túra éve: 2011
Szuadó 40/17Túra éve: 20112011.03.15 06:52:39

Szuadó – Túra a medvehagymák országába

Örömmel tölt el, hogy ismét túrabeszámolót írhatok. Ez évben elõször voltam túrázni a hétvégén.

Lélekben belülrõl nagyon is vártam, készültem, hogy ismét a hegyek közt legyek. Érezzem a szellõt az arcomon. Az erõt a lábamban miközben a hegynek fel és lemegyek.

Tavaly már voltam a Szuadón. Így ismerõs volt a rajt és talán az útvonal is.

Sikerült az idén korán elindulni. A táv kezdõ túrának kiváló, mert csak 44 km. Nem is mertem gondolni rá, hogy nem tanácsos megfázva minden alapozás nélkül neki vágnom. Így már az elsõ lépéseknél mikor a jobb térdembe nyilallt a fájdalom csak arra tudtam gondolni, nem szabad, hogy fájjon.

Még kopár erdõ fogadott. A halas tavat egyre vékonyodó jég burok feddte. Kissé hûvös volt még a reggel, de ahogy jöttek az emelkedõk és a kilométerek úgy vettem lefelé széldzsekit, a pulóvereket.

A Mohosi-kis kútnál volt az elsõ EP. Már vártam következõ szakaszt. Szeretem ezt a részt. A Panoráma úton haladt az út. Balról szép rálátás van Cserkútra és Kõvágószõlõsre. Hol napsütötte hegyoldalban ment az út hol árnyék fedte az oldalt. Hol kis fenyõerdõn keresztül hol cser-tölgyes erdõn kanyargott. Van, hogy fenyõ tûlevelein vagy moha zöld pázsitján lépkedtünk. Ahogy közeledtünk a Babás szerkövekhez egyre jobban lehetett érezni a szelet. A pontnál már legszívesebben sapkát vettem volna. Nem lehetett ellenállni az óriás szikláknak hogy ne másszak fel rájuk. Azért nem vagyok még oly bátor, hogy kiálljak a szélére, de kezdetnek ez is jó volt.

Sasfészek felé vettük az irányt. Úgy emlékeztem, hogy egy kemény hegymenet, de most kellemesen csalódtam. Most is lenyûgözött a szinte függõleges a 20-23 méteres homok sziklafal látványa. Igen, itt is volt egy kis sziklamászás csak nem nekem.

Az EP a Zsongor-kõ elején volt. Még csak távolról csodáltam a szép panorámát. De most megéreztem milyen kiállni a vaskorláthoz. Nem is tudom mitõl tartottam eddig. Csodás érzés volt és nem is volt veszélyes.

A megfázásom ellenére éreztem a levegõbe a medvehagyma illatát. Nem is számítottam rá hogy már tudok szedni is. Hiszen most egy kicsit tovább is húzódott a tél. Óvatosan szedtem, hogy ne sérüljön a kis tavaszi méregtelenítõ.

Még hó foltok voltak az ösvények mentén. De a tavasz elsõ hírnöke még virágzott. Egyre több rövidszárú kankalin bújt elõ a levelek közül. Igen szép hosszú út vezetett a forrásig Egyre több medvehagyma volt szinte szabályosan elrendezve. Az EP után kissé meredek oldalban haladtunk így meg-megcsúszott a csapat a sáros úton. Arra jó volt, hogy nem lehetett elmenni észrevétlenül az illatos hunyor mellett. Gyorsan leértünk az Orfüi tóhoz.

Sok embert kicsalt a szép napos idõ. A malomnál még fából készült lábbal hajtott esztergagépet is láttam. Talán nem kellett volna annyit idõzgetni, mert így nem volt idõ a korábban betervezett Pécsi-tó körbe kocogásához. No, majd egy másik alkalommal.

A Lóri kulcsosháznál volt a 30-as és 40-es táv szétválasztója. Zsíros kenyér és tea után most már számomra ismeretlen utakon haladtam tovább. Egyre nagyobb lett a sár.  Pedig késõbb még több lett.

Egészen szép a sikondai rész. Nagyon szépen ki van építve. Hangulatos a kis tó. A felfelé vezetõ sáros meredek meg egy kis kihívás volt. Igen, oda kellett figyelni hová lépünk, mert a nap ereje nem tudta még felszárítani az utakat.

Korábban már voltam egyéni akcióban a Melegmány-völgyben a mésztufa lépcsõknél mely hasonlóan szép, mint a Szalajka-völgyi vízesés, de a Mánfai kõlyuknál még nem jártam.

Így a Zsidó völgy bejáratánál, a barlangnál ismét elidõztünk egy kicsit. Az itiner úgy írja impozáns látvány. Tényleg jó kifejezés rá. Már érezni lehetett a barlang hûvösségét távolról. A természet egy folyosót alakított ki a bejárathoz. Egy kicsit felfedeztük a „talált kincset”.

Jó volt egy kis töltõdés élményekben, így könnyebb volt a saras dagonyázós úttal megküzdeni.

Lápistõl már ismerõs volt az út. Így kellemesen néha kocogva érintettük az utolsó pár EP-t. Még szintidõn belül beértünk a célba. Kellemes hangulat volt a Teca mama vendéglõjében.

Nagyon örülök, hogy ismét túrázhattam. Egy érdekes érzést vált ki ez a fáradság. Másnap egy kicsit szaggatottan jártam. A csípõm megérezte. De mégis az jár a fejembe a következõ túrára már készülni, kell. Nemcsak lélekben. No, megyek kocogok egyet ebben a jó idõben.

túra éve: 2010
VadrózsaTúra éve: 20102010.10.04 21:20:32

Vadrózsa 50

Itt van az õsz újra…- ilyen gondolatok jutnak az eszembe az elmúlt napokba, ha kitekintek az ablakon. Visszaesett a hõmérséklet hirtelen és esõs idõ lett. Legszívesebben az orromat se dugnám ki, nem hogy túrázzak. Pedig már hetekkel ezelõtt elterveztük, hogy elmegyünk a Vadrózsa teljesítménytúrára.

A szokásos túra elõtti elbizonytalanodás most is meg volt, hogy kell ez nekünk? Esõben, sárban túrázni? De legalább itt az alkalom, hogy kipróbáljuk milyen. Egész úton felfelé Szegedtõl esett az esõ, nem sok kilátás volt, hogy elálljon. Így a rajthoz szakadó esõben mentünk. Legalább kellõ alkalom kipróbálnom az Inov-8 Mistlite nadrágot ill. dzsekit. Ha már Inov-8 akkor legyen a cipõ is a kamásli, és persze a hátizsák is az. Abból is az Inov-8 Race Elite18 típus, benne a H2O Orizontál bladder, azaz víztartály. Nagyon kényelmes a hátizsák a víztartály szinte a derekamra simul, nem érzem a 2 l súlyát.

Az esõ ellenére nagyon jól meg volt szervezve a nevezés. Gyorsan meg is történt. A 150 km-es táv kellõ érdeklõdés miatt elmaradt, így nem kellett nekem se egyedül neveznem az 50 km-es távon. Gabival mehettem. A tömegrajt már régen elrajtolt, így kettesben vágtunk neki. A kezdeti mûút nem is sejtette milyen terep vár majd ránk. A gyümölcsös kerítés mellett vitt fel most már szekérút a Kopasz-hegy oldalában levõ az elsõ feltételes EP-hoz.

Rendületlenül esett az esõ, mikor már bíztam benne, hogy eláll még inkább rákezdett. A Kopasz-hegyrõl majdnem sárcsúszdán értünk a mûútra. Megbeszéltük Gabival, hogy amikor csak lehet, kocogunk, mert máskülönben nem érünk be szintidõn belül a csúszós út miatt. Amúgy mi mást tehettünk, mint poénkodtunk. Így gyorsan felértünk a Somlyó-hegyre. Szegény pontõrök itt is esernyõ alatt vártak bennünket. Kiderült, hogy valószínûleg mi leszünk az utolsó indulók ezen a távon. Úti csomagként kekszet kaptunk. Nem sokat idõztünk,  mert kimelegedtünk eddig, és gyorsan fázni kezdtünk.

Ismét be az erdõbe majd a Ferenc tanyánál kissé párás, de szép kilátásban volt részünk. A dózer út már sártengerré vált így bepróbálkoztam a villanypásztoron átbújni és ott haladni. Szerencsémre nem volt megrázó élmény, de könnyebben haladtam ott. Beértünk két túrázót is. Nem igen váltottunk velük szót, küszködtek a sárral, esõvel. Pedig már kezdett elállni. Megszomjaztam, ideje kipróbálnom a víztartályt. Elolvastuk még este a használati utasítást, de elfelejtettük, hogy a szelepet el is kell fordítani és úgy ráharapni és inni. Így ismét jókedvre derültünk mire ittam. Kellett is ez a jókedv, mert egy megáradt patak mellé értünk. Mondanom se kell a jelzés a túloldalon folytatódott. Nem sokat gondolkodtunk mitévõk legyünk. Nem valószínû, hogy hidat építettek nekünk. Számítottunk rá így patakon átkeléshez kipróbálásra került Gabi ötlete a cipõre húzott nylonzsák. Egészen jó volt, csak éppen a víz volt comb középig érõ. Így mire átért a közel 8 méter széles patakon a zsák már sehol se volt. Így maradt a fotózás, videózás, hiszen ezt meg kell örökíteni. Mintha mi se történt volna mentünk tovább. Én bíztam a cipõben, az eddigi tapasztalataimban, hogy amilyen könnyen átázik a cipõ olyan jó anyagja is, van, hogy gyorsan szárad. Nem lesz vizes hatása. Így az átázás ellenére jól lehet benne menni.

