Ipoly-mente 90 kerékpáros

Túra éve: 2015
stabatTúra éve: 20152015.09.01 14:36:22
megnéz stabat összes beszámolója

Fél nyolckor kerékpárra pattanok Rétságon, másfél óra múlva már Szobon is vagyok. A 40 km-es bemelegítés kicsit soknak tûnik, de kerékpározni jöttünk, nem? Mosolygunk egymásra a gyalogtúrás ismerõsökkel, õk most (kupa)kényszerbõl kerékpárra szálltak, én annak idején fordítva léptem, ráadásul a biciklizést sem hagytam abba. Szóval a vasútnál látjuk egymást utoljára, megyek a nagy mellényemmel elõre. Folyamatos motivációban égek, új és új sporttársak tûnnek fel a látóhatáron, akiket utol kell érnem. Ez idõvel egyre nehezebb feladattá válik. Letkésen érem be Béla bátyámat, de aztán a tésai úton leszakad. Majd Tésa felé (végre) egy õsz úr mellett is elmegyek, együtt állunk a pontnál. Aztán az éppen a ponthoz való megérkezésemkor induló után vetem magam, ugyanebben a fázisban érkezem a következõ pontra is, az ipolysági kanyarhoz. Itt még nem mentem át a határon (igazából nem is veszi észre az ember, hogy itt határ van, de ez a normális), nagyon jó volt. Mivel kamillás ajakírral kenegettem a számat, elszalasztottam a pillanatot az elõttem haladóra való felzárkózásról, az egyre jobban érezhetõ szembeszél miatt  ezt jól bebuktam. Viszont útközben átmentem az Ipolyon, éppen akkor, amikor gondolkozni kezdtem, hogy hol is lehet a folyó. Idõvel már máson gondolkoztam, például azon, hogy a következõ ponton megvárok valakit, mondjuk az õsz urat és vele megyek együtt, esetleg segítünk egymásnak. Százdon hosszan be lehetett látni a kanyart, többeket is láttam magam elõtt. Szetén végre volt egy igazi emelkedõ, ez nagyon tetszett, de Ipolyszakálloson megszületett fejemben az eretnek gondolat, vonattal megyek haza (illetve Vácra), mert erõsen fogytán volt az erõm. A Dunakanyarban felrakni a biciklit a vonatra, hát, borzasztó perspektíva. Ipolybélen leültem a padra, ettem két uborkát, nem lettem sokkal jobban, pihegtem, az elõttem lévõ elhúzott, már egyáltalán nem törõdtem az utolérésével, megérkezett az õsz úr, egy kicsit õ is kimerültnek tûnt, illetve egy fiatal pár országútival, végül arra jutottam, hogy elindulok, majd utolérnek és rájuk tapadok. Szalka elõtt fogtak be, egészen Letkésig tartottam velük a tempót. Utána csak erõlködtem, ahelyett, hogy rájöttem volna, ez nem fog menni. Rájöttem. De akkor már a végét jártam, úgy elfogyott az erõm, mint ahogy kiöntik a pohárból a vizet. Azon csodálkozom, hogy a célban még képes voltam kommunikálni, pedig a biciklinek a letámasztása is fizikai fájdalmat okozott. Valahogy átvettem a kitûzõt, a kerámiát, de akkor már kezdett szürkülni a világ, befordultam a kocsmába, hogy átveszem a palacsinát, bár egészen pontosan nem tudom, hogy mit akartam, leültem egy székre, de nem hallottam, nem láttam, zúgott a fejem, le kellett feküdnöm (utólag is bocsánatot kérek mindenkitõl, akit megbotránkoztattam felvetett lábakkal az izzadságomban heverészve). Néha kísérletet tettem a székre való felülésre, de újra jött a homály, a harmadik után már kezdtem komolyan aggódni, aztán valahogy rendezõdtek a dolgaim, csak a fáradtság maradt. Nagy nehezen összeszedtem magam, megettem a palacsintát, eltekertem az állomásig, ott is hevertem egy fél órát... Kezembe akadt az itinerem, négy órán belül sikerült teljesítenem a távot. Nem tudtam felhõtlenül örülni.

Egyértelmû volt az útvonal (köszönjük, István, a festést és a szervezést, kitartás). Az Ipoly túlpartján alig jártam, nagyon jó volt erre jönni, de Tésán és még Vámosmikolán is rég jártam. Sok tanulság, szép a Börzsöny innen is.

