Mátra

engelsfeldTúra éve: 20172017.07.08 21:35:30
megnéz engelsfeld összes beszámolója

Mátra 15

Keresni kell az olyan túrát, ahol a neten közölt (majd a túrafüzetben is leírt) szöveges útleírás, útvonaltérkép és táblázat szóról szóra egyezik a valósággal. No, a Mátra 15 ilyen.

2003-as évjáratú orosz Metrovagonmas (!)  MÁV-szerelvénnyel érkeztem Pásztóra, ahol a Rákóczi utcában figyelmes és udvarias polgárőrök kalauzoltak a rajthelyre, a Tittel Pál* Kollégiumba. A rajtoltatás a Mátra-ünnephez méltó, fiatalos és lendületes volt.

A Pásztóról Szurdokpüspökibe vezető útvonal forgalma kissé ijesztő volt, de - mielőtt nagyobb baj történt volna - sikerült a muzslai** üdülőfalu felé balra befordulni. A falu mellett található festői szépségű tavacska (víztározó) miatt már megérte eljönni a túrára.

A legnagyobb erőpróba a Somos-bérc és a Muzsla-nyereg megmászása volt, a pontőrök integetve, nem kis empátiával, még kitartásra is bíztattak. Erre szükségem is volt az utolsó métereken.

A Nyikom-csúcs kilátója remekbe szabott építmény, a felső szintről mind  a négy égtáj felé ragyogó kilátás nyílik, csak éppen a fényképezni nem lehet. Az itteni pihenő- és etetőpont csokoládéja, sajtcsíkja és sózott földimogyorója nagyon jólesett; a pont őrei még baráti eligazítást is adtak a túra további folytatásához.

Pásztóig a zöld kereszten az elején a lebírhatatlan kőtenger, később a tűző nap okozott kellemetlenséget, de az út mégis lefelé, a célhoz vezetett. A zsüri örömmel fogadott a kollégiumban: szembenézős kézszorítással, aranybetűs oklevéllel és jelvénnyel búcsúztattak.

A Baross úti Csibe Cukrászda*** sem engedett  el Pásztóról gasztronómiai élmény nélkül: örmény szeletük - gourmand-ok és gourmande-ok, figyelem - igazi telitalálat.

*Tittel Pál (1784-1831) pásztói születésű csillagász, katolikus pap, ** A muzsla szó jelentése: puszta, *** A Csibe honlapja: www.csibecukraszda.hu

Túra éve: 2013
belsunTúra éve: 20132013.07.16 09:57:19
megnéz belsun összes beszámolója

„Elõtted a küzdés, elõtted a pálya,

Az erõtlen csügged, az erõs megállja.

És tudod: az erõ micsoda? - Akarat,

Mely elõbb vagy utóbb, de borostyánt arat”

Ez az itiner hátlapján szereplõ Arany János idézet sokat segített a nehéz pillanatokban, melyekben ezúttal nem szenvedtünk hiányt. A túrát megelõzte a híre, pár éve Megyeri Laci mesélt róla nekem, és azóta – bár a nyári túrák nem az én mûfajom - szerettem volna részt venni rajta. Ezt a 3151 méter szintet 30 fokos hõségben ki kellett próbálni!