Alig haladtunk, mikor az út bekacskaringózott az erdõbe. Jobbról patak és nem sokára feltûnt egy kis bányató. Sziklák veszik körbe. A túl falon most vízesés alakult ki a bõ esõzés miatt. Mátra egyik kis rejtett gyöngyszeme számomra. Csend és nyugalom. Itt volt a 2.EP. Jó lett volna idõzni, de ki voltunk melegedve, haladni kellett.

Haladni??

Gyökerekbe kapaszkodva tudtam csak felmászni a csúszós hegyoldalon. Jaj a ruhám ki ne szakadjon. Még jó hogy nem volt hosszú csak meredek így már kocogva haladtunk tovább. Persze csak azért is, mert én, ha kicsit vissza is fogtam magamat, de fotóztam. Ez már én is látom mennyi idõveszteség. De nagyon jó hazaérkezve megnézni a fotókat. Kihagyhatatlan volt a felülrõl a bányató le fotózása is. Szép szálerdõben haladtunk. Meglepetésemre a Hármas-határnál volt útba igazító is. A rövidtáv itt vált el a hosszútávtól. Igen nagyon jó meg volt írva az itiner. Jó követhetõ volt. Szerencsére az esõ is alább hagyott csak köd ereszkedett a tájra. Így kissé sejtelmessé tette az erdõt. Nagy tenyérnyi gombák sorakoztak, majd szõnyegként terítette be az erdõ alját.

Ó, de finom a rántott gomba! Kár, hogy nem ismerem melyik az ehetõ változat. Most szednék párat. A dagonya most felduzzadt mini tóvá, körülötte pára. Nem lett volna ilyen látványban részem, ha nem esõs idõben túráztunk volna. Miközben mesebeli erdõ varázsolódott körém észre se vettem, hogy kiértünk a mûútra. Szemben a Köszvény-kút sebes megáradt patakba folyt. Olyan mély volt, hogy Gabi bele szeretett volna lépni, de meggondolta magát mikor gyorsan térdig merült az egyik lábával. Így csak mellette haladtunk a mûúton. Átléptünk Nógrád megyébe.

Ismét csak örülni tudtunk az esõnek, mert máskülönben nem láthattuk volna a hegyoldalról itt-ott sebesen lefolyó kis alkalmi patakokat. Oly hirtelen jöhetett le a víz, hogy a mûútra ki is hozta a törmeléket egy útról. A mûút mellett volt a patak parton a 3. EP. Kedvesek voltak a pontõrök. Egyre kínálgattak mindenkit a Nutellás, zsíros vagy éppen a vajas kenyérbõl. Mellé persze volt akár paradicsom, paprika vagy éppen hagyma. Innivaló isotóniás ital, víz. Éppen befutott két futó õk már visszafelé tartottak. Igen ügyesek voltak. Gyorsan ettem én is zsíros kenyeret és indultunk. Mûúton haladtunk egészen Szurdokpüspökig.

Még nem voltam a Mátrabércen de már többször olvastam, hallottam hogy itt szokott lenni a cél. Igen, a Muzsla is mint elrettentõ szint is megemlítésre került mindig. A településen áthaladva, a présházak mellett kezdtük a Muzslát meghódítani. Közel 10 km volt a következõ pontig a távolság. Végig emelkedõ. 745m szint. De nemcsak szint. Ismét patakon átkeléssel kezdtük, majd gyönyörû panoráma, pipáló hegyoldal és ködbeveszõ táj. Ahogy haladtunk felfelé egyre jobban sûrûsödött a köd. Volt, hogy csak a hegygerinc két oldalán csak fehérséget láttunk. Akár mennyire szép volt, már hosszúnak éreztem az emelkedõt. Jó volt megpillantani a felíratott Muzsla 805m.

Igen most meg lejtõ jött szerencsére az erdõben így nem annyira csúszott. A nyeregben vártak a pontellenõrök. Alig álltunk meg indultunk tovább. Lejtõn neki vágva, le a Sóbánya-patak völgyébe. Nem is számoltam hányszor kellett a patakon keresztül menni. Volt, hogy próbálkoztunk száraz lábbal átkelni, de legtöbbször semmi esély nem volt rá. A patak medre mellett ment a jelzés, így egyik oldalról a másikra mentünk. Kellõen megfürödtünk a patakban. Még jó hogy Gabiba sokszor kapaszkodhattam, így a sodrása nem vitt el. Nagyon szép völgy volt. De kocogni kellett végig, ha nem akartunk fázni és kezdett sötétedni is. Mikor a völgybõl felfelé vitt az út akkor jöttem rá, hogy nincs is még olyan sötét. A Nagyparlag erdészházhoz felfelé vitt az út, majd nemsokára ellenõrzõ pont jött. Itt is keksz és ropi várt bennünket, de nem voltam éhes. Nagyon jó volt a víztartályból inni. Sokszor csak párkortyra vágytam, és nem kellett a hátizsákot kinyitnom, azonnal tudtam inni. Nem is gondoltam, hogy ilyen könnyedséget fog majd jelenteni.

Meredek, köves szakasz következett. János-vára oldala. Elsõ látásra tartottam tõle hogy jutok le, de nem is volt olyan nehéz. Csak oda kellett figyelni. Sokszor fától-fáig haladtam. Majd kiértünk a Tilalmas-tetõre. Ismét találkoztunk az utánunk induló két sráccal. Jól lehetett haladni a szekérúton, ha víztócsákkal tarkított is volt, de néhol köves. Ismét szép panoráma kötötte le a figyelmemet, majd leértünk az aszfaltos útra, melyen már jártunk. Az Eszter forrás most nem volt EP de kedvesek voltak a pontõrök, habár éppen indultak volna, de adtak még útravalónak paradicsomot és szilvát.

Kellett is a neki készülõdés, mert tovább haladva Szurdokpüspökinél letérve ismét patakon kellett átkelni. Mondanom se kell híd még mindig nem volt. A két srác úgy döntött keresnek valami átjárót. Még jó, hogy nekem volt segítségem. Talán ennek volt a legnagyobb sodrása és szélesebb is volt, mint az elõzõek. Eddig jó poén volt a patakon átkelés, de most már nem igen hiányzott. Pedig ennél nehezebb próbatételek jöttek. Sárdagasztó, csúszós tapadós utón haladtunk felfelé a Nagy-Hársas-hegyre. Kezdett az erõm elmenni. Gyenge lett a lábam, kissé szédültem, hányingerem volt. Gabi elõvette a túrabotot, melyet csak eddig táskában vitt. Kissé könnyebb lett, de éreztem nincs erõm. Édességet, szénhidrátot kívántam. Nem akartam megállni enni, majd a pontnál. Egybõl tudtam, nem ettem eleget se, a megelõzõ napokban se a túra napján. Nem gondoltam, hogy ennyire megterhelõ lesz. Nagy nehezen feljutottam a geodéziai toronyhoz, ott volt a pont is. Csak lestek, mert én azonnal megkértem Gabit hogy vegye elõ a mézet, és csak ittam-ittam. Gyerekkoromban tettem utoljára ilyet. Még volt egy müzli szeletem és azt is megettem. Jól esett. Lassan éreztem, kissé jobban vagyok.

Kellett is az erõ, mert a sárdagasztó út jött. Csúszkáltunk jobbra, balra. Legutóbbi túrámon a vaddisznó dagonyázó nézett így ki, mint most az út. Néhol alig tudtam a lábamat megemelni. Úgy éreztem minden izmomat igénybe, veszi minden lépés. Mi persze éppen azt beszélgettük, hogy mások most a Plázában vannak, moziznak és kávéznak. De nem nagyon kalandozhattunk el, mert igen oda kellett figyelni, ha nem akartunk elcsúszni. Fõleg, ahogy Gabi gyorsan sétál az már nekem kocogás. Olyan hosszúakat lép. Volt, hogy letértünk a jó útról de egybõl észrevettük, mert nem voltak lábnyomok.

Így értük el a pincesort. Csak éppen én csak az itinert olvastam, hogy ott lesz EP. A térképet nem néztem, így az elsõ présházaknál kerestük a pontot. Úgy gondoltuk, hogy az esõ miatt nem vártak meg bennünket így lefotóztam egy pincét és tovább mentünk. Majd a második présházsoron meg lett a pont. Már kezdett szürkülni. Égett a villany a présházban. Kályhában ropogott a tûz. Kedvesen fogadtak bennünket. Borral kekszek gyümölccsel kínáltak bennünket. Legszívesebben maradtam volna olyan hangulatos volt.

