Börzsönyi kék (Börzsöny Barátai)

Kiírások:2007 2008 2013
 Túra éve: 2013
Tibet19Túra éve: 20132013.01.22 11:54:12
megnéz Tibet19 összes beszámolója
Börzsönyi Kék

„Az lesz a gyõztes, aki talpon marad

Gátat nem ismer, mindig elõre halad

Nem tartja vissza soha, semmilyen ellenfél

Aki nem fél és mindent túlél „(Ossian)

Elindulsz, pedig jól tudod, hogy nem kellene, hogy küzdelem lesz…

Belevágsz, pedig mostanában nem mentél hosszúkat, ilyen hóban pedig még régebben…

Mégis valami odavisz, talán a kihívás, talán a hétköznap felgyülemlett kínok és bántások. Bizonyítani akarsz nem másoknak, hanem magadnak. Hinni abban, hogy még mindig sok mindent kibírsz és remélni nem ez lesz az utolsó út. Végül is, ami nem öl az erõsít – mondá a Mester :-)

Jól indul a reggel… Szobra már nem lehet az autót átvinni, a rajt elsõ vonata is nélküled indul. A szokásos, az autó Vácon, rajt az utolsó pillanatban. Semmi vész kicsivel kell jobb egy négyes átlagnál.

Igazi tél lett erre a napra, ezt akartad… És hó van, ezt is akartad… Túl jól sikerült, túl sok lett a hó, amíg máshol esett, itt havazott. Már az elsõ métereken látható a Börzsöny ma sem fog viccelni, soha nem adja könnyen magát, a Börzsöny ilyen, nem változik. A táj gyönyörû, fehérbe öltözött. Néha borús az ég, néha a nap kibújik a felhõk közül, hópihék csillogva játszanak, szikrázásuk szinte vakít.

Elfelejthetnéd a kínokat ennyi csoda láttán, de az út nehéz, már az elején. Ösvényeken botladozol vagy keréknyomban jársz lassan, mint egy manöken, közben álmodozol vagy a jövõrõl gondolkozol. Hó, jég, amerre s ameddig látsz. A természet csodaszép, elvarázsol, de alig haladsz, sokszor a minimális tempó sincs meg. A lejtõn próbálsz kocogni, a mûúton gyorsítani. Az erõd fogy, ma sokszoros energiát igényel ugyanaz a mozdulat. A felénél sem vagy és azt érzed ennyi volt, nincs tovább…ez nem neked való. „Olyan törékenyek vagyunk …”

Kiszállnál, de nem engedheted, hogy a társad is ezt tegye. Nemcsak ez az ok… Imádod a Börzsönyt, a küzdelmet és a havat. Tovább mész, beletörõdsz, hogy hosszú lesz az út, nagyon hosszú, és közeledik a véget nem érõ éjszaka. Elõre látod a végeláthatatlan utat magad elõtt, a lámpa fénye a sötétet áthasítva diszkréten mutatja az irányt. Egyetlen reményed marad, hátha az út egyszer könnyebb lesz.

Nem vagy hozzászokva most a hosszú úthoz, már rég átszakítottad a határaidat, nem erõbõl mész, talán már nem tudod miért, talán az utolsó vonatért. Hallod a biztató szavakat, nem érted más miért megy haza, az sem érted miért nem. Benézel egy utat, nem sok, de elég ahhoz, hogy az az utolsó vonat nélküled induljon majd  el Szobról…

Csendes sötétben végre sétálva érsz a célba, a kocsmában félhomály, egy pillanatig alig érzel valamit. Végigpörög a gondolataidban a túra, a hó, a patakok, az alig kitaposott ösvények, a rengeteg elszenvedett perc és persze hó és a hegység hihetetlen szépsége, amiért érdemes :-))

A végszó a romantikus séta a Szob- Vác mûúton éjfél után, és várni a taxi megjelenését.

Elindulnál újra? Vasárnap még talán nem, de ismerem magam, hogy jövõ vasárnap már igen.

Ilyen az ember csak a szépre fog és akar emlékezni, arra hogy végigment. És igen, újra elindul és ott majd eszébe, hogy jut hogy hányszor megfogadta már, hogy soha többet.