A Titel kollégiumban éjszakáztam, majd Zoli haverommal reggel hatkor neki is vágtunk a távnak. Nem siettünk, hiszen a fõ cél a teljesítés volt. Ennek jegyében kényelmes tempóban kapaszkodtunk fel a Muzsla nyergébe az elsõ ellenõrzõponthoz, idõnként hátrapillantva élveztük a kilátást Pásztóra. A nyereg egy öreg bükkösben található, de sajnos komoly erdõirtás nyomai látszanak itt és még sok helyen amerre jártunk. Pecsételés után elváltunk az Ólom-tetõ felé tartó 40-es távtól, és megkezdtük az ereszkedést a hágó túloldalán. Egy kissé elõre mentem és rögtön az elsõ keresztezõdésnél sikerült is eltévednem, de legalább így láthattam a világ egyik legnagyobb vadlesét. Visszatértem a jelzésre, mely a vadregényes, sokkal több idõt érdemlõ Sóbánya-patak völgyében vezetett. Lefelé kicsit kocogtam, gondoltam jó lesz még az így nyert idõ a biztos 4-es átlaghoz. Egy rövid, de szép szakasz a Zám-patak mellett és máris a kellemesen hullámzó Z négyzeten találtuk magunkat. Nagyon jól éreztem magam, örültem, hogy itt lehetek és már alig vártam a Havast és a többi, számomra eddig ismeretlen hegyet. A Meggyesnél jól esett a friss víz, amivel az egész túrán bõven el voltunk látva. A biztonság kedvéért rengeteg enni- és innivalóval, szendvicsekkel, tartalék ruhákkal, fejlámpával készültem, de az ellátás olyan bõséges volt, hogy végül gyakorlatilag semmire nem volt szükség.

A Havas emelkedõje meredeken bekezdett, ezt vártam a túrától. Késõbb enyhült a meredekség és mire felértünk a csúcsra, a kevés árnyat adó fiatalosban nagyon melegünk lett. Szóba elegyedtem egy-egy túrázóval, akikkel többször elõzgettük egymást, lassan kezdett kialakulni egy nagyjából azonos sebességgel haladó csapat. Az egész túrán mindenki nagyon közvetlen és barátságos volt, jó hangulatú beszélgetések alakultak ki.

A következõ ellenõrzõponton, Fajzatpusztán igazi eszem-iszom várt bennünket, a sörsátorról lógó banánok már messzirõl integettek. A rendezõk kitettek magukért, jól belaktam zserbóval. Meglepve konstatáltam, hogy 5-ös átlaggal haladok, elhatároztam hát, hogy ha már így alakult, megpróbálom ezt a tempót a célig tartani. A Káva elõtt még egy kolbászos szendvicset és újabb fél liter vizet betermeltem, ezektõl aztán már teljesen elnehezülve vonszoltam magam, az 5-ös álmaim rögtön szertefoszlani látszottak. A csúcs után nem sokkal egy meglepõen könnyû szakasz következett egy széles dózerúton, kicsit hiányoltam is a nehezebb terepet. A Disznós-kútnál lévõ ponton ismét vízzel vártak minket, el voltunk kényeztetve. Itt a nyílt szakaszon már rám szóltak, hogy talán fel kéne vennem egy sapkát, mert végül is 30 fok és zavartalan napsütés volt. Sapkám nem lévén (a beígért esõre és sokkal több erdõvel borított részre számítván nem is hoztam magammal) a pólómból rögtönöztem fejfedõt. Ez remekül bevált, sokkal kellemesebb volt így félmeztelenül, és bár nem szokásom így túrázni, innentõl kezdve már nem is nagyon vettem fel a pólót. A Világos-hegy utolsó emelkedõje és a csúcsról való kilátás, valamint a technikás sziklás szakasz egészen lenyûgöztek! A csúcstól a Babik-kútig teljesen egyedül haladtam, élvezhettem egy kicsit az erdõ csendjét. A kút elõtti elágazásban elbizonytalanodtam és sokáig tétováztam, merre is menjek. Mint utólag kiderült, volt, aki egyenesen továbbment a Tót-hegyes felé, mert a netrõl letöltött track erre vezetett. Én végül is útba lettem igazítva és az itiner szerinti helyes irányba indultam. Könnyû, szinte sík szakasz következett, majd megkezdtük az ereszkedést Mátrakeresztesre. Itt egy futó elsuhant mellettem, róla példát véve én is kocogva érkeztem a faluba. A pont környékén több ismerõssel találkoztam, mindenki evett-ivott, néhányan söröztek, pihengettek. Egy ízletes lekváros kenyér elfogyasztása után indultam is tovább Fallóskút felé. Hamar fel is értem, bár itt sem találtam meg egyértelmûen a pontot, ez a sok kóválygás kezdett már egy kicsit vicces lenni. Az artézi kútnál berendezett ponton sörrel és kólával is kínáltak, ez utóbbit el is fogadtam. Fallóskút után végre ismét erdõvel borított terepre értünk, bár itt is volt egy nagyon csúnya tarvágás. Gyorsan leértem a Csörgõ-patak völgyébe. A tavaszi hóolvadáskor, áprilisban jártam itt Gyuri barátommal, egy emlékezetes gumicsizmás túrát tettünk a völgyben a hatalmas vizek között, majd felmentünk a Kékesre megnézni a 70 cm-es havat és a szánkózókat. Ezúttal csendes volt a patak, de az évszakhoz képest azért sok víz folyt benne. Az átkelés után a túrára felfestett M betûket kellett követnünk, melyek nem sokat laca-facázva vezettek fel az Ágasvári-turistaházig. Kedvelem ezt a hangulatos házat, a hazánkban megmaradt kevés igazi menedékház egyike. Az ágasvári emelkedõ simán elmenne akár az Alpokban is, határozottan jó ötlet volt feltenni a pontot a csúcsra! Itt már képtelenség volt tartanom az 5-ös tempót, nyilvánvalóvá vált, hogy a végén majd futni kell. Nagyon jó volt itt fent lenni, de csak egy pillantást vetettem a kilátásra a csúcsról és már fordultam is vissza a ház felé. A Zoltán-forrásig sok utat kereszteztünk, erõsen koncentráltam, hogy újra el ne tévedjek. Egy rövid szakaszon csodálatosan szép, óriási bükkfák között haladtunk. A forrás közelében található kód felírása után ismét Mátrakeresztesre ereszkedtünk a forgalmas turistaúton.