Túra éve: 2013
olsenTúra éve: 20132013.09.03 07:33:14
megnéz olsen összes beszámolója

szia emberek,az Ipolymente 95 kerékpárral..

Korán ott vagyunk a rajtnál a mûemberrel,Malomvölgyi éjszakai sátrazás az elõzõ nap után,érkezik a nép autóval és vonattal,rendesen vannak. Mindenki a kormánypárt színeiben pompázik,citromsárgában,ami a magyar narancs megfelelõje. Savanyú kép azonban,a Tanú címû filmben foglaltakkal ellentétben,nincs. Miért is lenne,Magyarország jól teljesít,várhatóan mi is azt fogjuk tenni. A feladat mindössze kilencvenvalahány kilométer,két nyelvi közösségben,víz mellett,folyóparton. Az út kerékpárút jellege csak nyomokban lelhetõ fel,de legalább autós forgalom van bõven,ezzel a négykerekû találmánnyal egymás kedvencei vagyunk..ugye? Hatalmas arcok az indulók között,komoly országúti építmények,ezekkel bizony nem gond teljesíteni. Kis túramárkámmal beszégyenkezek én is,elõzõ nap görkoris lány alázott Nagymarosig,de oda se neki,kenem és olajozom,hálótársam is odatartja a magáét,arra is nyomok. Megvesszük a papírt és rajt. Befut a színházas nõ,aki Istvánon örömködött,amíg mi a Malom-völgyön. Kávé az arcba,török megszállás hozadéka,mint a paprika és a paradicsom,ettõl nagymagyarok leszünk és indul az eleje. Letkés,álmos tinilányok hozzák futva a pecsétet,szépek és fiatalok,ezért otthagyjuk õket,és tovalejtünk,majd tovaemelkedünk. Visitor feliratú mesterségesen épített túratársunk kevesli a tempót,lelép elõre .Az út kerékpárútjelzést is tartalmaz,ennek megfelelõ a minõsége és a forgalma,tehát nem tanácsos erre kerekezni,ez magyar hagyomány,félig-harmadig tervezni és alig kivitelezni,a befektetés a tábla lehetett,vélhetõen unijós pénzbõl..vagy mégis? A keresztnél tini lányok barackot osztanak,igen tetszetõs küllemûek és mosolygósak valamennyien,a barackot kóstolom csak..ismerkedek a sótablettával,még nem volt szerencsénk. Popeye köszön,utánpótlást kerekeztet,hogy szokja az árva ezt is,nemcsak a gyalogot. És érkezik a veterán,aki késõbb indult,de a szöszmötölõs,fényképezkedõs társaság neki nem ellenfél. Azért a magyar oldalon együtt tépünk,és Parassapuszta után is soká,fúj a szél,olykor szembe is. A másik oldal kétnyelvû feliratai emlékeztetnek Hont vármegyére,olykor-olykor a nagy magyar térkép is látható..hát itt is?Elhagyom Szetét,a szilva cefrésedik az árokparton,vélhetõen itt nincs kultusza gyümölcspárlatnak. Szakálloson jobbra fordulok,a nyíl irányába,várom a balra fordítót,mert arra lenne dél,de nincs. Lontón a futballcsapat hazai pályán játszik,kerekezek tova,Sikenicáig. Nem ismerõs név és egynyelvû. Térkép elõ és hátraarc. Szakálloson újra felveszem a fonalat. Ipolybél elõtt fiatal pár szenved,defektnek tûnõ baleset,kerékpárbelsõvel segítek,remélem,sikerült beérniük. Az italboltnál stempli és frissítõ is,és az út remek,gyér a forgalom,lehet nyomni. Szalkánál visszatérek,Letkésen megint lenyomnak,és beesek a célba,négyünk közül utolsónak,de láttam Lontót és Sikenicát,õk nem.. Még kioktatást kapok a kerékpárbelsõ elherdálásáért öreg teljesítménytúrástól,de hiába,rajtam nem fog,én már segítek,amíg itt leszek,annyira ugyanis nem fontos az idõeredmény,hogy elnézzem a másikat szenvedni. Az okítás kapcsán gondolom,hogy a rendszerváltás hozadéka az önzésnek ez a foka,hogy csak a teljesítmény,és csak az enyém a fontos,ez oszt bennünket rendesen..de ha elmegyünk egymás mellett,segítségnyújtás nélkül,a francos életbe sem lesz itt egység még külföldön sem. Aludjunk erre,teljesítménytúrázó barátaim,már feküdtem én is a porban,és a segítõ ember csak negyven kilométerrõl érkezett. Tudom,hogy saját felelõsség,és mindenki egy ember,de vannak itt is Terézanyuk és kisebb,egymást segítõ közösségek,és ott a szervezõ is,de léphetek olykor én is,ha van erre belsõ késztetés.Ha nincs,hát nincs,de legyen,ezt szeretném rátok erõltetni.

