túra éve: 2010
Görgey Artúr, Batthyány Lajos, Fézler Balázs EmléktúraTúra éve: 20102010.02.16 17:29:45
Görgey 50

Pilis – Visegrádi –hg. (48,8km/1980m)

Eddig 2 alkalommal jártam a Pilisben – nyáron és õsszel -, de mindkétszer teljesen megbabonázott. Így már decemberben elhatároztam ennek a túrának a teljesítését, szerencsére Czigót sem kellett sokat gyõzködni. Nagyon rég volt már olyan túra, amit ennyire vártam volna, és amelyiknél még a hajnali fél 5-ös kelés sem okoz problémát. Tudtam, hogy nem lesz könnyû, tudtam, hogy a sok szint és a hó nem fog hazudni, na de hogy ennyire…

1. rész: Esztergom – Pilisszentlászló (lelkesen és vidáman)

A túra Esztergomból, a Babits emlékházból indult. Nevezés után érdeklõdésünknek megörülve kaptunk egy kis idegenvezetést a nemrég kialakított házban. Nagyon hangulatos volt, szívesen maradtam volna még, de az idõ sürgetett, így elindultunk. Rögtön felfelé vettük az irányt, kb 2,3 km-t és 263 m szintet megtéve a PZ elágazásnál lévõ Mária-oszlopig. Itt a pecsét mellé nagyon finom csokit kaptunk. Ezután egy kis lejtmenet következett, ugráltunk a néhol térdig érõ hóban, mint a bakkecskék. Elértük a Z-t, megnéztük a Fári-kutat, majd egy mezõ mellett mentünk és csodáltuk a távolban magasodó hegyeket. Kb. 2,5 kilométeres kellemes séta után beértünk az erdõbe a P jelzés emelkedni kezdett. A túrán elõször (és nem utoljára) volt nagyon nehéz a hóban közlekedni, mert itt nem egyenletesen taposták le elõttünk, mindemelett ezen a nem egész 1,5 km-en 200 m szintet kellett legyûrni. Nagy lihegve elértük a pontot, ahol is felkészítettek bennünket, hogy még csak most jön a fekete leves. A pontõr igazat beszélt: félméteres hóátfúvások, és nagyon nehezen járható terep volt a jellemzõ a Pilisszentlélekig vezetõ 10 km-re. A hónak olyan állaga volt, mintha búzadarában lépkedne az ember, csak fötörtünk de alig haladtunk. Hozzáteszem, habár fáradtam, de itt még jól tûrtem a terep okozta megpróbáltatásokat, annyira feldobott voltam, hogy újra a Pilisben lehetek.
A falu határában észrevettem, hogy elveszítettem az itineremet, de szerencsére utolért két sporttárs, akik megtalálták. Az ellenõrzõpont a pilisszentléleki falumúzeumban volt, ahol innivalót kaptunk, pogácsát és ropit.

2. rész: Pilisszentlélek – Dobogókõ (az elsõ mélypont)

Amikor a pilisszentléleki ponton tudatosult bennem, hogy eddig mindössze 17 km-t mentünk közel 5 óra alatt, teljesen megzuhantam. Hirtelen eltûnt a lelkesedés, csak arra tudtam gondolni, hogy elõttünk Dobogókõ és még több, mint 30 km-nyi küzdelem a hóval. A legbénítóbb az volt, hogy nem saját hibánkból jöttünk ilyen lassan, hanem ez a tempó a nagy hóban tett maximális erõfeszítés „eredménye” volt. (Mindezek tetejébe, másodszor is – immár végleg- elhagytam az itineremet. No comment:) Dobogókõre felfelé 5,8 km-en 420 m szint volt. A félig-meddig kitaposott, de keskeny ösvényen csak lassan haladtunk elõre. Felfelé érve az idõ egyre cudarabb lett. Elõbb csak köd, majd szél, ami idõnként heves lökésekkel csapta a havat és a jégdarabokat a fákról az arcunkba. Végre elértük a pontot, ami a Turistamúzeumban volt. Itt túl voltunk a táv kb. felén és a szint kb. 2/3-án. Gyors pecsételés után hamar továbbindultunk, innen kezdõdött a túra könnyebbik fele.