Csend és nyugalom…

De nekünk menni kellet. Még elõkerült az autócsomag tartójából a répa is. Így a présház hangulatával mentünk tovább. Most már egy hosszú aszfaltút jött. Meg volt 5 km is, de nem volt kedvünk futni. Persze hogy a bor felrázódjon? A szint idõn belül így is be értünk.

A célban örömmel fogadtak bennünket fõleg, hogy rajtunk kívül már csak 2 induló volt kint. Megkaptuk az emléklapot és a kitûzõt, majd finom meleg paprikás krumpli volt savanyúsággal. Összetalálkoztunk a rendezõvel is. Sajnálkozott az esõ miatt, hogy így sok pontra nem tudtak ki vinni ellátást úgy, ahogy tervezték. Pl a dinnye itt volt a célban, pedig a Széles-kõnél tervezték. Számomra nagyon jó volt a rendezés mind az itiner megírása mind az ellátás. Ilyen idõjárás mellett mindent megtettek, hogy a túrát jól teljen számunkra.

Köszönet a szervezõknek, a pontõröknek!

Hegymenet 55/ II. Béla emléktúra / Várad 15Túra éve: 20102010.08.05 12:05:27

Titokzatos Hegymenet 55…

Nem kedvezett az idõjárás a Balaton átúszásra. Viharos, hideg idõ lett. Volt egy B terv is a hétvégére a Mecsekben rendezett Hegymenet túra.

Nem sok idõm volt gondolkozásra, hogy bevállalom-e a szintkülönbséget – 2774m, 54,7 km-en-, már hajnalodott és indultunk Pécsváradra. Sok fiatal hajnali negyed 4-kor bulikból megy haza. De az én gondolataim már a túrán jártak. Rövidebb távon több szintkülönbség. Naná, nem véletlen Hegymenet. Olvastam korábbi beszámolókat, a Mátrabérchez hasonlítják. Még bennem ilyen gondolatok voltak, amikor arra eszmélek, hogy az útszélén egy lovat szeretnének vezetni kantár, minden nélkül. De a ló szilaj és tüzes, ellöki az emberünket ki nem valószínû, hogy egy „suttogó”. A ló elkezd vágtatni az úton., jó darabig láttuk még. Simán elmehetett volna egy Suzuki reklámnak is, ez a helyzet, ahogy száguld könnyedén, mint egy ló.

Ahogy közeledtünk egyre sötétebb felhõk gyülekeztek, persze mögöttünk már a felkelõ nap kacsintott ki a felhõk mögül. Csalogatott volna vissza bennünket. De milyen egy mindenre elszánt túrázó, nem foglalkozik, hogy milyen idõ van. Örömmel fogadtam, hogy Pécsvárad felett egy teljes ívû szivárvány volt. Mint egy kapu. Ez csak jót jelenthet a meglátásom szerint, no meg esõt a közelben.

Pécsváradon a Mûvelõdés házban kellett jelentkezni, regisztrálni. Még incselkedtem melyik távon induljak.15, 35, 55km-e. De magamban biztos voltam már hogy az 55 km-es távon indulok.

Hûvös volt, szemerkélt az idõ, a többieken hosszú nadrág esõkabát. A megelõzõ túrákból tapasztalva nem öltöztem be. Az elsõ pár kilométer után úgyis levetném. Most is az Inov8 Roclite 315 cipõben és inov-8 Debrigaiter 32 terepfutó/tájfutó kamásliban mentem. Jó alkalom ismételtem újabb teszt alá vegyem. Addig, addig készülõdtünk, hogy 07:10 lett,  mire elindultunk. Rendes volt a rendezõ srác, mert szólt róla, hogy útvonalváltozás lesz. A korábbi vihar miatt nem engedték, hogy a Hármas-hegyen túrázzunk. Pedig kíváncsi lettem volna milyen pusztítást végzett. A természeti erõk erejének látványa tiszteletet ébreszt bennem iránta.

Kisebb csoportokban haladtunk Pécsvárad utcáin. A templom, a vár mellett elhaladva vettük az emelkedõket. Távolban a hegyek, sötét felhõkbe burkolózva vártak bennünket. Szinte gyorsan felértünk a Zengõre. Eddig még nem próbáltam túra bottal menni, de most az elmúlt túra utáni csípõ fájdalom miatt kipróbáltam. A technikája még nem a legjobban megy, de jónak tûnik. A kilátóba nem lehetett felmenni, mert életveszélyes. Eszembe jut, hogy nem régen a lokátort szerettek volna idetelepíteni.

Szalagozáson jutunk el a következõ pontra, jó kis lejtõ ment után. Hangulatos kerítéssel körülvett arborétumon mentünk keresztül. Mindszenti bíborost egykor itt tartották házi õrizetben. Jó lett volna elidõzni egy kicsit. Megcsodálni a tavi rózsákat. Sétálni a parkban, leülni a már kissé romos szökõkúthoz. Vajon egykor élénk társadalmi élet lehetett itt? Nem. Az épület alapjait több mint 200 éve tették le. Eredetileg püspöki nyaralónak álcázott pálos kolostornak indult. De se pálosok nem költöztek ide, se nyaraló nem lett. Volt Egyházi Szociális Otthon, bentlakásos polgári iskola. Most nem látogatható se az épület se az arborétum. Igaz egy kis állag megóvási munkálatokat igényelne.

Sokáig nem merültek bele gondolataim, mert a pontõrök meglátása visszahozott a valóságba. A pontnál többen összefutottunk. Így kisebb társaságban mentünk tovább. Túra történeteket meséltek. Én csak csendben hallgattam a „nagyokat” kik sokadik túrájukról meséltek.

Így gyorsan odaértünk Diós-kútra. Nem idõztünk mentünk tovább. Hosszabb szalagozott rész következett Takanyó völgyig, majd a Takanyó-hát. Továbbra is szalagozást kellett volna követni, de mi letértünk róla. Nem akartunk visszamenni, így GPS-sel, ill. térkép segítségével domborzati jelek alapján próbáltunk a turistajelzéssel ellátott útra visszatérni. Egy óriás kidõlt fafotózásra ihletett. Miközben fotóztam rátaláltam egy lábszárnak megfelelõ csontra. Egybõl jobbnak láttam indulni, nem szerettem volna én is a sorsra jutni. Úgy látszik tényleg ez Bermuda-háromszög lehetett a túrán, mert a többiek is letértek. De helyes volt az irány és jó útra jutottunk ki.

Megnyugtató volt látni a jelzést. Alig mentünk pár métert és gyönyörû mohás vízesés mellett vezetett el az ösvény. legszívesebben aláálltam volna, de nem volt elég nagy hozzá, legalább is leültem volna nézni. De így is, míg lefotóztam már ismét összefutottunk az ismerõs túrázókkal. Õk nem idõztek, mentek tovább. Mi se sokáig, már tapasztaltam mennyi idõveszteség, ha fotózom. Tudom annyira nem verseny, de mégis ilyen helyzetekben látszik, mennyi idõt vesz el.

Az elmúlt napok forrósága után kellemes túrázós idõ volt. Igyekeztem, ahogy az erõmbõl kitelt a lejtõn kocogni, hogy a fotózás miatt kiesett idõt behozzam. Már korábban hoztunk egy szabályt, hogy a lejtõn kocogunk. Nem is baj, hiszen a hegymenetben nem vagyok egy gyors tempójú.

Néha meg-megmorajlott az erdõ. Még 17 km-rel körül járunk, nem lenne jó egy kiadós esõbe beleszaladni. Így is úgy érzem már többet megtettünk. Lehet a már megtett szintkülönbség az mely ezt az érzést elõhozta. Egyre erõsebben süt a nap szinte már szorult.  Ha létezik túrázók Murphy törvénye, akkor az is benne van, hogy tûzõ napsütéskor biztos nyílt terepen kell menni. Most is így volt, de egyre közelebbrõl jöttek az éles becsapódások hangja. Széles szekérúton haladtunk. Nem ismerem a talajtípusokat, de ha ahol kicsit is vizes sárga agyagként tapadt. Ez egy kicsit ad erõsebb lábmunkát, fõleg felfelé menet.

Már az erdõ zúgott. Jobbnak láttuk elõvenni az esõkabátot. Ahogy megálltunk elkezdett nagy szemekben esni, mintha egy vonat közeledne nagy robajjal elkezdett zuhogni, miközben sütött a nap.

No, így már még nehezebb lett a hegymenet. Most komoly, hogy végig csak felfelé kell menni? Ó, hol vagy szép nagy Alföld. Amilyen gyorsan jött esõ, oly gyorsan abba is maradt. Most csak örültem neki, hogy csak a széle kapott el bennünket. Késõbb hallottuk, volt ki nem lett ilyen szerencsés, és jégesõt kapott. Végül is nem szerettünk volna, száraz melegben túrázni. Egy kis frissítés jól jött. Ujjnyi széles repedések voltak az úton.

