Kiss György Emléktúra

kekdroidTúra éve: 20172017.05.23 20:01:49
megnéz kekdroid összes beszámolója

Kiss György Emléktúra 18

Lehet, hogy kerekítve tizenkilenc, de arra már nem érdemes lapot húzni. A szerencse, a véletlen, meg a hirtelen felindulás tehetnek arról, hogy idekerültünk Szászvárra Kerek repkénnyel, aki legnagyobb meglepetésemre hajlandó volt egyrészt korán felkelni, másrészt rászánni az egész napot az útra. Nézzük: parkolás lelkes polgárőr által vezényelve, rajt a művész egykori nyaralója elől, amely ma étteremként üzemel. Pavilon alatt a rendezőség, körben gyerekrajzok. Gyorsan beneveződünk, az itiner rövid leírást és fekete-fehér térképet tartalmaz, szintmetszettel. Mivel a környék számomra szinte teljes egészében ismeretlen, gyorsan végigfutom a leírást és egyeztetem a kapott térképet a meglévő színessel, mielőtt végre elindulunk.

Pincék között kapaszkodunk ki Szászvárról, mélyút vezet fel egy hosszan elnyúló dombhátra, amely lassan hegygerinccé növi ki magát. Visszatekintve éles napsütés és párás láthatár nyúlik a távolba, el a tolnai lankák felé. Nem sokkal később a visszatekintés és a körbetekintés eredménye ugyanaz az erdő lesz, néhol alkalomszerű ablakokkal, ahol jórészt számomra ismeretlen hegyeket bámulhatok meg oldalról. Később tisztásra érkezünk, lelkes fiatal pár kínál pogácsával és itallal, egyiket sem utasítjuk vissza. Fentebb elágazások sora következik és tízóraizó favágók és Tolna megye legmagasabb pontja, a Dobogó, ahová kár lenne nem megtenni a néhány méteres kitérőt. Visszatérünk az útvonalra, éppen időben ahhoz, hogy összefussunk Matécz Péterrel, akivel a következő elágazásig sétálunk együtt. Közben kilátóponton nézhetjük meg a Mecsek hatszázas és nemhatszázas nevezetes csúcsait a Hármas-hegytől a Jakab-hegyig. Egy nagyobb csomópontnál útitársunk kitérőre indul Kisújbánya felé, mi komótosan továbbhaladunk az útvonalon, le a Pásztor-forráshoz. A ponton korlátlan zsíroskenyér, a pont közelében ugyancsak korlátlan forrásvíz vételezhető. Megnézzük a DDP nyalókásládáját, megvan.

A Vár-völgyben haladunk tovább, bővizű patakot követve egészen az Iharos-forrásig, ahol észak felé térünk, ez a Somosi-patak vadregényes völgye. Mérsékelten meredeken kapaszkodunk ki a következő tetőre, a különböző jelzések közül a zöld keresztet tartjuk meg, ahogy a komótosan hullámzó út vezet észak felé. Épületcsoporthoz érkezünk, gondozott tisztáson két ház, egy pavilon és néhány melléképület áll egymás közelében. Az egyiken tábla hirdeti, hogy ez a Vörösfenyő-kulcsosház, itt is akad néhány nyalóka. Tetszik. Továbbsétálva egy tisztásnál találjuk a mai utolsó ellenőrzőpontot, a pontőr elmondása szerint ez a Ferihegy, lévén ő Ferenc, a hegy pedig adott. Szőlőcukorral és vízzel kínálnak, az előbbiből elfogadok egy szemet, de vízből annyit cipelünk, hogy inkább hagyunk a később érkezőknek.

Lesétálunk a Csepegő-árok felé, beszakadt aszfaltútról térünk be a keskeny patakvölgy felé. Néhányszor keresztezzük a vízfolyást, hol kidőlt fáknál, hol vízesésnél lábalunk át a köves medren, majd kikapaszkodunk a völgy nyugati oldalán egy szép, meredek ösvényen, amit nagyjából irányra jeleztek ki. Később visszaoldalazunk a patakhoz, hogy újra átkelve rajta ezúttal a keleti oldalon vonszolhassuk ki magunkat. Lent továbbra is egykedvűen kanyarog az ér, mi a zöld keresztet zöld négyszögre váltva elbúcsúzunk tőle, elhúzunk a völgytől és az ott megelőzött csoportoktól. Jócskán fölfelé kell mászni megint, a Csiszár-tető oldalában hullámvasutazik velünk az alig járt erdészeti utakat követő, vadonatúj jelzés. Ahogy az emelkedő megszelídül és szintben sétálhatunk tovább, az erdei környezet cserjés-ligetesre változik; újra végigfuthat a tekintetünk a távoli tolnai dombok felett. Reggel mélyúton hagytuk el Szászvárt, most másik mélyúton érkezünk vissza. A célban süteménnyel kínálnak, kapunk szép emléklapot és kitűzőt és ajánlást az egyesület további rendezvényeire vonatkozóan. Ötletes útvonalú, kellően szintes, jó rendezésű túra volt, ezúton is köszönöm a rendezőknek.