túra éve: 2007
Bükki kilátásokTúra éve: 20072007.05.30 22:31:32
Pedig azt hittem, hogy idén sikerül rekordot döntenünk, és végre valahára háromnál több fõnek is sikerül eljutnia együtt kicsi egyesületembõl egy teljesítménytúrára! Tivadar négy fõre esküdött, jött volna rajtunk kívül Szamosi Csabi is, aztán õ, valamint Pecsenye Peti otthon maradt. Igaz így is 4-en találkoztunk a vasútállomáson, Miskolcon. Gizi elhozta egy túratársát, Kuty Lacit, azaz ismét 3 VTBE-s lett a vége. Kellemes vonatozás után Egerben átsétálunk a buszpályaudvarra, ahol finom, erõs kávét ihattunk, majd rövid buszozás után és hála az elõnevezésnek 7:45-kor neki is vághattunk a 43 km-es távnak. Megmondom õszintén, elõször jártam a Bácsó-völgyben, korábban névrõl sem ismertem, így fagyosan, zúzmarásan viszont elsõre nagyon tetszett. Nagy segítségemre volt a túrabotom, amit sikerült nagyjából kiegyenesíteni, ugyanis hét elején nagyot estem vele a Szuszogón, pontosan a bot legvékonyabb részére, persze hogy elhajlott… Egybõl fel Kelemen székéhez (704m), hátra tekintve gyönyörû kilátás nyílik északra és tiszta idõ révén a távolban felsejlik a Tátra körvonala. Szép látvány, meg kell hagyni! Sajnos itt, Tivi és a többiek már lemaradtak. Fent zsírkrétával bevések egy ikszet, pár perc alatt leérek a Katona-sírokhoz, majd fel Õr-kõre, itt most magunknak kell pecsételni. A csúcsról délre nyílik csodálatos kilátás, több túrázó gyûlik itt össze, mindenki pihen pár percet a tájat vizslatva. A rét felé tartva, összefutok Giziékkel, kapok egy finom cukrot. Tivadarról érdeklõdök, mondják, nem kell várni rá, pár perccel van csak mögöttünk, nyugodtan menjek csak, majd utolérnek. 9,2 kilométernél jön az elsõ igazi ellenõrzõpont, Cserepes-kõ, ahol almát kapunk. A pontõr mindenkit megkér, hogy ha találkozunk az elkóborolt kis vizslájukkal, akkor vigyük a legközelebbi pontra. Tar-kõig rengeteg hóvirágot látni a turistaút mellett. Kivételesen nem haladok keresztül az Õserdõn, és milyen jól teszem, hiszen nagyon helyesen a rendezõk az elkerülõ útra tették a következõ pontot. Nem is figyeltem a leírásban, így meglepõdök, mikor felbukkan elõttem a bója. Kemény emelkedõ következik Tar-kõre, felérve ki is terülök pár perce, frissítek, nehezemre esik felállni. Túl vagyunk kevéssel több mint ezer méter szintemelkedésen, de még sok van hátra, körülbelül 29km, no de legalább nem szintben ;) Lefelé, végre lejtmenet! Nem esik jól az aszfaltozás, Nagy-mezõ csodás, mint mindig, a síházban forró tea és vajas-zsíros kenyér, ki mit kíván. Az elveszett kölyök vizslát már valaki lehozta ide, aranyos jószág, mindenkitõl kap egy kis simit :) Visszafelé haladva, ugyanis a mezõ közepérõl vált ki a zöld sávjelzés, összefutok a csapatommal, mindenki jó tempóban halad. Kezd beborulni, egyre jobban fúj a szél, reméltem sikerül még pár km-t kihúzni esõ nélkül. Szerencsére még a Pazsagi erdészházig eljutottam, aztán itt elkezdett esni. Közben Keskeny-bükknél szúróbélyegzõvel igazolok, majd ugyanezt teszem az erdészháznál, kapucni fel, mazsola be :) Egy kis ideig a kék sávjelzést, majd errõl letérve a kék keresztjelzést követem egészen a Hosszú-völgyi erdészházig. Hát mit mondjak, nem ez a kedvenc szakaszom, nagyon bokatörõ és bármilyen furcsa, nyáron még nehezebb erre a lejutás, hiszen fejfölé érõ csalán szokott ezen a részen lenni. Most se volt könnyû, a kitartóan csepergõ esõ mellett a talaj már nagyon felázott, így oda kellett figyelni minden lépésre. A Hór-völgyben párás levegõ fogad, no meg az a tudat, hogy innen még fel kell kapaszkodnom Ódorvár csúcsára, ahol újabb igazolópont található. Na igen, ez a szakasz igazi zsírégetõ szakasz, egyszerûen nem visz a lábam felfelé, 5-6 alkalommal is meg állok mire felérek a ponthoz, útközben még frissítek a névtelen forrásnál. Igazából már több éve gondolkodom, hogy miért nem foglalja és nevesíti ezt a forrást valamelyik egyesület, hiszen minden évszakban bõséges vizet ad. Egészen a fent van a bélyegzõ, csúsznak a kövek, nehezemre esik egyensúlyozni, de fentrõl borzasztóan szép kilátás fogad, párafelhõben az egész völgy és a környezõ csúcsok, már nincs sok hátra! Völgyfõ-házhoz alig 20 perc alatt érek, pecsételek, kapok banánt és kekszet, valamint két pohár forró teát! Nagyon jólesik, kezd hûvösödni. Pár laza kilométer és a célban is vagyok, gondoltam ekkor még, de óvatosságra intett a Török-út, hiszen majdnem járhatatlan lett az esõzés által, persze az erre járó autók is kitetettek magukért. Jó mély a talaj, csak úgy cuppog a cipõ, nehezen lehet haladni. Kövesdi-kilátó környékén szerencsére normalizálódik a helyzet és 16:40-kor sikerül célba érnem, a Várkúti turistaházba. Átveszem a díjazást, dicséret amiért ilyen jó állapotban van az igazolólapom. Egy kis élcelõdés, hogy biztos a gatyámban vittem végig. :) Teázom, melegszem, akár egy korábbi buszt is elérhetnék, de várok a társaimra, mivel fél óra után sem bukkannak fel, elindulok a buszhoz, itt a buszra várva az utolsó pillanatban hozza le a rendezõ Gizit és Lacit. Tivadar alias Bikki Gergõ ekkor ért a célba. Hazafelé jó hangulatban telik az utazás, nekem elsõ teljesítésem volt. Hosszú idõ után az elsõ hó nélküli BükkiKi amint hallottam, nekem így sem tûnik könnyû túrának. Tetszik a rendezés, viszlát jövõre, remélhetõleg hóban ;)

