Zselic éjszakai 40/20

Túra éve: 2015
Hégely SándorTúra éve: 20152015.06.17 08:18:28
megnéz Hégely Sándor összes beszámolója

Jó kis túra volt, sok vidámsággal, sárdagasztással, éjszakai vadásszal :-)

Korrekt térképet és leírást kaptunk az útvonalról.

Kedvesek voltak a szervezõk, minden ellenõrzõponton bõséges vízzel, van ahol almát kaptunk, van ahol müzli szeletet, a célban pedig kellemes hajnali zsírosdeszkázás-forró teázás.

Tudom ajánlani.

Túra éve: 2014
Gruber MihályTúra éve: 20142014.06.11 10:40:08
megnéz Gruber Mihály összes beszámolója

Tavasz legvége, nyár legeleje, a szokásosnál egy héttel korábban.

A baljós elõjelek ellenére úgy döntöttem, hogy idén is nekivágok a 40 kilométeres távnak. Nem tudtam, hogy a térdem bírni fogja-e, de miáltal most ezeket a sorokat lejegyzem, kiderül, hogy komoly probléma nem történt, végig tudtam menni szintidõn belül.

Idén úgy jött ki a lépés, hogy Szilárddal ketten vágtunk neki a távnak. Fél hat körül érkeztünk meg Simonfára, a rajt helyszínére. Kitöltöttük a nevezési lapokat, üdvözöltük az ismerõsöket, majd türelmesen vártuk, hogy a fõrendezõ 6 óra után néhány perccel utunkra bocsásson. Ellátmányt nem vittem magammal, teljesen a rendezõkre bíztam magam. Még az indulás elõtt megnéztem a térképet, levontam a következtetést, hogy útközben nem fog kelleni, csak az ellenõrzõpontokon igazolás céljából. Idén két titkos pont is volt, ezek helyét már indulás elõtt megsejtettem és mint utóbb kiderült, nem is tévedtem. Ami más számára lehet unalomig ismert útvonal, nekem évrõl évre újabb fantasztikus élmény.

Rajt után következett a szokásos bemelegítõ emelkedõ a horhosban, fel a lovardáig. Itt többen megrettentek a félig-meddig szabadon kószáló, nagytestû ebektõl. Passióból ugatnak néhányat, de amúgy nem kell tartani tõlük, még akkor sem, ha az ember egyedül túrázik arrafelé. A lovarda után régebben a jelzés levágta a mûút kanyarulatát a derítõ kerítése tövében. Most már a régi ösvényt visszahódította a természet, mi pedig az aszfalton kerültünk. Ezen a részen már kezdett szétszakadozni a mezõny, mi viszonylag óvatos tempót diktáltunk magunknak, Veronikához és Ildikóhoz csatlakoztunk.  Letérve az aszfaltról, még nappali fényben, igazi zselici erdõben baktattunk Gálosfa irányába. Az útszéli keresztnél balról becsatlakozik a Z jelzés. Igazából nem értem, hogy miért. Régebben a Kossuth Lajos utcán ért be a faluba, most a K jelzéssel együtt a kertek tövében. Nagyon barátságos kis falu Gálosfa, hosszú fõutcával. Valamikor a vegyesbolt mögötti ház udvarán volt egy eldugott kiskocsma, egy nagy barátságos fekete kutyával, Talpassal. Õ már néhány éve nem él, nagyon öreg volt, el kellett altattatni. Legutóbbi néhány ottjártamkor a kiskocsmát nem találtam nyitva, így idén már nem is próbálkoztunk. A fõutcán levõ egységbe tértem be. A helyiek küzül néhánynak amolyan látványosságféle lehet ez a túra. Kiállnak a kocsma lépcsõjének tetejére, és mérsékelten bódult állapotban figyelik az elhaladókat, megszólítják a betérõket. Kedves, falusi emberek. Veronikáék elhagynak minket, a logisztika erre kényeríti õket. Ellenõrzõpont szokás szerint a falu végénél, az útelágazásnál. Régebben Bazsi szokott itt pontõrködni, de újabban a rövidebb távokon teljesít szolgálatot.

Kicsit kerülni kell, mert csak odébb van híd. Következik a túra leg meredekebb emelkedõje, a Szamár-domb, amit mi csak Hangyás-dombnak hívunk. Valamelyik évben ezen az emelkedõn óriási hangyák tenyésztek, nem lehetett megállni, mert egybõl másztak fel az emberre, így egy slukkra teljesíteni kellett az emelkedõt. Innen a saját elnevezés. Felérve szép gerincúton halad az útvonal, balkéz felõl szép kilátással. Látszik a Mecsek több csúcsa, lent a völgyben pedig valami majorság féle. Igazából nem is érdekel, hogy mi az, hogy kié. Itt valamikor egy nagyon hangulatos fakerítés szegélyezte az utat, amolyan jelzés értékkel. Most magas drótkerítés van kifeszítve. Elhagyjuk a K jelzést, az egyszemélyes kis esõbeálló romos, de mellette egészen nagy fedett pihenõhely lett kialakítva. A K+ kerítés mentén halad, az utóbbi években valamikor ki lett tisztítva, könnyebb lett a haladás. A térkép itt valami miatt K négyzetet jelöl. Kezd szûkülni a fény, de az út jól járható, nemrég lett simára dózerolva. Még lehetett volna menni lámpa nélkül, ennek ellenére elõvettem a lámpásomat. Elég lett volna egy rossz lépés, hogy széthulljon a térdem. És még meg is érdemeltem volna, nem szabad kísérteni a sorsot. Mire a mûútra kiértünk, már teljesen besötétedett. Ezen a részen többen elbizonytalanodtak, voltak, akik még Sasréten is jártak. Itt figyelni kell picit, de azért nem olyan nehéz odatalálni Terecsenybe. Régebben volt egy kis plusz segítség is ezen a részen, ugyanis a kocsmában szombat este szokott lenni amolyan diszkószerûség. A kocsma már rég megszûnt, csendes a völgy, csak a közvilágítás fényei pislákolnak. Az ellenõrzõpont idén az egykori vasútállomás szomszédságában van. Innen az egykori vasút nyomvonalán mentünk Antalszállásig. Féltáv, mindenféle házi finomsággal.

Szívem szerint indultam volna meg az egykori Téglagyár irányába, de nem arra kell menni. Kertész-dûlõ, Lencsés. Nem szeretem ezt a szakaszt valamiért. Nekem jobban tetszett a Téglagyár - Kisbõszénfa - Szenttamás-puszta változat. Hogy miért, nem tudom. A Mostani útvonal logikusabb, nekem valami miatt mégis a másik szimpatikusabb. Talán a régi emlékek miatt van ez.

A Bányára vezetõ erdészeti útnál újabb ellenõrzõpont, itt már teát is osztottak, jócskán lecsökkent a levegõ hõmérséklete. A ponton beértük Veronikáékat. Õ általános iskolában tanár, ezáltal, gyakorlatilag kifogyhatatlan vicces történetek tekintetében. Hosszú, monoton szakasz következett Ropoly erdészeti útig, melyen mindössze pár száz métert kellett haladni a következõ pontig. Innen indul a Széles Dózerút, ami az elmúlt években holtpont szokott lenni. Régebben amiatt, mert még kezdõ túrázók voltuk, utóbb pedig valamelyik nappali teljesítménytúra után szoktuk a Zselic Éjszakait teljesíteni. Idén ez elmaradt, úgy voltam, hogy örülök, ha a 40 km sikerül. Az út összeszûkül és lejteni kezd, innen már nincs messze a letérés a S jelzésre. Ez az egyik kedvenc részem, a Zselickislaki-patak völgye. Igazi vadregényes szakasz, figyelni kell, hogy az ember ráleljen a gerincen futó K jelzésre.