Ha kissé vizesen is, de odaértünk Máré-vár ponthoz. Persze a verbuválódott csapat már ott volt. Tõlük hallottuk a jégesõt. Gyors frissítés pezsgõtablettával és csokival. Közben azt latolgattuk, milyen messzire lehet a vár. Egy kicsit szõke nõsre sikerült a kérdés, mert ha kinéztünk a fakoronája alól ott volt a vár. Sajna nem vették figyelembe, hogy mi gyalogszerrel közelítettük meg és holmi pénzdarabokkal lehetett volna elfoglalni egy kis idõre. Így nem húztuk az idõt, kihagytuk. Pedig a monda szerint a pincében raboskodik egy elátkozott leány a vár kincsével együtt. Várja, hogy valaki megszabadítsa az átok alól. Megcsókol egy bikát, egy kígyót meg egy varangyos békát. Elátkozott királyfi nincs?

Együtt indult a csapat mit se tudva az elátkozott leányról. De az emelkedõk gyorsan szétválasztott bennünket.  Néhol vadregényes lett az erdõ. A patakok mély völgyekben csordogáltak, megapadva a nagy melegtõl. A zárt lombkorona alig enged teret az alj növényzetnek. Egy fából épült kis viskóra lettünk figyelmesek. Nem is annyira viskó kéménnyel, kis terasszal ellátott ici-pici házikó. Már csak az erdei anyóka hiányzik a tornácról.

Nem erõsek a szintemelkedõk, így csak változatossá teszi a haladást, így gyorsan elérjük a Vörösfenyõ-kulcsosházat. Igen, a csapat találkozó lett. Mondták, hogy még most jön a nehezebb része. Az emelkedõk Dobogóra, Szamár-hegyre, Zengõ és persze a szalagozás miatt. Bennem egy kis félelem lett, hogy ha már õk így beszélnek róla, biztos s neheze még hátra van.

Egyszer csak megmutatta magát Tolna megye legmagasabb pontja Dobogó, 593m. Széles út vitt felfelé a sötét szálfa erdõbe. Még hangja is másabb, a szél felerõsödött. a pontõr próbálta a helyet széppé varázsolni, inni invitált bennünket. Hûvös huzatos volt az idõ, jobbnak láttunk gyorsan tovább lépni. Egy kis kör megtétele után ismét visszatértünk Dobogóra. Közben ismét eláztunk, megszáradtunk, megtudtuk milyen a Szamár-hegyre vezetõ út. Ahol rejtett pontõr volt.

Valahol az volt bennem, hogy csak Zengõre eljussak ismét. Csak mentem, mentem. Az emelkedõkön jó volt a túrabot.

Lendület-forrásnál már jól esett a várva várt zsíros kenyér. Igazi romantikus uzsonna. Az erdõ lágy ölén csemegézni, közben sétálgatni.

Egyre szebb arcát mutatta a Mecsek is. Patakok keresztezték egymást, feltûnt pár kisebb vízlépcsõ is. Szinte beleszédültem, olyan mély volt a patak meder. Vajon milyen lehet, mikor a hóolvadás után vagy egy nagy esõ után felduzzadva hömpölyög benne a víz. A hegyoldalt a kidõlt fák rajzossá teszik.

Óbánya település egy kis nyugalom az erdõ mélyén. Táborozók, kirándulók keltik életre. Az egyik ház udvarán gyerekkacaj a másik udvarban harcmûvészeti képzés hangjai törik meg a csendet. A falu kocsmájában van az ellenõrzõpont. Éppen a falu lakói délutáni kártyapartija folyik. Mosolyogva nézik a kissé sáros túrázókat.

Voltak kik frissítõ ponttá varázsolták egy kis sörrel üdítõvel. mi kihagytuk ezt a pihenõt. Irány a Somos-hegy. Egyre jobban lenyûgöz a vadregényes táj. Egy kis fényképezéshez veszek ki pihenõt. Nem tudok ellenállni a csábításnak.  Somos-hegyen nem találunk se kódot se pont ellenõrt. Kicsit bizonytalanok voltunk, hogy mi történt. De tudtuk jó helyen járunk, így tovább mentünk. Talán az egyik legmeredekebb szakasz következett. Szinte csúsztam lefelé az avaron. Egész jó volt. Mintha havon csúsznék.

Így nem sokára elértük a Réka kunyhót. Kunyhónak igen szép kis turistaház. Óriás fenyõkkel körülvett pihenõ. Több turistaút találkozik itt. Szalonnasütési lehetõség is van. Pár percre mi is leültünk. Elmerengtem egy kicsit. Kedvencem a fenyõerdõ. Sajna tovább kellett menni. Igen ám, de milyen úton is? Jelzés meg van, de kidõlt fák állják utunkat. Más megoldás nem volt, mint átmászkálni rajta. Szerencsére csak mutatóban volt pár darab.

Lassan közeledik a Zengõ. Ekkor jutott eszembe, hogy állunk idõvel. Még 2 óránk volt, hogy szintidõn belül teljesítsük. Igen, ám de még hátra van a nagy emelkedõ. Bíztam a túra botban, hogy egy kicsit segít leküzdeni a nehézséget. Visszaszámlálás kezdõdött a

méterekben. Közeledett a túra nehéz része. Egy szalaggal jelzett kis ösvény volt a mumus. Próbáltam a tanácsolt hegymenet technikát alkalmazni. Annyira lekötötte a figyelmemet, hogy nem éreztem olyan erõsnek, mint az Istállós-kõre vezetõ utat. Azért jó volt az utolsó ponton áthaladni.

Zengõtõl már csak lefelé vitt az út. Szinte kínálta magát kocogásra. Így 3,2 km nem tûnt soknak. Meg is lepõdtünk, hogy ismét beértünk a túra alatt megismert csapatot.

De bennünket feltartóztatott egy fa a cél elõtt Teli faeperrel és körtével. Persze mindez egy törzsrõl fakadt.

Vidáman tértünk be a célba. 12 óra 20 perc alatt mentünk végig.

Különleges a Kelet-Mecsek vagy éppen titokzatos? Vadregényes? Bennem kellemes emlékeket hagyott. Csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy ismerje meg egy kicsit jobban Ne csak a Zengõre vezetõ utat, az erdõ mélye varázslatos kincset rejt.

Köszönet a PITE szervezésének és túratársamnak…

Jó túrázást mindenkinek!

Õ. Erzsi

RákócziTúra éve: 20102010.07.20 07:49:31

A Rákóczi 110 nem romantikus séta

A Rákóczi 110 teljesítménytúrát idén július elsõ hétvégéjén rendezték meg Sárospatakon. Én is elindultam rajta.

Érdeklõdéssel hallgattam korábban a túrabeszámolókat a hosszú távú éjszakai túrákról. Felkeltette az érdeklõdésemet, vajon milyen éjjel túrázni. A túrát megelõzõ hetekben már lélekben készültem, de igazán nem is tudtam mire vállalkozom.

Kissé bátortalanul mondtam ki nevezéskor, hogy a 110km-es távon szeretnék indulni. Szombat reggel 6 óra volt, mikor a közös rajttal elindultam. Idõ felhõs, én mégis könnyed rövid futó ruhában, az Inov Roclite 315 cipõben, inov-8 Debrigaiter 32 terepfutó/tájfutó kamásliban vágtam neki. Kíváncsi voltam, hogy ilyen hosszútávon mennyire lesz kényelmes a cipõ.

Sárospatak utcáit sietõs léptû túrázók és kocogók ébresztették. Gyorsan kisebb csoportokra bontódtunk, attól függõen ki milyen tempóban haladt. A sárospataki pincesor még az esti borozgatástól egy kicsit álmosan fogadott bennünket. Nem úgy, mint a szúnyogok kik örömmel vették a svédasztalos reggelit. Mindenki, így én is igyekeztem szúnyogriasztóval alaposan meghiúsítani ezt.

Az elsõ ellenõrzõ pont Pogánykútnál volt. Egy pecsét és szúnyogok vártak. Megnéztük a kút helyreállított változatát. Érdekes történeteket fûzõdnek a kúthoz.

Tompa Mihály a pogány törökökkel hozza kapcsolatba a helynév eredetét.

Komlóskai ellenõrzõ pont után Puszta-vár tetõ felé vettük utunkat. Az idõjárás mindeddig kegyes volt hozzánk a távolból dörgõ sötét felhõk csak méregették a semmitõl vissza nem riadó túrázókat.

Puszta-vár tetõre egy meredek, de igen jól kialakított ösvény, szinte már lépcsõ vitt felfelé. A bélyegzõt bezzeg kitették a meredek oldal egyetlen fájára. Egyensúlyozva kellett pecsételni.

Az emelkedõ ismét összeverbuválta a csapatokat, de hamarosan a lejtõn megindultak kik merészebbek voltak. De újabb ismeretségek is születtek. Így két Gábor és egy Zoltán társaságában túráztam tovább.