Túra éve: 2008
ZeteTúra éve: 20082008.10.14 10:50:44
megnéz Zete összes beszámolója
II: Börzsönyi Kék teljesítménytúra

Fotóalbum a túráról megtekinthetõ itt:

Az évszaknak tökéletesen megfelelõ, maximálisan turistabarát idõben tényleg igazi örömtúrakánt jártuk végig a 60 km-es távot. A reggeli ködös, párás levegõ a délelõtt folyamán eltûnt, így a remek kilátásokat nyújtó pontokon teljes pompájukban tárultak fel a Börzsöny csodás õszi színei.
Igaz, jó korán kellett kezdeni a napot, de az a sok élmény, amit cserébe kaptunk, bõven kárpótolt a fáradtságért. Az erre a hétvégére esõ túrák sokasága ugyan alaposan megosztotta a résztvevõket, de nagyon bízom abban, ez egyáltalán nem szegi a kedvét a rendezõ csapatnak, akik minden elismerést megérdemelnek. Mnden ponton jókedvû pontõrökkel találkoztunk, amit pedig Kemencén kaptunk, azt sokáig nem felejtjük el: a három kedves mosolyú vidám hölgy igazi lakomával várta a beérkezõket. Mindezt elsõsorban azzak tudtuk a legjobban meghálálni, hogy sorban faltuk be a kenyereket, de azért egy emlékfotó készítés sem maradhatott el.

Bernecebarátit elhagyva a Csitári-kerezstnél pedig a község zászlaját is megtekinthettük, amit a pontõr elmondása szerint egyenesen a polgármestertõl kért el erre az alkalomra.

A korán beálló sötétség ellenére az utolsó 15 km-t is jó tempóban tudtuk végigtalpalni, köszönhetõen a kifogástalan jelzéseknek. A célban pedig egy igazi mulatságba csöppentünk, ugyanis ezen a napon rendezték a DióFesztivál-t.

A célban szépen megtervezett oklevelet és szuper, hiúzos kitûzõt kaptunk, a meleg vacsora mellé.

Jövõre, legyen akármilyen évszakban, nappali vagy éjjeli verzióban a túra, ott leszek ismét.

Hajrá!

heinczgTúra éve: 20082008.10.13 08:38:29
megnéz heinczg összes beszámolója
Hello!

Elsõként tettem meg a Börzsönyi kék 60-at és felejthetettlen élményekben volt részem. A túra történetében elõszõr bringával mentem végig, két futó, és egy, szintén kerékpáros társammal. Külön köszönet a nagyszerû szervezõgárdának, mindent akkor kaptunk és ott, ahhol valóban szükség volt rá (fõleg végén a jókora adag Jager :) akik nem jöttek el csak sajnálhatják!
Jõvõre (már izzítottam a bringás és gyalogos túrázó ismerõsõket) biztosan ott leszünk újra, vélhetõleg nagyobb létszámmal!
Börzsönyi kék szerintem ,,lemosta" a Beac maxit (kerékpárral sokkal járhatóbb).
Számomra a túra egyéni Hõse, Tamás barátom, aki a táv felét mezitláb tette meg! A terepviszonyokat ismerve, ke a kalappal elötte!

Jövõre veletek ugyanott!!!