Itt kezdtem érezni, hogy a térdemmel nincsen minden rendben. Nem fájt, nem is volt kellemetlen, csak olyan fura érzés volt, mintha a lábszáram el akart volna csavarodni.

Viszont már nem volt messze a cél. Óvatos léptekkel sikerült lekûzdeni az utolsó szakaszt is. Kecskeháti-erdészház, majd 67-es fõút, és már bent is voltunk a faluban. Még egy utolsó emelkedõ, aztán már ott is van a cél. A megszokott személyzet fogad minket. Átvettük a szokásos kitûzõt és oklevelet, majd fogyaszthatott mindenki kedve szerint.

Kis cihelõdést követõen, autóba ültünk, és úgy döntöttünk, hogy hazafelé indulunk, annak ellenére, hogy más lehetõségünk is lett volna. Most ennyi (nekem legalábbis) pont elég volt.

A túra pontosan azt nyújtotta, amit szokott, és amit vártam tõle. Kiváló szervezés, bõven elegendõ szolgáltatások és egy újabb fantasztikus éjszaka a Zselicben. Ezt a túrát egyszerûen nem tudom megunni. Ha minden évben csak egy túrára mehetnék el, biztosan ezt választanám.

Pavi74Túra éve: 20142014.06.09 19:43:23
megnéz Pavi74 összes beszámolója
 2014 05 31-2014 06 01 Zselic  (Simonfa) éjszakai teljesítménytúra 20km.(kb. 21.5 km.).

Árpi a fészbukon írt rám csütörtökön, hogy: Zselic,egy túra? Értetlenül álltam, mert nem terveztünk semmi a Zselicbe, a Szolnok-Tápiószele (sóút) volt betervezve júni. 28-29-re éjszakára! Mivel szabin voltam és minden ilyenre nyitott vagyok, elkértem a telószámát majd felhívtam, hogy mirõl is van szó. Mondta hogy már régebben kinézték maguknak ezt a túrát Évivel, de most döntötték el hogy mennek. Hát, fizetés elõtt lévén elõször csak bután pislogtam, egy nem betervezett túra, nem betervezett kiadással jár! Mondtam hogy jó lenne de nincs most fölös 10 ezer forinton az útra és a nevezésre! Korrekt volt mert felvetette hogy fizetéskor elég ha odaadom a nevezésre meg csak van egy ezresem!? Jól hangzott de nem szeretek tartozni ezért megkérdeztem mennyi lenne az útiköltség? Azt mondta 2 ezer forint!!!! (oda-vissza Szeged-Simonfa-Szeged kb. 600km.!!!) Mondom ezt a piti összeget akkor is össze szedem ha a kaviár helyett csak libamájat eszek majd egy hétig, így már hárman voltunk! Hát akár milyen kocsival is mennénk ez azért még így elég luxus, nézni kellene még legalább egy embert! A Bodza fagyizó tulaja Márkó már volt velünk túrázni, így rákérdeztem, hátha. Õ is elõször megilletõdve pislogott és kért némi gondolkodási idõt de délutánra átgondolta és mondta hogy jön, pláne hogy esõs rossz idõt mondott Szegedre és éjszakai túra lévén nem jelent nagy bevétel kiesést!Így már négyen vártuk a szombat 17.00-ás indulást. Árpival a fagyizónál találkoztunk, Évi is megérkezett és Márkó is befutott. Némi pakolászás után megindult kis csapatunk. Út közben különösebb esemény nem történt, fogytak a kilométerek és kb. 3óra 15 perc alatt meg is érkeztünk Simonfára. A templomot kerestük ami falun kívül egy domb oldalon állt,ugyanis rögtön mellette volt a start és a cél helye a Meteor kulcsos turistaház! Legalább 30-40 gépjármû parkolt már a környéken így tudtuk hogy jó helyen járunk! Én elkezdtem átöltözni a többiek elmentek nevezni,majd amikor elkészültem követtem õket. Nagy volt a sürgés-forgás,készségesen segítettek a szervezõk mindenben, miután megkaptuk az itinerjeinket (én a 45-ös rajtszámot)ami szép színes átlátható térképet is tartalmazott!Annyira bele merültem az itiner tanulmányozásába hogy amikor el akartam menni a szervezõk bázisát képzõ fatákolmány mellett, tompítás nélkül bele fejeltem annak tetejébe! Ez olyan jól sikerült, hogy a benne ülõ emberek egyike még az asztalban is megkapaszkodott! Tíz méteres körzetben mindenki azt nézte mi volt ez a nagy durranás, én persze mintha semmi sem történt volna csak megfordúltam és kérdeztem hogy azért ugye nem dõl össze  a tákolmány!? Nagy volt a riszpektem, kb. tíz másodpercig követtek a szempárok hogy kiderítsék normális vagyok-e?! Más az ilyen történet elmesélésébe belehalhat, nem hogy átélje! Egy kb. 10 cm-es sebbel megúsztam az egészet.  Felcihelõdtünk és vártuk a 21.00 indulást, volt valami eligazítás féle a tömegnek de egy szót sem értettünk belõle.

Megindult a tömeg a 20km.elsõ ellenõrzõ pontja Cserénfa felé, a mi utunk a kapun kilépve jobbra lefelé a falu irányába vezetett, itt a közvilágítás miatt még nem használtuk fejlámpáinkat de alig tettük meg az elsõ kilométerünket (az Endomondo GPS nem találta magát az elsõ kb. 1 km.-en sajnos) egy éles jobb kanyarral hátunk mögött hagytuk a civilizációt! Itt bekapcsoltuk lámpáinkat és egy jó darabig  löszfalak közt meneteltünk egy enyhe lankán felfelé. Nem akart elérkezni a teteje a dombnak fujtattam mint egy ámbrás cet, Árpi turbóba nyomta, Évivel vagy 20 méterrel jártak elõttünk. Nagy nehezen ki simult az út és ezzel egy idõben az arcom is. Kanyargott az út és a zöld jelzést vizslattuk a sötétben ami elég rendszeresen feltûnt. A tájból nem sok mindent láttunk, egyszer egy nappali túrán majd visszatérünk és vizuális orgazmusban részesítve magunkat és megnyugszunk a következõ éjszakai túráig! Közben más túrázók fényei is pislogtak, fõleg mögöttünk de voltak nálunk is ügyesebbek akik már több száz méterrel elõttünk jártak. Elég erõs a fejlámpám, ezért nagyrész én mentem az élen kis csoportunkból hogy lássunk is valamit, sok helyen csak egy nyomvonalon tudtunk menni mert néhol bokáig érõ sár és víz állta utunkat. Egy ilyen útszûkületnél sikerült két lépést megtennem mire ráeszméltem hogy eltûnt a bakancsom a sárban. Hirtelen megtorpantam és egy vissza- vissza artikulált hang hagyta el cseresznye számat! Árpi még koppant is rajtam a gömbcsukós fonott térdkalácsom blokkolása okozta állj parancssor észlelésekor! Egy másik kevésbé kalandos átkelési lehetõséget kerestünk és folytattuk utunkat. Hamarosan egy köves úthoz értünk, ahol jobbra fordultunk, majd kb. 500 méter után balra lefordultunk a kövesútról újra a zöld jelzést követve az erdei földúton. Itt majdnem elmentünk tovább a kövesúton, még jó hogy jöttek mögöttünk és azok tudták a jó irányt! Itt még az úton is elég magas fû volt néhol,a távolban kutya ugatást hallottunk, ez jelezte hogy közeledünk Cserénfa ellenõrzõ ponthoz. Évi azon mosolygott hogy látszik a leheletünk, nem fáztunk, mondjuk én ott is jól érzem magam ahonnan a jegesmedve kihal, bírom a hideget. Egy távoli fénypont jelent meg az erdei ösvény végét jelezve, egy villanykaró volt az a hozzá tartozó faluval! Kutyák ugattak fel sorban a házak portáját õrizve, mondjuk a dologhoz hozzátartozik hogy a rajttól jött egy túrázó kutya is és inkább szerénységét ugatták, mit minket. Pláne hogy én nem mentem oda a kerítéshez és csurgattam oldalba, a mi hõsünk zokszó nélkül oda tette névjegyét! Ha nem lett volna kerítés akkor túra blöki is szerényebben adta volna elõ a dolgot de így Õ volt a mindenek felett álló Úr (overlord)! Lassan elfogyott az utca és jobbra vagy balra mehettünk. Az elõttünk járó idõsebb úr jobbra fordult, így vakon követtük. Hamarosan fel is tûnt bal oldalon az ellenõrzõ pont! Egy házaspár várt minket minden jóval, volt itt kopasz barack,alma, ásványvíz. Megkaptuk Cserénfa pecséteinket majd én nyeltem egy kis izotópost (izotóniás ital) és ettem egy kopasz barackot. A többiek is toltak valami szilárdat és ittak is! A házaspár férfi tagja mondta hogy nemrég egy róka látogatta meg õket (biztos a barack illata vonzotta) de elszaladt mert nem bírja a pórázt!

