltunk. Kiérünk az Aklok rétjéhez, jött a Kháromszög. Tudtam még a téli Lefagysz-ról hogy ez kemény szakasz, és az is volt, helyenként életveszélyes szakaszok voltak benne, Timi le is maradt. A patakmedernél rájöttem hogy lefestették szerencsére a rövidítõ kamu jelzéseket. A patakmedernél egy fán két irányba is jelzés, kicsit szerencsétlenül festették, egy nagy balos letörést kellett volna észrevennem. 10 percem elmegy erre is, egy megelõzött túrázó mutatja az utat, és Timi is utólér. Az emelkedõn tempósan gyaloglok, majd följebb a könnyebb szakaszon Jámbor-ral találkozok. Magosfára elérve Bubut látom, majd megeszek helyben egy csokit is az ellenörzõponton. Megint elmegy 5 perc, de ez nem verseny most. Visszafele találkozok Timivel is, aki még a pont felé tart. Jól ismert szakasz következik a Csóványos és a Nagy hideg-hegy érintésével. A NHH elõtti emelkedõn meglepõen könnyen megyek, talán ilyen lazán még itt nem értem föl soha. Az is igaz hogy általában nem ilyen hamar kapom ezt az emelkedõt :)
Innen ismét ismerõs út a LeFaGysz-ról, hasítok a meredek négyzeten. A Hegyes-hegyi rakodótól ismét egy kamu háromszögön kell menni, úgy látszik ezeket a kék háromszög jelzéseket nagyon szeretheti valaki :-)
Elérek Kisirtáspusztára, pont kifogyott az üdítõm, Rhiannon depózott ki nekem ide egy Vitalade-t, nem is tudtam róla, nagy köszönet járt érte :-)

Innen szalagozott meredek rész jött fel egy mûútig, majd egy elbizonytalanodás, a szalag a lehetõ legrosszabb helyen volt, mivel az ösvény (bár nagyon kicsi volt) keresztezte a mûutat, és a szalag pont a kettõ közt volt, így nem lehetett tudni hogy merre. Térképem szerint az ösvényen kell mászni. Tekintgetek fölfele nem látok szalagot. Megjön a nemrég megelõzött Tinca, vele tanácstalankodunk, majd végül elindulunk a mûúton és kis idõ múlva megvan az elsõ szalag. Nem kellett volna hozzá nagy technika hogy az elágazástól mindössze 5 m-re tegyék balra a szalagot, de mindegy, az a lényeg hogy megvan. Innen jó már a szalagozás, kemény meredek fölfele a Tolmács-hegyre, majd a S+-en le egészen vissza a célba Nagybörzsönybe.

A cél mellett nagyon finom babgulyás volt, ez is a túra része volt, csak fel kellett mutatni az itinert. Innentõl nagy hõség volt, örültem is hogy engem már csak a végén kapott el.

31 km -----> 4 óra 18 perc. Ha ismertem volna a terepet, meglehetett volna kb. 3:55 alatt, de hát ez van. Egy Hegymenet után nagyon jó ez így is :)

zeezeeTúra éve: 20082008.07.30 12:15:27
megnéz zeezee összes beszámolója
Mint tavaly, idén is... Percre azonosan indultam.
De most nem becsültem le a Csóványos utáni „ereszkedést”, mert emlékeztem mit mûvelt velem a K3 a Száraz-fa-bérc felé, pláne a Tolmács-hegy a végén! Jó volt, hogy idén az esõ miatt a patakot kicsit megáradtak, így száraz lábbal nem
is lehetett átkelni rajtuk. A K- tavaly még a patak mellett szaladt, idén kikerült az aszfaltra, ezt nehezményeztem.
Kárpótolt ahogy a reggeli nap az erdei párában fénycsíkokat húzott maga után!
Magosfa felé a K3 jelzés meredek szakaszát leszedték (már csak egy jelzés megy!), de emlékezetbõl a meredeket
hegyoldalon mentem fel.
Magosfán finom volt a csoki (jobb, mint a tavalyi! :-) ). A Nagy-Hideg-hegy felé sikerült megcsúsznom, így a pecsételés után kézmosással folytattam a napi programot. Aztán ereszkedés… Fel a bércre, aztán le a kulcsos házhoz. Ez utóbbi talán nehezebb volt, mint felmenni, a végén olyan meredeken jön le, hogy gyõzzek talpon maradni. Kisirtás után elfáradtam, így a Tolmács-hegyre ritka lassan értem csak fel.
Az S+ végén izgalmas volt az a kis sár csúszda.
Idén volt választék az étteremben! Tavaly csak gulyás, idén babgulyás, halászlé. A bõség zavara, de azért sikerült választani.
Jó kis túra, jövõre sem hagyom ki, ha lehet.

