Kiírások:2013 2014 2015 2016 2017
OttorinoTúra éve: 20192019.01.21 07:41:41
megnéz Ottorino összes beszámolója

LAZÍTOTTUNK A TÉL SZORÍTÁSÁN

a Fázós TOPorgós túra alkalmával 2019.01.19-én, szombaton a Velencei-hegységben.

Egy semmi perc alatt, spontán alakult, régebben fiatal rókákból álló akciócsoporttal indulunk nyolc óra tájban a sukorói kultúrból egy 16+4 km-es túrára. (Nem kell mindig a csúcsokat ostromolni.) Azon kevés túrák közé tartozik ez, amelyeken lehetetlen kispistázni. Csupán egy színes térképen feltüntetett 4+1 ponton áll pontőr, de ezen pontokat tetszőleges sorrendben és útvonalon lehet felkeresni és begyűjteni a bélyegzéseket. Túl nagy variációs lehetőség nincs; vagy órajárással megegyezően, vagy pedig ellenkezőleg kell elindulni. Gyakran kitérőket kell tenni az egyes pontokhoz, és akinek helyismerete van, az hatékonyabb lehet a vadcsapások, surranó pályák ismeretének birtokában.

Mi órajárással ellenkezőleg indulunk a [S+] jelezte első osztályú minőségű bicikliúton Nadap irányába. Hamarosan a Gyapjaszsák sziklái közé vezet a jel, majd vissza a bicikliútra. Annak idején a Pázmándi Toporgók egyik túráján jót röhögtünk az elnevezésen, egyeseknek elindult a fantáziája. Hófoltot szinte csak keresve lehet találni, ami érdekes a múltszombati 15-20 cm-es hótakaró után.

Nemsokára megint le kell térni az útról, de nem a jelzés miatt, hanem mert egy autó jön szembe. (Rohadjon meg!) Így nem sokáig marad ép ez a nyugat európai színvonalú kerékpárút. Ha nálunk csinálnak valami szépet, azt úgyis pillanatokon belül szétbarmolják a tahók. Oldja a bosszúságomat, hogy jóval előttünk állatok rohannak át az úton. – Jé, kecske! – kiáltok fel, a többiek nagy derültségére, mert egy hét-nyolctagú szarvas csapatot látunk. Elöl a kisebb testű lányok futnak, hátul pedig az agancsos góré tereli őket. Esély sincs fotózásra, mert pillanatok alatt játszódik le a jelenet.

Később egy jobbos sikátorba térünk, ami kivisz egy rétre, ahol választhatunk, hogy a [P-] jelzésen tovább megyünk Nadapra, vagy a Bence-hegy felé kanyarodunk a [S-] jel mentén. A Bence-hegy kézenfekvőbb, így arra indulunk. A fürgébbek már szembejönnek. A hegy tetején álló, nyuszi fülre emlékeztető kilátó már messziről látszik. Jobb a békesség: nem a cserjék közötti csapáson mászunk fel a kilátó aljához, hanem a műút ívén, majd lépcsősoron. Nem fázunk, de a pontőr ruházatából következtetni lehet, hogy nincs meleg. A kilátó csak 10-kor nyit, de úgyse akarunk felmenni, mert innen is elég jó a kilátás. A Velencei-tó most egy zsombékos pocsolyának tűnik.

Miután mindenki eleget bámészkodott vissza indulunk a rét felé, ahol rá lehet térni a Nadap felé vezető [P-] jelzésre. A rétről keskeny ösvény vezet be egy erdőrészletbe. Érdekes módon jéggé tömörített hó van az ösvényen, a cserjék miatt igen nehezen lehet elkerülni a jégen járást. Nehezíti a haladást, hogy már sokan jönnek szembe olyanok, akik Nadapon már végeztek. Persze ez egy igen rövid szakasz, úgyhogy pillanatokon belül meglátjuk a sziklafalat, ami előtt ott van a nadapi Szintezési Ősjegy és az emlékműve. A sziklafal előtt van még a pecsételés és a teaosztás is. Teázás után visszaindulunk a [P-] jelzésen, és célba vesszük a Meleg-hegyet.

Egy rövid szakaszon házak mellett megyünk el, és itt is csak óvatosan tipegve lehet haladni a csúszósra tömörített jeges hó miatt. Ezen túljutva már akadálytalanul folytatjuk utunkat a Meleg-hegy adótornya irányába. A hegy lábánál, mielőtt egy ösvényen a többiek után mennék, egy kabátot súlyba teszek, mert melegem van, és a hegy is meleg, és még fel is kell menni rá. Persze a hegy elnevezés még magyar viszonylatban is enyhe túlzás, bőven elég lenne neki a domb, de az meg hülyén venné ki magát, hogy Meleg-domb. Odafönt gyerekek pecsételnek és ikszelnek, a felnőttek pedig táplálják a nem kicsit füstölő tüzet, elmondásuk szerint a szúnyogok ellen.

Most következik a fakultatívan felkereshető ellenőrzőpont, a „plusz 1”. Természetesen mindannyian bevállaljuk, mert majd kifúrja az oldalunkat a kíváncsiság, hogy mi lesz a meglepetés, amiben azokat részesítik, akik jelzetlen utakon, a térkép segítségével elmennek a János-forrásnál levő pontra. Egy turistajelzés nélküli úton lemegyünk a [S-] jelzésig, amin kb. 40 m-t megyünk, majd balra kanyarodunk egy jelzetlen útra. Most könnyű megtalálni ezt a letérést, mert folyamatosan jönnek szembe rajta azok, akik már végrehajtották a szorgalmi feladatot. Két, egymást X-ben keresztező nyiladéknál kell jobbra fordulni egy (pillanatnyilag) avarral borított útra, ami lassan balra hajlik a keresett objektum felé. A János-forrásnál pár szál ropi elfogyasztása közben egy Szörényi-Bródy (János) művet élvezhetünk. A szám végén elmondom a gitárosnak, hogy tavaly az mentett meg az eltévedéstől, hogy a muzsika forrása irányát kutatva jöttünk le a tévútról. Köszönve a testi-lelki táplálékot megindulunk túránk utolsó ellenőrzőpontja felé.

Magam visszamentem volna a [P-] jelzésre, mert csak azt az útvonalat ismerem, de a többiek egy jelzetlen, kevésbé frekventált utat javasolnak, ezért rájuk bízom magam. Fejlámpám van, vizem van, olyan nagy baj nem lehet. Két túravezető is van a csapatban, úgyhogy most Tóni kezébe kerül a kormánybot. Egy valóban kevéssé ismert külső körön közelítünk hosszasan a pont felé. Hirtelen egy háromszor akkora szarvas csoport rohan át az úton, mint amekkorát a túra kezdetén láttunk; emberrel viszont egy szállal sem találkozunk, míg erről a zúzalékköves útról bele nem futunk a [P+], majd a [Po] jelzésbe, ami hamar elvezet a Barlang-kúti ellenőrzőpontra. Itt klasszikus Sportszeletet kapunk. Mi a fene ez az Internacional felirat rajta?

