Malofatranská Stovka (Kis-Fátrai Százas)

Kiírások:2013 2014 2015 2016
 Túra éve: 2016
DJ_RushBoyTúra éve: 20162016.07.09 09:54:41
megnéz DJ_RushBoy összes beszámolója

Ilyen még nem fordult elő a 10 éves pályafutásom alatt. Malofatranska Stovka megszakítva az óriási vihar miatt. Nem én szakítottam meg! Sőt, én tovább akartam indulni 74 km után, de a szervezők nem engedtek, mert elképesztő nagy vihar tombolt a gerincen éjszaka. Na de hogy mi is volt pontosan?

Napközben borzasztó meleg, forróság. Egyedül mentem egész végig a túrán. Az emelkedők most valahogy nagyon nem mentek, de talán még a Transylvaniánál is durvább volt a pálya. 100 km, és 7175 m szintkülönbség várt rám. Egy kis rész adat össz km/szint: (8,3 km - 1090 m, 22 km - 2380 m, 33 km - 3520 m, 52 km - 4100 m, 63 km - 5310 m, 74,3 km - 5370 m)

A tikkasztó meleg, és a borzasztó nehéz szintkülönbségek miatt nagyon küzdős volt, de bíztam magamban. 52 km-hez kerek 11 óra alatt érkeztem. Mindössze 10 perc pihenés után "loholtam" is tovább, de utána jött egy 2 km-es búzamezős rész, ahol alaphangon is 50 fok volt, és ráadásul emelkedett is. Már a fülemen is a levegőt vettem, de hamarosan jött egy patak, ahova szó szerint belefeküdtem, mert annyira kinyírt a dög meleg. Ez után még 12 km-re egyből jött rá 1200 m szint. Egy jó 4-es átlagot épphogy kipréseltem magamból itt. 70 km-nél besötétedett, és elkezdtem látni hogy a távolból folyamatosan villámlik. Nagyon nem örültem neki, de szerencsére a síkon meg a lefelén még a lábam nem hagyott el, és tudtam kicsit kocogni is a 74 km-es ponthoz.. Nekiálltam sietve lakmározni, de egyszer csak jött a feketeleves, és a szervező közölte hogy ideiglenesen nem lehet tovább menni, mert hatalmas vihar várható hamarosan. Ha negyed órával korábban érkezek még mehettem volna, mert nem volt villámlás. Nem tudtam hogy most örüljek-e, vagy sem. Tudtam hogy vissza kell mászni a gerincre, és ott bizony ez nem játék. De bennem volt a maradék 26 km még, éreztem!! Közben egyre közelebbről cikáztak a villámok, és szép lassan futottak be a túrázók, akik szintén szembesültek a hírekkel. 1 óra múlva már borzasztóan fáztam, de nem volt semmi lehetőség, minimálban toltam. Amíg mozogtam nem is volt baj. Megérkezik Kristyna Hájková, rég nem látott ismerős, illetve Dalimil Hota is. Elütjük kicsit az időt, mindenki mesél a kalandjáról. Már 2 óra is eltelt, de még mindig semmi. A gerincen óriási vihar tombol. Belegondolok hogy mi lehet azokkal az emberekkel, akiket tovább engedtek? Jesszus.. Istvánt is féltem, mert a rajttól előttem volt, és nem tudtam semmit róla. Tehetetlen voltam.. (végül 50-nél kiszállt, így legalább a felé vetett aggódásom alaptalan volt). Nagyon vártam hogy elvonuljon a másodpercenkénti villámlás, de mellette akkora eső szakadt le, hogy kb egy havi adagnak megfelelt. A pontőrök telefonáltak egymásnak. A 10 km-rel ezelőtti pont, fönt van 1400-on, és egy kis bódé van csak, ahol kb. 5 ember ha elfér. Sajnos mostanáig nem tudom mi van azokkal az emberekkel akik erre jártak éppen, pedig sokan voltak, ugyanis én a 26. helyen voltam lent a 74 km-es ponton. Remélem nem történt tragédia, de az végig nyílt gerinc volt.. Jó két és fél óra várakozás után egy ismerősöm fordítja a híreket. A túrát megszakították.. Nagyon szomorú voltam, mert tudtam hogy meg tudtam volna csinálni a maradék 26-ot is, és egy négyes átlaggal is 22:30 körül lett volna. De láttam hogy életveszélyes lett volna tovább haladni. Végül autós mentés kezdődött az éjszaka közepén, de ez sem volt zökkenőmentes, ugyanis egy villám belecsapott egy fába, és lezárták a cél felé vezető főutat.. Még fél óra várakozás, a kocsiban öten összezsúfolva. Végül összesen másfél órás kocsikázás után beérkeztünk. Abszolút nem éreztem feladásnak. Ilyenben még nem volt részem, de ne is legyen. Az eső meg a villámok cikáztak agyba-főbe a Klak gerincén, ahol haladnom kellett volna. Viszont a gyorsabbak érkeznek befele, mindenkinek külön gratulálok. Szegények, mesélték, hogy teljesen halál közeli élményben volt részük, de muszáj volt menni, mert nem volt több emberes pont már 74 km után. Szerencsére az előttem levők közül sikeresen beért mindenki, de a mögöttem levőkről semmit sem tudok. Nekem nagy szerencsém volt hogy jókor értem, jó helyre, fentről velem voltak, de ha ugye negyed órával korábban vagyok a ponton, akkor ott maradok egyedül a villámok között, és nekem alapból halálom a villámlás. De szerencsére itt nem volt ha... Mindenki megértette hogy ott most, az aktuális helyen vége, a biztonságunk a legfontosabb! Jövőre ötödjére is megyek erre a csodás, kilátásokkal teli, ámde kegyelmet nem ismerő fantasztikus túrára.