simiTúra éve: 20082008.10.12 18:39:19
megnéz simi összes beszámolója
Annak ellenére, hogy rendszeresen túrázok, nem szoktam beszámolókat írni. Azért nem, mert mindenki másképp éli meg az adott túrát, ami némelyiknek jó és szép és elégedettséggel tölti el, az a másik túrázónál gyenge, silány, miért jöttem el, hatást vált(hat) ki.
Hogy most miért teszem, egyszerû, a tegnap egy fantasztikus, kiválóan megszervezett és lebonyolított túrán vettem részt és borzasztóan sajnálom azokat, akik kihagyták.
Merthogy sokan kihagyták, és nem értem miért. Ragyogó napsütést, szélcsend, 18-20 fok (mit nem adtak volna ezért a Lokomotívosok), új kihívás, hiszen csak most rendezték meg másodjára (és félõ utoljára…), csodálatos tájon futó útvonal, (személy szerint nagyon élveztem a Bánya patak mellett tornyosuló bükkerdõt, kemencei templomot – amit Lajos alkalmi túratársammal belülrõl is megnéztünk- Bernecebaráti erõdtemplomot, Sisa Pista nyughelyét, Sárkány-törésrõl jól látható Magas-Börzsöny vonulatát és még sorolhatnám) elfogadható táv és szintkülönbség, ahol a nagymenõk hatos, a rendszeresen túrázok ötös, de még a kevésbe edzettek is négyes átlagot produkálhattak. És ennek ellenére csupán megalázóan kevesen 33-an indultak, többnyire bakancsosok, 2 bicajos, és 3 futó. Ketten (apa és fia) feladták, de a többiek, ha jók az infóim sikeresen vették az akadályokat (értsd dombokat).
Hálás köszönet a rendezõknek, pontõröknek, és nem utolsósorban a három kedves hölgynek, (akik igazi terülj-terülj asztalkámmal vártak Kemencén - zsíros kenyér hagymával, paprikával, paradicsommal, két fajta lekvár, csokoládé, alma, üdítõ), a kiváló és profi szinten végzett munkájukért, legyen szó szalagozásról, úti programról, vagy az igényes kivitelezett oklevélrõl.
Az már csak hab a tortán (hogy trendy legyek) hogy a megfáradt túrázót egy kupica Jagermaster-rel és virslivel köszöntötték a célban!

Még egy gondolat, talán egy 35-ös táv (Szob-Kemence), és\vagy 25-ös táv (Kemence- Diósjenõ) kiegészítésként segítene a túra fennmaradásán.

pradnyaTúra éve: 20082008.04.24 12:30:11
megnéz pradnya összes beszámolója
Ez a túrabeszámoló nem teljesitménytúráról szó, de mivel érinti a Börzsönyi kéket, úgy gondoltam, talán ide illik.

Akkora paraszt, hogy traktorral sétáltatja a kutyáját

Április elsõ vasárnapján túrázni támadt kedvünk a barátnõmmel. Itt a tavasz, ki a természetbe jelszóval vágtunk neki a tervezésnek. Barátnõm rám bízta az útvonal kiválasztását, én pedig rövid tanakodás után a Börzsöny mellett döntöttem, azon belül a Drégelyvár „meghódítását” határoztam meg célként.

Rendszeres túrázóként úgy gondoltam – így utólag inkább ne gondoltam volna -, hogy a megszokott, és frekventált turistautak helyett egy általunk még be nem járt, és feltehetõen kevésbé forgalmas útvonalon közelítjük meg a várat: a Hontról induló zöld jelzésen elindulva, rácsatlakozva a Börzsönyi kékre fel a várba, majd visszafelé a kék, illetve az abból leágazó kék+ jelzésen le Hontra.

(Drégely várát gyalogosan egyébként legegyszerûbben Drégelypalánkról lehet megközelíteni a piros jelzésen; nem mellékesen ez a Börzsönyt észak-déli irányban átszelõ Teleki 50 teljesítménytúra elsõ szakasza.(Mint utólag kiderült, pont elõzõ nap volt az idei Teleki 50 tt.) Persze autóval is megközelíthetõ, errõl késõbb még szó lesz, de az útvonalat illetõen nem akarok tippeket adni az autós- motoros, terepjárós-kvados kreténeknek.)

Szóval terv készen, barátnõmmel és két kutyánkkal szombaton leautóztunk Hontra, és a 2-es fõút melletti parkolóból elindultunk a hegyeknek a zöld jelzésen. A turistaút kezdetben árnyas tölgyerdõn keresztül kígyózott felfelé a hegyoldalban. A keskeny ösvényen hátrahagyott mûanyag palackokat és sörös dobozokat gyakorlott turista szemeink szinte észre sem vették.

Mentünk-mendegéltünk, majd hamarosan kiértünk egy széles, brutálisan mély kátyúnyomokkal barázdált erdészeti?, mezõgazdasági?, földútra. Szomorúan konstatáltuk, hogy erdõ helyett egy ledózerolt hegyoldalban emelkedik tovább az út, de hát közel a falu, gondoltuk, drága a gáz. Lesz ez még szebb is, reménykedtünk. Lett az még úgy se!

