túra éve: 2010
Piliscsabai Negyvenesek L/XL/ Piliscsabai 20 / Iluska 6Túra éve: 20102010.09.20 16:04:45

Mivel mindenképpen a 20-as távot terveztem, piliscsabai lakosként volt idõm kivárni, hogy elálljon az esõ. Nem siettük el az indulást, így tehát a fél tízkor végre megszûnõ két napos esõzés után alig 10 elõtt rajtoltunk el. A rajtban óriási számú rendezõi gárda várta a rossz idõ ellenére is túrázni vágyókat, és bár alig 50-60 túrázót fogadhattak, töretlen jókedvvel és segítõkészséggel fogadtak minket. Így hát jó hangulatban indultunk neki az útnak, ami Piliscsévig igazán kellemes is volt, a homokos részt szuperül lehetett futni, élveztük a friss levegõt. A csévi ponton a már rajtban megtapasztalt kedvességgel fogadtak. Csakhogy a településrõl kifelé menve út helyett sárpatakot és zúgókat találtunk, amit a kutya ugyan rettentõen élvezett, a cipõmnek pedig már úgyis mindegy volt, de a haladást nem igazán segítette a talaj. A kevésbé járhatatlan részek között egyensúlyozva népes (kb. 20-25 fõs) kiránduló csapat jött szembe, és ez, valamint az elõttünk korábban elhaladó kb. 50-60 túrázó azt eredményezte, hogy egészen Klastrompusztáig még a füves részek is sártengerré változtak. Igyekeztünk futni, de ez semmivel sem volt gyorsabb, mintha gyalogoltunk volna. Igazság szerint két éve jártunk ezen a túrán, és akkor is esett, meg durva sár volt, de ez most mindent felülmúlt.Klastrompusztánál terüljterülj asztalkámmal és nagyon finom házi pálinkával vártak, ami bizonyítottan talán nem segíti a futóteljesítményt, a lelkemnek azonban nagyon jól esett:) A pontõrök itt is szuper kedvesek és vidámak voltak, ráadásul közben a nap is kezdett kisütni. Szóval felfrissülve és vidáman kocogtunk tovább (mostmár csak kettesben a kutyával), jól vettük a szokásos sárga korcsolyázós részt, és vidáman szemléltem, ahogy mindkettõnk lábszára szürkésfekete testfestést kapott. Eltévedni esélyünk sem volt, minden kicsit is kérdéses helyen nyomtatott, feltûnõ és egyértelmû útbaigazítás várt, vagyis futótknak vagy kevésbé gyakorlott túrázóknak egyszerûen ideális volt a szervezés. A Csévi-nyeregben is nagylelkû, bár kissé szomorúnak tûnõ pontõr fogadott, és úgy általában jellemzõ volt, hogy az indulók kis száma miatt megmaradt muníciót a túrázókkal igyekeztek megetetni a szervezõk, ezt pedig érdemes nagyra értékelni Pest közeli túrákon.További csúszkálás és beszélgetés közben közeledtünk Iluska-forrás felé, innen pedig a kedvenc PS emelkedõm következett, amit sokan csak "a Meredeknek" neveznek. Az esõháznál igen ifjú pontõrök vártak, de õk sem voltak kevésbé lelkesek, innen pedig már csak be kellett kocogni a célba, ahol a hangulat (nyilván a napsütés hatására) még tovább javult, bár már a rajtnál is kiváló volt. Az elõzõ két évvel ellentétben mostmár itt is korlátlan fogyasztás volt, és bár nem az ellátásért megyünk a túrákra, azért ki kell emelni, hogy a legjobb alföldi, vagy mindenesetre Pesttõl távoli túrák nagylelkûségét idézte ez a Negyvenesek is.Aki teheti, mindenképp próbálja ki egyszer ezt a túrát, mert nem a legismertebb útvonalakon halad, szerintem mindig szép, és a szervezés egyszerûen csodálatos.