kpeterTúra éve: 20082008.07.29 18:05:55
megnéz kpeter összes beszámolója
Egy jó erõs vasárnapi túrához volt szerencsénk a Tátralátó 30 "személyében". Az idõ meleg volt, kicsit párás, a talaj az esõs hét miatt helyenként sáros, akár dagonyás is. Az útvonal nagyon szép helyeken visz, hegyek, völgyek, zöldek, völgyek, kis patakok,...

Indulás gördülékenyen megy, bár a kiírt rajt után 20 perccel értünk csak Nagybörzsönybe, ahol a rajt (és ezt azért irom le, hogy legalább itt meglegyen, ha már a túra oldalára nem sikerül kiirni :)) a Községházán volt (Rákóczi u. 2).

Az ellenõrzõlap kisméretû, a részletes útvonalvázlaton és táv-, szintadatokon kivül mást nem tartalmaz. (ellenõrzõpontok nyitvatartása, szervezõ telszáma esetleg jó lett volna).

A túra elsõ 15 km-e egyre erõsebb kaptatókkal vitt fel a Magosfához, melyrõl kiderült, hogy csakis marketingesek adhatták neki a Tátralátó nevet, mert a Tátra innen nem látszott. A fák lombjai között ugyan felsejlett egy-két tereptárgy, de azok is legfeljebb a szomszéd faluból lehettek. A lombozatok kivül a párás idõ sem garantálta a Tátra-spottingot. Kárpótlásul kaptunk nápolyit meg bubisvizet.

Innen állitólag már szintben meg lefelé kell menni és csak egy-két kisebb kaptató lesz. Hát amerre nekünk sikerült menni a térkép alapján, ott továbbra is voltak brutál kaptatók :) Útközben elkapott egy felhõszakadás is, viszont az erdõ körben olyan sûrû volt, hogy alig 1-2 csepp érte el a földet. Az egészet csak a zaj, meg a ritkább területeken látható esõ jelezte.
Az ellenõrzõpontok mindenhol jól észrevehetõek voltak, kivéve, ahol 2nél több ember is volt. Igy pl. nem sikerült elsõre megtalálni a Nagyhideghegyi pontot, aki a teraszon sörözõ turistának álcázta magát.
Ellentétes példa a kisirtáspusztai kulcsosház, ahol egy db ember sem volt (meg felirat, tábla, logó, poszter, fényreklám, ... se), igy eszünkbe se jutott, hogy a kulcsosházba kellene bemenni pecsétért. Esetleg az itinerbe belekerülhetett volna ez az infó. Az itt kihagyott zsiroskenyérnek azóta is csak a gondolatát õrzöm a gyomromban :) Bár minden ponthoz a kiirt pontzárás után értünk, a kisirtáspusztai kivételével mindenhol megvártak, köszi. A célba 1 órával "zárás" után értünk, de ez sem okozott gondot. A szemben levõ vendéglõben megkaptuk a forró gulyásunkat is.

Az utolsó X km-en annyi "kislégy" jött velünk, és próbált mindenhova beszállni, mintha valami mocsárból vertük volna fel a moszkitókat. Ezt zokon vettem.
Az út víztartalmával szemben viszont útközben kevés a vízvételi hely, érdemes tartalékokkal készülni. És a terep jellemzõi (3-4 patakátkelés, kidõlt fák csúszós ösvényen való megmászása,...) miatt lehet, hogy bakancs is jól jött volna.

Szép idõben jó környék, a kellemes elfáradás garantált :)

Túra éve: 2006
vajonmerreTúra éve: 20062007.07.24 13:49:42
megnéz vajonmerre összes beszámolója
Tátralátó (Szalamandra-korzó)

Újra az utolsó pillanatban "jön össze" a túrán való indulás lehetõsége :( De a Börzsönyt nagyon szeretem , és szinte mágnesként vonz megint magához (óóóóhh :D ) . Igazi Börzsöny-õrült vagyok na! Viszont rossz idõjós lennék, mert az esõkabátot feleslegesnek ítélem, és majdnem rövidgatyát választok a túrához (visszagondolva a többkilós vizes mackóra, esetleg jobb lett volna).