Túra éve: 2014
DJ_RushBoyTúra éve: 20142014.07.11 06:12:29
megnéz DJ_RushBoy összes beszámolója

Malofatranska Stovka 2014

A hétvégén Szlovákiába helyeztem át a székhelyemet, és az év egyik legkeményebb teljesítménytúrája várt rám. Tavaly szerencsésen teljesítettem a megmérettetést, most ismét ezen volt a hangsúly. Ja, hogy a paraméterek? Pontos mérés szerint 114 km, és 7200 m szintkülönbséget kellett leküzdeni. Ezt még hallani is sok.. Na de most ez a küldetés. Pénteken este már a kedves cseh, és szlovák ismerõseimmel társalogtam a szálláson, egy "Velká Kofola" társaságában. Aztán hamar pihenõtt fújtam, mert szombat reggel korán szólt az a fránya óra.

Reggel 6:00-kor útnak eresztettek! Mindenki bekezd mint a barom, Nyakas Gabival kellemes tempóban kocogunk az aszfalton, elõttünk vagy 60 ember próbálja egyszuszra megváltani a világot. Stefánováig kellemesen futható aszfaltút van, majd elkezdõdik a meredek emelkedõ fel a Rozsutec hegy nyergébe. Pár sporit pikk-pakk begyûjtünk, majd hamar fent is vagyunk a nyeregbe, ahol mesés kilátás mutatkozik a Velky Rozsutec nevû 1600 m-es hegyre. Õ ma az enyém lesz, megmászom! Kis frissítés a nyeregben, majd azon kapok magam hogy lassan már négykézláb mászok fel a Rozsutec tetejére. Felfele erõsek vagyunk Gabival, folyamatosan elõzzük ki a jónépet. A csúcson nagy levegõ, majd indul a lejtõ Zázrivá nevû településre. Na de a lejtõ sem olyan ám mint a kedves magyar turista megszokta. Olyan meredeken kell lemenni, hogy áldom az eget hogy erre a túrára biztosítást kötöttem. Ne nevessetek! Ez kötelezõ kritérium volt! Bármikor ellenõrizhették a túra folyamán a kötelezõ felszereléseket, ami végül nem történt meg, de a lelkiismeretem (nagyjából) tiszta volt :) Végre Zázrivá! Frissítõpont! Egybõl rákattanok a "nemzeti kólára" alias kofola. Pár finom falat, majd Gabival hasítunk tovább. Ismét kocogható aszfalt, de itt el volt mérve a táv, mert 6-os átlaggal gyalogolni szoktam, nem futni. Csakhamar ismét emelkedõ veszi kezdetét vissza a Rozsutec nyeregbe, de egy teljesen más útvonalon. Az emelkedõ nem volt meredek, csak folytonos. Jó tempóban haladunk, hozzánk csapódik Tomas Zaplatílek, akivel a Mátra 115-ön jöttem végig. Erõs srác, és nagyon jófej is! Felérünk a nyeregbe. Nicsak. Utólértük Barta Lacit is! Na ezt elsiettük, ritka ez a pillanat. Cserébe egy nagy frissítést megejtünk, nálam a banán volt a befutó!