(Később kiderítettem, hogy a
Mondelez International tulajdonába került, már ez se magyar. Sikerült megszabadulnunk egy ilyen echte hungarikumtól.)

A viccesen hullámvasutas [P3] jelzésen folytatjuk utunkat. Ezt már ismerem többek között a Kőről-kőre a Velencei-hegységben című túráról, és valóban nincs hiány az útmentén a különféle kőalakzatokból; lehet fotózni. A keresztező [Z-] jelzésen jobbra fordulunk, és „lecsurgunk” Sukoróra, hogy a városban még felmásszunk a kiindulási pontunkra, a kultúrbeli célba. Mi lehet a meglepi? Tavaly voltam már ezen a túrán, de nem emlékszem, hogy akkor mivel leptek meg. A díjazásnál, a kitűző átadása után az érkeztető hölgy megnézi, hogy szerepel-e az itinerben a János-forrás rubrikájában pecsét, és akinek igen, az vehet az asztalról egy papírtálcát, rajta egy kocka almás pitével. Forralt boros teával zseniális. Egy kis kultúrbeli társadalmi élet után búcsút intünk Sukorónak; kellemes jó hangulatú séta volt.

Ottorino

Túra éve: 2017
nafeTúra éve: 20172017.01.29 23:11:53
Fázós TOPorgós
GPS-el mért távolság: 20,3 km, barometrikus magasságmérővel mért összesített szintemelkedés: 620 m. Nem volt kötött útvonal, ezért ez csak azt jelöli, mi mennyit mentünk.

Ez évre elég rosszul sikerült a teljesítménytúrák egyeztetése. Ezen a hétvégén az általam látogatott hegységekben, három túra is volt, kettő a Bakonyban, egy a Velencei-hegységben, míg előtte és utána hétvégén semmi. Ez megnehezítette a döntést. Egy előző egyesületi túrán beszéltük viszont, hogy a csapat már régen túrázott a Velencei-hegységben, s ez el is döntötte a kérdést.

Mivel egyesületi túra is volt egyben, ezért elég későn értem Nadapra, már csak a közút közelében tudtam parkolni. Vehovszky Áginak elmondtam, hol parkolok, hogyan jutnak oda. Anna más útvonalat választott és más parkolóhelyet, így sajnos, a szokásos túrakezdő puncsozás elmaradt. Micsoda méreg! Nekem kell az egészet meginnom, otthon, teához! Nem akartam a már így is kitömött hátizsákomban még ezt is cipelni. A nevezés kicsit lassúra sikeredet, de mi voltunk túl körülményesek. Néhány fotó, és bő negyed tízkor, már indultunk is.

Első célpont, a Bence-hegy. A Huszár tanyától, már tavaly kinéztem magamnak egy jó kis rövid utat fölfelé. Idén is azt használtuk. Mindenesetre a kaptató derekára megszűnt a zsinatolás. Hamar fölértünk a hegygerincre, és lankásabb terepen folytattuk. Már messziről láttuk, hogy új kilátó épül a csúcsra. Egy árnyalatnyival jobb lesz róla a kilátás, mint nélküle, de legalább sokba kerül. A panoráma útig vezető utolsó szakasz nagyon jeges, óvatosan kellett menni. Kereszteztem az utat, mikor jöttek visszafelé a ponttól, s szóltak, jobb lesz az aszfalton maradni, mert ők belefutottak az építési kerítésbe. Így hát kerültünk, a kényelmesebb úton. Fotózni nem volt érdemes. Nagyon párás a levegő, így a Velencei-tóról nem lehetne érdemleges képet készíteni. Pecsételés után, irány lefelé. Azt hittem, ügyes leszek, ha levágok egy nagy kanyart földúton. Nem nyert. 500 m után kiderült, zsákutca. Gyerünk vissza. Kényelmes aszfaltúton sétáltunk le Velence széléig. A sétálást, akár andalgásnak is írhatnám, olyan lassú volt. Próbáltam a többieket noszogatni, legalább, ezen a kényelmes, száraz, lejtős úton tempózzunk egy kicsit. Mintha a falnak beszéltem volna. Még a normál egyesületi túra tempónál is komótosabbra sikerült a szakasz.

Nem mindenki örült neki, amikor az igencsak forgalmas aszfaltról letértünk és irány újra a hegy. Az aszfalton rövidebb lett volna, kilátás nélkül, viszont sokkal balesetveszélyesebb. Az Olasz gránitbánya felé kerültünk. Magát a bányát, a jeges hóra tekintettel kihagytuk, főként, hogy ebből az irányból igencsak meredek ösvényen lehetett lejutni hozzá. Nem mintha a Sukoró – Nadap bicikliút kevésbé lett volna jeges. Erre a szakaszra, rá is húztam a szöges gumit a bakancsra. Az erdőből kiérve vehettem is le. Elkészültek a kötelező fotók a Gyapjaszsákról, illetve az ottani panorámáról. Kényelmes úton lesétáltunk a Zsuzsi presszóhoz, ahol megkaptuk a következő pecsétet, jó forró tea kíséretében. Még nekem, „szőrős torkúnak” is hosszú időbe telt elkortyolgatni.

Megkezdtük a faluból kivezető utat. Eleinte száraz, később, ahogy ráfordultunk az utolsó szakaszra, egyre jegesebb lett. A betonútról letérésnél, nagyon óvatosnak kellett lenni. A további szakasz érdekesen alakult. Szinte kizárólag csak az ösvényeken és az utakon volt hó, de az jó jeges. Mellette, viszont sokszor áthatolhatatlan bozót található. Így muszáj volt a jeges havon menni, különböző műkorcsolyázási elemeket bemutatva (eldobós libelle, tripla elszúrt ritbberger…). Elég sokan jöttek velünk szemben, akik fordított irányban teljesítették a túrát. A hónak köszönhetően, alighanem kevesebben tértek el a megszokott turistautaktól, mint rendesen. Máskor egészen érdekes helyeken és irányokban is találkoztam túrázókkal, akik velem együtt kihasználták a szabadon választható útvonal lehetőségét. Meglepően sok gyerek indult a túrán, illetve sokan vettek részt rajta kutyával. A P▲ jelzésen ért bennünket a dél, s mivel Kovacsics Sanyinak vércukorszintet kellett mérni (inkább csak volna, mert az eszköz nem óhajtott hidegben működni), így egy kellemes, napsütötte völgyben ebédeltünk. Elkészült a szokásos csoportkép is.