Ja,remek a túra,gyönyörûek a lányok,minden tuti volt..a százhuszas jelvény ugyan hiányzik..

Túra éve: 2011
biborTúra éve: 20112011.08.08 09:36:08
megnéz bibor összes beszámolója

Ipolymente 95

-Vasfûrészed van? –Nincs, de flexem van! Imbuszkulcs helyett az is megteszi; megszervizeljük vele a letámasztót. Ezzel és némi pillanatragasztóval fel is készültünk a másnapi tt-re.  Reggel a kétkerekûeket négykerekûbe tesszük és a szobi rajthelyszínig lényegében autós rész-bejárást  csinálunk, figyelve hol lesz jó lejtõ, emelkedõ. Nevezéskor megcsodáljuk az országúti szuperbringákat, enyhén szólva kilógnak a sorból a montik. Kicsit aggódva nézem, hogy fogják bírni? De ha a börzsönyi sarat és Drégelyvárt bírták nehogymá’ az aszfaltos sztráda kifogjon rajtuk! Rendezvénykártyának hála nem kell nevlapot töltögetni, vonalkódos címkét nyomnak.

Kellõ virtussal és itinerrel felszerelkezve nekivágok az elsõ kerékpáros ttúrámnak fél tízkor. Szob gyorsan elmarad,tíz perc és Ipolydamásdon vagyunk. A falu után balra az Ipoly és a horgászok, jobbra a Börzsöny amibõl a közeli Nagy- Galla tûnik ki. Letkésig hullámzunk, de inkább az elnyújtott emelkedõk jellemzõek. Letkésen a Stop Sörözõ elõtt tényleg stop. Fél óra alatt elérjük az elsõ pontot.Itt és még jó darabig örülünk a 20 feletti átlagnak: )

Nem is húzzuk az idõt, irány Tésa!Ipolytölgyes és Vámosmikola után a tésai elágnál kezdõdik a sokatmondó nevû  Nyúzó-völgy. Szerencsére nem ez az útvonal, hanem balra be Tésa felé. Az útviszonyok itt inkább minket igazolnak: nyomvályús, kátyús, pocsolyás,kavicsos a bekötõút. Magyarul élvezhetõ : )

Az Ipoly túlpartjáról Ipolyszakállos temploma látszik, oda is megyünk még!A vízmûnél újabb pont, pontban 11-kor. A táv- szint nagyjából egyharmada megvan. Nagyra nõtt, finom õszibarack az ellátmány.

Keményebb felfelé következik az ipolyviski határátlépõ pontig, ahol a 75-ös táv útvonala elválik. Továbbra is felfelé és feltámad a szél, magától értetõdõen szembe. Beérünk Bernecebarátiba, jól körbekerültük a házunk táját!( Kemencét)  Továbbra is fúj a szél és támad a meleg. Nógrád megyében köszönt a tábla, már látszanak Ipolyság házai. Parassapusztánál átgurulunk az üresen álló határbódék közt. Ipolyságon gyorsan elérjük a pontot, vizet töltök. Ez a visszafordító kanyar, a túra legtávolibb pontja.

Tûz a nap, s a szél Murphy törvénye szerint ismét oldalról-szembe fúj. Pereszlény környékén tökéletes minõségû aszfalton hosszabb egyenesen tekerünk, ezt a környéket mintha bringázásra teremtették volna. Százd és Szete környéke hullámzó föl-le, itt próbálkozunk az 50 km/h-s álomhatár elérésével, de csak 45,5-ig lódulunk meg. Szetén aztán vége a jó életnek, kiadós kaptató jön. Bár a szél fúj, nem javít a hõérzeten csak hátráltat. Megállunk, megiszom az összes vizem, majd felcammogunk a domb tetejére ahol Mária-szobros, virágos kegyhely áll. Ipolyszakállosra érünk, a pont a következõ faluban, Ipolybélen van. Az italbolt vasráccsal zárva, ilyen szomorú látványt! Ezen az oldalon nem láttunk egy közkutat sem, a pontõröknél a vízszolgáltatás már elfogyott, a sajátjukból adnak. Hallunk a kerékpározás szesz-tartalmáról is a zárt kocsma elõtt: Szél, Esõ, Szint : )