Itt 24 km-nél, és 2000 m szintkülönbségnél jártunk. Kerek 4 órája vagyunk úton, de a magashegyi terep 100 % nehezebb mint az itthoni. Megindulunk az 1600 m-es Stoh nevû hegy irányába. Na annyira azért gyorsan nem megyünk mint a "Stohl", de azért igyekszünk a magunk tudásához mérõen. Jön a meredek, nicsak, egy kedves ismerõs, Peter Cisár csinál pár kompromitáló fotót a szenvedõ alanyokról. Pár perc, és titkos ellenõrzõpont jön. A többiek mennek tovább, én megállok és fotózok, sosem lehet tudni ezen múlik-e a teljesítés. Tomas velem tart, és innentõl Laci és Gabi hátát látjuk, de azt egyre messzebb. Jönnek-mennek a meredek emelkedõk, lejtõk. Laci zöld pólója mérvadó, mindig látom merre járnak elõttem a kitett gerincen. Chata pod Chlebom. Egy turistaház teraszán utólérjük a magyar kettõst, õk lassan végeznek azzal a finom levessel amit itt most ingyen, és bérmentve kapunk. Meleg van, izzadunk mint a ló. Laciék már mennek is hamarosan, én akarok kofolát venni, de hatalmas sor áll, így az utálatos vízzel kell beérnem. Tomas elindul amíg én sorbaállok, elkönyvelem hogy majd egyszer, valahol újra... Magányos utamat rovom, ámde a kilátással nem gyõzök betelni. Imádom ezt a túrát! Képekkel fogom illusztrálni miért is. Mellettem a Velky Kriván 1730 m-es csúcsa.Tavaly föl kellett menni, most nem. A túra 70%-a a P- jelzésen megy, na de most nagy figyelem, hamarosan balra S-. A szlovák "smerovnikok" (útjelzõk) tökéletesek, és örömmel nyugtázom a napot, hogy jó úton vagyok. Nah, Tomast utólérem, de nem megyünk együtt, most én loholok elõl, és utólérem egy másik ismerõsömet Peter Valo-t is.