Megindultunk kb. 5 perc pihenõ után a második ellenõrzõ pont Kaposgyarmat faluja felé. Pár száz méter után derékszögben jobbra fordultunk és egy elég saras útszakaszon folytattuk a túrát. Olyan mintha egy vályúban lett volna a nyomvonal az alján sárral, jobb oldalán a vályúnak villanypásztor, bal oldalán derékig érõ csalán! Hogy a villanypásztorban van áram azt megtapasztaltuk más kárán! Egy öt fõs csapat ért be minket, húszon éves fiatalok Kaposvárról, három lány, két fiú. Egy ideig poroszkáltak a nyomunkban de Márkó rágyújtott (már vagy ötödjére a túra alatt) és avval az indokkal hogy zavarja õket a füst,elspuriztak mellettünk. Na ez a lendület nem sokáig tartott, kb. a következõ tócsáig, itt vacilláltak hogy mitévõk legyenek. Az egyik suni hozzáért a villanypásztorhoz a tócsa kikerülése közben és nyugtázta hogy csípõ fogás van rajta, na mondom ezt most akkor kihagynám! Nem azért mert attól féltem hogy engem is megcsíp, hanem azért nehogy rászokjak! Elõzgettük egymást öt perces ismerõseinkkel és kb. egyszerre be is értünk Kaposgyarmatra. Itt egy idõsebb pár várt ránk,kókuszos tibi csokit, balaton szeletet, és ásványvizet osztogatva. Megkaptuk Kaposgyarmat pecsétünket, mindenki tolt némi szilárdat a fejbe és némi folyadékot! Na mondom nézzük mit fõztem magamnak, elõvettem egy szendvicset, ami egy magos zsömlében elterülõ házi kolbász-vörös hagyma-erõs paprika krém-trapista sajt-zöld paprika kombóból állt!

Kb. felénél tartottam amikor megindultunk ismét az utolsó rajt-cél ellenõrzõ ponthoz,Simonfára! Na itt jött egy kb. 1km.-es enyhe kacskaringós emelkedõ. Amivel nem is lett volna baj csak hát még a szendvicsem egy része már lecsúszott, egy részét a számban forgattam és egy részét még a krinolin ujjaim közt markolásztam! Nem tudtam egyszerre a rágást, a megfelelõ levegõvételt és a tényt hogy f@szomnakeszikakinembírja mozdulatsort úgy korrigálni hogy jó legyen! Árpi és Márkó vagy 30 méterre lehagytak, csak Évi bandukolt mellettem csöndben! Mondom biztos azt várják hogy a dagit (engem) elkapjon a medve és Évi akkor csinál pár közeli fotót és utánuk szalad! Jó terv volt de a medve épp szabadnapos volt vagy a barlangot ásta és nem ért rá! Az utolsó falatot vagy ötszáz méteren keresztül forgattam a számban mire gyõzött felette a gravitáció és az emésztés következõ fázisában találta magát a PH. 1-es gyomorsavamban! Na itt már kívül-belül izzadtam, megfogadtam hogy még egyszer nem fogok túra közben emelkedõ elõtt szendvicset enni, max. müzlit vagy valami csokit! Árpiék megálltak könnyiteni magukon, így beértük õket. Némi jobb kanyar után folytattuk a csodálatos emelkedõ bámulatos lélekemelõ szépségének véget nem érõ jótékony hatását élvezni! Csak nem akart abba maradni az emelkedõ, míg egyszer csak még is! Na itt aztán majdnem eltévedtünk, valaki tiszta zsebkendõt szórt el az egyik irányba,így azt kezdtük követni, ami jó ötlet volt, csak hát pár méter után ismét elágazás következett de itt már nem volt zsepi a földön. Eddig a zöld jelzésen jöttünk de itt sehol nem láttunk jelet, Árpi és Évi elmentek balra, én elmentem jobbra, Márkó meg várta a fejleményeket az elágazásnál! Árpi kiabált hogy megvan a zöld és a kék jelzés egyben, na mondom az gáz, mert az itiner szerint csak a kéket kellene lássuk akkor vagyunk jó helyen! Itt futhattak egybe a két túra színei de ez nem a jó irány volt, nekünk most csak a kék kellett! Kb. 2 percig topogtunk egy helybe hogy most merre tovább, amikor Évi szólt hogy kb. 20 méterrel visszább megtalálta a kék jelzést egyedül, zöld nélkül! Karaj, megérte kicsit elidõzni, minthogy elmenjünk rossz irányba! Szeltük a métereket, nagyjából egységesen együtt mozogtunk, egy szélesebb gépjármûvek álltam is sûrûn használt erdei földút következett, hol le hol fel vitt utunk, de az irány nagyjából egyenes volt! Olyan 3-4 km.-t mehettünk amikor megint elágazáshoz értünk, na itt megint vakargattuk a fejünk hogy merre, mert balra nem láttunk jelet, jobbra pedig egy kék kereszt éktelenkedett!!! Bután néztük az itiner térképét, de azon nem láttunk csak kb. 10 km-re vélt tartózkodási helyünktõl a kék kereszt jelzést!!! Addig-addig tûnõdtünk, míg megjelent mögöttünk két fejlámpa!!! Na ez jó jel, talán tudják hol járhatunk, és igen kérdésünkre mondták hogy itt balra kell menni itt lesz mindjárt a lovarda. Zsíííír, õk már voltak erre hozzájuk csapódtunk, hamarosan egy négy komondor által õrzött terület mellett mentünk el (valószínûleg ez volt a lovarda), bár az feltûnt hogy a kutyák nagyon szabadon mozognak és a kerítés egy része hiányzott!!! Mondtam is a többieknek hogy hagyjanak hátra, amíg rajtam csukott szemmel elfalatoznak 1-2 hétig addig simán egérutat nyernek! Végül is nem jöttek ki így elmaradt az a próba is amit hirtelen kigondoltam ha mégis kijöttek volna a blökik. A gyûrûk urában volt egy olyan rész amikor Gandalf beállt az õket üldözõ démon elé és botját a kõhídba szúrva az kiáltotta hogy Itt úgysem jössz át!!! (én a túrabottal terveztem ugyan ezt csak kõhíd híján saját lábfejembe szúrva, evvel is tûzelve magam) Majd ha nem jött volna be, még mindig ott a mentõ mondat a többiek felé: Fussatok bolondok!!!! Na végül is nem került rá sor így kicsit csalódottan elsomfordáltam egy könnyet elmorzsolva, persze mindezt titokban! Na itt már közeledett az a rész ahol a kék és a zöld jelzést most ismét meg kellett találjuk, mert most az lett volna a helyes irány ahol mindkettõ összefut! És tényleg! Egy jobb kanyart véve meg is találtuk mindkét jelet, dombon a tanya, innen már csak kb. 2 km. a cél! Árpi és Évi itt rakétát gyújtottak, még kb. 1 km-ig láttuk õket hol ballra, hol jobbra kisodródni a kanyarban de egyszer csak eltûntek! Kutyaugatás hallatszott így éreztük hogy már nem sok lehet! Jobb oldalunkon a löszfalat az erózió rendesen megkezdte, mert több tíz méter hosszan fák tucatja állt a levegõben kb. négy méter magasságban! Beálltam alájuk, olyan egy méter mélyen a löszfalba, tiszta fjutyurisztikus volt!  Egy bal kanyar és pár száz méter után fények jelentek meg! Itt enyhén homorú beton lapok voltak lerakva amikre emlékeztem jöttünkkor hogy ezen jöttük felfelé a templomig ! Még ereszkedtünk lefelé amikor feltûnt a templom, a bevezetõ úton viszont egy kuvasz feküdt mozdulatlanul…. na szép itt végre kipróbálhatom a Gyûrûk ura cselt! Picsába, csóválja a farkát….na itt se lesz már vérfürdõ! Innentõl már két perc volt a cél, egy jó étvágyat-sziasztokkal puhítottuk meg Márkóval a jelenlévõk kõ szívét. Megkaptuk az oklevelet a kitûzõt és Simonfa cél pecsétünket és rákerült a 01.15-ös célba érési idõpont is az itinerre! Árpiék épp táplálkozni kezdtek. Árpi zsíros kenyeret tolt öklömnyi lila hagyma heggyel a tetején, Évi pedig mint kiderült, ugyan csak zsíros kenyeret evett de barack lekvárral!!!! Márkó félre vonult és egy kávé társaságában eltolt egy cigit. Én szokásomhoz híven izotópost szoptam be vagy fél litert, a szendvics íze még a számban volt, így eszem ágában sem volt szilárdhoz nyúlni! Szépen, lassan végzett mindenki így elköszöntünk és ruhacsere után megindultunk haza. Hazafelé semmi érdekes nem történt, pláne hogy elnyomott minket a fáradtság a monoton úton. Árpi is ásítozott így átadta a volánt Évinek aki ügyesen vigyázott a néha elbóbiskoló, néha:hol vagyunk kérdést kiartikuláló testünkre!