Ballagtunk és csúszkáltunk tovább. A Barlang-kúthoz vezető lejtőn, szerencsére lehetett az ösvény mellett is menni. Az ellenőrző ponton levetettem az ebédnél felvett pulóvert. Eddigre melegedett le rólam. A piros jelzésen, meg hát gyakran mellette mentünk tovább. A völgyet egy 20 – 30 fős őzcsapat keresztezte, sajnos túl messze ahhoz, hogy érdemi fotót készíthettem volna róla. A patak, egyébként mocsaras völgye keményre fagyott, így használhattuk a csúszós ösvény helyett. A Hurka- és a Bodza-völgy találkozásánál, érdekes narancssárga színű jégnél kereszteztük a vízfolyást. A szembejövő tinédzser csoport megörült a nagyobb jégfelületnek, s rohant csúszkálni. Lett is belőle jeget rengető esés. Mi szép óvatosan kaptattunk az Angelika forrás felé. Gyakran megálltunk fotózni, hiszen gyönyörűek a völgy sziklái. Ahogy egyre följebb értünk, lett egybefüggőbb a hótakaró. A forrásnál bevártuk a csapat végét, s gyerünk tovább, hisz ott magasodott előttünk, az utolsó ellenőrző pont, a Meleg-hegy. A hegyig nem is volt túl csúszós a hó. Néhol szép a kilátás is. Olyan helyre is akadtunk, ahol kiolvadt a föld. Persze most közel sem volt olyan hideg, mint a Becsület útján. Egész hamar sikerült fölérnünk. Megkaptuk az utolsó ellenőrző bélyeget. Mivel a túra eleje nagyon lassúra sikeredett, így a bónusz pontot kihagytuk. Kérdéses volt, menjünk vissza az úton, vagy a jóval meredekebb jelzetlen ösvényen óvakodjunk le. Az utóbbit választottuk. Egyáltalán nem volt vészes. Bezzeg utána az út. Egy darabig még csak istenes. A vízmű bejáratot követő jobbra át-tól következett a fekete leves. Hó helyett, szó szerint jégen kellett menni, s a legtöbb helyen, a kerítések és a bozót miatt még csak le sem lehetett térni róla. Alaposan szétszakadt a csapat. Végül, csak elértük a Sukoró – Nadap bicikli utat, ami szintén jeges, de méretes szakaszokon, a keréknyomokban már száraz. Komolyan megkönnyebbültem, amikor végre letérhettünk róla, s a mezőn keresztül a Magos-hegy felé vehettük az irányt.

Az emelkedőn kutya sétáltatók jöttek szembe, hol óvatosabb, hol nagyon is barátságos kutyusokkal. Egy szetter, például túrázó csoporttól - túrázó csoportig futott és szökdelt egy kis simogatásért (meg szerintem egy kis játékért). A hegyről levezető lejtő kezdeténél újra találkoztunk az ebédidőben látott kisgyerekes családokkal. Ismét beigazolódott, miszerint a meredekebb emelkedők könnyebben járhatók fölfelé, mint lefelé. Egyes szakaszain elég óvatosan araszoltunk lefelé, pláne az apuka, aki a hátán, a gyerekhordozóban vitte a fiát. Kiderült, a legény leginkább ott szeretett volna a saját lábán járni, ahol a legcsúszósabb volt az út. Egyébként remekül érezte magát, a túrát végig panamázva.

Beértünk a célba, ahol kisebb sorban állás után (több mint húszan estünk be egy-két perc alatt), megkaptuk a kitűzőt. A kisfiú, eleinte a cél asztal közelében toporgott, mire megjegyeztem, ő egy igazi Pázmándi TOPorgó, utána viszont megindult. A szülei felváltva is alig győztek utána futkosni, hogy szemmel tudják tartani.

Ízlésünknek megfelelően ettünk egy kis zsíros-, vagy lekváros kenyeret, körtés sütit, amit forralt borral, vagy teával öblíthettünk le, s ki-ki hazafelé vette az irányt. Ezúttal, mivel későn kezdtük a túrát, s későn is értünk vissza, a szalonnasütést fájó szívvel kihagytam.

Hideg, de napos, csaknem szélcsendes időben túrázhattunk. Szeretem ezt a túrát, illetve úgy egyébként is ezt a fajtát, amikor csak az ellenőrző pontok vannak megadva, s mindenki arra megy, amerre megtervezi magának. Eddig minden évben más volt az időjárás. Túráztam tavaszias időben, amikor már virágzott a zöld hunyor, hideg fagyott földön, illetve most havas jeges utakon.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló 1000 Ft-ért színes térképet, igazolólapot, és kitűzőt kaptunk. Sukorón forró tea, a Barlang-kútnál Sport szelet, a célban zsíros- és lekváros kenyér, hagyma, körtés sütemény, forró tea, forralt bor volt az ellátmány. Ezen felül szalonnasütési lehetőség, amihez nyársat, szalonnát és kenyeret is adtak.

Túra éve: 2016
UngiTúra éve: 20162016.01.19 20:46:24
megnéz Ungi összes beszámolója

A túra képes beszámolója:

nafeTúra éve: 20162016.01.18 21:25:35

Fázós TOPorgós

GPS-el mért távolság: 24,5 km, barometrikus magasságmérővel mért összesített szintemelkedés: 820 m. Mivel a túra útvonala szabadon választott, ezért ez csak az általam megtett útvonal adatait jelenti.

Munka miatti, bő másfél hónapos túraelvonás után (meg is jelentek a túraelvonási tünetek) indulhattam újra teljesítménytúrán. Előző évben, a Régi Templomok Nyomában volt az utolsó, idén pedig ez az évkezdő teljesítménytúrám. Közte egy túrám volt csak, az is január 13-án. Ennek megfelelően, az állóképességem a bányászbéka hátsó fele alatt leledzik.

A kiírásban, számomra félreérthető volt a rajthely megközelítésének leírása. Szerencsémre megnéztem a túra letölthető térképét, s menten egyértelmű lett. Pont a falu másik végén van, mint azt én következtettem a leírásból. Lovasberény felől jövet szépen kitáblázták az útvonalat, tehát semmi gond. A rajtidő kezdetére sikerült odaérnem. A hideg szélben igen gyorsan készülődtem, s irány nevezni. Hamar megvolt. Ez évre, csak kisebb eltéréseket terveztem, egy szerintem jó útvonaltól.

Elindultam Velence felé, mert a térkép jelzett egy keresztutat, amin föl lehet menni a sárga jelzésre. Ha nem létezne, akkor sincs gond, mert akkor az aszfalton gyalogolok be Velencére, kissé hosszabb útvonalon. Az út létezik, így alig 300 méternyi séta után jöhetett a jó húzós bemelegítő kaptató. Vissza is kellett vennem a tempóból. Fölértem a gerincre, s máris kereszteztem a Panoráma-utat. Néha alig látni az alacsonyan lévő, de annál fényesebben ragyogó nap miatt. A Bence-hegyen sehol a pontőr. Fölírtam a Gyapjaszsák éjszakai tt. kódját, s szétnéztem egy kicsit. Egy túratárs szólt, hogy egy másik túrázó lement a parkolóba ellenőrizni egy gyanús kocsit, hátha az a pontőré. Megvártuk. Annak bizonyult. Leballagtunk, s pecsételés után szóltam, kéne egy papírlapot kitenni fönt, hogy nem ott van a pont. Túl korán jöttünk, s még nem volt rá érkezése. Tény, a parkolóig is csak 1,4 km a táv, ami nagyjából negyedóra.