3. rész: Dobogókõ – Hegy-tetõ (újra visszatért az életkedv)

Ahogy Dobogókõrõl elindultunk, szintben nem sokkal lejjebb érve már sokkal barátságosabb idõjárás volt. A P∆-ön haladva óriási élmény volt a túrabakancson való síelés :). A Királykúti-nyereg után már a terepviszonyok is jelentõsen javultak, hála az elõttünk elhaladó 25-ös távnak. Sikárosig könnyed sétával jutottunk el, és még beszélgetni is volt erõnk :) További pihentetõ sétával gyönyörû, és könnyen járható ösvényen jutottunk el Pilisszentlászlóra. A falu „hivatalában” volt a pont. Itt rövid szünetet tartottunk és egy tábla csokival próbáltuk pótolni energiáinkat. Ücsörgés közben kényelmes körülmények közt átnéztük a hátralévõ útvonalat, majd útnak indultunk. Rövid kaptatóval felértünk a Hegy-tetõ nevû ep-hez, ahol forró boros teával és csokival vártak bennünket az odafagyott pontõrök. Szerencsénkre Andrással, a 2. ponton strázsáló rendezõvel itt találkoztunk, kitaláltuk, ha bírjuk vele az iramot vele megyünk. Így vele tettük meg a

4. részt: Hegy-tetõ – Visegrád (mélypont 2.)

A Pap-rétre vezetõ úton indultunk, majd a K jelzésen hullámoztunk le a rétre. A Vízverés nyeregnél létrán kellett átmászni a kerítésen, majd egy emelkedõs rész után egy szélesebb útra értünk. Soha véget nem érõ hullámvasutazással értük el a Görgey bércet. A Görgey-bércrõl már csak 2 km volt a célig, felemelõ érzés volt belépni az iskola ajtaján. Azt gondoltam, hogy ez a hátralévõ kb. 12 km már szinte semmi, pikk-pakk bent leszünk. Az elsõ pár száz méter után rájöttem, hogy tévedtem. Azt hiszem túrázó pályafutásom legdurvább mélypontját éltem át ezen a rövid szakaszon. Ezt nehéz leírni, hogy miért dobja le az ember agya az ékszíjat, miért érzi úgy, hogy õ erre már nem képes. Tudom, hogy nekem nagy ellenségem a hó. Pszichésen (meg fizikailaig is) teljesen kikészültem attól, hogy mennék, de nem tudok jobban haladni. Tipegek a keskeny ösvényen a porhón, mint egy pingvin, néha már nem tudom koordinálni a mozdulataimat és egy egy rossz lépés után combig merülök a hóban. A többiek is el-elhúznak, majd mindig bevárnak, zavar, hogy nem tudom tartani a tempót. Mindig azt hiszem, most már itt lesz a pont, na most, na most, de egyszerûen soha nem akart eljönni. A hóátfúvások ezen a szakaszon sem kíméltek, hideg szél fújt, majd a ponton közölték, hogy elment az utolsó busz is…

Összegezve szép túra volt,- örülök, hogy a téli arcát is megismerhettem a Pilisnek- de nagyon nehéz is. Sokan fel is adták, amit nem csodálok. Így kipihenve egyáltalán nem bánom, hogy elmentem és végigcsináltam, a nagy küzdelmek edzik a jellemet állítólag :) A szolgáltatások, a jelzések és a szalagozás is rendben volt, a menetlevélhez viszont jó lett volna egy térképvázlat is. Szerencsére mi vittünk, de néha bizony kicsit meg lettünk volna lõve nélküle. A pontõrök és a célban is mindenki barátságosan fogadott. Köszönjük Andrásnak az utolsó szakaszon való húzást, és Beugró lánynak a fuvart Pestre!

A Budai-hegység távoli csúcsaiTúra éve: 20102010.01.05 01:32:21
BHTCS 2010, avagy egy méltó évkezdés