Ismét egy "chata". (turistaház). Chata pod Suchym. Bitang meredek emelkedõ után egy kellemes lejtõn érek le a házhoz. 44 km-nél, és 3600 m szintkülönbségnél jártam. Itt még utólérem Lacit és Gabit, de õk épp indulnak tovább. Nekem viszont muszáj itt megpihenni, kicsit rendezni kell soraimat. Kõkemény pénzösszegeket hagyok ott hogy utántöltsem kiürült flakonjaimat, ráadásul technikai szünet is beficcen, így jó 20 percet itt töltök. Tomas is elment, ismét egyedül vagyok. A terep ismerõs, a P- jelzés haladós. Lekoccanok Strecnoba, itt 50 km-nél járok. Jó negyed óra pihi ismét. Zoknicsere, mert a másik már nagyon szétszedte a sarkam. Nagy levegõ, jön az egyik legnehezebb rész. 12 km-en 1300 m szintkülönbség vár rám. Tavaly is erre kellett menni, tudtam mi jön, a memóriám nem hagy cserben. Néha meg-megállok, éhes vagyok, szomjas vagyok, fáradt vagyok, tovább nem is sorolom.. X idõ után végre felérek a Krizava nevû 1462 m-es toronyhoz, aminek a belsejében frissítõasztal várt (63 km - 4917 m szint). Lacit és Gabit még láttam elõtte elindulni. Ha 2 perccel elõbb érek oda még pár bíztató szót is válthattunk volna. Pár túrázó (futó) bent ül, én érdekes módon alig 10 percet töltök bent, majd indulok is, ezzel magamat is meglepve. Sikeremet koronázta, hogy még Tomas-t is utólértem, és innentõl jó darabon át együtt megyünk. Hegyek-völgyek váltják egymást, majd sajnos benézünk egy kanyart, és lemegyünk a mélybe, a P- jelzés most cserbenhagyott :( Szerencsére Tomasnál volt térkép, így nagy nehezen kiokoskodva vissza másztunk 300 m szintet, ami nagyon nem esett jól. De legalább jó úton járunk végre. Egy Tolvaj-hegyes lejtõ után a 75 km-es pont jött. Tomas kicsit késõbb érkezett mint én, így hamarabb elindultam abban a hiszemben hogy majd utólér, de innentõl végig magányosan tengettem utamat a túra során. Nem kellett sok idõ, hamarosan besötétedett. Még erõltettem a lámpa nélküli menetet, és vagy 80 km-ig kihúztam. Innen jött egy borzasztó nehéz emelkedõ, tavaly is küzdöttem, idén is, bát fittebbnek éreztem magam. A "Klak" nevû hegy mászása következett, de vagy másfél órán át. Ez egy szemtelen, kegyelmet nem ismerõ emelkedõ. Ámde ha felérsz akkor mesebeli panorámában lehet részed. Persze csak ha nincs sötét.. Nekem az volt.. De legalább nem láttam az emelkedõt, csak leszegett fejjel bandukoltam. A csúcs elõtt megelõzök egy sporit, kivolt mint a kutya, de nekem ez csak erõt adott. Fent vagyok! (85 km - 6000 m szint) Innen S- jelzés a Fackovské Sedlo nevû célig(?). Kellemes lejtõn kocognék, ha nem lenne olyan köves és sziklás, hogy kb. a gyalogtempóm gyorsabb mint a jelenlegi. Utána sárlavina, totyogás, türelemjáték. Velem nem szúrtok ki!

Micsoda idõzítés. 00:00 perckor beérkezek a 91 km-es ponthoz. Érdekes egybeesés, hogy halál pontosan együtt érkezek be az elsõ két helyezett sráccal. Hohóó! Na de õk már megtettek + 14 km-t, ugyanis ez a pont a 91 km-es pont is, meg a 105 km-es cél is. (az itiner alapján írtam adatokat, a valóságban már többnél jártunk). Vastaps fogad minket, én hamar odébbállok, nehogy félreértelmezzék a helyzetet :) Viszont én is a mezõny eleje fele vagyok, ezt viszont jó érezni. Amíg Patrik (õ volt az elsõ) megbontja a jól megérdemelt sörét, addig én ugyanezt teszem egy Hell Energy Drinkkel (ez itt a reklám helye). Õ már pihenhet, nekem most jön még a bónusz 14 km. Eszegetek-iszogatok, az esõ is elkezd komolyabb fázisokat ölteni.. Nincs kedvem tovább indulni jelenleg, borzasztó demoralizáló érzés a következõ etap. 7 km-t kimész egy jókora hegyre, majd tök ugyanazon az úton vissza a célba.. Grrr... Rossz belegondolni. Sokat adták föl emiatt a túrát itt 91-nél. Én viszont tudtam hogy tovább fogok menni, csak kivártam, hogy mikor áll el az esõ. Na végre, jó 20 perc pihi, és eljött az én idõm. Nekiindulok a hegynek, majd alig telik el 5 perc és ismét esik.. Pff.. Ráadásul csomó ideig fûben kell menni. Egy pillanat alatt átázik a zoknim-cipõm. Nem érdekes, innen már kötelezõ beérni ha már tovább indultam. Jönnek szembe a gyorslábúak, õk már mindjárt célban vannak. Lacival, és Gabival is találkozok, nagyon szépet mentek végül! Aztán elérem a Javorina hegyet, majd ugyanazon az úton vissza ismét 7 km-t.. Én is találkozok többekkel, Tomast bíztatom, jó 40 perccel van mögöttem kb.

Végül vasárnap hajnal 3:11 perckor, 21 óra 11 perces menetidõvel, a 11. helyen beérkezek a célba. A nehéz teher leesik a vállamról, és örömmel nyitok be a célba. Boldog vagyok, mert teljesítettem ezt a borzasztó nehéz, ámde az egyik legcsodásabb teljesítménytúrát amin eddig részt vehettem sok-sok év alatt.