Az 5 órás vonattal kevesen jönnek a túrára, Bubu álmosan kóvályog elõ a hálókocsiból :) Kicsit szemerkél az esõ, és a buszból látszik, hogy a hegyeket fehér leplek borítják. Gyors nevezés és "kisvasút-pártolás" után irány a kék jelzés (7:10).

Gyors 1. ep. Az elõttem haladók kétszer is "megvezetnek" a Vulkántúráról ismert kéken. Megérdemlem. A második kavarásnál elszakadok, és innentõl egyedül haladok végig a vízhatlan borításban kapott térképvázlat alapján. Közben rákezd szépen az esõ, a deréktáska vízhatlan zsebébe kerül a pénztárca, telefon, valamint jól meghúzom a cipõfûzõmet, mivel a sár "elég sportszerûtlen módon" folyton letépné a lábamról a lábbelit. Közben elérem a létás átkelõt, a létra viszont már nagyon rozoga állpotban van, ezen már nem mászunk át többet :( Szerencsére alatta megnyitották a kerítést. Jön a jó kis dzsindzsás-sáros-csúszós kapaszkodó a következõ létráig. Ez alatt is át lehet jutni.

A P+-ról kicsit nehezen bukkanok rá a K háromszögre, ami elég kellmes dózerútként indul. Itt végre egy kicsit belekocoghatok, ez melegít egy kicsit, de a mászások miatt amúgy sem fázom (ma vízhûtéssel túrázunk). Idõközben elérem a tökéletességet: tökéletesen vizes leszek, egészen az alsógatyáig :) Ez nem zavar, egy komoly problémám van viszont végig: a csuromvizes szemüvegben elég rosszul látok, percenként törölgetem a csuromvizes pólómmal :(

Aztán végeszakad (na nem az esõnek) hanem a dózerútnak, és nagyon szép, hegyoldali ösvényként megy tovább a jelzés. Kidõlt fákat kerülgetek, vagy átbújok az ágak között, és közben vigyázok, nehogy a völgybe guruljak. Néhol kézzel-lábbal kapaszkodom. Szerencsére van nálam vizesrongy kéztörléshez: a nadrágom :)

Ez a rész lett a kedvencem, gyönyörû ez az út. Óvatosan átlépek egy szalamandrát,amivel most kevésben különbözünk: mindketten élvezzük az ösvényen haladva az esõt :) Nehéz esõkabátokban görnyedõ, és persze így is vizes túrázókat érek utól a nagy kapaszkodó elõtt, ami most a felhõkbe vezet. De végre megjön a PZ, itt egy esõkabátos lányt érek utól. Végre itt a Magosfa-ep., kérek egy csokit, majd - egy kis derültséget keltve a ponton pihenõkben - futva megyek vissza a lejtõs részen.

Majd újabb mászás Csóványosra, ahol szinte vízszintesen esik az esõ. Most nemhogy a Tátrát nem látni, hanem a betontornyot sem, csak kb. 50 méterrõl :) Sehol senki, tehát a kedvenc sziklás KP jelzésen bele-belekocogva érek le a Rakodóig. Innen egy gyors mászás után érem el a Nagy-Hideg-hegyi túristaházat, ami szintén párafelhõben bújik el (11::03) . Gondolkodom, hogy milyen étel-ital segíthetne rajtam , de végül inkább továbbindulok. :) Telefonon elérnek otthonról, ahol persze egy csepp esõ sincs, tehát nem igazán tudják "átérezni" a helyzetet :)

Kis kék után jön a kellemesen lejtõ kék négyzet, Larzen fut el mellettem az elõbb még a túristaházban idõzõ két FutóBolonddal. Én is belekocogok , de sok a dagonya és a csúszós rész. A reggel látott túrázókkal találkozom, õk a K+-on kihagyták Magosfát és Csóványost. Én is K+-ra váltok, jön a Hegyes-hegyi-rakodó ep. (11:50), ahol egy ernyõt is tartanak fölém, hogy ne ázzak :)))

Óvatosan figyelve kelek át Száraz-fa-bércen, nem kéne a végén elkavarni. Két újabb futóval egyszerre érek Kisirtáspusztára a TOBOZ kh.-hoz (12:25). Nagyon kedvesen azonnal leültetnek, és már kapjuk is a gulyást, ami nagyon finom. Az egyik futó vegetáriánus, õt hiába kapacitálják: ) Kínálnak teával és zsíroskenyérrel is. Két kenyérrel betunkolom a levest és irány a cél. 25 km után végre egy sík rész! Hogy nagy öröm azért ne legyen, gigászi pocsolyák, és mókás patakátkelések "teszik érdekesebbé" ezt a szakaszt.