túra éve: 2008
Piliscsabai Negyvenesek L/XL/ Piliscsabai 20 / Iluska 6Túra éve: 20082008.09.21 21:51:05
Gondoltam, ha már házhoz jön egy túra, igazán nem hagyhatom ki - lévén a lokálpatriotizmus igaz híve.
Csak remélni mertük, hogy az elõzõ napi szép idõ kitart a túrára, de hiába reménykedtünk. Viszont úgyis futni terveztem a 20-ast, márpedig ha esik az esõ, annál gyorsabban kell futni, úgyhogy 8.50essel indulással elrajtolva kocogni is kezdtük a kilométereket.
Egyik kedvenc futóutam felé indult a túra, Csévig csodálatos homokos (jó, most kicsit felázott) terepen vezet az út. Végig kitûnõ szalagozás segített, ráadásul Csév környékén viszonylag rendesen fel vannak festve a jelzések is.
Csévtõl Klastrompusztáig sártengeren kellett keresztülvágni, az erdõben a talaj képtelen volt elvezetni a napok óta gyûlõ vizet, itt végre mindenki hasznát vehette az északi gyalogló botjának. Némileg kísértésbe estem, hogy felteszem a pórázt a kutyára, és majd õ felhúz, de mivel Füge többnyire a pocsolyák kellõs közepén vágott keresztül, inkább letettem e tervrõl.
A pontõrök néhol családosan, de legalább párosával vártak minket, az esõ meg a hideg ellenére jókedvûek és segítõkészek voltak, egy kislány (8 körüli) még aggódott is, hogy nem fázom-e :)
Iluska-forrástól az esõház felé vezet a kedvenc meredekem, ahol egyébként sokkal rosszabb lejönni, így fölfele legalább mindenki kimelegedett egy picit, úgyis túlzottan beöltöztek a kedves túratársak.
Az utolsó ponttól pedig tényleg csak le kellett kocogni Klotildra, ahol a kedves szervezõk a Ligetben vártak ránk. Közben hallottam és láttam, hogy jópáran átneveztek túra közben a negyvenesrõl a húszasra, pedig ha elég lassúak lettek volna a hosszabb távon, a túra végére már sütött volna a nap is. Én örültem a 2.30as idõmnek, fõleg a korcsolyapályás nehezítés miatt, és csak gratulálni tudok a szervezõknek, a szalagozás segítségével szinte bele sem kellett pillantani az itinerbe.
Kiváló volt az ellátás, én imádom ezt az útvonalat, és ha nem esik az esõ, akkor gyönyörû az erdõ is, szóval nagyon jó kis túra volt.

Gyermekvasút nyomábanTúra éve: 20082008.08.20 20:37:26
Kissé kritikus hangulatba kerültem az éjszakai Gyermekvasút túrától. A rajt még jóval gördülékenyebb volt, mint tavaly, mi a nyitás után kábé 8 perccel álltunk be a sorba, ami gyorsan haladt, így 20.08-kor (fél óra várakozás után) indultunk el.

Ezt eddig fejlõdésnek is nevezhetjük, csakhogy ezután nem tudok több pozitívumról beszámolni. 700-1000 méterenként ep-k az elején, amitõl természetesen jó kis torlódás keletkezett, a pontõrök sem kapkodtak különösebben. Egészen addig minden pontnál várnunk kellett, amíg már csak tízen voltak elõttünk, ekkortól gördülékenyen ment a pecsételés:)
A frissítést csak vártuk-vártuk, hiszen a nappalin adnak teát, kekszet, hát itt semmit, a 700 forintos nevezés azonban nem csökkent. Normafa után a kápolnához 20 perccel nyitás után érünk, de hiába, egy fia pontõr sem mutatkozik, aztán a Széchenyi-kilátónál (szintén nyitva kéne már lennie egy ideje) minket szolgálnak ki elõször, bár kissé nehézkesen megy a dolog, és a pontõröknek jól láthatóan fogalmuk sincs az útvonalról (a közvetlenül hozzájuk vezetõrõl sem).
A célban jó kis ehetetlen virsli, inni ismét nem kapunk ("mert olyan sokan jöttek, hogy nem fért be a kocsiba a frissítés" ??? - tudom meg a szervezõtõl). Csak hûl az idõ, a vonat megint késõbb indul a beígértnél, jól esne egy kis meleg tea, de erre semmi esély.
Sebaj, jövõre nem nevezünk, legfeljebb végigmegyünk az útvonalon, azt hiszem, nem fog hiányozni a virsli.