Ipolypásztó a következõ település, majd okres-t váltunk: lévaiból érsekújváriba. Aztán kiskeszi jön, ahol rokonaim is meglátogatnám, ha volna rá idõm és tudnám melyik házban laknak: ) Sorszámozott gyümölcsfák, újabb megálló alattuk, a nyeregben ülés már elég kényelmetlen. Ipolyszalkára érünk, a kitáblázott Magyar Köztársaság felé fordulunk. A gyönyörûen festett tájház elõtt lassítunk, a túra után ide visszatértünk megnézni. Kreicsi Gábor elõz minket, õ más dimenzióban utazik: ) Áthaladunk az Ipoly hídján és Letkésen vagyunk ahol a reggelrõl ismerõs pontõröktõl ismét megkapjuk a pecsétet.

Tíz és fél km maradt, az útvonal Szobig ugyanaz. Ebbõl az irányból jóval lankásabb, idõnk is van, kényelmesen gurulunk át Ipolydamásdon majd elérjük a nosztrai elágazást ahonnan pár perc és pár méter felfelé a vasútállomásokig és a célban vagyunk. Macikupacék érkeztetnek, az oklevél és MKSZ jelvény mellé választani lehet kitûzõ és hûtõmágnes közül. Kellemesen elfáradva, ki tudja ma már hanyadszor indulunk vissza Letkés felé.Köszönjük a színvonalas rendezést!

Túra éve: 2010
sobriTúra éve: 20102010.09.06 14:55:05
megnéz sobri összes beszámolója

Ipoly-mente 90

Mivel a Börzsöny az egyik kedvencem, ezért különösen szívesen mentem el erre a tt-re. A vonat nem sokkal 9 után futott be Szobra, jópár túratárs jött ezzel a járattal. Sikerült az elsõk között nevezni és elindulni a körre. Ekkor még kicsit szemerkélt az esõ és elég hûvös is volt, de tudtam, hogy ez késõbb csak javulni fog. Szobot elhagyva az elágazásnál balra lefordulva gyönyörû látványt nyújtott, ahogy a köd körbevette  a dombokat, amik között vezetett az út. Ipolydamásdon csak áthaladtam, majd Letkésen már következett is az 1. ep. kedves fogadtatással. Vámosmikoláig egy hosszabb egyenes rész vezet, a falut elhagyva pedig balra kellett letérni a fõútról egy izgalmas mellékútra. A túrán egyébként egész végig nagyon rendben volt az irányjelzés és az ep-ken még kis táblák is voltak kirakva további információkkal. Mindemellett, ha valakinek mégis segítségre volt szüksége (vagy csak késõbb fel szeretné idézni az élményeket), akkor a kis pecsétgyûjtõ füzetecskében részletes leírást is talált az útvonalról. Le a kalappal a szervezõk elõtt! Szóval a kis vadregényes mellékúton ér el az ember a 2. ep-hez, ami Tésa mögött található, de a faluba nem megy be az útvonal. Az út minõség itt sajnos amúgy is elég rossz, de mivel esõ után voltunk telehordta kövekkel és sárral az utat az esõ. Ennek ellenére természetesen megéri erre jönni, nagyon emlékezetes útvonal. Bernecebarátit hátulról közelítettük meg. A faluba beérve balra fordul az ember és nemsokára Parassapuszta következik a határátkelõvel. A 3. ep Ipolyságban várt, itt egy picit hosszabb pihenõt tartottam. Lehet, hogy nem kellett volna, mert valahogy nehezen jöttem bele újra a tekerésbe. A túrán egyébként nincsenek túlzottan hosszú vagy meredek emelkedõk, ennek ellenére nagyon hangulatos az útvonal. Szlovákiában még egy ep volt, Ipolybélen. Csendes vidék ez errefelé, autóval is alig találkozik az ember. Amire nem sikerült rájönnöm, hogy errefelé miért van minden villanyoszlopon hangszóró? Az útunk végig az Ipoly mellett halad, de a folyót magát nem nagyon látja az ember Szlovákiában, inkább a magyar oldalon vannak közelebb hozzá az utak. Ipolyszalkán egy nagy tábla jelzi, hogy hol kell befordulni a letkési határátkelõhöz. Itt még egy gyors pecsételés az 5. ep-n és a reggel megtett útón tér vissza az ember Szobra, a kiindulópontra. Itt még egy kellemes meglepetés ért, ugyanis szert tettem egy kisebb ajándékra a zsákbamacska keretében.