A faluba érve Gyuri barátommal futottam össze, váltottunk néhány szót. Valamiért azt hittem, hogy a LeFaGySz-ról már ismert Óvár sörözõben lesz az elõre küldött csomagom - benne némi élelemmel - de nem itt, hanem a falu végén rendezték be a depo-t. Nem baj, ha már a sörözõben jártam, kértem egy kis vizet. A település végén lévõ etetõ pontnál derült ki, hogy a csomagom nem érkezett meg, ennek viszont nem volt jelentõsége, hiszen itt is bõven adtak ennivalót. Egy zsíros kenyér elfogyasztása után átkeltem a patakon, amin túl a túra egyik legszebb része következett. Az eddigi tapasztalatok után nem számítottam ilyen gyönyörû, nagy kiterjedésû, hûs erdõre. A közérzetemet tovább javította, hogy elkezdett szemerkélni az esõ, amitõl újult erõre is kaptam. Már Ágasvár óta dörgött az ég, de most igazán rázendített, viszonylag közel villámlott is. A remekül vezetett és jelzett útvonalon kacskaringózva nemsokára megérkeztem a Hideg (Jójárt)-kúthoz, ahol RitaB-val és Petõ Sanyiékkal találkoztam. A forrásból nagyot ittam, nevéhez méltóan valóban kellemesen hideg volt a vize. Innen kb fél óra alatt, 16:35-kor értem fel a Nyikom csúcsára, melynek utolsó szakasza volt a hab a túra tortáján. Innen már csak lefelé!

A Nyikom-nyeregnél leelõztem néhány 40-es túrázót, akik azon viccelõdtek, hogy egy perccel fognak beérni a célzárás elõtt és a végén így is lett. Jól lehetett haladni a kissé köves, majd az erdõbõl kiérve könnyebbé váló terepen, azonban az esõ megtette hatását és lejjebb jó kis sár várt minket. Egy elágazásban megint eltévedtem, életemben nem kóvályogtam még ennyit teljesítménytúrán.  A jelzésre visszatérve újra jobban figyeltem. A sárban csúszkálva egyszer csak a földön ülõ, éppen telefonon segítséget hívó túrázót pillantottam meg, vele voltak a társai is. Valószínûleg eltört a lába. Szerencsére fel tudott érte jönni egy terepjáró, amellyel lejjebb, a réten találkoztunk, amint nagy sebességgel húzott el mellettünk az út menti fûben. Innen a célig beszélgettem egy sráccal, akin látszott, hogy meg sem kottyant neki a túra, elmondása szerint az elsõ teljesítménytúrája 75 kilométeres volt… A városban sikerült még egyszer utoljára elkavarni és egy vargabetûvel célba érni, 11:50-es idõvel. A kollégiumban gördülékenyen, a pásztóiaktól a Szent Lászlóról már megszokott rutinnal ment minden, igényes oklevelet és jelvényt kaptunk, jól esett a meleg étel és a szörpök, még egy termelõi mézet is vásároltam. Rövid pihenõ után Pintér Janival autóba szálltunk és irány haza.