Népek TavaszaTúra éve: 20072007.04.15 18:29:08
Szeretem az ünnepnapra szervezett túrákat, fõleg ha az a közelben van, és nem kell korán ébrednem. Reggel 7 óra mikor csörög a vekker, kész megváltás ahhoz képest, ha az ember a 03:33-as pesti vonatot akarja elérni, mert akkor negyed háromkor már biza ébredezni kellene. Szóval késõn érek ki a rajtba, kilenc elõtt pár perccel sikerül elrajtolnom, útban a rajt felé még látom Tivadart a diákjaival, gondolom nem volt egyszerû kijutniuk Garadnára, a közel ezer embert megmozgató túra rövidebbik távjának rajtjához. Ismerõs az útvonal, hiszen erre gyakran jártam diákkoromban, gyakran suli helyett kisvasúttal kimentünk Lillafüredre majd Fehérkõlápa és Gulicska érintésével visszafelé gyalog vagy fordítva. Vannak emlékek errõl a szakaszról, hozzá teszem azért Miskolc felöl elég kemény emelkedõ vár az emberre. Négy és fél kilométerre jut 409 méter. Meleg van nagyon, szép idõt fogtak ki a rendezõk, hamar lekerül rólam a polár és szépen sorban elõzgetem a korábban rajtolókat, jó nézni, hogy többen családdal együtt vágnak neki. Tûzköves és Gulicska között virágban az erdõ, van itt minden: hóvirág, szkilla, tüdõfû, pirosló hunyor és még sorolhatnám, ha ismerném a többit :) Mivel nem voltam még ezen a távon korábban, így kicsit meglep az elsõ pont. Abban a hiszemben voltam, hogy ki kell menni majd a kilátóhoz, de még a Hajnalka-forrás elõtti réten vártak rám a pecséttel. Itt találkozok Anitával, akivel tavaly nyáron együtt mentünk végig a Bükk 900-on. Jaj, itthon nézem a pecsétet, rajta Szamosi Csaba neve, Tivi sokat emlegetett haverja és kollégája. Innen együtt haladok a tiszaújvárosi bandával egészen Vesszõs-forrásig, ahol jobbnak látom ha ellépek mert ez nem az én tempóm. Remélem nincs harag Anita, de ha menni kell? Igaz Tivi? Te már csak tudod... :D A forrás után felérve a nyeregbe a piros + jelére térünk át, ahol még korábban sosem jártam, kellemesen hûvös erdõk, fenyvesek jellemzik ezt a szakaszt. Igazán kedvére való az embernek ebben a kora tavaszi idõjárásban. Kicsit bizonytalanul haladok, nem akarom elvéteni a piros sávról letérõ szalagozást. De mint kiderül, ez csak az ellenõrzõ pont után következik. Pecsételek a Sebesvíz feletti ponton, aztán lemegyek a panzióhoz majd jön egy nagy kedvenc a Huba-forrás, nagyon meredek és csúszik az avar, nehéz a lejutás Garadnára. Eddig a túrán nem kaptam semmilyen ellátást, hát itt volt az alkalom pótolni, a rendezõk alaposan felkészültek az etetésre és itatásra. Van vajas és zsíros, talán lekváros is ha jól láttam de bográcsban is fõtt valami. Iszom egy pohár teát, nem vagyok még éhes. Érdekesség képpen meg kell jegyezzem, hogy ezen a túrán mindig nagyon sok áldozat kész nyugdíjas turista segíti a rendezést, csak azért írom le, mert jó nézni, ahogy kenik a kenyeret rendületlenül és mindig van egy kedves szavuk hozzánk. Dínomdánom után jöhet a nyögés egészen Örvény-kõig, mert hogy ezt a szakaszt sosem kedveltem igazán. Meredek és sosincs már vége hangulatot áraszt, aggasztóan fárasztó :) Felérve veszem elõ az igazolólapot mikor megszólítanak, Miklós Zoli a bátor legény. Régen találkoztunk már, szó szót követ és máris elnyertem egy pontõr titulust a 2. Bükki Források Teljesítménytúrára. Nah, hiszem már úgyis jelentkezni akartam a csapatnál, aztán kapom tõle az információ áradatot, hogy mennyi minden lesz nyáron, Erdély is szóba jön, ott a helyem! Pacsizunk aztán õk tovább, Zoli a most a görömbölyi társakkal jött, egy hölgy ismerõs is a Szlovákparadicsomi túráról, de nem szólítom le, nehogy melléfogjak :) Innen már végig lejtmenet, egyedül haladok meglehetõsen jó tempóban. Anita azt ígérte úgyis utolérnek, hááát nem így lett :) Lilla-barlang elõtt találkozok egy párral, akiket még a Sebesvíznél megelõztem, túra végéig azon gondolkozom, hogyan kerülhettek elém... mindegy, lehet csak én vagyok útvonalkövetõ. Hársas-bércen még egy kötelezõ megjelenés aztán irány a cél, ahol rengetegen vannak, többnyire iskolások. Nagy nehezen kapok egy célidõt, aztán gratuláció és egy kitûzõ. Kár, hogy oklevél nincs azaz ezen a túrán sosincs. Érdekes érzéseim vannak ezzel a túrával kapcsolatban, mindig azt érzem, hogy nincs hangulata és hogy valami nagyon hiányzik... évekkel majd ez is kiderül.