Már december elején kinéztük ezt a túrát a magunknak, mondván „kell egy kis izgalom”. Helyismeretünk elég hiányos, ami a Budai hegységet illeti: egy tt-t és két rövidebb barangolást leszámítva nem sokat jártunk még ezen a tájon, így különösen izgalmasnak ígérkezett ez az éjszaka. Már hetekkel a túra elõtt a térkép fölé görnyedve ismerkedtünk a felkeresendõ csúcsokkal és tervezgettük az útvonalat. Aztán eljött a várva várt nap. Indulás elõtt eszmecsere arról, hogy mi a”jobb”: a szél vagy a hó. Én a szélre szavaztam, Czigó a hóra. Nesze nekünk, mire Nagykovácsiba értünk, mindkettõnek „örülhettünk”. A rajtban már izgatott hangulat uralkodott, mindenki a térképet bújta. Az elõnevezésnek hála megúsztuk a sorban állást. Indulás elõtt még mi is átbeszéltük az útvonalat, és megörültünk, hogy a meglepi csúcs nem túl nehéz. Gyors méricskélés után 18:45-kor indultunk. A Felsberg felé kezdtünk. Nagykovácsiban elbizonytalanított párszor a legrosszabbkor eltûnõ zöld jelzés, de hát kellett a bemelegítés, hogy késõbb minden olajozottan menjen:) A zöld jelzésen haladtunk, amelyrõl a zöld romjelzés után kanyarodtunk le, a hegyet könnyen észrevettük. Nagyon jó ötlet volt a piros jelzõfény! A kilátás gyönyörû volt Solymárra.
Ezután gyors rövidítéssel a kéken találtuk magunkat, majd a hosszabb de biztosabb utat választva a kék keresztig ezen haladtunk, ahonnan bemértük a Kálvária dombot. Az elsõ rossz próbálkozás után másodjára sikerült feljutnunk :)
A Hosszú-erdõ-hegy felé a kéken lefelé elég zúzós volt a lefagyott meredek lejtõ, aztán a hegyre föl sem volt egy sétagalopp. A csúszós sziklák meg a keskeny ösvény elég veszélyesnek bizonyultak, óvatosan haladtunk. Azonban még éjjel is feltûnt, hogy mennyire gyönyörû helyen járunk, meg is fogadtuk, hogy ide nappal mindenképp visszajövünk. A bicikliprizmás jelzés nagyon jól követhetõ volt, finom volt a tea fönt a ponton.
A biztonságos keleti oldalon mentünk le, Remeteszõlõsig könnyû volt az út. A buszmegállóban a szilveszteri pogácsa maradékait fogyasztva összeverõdtünk két túratárssal, akikkel a Fekete-hegyig mentünk. Ez volt a legnehezebb átmenet, gyakran került elõ a térkép meg a tájoló, de együttes erõvel átverekedtük magunkat a jelzetlen utakon. A Fekete-hegyen finom jégbe fagyott süti és Fekete-hegyi bölcsesség :) volt a szolgáltatás. Egy kedves túratárs valami frankó térkép alapján elmagyarázta az Ilona-lakhoz vezetõ utat.
A következõ ponthoz, már újra ketten tapostuk az egyre nagyobb havat. Nagy-Kopasz elõtt beiktattuk a Tarnai-pihenõt, ahol a felborult és hólepte karácsonyfa (nagyon klassz volt, kár, hogy a szél erõsebb volt nála) alatt nem találtuk meg a bélyegzõt, de egy szaloncukorpapírt eltettünk bizonyítéknak :) Ez volt a túra egyetlen szakasza, ahol már jártunk. Rövid nosztalgia után irány a Nagy-Kopasz, ahova nem volt feladat föltalálni. Itt kezdtünk már „kicsit” odalenni, magunknál jobban már csak a pontõrt sajnáltuk:).
A következõ nagy próbatételünk az Ilona-lak megtalálása volt. Biztos ami biztos, a lehetõ legtovább a jelzésen haladtunk. Sokat segítettek a lábnyomok, ennyi ember nem tévedhet, gondoltuk :). Persze azért néha ránéztünk a térképre is. Hosszú és nyomasztó erõltetett menet volt, az erõnk és az idõnk is fogytán volt. Ilona-lak végre egy jó infrastruktúrájú pont, kellemes meleg fogadott, forró tea és bejgli. No meg utólag is köszi a pontõr srácnak a gigantikus méretû szendvicset :)!
A Meszes-hegyig egy négyfõs társasággal haladtunk. Az egyiküknél gps volt, pihentetõ volt végre nem állandóan a térképet bámulni. Õk is kimerültek voltak már, a beszélgetés már csak az útirányra korlátozódott. A Meszes-hegyre egy rövid, meredek kaptatón mentünk föl, ahol körülbelül a Himaláján éreztem magam, már ami az idõjárást illeti. Czigó szerint, ha létezik pokol a földön, akkor az csak is ez lehet (ez az elmélet a Perem-hegyig tartotta magát) :). Gyors pecsét az iszonyú szélben, az egyébként csodaszépnek tûnõ hegycsúcson, aztán irány tovább az utolsó elõtti csúcsra, a Perem-hegyre. Eredetileg úgy terveztük, hogy a völgyben menõ murvás úton megyünk a S-ig, de mégis inkább a gerincen vezetõ utat választottuk. K+-t elérve könnyen feltaláltunk a hegyre, ahol megbukott a Meszes-hegy elmélet, miközben a szél visszafele lökdösött és jeges karmaival vagdosta az arcunkat. Itt már az bíztatott, hogy a vége felé járunk. Többször aggódva kérdeztem, hogy ugye meglesz a szintidõ? Egy-egy megnyugató válasz után, bizakodva álltam a sarat.
Hosszú monoton menet következett a K+-on az utolsó pont felé, az elején sok szinttel, majd végre föltûnt a K jelzés. Ezután nemsokkal elértük a Kutya-Szénás oldalát és irány a csúcs. Végre egy kopasz csúcs, ahol a szél elviselhetõ volt: itt szimplán csak meg akartunk fagyni :)
Az utolsó szakasz következett Nagykovácsi, a cél felé. A Nagy-Szénáson nem tettük tiszteletünket, inkább az oldalában menõ, barátságos, szintben haladó, jelzetlen ösvényen mentünk a P-ig. P-on lefelé bámulatosan szép volt az erdõ, az apró, girbe-gurba tölgyek között a hóban remekül láttunk lámpa nélkül (a túrán nem elõször), és csodás volt a látvány az alattunk elterülõ faluval. 5:25-re, 10:40 alatt értünk be a célba, még épp szintidõben. Szép oklevél és kitûzõ a jutalom.
Összefoglalva remek túra volt, igazi nagy kihívás, sok izgalmas tájékozódással, és rengeteg megpróbáltatással. Utólag nagyon nem bánjuk, hogy elmentünk, bár akkor elhangzott az „azt is bánom, hogy megszülettem” kijelentés, amit egy félórás forró zuhany és két nagy alvás után már visszavontam :)