Nagy élmény volt a túra, nem volt tömeg, az útvonal pedig végig szép volt, és ahhoz képest, hogy 800 méter alatt vezet, tényleg sok a szint. Érdekes lenne télen is megrendezni és esetleg a Muzsla, valamint a Tót-hegyes csúcsát is beletenni.

Köszönöm a lelkes és odaadó rendezést, az egyik kedvenc túrám lett a Mátra 60!

Túra éve: 2012
tetova hegyi teveTúra éve: 20122012.07.22 16:42:50
megnéz tetova hegyi teve összes beszámolója

Mátra 60 avagy teve és a Mátra mantra

õszi futooltozetben kezdtem s kb. 1/2 orat vartam mig elallt a boven hullo. Visszafogott kapaszkodassal ertem el a Muzsla nyerget, ahol viszlattal bucsuztam a pontoroktol. A patak volgyebe lefele es menten nagyon szep. Maganyos baktatasom egy rovid zapor zavarta csak. Szeretem a kacskaringost a Havasra es le rola. A Kava mar kulturalttabb s most a jo uton is megyek fel ra. Lefele Aki bacsi mozog komotosan s keresi a jo iranyt. A Vilagosra felfele meg hallom zihalasat. A teton Bosziekkal utkozom. A Tot hegyesre s mellett elhaladva picit reccsenos, de a Keresztesre hajlot szeretem. Jon Falloskut, a patak es Agasvar. Csodas az esomosta taj, zamatos illatok goze mindenutt. Tavaly itt haltam meg, de most van meg ero. Alpesi sielonek kepzelve magam csuszok le a csucsrol. Picit bizonytalankodom de hamar beugranak az emlekek. Szep nagyon a kovetkezo resz is. A pataknal felirom a szamot s mar dongetek is az Ovar oldalaba. Jol megyek meg egy futot is elhagyok. Az utra erve gyors jobbos es a nemszeretem beton. Gyomrom mar oda, az Iso izet gyulolom. Megkezdve a maszast, benyomok egy gelt. Gyilkos emelkedok, elmarado 40 esek. A kutnal mosakszom, fekszem picit. Aztan a zihalos- befekezos-kidoglesztos Nyikom. Felhalottkent udvozlom ujra a pontoroket. Itt fogadom meg ki tudja hanyadszorra, hogy soha tobbet. Aztan megindulok lefele. A surun koves meg lassit picit, de lejjebb erve begyorsulok. Elhagyom az akacost, a mezot es a szoloket is. Paszton meg tartani probalja tempom 2 turatars.

Kemeny emelkedokben bovelkedo tura, jo ellatas, sok vizvetel es persze a gyonyoru Matra. Szep emleklap es szerintem a legszebb (altalam ismertek kozul) jelveny ezust fokozata. Asszem az aranyert meg eljovok jovore bar ez tovabbi kemeny keszulest jelent.

Koszonet a kivalo tura lehetosegert.

Túra éve: 2006
Pap GáborTúra éve: 20062006.11.13 19:00:53
megnéz Pap Gábor összes beszámolója
A reformkonyha korszakában gyakran megfeledkezünk, a régi, magyaros, ámbár kissé nehezen emészthetõ túrákról. Kutakodtam hát egy kicsit és a régi receptek között és kipróbáltam egyet a hétvégén.