A továbbiakban Velencén belül tekeregve lementem a főútra, s azon talpaltam Sukoró irányába. Az utolsó utcán irány a hegy. Az eddigiektől eltérő irányon akartam elérni az Olasz gránitfejtőt. A bozót miatt kerülnöm kellett egy kicsit, de megvan. Néhány fát és bokrot kivágtak, hogy látványosabb legyen. A Gyapjaszsák érintésével, az új kerékpárúton értem be Sukoróra. Remélem, nem azon az emelkedőn vitték föl a kisebbik templomhoz, amit eddig még sohasem tudtam kitekerni a meredeksége miatt (meredekség tábla nincs ugyan, de átlagban 20% körül lehet, a fölső vége pedig szerintem eléri a 30%-ot is). Az ellenőrző ponton megkaptam a következő pecsétet, ittam egy bögre teát, beszélgettünk egy kicsit, s gyerünk tovább. A Barlang-kútig, a normál Z – P▲ jelzésen mentem. Az EP közelében láttam, a pontőr éppen fát gyűjt, ezért egy nagyobbacska ágat én is odahúztam a pontra, ha már épp az ösvény mellett volt, s csak le kellett hajolni érte. Pecsételés után, zsebre vágtam a csokit, s gyerünk tovább.

A Hurka-völgyön át terveztem a János-forráshoz menni, de a Velencei-hegység legszebb völgyét sem akartam kihagyni. Oda-visszát terveztem a Bodza-völgybe. Hamar módosítottam rajta. Odafelé a völgyben mentem, visszafelé pedig a völgy fölső peremén. Föntről néha szép a kilátás. A legszebb sziklás részeken pedig érdemes lejönni a derekukig. A végén leereszkedtem, s irány a Hurka-völgy. Kicsit nehezebben járható, mint utoljára, de most is ugyanolyan szép. Épp az első sziklákat fotóztam, amikor egy páros kezdte meg leereszkedését a völgybe. GPS alapján, toronyiránt igyekeztek a bónusz ponthoz. Az utolsó alkalommal utamat álló kerítést lebontották, így ballaghattam a völgyben is. Ennek köszönhetően, az idén is tudtam zöld hunyort fotózni. Most se a Barlang-kút, sem pedig a János-forrás közelében sem láttam. Azt viszont sajnálattal kellett észlelnem, bár nem váratlanul, hogy a völgy fölső vége elég bozótos és dagonyás, ezért kikapaszkodtunk belőle. A nálam egyébként is gyorsabb páros folytatta a toronyiránti haladást, én pedig egy szélesebb vadcsapáson kimentem az oktatási központhoz vezető murvás útra (murva alap, bazalt zúzalékkal), ahol igen jó tempóban tudtam haladni. A murváról letérve, hamarosan megláttam a bónusz pontot. Pecsételés, egy kis beszélgetés, s gyerünk tovább. Ekkor érkezett meg a páros. A bozótosabb részek alaposan lelassították őket.

Csak a második elágazásig mentünk együtt, mert ők közvetlenül mentek a Meleg-hegyre, míg én tettem egy kitérőt a Likas-kőhöz.

A nevével ellentétben cseppet sem meleg, Meleg-hegyi EP is hamar megvolt. A kissé átfázott pontőrök már alig várták a váltást, pedig szorgalmasan rakták a tüzet. Az egyenesen levivő jelzetlen ösvény könnyebben járható a számítottnál. A P – S jelzésen viszont néha meglehetősen csúszik a felolvadt út. Hál istennek ez csak egy csekély töredéke a túrának. Tettem egy kitérőt, megkeresni az Új-hegyen lévő ellenőrző számot. Ez úgy a fejemben volt, hogy meg kéne nézni, azt viszont elfelejtettem, hogy a Géczi-hegy is itt van a közelben, s ott sem ártana megkeresni. Így még mindig van két olyan pontja a Gyapjaszsák éjszakai tt-nek, ahol még nem jártam: Géczi-hegy és a Kanca-hegy. Ez legyen a legkisebb baj. Legalább okot szolgáltat egy újabb túrára. Leballagtam a bicikliútra, majd a sárga jelzésen irány a János-hegy, s azon keresztül a cél. A nyílt területen nagyon ért a szél. Úgy voltam vele, ha célban is így fúj, akkor lőttek a szalonnasütésnek. Nem így lett.

A célban megkaptam a kitűzőt, megettem a pitét, s kimentem a kocsihoz átöltözni. Magamhoz vettem a csomagtartóból a szalonnasütéshez szükséges dolgokat, köztük a két legfontosabbat: a nyársat és a szalonnát. Félreértés ne essék, a szervezők is kínálták a szalonnát, s mivel épp senki sem sütött, így nyárs is akadt volna. Azonban ma Magyarországon nem is olyan egyszerű megfelelő minőségű szalonnát kapni. Nekem sikerült. Úgy néz ki, hogy a vastag, úgynevezett füstölt csemege szalonnák alkalmasak rá. A gyorspácoltak nem igazán, mert a sülés előtt a benne lévő víznek kell elpárolognia, ráadásul gyakran sütve is rágós marad. Szépen sikerült megsütnöm, miközben jót beszélgettünk a szervezőkkel, akik javában főztek. Alaposan megnézték az 1982-ben vásárolt „Alföldi szalonnázó bicskámat”.

A sültszalonna bőrét, odaadtam a helyiek kutyájának, ami nagyon ízlett neki. Oda is ült a közelembe, hátha van még. Az egyik szervező kenyérrel próbálkozott nála. Nem nyert. Jót nevettünk rajta, milyen pofát vágott neki a kutya. Így aztán, bármilyen jó is lett a szalonnám, egy falatot félretettem a kutyának. Elpakoltam a cuccaimat, s kissé átfázva, hazafelé vettem az irányt.

Szeretem ezt a fajta túrát. Jó páran kihasználtuk a kötetlen útvonal adta lehetőséget egy kis kalandozásra. És ehhez, még csak „eltévedni” sem kellett. Az időjárás is velünk volt. Szép, nagyrészt napsütéses időben lehetett részünk. A hideg széltől azért eltekintettem volna. Az is igaz, hogy azok közé tartozom, akik nem bánnák, ha az érdeklődés hiányára való tekintettel a tél nevezetű évszak elmaradna. Az éjszakai fagynak köszönhetően az utak jobban járhatóak a számítottnál.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló 1000 Ft-ért színes térképes, igazolólapot és kitűzőt kaptunk. Sukorón meleg tea, a Barlang-kútnál Sport szelet (és Becherovka), a célban pedig forralt bor (esetlegesen fröccs), zsíros- és margarinos kenyér, szalonnasütési lehetőség, amihez a szalonnát, kenyeret és hagymát is adták, a János-forrást is érintő túrázók számára pedig plusszban meggyes pite volt az ellátmány.