Õszinte elismerés minden indulónak és teljesítõnek, és fõként le a kalappal a pontõrök elõtt, és köszönjük nekik, hogy hozzájárultak a túrához.
Azt hiszem, nem túlzok, ha azt mondom, nekem eddig ez volt a legnehezebb...

túra éve: 2009
DÖKE gyalogtúrák / Gyalogolj az ötösértTúra éve: 20092009.10.04 14:20:00
DÖKE 30, avagy az elsõ egyedül

Hûvös a reggel, brrr. Reggel 7-kor indulunk, végre nem kell messzire menni. Rajt a komlói Kodály Zoltán Általános Iskolában. Érkeznek az ismerõsök is, jókedv, nagyon bírom ezt a társaságot. Háromnegyed 8-kor indulunk. Fura, hogy András nem jön velünk, de õt most egyesületi kötelességei pontõrködésre szólítják, de egy darabon azért bringával kísér minket. Az elsõ kilométerek után elszakadok a társaságomtól, nem bírok a lábammal, muszáj mennem. De azt hiszem már megszokták…:) A második ep. után Mánfa felé gyönyörû kilátás. A mánfai temetõnél megelõzök két túratársat, akik konstatálják, hogy bizony nem õk lesznek az elsõk :) A Péter dûlõnél jobbra, majd a mezõn át érünk az Árpád kori templom elágazójához. A mezõ elején nyíl mutatta a helyes irányt, amit néhány vicces kedvû túrázó a rossz irányba fordított, így majdnem benéztem, szerencsére még idõben hátrafordultam és megláttam egy sárga szalagot a jó irányból. A templom most is lenyûgöz, nagyon szeretem az efféle történelmi emlékeket. Még a 12. században építették, ha jól tudom. A ponton finom málnaszörppel várnak. Innen a P+-en visz az út a Jószerencsét vadászházhoz. Végre egy kis szint. Ezután a Petnyák völgy néhol igen keskeny ösvényein egyensúlyozok, majd ismét egy kis jólesõ szint a Tripammer fáig. Itt van a következõ ep. Van alma, és András pont telefonozta az infót, hogy átfestették Vágotpuszta felé a jelet: nem P+ hanem ZO-n kell menni. Innen KO-n majd a P+-n visz az út a Melegmányi forráshoz, majd irány a Nagy Mélyvölgy. Szép emlékeket idéz fel ez a rész. Kõlyuk után nem sokkal, a patakon átugrálás után kezdõdik az izgi rész: kapaszkodás a Kecske-háton. Múlt szombaton kb hajnali 2 fele jártunk itt, csak akkor lefelé jöttünk. Még az sem volt egyszerû:) Néha össze kellett szorítani a fogam, de azért csak felértem:) András már messzirõl integet, kapok cukrot meg vizet. Sokat nem idõzök, követem a Z-et, elmajszolok egy Snickerst , hamar el is érem a fõutat. Ennek túloldalán elvileg dombra föl majd le Sikondára. Voltam olyan 'szerencsés' azonban hogy sikerült benéznem valamit, végülis egy hatalmas szántóföldön kötöttem ki, annak is a közepén. Kétoldalt erdõ volt ugyan, de kerítéssel bekerítve. Na irány vissza egy darabon. Jött három srác, azt gondoltam túrázók. Sajnos nem, mikor kérdeztem tõlük, hogy nem tudják –e merre van a piros jelzés, csak néztek rám mint a lukinyúl, fogalmuk sem volt mirõl hadoválok:) Elindultam vissza, de mivel nem vagyok rutinos elkeverõ, és kezdtem kiakadni, telefonos segítséghez folyamodtam:) Pontõr barátomat hívtam, kicsit szégyenkezve, hiszen nemrég újságoltam neki, hogy még nem kevertem el, ráadásul már jó néhányszor voltam ezen a részen. Megnyugtatott, hogy kb jó helyen vagyok, vágjak csak át a szántóföldön, a lényeg, hogy csak fölfele menjek:) Bejött, egyszer csak vége lett a kerítésnek, erdõ, piros jel, phuuu. Feszültséglevezetésképp Sikondáig futottam. Egy túratárssal találkozom, aki kétségbeesetten szólongatja elkóborolt kutyusát. Itt a PO jelzést kellett követni a köv. cél elõtti utolsó pontig. Itt is jó szolgálatot tettek a szalagok, mert néhol elég hiányosak voltak a jelek. A ponton sportcsoki, majd az utolsó néhány km következik. A mezõig továbbra is a PO, majd a szalagozás a P+-ig. A komlói sportpályán jutottam ki, majd macskakõ, lépcsõsor itt meg ott, utcákon kanyargás és beérkezés. A célban kedves gratuláció, oklevél, kitûzõ. Napozok és almát rágcsálok, míg a többieket várom, közben sorra érkeznek a megfáradt túrázók, az elveszett kutyust is megtalálták, szegény jól elfáradt, a lábamra dõlve el is alszik, de csak amíg a hasát vakargatom :)
Klassz kis túra volt, kellemes idõ, gyönyörû õszi erdõ. Az útvonalleírás meg a szalagozás is perfekt. Inkább agyilag fáradtam el, de jó volt, hogy megtapasztalhattam az egyedül-teljesítés érzését.
Köszönet a rendezésért.