túra éve: 2006
Mátrai Csillagok éjszakai teljesítménytúra 40/25/15Túra éve: 20062007.04.09 19:13:29
Hm! Nem gondoltam volna, hogy ez lesz az eddigi legextrémebb teljesítménytúrám... Idén immáron harmadik alkalommal rendezik meg a MCSÉT-et, legyen itt az idei képletük asszem megérdemlik: Pünkösd + Mátra + Éjszaka + Csillagok = MCSÉT Picit nehezen álltam rá, hogy elinduljak az idei túrán, mert a Pünkösdöt megelõzõ hétén végig szakadt az esõ és a túra napján is borús volt az ég. Sebaj gondoltam, hiszen eljött az ideje hogy teszteljem az új GTX-XCR-es cipõmet. Hogy kicsit érthetõbb legyek ez egy vízálló-lélegzõ cipellõ. Kora délután indultam el Miskolcról és egy kötelezõ átszállás után hamar megérkeztem Gyöngyösre. Kellemesen hûvös idõjárás fogadott, felhõs égbolttal. Elsétáltam a rajtnak helyet adó iskolába, ahol rákérdeztem, hogy idén is lehet-e korábban indulni a hosszabb 40-es távon, mire kérdõn néztek rám és jött a válasz, hogy tavaly sem lehetett :) amire csak mosolyogni tudtam... mindegy úgyis éhes vagyok gondoltam. Rendezõi javallatra egy közeli vendéglõben tanyáztam a rajtig, ahol sikerült egy bõséges vacsit elfogyasztanom. Hajaj csak bírjam majd a hegyeket telihassal :) körülbelül ekkor kezdett esni az esõ újfent s megfordult a fejemben, hogy késõbbi rajtolással egy rövidebb távra kellene menni. Majd jön az infó hogy módosítani kellett az útvonalat patak áradás miatt... jesszus mi lehet ott fent a hegyekben? Nekem sem kellett több, mondom akkor legyen 40 km idén is... indulás elõtt szponzorok révén még kapunk egy kis energiaitalt. Aztán leadom megõrzésre a felesleges cuccaimat és pontosan 20:00-kor nekivágok Mátrának. Ki a városból, be a szõlõk közé és fel Sár-hegyre. Nem, nem viccelõdöm tényleg így hívják a drágaságot; az már a szõlõk melletti úton látszik, hogy nem lesz egyszerû a terep, hatalmas pocsolyák nehezítik az utunkat, kapucnimat felhúzom mert esik az esõ, a hegy teljesen ködbe borul mintegy misztikussá téve a tájat. Próbálom keresni szememmel a tetõn lévõ torony lámpáit, de semmit sem látok, közben emelkedünk, turistaút sehol, szembe helyette ismeretlen nevû patak zúdul...köves, sáros és csúszós...magas a páratartalom, izzadom... ó bazz dehát ki az a hülye, aki ilyenkor nem otthon punnyad? 200-an vagyunk mint utólag kiderül ebbõl csak 40 õrült aki a leghosszabb távot választotta... Vannak még agyamentek és ez megnyugtat. Igazából nem is vesszük észre, hogy felérünk a tetõre csak mikor jön a kanyar és onnan lefelé tartunk a Szent Anna kápolnához, lassan kezd sötétedni. A kápolnánál kisebb tömeg jön össze, tanakodnak, hogy mi legyen. Én gyorsan pecsételek, majd tovább indulok, elõttem a Vadmalac-Tibet páros halad, elõveszem a fejlámpám és nyomukban haladok valóban óriási tócsákat kerülgetve. Ha egyáltalán tócsának lehet nevezni a földutat gyakorlatilag teljesen ellepõ mély, bokafelé érõ egybefüggõen állóvizet.... jó 2,5 km ilyen szakaszból áll, míg el nem érjük Mátrafüred házait. Az esõ picit visszavesz majd Benevár után lassan eláll, itt futok össze egy 3 tagú csapattal. Akikkel összeverõdve haladunk tovább Kékes irányába. 2 srác aztán szépen lassan lelép és egyedül maradok egy sráccal akit Viktornak hívnak, gyors eszmecsere után arra jutunk legjobb ha együtt haladunk a továbbiakban. Kékesig semmit nem javul az utak állapota, szembe folyik a sártenger, minden lépésre oda kell figyelni, ha nem akarsz egy szaltót dobni, néhol bokafelett ér a víz, szépen lassan kezd beázni a cipõ dehát nincs mit tenni, max egy gore baki segítene akkor boka felett se lenne gond :) túratársam már rég beázott közölte az én beázásom bakfitty lehetett az övéhez képest... Kékestetõn már néhány csillagot is láthattunk, a pontõrtõl kaptunk energiaitalt és csokoládét, néhány ember összeverõdik megint és morfondíroznak, hogy kihagyják a sípályát ami tavaly rémálom volt, mi is gondolkozunk aztán a javaslatomra megpróbáljuk a sípályát és láss csodát az egész túrán itt volt a legjobb minõségû a turistaút :) no de komolyan sehol egy csukára ragadó sárgombóc. Simán leballagunk Mátraházára ahol frissítünk, hajnal fél egy van... nem haladunk gyorsan de szintidõn belül még mindig. Viktor már érzi a vízhólyagokat a lábán, van cserezoknija de nem cseréli, igazából nincs is értelme, 5 perc múlva ugyanolyan vizes lenne... fáradok én is, szerencsére