Tovább bukdácsolva a földúton egyszer csak egy traktor hangjára lettünk figyelmesek a távolból. Nemsokára meg is pillantottuk, ahogy a helyoldalon araszol lefelé az úton, felénk közeledve. Találgattuk, mit kereshet ott fenn a dög, hiszen ameddig szem ellátott az erdõ már kiirtva és eltakarítva, és messzirõl nézve úgy tûnt nem igazán szállít semmit sem. Közelrõl nézve sem. Ellenben futott mellette egy igen érdekes kinézetû négylábú, klasszikus példánya a winkleri rendszertanból jól ismert falusi centrumkutyának. Útról leszorítva kínunkban azon poénkodtunk, vajon mi lehetett embernek jele az óvodában…

Szükség is volt a humorra ezt követõen: innentõl kezdve ugyanis – rövidebb-hosszabb megszakításokkal - lényegében hasonló, munkagépekkel, terepjárókkal stb. szétbarmolt, kátyús, erodált, néhol sártengerré, másutt tavacskává átalakult földúton haladt a zöld, majd a kék jelzésû túraút egészen a vár aljáig. Kedélyállapotom a tájjal együtt változott: a kezdeti izgalmat felváltó bizakodást hamarosan önvádaskodás, majd végül letargia követte, szótlanul bandukoltam barátnõm elõtt (egymás mellett gyalogolni a keréknyomokban gyakorlatilag lehetetlen volt), egyetlen remény maradt: a vár, a csend, az egyedüllét, és a hegytetõrõl elénk táruló panoráma kárpótolni fog minket az út megpróbáltatásiért.

Kétszeresen is tévedtem:

Döbbenet No.1.:

A vár elõtt kb. 1-2 km-rel (a Sárkány-törés elnevezésû sziklaalakzatot követõen valahol a Kecske-bérc környékén) a kék jelzés 1-2 km hosszan szürreális tájon vezetett át. Egész hegyoldalnyi tarvágás, keresztbe kasul vezetõ dózerutak, szanaszét hagyott olajoskannák, nejlonszatyrok, mûanyag üvegek stb. Nem kommentálom, beszéljenek helyettem a képek (http://magya-rugar.blog.hu/2008/04/25/title_27979), amiket ott készítettünk, nehogy az a vád érjen, hogy eltúlzom a dolgokat. Mindez már nagyjából 400 méter magasságban, ember lakta vidéktõl jó messze, a világtól elzárt területen, a nemzeti park kellõs közepén, a gyönyörû fekvésû Drégelyvár bejáratánál, a Börzsöny egyik kiemelt túraútvonalán (börzsönyi kék)!!!! Hát persze, hogy egy kicsit túlzok, bocs!

Még most is a hatása alatt vagyok annak, amit ott tapasztaltunk. Ha azt mondom, alig vártuk, hogy kievickéljünk onnan, és felérjünk a várba, akkor nem mondok semmit.

Döbbenet a négyzeten:

A várba felérve szolid, Visegrádi vár léptékû embermennyiséggel, és egy kisebb bevásárlóközpont parkolójában megszokott mennyiségû gépjármû-állománnyal találtuk szembe magunkat.

Ki az a baromarcú – üvöltöttem volna bele szívem szerint a gyönyörû tájba -, aki képes ide autóval feljönni!, ha nem vettem volna észre a bomba- és/vagy kábítószerkeresésre kiképzett foxit kísérõ adóvevõs, öltönyös testõrséget, akik nyilván nem a török elleni védekezésre készültek. Tévébõl ismerõs arcot viszont nem sikerült felfedeznünk. Ekkor más sietõsre vettük a dolgot, suttogva-suttyomban megettük csúcscsokinkat, megittuk csúcssörünket, és húztuk a csíkot. A vár bejáratánál még fültanúi voltunk egy feltûnõen ápolt ruházatú párocska beszélgetésének: lány panasza fiúnak, miért nem üzemel itt büfé, úgy mint Visegrádon. Már anyázni sincs kedvem, csak el innen, gyorsan jó messzire, vissza se nézve….