Nem igen volt lassítás engemet is szinte magával ragadott a többiek tempója. Nem nagyon tudtam a tájat magamba fogadni. Nem a nézelõdés ideje volt, ha nem szerettem volna egy-egy szederindában fenn akadni. Így is pár emlék karcot kaptam tõlük. A csalán csípését már fel se vettem, annyira figyelnem kellett a lábam elé.

Egy hosszú sûrû ligetes részen is áthaladtunk. Szinte alagutat alakított ki, elment volna simán labirintusnak is. Néha elkalandozott a figyelmem. Arra gondolva, hogy ha így futunk, akkor én nem bírok végig menni.

Majdnem végig a piros turistajelzésen haladtunk. Ez egy kicsit megkönnyítette a figyelést és a tájékozódást. Én még térképet használtam, de a fiúk már GPS-sel mentek. Mint késõbb kiderült igen praktikus fõleg az éjszakai túrázásnál nélkülözhetetlen.

Idõközben egy kis heves zápor frissítette fel a levegõt. Mire az esõkabátot felvettük már el is állt. Szerencsére csak sár lett, a cipõm nem ázott át. Csak arra volt jó, hogy kivettem az esõ pelerint és szenvedtem vele, mert olyan könnyen már nem tudtam vissza tenni.

Király-kút érintésével haladtunk Regéc-várához. Nehéz elképzelni, hogy a most csak romfalak mögött egykor milyen nagy történelmi események zajlottak. Még nehezebb elképzelni, hogy ilyen kietlen vidéken éltek emberek. Milyen jó formába lehettek, hogy ilyen magasra feljöttek. 28,93 km-nél vagyunk. Kellemes érzés, hogy nem érzem még, a közel 30 km-et.

A Fehérkúti vadászháznál egy szemérmes hölgy, azaz egy kút várt bennünket friss vízzel. Jól esett felfrissíteni magamat. A „hölgy” a kerékpáros túrán indulókat is megállásra késztette. Csak azt nem tudtuk iható-e a víz. Én megoldottam, hogy ne érezzem az ízét, pezsgõtablettát tettem bele.

Nem messzire tõle óriás hangyák hada lepett meg bennünket. A fotós kíváncsiságomnak meg lett az ára, mert míg lefotóztam õket, egy tucat rám mászott.

Sólyom-kõnél az ellenõrzõponton egy kicsit megpihentünk. Tapasztalatcsere volt a bringásokkal, milyen energia szeletet használnak. Meglepõdtek a távon, melyen indultam. Még gombócból is sok, mondták. Sólyom-kõtõl nem messze óriás torta szelet várta az arra elhaladókat. No, nem belé harapni, mert kõbõl van.

Sólyom-kõt elhagyva túratársaimmal latolgattuk, hogy megnézzük az 2006. január 19-én lezuhant szlovák KFOR békefenntartó repülõgép 42 elhunyt katonájának emlékére, a baleset helyszínén állított emlékmûvet. De nem tudtuk pontosan mennyi idõt venne el ezért nem tettük. .Így tovább mentünk.

Most se volt pocsolyától mentes a túra, fõleg a vaddisznó etetõ és megfigyelõ helyek körül. Milyen nagy disznóólat tudnak csinálni. Szívesen megnézném õket, de csak a magaslesbõl.

Amadé-vára mellett elhaladva értünk a gönci Pálos kolostori romokhoz. Alig álltunk meg a szúnyogok leptek meg bennünket. Szúnyogriasztó és egy kis folyadékpótlás után, körbe néztük a kolostort. Érdekes hangulatot keltett az erdõ mélyén a kolostor.  Az jutott az eszembe, jó lenne tudni a történetét, akkor legalább el tudnám képzelni, milyen lehetett fény korában. De így csak remetéket tudok ide gondolni, kik távol mindentõl éldegéltek.

Telkibányán a frissítõponton nem sokat pihentünk. Pedig többen betértek egy sörre. 48,4 km-nél tartunk. 1674m szintkülönbséget tettünk meg. Már kezdte érezni a távot a lábam. Kb. egy 50 km-es túra ennyi lenne. Már a cél felé járnék. Már melegítenék a levest. Most viszont még a felénél sem. Jobb, ha nem pihen meg teljesen a lábam.

Telkibányáról Hollóházáig nem volt köztes ellenõrzõ pont. Erõs menetben tettük meg a 12,9 km-t. Néha jól esett volna lassabban menni, de tudtam, hogy az csak lassítana. Szerencsére sok patak keresztezte a túrát. Jól esett megmosakodni. Felfrissülve úgy éreztem, mintha a természet erejével megerõsödve folytathattam utamat. Ábrándoztam, hogy mit is ennék, ha a célba érek. A tusolásról. Pihenésrõl.

Hollóházán rövid frissítés után betonúton mentünk egy darabig. Még világosban, egyszer csak az erdõbõl kilépve a távolban megpillantottam a Füzéri várat.

Legszívesebben megálltam volna csodálni. Olyan szépen aranyozta be a lemenõ nap sugarai. Ennyi kilométer után egy kicsit magasnak tûnt a távolból. Majd a kis utcákon keresztül 19:48-kor a ponthoz értünk. A Füzéri várhoz nem vezetett fel a túra, de a kíváncsiságunkat most nem tudtuk elnyomni. Hirtelen annyi út vezetett felfelé azt se tudtuk melyiken induljunk el. De azt mondták mindegyik, felvezet. Persze, de mennyit kerülünk addig. Szerencsére felfigyeltünk az útba igazító táblára. Rövid szerpentin után, lépcsõ jött. Pechemre mikor már a sima úton is nehéz a járás most még lépcsõzni kellett. Nem mertem hinni a szememnek, hogy a kezdeti falépcsõt felváltotta a hegy sziklájába vágott lépcsõ. Nagyon szép volt! Ugyan kinek volt erre energiája és mikor? Most így utólag néztem meg, hogy már a 13. században hozzákezdtek a kialakításához. Nem csodálom, hogy hajdanán bevehetetlen volt a vár. Már az miatt is, hogy egy vulkanikus eredetû sziklatömbre épült és három oldalról szinte megközelíthetetlen. Ráadásul olyan huzatos volt hogy majd elvitt a szél. Vagy lehet, hogy többet kellene ennem? Igen jó edzésbe kellett lenni annak ki ide fel akart jutni fõleg úgy, hogy még legyen kedve támadni, harcolni. Sajnos hiábavaló volt a mi támadásunk is, mert már nem volt nyitva. Megpróbáltuk oldalról elfoglalni, azaz csak körbe menni. Egy keskeny ösvényen el is indultunk, de nagyon meredek helyen vezetett az út. Én meg nem vagyok híres a sziklafalmászásomról. Így nem lett belõle semmi. Jobbnak láttuk folytatni a túrát.

Kezdtem fáradni. 67 km-nél jártunk. Még sok volt hátra elõttem az éjszakai rész. Mintha kezdõdõ vízhólyag lenne minkét lábam nagy lábam ujjánál. Nem álltam megnézni, a helyzeten mit se változtatott volna. Úgy érzetem még sem nõnek vagy legalábbis nem nekem való táv ez. Nincs a szervezetem 110 km-re felkészülve, fõleg nem mentálisan. Egy nõ tipegjen kis cipõcskében, ápoltan és nevetgéljen. Nekem viszont most nem volt erõm még mosolyogni sem, nehezen mentem. Fájt a csípõm, a lábaim. Izzadt vagyok, jó lenne fürödni.

Gábor meglepõdve fogadta a nõies elgyengülésemet. Így utólag azt mondta, számított rá, hogy mentálisan meg fog viselni, de nem gondolta, hogy ez lesz. Megpróbáltam nem arra gondolni, hogy nem megy, hanem hogy végig kell mennem bármennyire is nem nõies. Nincs megállás! Ha feladom, akkor is be kell mennem. Köszi Gabi, hogy nem hagytál ott.

Füzéren ismét hozzánk csatlakozott egy puli formájú kutya. Kísért, kísért bennünket, majd ha fájó szívvel is, de rendre kellett utasítani, hogy õ nem túrázhat velünk.

Átkelve egy patakon már érzõdött, hogy késõ este van. A tücskök egyre jobban hegedültek. Ligetes részen haladva összetalálkoztunk egy idõsebb túrázóval, ki korábbi tapasztalatait mesélte. Csökkent látó volt mégis vállalkozott a hosszútáv megtételére. Jó volt egy kicsit elterelte a figyelmemet.

Gyorsan sötétedett. Feltettük a fejlámpát. Most használok elõször fejlámpát, így még játékosan fogtam fel, milyen szupi így menni. Alig mentünk pármétert vele és apró fel-felvillanó parázsló fényre lettünk figyelmesek. Szentjánosbogarak voltak. Óvatosan megfogtunk egyet és alaposabban is megnéztük, a fejlámpa konkurenciát. Alig maradtak abba a villanó fények, mikor is denevérek repkedtek közöttünk. Én, én félek a denevértõl! Akkor már kezdtem nem játéknak venni a sötétben túrázást. De jó volt kipróbálni, hogy milyen sötét van, ha lekapcsoljuk a lámpákat. Nem is gondoltam, hogy ilyen sok, szinte megszámlálhatatlan mennyiségû csillag van az égen.