Mindent egybe véve jó kis túra volt! Rövid és nagyjából könnyû is, egy-egy pillanatot kévéve! :-) Köszönöm túratársaimnak: Bürgés Évának, Helembai Árpádnak és Bozóki Márkónak a jó társaságot, valamint a kaposváriaknak a szervezést és a lebonyolítást!

Farkas Tibor Csaba

MarkerTúra éve: 20142014.06.02 22:40:57
megnéz Marker összes beszámolója

Zselic éjszakai 40

"Május utolsó napján 3 fõs kis csapattal indultunk neki Pécsrõl és a Zselic szívében található Simonfa felé vettük az irányt. Célunk a "Zselic éjszakai 40" teljesítménytúra volt, amirõl elõzetesen már sok jót hallottam, de sajnálatos módon eddig valahogyan mindig kimaradt a túranaptáramból........"

Részletes túrabeszámoló képekkel az alábbi linken érhetõ el: http://itin3r.blogspot.hu/2014/06/zselic-ejszakai-40.html

Túra éve: 2013
Gruber MihályTúra éve: 20132014.05.29 13:34:10
megnéz Gruber Mihály összes beszámolója

A Zselic szívében

Ez a beszámoló nem is igazán a 2013. évi túráról szól, hanem a 2003-tól mostanáig terjedõ idõszakot öleli fel. 2003-ban kezdtem el a teljesítménytúrázást, egy Mecsek 1000 után a Zselic 40 Éjszakai volt a második teljesítménytúrám. Akkoriban még 12 óra volt a szintidõ, és sikerült is végigszenvednem 11 óra 55 perc alatt. Akkor ott a célban megfogadtam, hogy soha többet nem kínlódom én ezt végig. Aztán ahogy múltak a vízhólyagok, enyhült a zsibbadás, úgy szépültek meg az emlékek is.

Évekig unokatesómmal jártunk a Zselic Éjszakaira, õ azonban néhány évvel ezelõtt elköltözött. Jelenleg csak 4 darab átszállással (Szöul - Prága - Budapest - Kaposvár)  tudná megoldani az Auckland-Simonfa utat, így õ, tekintettel a jelentõs utiköltségekre, igazoltan van távol az utóbbi években. Azért remélem még lesz valaha lehetõségünk újra együtt menni a Zselic Éjszakain. Erre viszonylag kevés esélyt látok, de még fordulhat úgy, hogy egyszer Istivel újra együtt baktatunk majd a "Széles Dózerúton".

Az évek alatt volt részünk mindenféle idõjárásban, volt, hogy szép, nyári holdvilágos éjszakában gyalogoltunk a csillagos égbolt alatt, de volt olyan is, hogy gyakorlatilag végig szakadó esõben dagasztottuk a zselici sarat. Volt egy-két alkalom, hogy a túra egybeesett a Szentjánosbogarak rajzásával. Fantasztikus élmény gyalogolni a milliónyi kis lomha mozgású, zöld lámpás között.

Az útvonal idõnként némileg módosult, egyet leszámítva lényeges változás nem volt. Régebben Antalszállás után a téglagyár felé ment az útvonal Bõszénfára, majd hosszú, vagy legalábbis hosszúnak tûnõ aszfalt következett Szenttamáspusztáig. (Hogy megnõttek azóta az erdõ elõtti nyárfák...) Újabban Antalszállásról a Kertész dûlõn, majd a Lencsésen keresztül érjük el a Ropolyi-utat, így Bõszénfát már nem érintjük. Viszonylag új a P+ jelzés, mely kiváltja az aszfaltos részt.

Az évek során nagyon sok apró emlék összegyûlt, ha akarnék könyvet írhatnék belõlük. Eleinte ketten mentünk, aztán voltak akik csatlakoztak hozzánk, néhányuk jön évrõl évre, míg mások lemorzsolódtak.

Nagyon jól eltalált túra, jó az útvonal, jók a szolgáltatások, finom a zsírosdeszka, meg a tea a célban (is) de igazából semmiben nem kiemelkedõ ez a rendezvény, ebbõl következõen nem is tudom megmondani, hogy miért a kedvenc teljesítménytúrám, már hosszú évek óta. Van egy varázsa, nekem valami olyan dolgot ad, amelyet semelyik más túra nem tud.

2003-ban nem volt biztos, hogy szintidõn belül beérünk, utána 10 évig nem volt ilyen problémám. Idén, 2014-ben megint izgalmas lesz a dolog, hogy beérek-e szintidõn belül, vagy egyáltalán végig tudok-e menni. A tavaly decemberi térdsérülésem még mindig nem jött helyre.

Egy biztos, hogy megpróbálom. A gyógytornásznak mondtam, hogy pénteken jól ragassza össze a térdemet, mert szombaton Zselic Éjszakai.

Túra éve: 2009
kutyaTúra éve: 20092009.12.25 01:04:36
megnéz kutya összes beszámolója
Zselic 40

Ez a túra régóta izgatott, Péter Attilának van rajta nagyon régrõl (15-20 év) egy nem túl erõsnek tûnõ pályacsúcsa (4:07 vagy 4:17, ellentmondásosak az "úgyemlékszem" források). Szerényen szerettem volna megdönteni.