Utóiratok:

1. Túránk során – a vár környékét kivéve - egy lélekkel nem találkoztunk, nem csoda, az utolsó ember, aki elõttünk ezen az úton végigment, feltehetõen örökre szögre akasztotta túrabakancsát.

2. A visszaúton csodával határos módon megtaláltuk a kékbõl leágazó kék+ jelzést, frissen festve! Párszáz méter után még mindig van jelzés, igaz a régi, kb. 10-20 éves felfestéssel. Aztán semmi. Jelöletlen erdészeti dózerutakon, fakitermeléseken keresztül ereszkedtünk le a parkolóban hagyott autóig.

3. Másnap a gyors felejtés érdekében ellátogattunk a Selmeci-hegységbe, a Poèúvadlo-tó (megrögzött revizionistáknak: Bacsófalvi tó) partjára kirándulni. Ajánlom mindenki figyelmébe!

Túra éve: 2007
kekdroidTúra éve: 20072007.06.10 23:27:49
megnéz kekdroid összes beszámolója
Börzsönyi Kék

Még tavaly, a rendezõ egyesület honlapján figyeltem fel a Börzsönyi Kék jelzés útvonalán rendezendõ teljesítménytúrára. Felvontam szemöldökömet, ugyanis már régen végig szerettem volna járni ezt az utat, de sem túramozgalom, sem teljesítménytúra nem volt kiírva rá és valahogy mindig eltolódott az ügy. Most azonban itt volt a kiváló lehetõség, nem volt szabad elmulasztani. A Börzsöny kevésbé ismert helyeit köti össze az útvonal, Diósjenõtõl Szobig, mintegy "kikerülve" a Magas-Börzsönyt, ettõl függetlenül csodaszép útvonal, némi tájékozódási kihívással (bár ezt a szalagozás megoldotta, mi legalábbis nem tévedtünk nagyon el).

A túra napján a villamoson az éjszakai élet megfáradt törzsközönségével együtt (némelyikük kinézett 16 évesnek is, bizony) robogok a Nyugati pályaudvar felé. Az állomás csarnoka a nyugalom és béke világát nyújtja az utca után, örülök, hogy kiléphetek a városból, el a "pörgõs" élettõl. A vonaton nem sikerül aludnom, allergiás roham segít az ébrenlétben. Váctól Vajonmerre és párja sporttársakkal utazom, beszélgetünk, így a közel egyórás út egész rövidnek tûnik. Nem így a sor az állomás várójában, ahol nevezni kell a túrára. Találkozom egy régi ismerõssel, Jenõvel, együtt megyünk végig a távon, késõbb kiegészülve a Lemaradáson megismert sporttárssal, Péterrel. A nevezés egész gyorsan halad, igényes itinert kapunk, útleírással, táblázattal az útvonalról, valamint egy nagyon összetolt szintmetszettel.

Indulunk, a faluból kiérve Vajomerrééket látom ellépni, nem is találkozom velük a célig. Az elsõ pocsolyánál rögtön eszembe jut, hogy sokmindenre felkészültem fejben, de a sárra nem. Pedig sár az volt, nem is kevés, errõl a cipõm tudna rengeteget mesélni, ha hagynám :). A kék jelzés néha felbukkan, ahol nem, ott szalagozás segíti utunkat, egy helyen kék szalag is van, az nem jó nekünk, szerencsére útitársam észreveszi a megbújó jelzést. Felfelé megyünk sokat, rövidesen észreveszem azt a helyet, ahol egyszer kegyetlenül eltévedtem, most erre nem kerül sor. Elérjük a Szondi-kulcsosházat, elhagyatva, egyedül szomorú látványt nyújt a ház az erdõben. Nem sokáig töprengünk az ügyön, emelkedik az út, fogy a lélegzet és közben lassan, de biztosan melegszik az idõ. A drégelyvári turistaút-csomópont után az elsõ ellenõrzõponton pecsétet kapunk, megismerem, irattári iktató bélyegzõ, egy fél nyáron át hasonlókkal foglalkoztam.