innen a pihenésé a szerep, hiszen most végig lefelé haladunk a Hanák Kolos-kilátó és Muzsla-tetõ érintésével egészen Mátrafüredig. A Kozmáry-kilátónál aztán pihenünk egy keveset, eszünk nápolyit és erõt gyûjtünk majd 02:20 körül továbbindulunk, szembe is jönnek túrázók, nem sok jóval bíztatnak az utak járhatóságát illetõen... Sástónál a tó kiöntött, no comment ezen már megsem lepõdök... a ponton forró a tea, most sokat jelent, mert nincs túl hideg de mégis. Eszünk pár szelet kenyeret, aztán tovább elõre. Farkas-kút környéke rémálom, gyakorlatilag tök mindegy hova lépsz, úgyis ellep a víz, kikerülni nem lehet, csúszik lefelé és a cipõbõl bugyborékoló hangok szöknek ki mintegy ordítva azt, hogy hahó öcsi én megteltem, menj haza... Hajnalodik, jó érzés most ami máskor bosszant egy-egy túrán, sûrûn vannak pontõrök, kicsit már kezdett idegileg megterhelõ lenni, hogy mindenhol víz és víz. Nem irigyeltem az ideiglenes pontõröket, akik Dezsõvár helyett dekkoltak egy sátorral a hegyoldalban, gondosan elmagyarázzák, hogy lesz egy nehéz patakátkelés, próbáljuk megtalálni a szalagokat azok egy könnyû átjutást nyújtó helyre vezetnek. Ekkor már alig halljuk egymás szavát a hömpölygõ pataktól Viktorral, akivel amúgy tök jól eldumáltunk tartva ezzel egymásban a lelket. Megtaláljuk a helyes utat, meg van az átkelés irány Haluskás, ahol cseresznyével várnak. Picit komikus, sz@rrá ázva a Mátrában hajnalban cseresznyézni, fáradtan és letörten. Vissza fel a Kozmáry-hoz ami után megváltás lesz a bicikliút, gondoltam én naivan, közben virrad és a madarak rákezdenek :) diadalfütty?! Aha, hát persze csak még messze a cél, és most már szorít az idõ is, Viktor mondja, hogy húzzak bele menjek, mert én még beérek idõben, de neki már nagyon fáj a lába a sok vízhólyagtól és a kimerültségtõl. Elhagyta a hite, de nem lett volna szép egyedül hagyni, miután eddig segítettük egymást. Felvettem a tempót és behúztam a célba, 8 percünk maradt is :D
Majd közölték hogy +1 órát hozzáadtak a szintidõhöz, hát köszi! De ezt menetközben mondjátok legközelebb, másrészt ez sem szemrehányás mert asszem remek túrát hoztak össze a rendezõk az idõjárás ellenére, az ellátás is tökéletes volt... a célban grátisz ellátással és menetrend infóval! Viktor gyorsan ki is vitt az állomásra, mert csak percek voltak a vonatomig. Ezer kösz a fuvarért, ha olvasod!!! Felszállok a vonatra, tudatosul bennem, hogy a leadott cuccaim ottmaradtak... le a vonatról majd vissza a suliba... ez nem hiányzott a végére! Jövõre visszavár a Mátra!

Tortúra 65 téli napforduló/Ómassa/BükkszentkeresztTúra éve: 20062007.01.05 20:30:17
Idén negyedszerre vágtam neki ennek az extrém túrának. Különösen kedves számomra ez a túra, hiszen 2001 telén ez volt életem elsõ teljesítménytúrája és ki gondolta volna akkor, hogy az akkori nehéz körülmények között feladott cirka 65 kilométeres etap egyben egy új hobby-val ajándékoz meg :) Akkor 40 km-ig jutottam barátommal Rakaczki Zolival, Tamás-kúti ellenõrzõ állomáson aztán Zoli azt mondta ennyi, õ nem megy tovább, átfázott és elmacskásodott a lába ahogy nekem is, de engem vitt volna a szívem még átázott bakanccsal és vizes zoknival is... 30-40 centis hó végig és igazából csak a kocsiban tudatosult bennünk milyen hideg is van valójában: -11°C este 6-kor. Így utólag átgondolva a dolgot, talán észszerû volt a döntés. Ez feladás akkor tüskét hagyott bennem, eddigi elsõ és utolsó feladásom egy lefelé nevezés mellett ( Téli Mátra 2005-ben 42-rõl 36-ra). Most, ahogy az ezt megelõzõ 2 évben ismét Tivadarral haladtam, tavaly csak 12 km-t jött velem, tavaly elõtt pedig Bánkúttól segített. Most együtt rajtoltunk 6:03 perckor szokásosan a Miskolctapolcai Általános Iskolából. Rajt után a mûútról letérve az erdõben gyönyörû látvány fogadott, zúzmarás fák mindenfelé. Ekkor még bõven sötétben haladunk, ám a lámpámat nem veszem elõ, kellõ fényt adott ugyanis a zúzmara és az avar sem volt túl vastag hogy botladozzunk benne. Vörös-kõ közelében mindenki elkészíthette a szokásos napfelkelte nyújtotta témafotóit. Nagy-Som-hegy minden évben nehézséget nyújt de nem túlzás azt mondani, hogy most sikerült megenni a hegyet, nekem kifejezetten jól jött, hogy elõzõ hétvégén is túráztunk a Partizán út keretében. Bükkszentkeresztre 8:20-ra értünk, jó félórával jobb idõ mint tavaly amikor sikerült