A "kiváló" tömegközlekedésnek hála volt 6 órám a rajt elõtt, akár be is járhattam volna a pályát.-) De csak a végét néztem meg, amit mintegy 20 éve évrõl évre nem találtunk. Megérte.

Egyébként is nagyon alaposan felkészültem a versenyre: a várható sártengerre való tekintettel lamináltattam egy térképrészletet, ami lefedte a 2004-es távot, a hátulján egy idõterv-táblázattal. Mivel az útvonal erõsen megváltozott, és a déli részen egy új P+ jelzésen ment, ami még nincs rajta a térképen, ráadásul én le is vágtam a lamináltról azt a részt, inkább mégis csak az itinerhez mellékelt színes térképmásolatot vittem magammal.

-balazs- mesélte, hogy 2004-ben Tapírral durván elfutották az elejét. Márpedig én senki se vagyok hozzájuk képest, így fel se merült, hogy náluk jobb taktikát találjak ki. 200 méternél az elsõ kanyarban azt még láthatta a mezõny, hogy befordulok, de azt már nem, hogy nem kapok elég levegõt a fülemen. Szerencsére egy hosszú sáros emelkedõ jött, aminek a végére rendezõdni tudtam.

Az itinerhez mellékelt színes térképmásolat egy használt Zselic-térképen alapult. Sajnos, a hajtogatásoknak köszönhetõen az elsõ szakaszon, ahol a K jó darabon együtt fut egy mûúttal, úgy nézett ki, mintha csak keresztezné. Itt eldobtam kb. 5 percet, ráadásul amíg próbáltam visszajutni az aszfaltra, láttam elhúzni a követõboy-t. Késõbb volt még egy pár perces bizonytalankodásom, meg egy gyalogos, aki valszeg korábban elindult, mondta, hogy legalább fél kilométerrel leszakadtam, úgyhogy kissé idegbeteg lettem. Mi az, hogy elõttem van? Akkor övé a pályacsúcs-lehetõség, azt meg én akarom!

A keverés ellenére az elsõ ep-hez percre pontosan a tervezett idõmmel értem. Szóval toltam rendesen. Naná, hogy visszaütött. Innét kezdve pontról pontra dobtam el a 10-15-20 perceket, idõrõl idõre utolértek a 2 perc séták is, csak az éjszakai etapokon sikerült hoznom a tervezett idõket.

Végül 4:57-tel értem be (ami hivatalosan 5:00 (a tömegrajt késett egy kicsit az itineren feltüntetetthez képest)). Azért a második beérkezõre rávertem bõ 70 percet.

- a cucc:

Csanya, amikor mutattam neki Sanci Silva lámpáját, aszonta, hogy plusz egy derékheveder gáz. Erre a túrára nekem is lett egy ilyen lámpám, és így 3 dolog volt a derekam köré kötözve. Tényleg nem volt jó. Viszont nem az akksitartó a felesleges. A Camelbak Flahflo-t egyre kevésbé kedvelem. Nem tudok bele rendesen cuccolni, relatíve körülményes tölteni, és még kényelmetlen is. Legközelebb hátizsákot viszek. Ha ugyanannyit pakolok bele, nem sokkal nehezebb, meg ha esek, védi a hátam.

- az éjszakai erdõ:

Nem zavarnak az éjszakai erdõ hangjai, inkább némi biztonságérzetet adnak (a neszek leleplezik a mozgást, amire lehet reagálni). Azért ha túl sok van belõlük, az egy idõ után idegesítõ tud lenni. Mivel elsõként haladtam át egy vaddal teli erdõn, folyamatosan volt társaságom.

Az se zavar, amikor megáll elõttem egy világító szempár. Mindketten tudjuk, ki a nagyobb állat, hadd nézelõdjön, amíg bírja cérnával, hogy futok felé világítva. Ami ezzel kapcsolatban érdekes volt, az az, hogy az õzek milyen bátrak. Meg volt két róka, akik ijesztõen közel engedtek, már azt hittem, barátkozni akarnak, ami az álmoskönyv szerint nem sok jót jelent (kölyökkutya koromban elsumákoltam a veszettségoltást).

Délelõtt esett az esõ. Így minden nyom, ami látszott, az friss volt. Volt egy, ami úgy nézett ki, mintha valami átvonszolta volna a zsákmányát az úton. Egész korrekt kis vályút vájt a földbe.

- és a fantasztikus rendezõk:

Az korábban is látszott, hogy a rendezõk nagyon rutinosak, felhasználóbarátok és rugalmasak (pl. a futáshoz igazították a pontnyitásokat). De ami a célban fogadott, az leírhatatlan. Etettek-itattak, kényeztettek. Kínáltak mindenfélével, mint ritka vendéget, a rendezõi ellátmányból is (mindenféle házi süti, pálinka, bor, sör). Aztán újra. És újra. Egy idõ után már kezdtem kellemetlenül érezni magam, hogy nem kívánok semmit. Mikor végre rámjött, hogy iszok vizet, és elvettem egy harmadáig lévõ flakon buborékost, amint megittam, ott termett egy kedves hölgy, és újra végigkérdezte a teljes kínálatot, hogy mit kérek, a végére eljutott a vízhez. Mutattam, hogy épp most ittam ki egy flakont. Erre megkérdezte, hogy akkor legalább a flakonomat elviheti a szemetesig? Félelmetes volt.

- komolyra fordítva:

A rendezés nagyon korrekt volt. Engem nem annyira szokott izgatni az ár/érték, de itt muszáj megemlíteni, hogy 600-ért adtak színes térképes itinert, és minden ponton volt innivaló (tea vagy víz) meg valami nasi is. A célban meg a szokásos parti (zsíroskenyér, tea, víz) plusz forralt bor, határtalan vendégszeretettel tálalva. Ennél is komolyabb teljesítmény a pálya állapota: a jelzések mindenhol nagyon jók voltak, egy korábbi, sokak által utált, és idõ közben a gazdák által ellehetetlenített szakasz kiváltására vadonatúj jelzett szakaszt (P+) létesítettek, a táv vége felé a dzsungeles S-t lekaszáltatták. Nagyon sok munka van amögött, hogy a túra ennyire élvezhetõ volt.

Ami viszont nem tetszett annyira: A Zselic 40 már csak 39 (régen 43-44 volt, vagyis Péter Attila pályacsúcsa örök), de 35-bõl ki lehet hozni. A pontok elhelyezése ugyanis a frissítésre-tájékoztatásra van optimalizálva, nem az útvonal betartatására.

Összességében azonban nagyon klassz volt, hálás köszönet a rendezésért!

aszalos.gyTúra éve: 20092009.07.31 14:00:58
megnéz aszalos.gy összes beszámolója
Zselic 20

Éjszakai teljesítménytúra! Néhány éve járok éjszakai túrákra, de közvetlenül indulás elõtt többünknek is eszünkbe jut, hogy biztos hogy akartam én ezt ?
A túra napján a Zselicbe kell eljutnom, ami nem 1xû történet figyelemmel a MÁV Budapest-Székesfehérvár közötti XXI. századbeli fejlesztéseire. A Farkas Józsiékkal egyeztetett vonat az állomás bemondója szerint bizonytalan idõ múlva érkezik, így aztán sprint a közeli buszállomásra, ahonnan éppen /18:40/ indul a gyõri busz Kaposvárra, így aztán oda is érek Balatonelllére ahol már várnak Józsiék.

Útközben Kriszti telefonálása során újabb taggal – Konkoly Attila, Konki – bõvül csapatunk, aki Simonfára érkezvén csatlakozik hozzánk. Itt találkozunk az egyesület elnökasszonya által telefonon már jelzett kõröshegyi csapattal is! Regisztrálunk, majd egyszerre az egész társaság (a Zselic 20 távon 72 jelentkezõ) pontban 21:00 órakor indulunk.