Lefelé kell menni egy kicsi, utána megint felfelé, hullámvasút visz hosszasan, közben, a nyílt részeken rálátni a Magas-Börzsönyre dél felé, megpróbálok találgatni, melyik lehet a Nagy-Mána, a Pogányvár gerince, de aztán rájövök, hogy még nem is azokat a hegyeket látjuk, azok egy fokkal bentebb vannak. Néha elmegyünk egy oszlop mellett, valakinek a szõlõje, valaki másnak a földje. Az ellenõrzõponton a barátságos erdész elmondja, ezek afféle emlékek a múltról, régi idõk embereirõl mesélnek, egy eltûnt korból. Továbbhaladunk, nyílt terepen, enyhe lejtõn visz az út, megint oszlopokat hagyunk el. Az út itt jól követhetõ, a minõségével sincs semmi gond, egyre jobban kezd lejteni. Elõttünk az Ipoly völgye terül el és nemsokára bejutunk Bernecebarátira. Átkelünk a falun, közben találunk egy nyomóskutat, mosakodni, inni kiváló lehetõség.

Kifelé menet utolér Péter, akivel egészen a Koppány-nyeregig együtt túráztunk. Továbbsétálunk Kemencére, van egy nagyobb nyílt szakasz, egész hamar túljutunk rajta, be a falu fõútjára. Az ellenõrzõponton - az Idõsek Otthonával szemben - kisebbfajta terülj-terülj asztalkámmal fogadnak, kedvesen kínálnak csokival és kenyérrel és innivalóval. Az utóbbiból jó sokat vételezek, elvégre Nagybörzsönyig nem várható megbízható vízvételi lehetõség. Az egykori vármegyeszékhelyt ismerõs úton hagyjuk el: erre kell menni egy bizonyos téli, éjszakai túra rajtjába, most, nappal sokkal barátságosabb a környék, szép a kilátás a környezõ hegyekre. Elérjük a börzsönyi fõalappontot, elkanyarodunk a kisvasút nyomvonala felé, ezt követjük igen-igen hosszan. Az ideiglenes végállomást már látszik, hogy nemsokára a Vilati üdülõig viszik (ha már nincs ott), fentebb már nem ilyen rózsás a helyzet, a patak áradásának az erejét szinte el sem tudom képzelni. Néha átkelünk egy patakon, néha bele is lépek teli talppal.

A Hamuháztól megint ismerõs a terep, elhagyjuk a vasutat, megkezdjük a túra legmagasabb pontjára való feljutást. A völgy alattunk és a hegyoldal fentebb mellettünk szédítõ látványt nyújt, de közben figyelni kell az útra is. Néha megbotlom, belegondolok, hogy jó lenne a bakancs, aztán az is eszembe jut, hogy a bakancsban már régen megfõtt volna a lábam, már csak tálalni kellene. Hirtelen elérjük a tetõt, innen le kell jutni Bányapusztára. Ez a lejutás némi dzsungelharccal kezdõdik, egy bokagyilkos lejtõvel folytatódik és egy romos kerítésen való átkeléssel ér véget, itt vár a pontõr is. Egy erdészeti UAZ hátrál elõlünk, biztos megijedt, pedig igazán nem akartuk megfogni. Lejtõ után kis emelkedõ következik és a piros jelzés becsatlakozása után már kérhetjük is a pecsétet a Bogár-kert pontõreitõl, itt ásványvízzel kínálnak, megköszönjük, elfogadjuk.

Nagybörzsöny hangulatos kis település, egy padnál megállok egy kis zoknicserélõ szünetet tartani, közben túratársaim megcélozzák a fagyizót, rövidesen én is követem õket. A fagyi után egy alapfokú utcai csapkezelõi tanfolyam elvégzésével tudunk vizet tölteni és megint mosakodni is. Ez utóbbira nagy szükség van, a hõségben szépen olvad az aszfalt is. A faluból kijutva egy aszfaltútra térünk, nagyon sokáig kell követni, ráadásul közben emelkedik az út. Ez az emelkedõ azonban csak a bevezetése a Koppány-nyeregre felvezetõ ösvénynek, amely egy rettenetesen izzasztó út. Közben jelzésfestõkkel találkozunk, felújítják ezt a szakaszt, jó munkát kívánunk nekik. Egy jobb minõségû földúton gyaloglunk végül fel a nyeregbe, itt is kapunk pecsétet. Péter itt ellép, futva megy be a célba, meghagy egy telefonszámot, hogy majd hívjuk fel, amikor Szob elõtt járunk.