Túra éve: 2014
wassakaratTúra éve: 20142014.01.25 16:16:08
megnéz wassakarat összes beszámolója

Nagyon klassz túra volt!

Ott kezdeném, hogy elõször vettem részt ilyen típusú túrán, amin nincs kötelezõ útvonal, sem betartandó szintidõ. Mivel nem jártam még korábban a Velencei-hegységben sem, ez nagyon jó lehetõséget biztosított számomra, hogy rendesen körbenézzek és felkeressem például a Nadapi szintezési õsjegyet is. Az extra ellenõrzõ pont, a János-forrás is minden gond nélkül belefért mindenkinek, aki fel akarta keresni.

A rendezõk nagyon barátságosak voltak, mindent megtettek, hogy a résztvevõk kellemes emlékekkel gondoljanak vissza erre a napra. 900Ft-os nevezési díjért Sport szelet járt a Bence-hegyen, igazán finom citromos tea Sukorón, a célban pedig zsíros- vajas- lekváros kenyér, almás pite, forró tea, forralt bor, szalonnasütéshez pedig szalonna és kenyér. :-) A János-forrásnál is megkínáltak zsíros kenyérrel (szalonnát sütöttek a pontõrök), de ezt udvariasan visszautasítottam és folytattam az utam. Természetesen nem maradt el a kitûzõ sem. Az itiner színes, jó minõségû térkép volt. A fázás a tavaszias idõ miatt elmaradt, de szerintem ezt senki sem (fõleg a rengeteg családdal érkezõ) nem bánta.

Szívesen vennék még részt hasonló beállítottságú kirándulásokon. Nekem bekerült a kedvenc túráim közé.

huszia64Túra éve: 20142014.01.22 14:48:31
megnéz huszia64 összes beszámolója
Fázós TOPorgós a téli tavaszban

Szezonnyitás a Velencei-hegységben

A múlt

Egy évvel ezelõtt a túra elõtti napon az általános bizonytalansággal küzdött mindenki. Néhány nappal korábban nagy havazás volt, mínuszokkal és széllel, s az akkori szombati napra mindenféle elrettentõ jelzéseket adott ki a meteorológia. Mindezek ellenére,  majdnem százhúszan bevállalták a megpróbáltatásokat és nem is kellett csalódniuk. Az idõ megnyugodott, szikrázóan sütött a Nap, és a mínusz két fokban ideális túraidõ volt. Idén viszont, ahogy közeledett a túra napja, sem hó, sem a meteorológia nem fenyegetett. Sõt! Ibolyák és hóvirágok nyíltak. Helyenként bimbót bontott az aranyesõ, az orgona, Somogyban virágozni kezdett a repce.  A hõmérõ a plusz tizen fokokat ostromolta. Minden összeállt egy kellemes tavaszi túrához, a tél közepén. De vajon kitart-e a tavasz 18-áig? Ezek a kérdések jártak a fejünkben, miközben egyre közeledett a hétvége.  S mind jobban szorított a kérdésre a válaszadás: Hány emberre számítsunk?

Reggel

Pénteken szikrázó idõben indultunk elvégezni az utolsó simításokat. Helyükre kerültek  Nadapon az üstök, a forró teának és forralt bornak, a sörpadok a nevezéshez és elkészült az elõzetes adminisztráció. Az alig pirkadatban, lassan tellett a rajt-cél belsõ parkolója, érkeztek a pontõrök és megjelentek az elsõ túrázók is. A bázisul szolgáló sörözõben serényen dolgozott a kávégép, s néha összecsendült egy-egy kisebb pohár is. Kezdetét vette a reggeli gyors rutin, és mi pontõrök már zsákokkal a hátunkon haladtunk el a még nem is szedelõdzködõ túratársak mellett. Viszlát késõbb az erdõben! Szürke, párás hajnalban futott velünk az út a Meleg-hegy felé. A fák ágai között egyre világosabb lett, de még nem tudtuk vajon milyen lesz az aznapi idõ. A Meleg-hegy lábánál, a fennsíkra érve már sejteni lehetett a felkelõ Napot a felhõk mögött, de az eget a nyugati égbolton trónoló, csaknem telihold uralta. Elhagyva az Angelika-forrást , a Bodza-völgy sziklái szinte irracionálisan zöld, vastag moha rétegbe burkolóztak. A jó idõben aktív vadak, az õszi avarban, valóságos sztrádákká változtatták, a máskor alig észrevehetõ vadcsapásokat. Így érkeztünk el, kicsit több mint öt kilométer gyaloglás után a mai nap legtávolabbi pontjára, Barlang-kúthoz.  Már látszott a pihenõ rönk asztala és padja, amikor megláttunk egy alakot, aki a szemközti hegyi ösvényen ereszkedett lefelé, hátizsák nélkül. Terepfutó? Kérdeztük egyszerre és meggyorsítottuk lépéseinket. Egyszerre értünk a kis völgybe.  S valóban, a fiatalember ott szorongatta a kezében a túránk itinerét.  Mi ötven perc alatt értünk a pontra, harminc perces indulási elõnnyel, õ negyven perc alatt elért minket úgy, hogy bejárta már a két elõttünk lévõ pontot, s ezért csaknem négy kilométerrel nagyobb távot tett meg!

Indul a pörgés

Kicsit megpihent, a pecsételés után, s aztán hipp-hopp eltûnt az emelkedõ fái között, Sukoró irányába. Gyorsan kipakoltunk, felállítottuk a pontot, majd nekikezdtünk a tûzrakásnak. Már kezdet erõre kapni a láng, mikor fél órával a futó után megérkezett a második ember. Vele már a rajnál találkoztunk. Nem volt ismeretlen számunkra, már törzsvendégnek számít túráinkon, Budapestrõl. Gyakorlott túrázó, magas rajtszámmal, így már valószínûsíteni lehetett, hogy sokan leszünk.  Alig telt el tíz perc befutott a következõ páros és az elsõ kutya. A roti, nem az övék volt, Sukoró felett csapódott a kis csapathoz. Barátságos, gondozott állat, aki még kétszer meglátogatott bennünket, felcsapva önkéntes túravezetõnek másokhoz. Szépen lobogott a tûz, felkerültek a nyársakra az elsõ szalonnák és az egyre jobban áradó túrázók tiszteletére kitisztult az ég és egyre jobban sütött a nap.   Kerültek is le a meleg ruhadarabok szép számmal. Jöttek kisebb, nagyobb csoportok, családok, párok, lazán, vagy erõsebb tempót diktálva. A terepfutók a melegben egyre csapzottabbak voltak, de falták a kilométereket. Ki csak pecsételtett és ment is, ki elfogadott egy-egy italt és pihent hosszabb-rövidebb ideig. A völgy kidõlt fái kitûnõ padoknak bizonyultak a nyugalomban. Egyre több kutya érkezett, a már jól ismert vizslapár és gazdáik Dunakeszirõl, de voltak elnyûhetetlen vesztik is.  Ahogy délfelé közeledett az idõ, sokasodtak a gyerekek. Voltak önjáróak, de volt kit apuka, anyuka hozott a hátán hordozókban.  A távok és a terep adottságai egyre több családot vonzanak el hozzánk. Volt, hogy meditatív csendben úszott a kis völgy, de elõfordult, hogy jobban hasonlítottunk szabadtéri játszótérhez.