Mátra 60

Hozzávalók:

· 1db Mátra
· néhány szervezõ
· egy csipet jó idõ
· ízlés szerinti mennyiségû turista
· kacifántos útvonal

A turistákat rázzuk össze alaposan késõ vonatokon, vagy buszokon, majd hagyjuk állni õket egy estén át egy zuhanyzó nélküli birkózóteremben, Pásztó szélén. Amíg ezek a fedél alatt érlelõdnek, addig készítsük el az útvonalat.
A jó útvonal titka, a hegy. Jó minõségû kellõen meredek és sziklás hegyet itthon viszonylag nehéz beszerezni, de megéri a fáradságot, mert a jó hegy finom pikáns ízt kölcsönöz az útvonalnak Különösen ajánlott hegymárka a Múzsla, az Ágasvár, Óvár stb.. Az útvonalat nyújtsuk hosszúra (nem baj, ha girbe-gurba lesz), majd díszítsük különbözõ színû turistajelzéssel. Ha a jelzés elfogyna, használhatunk kék szalagot, esetleg fehér felfestést is.
Ha ezzel megvagyunk, vegyük elõ az elõzõ este érlelõdni kezdett turistáinkat, és kezdjük el bevonni velük az útvonalat. Az ügyes szakács egyszerre több útvonalat is készíthet! Az idõ elõrehaladtával emeljük, a hõmérsékletet, mert a turisták csak így oszlanak el szépen az útvonal felületén. Figyeljünk arra, hogy a turista e mûvelet során levet enged, gyakran igen nagy mennyiséget. Ezt feltétlenül öntsük ki és pótoljuk friss vízzel! Az útvonal hosszával arányosan nõ a bevonás ideje. Hosszú bevonási idõ alatt a turista tésztája összeeshet, ezért 10-20 kilométerenként keverjünk hozzá szörpöt, csokit és randi-szendvicset.
A randi-szendvics hozzávalói: kenyér, zsír, hagyma.
A mûvelet vége felé szórjuk meg a turistákat egy kis csüggedéssel és fáradtsággal majd kezdjük el levakarni õket az útvonalról. Vigyázzunk, mert ha elfûszerezzük, akkor könnyen elvehetjük az emberek kedvét az egésztõl!
Az útvonalról levakart turistákat tegyük egy helyre és adjunk hozzájuk nagymennyiségû paprikás krumplit. Fedjük le õket hálózsákkal és ismét hagyjuk állni (feküdni) õket egy éjszakán át. Másnap ismét alaposan rázzuk össze õket vonaton vagy buszon, majd izomgörcsökkel és vízhólyagokkal díszítve tálaljuk õket.

Jó pihenést!

geo-elvontTúra éve: 20062006.09.16 22:29:37
megnéz geo-elvont összes beszámolója
Mátra 40A

