Magas-Bakony (Bakonyi Kalandorok TE)

dnvzoliTúra éve: 20152015.09.22 13:07:25

Magas-Bakony teljesítménytúrák

10km-es táv

2015.08.29.

Peti 3.,Tomi 2. teljesítménytúrája

8-tól lehet indulni,Bakonybél Gyõrtõl bõ egyórás autóút.Fél 6-ra állítom a mobilt,úgy tervezem fél óra keltegetéssel lelket tudok verni a nyári szünet miatt jóval késõbbi keléshez szokott gyerekekbe.Hát,úgy lesz ahogy számítottam,marha nehéz legyõzni az ágy vonzását,van egy pillanat amikor már lemondok a Bakonyról,de aztán átbillen valami a fejekben,Peti még reggelizni is hajlandó,aztán mosakodás,fogmosás,irány az autó.Még nincs 7 óra,jók vagyunk.Már csak egyszer kell visszamenni a lakásba,Peti anyja fia és megfagyni készül(20 fok körül lehet),hozok nekik egy vékony pulóvert,hátha a Bakony vicces kedvében van ma.

Az út meglepõen simán megy,csak valahol Pénzesgyõr környékén hangzik el az elsõ „mikor érünk már oda?”-kérdés.Pénzesgyõr falu neve amúgy nagyon tetszik a gyerekeknek,megállapítják,hogy itt is olyan gyõri-féle emberek élhetnek,csak az itteniek tele vannak pénzzel.:)

Bakonybél,3/4 8,megérkeztünk.

Autók mindenfelé.

Sokan vagyunk.Ez jó.

A nevezést okosan a Pikoló udvarába telepítették,Viktor indítja az elõnevezetteket,a többi asztal vár a helyszíni nevezõkre.Levivel üdvözöljük egymást,láthatóan örülnek nekünk,ez meg nekünk esik baromira jól.

Békésen töltögetjük a Nevlapot,majd egy riport kellõs közepébe csöppenünk.A gyermekeink nem kicsit szégyenlõsek,a szituáció meg aztán végképp teljesen új és ismeretlen számukra,így jobbára én válaszolok a feltett kérdésekre.Peti még csak-csak próbál valamit alkotni halk,vékonyka hangon(bezzeg máskor….!:),Tomi konkrétan elfut a felé nyújtott mikrofon elõl….:))

Beneveztünk(10 év alatt a gyerekeknek ingyenes a túrán való részvétel!),megindulunk.

Jön az elsõ élmény,”apa,ott jön egy olyan autó,amivel a Trokán Péter jár a Szomszédokban!”,igen,egy jó formájú Niva suhan el mellettünk,a jármûvekkel amúgy jó lesz ma vigyázni,valami útépítés mehet a közelben,a hatalmas billencsek eszement tempóban(ahogy szokták)száguldoznak fel-alá a faluban,meg is célozzuk a járdát.

Kismacskát is ígértem mára(most van itt az idejük),a faluközpontban össze is futunk egy barátságos feketével,igaz nem kölyökmacska,de kedves,egy gyereknek ennél nem kell több.

Nagy nehezen elbúcsúzunk a kormostól,átszeljük a falut,a gyerekek még nyilván nem veszik észre de gyönyörû helyen élhetnek az itteniek,ez a fõutca háttérben azokkal a hegyekkel valami varázslatos.Lényegében a legtöbb bakonybéli mikor reggel kimegy és nyújtózik egy jó nagyot valamelyik hegyet látja magával szemben….jó lehet.

Közben a sárga sávot kék keresztre cseréljük,bevetjük magunkat a Gerence völgyébe.A pulóverek végre bekerülnek a zsákba,szerintem már most közel járunk a 30 fokhoz,igazi kánikulát jósoltak mára,úgy tûnik nem tévedtek.Sokan leelõznek bennünket,a szépkorú korosztályt meg mi hagyjuk magunk mögött,egynyomos az ösvény de semmi probléma nincs ebbõl.A gyerekek jó kedvvel haladnak,nekem zsong a fejem az ezernyi kérdéstõl,”ez miért van így,az miért van úgy,ez a fa mikor dõlt ide,ez milyen növény,az egyiket bogarak támadják,a másikat megcsípi a csalán,Peti felnyársalja Tomi vádliját a túrabottal…..szóval zajlik az élet a Gerence bal partján.:))

Megérkezünk Gerencepusztára.