Túra éve: 2009
MúzslaTúra éve: 20092009.08.11 14:27:23
megnéz Múzsla összes beszámolója
Ipolymente 95 – országúti teljesítménytúra

A BTHE számomra elõször 2007-ben tûnt fel, amikor is megrendezték „Olimpiai ötpróba” teljesítménytúrájukat a Börzsönyben. Több ismerõs arcot is felfedeztem az egyesület tagjai között. Aztán úton-útfélen sokat hallottam önzetlen munkájukról. 2008-ban már több rendezvényt is szerveztek/rendeztek, számomra azonban – a kerékpár különös szeretete miatt is - az Ipolymente 95-ös túrájuk lett megcélozva. Nem volt egyszerû az aznapi logisztikám, de õk készségesen a rajt idõintervallumának lejárta után is elengedtek engem.

A múlt évi nagyszerû benyomások és élmények után idén is szerettem volna ott lenni a túrán, ami végül sikerült is. Ritka az a nap, hogy egyszerûen tudjam megoldani az esetleges teljesítménytúrázásomat, így most is „rendezõi” segítségre volt szükségem. Ez abból állt, hogy a hivatalos rajt elõtt már fél órával elindulthattam.

Eleinte nagyon kedvezõek voltak az idõjárási körülmények. A múlt évi 35 fokkal szemben most könnyed 20-23 fok lehetett és egyelõre a szél sem nagyon lengedezett. Ehhez mérten elég hamar elértem az elsõ ellenõrzõ állomást, ahol a személyzet éppen a reggelijét fogyasztotta. Tudtak rólam, így a bélyegzés után gyorsan tovább is álltam, nem zavartam õket a készülõdésben. Az útfelújítások miatt néha sávot kellett váltani, de nem volt komoly akadály. Vámosmikola környékén kezdtem el elõször érezni, hogy bizony van egy kis szembeszél. Hamarosan elértem a Tésai bekötõutat, ami már a múlt évben is nagyon tetszett. Innen szinte egy nyomsávos utacskát kell elképzelni, amely idõnként gyönyörû, árnyas erdõkben vezet, érintve az Ipolyt. Autók csak elvétve járnak errefelé. A Vízmû elõtt hallom hátulról, hogy közeledik egy. Némi lassítás és lehúzódás után jeleznek, hogy õk a Tésai pontõrök. Néhány perc múlva találkozunk ismét a hivatalos helyen. Egy cuki kislánytól kapom meg a bélyegzõt, édesanyjától pedig a fél literes ásványvizet.

Innen kell felmászni a túra legmagasabb pontjára, ahonnan megkapó kilátás nyílik a Börzsöny nyugati gerincére. Mellõzve a 75-ös táv rövidítését jelentõ határátkelõt, lassan beérek Bernecebarátiba. A faluban elkezdek feljebb kapcsolgatni, amikor két, kedves, bicajos lány libben be elém a fõútra. Üdvözlöm õket és már repesztek is tovább. Ekkor még nem tudhatttam, hogy még találkozunk. A fõút itt egy elég hosszan kanyargós résszel vezet el Parassapusztáig, ahol egy erõs balossal fordítva kell visszamenni nyugati irányba. Ezzel be is értem az egykori Hont vármegye székhelyére. Nézegetem a keresztezõdést, ahol a múlt évben volt az ep. de nincs ott senki. Már éppen készülnék egy önkioldós képre, amikor a korábban látott két lány érkezik. Mosolyognak és kiderül, hogy õk a pontõrök. A határõrök által korábban használt üzemi úton vágtak át ide. Kapok egy ropit, készítek egy fényképet és tekerek tovább.

Ezen a részen lett igazán komoly hátszelem. A sebességemet folyamatosan 33-35 között tudtam tartani, de idõnként még a 40 km/h is ment a jórészt sík úton. Itt van az a rész, ahol az Ipoly nem határfolyó. Ugyanis teljes egészében Szlovákiában folyik. Ezt megerõsítendõ, hamarosan át is kelek rajta úgy, hogy nem váltok országot. Kisebb emelkedõk következnek egészen Százdig, ahol egy balkanyarral kiértem a Párkányba vezetõ fõútra. Ez vezet vissza az Ipoly partja mellé.

Elõször egy hosszú, de nem túl nehéz emelkedõ következett. Ropi evésre pont jó volt. Aztán következett az, ami a múlt évben nagyon meglepett. Egyrészt a 12%-os lejtõ Szete felé, aztán pedig az 5-6%-os emelkedõ felfelé, Ipolyszakállosnak. Aki tehát azt gondolná, hogy a folyó melletti tekergés az végig sík, az bizony nagyot fog lepõdni. Én a hegyeket különösen is szeretem, így nem zavart a dolog. Ráadásul a hágó tetején egy gyönyörû Mária kegyhely is van.