Közben a mesebeli térerõt kihasználva legalább annyit megtudtunk a központból, hogy kétszáz fölött van az indulók száma. No, fõhet a Bence-hegyiek feje, van-e náluk  elég csoki. Aztán rájöttünk, szerencsés helyzetben vannak, hiszen alig fél óra onnan a bázis. Ahogy telt a rajtlista, úgy szaporodott az ismerõsök száma is. Volt aki a környékrõl jött, de szép számmal akadta távolabbról érkezõ, sokszor visszajáró túratársak is. Persze nekik könnyebb dolguk volt, az ismerõs pontõrökkel, de sokat, már mi is messzirõl felismertünk. Megérkezetek a helyi testvérszervet a Pucút Nyulak Természetjáró SE prominens tagjai, a mezõfalvi iskola szokásos kommandója és nem sokkal ebéd után, két barátnõnk Erzsi és Zsuzsa is. Õk aztán végig velünk maradtak.

Levezetés

Ezen  a túrán nem volt meghatározott szint idõ, s az útvonalat is két irányból lehetett megtenni, tetszés szerint. Aki a bónusz pontot is érintette a négy kilométeres kitérõt bevállalva és megszerezte János-forrás pecsétjét az a célban egy extra almás pitében részesült a forró tea, forralt bor, zsíros kenyér és szalonna sütési lehetõség mellé. Természetesen mindenki megkapta a hivatalos kitûzõt a síelõ rókával.  Szinte mindegyik ponton volt valami meglepetése az õröknek általában folyékony formában, de a hivatalos ellátás a célon kívül Sukorón a Zsuzsi presszónál forró tea, és a már említett csoki a Bence-hegyen volt. Kétszázhuszonöt túrázó után elfogytak  a rajtszámok, így mi is tábort bontottunk a lassan alábukó nap fényében.  Indultunk vissza Nadapra. A bázison nagy volt a forgalom, gyorsan fogyott a pite, ropogott a tûz és sült a szalonna is. A zsíros kenyérnek is volt keletje, s fogyott a tea és a forralt bor . A kis sörözõ, ami vendégül látott minket szintén tele volt. Aztán napszáltával elõkerült Zoli gitárja és felhangzottak az elsõ dalok. Bekapcsolódta az éneklésbe túrázó társaink is, és már-már Zánka vagy Csillebérc egykori hangulat köszönt vissza. Szép nap és szép este volt. Ahogy belenyúltunk az éjszakába elment az utolsó busz is, s a parkolóban  csak a szervezõk autói maradtak.  Sokan ígérték, hogy visszatérnek nyáron, az éjszakai túrára.

Hát akkor veletek újra július 5-6-án az Éjszakai TOPorgon! Mi ott leszünk !

Üdv addig is mindenkinek!

nafeTúra éve: 20142014.01.21 19:19:06

Egyáltalán nem-Fázós-TOPorgós

GPS-el mért távolság: 28,1 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 770 m. Ennyit mentem, de ez nem mérvadó, mivel az útvonal szabadon választott.

A tervezetthez képest alig félóra késéssel érkeztem Nadapra. A nevezés gyorsan megtörtént, s már el is indultam. Úgy döntöttem, a Bence-hegy – Sukoró – Barlang-kút – János-forrás – Meleg-hegy útvonalon megyek, s ha jól állok idõvel és a látási viszonyok is jók lesznek, akkor felmegyek a Csúcsos-hegyre. A kocsinál leraktam a nevezés idejére fölvett pulóvert, s irány a Bence-hegy. Még az emelkedõ derekáig sem értem, amikor még egy pólótól szabadultam meg. Rá kellett jöjjek, valami vékonyabb dzsekit kellett volna vennem a biciklis soft-shell-nél, de már késõ bánat. Az elsõ ellenõrzõ pontot hamar elértem. Pecsételés és fotózás (a látási viszonyok elfogadhatók) után ballagtam tovább.

Nem akartam ugyanazon az útvonalon visszamenni Nadapig, ezért inkább kerültem egy kicsit az õszi TOPorgás útvonalán. Nadap szélén, az egyik kertben, egy csomó téltemetõt láttam, bimbós állapotban. Lefényképeztem, s mentem tovább. A Gyapjaszsáktól tettem egy kitérõt az Olasz gránitfejtõhöz, majd folytattam utamat. Megérkeztem a Zsuzsi presszóhoz, ahol a pontõrökön kívül egy rottweiler fogadott. A kuvaszhoz hasonlóan, ettõl a fajtától is tartok egy kicsit, mert elég öntörvényû. Ezt sem tudták a pontõrök távolabb tessékelni. Ittam egy bögre teát, indultam volna, amikor kutyás csoport érkezett. Több sem kellett a rottinak, ment oda ismerkedni. Mondanom sem kell, hogy a neki alig harmada súlyú kutyának állt följebb, s viselkedett agresszíven. Bajban is volt a gazdája.

Elég gyakran találkoztam szembe jövõ túrázókkal, akik az ellentétes irányon teljesítették a túrát. Az idõ egyre melegebb. A Barlang-kút elõtt, mintha zöld hunyort láttam volna. Az ellenõrzõ pont után egyértelmû lett, nem tévedtem. Tényleg zöld hunyor virágzik, mégpedig szép számban! Januárban! A normális virágzási ideje, március – április. Hozzá tartozik, hogy a szárak és a levelek elég csenevészek, de sok van belõlük itt és a János-forrás völgyében is. A Hurka- és Bodza-völgyek találkozásánál, kicsit letértem jobbra, megnézni, milyen a hegytetõ, van-e róla kilátás. Nem különösebben érdekes. A hegytetõrõl is ereszkedtek le túrázók, aki hozzám, és alighanem sokakhoz hasonlóan kihasználták a túra kötetlenségét, egy kis letérésre a megszokott jelzett útvonalakról. Visszatérve a völgybe, úgy döntöttem, megnézem a Hurka-völgy folytatást is, hiszen olyan hangulatosnak tûnik. Tényleg az is. A szabadon járható rész vége felé érdekes sziklát láttam, amely kicsit a Húsvét-szigeteki szobrokra emlékeztet. Sajnos a völgy fölsõ része kerítéssel lezárt, így ki kellett kapaszkodnom a Tompos-hegyre, s a kerítés mellett talpalva értem el egy murvás, bazaltos utat. Késõbb, errõl visszamentem a Pákozdvárhoz. Sajnos az eredeti kék négyszögjelzés egy részét is lekerítették. A vártól, vadcsapásokon lementem a Hurka-völgybe, majd a Bodza-völgyön keresztül elindultam vissza a Kastély-nyiladék felé. Ismét engedtem a csábításnak, s egy úton, majd egy nyiladékon átvágtam az út egy kanyarjához. Ezen a szakaszon egy szem sárga tyúktaréjt fényképezhettem le, ami normálisan április – májusban virágzik. Mondjuk, 2012. október végén meg tavaszi hériccsel (április-május) találkoztam Várpalotától északra, illetve 2008 januárjában Bakonynána és a Római-fürdõ között száratlan kankalinnal, ami a hóvirággal együtt virágzik. Elõször az Antal-forráshoz mentem. A pontõrök gyermekei fagyûjtés közben szóltak is, hogy rossz felé megyek. Jó nagy távolságról vitték a fát, pedig volt a pont közelében is. Újabb pecsét, s irány a Meleg-hegy. Nem egy szimpatikus ellenõrzõ pont, mert igaz ugyan, hogy hegycsúcson található, de nincs semmi kilátás.