A régi vasút nyomvonalán kell haladni. Elégé benõtt gyommal. Még jó, hogy már a fejlámpa fénye mellett nem láttam hol haladunk, így nem tûnt fel, hogy néhol nálamnál is magasabb növényzet vett körül. Bozsváig haladtunk rajta. Már csak GPS segítségével tájékozódtunk, vagyis csak Gábor, én meg megyek utána. Ennyit pasi után soha nem szaladtam. Nem is vettük figyelembe, hogy nem a kocsmában van az ellenõrzõpont. De a pultos nõ nem lepõdött meg készségesen hátrament és kis idõ múlva hozta a pecsétet. Csodálkoztam is rajta, hogy miért nincs kéznél. De kinek volt kedve, ereje kérdezõsködni. Pihenés nélkül mentünk tovább. Nevetve vártak a pontellenõrök bennünket a község szélénél. Kiderült sikerült beszerezni egy kéktúra pecsétet is. Lehetett választani gyümölcsöt. Én a banánnál maradtam. Talán az a legtáplálóbb. Egy túlélõ tábor résztvevõi haladtak el mellettünk láncszerûen összekapaszkodva. Igyekeztük õket lekerülni. Pedig csatlakozhattam volna hozzájuk, mert nekem is ez túlélõ túra volt. Nemcsak nekik, nekem is furcsa volt a sötét erdõben menni. Nem láttam szinte csak Gábor hátát, lábát. Nem akartam lemaradni, mert attól tartottam kiesek az ütembõl és lemaradok. Õ meg csak annyit mond még Bozsvánál megvolt. Mennyivel másabb az erdõ éjjel. A megfoghatatlan csendjével. Ilyen csendet még nem tapasztaltam. Alszik erdõ. A madarak, az állatok a bogarak a fák. Egy neszt se hallani. Most még van erõm nekem is egy kicsit nézelõdni a fejlámpával. Balról egy mély patak meder tátong. Csak sejteti a mélységét. Még nappal nem okoz nehézséget, ha hirtelen több út is van elõttünk, hogy melyik a jelzett út. De most könnyen elnyel a sötétség. Ha eltévesztjük, az utat nem igen van támpont melyiken is haladtunk. A tér látás megszûnik. Nincsen egy már ismerõs fa mely mellett elhaladtam, egy kõ egy virág mi útba igazítana. Nem igen lehet, úgy mond visszapergetni filmet, mert a fejlámpa csak kevés látó teret ill mást mutat meg. Inkább csak formák és árnyak vannak. Ilyenkor nagy segítség a GPS.

Kishután keresztül végig betonúton kellett haladni. Most nem zavart. Könnyebb volt haladni rajta. Éreztem, hogy gyengülök. Minden baj elért. Úgy éreztem két sejt mûködik bennem, egy amelyik a lábamat mozgatja, a másik meg éberen tart. Szédültem, hányingerem volt. Habár nem voltam éhes, nagy nehezen megettem egy szendvicset. Ilyen nehezen nem is tudom mikor ment le egy falat is. Szegény libák is ezt érezhetik, mikor tömik õket? Szerencsére egy kicsit nekem jobb lett. Az agyam kapott egy kis szénhidrátot.

Ahogy teltek a kilométerek egyre jobban koncentrálnom kellett, hogy milyen talajon megyek. Minden egyes terepváltozás után pár méter kellett, hogy ismét hozzá szokjon a lábam az újabb terephez. Furcsa érzés volt mintha mindig újra kellett volna programoznom a lábamat az újabb terepviszonyhoz.

Ha lankadt volna az erõm, figyelmem csak egy hajtott végig kell menni. Ha itt feladom, akkor is be kell mennem. Vágáshutai kocsmánál 00:55-kor jártunk. Nem igen volt sok erõm enni, csak egy kis Isostart és energia pezsgõtablettát inni. Még közel 17 km van hátra. Nem is gondoltam, hogy ez a táv ilyen soknak fog egyszer tûnni. A pontõrök arra kértek bennünket, hogy csatlakozhasson, hozzánk egy srác, aki mindig eltájolódik egy pontnál és visszatér hozzájuk. 18 éves volt és nagyon ügyes. Gyorsan ott hagyott bennünket mikor a Bermuda háromszögbõl kikerült.

Sokszor meg-megszédültem a lámpa szinte csõszerû látást idézett elõ. Mind gyakrabban hátra néztem nem figyel egy-egy róka a sötétségben. Nem követ-e várva a megfelelõ pillanatot, mikor elgyengülök. Ahogy hajnalodott vagy éppen a Tengerszem-tóhoz közeledve egyre több szúnyog lett. Szerencsére a szúnyogriasztó hatásosnak mutatkozott. Már fel se fogtam, hogy ismét emelkedõ jött. Csak menni, menni. Már pirkadt, amikor megpillantottuk a nagy kõ óriásokat. Már-már csak a pontõröket kerestük. Még 5km. A terep már nem volt nehéz földúton, ill. járdán tettük meg az utolsó kilométereket, én mégis alig tudtam menni. Már csak viccelõdni volt kedvem saját magamon hogy ekkora távon elindultam. Már azt se bántam volna, ha talicskában tolnak tovább.

CÉL! A túrán megismert ismerõs arcok fogadtak. Gratuláltak, hogy teljesítettem. 22 óra 45 perc alatt a 106, 9km-t és 2841 m szintkülönbséget.

Már nagyon jól esett egy frissítõ tusolás, fél álomban ettem meg a finom palóc levest is. Amennyire fáradt voltam nem tudtam aludni, minden porcikám fájt fõleg a csípõm.

Hazaindulás elõtt derült ki, hogy a nõk között második lettem jelzem hárman indultunk ezen a távon. Így éremmel tértünk haza. Igazából ez az érem nem teljesen engemet illett, hiszen Gábor segítõ készsége türelme, határozottsága sokat segített.

Úgy tûnik mégis kevés volt a táv, mert visszamentünk megnézni a Megyer-hegyi Tengerszemhez, de jól tettük, mert ritka szép képzõdmény.

Milyen volt az Inov Roclite 315 cipõben 110 km-t megtenni? Azon kívül, hogy mindkét lábamon kis vízhólyag lett a lábam ujjánál, - talán nem kellett volna 2 zokni – több vízhólyagom nem lett. Ismételten jó volt, hogy gyorsan száradt, ha vizes lett. Kellemes volt, hogy könnyû volt, jól tartotta lábamat.

Milyen érzés hogy végig mentem egy 110 km-es túrán? Talán még magam sem fogtam fel. Szerencsére már nem fáj a csípõm se, ismét kocogok.

Köszönet a szervezõknek, a túratársamnak, Gábornak!

További jó túrázást mindenkinek!

Õ. Erzsi

Karszt teljesítménytúrákTúra éve: 20102010.06.01 07:57:07

Gondolatok 170 km után...

Közeledik a hétvége. A híradások a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei áradásokkal van teli. Pedig mi az aggteleki Karszt túrára indulnánk.

Gyors telefon a rendezõség felé, hogy milyen az út. Õk megnyugtattak bennünket, hogy jól járható. De egy-két aggódó szívet nem tudtak megnyugtatni. Mi ennek ellenére útnak indultunk. Már a túra megelõzõ napján felutaztunk, hogy korán tudjunk indulni. Szerencsésen megérkeztünk az áradások elkerülték az utunkat.

Még nem jártam Aggteleken így a táj a település felkeltette a figyelmemet. Nem gyõztem a fejemet forgatni a sok látnivalótól. Most rendezték meg a Gyalogtúrázók XVII. Országos Találkozója is. Így szinte ismerõsként fogadta mindenki egymást, korra, nemre való tekintet nélkül. Egy kis séta a cseppkõbarlang bejárathoz, ahol szinte mi is kõvé váltunk a szikla oldal mellett. Alig lehetett betelni a látványától. Korán elfoglaltuk a tornaterem vastag szivacsát és a másnapi túra gondolatával aludni tértünk.

06:15-kor már regisztráltunk és kezünkben volt a 70km-es táv leírása. Kissé hûvös, de jó idõt ígérõ idõ fogadott bennünket. Én ismét az Inov-8 Roclite 315 cipõben, inov-8 Debrigaiter 32 terepfutó/tájfutó kamásliban vagyok. Az elsõ hosszútávja mindkettõnknek. A cipõnek és nekem.

Lépcsõn jutunk fel a cseppkõbarlang sziklájának tetejére, ahol a szép kilátás fogad. De jó lenne a tájban gyönyörködni. Megpihenni a gondolatomnak, de most nincs idõ, még hosszú út áll elõttünk. Kis ligetes hegyoldalt követõen a jelzés egy bokrok által létrehozott alagúton visz be az erdõbe. Mint máskor is, a kora reggeli párás levegõ könnyed kocogásra serkentett bennünket. Vágyakozva arra, hogy milyen jó lenne, ha mindig ilyen futópályán kocoghatnánk. Mint egy kis hullámvasút úgy hullázik az út. Meg-meghúztuk az iramot egy-egy lejtõn. Bátran megyek, tudom, hogy terepes talpa határozott bütykökkel jó tapadást biztosított már a megelõzõ túrákon. Kellemes érzés, hogy könnyed a cipõ.