Furcsa, hogy az ember csuromvizesen is tud "anyázni", miután térdig csúszik egy pocsolyába, vagy süllyed el a csúnyán megáradt patakban :) Aztán itt a kisvasút állomás, és a falu, végül az esõ is eláll. 13:26-kor a célban vagyok, ahol feltûnõen kedvetlen rendezõk ülnek. Gondosan ellenõrzik a pecséteket, és megkapom kézfogás nélkül a kitûzõt és emléklapot (hümmm :( ). No mindegy, szerencsére még 4 óra elõtt otthon vagyok.

Délután a napsütötte parkban sétálunk (én immáron szép tisztán) : hatalmas a kontraszt a túrához képest, ilyet csak az élet produkálhat :) Jövõre is próbálok itt lenni ezen a szép vonalvezetésû túrán.

Túra éve: 2002
larzenTúra éve: 20022005.03.07 16:23:52
megnéz larzen összes beszámolója
Az egész dolog úgy kezdõdött, hogy nem akartam Rokira menni. Amikor láttam, hogy a Tátralátó pályacsúcsa elég laza, egybõl jött az ötlet: döntsük meg! Ez mégis kihívás, de nincs benne szívás, mint a Rokiban.

Nagy hangsúlyt fektettem a felkészülésre. Beszerveztem Ákibácsit (azért nem kellett olyan sokat agitálni :), egyedül biztosan nem mentünk volna ilyen idõt. Az edzésekrõl beszámoltam itt a topikban, az utolsó napokat pedig pihenéssel és feltöltõdéssel töltöttem. Minden étkezésnél a fõ szempont a szénhidrát és ásványianyag bevitel volt: rizs, cerbona szelet, banán, ásványvíz, Vitalade italok. Szombatot kizárólag lazsálással töltöttem, hogy rendesen kipihenjem a pénteki Pepsi Szigetet.

A vonaton találkoztunk Ákibácsival, õ elõtte nap még átúszta a Balatont. 9 óra 50-kor indultunk el a túrán. Az elsõ ellenõrzõpont kicsit elõbbre került, pont oda, ahol a múltkor elvétettük a jelzést. Távot így nem tudok, de tíz perc alatt odaértünk. Sokkal könnyebben ment a futás, mint múlt szombaton, bár azért még éreztem, hogy nem melegedtem be rendesen, párszor meg is kellett állnom nyújtani. Ennek ellenére elég hamar elértünk a szénégetõkhöz, itt értük utol az elsõ csapatot. Bányapusztáig folytatódott ez a kicsit nyögvenyelõs menetelés, bár az idõnkre nem lehetett panasz. A kerítés utáni bozótharcot rutinból letudtuk, szerencsére most már elég jól le volt taposva. A második kerítés után rátértünk a P+, Khsz közös jelzésre, de most nem engedtük meg magunknak azt a luxust, hogy eltévedjünk. Megtaláltuk a helyes letérést, s innen nagyjából szintben robogtunk át azon a varázslatos bükkösön. Néha kis híján lezúgtunk a domboldalon, de azért sikerült megúszni.

Fekete-rétre (10.6km) 75 percen belül érkeztünk, ami 8.5km/h-s tempót jelent. Itt rákapcsoltunk és húztunk felfele, szerencsére már elég gördülékenyen ment a dolog, sikerült alaposan bemelegedni. A folyadékot beosztottuk, hogy ne szomjazzunk el, mint a bejáráson. Találkoztunk P-istával és ifj. Esti Kornéllal. Magosfára (14.1km) 110 perc lett a menetidõnk. Elõzetesen úgy számoltam, hogy ha két órán belül felérünk, akkor már csak az elõzõ heti tempót kell tartanunk, és meglesz a négy óra. A csúcs közelében futottunk össze pataporccal és kukucs33 sporttárssal, akivel most sem sikerült 2 szónál többet beszélni. Csóványosra felmenet megállapítottuk, hogy jobban megy a futás, mint egy hete. Ennek ellenére most is 40 perc kellett, hogy átérjünk Nagy-Hideg-Hegyre. Itt ismét összefutottunk pataporccal és megismerkedtünk pulp-pal is. A nagyon rövidre tervezett frissítés kicsit elnyúlni látszott, már a tíz perc közelében voltunk, ezért határozottan a tovább indulás mellett tettem le a voksom, bár Ákibácsi még nézelõdött volna egy keveset. Többek között egy nemkicsit attraktív montis hölgy öltözött a kinti padokon. :)