Pecsételést követõen megnéztem az órámat. Egy óra elmúlt, így letettem a Csúcsos-hegyre teendõ kitérõrõl. Helyette, a Z+-on tettem egy kitérõt Sukoró széléig, ahol a jelzéssel párhuzamos völgyi útra tértem. Hangulatos és látványos völgy. Egy helyen szarvas rudli keresztezte az utat. Sajnos nem volt esélyem a fotózásra. A völgy fele útján véget ért az út, én pedig vadcsapásokon folytattam a piros jelzésig, amin begyalogoltam Nadapra. A falu szélén újra megnéztem a téltemetõket. Már kinyíltak, így újra lefényképeztem õket. Ekkor vettem észre, hogy van a kertben egy kicsit odébb, hóvirág is. A kocsinál megálltam, átöltöztem, magamhoz vettem a szalonnát, a túrabotot lecseréltem nyársra, s irány a cél. Megkaptam a kitûzõt, megettem a jó kis almás lepényt (nem sajnálták belõle az almát), s nekiálltam szalonnát sütni.

Nagyon kellemes, látványos túra sikeredett. Az enyhe, napos idõjárásnak köszönhetõen elég sok gyerek is teljesítette a távot. Szeretem ezeket a túrákat, ahol én tervezhetem meg az útvonalat, csak az ellenõrzõ pontok vannak megadva. Nem mintha máskor nem térnék el a kiírt útvonaltól, ha ahhoz van kedvem, s belefér az idõbe. Ezzel a túrával, csak egy gondom van, ugyanazon a napon van, amikor a Vincézés-Pincézés, s azt is szeretem. Idén a nagyobb szabadságfok gyõzött.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló. 900 Ft-ért színes Cartographia-s térképes igazolólapot (saját térkép nem kell, hacsak valaki le nem ment a kapott szelvényrõl), és kitûzõt kaptunk. A rajtnál forralt bor, a Bence-hegyen csoki, Sukorón tea, célban pedig zsíros kenyér vöröshagymával, aki a János-forráshoz is elment almás lepény, szalonna sütési lehetõség (Tûz, nyárs, kenyér, hagyma. Szalonnát nem láttam, de nem is kerestem, mivel eleve vittem magammal, nyárssal együtt.), forralt bor, valamint tea volt az ellátmány. Ezen felül a szervezõk buszt is kerítettek a túrázók szállítására, bár nem kérdeztem meg mi az úti célja.

Túra éve: 2013
huszia64Túra éve: 20132013.01.27 19:53:58
megnéz huszia64 összes beszámolója

Fázós TOPorgás 2013.

avagy a Velencei-hegység elsõ téli teljesítmény túrája

Minden kezdet nehéz, mondja a veretes magyar közmondás. De ezen felül az elsõ alkalmaknak különös, máshoz nem igen hasonlítható érzés világa van.  Még múlt évben történt, hogy tavasz folyamán felvetõdött bennünk az ötlet, kellene rendezni szûkebb pátriánkban egy téli teljesítmény túrát is.  A tervvel mindenki egyetértett, de még elõttünk állt a szokásos nyár eleji éjszaki, és az októberi nappali túra is.  A jól sikerült õszi után aztán hírtelen szorossá vált a határidõ. Sebaj – gondoltuk – rutinos rendezõkként ezt is megoldjuk. Biztosak voltunk benne, hogy hiánypótló vállalkozásba kezdtünk, mivel az év eleji túrakínálat nem túl széles, és itt a Velencei-hegységben pedig még nem volt ilyen jellegû téli teljesítmény túra.

A gyanú

Az idõjárás a szabadtéri programok esetében mindig is sötét ló, így aztán csak bizakodhattunk egy „optimális” téli napban.  A hét közepén elkezdett havazni, a levegõ is lehûlt, s legalább már annyit láttunk, hogy sármentes, sõt igazi téli idõre számíthatunk. Az elõzetes érdeklõdés jóval nagyobb volt, mint amire számoltunk. Kezdett minden a helyére kerülni. Péntekig. Gyönyörû havazásra ébredtünk, mindent friss hó lepett. Csak volt valami furcsa a havazásban. Mégpedig, hogy a pelyhek leginkább vízszintesen szálltak, s hozzá elképesztõ sebességgel, de akár a fizika törvényeit is meghazudtolva, keringtek fölfelé.  Igazolódni látszott a meteorológia elõrejelzése – hófúvások várhatók. Aztán a nettrõl, rádióból, tévébõl nem is lehetett más hallani, mint hogy milyen szinten kezd a hóba belefulladni az ország és mekkora a káosz. Ekkor már az sem vigasztalt minket, hogy szombatra, a túra napjára csendes, napos, hideg, igazi téli idõt jeleztek.  A kérdés mindenkiben ott motoszkált, a pénteki „rémálom” után hányan mernek és egyáltalán hányan tudnak elindulni  a Velencei-hegységhez?