majdnem a leglassabban felérnem. Pecsételünk, kortyolgatjuk a langyos teát, Tivi elmegy a boltba vásárolni, ahol ajándékba! kap 3 szaloncukrot , addig én tartok egy kis technikai szünetet. A falut elhagyva a sárgán haladunk egészen Szarvas-kútig, majd Rejtek és Sugaró következik, a hatalmas töbrös részeken szokatlan volt látni a megmaradt havat, de nagyon szép látvány volt! Pár fénykép, néhány darab mézes süti, aztán találkozás vadászokkal Kecskeláb-rétnél és innen kisebb terelés a vadászat miatt: Nagy-mezõig végig a mûúton a szokásos zöld helyett. Félórányira vagyunk a következõ ponttól, ahová 11:30-ra érkezünk. Itt a Csurgói erdészháznál dézsmálunk egy kicsit az ellátásból, én a szokásos vajas-hagymás kenyeret, Tivi zsírosat és a tea is forró! Egyeztetünk aztán 15 percet pihenünk a szokásos félóra helyett, végül is jól bírjuk mind a ketten és az idõjárás is kegyes most hozzánk, miért ne mennénk? Rövid szakasz a sárgán majd az OKT útvonalán haladunk Tar-kõig, ahol olyan látvány fogad amit amíg élek nem felejtek el! Ködbe borult az egész déli-Bükk a ködhatár 500-600 méteres magasságban volt így láthattuk az Ódor-vár és Vár-hegy csúcsát, valamint a távolban a Mátrát a Kékessel a tetején :) pár percet üldögélünk és fotózgatunk, én nem tudok betelni a látvánnyal... aztán lassan leereszkedünk Tamás-kúthoz. Elvileg Valinak itt kellene várnia minket Bélával, aki csatlakozik hozzánk, de még nem értek fel kocsival, addig is teázom, pecsételek a túrajelentésbe, most nem kívánom a terülj-terülj asztalkámat, a Bánkúti hagyma dömping bántja az epémet. 10 perc után annyiban maradunk, hogy én tovább indulok. Nagyon nehezen érek fel a Gyökeres-lápai mûútig, talán ez a pár száz méteres szakasz volt idén számomra a legnehezebb. 4-5 alkalommal is meg kell állnom pihenni mire felérek de tudom, hogy innen könnyû dolgom van. Így is lett hiszen, nagyon jó tempóban haladtam majd Völgyfõ-háznál ért utol a sötétedés. Közben még Zárdai Pistivel összefutottam Csurgó után másodszor és mint kiderült nem utoljára. Ahogy sötétedett úgy jött a köd is, itt több túratárssal is találkoztam, ez a szakasz volt a legforgalmasabb, egymást elõzgetve sikerült eljutni a Vár-kúti turistaházhoz. Igaz a Kövesdi-kilátónál én még ládázni akartam, de a köd elvette a kedvem, majd talán egy másik alkalommal. A házban ismerõs arcok a korábbi túrákról :) Egy szelet kenyér lecsusszan teával, ezen az éven minden ponton nagyon finom teát fõztek a rendezõk! Innen már csak 2 óra és célban vagyok. Rosszul gondoltam! Nagy volt a köd én pedig nem indultam tovább egy csapattal, hanem pihentem még egy kicsit és egyedül indultam tovább nagyon nem kellett tartanom az úttól hiszem számtalanszor jártam már erre. Lebecsültem a ködöt és a sötétséget, két lámpával haladtam, ledes fejlámpával és halogén izzós kézilámpával... normális esetben jó 30 méterre elvisz a kettõ együtt most jó ha 2 métert elõre láttam. Sikerült elvétenem egy elágazást, 50-100 méter után sem volt jelzés és szembe is jöttek :)) az út is elfogyott, alkalmi társaim inkább bevetették magukat a sûrûbe, igaz én is ezt tettem csak én a helyes utat keresve õk pedig amerre az autók hangját hallották. A sûrûben egy úttal feljebb jutottam, de ez sem volt nyerõ, hiszen ez is szûk ösvénnyé vált. Ekkor meghoztam a csodálatosan bölcs döntést, vissza az utolsó jelzésig, mielõtt tényleg eltévedek. Mondanom sem kell, hogy a köd továbbra sem könnyített a dolgomon... 10 perc múlva meg is találtam az elvétett elágazást, mentségemre Tivi elmondása alapján õk is itt kavartak el, meg még jó páran szerintem :) Aztán kiértem a szõlõkhöz, ahol 2 szalagot találtam és meglepve tapasztaltam, hogy amióta utoljára itt jártam jó pár új kerítést felhúztak a szõlõk körül... nem is találtam a helyes utat a ködben... folyamatosan hangokat hallottam mögöttem, aztán elõbukkant egy 4-es csoport és együtt haladtunk a mûútig persze nem a helyes útvonalon... a sötétben még összefutottunk egy enyhén ittas egyénnel, aki lámpa nélkül tartott valamerre :)) Pistivel aztán megint találkoztam ott, ahol le kellett volna jönnünk végül is. Negyedóra múlva aztán már a célban ihattam a jól megérdemelt forralt bort. Aztán egy gyors vágta a vonathoz, már amilyen gyors lehet egy vágta 65km után... 3 percen múlt, hogy elértem! Jövõre lehetõség szerint újra nekivágok...