Az elsõ pont érintésekor a pont ellenõr ajánlotta, hogy kb. 10 percre van egy szép kilátás. Szép kilátásért pár kilométert még bevállaltuk. Még a reggeli kissé párás idõ, szépen burkolta Jósvafõt. A látvány többünket odacsábított. A kitérõt be kellett hozni, így gyorsabbra fogtuk a tempót, miközben már hallottuk a vízzuhatag hangját. Nem lehetet megállás nélkül elmenni a Tengerszem tó vízesése mellett.  Az esõzések bõvizûvé duzzasztotta a patakot.

Ugye írnom se kell, hogy ismét gyorsabb tempó jött. Nem kiránduláson vagyunk, hanem teljesítménytúrán. Az emelkedõket már próbálom nem telitalppal fogni, így a lábam se fárad. Közben üdvözöljük a „szobatársunkat”, miközben a következõponttól már visszafelé jött. Õ elõttünk indult. Érdekes, hogy a reggeli harmat milyen gyorsan felszáradt erre felé. A cipõm még száraz, pedig már nem egyszer mentünk füves részen. A Vörös-tó környéke rendezetten várja a városból a szabadba vágyókat. Bennünket nem a tó látványa fogott meg leginkább, hanem a Medve-sziklák. Nem másztam még sziklát, de most szinte kérette magát , hogy megtegyem. Mondanom se kell, hogy úgy éreztem, mintha tapadó korongok lennének a cipõtalpán. Még a lejövetelt még gyakorolnom kell. A pontérintése után máris nagyobb lendület volt bennünk. A nagy lendületet visszafogta a nehezen járható utak. Az esõ nemcsak a patakba esett. J A nagyobb erdei utak feláztak, vízzel voltak teli. Nem gyõztük kikerülni õket, néha egy kis csalánosba is keveredtünk. Egy kis csalánkúra jót tesz az ízületeknek. J Máskor páfrányokat kerülgettünk.

A Pitics-hegyi kilátónál csak kérdésre kellett válaszolni, no meg felmenni rá, még akkor is, ha csak fém vasakból volt is. Én inkább maradtam lent, az erdõ illatának, hangjának a magamba fogdásánál. Távol a civilizációtól. Hallgattam, ahogy zümmögnek a méhek, csicseregnek a madarak.

Kedvesen fogadtak bennünket a turistaháznál. Ismerõsök. Velük már találkoztunk elõzõ nap. Egy kis frissítõ és jó tanácsokat kaptunk, hogy jól nézzük át magunkat a kullancs miatt, mert sok van.

Az idõ egyre melegebbre fordult. Borház-tetõre menet már neki vetkõztünk. A levegõ alig mozgott. Mi csak mentünk feljebb-feljebb. Távolba hegyek vonulata. Még a Szlovák-karszt hegyeit is lehetett látni. Nem is gondoltam, hogy ilyen táj fogad. Legelészõ tehéncsorda, a fennsíkon hegyi árvalányhajas pusztagyepek. Még gyerekkoromban láttam árvalányhajat a Kiskunságban Most olvasom, hogy itt megszûnt a kaszálás, az erdei szálkaperje sarjtelepei hatalmasodtak el. A Borház tetõn helyi emberekkel beszédbe elegyedünk. Ismerõsként, de meglepve nézik, milyen nagyterületet járunk be. Cserébe a távcsõbe megmutatják, hogy a távolban felbukkanó Szádvár romjait. Nekünk is ledöbbentõ látni, hogy milyen messzire el fogunk menni.

Egyre jobban tûz a nap. Menni kell. Nem egészséges, én mégis még lazábbra veszem az öltözést. Ilyenkor érzem, jó, hogy a cipõm nem meleg. A lábam nem ég benne. Nem érzem, hogy legszívesebben inkább levenném. Jól esik az erdõhûsítõ árnya. Változatos, hol fenyõ, hol bükkös, tölgyes. A tehéncsorda teljesen kitaposta az utat. Sáros, dagonyás lett. Ezt kikerülni száraz lábbal már alig lehetett. A pont ellenõrök mondták, hogy látták, hogy a kis borjú szügyig is belement a sárba. Nekünk csak a cipõnk merült el, mikor egy réten kellett átmenni. Tudom a cipõm még mindig nem vízálló. J Mire a frissítõ állomásra értünk már meg is száradt. Talán ezért is jó, hogy gyorsan kiszárad, nem vizes sokáig.

Itt az 50km és a 70km-es táv válaszvonala. Páran összefutottunk. Kis technikai megbeszélés és egy kis zsíros kenyér után, mi indultunk. Távolból már egy ideje morajlott az ég. Szép kis út következett. Az útszélén ideiglenes kis patak sietett. Megpróbáltunk vele együtt futni. Persze, hogy õ gyõzött. J Jobbról a dús vizû patak az eredeti medrébõl kilépve újabbat hozott létre.

Derenk romközségnél volt egy ellenõrzõ kérdés. Egy-egy tábla jelzi az egykori házak helyén, hogy 1943-ban kit hová telepítetek ki. Horthy Miklós egykori vadász területén járunk. Medvés vadrezervátumot akart kialakítani. Úgy éreztem, mintha egy szellemközségben járnék. Brrr…

Még egy darabig megborzong a hátam, ha a községre gondolok. Szerencsére egy kis emelkedõ jött, mely nem sok gondolatot hagyott szabadjára. Szádvárra vezetõ úton vagyunk. Olykor a víz és a mészkõ játékának vagyunk szemtanúi, ahogy létre hozta az ördögszántást. Mi lépcsõnek használjuk.

Igen, elértük Szádvárt. Szádvárt, melyet Borház-tetõrõl látcsõben láttunk meg. Most a TV átjátszó toronyra pillantottunk vissza. Az ég még mindig igen morajlott, sötét felhõk gyülekeztek, így nem sokat idõztünk.

A visszaút már gyorsabb volt. Igaz nem itt volt a táv fele, de ez tûnt a legtávolabbi pontnak. A Szalamandra ház felé tettünk egy kitérõt, mert ott volt egy pont, de ugyan azon az úton haladtunk vissza egy darabig. Mivel már ismerõs volt az út próbáltuk a nagyobb vizeket elkerülni.

A nap kisütött, ismét meleg lett, de a tücsökciripelés már jelezte lassan lenyugvóban a nap. A Jósvafõ felett levõ fennsík szép látványt nyújtott. A Hucul ménes legelészett. Kis csengõ jelzi, kiscsikó is van. Legszívesebben leültem volna nézni õket. Nyugalom ült a tájra.

Nem-nem nekem menni kell, sötétedés elõtt be kell érni – gondoltam. A fák egyre kevésbé engedték át a fényt. Nekem szokatlan volt így kocogni. Jósvafõnél kíséretet is kaptunk. Egy kutya szegõdött mellénk. Jó kedvûen ugrált körül bennünket. Hol elõre futott, hol mellettem kocogott. Együtt érzõen még a nyelvét is kilógatta, hogy õ is fáradt. J Mintha tudta volna, hogy már nekem alig van erõm kocogni. Addig-addig biztatott, míg megfeledkeztem a fáradságomról.

Még világos volt mikor beértünk Aggtelekre.  Kedvesen fogadtak a célban, meleg teával, zsíros kenyérrel.

Életem elsõ ilyen hosszú távja. A kiírás szerint 65,7km. Szintkülönbség mi mérésünk szerint 1912m volt.

Közel 170 km-et tettem már meg az Inov-8 Roclite 315 cipõben. Nagy segítségemre volt, hogy jól kapaszkodott, nem csúszott. A könnyedsége kellemes volt, hogy a hosszútávon, nem éreztem nehéznek. Jól megállta a helyét akkor is, ha nem vízálló, mert ha vizet is kapott, nem volt hideg, gyorsan elmúlt a vizes hatása.

Örülök, hogy részese lehettem ennek a túrának is. Megismerkedhettem közelebbrõl az Aggteleki-karszttal.

Köszönet túratársaimnak! Kellemes túrát mindenkinek!

Szarvaskői Öko-Park túraTúra éve: 20102010.05.21 08:24:37

Szarvaskõi sártúra

Kiadós esõt, hideget mondott a hétvégére az elõrejelzés. Mi ennek ellenére neki indultunk a Szarvaskõi Öko-Park túrára.

Már megelõzõ nap felutaztunk, hogy reggel korán indulhassunk. Nehezen ébredeztünk a fázós éjszaka után. Így 06 óra 45 volt mikor neki vágtunk kik ki a maga távjának. Én az 50km-et választottam. A hosszabb táv mindig eltávolodik a kiépített turista utaktól, szép részéit mutatja be az erdõnek. Az Inov-8 Roclite 315 cipõben megyek, azzal a céllal, hogy biztos van olyan tulajdonsága, amit még nem fedeztem fel. Kezdünk egy kicsit egymáshoz szokni. :-)

A Szarvaskõ várához egy kis emelkedõ egybõl felébresztett. Szép kilátás fogadott bennünket az elsõ pontnál.