A faluból a központon áthaladva hamarosan kiérünk az erdõbe vezetõ emelkedõre, ami az egész út nagy részére jellemzõ erõsen sáros, néhol kicsit csúszos. Nagy segítség és hasznos társ a fej (és kinek-kinek ízlésének megfelelõ egyéb) lámpa. Persze azért így is többen megtalálták a jó kis turista marasztaló cuppanós részt. Benn az erdõben bizony nem nagyon sütött be a fák közé a holdvilág, de azért egyszer ez a szakasz és az emelkedõ is véget ért.
Cserénfa 8.9 km-re volt ide 23:10-re érkeztünk. Finom csokit és szódát is kaptunk! Az úton végig nagyon jól ki volt tûzve a kritikus kanyaroknál, hogy mikor mennünk. Itt nem sokat pihentünk, indultunk is hamar tovább, bár ez az egész távra jellemzõ volt, hogy jól kiléptünk.
Továbbra is felváltva volt hol járhatóbb, hol marasztalóbb az út, azonban csak mentünk-mentünk a holdvilágnál.

Igaz itt Cserénfa után – a pontõrök ajánlására – az országúton mentünk, ugyanis a zöld sáv, itt párhuzamosan halad és mégse a sarat dagonyáztuk. A holdvilágos éjszakán besétáltunk Kaposgyarmatra (3.4 km), ahova éppen éjfélre értünk. Pezsgõt nem bontottunk, de itt is szóda és csoki várt ránk. Konki felhívta figyelmünket a falu határában található cseppköves mésztufa képzõdényre, amit mindenképpen érdemes lenne megnézni az egyesületünknek.
És mint megtudtuk Konkinak a természetfotózás – is – hobbija, képei megtalálhatók a neten. Én már megnéztem, mindenkinek nagyon ajánlom!

Kaposgyarmatról kicsit barátságosabb úton haladtunk tovább, a zöld jelzésrõl rátértünk a kék sávra, amit nagyon jól jelöltek a szervezõk. Itt azért kellett megint egy jó kis dombot megmászni, de ez szerencsére nem volt olyan sáros mint a kezdeti emelkedõ.
Útközben egy nagy tanyához értünk, amelynek közelében egy kis macska lapult a fûben, aki aztán csak az általa kivételezettekkel barátkozott. Szerencsére a házõrzõ, nem öleb méretû kutyus viszont nem akart velünk – igaz mi sem vele – barátkozni.

Ezután egy elég izgalmas horhosba értünk, amit Józsi örökített meg a képnézegetõ olvasók számára. (Nekem ezen a túrán csak a telefon maradt fényképezni, így aztán azzal az éjszakában túl sok képet nem sikerült produkálnom.)
A lejtõs úton aztán megláttuk a falu elsõ utcai lámpáját is, amit már nagyon vártunk. A rajt-célba (Meteor turistaház) érve - 01:55 óra – zsíros kenyér, tea, forralt bor várta a megfáradt teljesítménytúrázókat. Szerencsére esõ nélkül tettük meg a 22 km-s távot. Itt is köszönöm Józsiéknak, hogy Siófokig hazafuvaroztak!

Aszalós György
Képek egyesületünk honlapján: www.szkte.hu

Túra éve: 2007
CzimbályTúra éve: 20072007.06.11 17:42:42
megnéz Czimbály összes beszámolója
Ritkán teljesítek egy túrát többször, de a Zselic 40-nel kapcsolatban adósságom volt, mivel jó néhány éve egy kiadós, egész éjjel tartó esõ miatt igen kellemetlen emlékek maradtak meg bennem errõl a rendezvényrõl (persze csak az útvonalról!).

Most is minden nap figyeltem a neten az elõrejelzést, de mostanában a felhõ mögül elõkukucskáló napocska piktogramon kívül nemigen lehet mást látni a szerveren, így hagytam a dolgot és reménykedtem a legjobbakban. Ilyen elõjelekkel - azaz bármi elõfordulhat - vágtam neki az útnak Simonfa felé. Felettem és a közelben gyönyörû, ugyanakkor esõvel kecsegtetõ zivatarfelhõk tornyosodtak. Nem tudtam eldönteni, jönnek vagy mennek. Végül kiderült, mentek.

A rajtot rutinból megtaláltam, vagyis megtaláltam volna… A kulcsosháznál senki, de még 5 óra után sem. Na, gondoltam, volt már erre példa, hogy késnek a rendezõk, mert ugyebár jégesõ, felhõszakadás, defekt, stb. Akkor lett gyanús a dolog, amikor már a sokadik autó fordult vissza és lejjebb feltûnõen nagy forgalmat hallottam az egyébként nem hiszem, hogy forgalmas útról. Ekkor komolyabban is rápillantottam a térképre és észrevettem, hogy van egy másik kulcsosház, annak neve a „Meteor”… Ezen is volt Meteor felirat, de persze az csak az egyesület neve volt, tehát már új helyrõl rajtoltatnak.

Immár a helyes kulcsosház mögötti füves részen le is parkoltam, gyorsan neveztem. Szerencsém volt, mert pont akkor futott be egy vagy 50 fõs csoport, huhh! Megérdeklõdtem az egyesület elnökétõl a részleteket a pontnyitásról. Mondta, hogy kidobolja, akar-e valaki futni. 6 óra körül eligazítás, így kis késéssel, kb. 6:10-kor sikerült is elindulni a sípszóra. Én mivel ki akartam kerülni a „tömeghisztériát”, hátul a kertek alatt mentem ki az autókijárón a mûútra, ezzel megspórolva az elõzgetéseket és a sárdagasztást. Igen, sárdagasztást, mert szép zuhé lehetett a vidéken érkezésem elõtt, a faluból kivezetõ úton nagy patakban áramlott le a víz. Ekkor nyílt a bicska a zsebemben, mert az eligazításnál mondták, hogy van sár, de nem vészes. Szerencsére tényleg így lett, bár gondolom, miután mind a 126 induló végigcsörtetett a kissé vizenyõs utakon, más képet festett az út… Viszont az elején haladva kellemesen lehetett haladni, futás közben kevésbé marad sáros a cipõ talpa is. Ha minden igaz, én futottam egyedül és le a kalappal a rendezõk elõtt, mert az elnök úr kiszólt valószínûleg, hogy kicsit korábban érjenek ki a pontõrök a pontokra.

A kellemetlen sáros emelkedõ után a dombhátra felérve kisvártatva egy hónaljig benõtt ösvényen vezetett az út, persze elsõként extra adagot kaptam a gyomokon lévõ nedvességbõl. Megváltásként következett a mûút, amit egy hangulatos erdõ kedvéért el is hagytam néhány száz métert követõen. Meglepõdtem, mert szép erdõt átszelve, pillanatok alatt bent voltam Gálosfán, ahol a falu túlsó végén volt a pont a füzet szerint 9 km-nél. Aggódtam, mert a falu közepén voltam és ¾ hét volt még csak. Gyorsan be is mentem a kocsmába egy Traubit legörgetni és egy biztonsági bélyegzõt begyûjteni. Aggodalmaim feleslegesek voltak, mert a pontõrök már kint voltak rég. Az ásványvizet meghagytam a szomjasabb bajtársaknak és indulás tovább.

A patakon átkelve igen szuszogtató emelkedõ vitt fel a Szamár-dombra, de túléltem. Onnantól kissé hullámos szakasz következett a K+ elágazásáig, helyenként szép panorámával kelet felé. Itt kezdtem aggódni, mert a leágazás nem akart eljönni, de mielõtt visszafordultam volna, csak elértem a jobbost. Persze ott már beugrottak az emlékek a szakaszról. Innentõl kis hangulatos erdei ösvényen haladt az út egy dózerútig, amin balra fordulva kanyarogtam az erdõgazdasági mûútig. Ezen a ponton nem értettem, miért kellett a jelzetlen aszfalton balra menni, majd a vadkerítés miatt ésszerûtlenül haladó P-en tarvágáson keresztül lemenni Terecsenybe, amikor a K+-en folyamatosan leereszkedhettünk volna.