VidróczkiTúra éve: 20062006.10.31 15:19:45
Vidróczki 27

Valójában nem is tudom mi vett rá, hogy eljöjjek erre túrára, hiszen ha azt nézzük a nagybátonyi vasútállomástól még valamivel több mint 4 kilométert kell gyalogolni a rajtig, aztán a célból majd vissza. Az már 35… kinek van kedve plusz 8 km-t gyalogolni?! Nem is igazán értem a rendezõket, no mindegy van busz is. A volánmenetrend azonban ismét megtréfált, hiszen a reggeli vonathoz nincs csatlakozás. Annak ellenére, hogy elsõ rendezés volt a túra, több túratársra számítottam, gondoltam begyalogolunk majd közösen, így csak eltelik az a kevés idõ a rajtig. Mindenesetre a vonatról kb. 6-7 túrázó szállt le s rögtön körbeálltuk a Volán buszmegállóját a menetrendet fürkészve és megállapítva nagyon bölcsen, hogy nincs busz :) Ám szerencsénkre a rendezõk gondoltak ránk és két autót is küldtek, hogy elvigyenek minket Szorospatakra 300 pénz ellenében, nem igazán tiltakoztunk jobb híján. A rajt a nagyon kellemes környezetben lévõ erdei iskolában volt, nevezés és egy szendvics elfogyasztása után fél kilenc körül sikerült elindulnom. A víztározó felé sikeresen elkavartam sokakkal egyetemben, hiszen a P+ jelzés a maga 2km-es szakaszával bizony csak 4-5 jelzéssel büszkélkedhet. Az irány adta magát, így különösebben nem okozott gondot a pont megtalálása. Azt hiszem nem túlzok, ha azt mondom, hogy gyönyörû horgászparadicsomot alakítottak ki itt a Mátra aljában; 2 csinos lánytól kapom a pecsétet, némi eligazítást kérek aztán hajrá, irány az erdõ ami már megváltás lenne ebben a melegben. De közbeszól a szántóföld :) elvileg ez a szakasz amint azt a lányok is elmondták végig szalagozva kellene, hogy legyen Pusztatemplomig. Ennek ellenére nem találok semmit, majd futókat követve lemegyek a patakhoz s azt követve haladok. Helyi mezõgazdasági munkások traktorról vezényelve mutatják, hogy jöjjek vissza patak másik oldalára, mert késõbb már nem tudok. Majd kedvesen elmagyarázzák, hogy jutok el a templomromhoz. A pont nem a templomnál volt, hanem lentebb de már nem volt kedvem megnézni a romot a meleg miatt, még mindig nyílt terepen jöttünk végig kb.10 km-t. Hamarosan csatlakoztunk a vasútállomás felöl érkezõ sárga turistajelzéshez és innen már ismerõs volt a terep a hajdani Mátrai Tánc túrákról, szerencsére már az erdõk árnyékos útjait koptattuk egészen a Vidróczki csárdáig. Út közben összetalálkoztam teljesítménytúrázás doyenjével, Balázs bácsival is, aki a 43-as távot választotta, remélem sikeresen célba ért! Mátraszentistvánon terülj-terülj asztalkám várt minden túrázót , én vajaskenyeret választottam lilahagymával majd egy pohár gyümölcslevet is legurítottam :) Alaposan belakmároztam kedvenc mátrai szakaszom elõtt, ez pedig nem más mint a Csörgõ-patak vadregényes tája. Szeretem a sok patakátkelést, hatalmas követ közötti mászkálást, itt találjuk a malom romjait is, ami még az 1930-as években még mûködött! A völgyet elhagyva a Vándor-forrásnál van a következõ pont, ahol megtöltöm a flaskámat friss forrásvízzel, hazáig majd jó lesz a vonaton elv alapján , engem bizony már várt a finom és mondhatni szokásos pilseni söröm az Ágasvári turistaháznál! „Gyorsan” még „felvágtatok” a csúcsra is, ahol a következõ ellenõrzõpont volt, majd lent a háznál elfogyasztok 2 szendvicset és a sörömet. Lassan komótosan készülök az utolsó szakaszra, ami végig lejt, nem kell sietnem, bõven szintidõn belül vagyok. Egy óra alatt érek le az erdei iskolához, átveszem a szép kitûzõt és oklevelet. A rendezõk segítségével sikerül találnom egy egri családot, akik elfuvaroztak a vasútállomásig, ezt ezúton is köszönöm nekik! Elsõ rendezés volt ez a teljesítménytúra, szerintem jól sikerült. Talán jövõre sikerül egy hosszabb távot is elvállalnom!