Igazán nem volt nehéz eldönteni melyik TT-t válasszam erre a hétvégére! Azt hiszem, aki volt már MÁTRA TT-n az egy kicsit mindig visszavágyik és lehetõség szerint megpróbál évrõl-évre elindulni ha erre lehetõsége van. Én 2 évvel ezelõtt voltam elõször, tavaly nem jött össze, de idén mindent úgy alakítottam, hogy itt lehessek. 7:45 körül érkeztem Pásztóra, 8 után pár perccel sikerült elrajtolnom a kollégiumtól. Legutóbb a Szent László 33 TT révén jártam itt, kultúráltabb közeg mint a sportpálya ahol korábban volt a rajt-cél (tisztálkodási lehetõségek, átöltözés stb.) A túra jó 3 km betonkoptatással kezdõdik egészen Benkó-tanyáig, ami ugyebár minden túrázó rémalma, nagyobb terhelés jut a lábakra, fõleg a bakancs és túracipõk jóvoltából, de hát nem is ide tervezték szegényeket… A tanyát elhagyva következik a Somos-bérc megmászása ami szintén kínszenvedés :) Sebaj közel már az elsõ ellenõrzõ pont, 9:43-kor pecsételek 8,3 km-nél, 5 perc pihenõt tartok, már most látszik, hogy nagyon meleg nap elé nézünk s hol van még a vége! Kedvenc részem következik, Ólom-tetõ és Nyikom-nyereg majd nagyon meredeken lefelé egészen Mátrakeresztesig. A Zöld Sas büfében minden ami szem és száj ingere: 2 féle szörp, víz, lekváros-, zsíros- és vajaskenyér hegyek lilahagymával :) Alaposan bespájzolok, kitöltöm a tesztet, leadom 1 hibával, idén sem nyerek semmit :) Nem baj, no de a legegyszerûbb kérdést rontottam el, ahogy így utólag átgondolom. A pihenõ után következik a túra egyik kritikus szakasza Fallóskút, Ágasvár és Óvár érintésével. Nagyon lassan haladtam egészen a turistaházig, rengeteg folyadékot fogyasztottam a meleg miatt és ez elnyomta a gyomrom, pedig itt jó szokásomhoz híven a csúcs megmászása után mindig elfogyasztok egy jéghideg Pilsner Urquell-t. Ez most kimaradt :( bár idén BHG azt javasolta, hogy elõtte is meg utána is :) na persze… igyon aki bírja! Nehezen értem fel a csúcsra, félúton bíztatott egy 10 év körüli srác, hogy lefelé sokkal nehezebb lesz. Milyen igaza volt, hiszen a térdem nagyon rosszul viselte ezt a sziklás-meredek hegyoldalt. Óvár idén kimaradt a 40-esek távjából, amit õszintén szólva nem is nagyon bántam, annak ellenére, hogy szép emlékek fûznek hozzá, falmászás és a többi :) Talán nem hiába tették a Várak a Mátrában mozgalom igazolójeleit is csak a vár lábához. Zoltán-forrás után rengeteg õszi kikerics volt a réten, a lejtmenet a faluig megváltás volt számomra, ahol egy nagy adag fagyit betoltam, hátha nem bírja ki a hasam a célig :D Hideg-kútig sok le-fel az egész túrára jellemzõ tökéletes, néhol már-már fölösleges szalagozással. No de Pásztóig már csak lefelé, hiába no sok azért 36 km-re közel 1800 szintemelkedés. Nagy-rózsásnál még mindenki szõlõzhetett egy jót a célig, ahol paprikás krumpli fogadott minden célba érkezõt. Különösen szimpatikus, hogy külön sütötték hozzá a kolbászt, így mi vegák is ehettünk belõle. A célban vásároltam még egy üveg mézkülönlegességet (mustár-fenyõ) a Muzslai pont õrétõl. Jó egy óra hosszát sziesztáztam a célban, átolvastam a Mátrakeresztesen kapott Magyar Turistát aztán lassacskán elindultam az állomásra…haza Miskolcra! Jó rendezés, kiváló ellátás, nehéz terep, de valamit valamiért!

kockaTúra éve: 20062006.09.02 19:30:31
megnéz kocka összes beszámolója
Frissen, most értem haza :) Mátra 40, magamfajta lustáknak