Ez a túra rendhagyó volt mert több változás is történt. Az elsõ, hogy a pont a faluból a hajdani vasúti megálló mellé települt. Itt is már vártak a kedves pontõrök, vízzel, almával kínáltak. Kis pihegés után tovább a helyenként igen nehezen járható, volt vasúti töltésre, de nem kellett sokáig szenvedni, mert Antalszállás igen közel van. A ponton természetesen elszopogattam a szokásos 2 pohár vizemet és kaptam szõlõcukrot is, ami igen jól esett. A következõ pontõrök még ott beszélgettek, de indultak rövidesen õk is, nehogy elõbb odaérjek. Itt avatták az új P+ jelzést, ami a korábbinál talán kellemesebb úton vitte el a túrázót a Lencsés irányába. A dimbes-dombos, kellemes, szép kilátást nyújtó traktorúton jól lehetett haladni a beharangozott erdészeti aszfaltútig. Itt már kezdett szürkülni, de még nem kellett a lámpát elõvenni. Szépen el is értem a mûutat, meg is volt az eligazító papír, hogy most ne, csak úgy 6-700 m múlva forduljak ki rá. Meg is lett a keresztezõdés, de a pont sehol. Tanakodni kezdtem, elolvastam a leírást még egyszer: „…- erdészeti mûút, itt elérjük az ellenõrzõ pontot.” Most mi van? Talán lerobbant a pontõrök nem épp fiatal Skodája, vagy „frissíteni” mentek valamelyik faluba útközben??? Vártam, nem mertem elindulni, mert a rajtban igen határozottan az elnök úr felhívta mindenki figyelmét a pecsétek fontosságára. Benéztem az erdõbe, senki. Visszagyalogoltam az úton a korábban már említett leágazásig, senki. Aztán gallyakból az útra kiraktam a rajtszámomat és téptem egy darabot az igazolófüzetembõl és ott hagytam. Így pont 45 perc várakozás után ¾ 9-kor elindultam kissé mérgesen. Aztán leesett az állam, mert 5-600 m múlva tábortûzre lettem figyelmes. Megtaláltam a pontot. Próbáltam türtõztetni magam. A ponton lévõ fõrendezõ mondta is, hogy már vártak. Aztán történetem hallatán õ is mérges lett, mert mondta, hogy elszúrta a leírást a szerzõje. Javasoltam is, rakjanak az úthoz egy papírt, hátha még más is így értelmezi a leírást. Gyorsan lehûtöttem magam vagy 3 pohár vízzel, ettem egy stanglit és irány tovább. Persze így már rám sötétedett, vehettem elõ a lámpát.

Innen jóformán nyílegyenesen kellett különbözõ jelzéseken haladni nagyjából észak felé. Az út egész jól járható volt, csak néhol volt nagy dózisban pocsolyás rész. A jelzések kiválóak voltak, világítottak a sötétben, így lehetett kocogni az éj leple alatt is. Néhol kissé félelmetes volt egyedül haladni a félhomályban, fõleg amikor a lámpám fényében világító szempárok néztek rám. Hát még amikor hirtelen mellettem a bozótban nagy röfögés kíséretében vaddisznók iszkoltak el…

Szép lassan el is értem Ropolyt, vagyis a mellette található pontot, ahol megint csak vízzel kínáltak, amit persze nem lehetett visszautasítani. Közben szép csillagos éjszaka kerekedett, csak a holdvilág hiányzott, igaz helyette világítottak a sötétben a turistajelzések. Az út továbbra is jól futható volt, az eltévedésnek a veszélye nem fenyegetett. Az utolsó pont a K+ és a S sáv elágazásánál volt, ahol – mondanom sem kell – ásványvízzel pótoltam a kiizzadt folyadékmennyiséget. Innen következett a túra legkellemetlenebb szakasza, cikázni a sokszor nem létezõ turistaösvényen. Persze többségében erdészeti feltáróutakon haladtam, de az útba esõ vadkerítés környéki ösvény kellemetlenül emelkedett és sokszor nehezen járható volt. Itt újabb frissítõ dózist kaptam a növények levelein megrekedt vízbõl, ráadásul kezdett hûvösödni és helyenként a köd is kezdett leszállni. De a jelzések csak virítottak rendületlenül, így csak a kerítés egyik kanyarában bizonytalanodtam el rövid idõre. Az autók egyre hangosabb zaja jelezte, közeledik a cél és némi életveszély a sokszor megénekelt, legendás 67-es út érintésével. Most gondolkodtam, csak elfért volna a zsebemben egy láthatósági mellény… Szerencsére nem jött szembe autó. Szép lassan befutottam a célba (23:45), ahol a kedves rendezõi brigád tapssal fogadott. Megkaptam a díjazást, a „különdíjat”, hogy elsõként beértem (utólag is köszönet érte Vukov Péter Úrnak).

Kicsit sajnáltam azt a kis bakit útközben, de végülis nyugodtan le lehet belõle számolni az a 45 percet, úgy már jobban fest az idõeredmény (~ 4:50). A célban viszont nem értettem dolgot, mivel ott azt mondták, abban állapodtak meg, a pontõrök maradnak a mûútnál…
Most már mindegy, vigasztaltam magam némi zsíroskenyérrel, teával és kaptam egy pár virslit is! Kis beszélgetés és be az autóba, 2-kor már otthon aludtam.

Szokásomhoz híven most is értékelném a rendezést. Az igazolófüzet kívülrõl többel kecsegtetett. A belsõ lap, ha már üres a térképkivágatot lehetne nagyobb méretben rányomtatni. A leírás kissé elnagyolt, de mint írtam, a jelzések elsõrangúak, frissek és úgy tûnik kifejezetten éjszakai túrára lettek kialakítva. Az útvonal szép, érdemes sietni mindenkinek, nemcsak az idõeredményért, hanem, hogy minél többet lásson még a napvilágban ebbõl a kevéssé ismert, ám annál szebb tájból. Az útvonalmódosítás kifejezetten jót tett a túrának. Gyanítom, a teljesítménytúra végett festették fel a P+ jelzést, illetve újították fel a régieket, ami igazi nagybetûs turistákra vall.

Hiányoltam a távadatokat külön kisebb táblázat formájában, mindig a szövegbõl kellett kihámozni, hol is tartok. De talán még egyszerûbb lenne, ha a pecsételõ oldalon, a pontok nevei mellé zárójelben még azt is odabiggyesztenék. A színes térkép jó ötlet volt a füzetben, csak lehetne tényleg kicsivel nagyobb és egy rajzolóprogramban rá kellene nyilazni a pontok helyét. A távadatok kerek számok voltak, nem tudom terepi vagy térképi adatok, de messze biztos nem álltak az igazságtól, mert úgy haladtam, ahogy gondoltam.

A díjazás esztétikus, a szolgáltatás felülmúlhatatlan (kifelejtettem, még mûzliszeletet is kaptam), mindez 400 (kedvezménnyel 300) forintért. Persze meg is beszéltük, hogy ez így természetesen nem rentábilis, csak pályázatokkal tudják megoldani a nevezési díj alacsonyan tartását. Én elmondtam, szerintem ha többet kérnének, akkor is sokan eljönnének erre a kiválóan szervezett és szép túrára. Szalagozás nem volt az útvonalon, de egyáltalán nem is volt rá szükség. A pontõrök mindenhol kedves, készséges idõsebb természetjárók voltak. Külön köszönet, hogy a pontok nyitását rugalmasan kezelték, valószínûleg csak miattam.