MátraTúra éve: 20062006.09.16 22:29:37
Mátra 40A

Igazán nem volt nehéz eldönteni melyik TT-t válasszam erre a hétvégére! Azt hiszem, aki volt már MÁTRA TT-n az egy kicsit mindig visszavágyik és lehetõség szerint megpróbál évrõl-évre elindulni ha erre lehetõsége van. Én 2 évvel ezelõtt voltam elõször, tavaly nem jött össze, de idén mindent úgy alakítottam, hogy itt lehessek. 7:45 körül érkeztem Pásztóra, 8 után pár perccel sikerült elrajtolnom a kollégiumtól. Legutóbb a Szent László 33 TT révén jártam itt, kultúráltabb közeg mint a sportpálya ahol korábban volt a rajt-cél (tisztálkodási lehetõségek, átöltözés stb.) A túra jó 3 km betonkoptatással kezdõdik egészen Benkó-tanyáig, ami ugyebár minden túrázó rémalma, nagyobb terhelés jut a lábakra, fõleg a bakancs és túracipõk jóvoltából, de hát nem is ide tervezték szegényeket… A tanyát elhagyva következik a Somos-bérc megmászása ami szintén kínszenvedés :) Sebaj közel már az elsõ ellenõrzõ pont, 9:43-kor pecsételek 8,3 km-nél, 5 perc pihenõt tartok, már most látszik, hogy nagyon meleg nap elé nézünk s hol van még a vége! Kedvenc részem következik, Ólom-tetõ és Nyikom-nyereg majd nagyon meredeken lefelé egészen Mátrakeresztesig. A Zöld Sas büfében minden ami szem és száj ingere: 2 féle szörp, víz, lekváros-, zsíros- és vajaskenyér hegyek lilahagymával :) Alaposan bespájzolok, kitöltöm a tesztet, leadom 1 hibával, idén sem nyerek semmit :) Nem baj, no de a legegyszerûbb kérdést rontottam el, ahogy így utólag átgondolom. A pihenõ után következik a túra egyik kritikus szakasza Fallóskút, Ágasvár és Óvár érintésével. Nagyon lassan haladtam egészen a turistaházig, rengeteg folyadékot fogyasztottam a meleg miatt és ez elnyomta a gyomrom, pedig itt jó szokásomhoz híven a csúcs megmászása után mindig elfogyasztok egy jéghideg Pilsner Urquell-t. Ez most kimaradt :( bár idén BHG azt javasolta, hogy elõtte is meg utána is :) na persze… igyon aki bírja! Nehezen értem fel a csúcsra, félúton bíztatott egy 10 év körüli srác, hogy lefelé sokkal nehezebb lesz. Milyen igaza volt, hiszen a térdem nagyon rosszul viselte ezt a sziklás-meredek hegyoldalt. Óvár idén kimaradt a 40-esek távjából, amit õszintén szólva nem is nagyon bántam, annak ellenére, hogy szép emlékek fûznek hozzá, falmászás és a többi :) Talán nem hiába tették a Várak a Mátrában mozgalom igazolójeleit is csak a vár lábához. Zoltán-forrás után rengeteg õszi kikerics volt a réten, a lejtmenet a faluig megváltás volt számomra, ahol egy nagy adag fagyit betoltam, hátha nem bírja ki a hasam a célig :D Hideg-kútig sok le-fel az egész túrára jellemzõ tökéletes, néhol már-már fölösleges szalagozással. No de Pásztóig már csak lefelé, hiába no sok azért 36 km-re közel 1800 szintemelkedés. Nagy-rózsásnál még mindenki szõlõzhetett egy jót a célig, ahol paprikás krumpli fogadott minden célba érkezõt. Különösen szimpatikus, hogy külön sütötték hozzá a kolbászt, így mi vegák is ehettünk belõle. A célban vásároltam még egy üveg mézkülönlegességet (mustár-fenyõ) a Muzslai pont õrétõl. Jó egy óra hosszát sziesztáztam a célban, átolvastam a Mátrakeresztesen kapott Magyar Turistát aztán lassacskán elindultam az állomásra…haza Miskolcra! Jó rendezés, kiváló ellátás, nehéz terep, de valamit valamiért!

VadrózsaTúra éve: 20062006.09.11 00:16:40
Sajnos idén is körülbelül 2 órát vesztegeltem Gyöngyösön, a pedig a neten a Volán menetrend 7:10-es buszt írt átszállásnak, de ilyen nem létezik, no sebaj tavaly is hasonló okokból vártam itt a kilenc elõtt pár perccel induló buszra… a rajtról cirka 40 percet késtem, így belehúztam az elején nehogy haza induljon a pontõr. Késtem is bõven, jó 20 percet. Közben olyan dolog történt velem, amit még nem pipáltam pedig jó pár teljesítménytúra mögöttem van. Történt ugyanis, hogy a Kopasz-hegy oldalában lévõ földúton vezet a P+ egy mezõgazdasági terület közvetlen közelében, távolabbról már hallottam is hogy szántanak, de amint egy kanyart bevettem éppen velem szembe jött a traktor és gyakorlatilag felszántotta a szekérutat. Bokáig gázoltam a frissen szántott földben, mert az út eltûnt, tõlem balra sûrû cserjés, nincs menekvés… :) 20-30 méter után meguntam s átvágtam a cserjésen, bár nem volt egyszerû feladat. Mûúton kiráztam a sok földet a túracipõmbõl aztán irány a hegy. Éppen indultak a pontõrök mikor a Somlyó-hegy csúcsától jó 200 méterre ideiglenesen felállították újra a pontot, pecsételtem aztán uzsgyi tovább, hogy ne legyen gond a következõ ponttal :) Itt jegyzem meg, hogy rengeteg gomba volt az erdõben, igazi gombász paradicsom ez a környék! Széles-kõhöz már bõven zárás elõtt beértem, kaptam egy szép õszibarackot, kicsit leültem pihenni a tó partjára. Rámfért! 