Kanizsa 50/30/20/10Túra éve: 20092009.10.04 14:13:36
Kanizsa 50, avagy egy hosszú nap elsõ szakasza

Táv: 47 km (gps-szel mérve: 53 km )

Szombat hajnalban fél 4-kor csörög az ébresztõ… Még gyorsan átfut az agyamon a kérdés: „kell ez nekem?!” Ez azonban nem lehet kérdés, így gyorsan összekapom magam, hiszen 4-kor már itt vannak a pajtások, kocsiba be, irány Nagykanizsa. Muszáj korán indulni, mert Kanizsa 50 után még vár az Éjszakai Mecsek :) Útközben sok kis rókát láttunk az út mentén, közben próbálok lelkileg felkészülni a ma rám váró 90 km-re. A rajt a Mezõ Ferenc Gimnáziumban, ami nosztalgikus emlékekkel tölt el :) Nevezéskor egy ajándék fém bögrét is kaptunk, alján a Kanizsa túrák emblémájával. 6:10-kor már indulunk is. Az elsõ ellenõrzõpont a város határában lévõ Csónakázó-tó volt. Nagyon szép látványt nyújtott a tóról felszálló pára, a reggeli hûvösben, ahogy az ébredezõ nap sugarai cirógatták a víztükröt.
Származási hely: Kanizsa 50 + Mecsek éjszakai (2009.09.26.)

Itt ért minket utol Rudi, akivel a Roki 70 mélypontján találkoztam, és kerestük az utat egy órán keresztül a méteres gazban:) Ezután új túratársunkkal együtt mendegéltünk tovább. Utunk ezután a Nagybagolai szõlõhegyre vezetett, ahol a napfelkelte és a „hegy” tetején álló kápolna szolgáltatta a látnivalót a második ep-ig. Ezután rövid erdõs rész után a Szigecskei réten kanyarogva értük el a 3. ep-t. Gyönyörû reggelünk volt, a fûszálakon csillogó vízcseppek és a napfényben felszálló köd igazán széppé varázsolta a tájat.

Ezután erdõn, dombon, és szántóföldön áthaladva értük el Liszót. Innen aszfaltúton haladva mentünk Zápolca magaspontig, ahol a negyedik ep. volt. Innen végtelennek tûnõ kõzuzalékos és ’murvajó’ úton mentünk, majd egy erdészeti sorompót követõen megváltó földúton Nemespátró faluba. Itt a helyi kocsmában volt az ellenõrzõpont. A falut elhagyva szántóföldön át jutottunk fel a dombtetõre, ahonnan szõlõhegyen keresztül értük el a védett hatalmas szelídgesztenye fákat. ( Ezen a részen még rengeteg szelídgesztenyével találkozunk, még sosem láttam ennyit. )
Ezután jobbra, fenyõültevények között megyünk Surdra. A horgásztó mellett elhaladva, egy védett platánsoron megyünk végig. Hatalmas fák voltak, próbálkoztunk a lefotózásukkal, de képtelenség volt egy fát egy képben megörökíteni :)
Származási hely: Kanizsa 50 + Mecsek éjszakai (2009.09.26.)