Második teljesítésem, jóval rutinosabbra sikerült mint az elõzõ de azért van még mit javítani a dolgon :) Például péntek este derült ki az hogy mégsem tudok szállást keríteni a starthoz közel -csak a tornaterem, amit utálok- így kátszer kellett nekivágnom. Reggel 6:30-as busz, ami állítólag 7:45-kor van Pásztón. Nem 7:45-kor még a büfében áll, jó ha 8-ra odaér. Így aztán 8:15-kor regisztráltam és indultam minden cuccommal a hátamon. Na errõl is kiderült hogy tök fölöslegesen sétáltattam meg a célmotivációs sütit, még most is itt van a hátizsákomban :)
Úgy 1 óra gyaloglás alatt értem el az elsõ kaptatóhoz amit tavaly olyan nehezen vettem, most kicsit megfontoltabban rohantam, nem is fulladtam ki tõle igazán. Mondtam is a túratárs arcnak hogy ha ez megvolt akkor már a túra hátralevõ részén nincs is kihívás csak menni kell sokat. Na jó, olyan sokat nem.
Eltévedni kb lehetetlen, jól ki van szallagozva az út ahol nincs jel, így egész hamar leértünk Keresztre, ahol a kocsmában izlés szerint szines üdítõk és randiszendvics nagy mennyiségekben :)
Innen kicsit nehezen találtunk el fallóskúthoz, sokat kellett menni aszfalton meg a túrista jel se volt meg. Persze el kéne olvasni néha az útleírást, de ahhoz változtatnom kéne a szokásaimon :) Innen gyorsan át Ágasvárra, ahonnan rossz jelet követve elmentem jó messzire, és 10 perc múlva vettem lszre hogy nagyon nem emelkedik. Vissza, 20 perc csúszás. Az ágasvári csúcs kihagyhatatlan, konstans módon csodaszép kilátás, csak lejönni nehéz :)
Ágasvárra visszaérve elhatároztam hogy taposni fogok, majdnem sikerült is, de szerencsésen betévedtem egy szedresbe ahol megint elidõztem kicsit. Aztán utánna már csak a Kereszt után, a hegyoldalban kavartam el, nagy bizalommal meneteltem nyomok után, néhányan követtek, szerencsére utánnunkszóltak hogy rossz irányba megyünk. Kimagyarázkodtam magam, aztán innen már különösebb keverés nélkül elértem Pásztó határát, ahonnan bedobtam egy laza kocogást a célig, igy 7:35 alatt teljesítettem a túrát, kiválló paprikáskrumplit ettem a célban aztán lebaktattam a buszmegállóba és 16:32-es busszal hazajöttem, kényelmesen kiérek még az esti colorstar koncertre, szóval méltó módon búcsúztatom el az idei nyarat.

Köszi a szervezõknek, hagyományosan jó túra volt!