Isaszegi csata emléktúraTúra éve: 20082008.04.08 22:20:42
Isa30 április 6.
Lusta túrázókhoz méltón az utolsó lehetséges vonattal érünk le Isaszegre, ahol nem kevés sporttárs tolong a rajtban. A Nyugdíjas Klubban a névadó korosztály is szép számmal képviselteti magát, lelkes, nagy csoportban indulnak neki a túrának. Megérkezik a Wehner-klán egyik ága is, de õk csak 15re mennek, így nem várjuk be õket.
A vécérõl már sorbanállás közben rebesgetik, hogy nem nagyon megy le, sõt, a fiúvécébe már be se szabad menni, én pedig fejvesztve menekülök, ahogy látom feljönni a vizet. Rémálmaim elevenednek meg ezzel, úgyhogy a sok tollászkodás után most villámgyorsan rajtidõt kérünk, és minél távolabb igyekszem kerülni a helytõl. 9.36-kor kifordulunk a kiskapun.
Gethe Laciék még rajtzárás után is csomó embert indítanak útnak, toleráns rendezõség.

A vasút melletti betonon vagy negyven ember caplat, így minden irányból kerülgetjük õket, aztán átkelünk a büdös hídon, és kezd ritkulni a mezõny. Falunap lévén népviseletbe öltözött nénik és huszárok mellett visz el az utunk, versenytkocogunk egy lovaskocsival (egyelõre mi nyerünk), és betoppanunk a múzeumba, az 1. ep-re. Itt külön tájékoztatót kaphatunk az isaszegi csatáról, nem is hagyjuk ki a nagyszerû alkalmat.

Visszafordulunk, aztán megindulunk balra föl az emelkedõn, hátulról futósporttárs liheg a nyakunkba, az úton pedig ismét megjelenik a konkurrencia, és a második menetet a lovak nyerik. Azért nem adjuk fel, már érezni véljük a vásárosoktól szállingózó lángosillatot. Futótársunk közben visszafordul, mert mintha hirtelen belenyilallna a felismerés, hogy az elsõ pontnak már lennie kellett volna, és biztosítjuk róla, hogy igaza van, volt is.

A Honvéd-emlékmûhöz felkispistáznak a diákcsoportok, nem baj, mi azért is a jelzésen megyünk, vagy tizenöt méter kerülõ:) A dombtetõn már csodálatosan virágoznak a fák, mi pedig bekocogunk az egyszemélyes erdei ösvényre, ennél jobb talajt keresve sem találnánk. Hamarosan elérjük a következõ ep-t, a Honvédsírokat, megrendítõ. Közben megkapjuk az elsõ frissítést is, jófajta nápolyi, a vizünk viszont még érintetlen, azt tehát nem kérünk.

A táj felemás, hol a leggyönyörûbb tavaszi fenyõerdõben haladunk, hol építési törmelék vagy szemét szegélyezi utunkat. Bajtemetésnél kedves pontõr vár, a hosszú aszfalt emelkedõ után csokival és vízzel kínál. Közben beér minket az eltévelyedett futótárs, egy darabig csokievés közben, beszélgetve sétálunk tovább, aztán úgy dönt, ideje sebességet váltani, úgyhogy futólépésben távolodik tõlünk.