A platánsor után egy jobbra történõ kitérõvel találjuk a Süsü presszót a 6. ep-vel. Itt tartottunk egy rövid pihenõt, közben a pontõrtõl megtudtuk, hogy Zalát a fenyõ hazájának is nevezik, ezt igazolja az a rengeteg fenyõültevény ami mellett elhaladtunk. Itt voltunk kb féltávnál, kicsit közelebb a végéhez mint az elejéhez. Innen felmászunk egy dombtetõre, majd szántóföld, murva és erdõben megy az út. A 7. érintõpont után aszfaltúton megyünk Liszó felé, majd a piros jelzést követve érkezünk újra a Szigecskei rétre. A horgásztó mellett elhaladva ismét erdõ, majd az arborétumban lévõ pihenõnél találjuk a 8. ep-t. Itt már kezdek csoffadni, és aggódom, hogy fog menni az éjszakai túra. Nekigyûrkõzünk a maradék kb 7-10 km-nek. Miklósfa városrészen áthaladva aszfaltos és kõzuzalékos úton megyünk a cél elõtti utolsó pontig. Útközben egy nagyobb iskoláscsoporttal is találkozunk. Nem tûnnek gyakorlott túrázóknak, az egyik lány zokniban ügyetlenkedik a kavicsos úton :) Itt Andrással nagy örömünkre újra várazhattunk kicsit, hiszen csak pár száz méter kitérõ volt az ún. Romlottvár romjaiig. A várat a valóságban Botszentgyörgy várának hívták, és egy kis családi vár volt. Feleslegessé válva elpusztult, anyagát széthordták. Feltárása, romjainak konzerválása az 1980-as évben történt meg.

Innen már csak a célba kellett bedöcögnünk, ahol az oklevél és kitûzõ átvétele után különbözõ nyereményeket is sorsoltak.
Végülis 10 óra alatt teljesítettük a távot. A túra pozitívuma, hogy a jelzések nagyon jók, eltévedni szinte lehetetlen, de emellett még egy precíz útvonalleírást is kaptunk külön füzetben. Minden ellenõrzõponton másmilyen, az adott helyet jellemzõ dolgot ábrázoló pecsétet adtak. Viszont nem rajongtam a számomra túl sok aszfaltért, illetve jól esett volna ha nem csak egy ponton kapunk inni.

Egy kis üldögélés után irány Pécs, a 2,5 órás út alatt ásványi anyag pótlás és rákészülés a következõ túrára:) De ez már egy másik történet.

Tolna 50/25/50 MTB/25 MTBTúra éve: 20092009.09.15 20:45:43
Tolna 50 (gyalogosan)

Táv: 52, 3 km
Szint: 640 m
Idõjárás: meleg
Terep: kiváló
Itiner: fénymásolt, sajnos sok dolog nem látszódik, nem hátrány egy turistatérkép, de a kérdéses helyeken szalagok is segítenek.

Szubjektív:
Reggel 6-kor indultunk Danival Sásdról, útközben felkaptuk Andrást, majd irány Bonyhád. 7:20-kor rajtoltunk. Friss reggeli lendülettel hamar elértük Ladományt, az elsõ ept-t, ahol utolértük Ábrist is. Innen 6 km-re volt a következõ állomás. Kis emelkedõn feljutva szép kilátás nyílt a dombvidékre, a völgyben alant pedig egy ismerõsökbõl álló csoporttal is találkoztunk, õk már visszafele tartottak a sötét völgyi ellenõrzõpontról. Kaptunk enni-inni, majd megérkezett egy nagyobb bringás csoport is. Sokat nem idõztünk, erõs tempót diktálva indultunk a következõ pont felé. Körülbelül félúton egy szarvasbika száguldott át az úton nagyjából 20 méterre tõlünk.

A 3. ep Grábócon, a görögkeleti kolostornál volt. András már az érkezés elõtt mesélt pár érdekes dolgot, így nem kellett rábeszélni, hogy megnézzük közelebbrõl is, Magyarország egyetlen mûködõ szerb templomát és kolostorát. A templomban egy fekete ruhás nõvér fogadott, aki bemutatta a templom és kolostor történetét, mesélt érdekességeket és még humorérzéke is volt: „hát a francba, miatyánk közben a „tizenhárom fodor van a szoknyámon” címû népdal jár a fejemben, hogy lehet így imádkozni?!” :) A templom berendezése díszes, barokk stílusú, az ortodox egyházmûvészet különleges alkotása.
Származási hely: Tolna 50 (2009.09.12.)