Ipolybélben volt a következõ ellenõrzõ állomás, ahol kaptam ismét frissítést meg sok jó szót is. A személyzet már nagyon várta a „váci különítményt” akik – elmondásuk szerint – elég komoly tempóban közeledtek. Némi beszélgetés után nyomtam tovább a pedálokat. Az Ipoly itt megint nagyon közel volt az úthoz, aztán késõbb ismét eltávolodott. Legközelebb már csak Szalkánál láttam, de ott át is keltem rajta. Elõbb azonban egy szlovák srác ment el mellettem, de úgy mintha én állnék. Az is igaz, hogy ekkor már láttam, hogy a hõn áhított vonatom még a vágányzár miatti 10 perccel hamarabbi indulással is elérhetõ lesz, így kényelmesre vettem a tempómat. Letkésen aztán a reggel már megismert pontõrökkel kicsit beszélgettem, akik rengeteg frissítõvel láttak el. Ekkor érkezett meg a három váci srác. Õk nem nagyon idõztek, már indultak is tovább. Bekéredzkedtem a csoportjukba. Még így szélárnyékban is nagyon komolyan kellett mennem, hogy tarthassam a lépést. Ipolydamásd után azért becsületbõl én is elõrementem és végül mi voltunk az elsõ beérkezõk.

Nagyon jól éreztem magam! Remélem jövõre is el tudok menni erre a nagyszerû túrára! Köszönöm a rendezést!

Képek:

Túra éve: 2008
kriszpi76Túra éve: 20082008.08.13 15:37:05
megnéz kriszpi76 összes beszámolója
Gyönyörû napnak ígérkezett a vasárnap, ráadásul, õsidõk óta nem voltam bicajos teljesítménytúrán, a helyszín is a szívem csücske, remek a rendezõgárda, úgyhogy elhatároztam,hogy letekerem az Ipoly-menti 90 teljesítménytúrát.
Reggel korán kelés, betekerés Csepelrõl a Nyugatiba ez is volt vagy 15 km,sebaj,meglett legalább a bemelegítés:))
A Nyugatiban gyors jegyváltás,majd még éppen elcsíptem a 7.40-es vonatot. A kerékpárszállító kocsiban már jópár túratárs várakozott az indulásra,úgy látszik mások is nagyon készültek a túrára:)) 9-re érkeztünk Szobra, ahol már várt minket a BTHE kedves rendezõsége. Gyors nevezés és az itiner felvétele után, még az állomás melleti "Kétkerekû" büfében némi csokimuníciót vásároltam,hogy legyen enrgiám:)) Aztán 9.10-kor drótszamaramra pattantam és elindultam.
Ipolydamásd után csakhamar az Ipoly festõi völgyébe értem a Helembai hegység (Burda) és a Börzsöny között, dimbes-dombos hullámzó úton,bár az emelkedõ kicsit több volt mint a lejtõ de nem volt vészes. Gyönyörû volt a hangulatos Ipoly-part. Késõbb kiszélesedett a láthatár, nyomultam tovább Letkés felé. Az ipolyszalkai elágazásnál már vártak a kedves pontõr hölgyek, megkaptam elsõ pecsétemet.Kis szerelvényigazítás után folytattam utamat. Idõnként egy-egy profi túratárs elsuhant mellettem szuper gépével, de hát, Robi mondásával élve, 6 óra szintidõre fizettem be:))Tekertem tovább Ipolytölgyes,majd Vámosmikola felé. Utóbbinál megálltam kicsit inni,majd haladtam tovább, a továbra is a többnyire kissé emelkedõ úton. Nemsokára elértem a Tésára vezetõ leágazó,utat arra fordultam. Eleinte kis hétvégi telkek,gyümölcsösök mellett mentem,majd a keskeny mûút betért egy csodás erdei környezetbe, kellemes árnyék volt, és nagyon hangulatos erdõ. Fel-le,fel-le ment az út,jócskán megtûzdelve kanyarokkal, de nagyon élveztem, ráadásul ez a rész (Tésa és környéke) még ezidáig "fehér folt" volt nekem,de most felfedeztem ezt is. Ismét közeledve az Ipoly parthoz, hamarosan elértem Tésát,ezt a békés kis eldugott falut, "távol a világ zajától" .A faluba vezetõ bekötõút mellett vártak a pontõrök, pecsételtem, ezen kívül ,müzlit,barackot kaptam (nem a fejemre:)) ) .A gyümölcs nagyon jólesett,be is termeltem hamar. Kicsit megpihentem, a pontõrök ámélkodva nézték a nagy hátizsákom,hogy ezzel megyek,kedvesen felajánlották,ha van felesleges holmim,visszaviszik a célba,amíg megérkezem.De szanaszét voltam pakolva,nem lett volna idõm most szétválogatni a holmikat, megköszöntem a segítséget,de mondtam,hogy majd legközelebb:)) Ez a Tésa és környéke idill csendes békés hely. Összesen 2 autóval találkoztam ezen a szakaszon. Madárdal,nyugalom, fák lombjainak susogása, közel az Ipoly, ez a nekem való hely ez kell most a lelkemnek... A pihenõ után tovább indultam , kiérve az erdõs részbõl,erõsebben emelkedni kezdett az út, majd egy nyílt fennsíkra jutottam ki, jobb kéz felõl a Börzsöny csodás vonulatai "figyelték" utamat. Közeledett az országhatár, mely egy darabon közvetlenül az út mellett volt, elhaladtam az ipolyviski határátlépõ pont elhagyatottnak látszó épülete és nyitott sorompója mellett, majd kicsit feljebb megálltam fényképezni. Egy út melleti határkõnél kicsit átléptem a zöldhatárt,hogy jobb rálátással bírjak a fényképezéshez. A táj megörökítése után, ismét fel a bringára, és továbbmentem Bernecebaráti felé,itt már szerencsére lejteni kezdett az út. Bár rendkívüli meleg nem volt,de a nyílt területre tûzõ nap azért jól "befûtött",nem fáztam... Bernecebaráti után, visszatérve a "fõútra" robogtam tovább Parassapuszta felé, ismét az út melletti határkövek jelezték,hogy közeledem a határátkelõhöz, balról már feltûntek a szlovákiai Ipolyság panelnegyedei és ipartelepei,valamint a vasútvonal. Parassapusztán elértem a 2-es fõutat,majd balra,a határátkelõ felé kanyarodtam, elhaladva a pihenõ kamionok mellett. Feltûntek a határátkelõ komor épületei, de most már elhagyatottan álltak, a schengeni cstlakozás óta megszûnt a határellenõrzés. Átrobogtam a határon, az átkelõ után már Szlovákiában voltam. Kisvártatva a szlovákiai tudnivalókat ábrázoló táblák után máris beértem Ipolyságra (Sahy) , ahol egy keresztezõdésnél vártak a pontõrök. Pecsételtem, majd ismét édességgel,szõlõcukorral,ásványvízzel kínáltak. Jól betankoltam, majd továbbtekertem Pereszlény felé. Szlovákiában jóval gyérebb volt a forgalom és nagyobb a csend,leszámítva néhány õrült autós,meg motoros helyi menõ titánt ,az egyik a pereszlényi országúton szinte "kicentizett" engem,meg az elõttem haladó túratársakat, mintha valamit be is intett volna, de nem láttam pontosan szóval nagy az Isten állatkertje, de ezt leszámítva további incidens nem történt. Innét már csend volt alig-alig volt egy-egy autó, aki volt,az meg szerencsére normálisan viselkedett. A szlovák oldalon jórészt nyílt terepen mentünk, itt már eléggé tûzött a nap, forróságot éreztem, figyelmeztetett is az itiner,hogy hosszan lesz ilyen szakasz, de szerencsére ezúttal bõségesen vettem magamhoz folyadékot. Hullámos-emelkedõs szakaszok után begurultam a Százd (Sazdice) nevû településre, ittam egyet, majd immáron a Párkány felé vezetõ 564-es úton mentem tovább. Azért jólesett látni a bringás bajtársakat elõttem is meg mögöttem is,nem éreztem magam olyan egyedül. Dimbes-dombos úton haladva tekertem, ezúttal bal kéz felõl jó volt látni a túloldalon a Börzsöny fenséges hegyóriásait, melyre egész visszafelé úton jó rálátás volt, szinte teljes nyugati vonulat belátható. Megkapó látvány. Egy klassz gurulással beértünk egy kellemes kis faluba, Szetére (Kubanovo), gyönyörû temploma és gondozott kis parkja van,az itiner is említette. Innét ,ahogy a leírás is mondja a legmeredekebb emelkedõ következett, hajtûkanyarokkal, kiérve a faluból. A "hegytetõn" többen meg is álltak pihenni. Én ismét ittam egyet mert kiszáradtam, és kissé éhes is kezdtem lenni,de úgy döntöttem,majd a következõ pontál eszem. A hegytetõn, egy hangulatos Mária-kegyhely is található,mellette pihenõpadokkal, kellemes hely. Innét kellemesen lejtett az út Ipolyszakállosig (Ipelsky Sokolec), melyrõl tudtam hogy nagy méztermelõ község. A falu után nem sokkal jött a következõ település és egyben ellenõrzõ pont Ipolybélen (Bielovce) a korcsma mellett. Itt is bõségesen kaptunk erõsítõ csokit, többen a boltba is bementek vásárolni. A tartalék és a kapott csoki ,meg egy fényképezés után, ismét nyeregbe szálltam,hogy kicsit begyorsítsak,mivel féltem hogy kicsúszom a szintidõbõl. Átrobogtam Ipolypásztó (Pastovce) és Kiskeszi (Male Kosihy) településeken. Hamarosan távolabb feltûntek a Helembai-hegység vonulatai,majd a megpillantottam Letkés és Ipolyszalka templomtornyait. Éreztem,hogy nagyon melegem van, de az evés erõt adott,gyorsítottam. Ipolyszalkára (Salka) beérve a benzinkútnál bevásároltam egy kis szuvenírt, szlovák csokit meg dobozos Zlaty Bazant sört (naná! :)) ) majd a templom után,balra,a határátkelõ felé fordultam. Az Ipolyszalkát Letkéssel összekötõ határhídon még csináltam pár képet az Ipoly-partról, majd a hídon áthaladva a letkési határátkelõ után újból hazai földön voltam, a szobi országútnál az elágazásnál ismét ott voltak a kedves pontõr hölgyek, megkínáltak jó hideg ásványvízzel, egyben elcsodálkozva õk is,hogy mekkora a hátizsákom:)). Pecsételés után haladtam tovább kiérve Letkésrõl Ipolydamásd felé, a már ismert úton. Itt már több volt a lejtõ visszafelé, ráadásul az árnyék is,hál'Istennek,a hegyek közé beérve. Ipolydamásd után hamar elértem a 12-es utat,Szob felé fordultam,és kisvártatva a célban a vasútállomásnál voltam. 5 és fél óra alatt tettem meg a távot, nem csúsztam ki a szintidõbõl. Gratuláció, kézfogás szép oklevél és kitûzõ átvétele után,még ropival és chipssel is kínáltak,igazán szívélyesen fogadtak. Klassz túra volt,nagyon kellemesen éreztem magam,csodás volt az útvonal, még egyszer nagyon köszönöm a BTHE lelkiismeretes rendezését, a rendezõk,pontõrök kedvességét.