9 km másfél óra alatt, hát ez bizony nem az én tempóm… Mivel a többi pont zárása már nem jelenthetett gondot visszavettem a tempóból. Fentrõl még készítettem pár szép fotót a tóról. Komótosan ballagtam Hármashatárhoz, ahol bevallom õszintén hiányzott a tavalyi pezsgõtablettás frissítés, bár nem szoktam élni hasonló italokkal, amiket túrákon adnak (szörp ami még elmegy, kóla, Plussz és társai) de nagyon meleg napot fogtunk ki mára így fogyott a vizem rendesen. Eszter forrásig gombadömping és szerencsére a szederszezon is most indult be a Kis-hegy északi oldalán, mindenesetre érdekes volt látni, hogy több az éretlen, mint az érett gyümölcs augusztus utolsó napjaiban. Alaposan belakmároztam, a forráshoz érve kicsit már félve is ittam a vízbõl :) A ponthoz érve reménykedve kérdezik a rajtszámom: „9-es? Neeem 86-os!” Valaki nagyon elkavarhatott az elõzõ ponton, mert ott még megvolt… fogyasztottam pár szelet nápolyit, kell az energia a Nagy-hársashoz! Tavaly megtanultam ennek a sose érsz a csúcsra hegynek a nevét egy életre, igaz akkor a sár miatt sokkal nehezebb volt felérni, mint az idén. A geodéziai torony bezárt, mikrohullámú berendezésekkel szórják a mûsort a környezõ faluknak, ezt védendõ lelakatolták a külsõ bejáratot. Szerencsém volt, mikor felértem pont fent volt a karbantartó, aki éppen az akkumulátorokat töltötte az aggregátorral. Felmehettem a toronyba, ahonnan pazar kilátás van Pásztó irányában, de Rózsaszentmártont is szépen lehetett látni. Kéthetente kell lakatot cserélni amint azt a karbantartó elmondta, de belül van egy vasrács, amire nem számítanak, ahhoz már célszerszám kellene…emberek... No mindegy, elvileg ládázni is akartam, de azt „társaságban” nem lehet, majd máskor. Lefelé a pincéket már nagyon vártam, bort szeretettem volna venni, reménykedtem lesz idén is valaki, aki kint lesz. Volt is, eredmény: 2 liter rizlingszilváni baráti áron csupán 400 forintért. Finom, nagyon finom bár nem vagyok borpárti s nem is magamnak vettem, hanem otthonra. A pontnál, ami a polgármesteri hivatal pincéjénél van :) (ilyet se hallottam még) nápolyi, bor, víz, üdítõ kánaán, feltankolok és irány a cél, a vége kicsit monoton, a melegben pedig fárasztó az aszfalton caplatni. Miután átgyalogoltam a falun 16:10-re érkeztem a célba, negyedórám maradt a buszig Gyöngyösre, gratuláció, 2-ik teljesítéséért kitûzõ s oklevél átvétele, noszogatás hogy maradjak a következõ buszig s egyek gulyást :) no hiába kedvesek itt a rendezõk, ezért is szeretem ezt túrát, tájat. Mindenkinek ajánlom ezt a TT-t : jó rendezés, jó ellátás, szép vidék, nálam ez ötöst ér! :)

Bükk 900-as csúcsaiTúra éve: 20062006.08.07 22:38:52
6 óra volt mikor elindultam Ómassáról Bánkútra, hogy belevágjak az elsõ Bükk 900-as ttúrámba, mozgalom szinten 18 csúcson jártam már korábban (Ispán-hegy, Virágos-sár-hegy a kivétel). 7-re sikerült felkapaszkodnom a Vadász-völgyön keresztül, sajnos egyik kedvencemet a Száraz völgyet a korábbi esõzések szinte teljesen elmosták, hosszú szakaszon ördögszántásos lett. A turistaház elõtt megreggeliztem, majd 7:30-kor elindultam, éppen a Z+ jelzésre kanyarodtam volna mikor munkatársnõm Anita dudált rám, nem jöttek el a barátai, de nem akart otthon maradni, így eljött hátha csatlakozhat majd valakihez, gyorsan leszaladt nevezni. Hát mit mondjak, nem vitte túlzásba a felkészülést: fél liter víz, se térkép se bélyegzõpárna, ennivaló viszont bõven :) Nevezés után még bevásároltunk, vettünk még két 0,5 literes ásványvizet aztán már úton is voltunk Bálvány felé. Igazából csak itt tudatosult benne mire is vállalkozott, bélyegzõpárna nélkül ugyanis nehéz bizony az igazolás :) Az elsõ 4 csúcs könnyen ment, aztán Kis-sár bérc felé völgyet tévesztettünk és felbaktattunk a Semmi-bérc nevû csúcsra, ahol jó 20 percig kerestük a csúcsot jelölõ oszlopot, de nevéhez hûen „semmit” sem találtunk :) No sebaj gondoltunk majd visszajövünk a végén ha belefér. Gyerünk fel a Fekete-sár bércre ahol is megtaláltuk a Kis-sár bércet jelölõ oszlopot :D és itt állt össze a kép a völgy tévesztésrõl és megvan a +1 csúcs…Innen egészen jól mentek a dolgok egészen Ispán-hegyig, bevallom õszintén ez volt az a csúcs volt amitõl tartottam, nem hiába, több mint egy órán keresztül kerestük, 4 irányból próbáltuk megközelíteni míg végülis a megoldás a részünkrõl a következõ volt: lementünk a zöld háromszögön egészen addig ahol a jelzés élesen dél-nyugatra fordul s mi innen indultunk észak-keletre egy alig kivehetõ úton. Jellemzõ, hogy felfelé azon imádkoztunk nehogy ismét a Kukucsóra másszunk fel, mert állagát tekintve teljesen egyforma a két hegy, visszafelé már nem találtuk ezt a csapást de azért sikeresen felértünk Istállós-kõre. Innen már könnyû dolgunk volt, Tar-kõn egy kis heverészés és gyönyörködés a panorámában, ismertük a Kõhátak trükkjeit, így könnyû találat volt mindkettõ. Végére hagytuk Borovnyákot, a hátizsákokat beraktuk az autóba :) majd utána felmentünk a csúcshoz, ránk fért ez a kis segítség a végére, érdekes akusztikája van ennek a sípályának, történt ugyanis, hogy Anitával éppen arról beszélgettünk, hogy vajon mindenki ezen a meredek pályán jött-e lett, majd jött a válasz a síháztól (jó 200 méterrõl) hogy IGEN mindenki erre jött :) pedig esküszöm nem kiabáltunk, ennek ellenére a hegy levitte a hangunkat :) Összességében: sokszor esõre állt az idõ ennek ellenére azt mondom ideális idõjárást fogtunk ki, viszonylag könnyû teljesítés ha Ispán-hegyet leszámítjuk, jó hangulat, sok szõlõcukor és túrórúdi, kedves szervezõk igaz minimális szolgáltatással. Jó kis túra ez!!!