Kis pihenõ után szépen továbbutazunk gyalogszerrel, lefelé. Gyönyörû a táj, ráadásul az idõ is enyhül egy kissé. A lába viszont mindkettõnknek fáj, nekem a talpam, Jenõnek a csonthártyagyulladása kezd elõjönni. Ettõl függetlenül még mindig erõs tempót diktál, néhol alig gyõzöm követni. Egy utolsó emelkedõ van még hátra, a Nagy-Galla aljára kell feljutni. Ennek a sikeres megtörténtét két kód felírásával ünnepeljük, az egyik öt pötty és egy (talán) BKT betûsor, azt gondoljuk, ez a pont. Egy kanyarral odébb meglátjuk a túra igazi pontját, AIR van írva valami címkékre, kis pihenés még jár a rendes kód felírása után. Szinte végig lejtõ, szép utat járunk be az egykori kisvasút egyik szárnyvonalának töltéséig, egy idõ után útitársamnak tûnnek fel a nyomvonal jellegzetességei. Egy elágazást nézünk még félre az országútra való kijutás elõtt, de voltaképpen csak legfeljebb 600 métert teszünk bele a távba.

Átkelünk a szépen épülõ új kisvasúton, egy utolsó emelkedõ visz minket a Sukola-keresztig, sajnos valami gond van az autóval, így nem tudják felhozni a frissítõpontot. Pecsétet azért kapunk, majd az utolsó szakaszra térünk rá. Ez nem a legszebb emlékeket hagyja bennem, nehezen járható, kényelmetlen köves úton trappolunk le, a volt téesz elõtt telefonálok, Péter pedig, aki közben teljesítette a túrát, cseresznyével kínál, lévén ott lakik a turistaút mellett, arrafelé, ahol az bemegy Szobra, ezúton is nagyon szépen köszönöm :).

Szobon még besétálunk a vasúthoz, de a cél nem az állomáson van, hanem egy épülettel arrébb, itt mindenféle enni-innivaló jár mindenkinek, valamint a díjazás, egy nagyon kedves rendezõtõl. A Börzsönyi kék a nem mindenhol egyszerû követhetõség ellenére egy nagyon szép túra, korrekt és kedves rendezéssel. Gratulálok mindenkinek a teljesítéshez, köszönöm útitársaimnak a társaságot - és a navigálást, valamint a rendezõknek a túrát!