Rákerestem a neten az egyesületre, és meglepõdve tapasztaltam, van honlapjuk. Szerintem érdemes lenne a túráról is felrakni adatokat (a leírást, a kiegészített térképvázlatot, egyéb fontos információkat, statisztikákat), mert ezzel is reklámot lehetne csinálni ennek a patinás túrának.

Összességében kiváló túra volt, kiváló rendezéssel, remek útvonallal. Gratuláció mindenkinek, aki részt vett a túra elõkészítésében, lebonyolításában és persze minden teljesítõnek!

Túra éve: 2004
-balazs-Túra éve: 20042005.04.12 15:00:08
megnéz -balazs- összes beszámolója
Zselic 40 _Éjszakai_

Valamikor tavaly jöttem rá arra, hogy nem csak, hogy nem ismerem ezt az országot, de vannak olyan tájak aminek még csak a nevét sem hallottam. Az egyik ilyen vidék a Zselic. Vettem egy térképet, böngésztem és elkezdtem tervezni. El kéne nézni arra és túrázni egy piszkosul nagyot.

A dolgot nem siettem el. De ez a szombati esti/éjszakai 40-es egy várva várt tökéletes alkalom volt. Szuper futókonzorciumot szerveztem és az sem zavart, hogy a konzorcium tagjai, egy kivétettel visszalépésre kényszerültek. Tapír maradt az egyetlen túratárst de ennél jobb társaságot elképzelni sem tudok. (Fõleg akkor amikor Tapír épp elmerül bokáig a sárban én meg nem.) :))

Tapír a Balaton felõl jött én Pestrõl. Úgy terveztük, hogy találkozunk Simonfán. Ehhez képest én pont akkor értem a 71-es-hez amikor Tapír feljött a pályára úgyhogy a nagy találkát 130 kilóméteres sebességnél tartottuk. (Tapír a 130-at a mellékutakon is tartotta aminek következtében Kaposvárig teljesen kiszáradtam a rémült sikoltozástól.)

Simonfán Amat mellett parkoltunk és ezzel összeállt a Futóbolond trio. Viszont volt egy apró gond. Öt pecem sem akadt, hogy az útvonalat tanulmányozzam. Így társaim segítségével legalább a térképet ki tudtam hajtogatni. A térképet majdnem fel is gyújtottam mert magas IQt sejtetve azt a forró motorháztetõn terítettem ki.

A nevezés után bemelegítettünk. Ez azt jelenti, hogy folyó ügyek intézése után leheveredtem a fûbe és egy kicsit nyirmogtam. Valamint megismerkedtem (budai-)H.G. topiktárssal, és ezzel kettõre emeltem az általam már ismert nem Futóbolond túrázók számát.

A rajt elõtt a szervezõk szerényen figyelmeztettek arra, hogy lesz egy kis sár. Megértem. Azt mégsem mondhatták, hogy ‘skacok, még az orrotokból is sár fog csöpögni mire ennek a napnak vége lesz.’

A terv az volt, hogy lazán de gyorsan futunk sötétedésig, utána meg lesz ami lesz. Lesz aminek lenni kell. Például olyasmi, hogy Tapír ezen a túrán is az árokban köt ki.

Nagyon laza óvatos tempóban kezdtünk. A jelzéseket eleinte csak nehézkesen találtam meg de idõvel ráállt a szemem. Gálosfáig igazából csak annyi történt, hogy egy csodálatos erdõben gyönyörködhettünk. Futottunk, csevegtünk, szívtuk a jó levegõt, rémisztgettük a vadvilágot. A pecsét után jött az egyetlen komoly emelkedõ. Itt azonban atomtámadás lehetett az elmúlt hetekben és elég nehezen lépkedtünk. De onnan megint zúztunk tovább. Talán Kisbõszénfa volt ahol a pecsétõr néni kétkedve kérdezte, hogy mindenhol voltunk e. A pöcsétek megvoltak, úgyhogy igen. Jó idõben, világosban persze könnyû hõsködni meg gyorsan futni.

Olyan féltávnál döntöttünk úgy, hogy jól megy a dolog és már nincs sok világosság, úgyhogy érdemes belegyorsítani. Na, ezt nem kellett volna. Szenttamáspuszta körül megtaláltuk a tökéletes anti-kispista módszert. Jobbra kerítés, balra kerítés, a kerítés túloldalán pedig vaddisznók és szarvasok. Odaszóltam nekik, hogy szevasz tavasz aztán húztunk tovább. (Valójában beszólogattunk a vaddisznóknak mert a kerítés túloldaláról könnyû nagyfiúnak lenni.)

A nap picit hamarabb ment le mint vártam. Fel is néztem, hogy mi a szösz van. Erre egy böhöm nagy szürke felhõ nézett vissza rám és mintha röhögve mondta volna, hogy jön értünk és lemos a hegyrõl. Az EP után volt még egy emelkedõ ami nem annyira tetszett de nem volt vészes. Itt már eléggé sötét volt és én rájöttem, hogy félek a sötét erdõben. Fõleg, hogy jobbra-balra sakálüvöltésszerû hangok töltötték be az erdõt.

Az ucsó EP után indult az igazi buli. Jött egy hosszú hosszú egyenes (amire ezek szerint az esõ miatt az utánunk jövõket már nem nagyon engedték rá.) Ide vajon hetekig hordták a sarat a mi kedvünkért vagy ez alapból volt ilyen? A célban néztem, hogy az összefüggõ sárbevonat kb. 20 centivel a bokám fölött ért véget. Lehet, hogy nem a vacsi új csukámban kellett volna jönnöm.

Idáig nagyon jól jöttünk. 30 kili és 2:45. De a sötétedéstõl vészesen lelassult a tempó. A sárban pedig minden lépés egy ajándék volt. Itt már a lámpák is elõkerültek és úrrá lett rajtunk a teljes bizonytalanság. Ugye volt egy letérés jobbra a sárgára. Ha ezt a sötétben nem látjuk, az életbe nem fogjuk tudni, hogy elkavartunk. Ha elmegyünk mellette, csak annyit látunk, hogy megyünk tovább a K+-on. Szóval kicsit rettegtem, hogy bent maradunk a dzsumbujban és elvisz a mumus. De szerencsénkre pont idõben elénk ugrott egy sárga jel ami megmentett minket a biztos haláltól.

Innentõl egy nagyon kacskaringós de tûrhetõen futható szakaszon mentünk át. A dzsindzsáson, ahol Larzen sem futna, Tapír végig futott. Amikor megpróbáltam rossz irányba téríteni, Tapír ösztönei túl erõsnek bizonyultak és visszarángatott. (The Force is strong with this one…) A kavicsoson az este 3. bokarándulását követõen az elsõ könnycseppel is meg kellett küzdenem de hipp-hopp kiértünk az aszfaltra és már bent is voltunk. 4:43 lett a vége. Ebbõl durván 2 óra volt az ucsó 12-13 kili.

Amint beértünk leszakadt az ég. Összeszorult a szivem amikor a többiekre gondoltam. Dézsából öntötték és a többségnek még nagyon sok volt vissza.

Összepakoltunk, zuhiztunk, üdvözöltük a célba értõ amat-ot és indultunk haza. Én h3-ra értem vissza és nagyon rossz állapotban estem be az ágyba. Reggel a gyökérkezelésre jobban vágytam mint a kelésre. Brr.

Fura állatfajta a futóbolond. Elmegy egy éjszakai túrára aztán végigvágtat az erdõn, hogy még világosban meg tudja csinálni. No de hiába, mi már csak ilyenek vagyunk. :)) Ezt a túrát jövõre is szeretném… :)