Nem volt más választás

Péntek este még volt egy utolsó megbeszélés, s aztán nem maradt más, mint reménykedni a másnap reggelben.  Még sötét volt, mikor elindultunk Nadapra a túra rajt és cél helyére. A csoda megtörtént, szellõ sem rebbent és a havazás is elállt. Kezdett minden ideális lenni, de a kérdés a fejekben még mindig ott motoszkált: - Jönnek-e túrázók egyáltalán?  A régi mûvelõdési ház lassan átalakult túra központtá és a pontõröknek más választás nem lévén, a kelõ nappal el kellett indulni, hogy elfoglalják kijelölt helyüket. Nagyjából ezzel egy idõben néhány autó tûnt fel a parkolóban, s elkezdtünk bizakodni, mégis csak lesznek túrázók. Néhány perc gyaloglás, az utoljára elõzõ nap délután takarított úton a faluban, aztán elértük a fenyves szélét.  A fák valamennyire megvédték a szekérutat, „csak” 30 centis friss hóban kellett nekivágni a Meleg-hegy emelkedõjének. A kaptató, száraz idõben is megdolgoztatja a tüdõt, de most komplett kardió edzésre kezdett hasonlítani a helyzet. Kiérve az erdõbõl nyílt terep következett, azonban szerencsénkre hajnalban valaki feljött terepjáróval, így a keskeny keréknyomban kicsit könnyebb volt a séta. A nap közben egyre feljebb kúszott, és próbálta áttörni a fátyolfelhõket. Misztikus színekbe öltöztette a tájat.  Aztán a kocsi nyoma elfordult Sukoró felé, s újra az erdõ szélén álltunk, elõttünk a végtelen szûz hó. Úttörõ munka következett, csak immáron térdig gázoltunk a mindent hang és mozdulatlanságba burkolt fehérségben. Néha egy-egy friss vadnyom keresztezte az ösvényt, a szarvasok és õzek szabályos nyomai jól megkülönböztethetõk voltak, de néhol látszott, hogy valamely állatnak hasáig ért a hó és széles nyomot gyalult a lábnyomai között. Viszont abban biztosak lehettünk, hogy túratársak nem jártak elõttünk, így stressz mentesen araszolhattunk leendõ pontunk felé.  6 kilométer megtétele után aztán feltûnt Barlang-kút pihenõje. 1 óra és 40 perc alatt sikerült kiérni. Már csak a magunkkal cipelt autómosó kefével és kis baltával kellett a rönk asztalt és padokat megtisztítani az öles hótól és jégtõl.

Megindult az „áradat”

Éppen befejeztük a pont komfortossá tételét, már a tûz is ropogott, mikor negyven perccel utánunk megérkezett a két elsõ fecske, szinte már természetesen terepfutók. Két ellenõrzõ pontot már maguk mögött tudtak.  Vékony futónadrágban és félcipõben keltek át a hó tengeren. Voltak helyek, ahol a pontõrök nyomaiban tudtak haladni, de jócskán akadt olyan is, hogy maguknak törték az utat. Megvigasztaltuk õket, hogy a következõ 5 kilométer is szûz havas lesz, s hozzá végtelennek tûnõ hullámvasutazás a fenyvesben. Nem tudtuk lelombozni a kis csapatot és lassan eltûntek az elsõ emelkedõ kanyarjában. Nemsokára újabb terepfutó érkezett. Õ kihagyta a hegy-völgy járást és a patak medret követve inkább került plusz 4 kilométert a következõ, sukorói ellenõrzõ pontig. Tizenegy óra után aztán beindult a nagyüzem. Általában kisebb csoportokban érkeztek a bátor túrázók, akiket az elõzõ napi hófúvásos idõ nem ijesztett el. Neki volt igazuk, a nap szépen sütött, kicsit fagyott, minden szikrázott, képzelni sem lehetett volna jobb téli túra idõt. Voltak idõszakok, amikor kimondott tömeg volt a ponton. Barlang-kút volt a legtávolabbi ellenõrzõ pont, a rajt-célhoz viszonyítva.

A túra különlegessége volt, hogy viszonylagos szabadságot biztosítottunk a résztvevõknek. Volt négy kötelezõ pont. Ezek a Bence-hegy, a Meleg-hegy, Sukoró és a Barlang-kút. A pontokat tetszõleges sorrendben lehetett felkeresni. Volt egy ötödik, úgynevezett bónusz pont is, János-forrás. Aki ezt is érintette, a célban jutalom pudingot  kapott.  János-forráshoz nem vezet jelzett út, oda csak navigálni lehetett volna. Azonban a térdig érõ hóba taposott csapás, mint autópálya vezetett mindenkit. Eredetileg azt gondoltuk, talán a résztvevõk harmada fogja bevállalni, ezzel szemben több mint 90 %-uk felkereste – de puding mindenkinek jutott! -  Ha valaki a 4 kötelezõ pontot érintette, akkor 16 kilométert tett meg, ha a bónuszpontra is elment, így a táv 20 kilométerre növekedett. A szabad útvonalválasztásban azért volt némi csalafintaság.  A fõ pontok turista utakon voltak és János-forráshoz is jelzett útról kellett letérni. Így aztán mégis csak leginkább egy kör volt a túra, viszont két irányból lehetett megtenni, Nadap - Bence-hegy vagy Nadap – Meleg-hegy / János-forrás felé. Szintidõ nem volt megadva, egy kötöttség volt, hogy az ellenõrzõ pontok egységesen délután négykor zártak.  Rajtolni fél nyolctól lehetett és a cél szinte a végtelenségig nyitva volt.

Bence-hegyen csokival, Sukorón forró teával vártuk a megfáradtakat. Nálunk Barlang-kútnál kis édesség és lélekmelegítõ oldotta az amúgy sem feszült hangulatot. A célban a túrákon szokásos zsíros és lekváros kenyér ellátmányon kívül, forró tea, forralt bor biztosította az energia utánpótlást, és a már említett bónusz vaniliás-csokis-tejszínhabos puding. Lehetõség volt becsület kasszás kávégép használatára és szalonnasütésre is.  Természetesen az emléklap és az egyedi emlékkitûzõ sem maradhatott el.

Jöttek túrázók a környékbõl, a fõvárosból, a Pilisbõl, Veszprémbõl, Tatabányáról, Gyõrbõl és még számos helyrõl. Végtére 115 vállalkozó kedvû ember járta be a Velencei-hegység egy részét ezen az elsõ alkalommal rendezett téli túrán. János-forrást, több mint százan keresték fel, így minden félelmükkel ellentétben Imiék sem unatkoztak. A szabad útvonalválasztás ellenére senki sem veszett el. Igaz, ez a kitaposott ösvények miatt szinte lehetetlen is lett volna. A célban egész este égett a tábortûz, sült a szalonna, folyt az anekdotázás, valamint Zoli és gitárja révén az éneklés. Emiatt külön köszönet Nadap „mûértõ” és türelmes lakóinak.

Aki részt vett ezen a túrán, azt hiszem kivétel nélkül jó emlékkel tért haza és eljön a Pázmándi TOPorgók által július 6-7-én megrendezésre kerülõ immár hagyományos Éjszakai TOPorgóra is.  Végezetül, de nem utolsó sorban szeretnének a rendezõk köszönetet mondani mindenkinek, aki jelenlétével megtisztelt bennünket ezen a kivételes napon. Marika és Zoli a Bence-hegyrõl a csokik urai. Bözse és Bandi Sukoróról a tea májszterek. Enikõ és Attila Barlang-kút hangulat felelõsei. Judit, Csabi és Attila, akik kitartottak a nem éppen meleg Meleg-hegyen.  Vencus, Imi és Csabi, akik illegalitásba vonultak János-forrásnál. Valamint Heni, Judit, Marika és Csabi, akik a rajt-célban igyekeztek úrrá lenni önmagukon.

A túrán készült fotók megtekinthetõk a Pázmándi TOPorgó hivatalos honlapján, a következõ címen :  http://pazmanditoporgo.hu