A 6. feltételes ep-t simán benézzük, lazán tovakocogunk a p+ mellett, ja kérem, hátrafele nem mozog a nyakunk. Ráadásul egy kedves túratárs rajtunk nevetve a "helyes" útra igazít, persze, mi vagyunk a hülyék, hogy másra hallgatunk, mindenesetre így ráteszünk a távra kábé három kilit. Aztán mégis rájövünk, merre visz a sárga út, sõt, három kissrácot is felvilágosítunk, de õk úgy döntenek, inkább kihagyják a feltételes ep-t, és inkább a rövidebb utat választják a zöldön. Mi viszünk újraelõzünk mindenkit, aki mellett már egyszer elmentünk, kicsit csodálkoznak is, mintha már láttak volna minket.

Pécel után a Vár-hegyi barlang ep-nél igazi crosspálya fogad, nem beszélve a szivárványszínû cukrokról, jó lehet itt bringázni. A következõ ep-ig pedig megkezdõdik a túra mókarésze, amikor a "kövesd a fehéret" játékot játsszuk, komolyan, ilyet minden túrába be kéne tenni:)) Ugrálunk, hajolgatunk, és a fákat pásztázzuk, azért egyszer így is utánunkfüttyentenek, mert letérünk az ösvényõl.

Innentõl pedig a hullámvasút jön, valahol csak össze kell szedni azt a 800 szintet. Rövid, meredek emelkedõk, szimpatikus biciklis pontõr a semmi közepén, aztán újabb cukor már alig a cél elõtt. Innentõl már tényleg semmi az az 1,7km, de már ráérõsen gyalogolunk el kedvenc nyugdíjas csoportjaink mellett. A célban a klasszikus ellátás, zsíros, lekváros, mézes stb. kenyér, nagyon kedves rendezõség, közben Wehnerék is befutnak a 15-rõl. Kutyahiányban szenvedve megismerkedem egy basset hounddal, szegény kicsit kivan. Aztán kényelmesen szedelõzködve (csak hogy ne cáfoljunk magunkra)kisétálunk a 14.46-os vonathoz.
Jó hangulatú túra volt, az ellátás kiváló, a szemét sajnos nem helyspecifikus, köszönjük a rendezést!

Gyermekvasút nyomábanTúra éve: 20082008.03.16 15:08:25
Szóval Gyermekvasút negyedszerre is, és könnyen lehet, hogy a nappalin utoljára (az éjszakai még elég mókás).

Mondjuk márc. 15-én az apolitikus 'természet' hívószó teljesen érthetõen vált ki ilyen reakciót a pestiekbõl. Mindenesetre reggel h9 körül kígyózó sor a Széchenyi-hegyi végállomás elõtt,néhány autós empatikusan áthajt a tömegen.

Ismerõsökkel is összefutunk a sorban, ami egyébként elég gyorsan halad, úgyhogy 9.25-kor (az itiner szerint 20-kor)már indulhatunk is.

Az 1. pontig, a Széchenyi-kilátóig még hömpölygõ emberáradat, de utána meglepõen gyorsan széthúzódik a mezõny. Csak azon csodálkozunk, hova lett az a rengeteg ember, aki elõttünk állt a sorban?!

Mindenesetre a kápolna pontig néha egyedül kocogunk, szerencsére, mivel azt az egy-két embert az egyszemélyes úton még így is nehéz megelõzni. Minden ponton min. 2, de inkább 3-4 lelkes pontõr, viszont frissítés csak Virágvölgynél elõször. Mintha itt valaha alma is lett volna, most a szokásos teával várnak, ami pont megfelelõ meleg ahhoz, hogy leönthessük a torkunkon, és kocoghassunk tovább Makkosmáriára.

Két kedves futótárs lehagy még Normafa ep-nél, aztán Disznófõnél újra szembejönnek, majd legközelebb János-hegy állomás felé elõznek újra - úgy látszik, körülnéztek a réteses felé. Legalábbis máshol nehéz elkeveredni. János-hegynél a túlkoros, dohányzó pontõr rosszallóan megjegyzi, rajtszámunkat meglátva: - Most lapoznom kell! És akko' most be is kell ikszelnem?!