csibaTúra éve: 20072007.06.10 13:48:15
megnéz csiba összes beszámolója
A Börzsöny talán az egyik legszebb hegység Magyarországon, így nagyon vártam már ezt a túrát. Elõtte a Kinizsin voltam utoljára, de hát az rendesen ki kell pihenni:)
Másodmagammal vágtunk neki reggel Diósjenõrõl, és meglepetésemre nem voltunk annyian, mint ahogy képzeltem. Bár igaz ahogy megtudtam a szervezõktõl ez volt az elsõ Börzsönyi kék túra, így nézve meg azért egész szép számban gyûltek össze az indulók. Az idõ is irdatlan meleg volt végig, ami rendesen ki is vett belõlünk.
Induláskor Diósjenõn még bevásároltunk ezt azt, majd ezután sikeresen eltévedtünk, mert nem tértünk le a kéken jobbra. Gondoltuk, ez is jól kezdõdik:) Szerencsére nem volt sok plusz, és pár perc múlva már rajta is voltunk a kéken. Irány Drégelyvár felé. Az elsõ kilométerek elég izgalmasak voltak. A hét eleji esõzések rendesen meglátszottak. Lényegében óriási tócsákat kellett kerülgetni, vagy épp átugrani felettük. Szalagozás jó sûrû volt, itt eltévedni nem lehetett. (késõbb volt egy két olyan rész ahol sikerült megint eltévedni, mert nem vettük észre, hogy a kék letért, és szalag sem figyelmeztetett erre. Viszont sok helyen meg tele volt szalaggal, ahol meg volt normális jelzés. Jövõre talán kicsit jobban oda lehetne figyelni a szalagozásra). Aztán az elsõ kb 5km után megtörtént az, amit nagyon nem szerettem volna, fájdalom a jobb térdemben. Úgy látszik a hosszabb pihenõ a Kinizsi után nem volt elég. De nem akartam feladni, és szerencsére azért nem volt olyan erõs a fájás, bár Kemencénél erõsen gondolkoztam azon, hogy kiszálljak. Végül is elérkeztünk Tábor - tetõhöz, ahol megkaptuk az elsõ pecsétet. A második ep-ig lényegében együtt haladtunk egy másik emberrel, aki nem kicsit megszállott:). Egész jól telt minden, a térdem sem fájt annyira, csak ne lett volna olyan meleg. Csitári - keresztnél újabb pecsét, majd irány Kemence felé, ahol egy hosszabb pihenõt terveztünk, meg én a kiszállást:). Bernecebarátin áthaladva igénybe vettük a kutak nyújtotta szolgáltatást. Nagyon jól esett a hideg víz. Majd feltûntek Kemence házai, és elérkeztünk a 3. ep-hez. Kaja, innivaló, csoki nagyon jól esett amit adtak, és itt megpihentünk kb egy fél órára. Valahogy megpróbáltam rendbe hozni a térdemet, és végül is úgy döntöttem, hogy folytatom. A pihenõ jól esett, és a fájdalom is csökkent. Egy nagyon szép rész következett végig a Fekete - völgyben, majd fel a Pintér - bércre. Talán ez volt a túra alatt a legnehezebb rész, de végül is felküzdöttük magunkat. Innentõl már hárman mentünk egészen a végéig. Bányapusztán megvolt a következõ ep, de elõttem még akaratunkon kívül pózoltunk a fotósnak. A következõ ep az valahogy kiesett, de az igazoló füzetben ott az aláírás, szóval voltunk ott is:) Hamarosan feltûntek Nagybörzsöny házai. Itt betértünk egy kocsmába és ittunk meg pihentünk. Majd irány a Koppány - nyereg. Itt is mászni kellett azért rendesen, fõleg az a rész volt nehéz, amikor a kék jelzés a nyereg elõtt kb 1 km-el letért az erdészeti útról. Meglett a 6. ep is, majd egy kis regenerálódás után, átmászva a kerítésen indultunk tovább lényegében már fõképp csak lefelé. Itt is volt Nagy - Galla - aljáig egy két eltévedés, de nem láttunk szalagokat. Végül is sosem kellett sokat visszajönni, mert szerencsére mindig idõben észrevettük, hogy rossz úton megyünk. Majd megtaláltuk egy fa törzsén a három betûs jelszót és örültünk, hogy már csak egy szûk 10-es van hátra. Lassan kezdett sötétedni, legalább is az erdõben már néha kellett a lámpa. Azt hiszem nálam valahol itt állt be az a pont, hogy már nem érdekelt semmi, csak mentem, és követtem a többieket. Azt hiszem a térdem, meg a iszonyat meleg idõjárás hozta ki ezt belõlem. Közeledtünk Sukola - kereszt felé, de az valahogy sosem akart közelebb jönni. Mindig azt hittem, hogy már itt lesz, de sosem volt ott. Végül is feltûnt az utolsó ep, és én már nagyon örültem, hogy csak egy 3km van hátra és bent leszek. Fõleg, hogy a térdem egészen helyrejött, vagy lehet, hogy csak megszoktam a fájdalmat, és már nem éreztem, meg nem érdekelt. Innen már csak egy gyors leereszkedés volt hátra, nem épp a legkellemesebb úton, és nem épp a legkisebb tócsákkal. De feltûntek Szob házai, és nagyon boldog voltam. Itt még utolértünk egy pár embert, és sec - perc alatt bent voltunk a célban. Ahol rögtön hozták a virslit, asztalon kint volt 3 féle innivaló, szóval csuda jó volt.
Összességében egy nagyon jó kis túra volt. Köszönet a rendezõnknek az ennivalókért, innivalókért amiket adtak és magáért a lehetõségért, hogy kijöhettünk egyet túrázni. . Talán a szalagozás lehetett volna jobb, meg ne lett volna ilyen meleg (bár ezen nehezen lehetett volna változtatni:) )