Innen mintegy 3,5 km-re volt a következõ pont, Szálka. A sörözõ mellett található bronz szarvassal is összebarátkoztunk, csak nagyon forró volt, így nem tudtunk ráülni (hiába, imádunk rendetlenkedni :)).
A szálkai tavat elhagyva a túra nem túl kellemes szakasza következett: sok aszfalt és nyári meleg. Külön külön sem túl jó, de együtt meg aztán különösen ki tudnak nyúvasztani. Zsibrikre beérve azonban egy plüsskutya-szerû kis pamacs hamar elûzte a morcos kedvemet:)

Az ellenõrzõponton ismerõsöket értünk be, majd egy szalámis kenyér és fél liter víz elfogyasztása után csökkentett üzemmódban és szarvasbõgést hallgatva mentünk Ófalura. Ófalu határában egy templomromban gyönyörködtem, miközben András a fontos tudnivalókat ismertette róla:)
Származási hely: Tolna 50 (2009.09.12.)

Ófalu német portái mellett elhaladva a falu végében volt a kocsma az ellenõrzõponttal. Itt bevártuk a többieket, majd indulás elõtt csocsóztunk is, bár az eredménnyel inkább nem dicsekednék :)
Ezután a túra utolsó emelkedõje következett. A János laknál volt az utolsó elõtti ep. Kaptunk cukrot, de a fiúk a szalonnának sem tudtak ellenállni:) Továbbindulva egy õszi kikericsekkel teli mezõ nyújtott páratlan látványt.

A hangunkat meghallva, a völgyben lévõ egyetlen házban élõ néni már friss hideg vízzel várt bennünket. Mindannyian meglepõdtünk kedvességén, de a víz nagyon jólesett. Valószínûleg sokáig tudott volna még mesélni, de udvariasan továbbindultunk a szintidõre hivatkozva. Innen mintegy 9 km volt vissza a célig.
Dícséret illeti a rendezõket a következõ ep helyszínének kiválasztásában: a „misztikus” Máriaszéplaki templomrom Cikó határában.
Származási hely: Tolna 50 (2009.09.12.)

Ezután már csak a cél, Bonyhád következett 6 km múlva. Zsíros és lekváros kenyérrel valamint borral vártak bennünket. Lassan megérkeztek a többiek is, és a kialakult jó hangulat, a sok ismerõs összeverõdése megkoronázta a napot. Köszönöm a társaságot és a jó hangulatot, a történeteket és a poénokat Andrásnak, Daninak, Ábrisnak, és Tamásnak aki aranyköpéseivel beírta magát a túratörténelembe , Misinek és mindenkinek akivel találkoztam :)

Mecsek 1800/23 (régi Mecsek 1000)Túra éve: 20092009.09.05 20:49:04
Mecsek 1800

Kicsit izgultam a túra miatt, amikor hajnali fél 3-kor ablakdöngetõ dörgésre és szakadó esõre ébredtem…Reggel szerencsére már nem esett, de útközben azért még aggódva kémleltem az eget, mire meg is kaptam a leosztást Petitõl, mit félek az esõtõl, hiszen kemények vagyunk :) Ötfõs csapatommal 7-kor rajtoltunk. Hamar legyûrtük a Hármashegyet, majd a Zengõt is, most a szintet szinte meg sem éreztük, a hatalmas szelet már annál inkább. Meg is bántam hogy rövidgatyában mentem. A Zengõrõl lefele legalább szembeszél volt, nem kellett olyan sokat fékezni a meredek lejtõn:) De azért így is voltak õrült száguldások. Ezután fölsétáltunk a Cigány-hegyre ahol szusszantunk egy kicsit. Közben megérkezett ’második számú apukám’, azaz Átol Csabi, akinek azt a bizonyos "Szurdok impulzust" és a megtáltosodásomat köszönhetem. Ezután Réka kunyhóig együtt mentünk mind a 6-an, ahol összetalálkoztunk Tamással, akit a Mecsek 600-on ismertünk meg. A Réka kunyhótól elszakadtam kis csapatomtól, és Csabával gyûrtük a kilométereket, akinek a ’szépen dolgozunk’ kijelentése átsegített minden nehezebb szakaszon. (Ezért a mondatért imádok vele menni…:)) Végig nagyon szép helyeken mentünk, Miske tetõ és a nyíló õszi kikericsek továbbra is a N°1, de a Réka-völgy, Farkas árok is erõsen ajánlott aki nem járt még erre. Fotóztam is, már amennyire ezt a fürge lépésekkel össze tudtam hangolni. Néhány helyen kicsit dagonyás volt a pálya, de ilyenkor mindig arra gondoltam, hogy ennél sokkal rosszabb lenne ha mondjuk most is esne:)
Végülis 14:57-kor értünk be a célba, így nekem 8 óra sikerült megoldani a távot.
Összegezve, ha jól számolom 3 durva kaptató volt (persze ez elég relatív…): Réka völgy után a zöld kereszten az erdészházhoz, aztán a Vadvirág forrás után a kék kereszten, és végül Máré vár után a sárga kereszt elsõ szakasza. Az utolsónál jó szolgálatot tett a Pásztor forrásnál kapott nyalóka pálcikája, volt mire ráharapnom miközben tepertem fölfele :)
A szolgáltatások is teljesen rendben voltak, csoki, nyalóka, sütike, célban zsíros-vajas-lekváros kenyér, hagyma, és savanyúság illetve ezek bármilyen kombinációja.(Nem vicc: az egyik erõs gyomrú túrázó lekvároskenyeret evett hagymával. Csak remélni merem h zsír azér nem volt a lekvár alatt.. :D) No meg elég sok forrás volt útközben, így a vízszükségletünk is meg volt oldva.
Könnyûnek nem mondanám, 'combos' túra volt, de nagyon jólesett. Terveim szerint még nekirugaszkodom párszor, mert nagyon jó kis jelvényt adnak 5. teljesítéstõl :)