üdv

Krisz

dyanTúra éve: 20082008.08.11 07:34:54
megnéz dyan összes beszámolója
Összefoglalva és elõrebocsájtva: SZUPER VOLT a teljesítménytúra, elismerésem és köszönetem a szervezõknek!

Utolsó pillanatban döntöttem el hogy megyek, mivel elõtte egész héten OKT-n gyalogoltam, a pihenés is csábító volt, de azért mégis felpattantam a drótszamárra. Meg is lett a jutalma, a túrán összefutottam ismerõsökkel, így az még kellemesebb lett.

Az útvonal már régebbrõl ismerõs volt, egy biciklis barátommal ezt mi visszafelé irányba csináltuk meg 3-4 évvel ezelõtt. Már akkor is tetszett az Ipoly-völgye, tudtam hogy fogok még erre biciklizni. Így is lett.

Az ellenõrzõpontok felépítése jó volt, változatosak voltak a két EP-k közötti távok, a kihelyezett tábláknak is köszönhetõen eltévedni nem lehetett. Külön említést és dícsértet igényel az EP-ken lévõ tájékoztató tábla, amely a távolság és szintadatokat közölte a túrázókkal, ez igen jó lelki támasz volt. Az ellátmány pedig maga volt a bõség: én egy szál biciklisruhában és fél liter folyadékkal a kulacsomban indultam útnak, ehhez csak a 80. km után kellett nyúlnom, elõtte mind elég volt amit a túrán kaptam.

Remek kis TT alakult, az idõjárás is kegyes volt, remélem jövõre is sikerül ugyanígy megszervezni, és akkor a mostani 70 ember helyett akár 170 is koptathatja majd az aszfaltot.