Szépjuhásznén lángos mögé rejtõzõ pontõrök, egy túratárs kicsit le is harapja a fejüket, tényleg nem túl feltûnõek, mi is csak az épphogy-csoportosulás alapján leplezzük le õket.

A Kaán Károly-kilátónal és a Kis-Hárs-hegyen is szerintük hiányos öltözékemre célozgatnak (- Ha ránézek, legszívesebben odaadnám neki a pulcsimat.), felajánlom nekik, fussanak fel kétszer-háromszor az emelkedõn, egybõl jobb idõ lesz.

A Nagyréten egy fél iskola játszik, jó nézni, hogy idehozták õket ezen a gyönyörû, napsütéses napon, a pontõreink pedig keksszel kínálnak, sõt, mivel meghallják, hogy nem reggeliztem, még a repetázásra is rábírnak, igazán kedves két kisfiú volt:)

Fazekas-hegynél majdnem elmegyünk a pont mellett, akik fenn székelnek a sziklákon, egy futótársat is jobb belátásra térítünk, így egyikünk sem hagyja ki a pecsétet. Innen már csak legurulunk a célba (12.25 - még nincs annyi), ahol a kutyát szokás szerint nem túl kedvesen kiparancsolják, én vele tartok, úgyhogy gratulációt sajnos nem kapok az emléklap és kitûzõ mellé.
A gulyás (az volt?) finom, de mivel a kenyeremet és a húst is a kutya kapja, kicsit éhes maradok, azt hittem, túra közben egy helyen legalább adnak kaját, hát nem.

Még vissza is vonatozunk, a gyermekvasutas kalauzoknál nem lehet kedvesebbet találni. A túra méltó befejezése a túrós rétes a Normafánál, ami után elégedetten távozunk haza.

Barlangtól-barlangigTúra éve: 20082008.02.06 01:01:17
Furcsa, lehet, hogy többetekkel nem egy túrán voltunk, mert ha valaki szerint itt sár volt... Mi Piliscsabáról indultunk hajnalban, hogy futólépésben elérjük a buszt, az utunkon hatalmas sár lett volna (többnyire bokán felül süllyedünk), ha nem lett volna még lefagyva az éjszakai mínusztól. A kellemes kis kilométeres bemelegítõ után a 29es buszra inkább már nem is vártunk, és a rajthoz vezetõ úton tévedtünk el túránk során elõször és utoljára. Hármasban, Fügével az élen vágtunk neki a kocogásnak, bár az aszfalt egyikünknek sem volt nagyon ínyére, pláne Füge tiltakozott, mivel az autós részen végig pórázon rángattuk egymást (nézõpont kérdése, ki kit). A második emelkedõ után kezdtünk utánaszámolni, hol szoktunk 20km alatt 900 szintet menni, persze ez is csak kettõnknek tûnt föl, a kutya még mindig duplán teljesített (ez a 15. km után kezd változni). A mások által emlegetett sár bõven a kívánatos határértéken belül volt, a kövek viszont kicsit felülreprezentálták magukat, de talán épp rájuk volt szükség az enyhén síkos részeken. Amit azonban minden túrán be kéne vezetni, az a kötélpálya volt! Igazán régi álmomat váltották valóra a szervezõk azzal, hogy vitorláskötelekkel kapaszkodhattunk fel a sziklák mellett. Ezúton is köszönöm!:) A szalagozás igazán korrekt volt, és a csokik nem is voltak olyan fagyottak (látjátok, ezért kell késõn indulni!), és a tûzõ napon néha teljesen tavaszi idõ volt már. A kutyabarát szervezõség és túratársak igazán kellemes délelõttöt szereztek nekünk, persze ha lehet, legközelebb kerüljük ki az aszfaltot, mi szívesen bevállalunk ennek érdekében még egy olyan tizenöt km-t:)