Idõnk olyan két és fél óra környékén járt. Úgy látszott, ha az elõzõ heti tempóban megyünk, akkor is beérünk 3:55 alatt. Lerobogtunk a Hegyes-hegyi-rakodóhoz, ahol is kiderült, hogy újabb 7 perccel jobbak vagyunk, mint a múlt héten. Ez persze leírva nem látszik olyan nehéznek, de nekem igencsak ki kellett lépnem, hogy Ákibácsi tempóját legalább nagyjából tartani tudjam. A lejtõkön nem lehet vele versenyezni. Felküzdöttük magunkat az ex-jelzetlen úton. A múlt hét óta a jelzésalapokra egy kék háromszög jelzés került, sõt a Diós-kúttól is folytatódtak a jelzések, ennek ellenére ezen a szakaszon nem tudtuk növelni az elõnyünket, percre a múlt heti idõvel értünk a Toboz kh.-hoz. Sajnos a lakomából - idõ hiányában - kimaradtunk, bár Ákibácsi szerint vihettünk volna a flakonban levest. Esetleg visszafuthattunk volna a célból, lakomázni. Ezeket a mérsékelten díjazandó ötleteket mégsem ültettük át a realitás talajára, robogtunk tovább. A stopper 3:23-at mutatott, s múlt héten 25 perc kellett a célba érkezéshez. Most látom, hogy ez a szakasz nem is négy, hanem öt kilométeres!! Ezt azt jelenti, hogy 5 perces ezrekkel hajráztunk akkor! (Tegyük hozzá: valószínûleg el van mérve. :)

Ákibácsi kezdte pedzegetni, hogy beérhetnénk 3:50 alatt. Errõl sokat egyeztettünk, de abban maradtunk, hogy ne tûzzünk ki új célokat, felesleges a végét csak ezért megnyomni. Én már elég fáradt voltam, a 4 óra mindenképp tartható, nem volt motiváció. Egészen addig, míg eszembe nem jutott, hogy az elõzõ pályacsúcs 4:50, azaz kerek egy órát is javíthatnánk. Megpróbáltuk, bár elég sokat lötyögtünk a kulcsosháztól indulva, fõleg miattam persze. Beérve a faluba még volt 8 percünk és szembejött egy kút. Láttam, hogy nemrég használták. Én bejelentettem, hogy jó nekem a 4 óra, a kútnak pedig aláfekszem. Ákibácsi kissé letört. Szerencsére fél perc alatt végeztem, de nagyon jól esett! Újult erõvel mentünk, bár úgy gondoltuk, csak 3:53 lesz belõle, hiszen itt még lesz két kanyar a falun belül. Ezek a kanyarok viszont egybõl elõttünk teremtek, s nagyon gyorsan túljutottunk rajtuk. Lehet, hogy közelebb van a cél, mint gondoltam? Még 3 perc volt hátra, rákapcsoltunk. Egy elfelejtett hosszú ívû kanyaron is át kellett rohannuk, hogy feltûnjön a tér. Pulzusom itt volt a legmagasabb, nevezetesen 182. Elviharzottunk egy kisebb, ám annál erõsebben csodálkozó bringás csoport mellett és a kocsmában leállítottuk az órát. 3 óra 48 perc negyvenvalahány másodperc!

A sorban elõttünk Vadmalac állt, aki kisebb (?) sérülésbõl épülget: Szondin megütötte a térdét, amit pár napra be is gipszeltek, ennek ellenére elég jó tempóban nyomta le a túrát. Alig intéztük el a formaságokat, befutott pataporc és pulp is, kis pihenõ után pulp autójával visszajöttünk Pestre.

A csúcsok megdõltek (egyedül pataporc sajnálta egy kicsit, hogy 8 perccel megelõzték), az idõ jó volt, a Börzsöny csodaszép, úgyhogy nagyon jó hangulatban telt ez a nap.