Kelet-Mecseki Barangolások - kreatívTúra éve: 20092009.09.02 21:14:20
András túrapajtival indultunk szombat reggel Zobákpusztára, Komlóról. Mert ha szombat, akkor túra :) Szintén a buszra várakozott három hasonszõrû a Hétdomb Egyesülettõl, õk azonban a Vörösfenyõhöz tartottak, valamilyen más túra kapcsán. Mi voltunk a 15. és a 16-os indulók, reggel 8-kor, úgyhogy túl nagy tolongás nem volt. A rajtban kaptunk egy térképmásolatot, útvonalleírásra most nem volt szükség, hiszen ez volt a túra lényege: nem volt megadva kötelezõ útvonal (csak ajánlott). Mondjuk az is igaz, hogy túl sok variálási lehetõség sem volt, az ellenõrzõpontok nyitvatartási ideje miatt. Mi többé-kevésbé az ajánlott útvonalat követtük, csak Pusztabánya után a Szederindás kút felé mentünk, meg útba ejtettünk még néhány forrást, a Mecsek forrásai tm-hoz. A vadregényes Takanyó völgyön át indultunk Pusztabánya felé. A Takanyó forrást persze ’elbeszélgettük’, így a völgy egy rövid szakaszát kétszer is megcsodálhattuk:) Pusztabányán csokival vártak minket, a Betyár forrást követõ réten pedig a most nyíló õszi kikericsek nyújtottak örömet és fotótémát.
A Vár völgyi kulcsosháznál is nagyon kedvesen fogadtak bennünket, a pontõr még a pogácsáját is felajánlotta, de volt még tartalékunk, így nem ettük el elõle :) Aztán sikerült kétszer is belelépnem a patakba, pedig az András megmondta h kétszer nem lehet…
Következõ állomás a Vörösfenyõ volt, ahol újra találkoztunk reggeli ismerõseinkkel, akiktõl kaptunk pitét is, jókor érkeztünk:)
Ezután becserkésztük a Balincai kutat egy fotó erejéig, majd a Kata forrást vízmerítés céljából, majd folytattuk utunkat, egy jólesõ kaptatóval a Dobogóra.
Kisújbányán pecsét, majd a túra egyik legszebb része következett, számomra legalábbis: ugyanis eddig valahogy nem tûnt fel Miske tetõ szépsége,most viszont teljesen magával ragadott ez a ligetes, mezõs táj, a színesedõ erdõhatárokkal. Meg is fogadtam, hogy amint tudok, visszatérek oda, és egy egész napot fogok ott ücsörögni :)
Ekkor már erõsen gyülekeztek a felhõk, Püspökszentlászlón már dörgött is, de nem estünk különösebben kétségbe, túráztunk már esõben máskor is :)(Ezúttal azért megúsztuk) Itt kaptunk elemózsiát is, és ha néhány késõbb érkezõnek nem maradt almás pite akkor bocsi, de nagyon finom volt :)
Innen mintegy félóra alatt be is értünk a célba, ahol megkaptuk az emléklapunkat. Nagyon kedvesen megköszönték a részvételt, és véleményt is kértek, min tudnának esetleg javítani. Csak hazafele menet jutott eszembe, hogy egy kitûzõnek örültem volna, már csak azért is mert én mindegyiket szent ereklyeként õrzöm, jó lett volna errõl a túráról is. De sebaj, ettõl függetlenül egy szép nappal gazdagabban mentem haza: köszönöm Andrásnak a történeteket és a társaságot, és imádlak Kelet-Mecsek!