Túra éve: 2005
LúdtalpTúra éve: 20052005.11.12 07:04:03
megnéz Lúdtalp összes beszámolója
MÁTRA 60
A K100 óta nem indultam TT-n, és már igencsak hiányoztak a hegyek. A Mátra 60 is kimaradt volna, ha Larzen nem invitál egy kis hegyi edzésre. A túra adatai egy megszakadás közeli, futó-gyalogló kihívást sejtettek. Nem csalódtam. A tavaszi MB-nél kissé jobb formában éreztem magam, így 9 órán belüli teljesítésrõl szövögettem az álmokat. Reggel 8 óra után indultunk négyen, gyaloglós kocogós menetben. Gábor (késõbbi túratársam) itt igencsak megnyújtotta így csak hárman maradtunk. A Muzsla felé a burkolt útra befordulva két társam gyaloglóra váltott, én maradtam a kocogásnál. Jól esett nem volt meredek, egy-egy pihenõs vízszintesebb rész is akadt benne. Az erdõbe érve aztán már megéreztem a hegy oroszlánkörmeit. Nyomtam, fújtatva, megfeszülve, izzadva igyekeztem felfelé. Örömmel láttam, hogy most nem kell felnyomni a csúcsra, mint a MB-en. Átjárt az „újra itthon” érzés. Szépen elõzgettem fölfelé, bele-bele kocogva értem fel az ep.-hez. Gyorsan benyomtam a meglepi csokit aztán zúzás lefelé a Zám patak vadregényes bokatörõ völgyébe. Itt csíptem meg ultrafutónõink egyik gyöngyét Piroskát, és Nosza Gábort. Beszélgetve, térdkímélõ tempóban ereszkedtünk a patakvölgyben a víz egyik, majd másik oldalán szökdécselve a jellegzetes vulkáni köveken. A patak völgybõl kifelé kocogva Piroska lemaradt, így ketten maradtunk. A Napsütötte dózerútra kiérve szinte eufórikus hangulatba kerültem, annyira el volt találva ez a nap: a levegõ kristálytiszta, kissé õszies illatú, a temperatúra ideális, a Napocska vidáman figyelget az égen. A Havas-ra felérve kissé nyomasztani kezdett a táv, hisz még csak a 19. kilinél jártunk a zsírkrétás ep.-nél a lábamat pedig már kezdtem érezni. „Csoki, sós mogyi, víz csomag” a gyomorba leküldve, és a lejtõ jótékony pihentetõ hatása azonban helyrerázott. Kissé aggódtam a vízpótlás miatt, de spórolni sem mertem, mert ha kiszáradok, már javíthatatlan a helyzet. A Káva bájos kis kúp – mint késõbb kiderült a hátralévõkhöz képest - de felfelé menet igencsak megizzasztott. Innen hosszú, sebességátlagot javító szakasz következett, fõképp a Disznós kút elõtti, autópálya jellegû dózerúton lehetett nagyon menni. Magamtól lassabb kiliket mentem volna, de Gábor olyan tempót nyomott, hogy legalább átszellõztettem a tüdõmet és lenyújtottam a combizmaimat. Végül is egy rövid résztáv edzés csak belefér – gondoltam. Disznós-kútról Világos-hegyre feljutva elámultam a panoráma láttán. Egyszerûen fenséges volt, legalábbis addig a pár percig, amíg kibújtunk a fák közül csúcs környékén. Mátrakeresztesig megint a sorok rendezése folyt: kalória, folyadék, oxigénadósság törlesztése. Lefelé menet elkerültünk egy túratársat, aki éppen begörcsölt. Tenyerébe nyomtam egy kis ban-gayt, remélem segített (és csak oda jutott, ahová szánta). Mátrakeresztes nagyobb falu, mint hittem, s igen takaros is. A Zöld Sas büfénél lévõ ep.-nél telenyomtam magam zsíros kenyérrel és szörpivel, s imádkozni kezdtem, hogy benn is maradjon. Kissé aggaszott az elõttem álló két hegy: Ágasvár, Óvár. Az M60 itt kezdõdik. Fallóskút felé indulva az aszfalt egész jól futható volt, aztán a hajtûkanyarban leválva, az erdõbe hatolásnál már újra gyalogolni kellett. Innen az Ágasvári th.-ig több túratársat is elcsíptünk, köztük büszkeségünket Czégény Erzsébetet is. A kék háromszög aztán hozta a formáját le is, fel is. A végsõkig kiélezett küzdelemben, folyton még a hátralévõ nem kevés kilire és szintre is gondolva, némi erõt tartalékolva nyomultunk felfelé. Lefelé szinte nehezebb volt, legalábbis talpon maradni, mert a törmelékes talaj még kifényesített tûlevelekkel is meg volt szórva, amin nemigen lehetett fogást találni. A MB.-rõl ismerõs ereszkedés után a szintén ismerõs combbeállás következett, amit persze kocogással igyekeztünk oldani. A th.-tól Óvár lábáig ismét a regenerálódás volt a feladat. Aztán jött a hegy. Elõször nem hittem el, hogy ott kell felmenni – hol? Omló földes hegyoldal, kapaszkodás gyökerekben, fácskákban, vissza visszacsúszás. Felérve a „sáncokon”(?) aztán óvatos futás. Itt is nagyon technikás a terep: belógó ágak, keskeny ösvényke, itt-ott megbújó kövek, sziklák az úton, szlalomozás lefelé – szóval király etap! Rövid számítást tettem: a 8 órát éppen túl fogjuk lépni. Keresztesre szintén a MB.-rõl ismert piros sávon zúztunk be, majd egy kis tanakodás után tépés lefelé az aszfalton. A faluban egy kéknyomósból utolsó kulacstöltés, kisebb harc egy kutyával, majd kalandos átkelés a patakon. Már „csak” 400 szint és 11 kili, de úgy tûnt a számításom legalább 30 percet tévedni fog. Nyomtuk: séta, kocogás, evés, ivás. A Hideg kúti ep.-on a tûz melege igen csábító volt, de csak egy fotóra maradtunk aztán nyomás. 7:31-nél jártunk ekkor. Az elsõ 15 perc nagyon hosszúnak tûnt, Gábor nagyon nyomta, a Napocska nagyon sütött, én meg már kezdtem megrogyni. Csoki, víz, nagylevegõ, aztán újult erõvel zúzás. Az utolsó 15 perc szinte elröppent, igen elégedetten 8:04-es idõvel léptünk be a koli ajtaján. Huh.