A párából elõ bukkanó kis házak. Utunk a hegygerincen folytatódott. Mellettünk a völgyben a pára kísérteties tájat hozott létre. Majd megpillantottunk egy gömb szivárványt benne. Ilyen látványban még nem volt részem. Már nem is bántuk, hogy késõbb indultunk, így megláthattuk.

Kellemes kora reggeli idõben folytatódott a túra. Szép erdei ösvényeken vitt. Ilyen helyen a kocogás is más. A nap egy kicsit éreztette a melegét. Az elõzõ napok idõjárásának nyomai igencsak látszódtak. Olykor víz átfolyások voltak az úton. Könnyedén szökkenve lépegettem a sárosabb, vizes részeken. Most nem olyan szorosra kötöttem a cipõt. Most még egy kicsit mozogott benne a lábam, de arra gondolva, hogy az idõ múlásával és a terheléstõl dagad a lábam teret akartam neki adni. Tekintettel arra, hogy a speciális  fûzés – Met-cradle nem enged.

A fû kissé vizes volt a reggeli harmattól. A cipõm jelezte is, hogy hahó én nem vagyok vízálló. Tudtam is, így próbáltam elkerülni a vizesebb részeket. Úgy éreztem gyorsan megszûnik, hogy vizesnek érzem a cipõt.

Gilitka kápolnánál volt a második pont. Majd a Lak-völgyi tónál levõ pontot a lakott részt elkerülõ úton közelítettük meg. Ajánlatos volt az útleírást olvasni, mert eltért a jelzéstõl. Itt betonúton haladtunk. Most nem jelentkezett a kényelmetlenség a cipõnél.

A pontnál finom almát kaptunk és a tó vizében visszatükrözõdõ bél-kõi oldalt csodáltuk. Olyan hatása van, mintha alpesi tájon lennénk. A betonút tovább kísért bennünket, de az erdõ változatossága elterelte a figyelmünket. Fenyõerdõben esõtõl felduzzadt kis patak sietett lefelé.

Az utak egyre sárosabbak lettek. Fõleg ott ahol a fakitermelés miatt a jármûvek összeszabdalták. Igen hasznosnak éreztem a kamáslit. Ha nem is hosszú szárú

Egy meredek lejtõn jutottunk le a Szalajka völgybe. Egy kicsit nézelõdtünk az Erdei kiállításon. Fõleg a több millió éves fák és az évgyûrûket bemutató volt számomra érdekes.

A Fátyol vízesés bõ vizével sok látogatót odavonzott. Az ottaniak azt mondták ritkán ilyen felduzzadt. A pont érintése és egy fotó után õseink lakhelye felé indultunk. Biztos jó kondiba lehettek. :-) Szépen, biztonságosan kiépített meredek út visz felfelé. A régi családi fészekben ismét egy fotó a családi albumba és indultunk is Istállós-kõre.

A kezdeti igen szép óriás köves rész után igen kemény felfelé kaptató jött. Még az elején bírtam tartani az ütemet, majd úgy éreztem kezd elfogyni a levegõ. Meg-megálltam. Tudtam csak egy út van a felfelé vezetõ. Kis könnyebbség, hogy a közel 2km-es távon van két kis 200m-es kissé vízszintes rész. :-) Amúgy meg majd 500m szintkülönbség.  Az Achillesem kezdett fájni. Persze úgy mentem felfelé, mint egy medve. Teli talppal. Próbáltam technikát váltani. A lábfejjel fogni a talajt. Így a sarkam nem ért le. A fájdalom megszûnt és könnyebb is volt haladni. A szívem szinte a kezembe dobogott, mikor a mellkasomra tettem a kezemet. Így értem fel a 959m magasságra. Talán nem véletlen a kereszt a csúcson. J Egy hála, hogy feljutottam. Nem sok pihenés volt. A pont berajzolása után indulni kellett. Nem kicsit ki is melegedtünk, de az idõjárás is szelesebbre fordult kezdett lehûlni az idõ. A nap is eltûnt. Fáztunk.

Csokival pótoltuk az elveszett energiát és kocogni kezdtünk. Egészen jó volt már lejtõn haladni. Olasz kapunál levõ pontnál finom zsíros és lekváros kenyérrel, folyadékpótlási lehetõséggel vártak bennünket. Szép ligetes óriás tisztásokkal tarkított részen haladtunk Bánkútig. Itt különváltak útjaink. Én az 50km-es távnak megfelelõen Bél-kõ felé vettem az irányt.

Ismét egyedül az erdõben!

A fák óriássá váltak. Az erdõ neszeire jobban felfigyelek. Hol egy madár szólal meg trillázva, keresve a párját vagy éppen veszélyt jelezve. A fák suttognak. Mennyivel másabban szólal meg egy bükk erdõ, mint egy fenyõ. Próbáltam nem a hatása alákerülni. A kék turistaútra figyelni. Kerékpárosok csapata haladt el mellettem. Jó utat kívántunk egymásnak. Egy kicsit bátortalanabbul haladok, mint ha nem lennék egyedül. A jelzésekre jobban figyelve. Nem szeretnék elkeveredni.

Kezdett zúgni az erdõ. A szél feltámadt. Hideg levegõt hozott magával. Az esõ szemerkélni kezdett. Az esõ pelerinemet a kezembe fogva mentem, ha hirtelen elkezd esni, fel tudjam venni azonnal. Végre túrázókat pillantottam meg. Tar-kõnél már nagy szél fogadott szinte majd elvitt. A szép kilátás kárpótolt. Nem sokat idõztem. Próbáltam sietni, hogy utolérjem az elõzõleg megpillantott túrázókat. Az esõ csak szemerkélt. Olvastam róla, hogy a Cserepes-kõ rész olyan mintha az ördög szántotta volna fel. Igen az a látvány fogadott. A kövek szinte barázdásan voltak. A cipõm csúszott a kissé vizes köveken. Nem tapadt. Így jobban oda kellett figyelnem.

Még egy szép kilátás a Csereped-kõnél.

A lejtõkön azért próbáltam kocogni. Az esõ egyre jobban szemerkélt. Mikor Bél- kõhöz értem már a viharos jellegû szél jobban felerõsödött. A pont õr lányok nylonból sátrat készítettek maguknak. Nem igen csodáltam a kilátást, mert egyre jobban esett.

Felvettem az esõ pelerint és neki vágtam az utolsó befutó résznek. 9.15 km. Az esõ neki bátorodott. Kitartóan áztatott.

A cipõm, még ha vízálló lett volna se tudta volna felvenni a küzdelmet. Az átázás esetleg kicsit késõbb jelentkezett volna. Szerencsére még láttam az utat így ki tudtam kerülni a nagyobb vizeket. A zöld jelzést kellett követnem. Sokszor bekötõ utak jöttek, mentek. Tudtam, hogy itt nem szabad elnéznem az utat. Az, hogy szakadatlanul esett és senkivel nem találkoztam nyomasztó érzést keltett bennem. Tudtam, hogy két túrázó vagy elõttem, vagy utánam lehet. A 70km-es távosok még ezután jönnek. A térképet alig vehettem elõ. Hiába tettem bele nylonba az már egy kicsit hadirokkant lett. Féltem vizes lesz a térkép.

Bizonytalanul haladtam elõre. Az idõ és távérzékem csõdöt mondott. Csak menni, menni az esõben, a sárban.

Könnyebbség érzés volt mikor a vége felé megpillantottam a már látott túrázókat. Csatlakoztam hozzájuk. Õk ismerték a terepet. Bátram mentek. Sárban vízen keresztül. Annak ellenére, hogy teljesen átázott a cipõm még mindig stabilan tartott. A lejtõkön jól tudtam kocogni. A sáros utat szinte szerette. Jól fogta a talajt.

Nagy könnyebbség volt, mikor megláttam a Szarvaskõ házait. A Gilitka patak kilépve medrébõl az úton hömpölygött. Kikerülve értünk a célba.

Kedvesen fogadtak bennünket. Forró tea zsíros kenyér és lekváros, mézes. Igen, a zsíros kenyér kihagyhatatlanul finom volt.

Már kezdett sötétedni. Az esõ nem hagyott alább. Sokan fõleg a 70km-sek még úton. Minden tiszteletem az övéké. Sötétben, fejlámpával zuhogó esõben…

Az 51,9 km, szintkülönbség 1807m alatt egyszer sem fordult meg a fejembe, hogy miért jöttem el, vagy az, hogy többször nem jövök. Mondták, hogy ezt az idõt csak gumicsizma állotta volna. Így az Inov-8 Roclite 315  jó társam volt. Végig jól tartotta lábamat. A sáros út ellenére. A megkötés erõssége jó volt. Most is adott újat. A vizes kövekre ügyelnem kell. A lejtõn nem medve módjára közlekedünk.

Jó túrázást mindenkinek! :-)