A pontot régi harcostárs,András üzemelteti kollégájával(ival),minden érkezõnek gratulál,többen kérdezik,hogy mihez,András a tõle megszokott természetességgel közli,hogy az eddig megtett mintegy 5 kilométehez.Ez egy gyermeki léleknek mennyit,de mennyit számít,nem is gondolnánk!!Mindig örülök,mikor találkozom Andrással,ejj,azok a régi szép idõk,a Túrázz a vonatért-mozgalom,a szalagozások,a régi sztorik,a közös menetek.Mikor az elsõ éjszakai még vezetett(!) vonatos túrára készülõdött a tömeg a Vinye.hu udvarán,én kis kezdõ túrázóként ámulva figyeltem a nagyokat ahogy felvázolják az utat,fejbõl vágva a jelzéseket……

Na,szóval Gerencepuszta,pihenõhely,mindenféle édességek,pecsét a lapra,evés-ivás,pihengetés.Riport itt is készül,András a válaszadó.A túrázók meg csak jönnek,csak jönnek nagy csapatokban,sokan vagyunk és ez jó.

Még idejövet feldobtam a kérdést,hogy egy kicsi de annál nehezebb kitérõ árán meglátogatjuk-e az Odvas-kõ barlangot.Pozitív válasz érkezett,így elindulunk,át a Gerencén,túléljük a pár méter közutat,csak egy eszement sóderszállító húz el mellettünk vagy százzal,végre itt a letérõ,irány a Bakonybéli-Szarvad-árok.

Evés és a nyilván leeresztéssel járó pihenés után bizony nehezen megy a járás,jó meleg is van,és ha ez még nem lenne elég a páratartalom sem kicsi.Azért haladunk,itt még jobbára emelkedés nélkül,aztán egyszer csak ott állunk a lépcsõsor elõtt.Mit mondjak,kevés dolgot utálok a túrázásban,de ez a lépcsõsor az egyik közülük.:)Persze errõl most bölcsen hallgatok,inkább a barlang elõnyeit ecsetelem lépkedés közben,az emelkedõ ugyanis brutálisan meredek,a páratartalom,mint mondtam magas,légmozgás nulla,szóval nagyon finom az egész.:)

Nagy nehezen azért felérünk,Tomi bírja jobban,Peti eléggé elcsoffadt.Így jár akinek teljesítménytúrázó az apja,nem elég a majd 12 kilométerebben a melegben,még egy majd 100 méteres mászás is befigyel extraként….:))

A fejlámpát elnyelte a zsák.Az összes cuccot kipakolom mire meglesz az a nyavalyás lámpa,de megvan.Irány a barlang!

Hû,itt aztán jó hûvös van,a gyerekeknek tetszik.Igaz,denevér az nincs(a Likas-kõ odvában egyszer Tomi vállára szállt egy)van viszont lepke,pók,gomba,elidõzünk idebent pár percet.Érdekes a plafonról csepegõ víz is,a gyerekek dínócsontot keresnének,de az nincs.Felkapaszkodunk a barlang tetejére is,nem veszélytelen a mutatvány,azért azt hozzátenném,csak olyan gyerekkel ajánlom,aki már hallgat a szóra,nem jó 50 métert zuhanni a sziklaperemrõl,úgy gondolom.

Barlang letudva,irány lefelé.

Újra lent vagyunk a Szarvad-árokban,innentõl nincs kegyelem,emelkedõ jön,nem túl durva,de hosszú,nagyon hosszú.A gyerekek holtponton vannak,a mászás azért sokat kivett belõlük,elég szenvedõs a menet,a mozgás szétesett,Petitõl a túrabotot is el kell venni,egy laza suhintással ismét megszúrja Tomit,az én szememet csak a csoda menti meg.Kicsit összekapunk,Peti duzzog,lemarad,ha megállunk,hogy bevárjuk õ is leáll,nem tárgyal velünk,összehaverkodik inkább egy border collie-val.Ez csak elõnyére válhat,köztudott,hogy ez a világ legokosabb kutyája.:))

A collie érdeme,vagy valami más,ki tudja,egyszer csak elszáll Peti haragja,egy méretes taplógombát ölelgetve szalad hozzánk,végül aztán leteszi az útra,túl nehéznek ítéli.Az emelkedõ közben nem akar elfogyni.Sõt,ha az eddigiek nem lettek volna elegek,kiérünk az erdõ takarásából,ezerrel tûz a Nap.Viszont van szeder!Csipegetünk is belõle,így tesz a többi túratárs is,nagyon finom,Petinek mondom,hogy a feketét szedje,a piros az még zöld!:)

Hurrá,újra árnyék,lerogyunk a vadlesre,ill. annak tövébe és iszunk.Sokat kell inni,nagyon meleg van.Nehezen megy az elindulás,a gyerekek már nagyon várják a következõ ellenõrzõpontot,ami valószínûleg a zöld 3szöges letérõnél érünk majd el.Érdekes,semmit nem tudnak a pontról,mégis azt várják.Valahol ez kódolva lehet az emberben,mi,hosszabbakat gyaloglók is tudjuk,hogy mikor már állat fáradt vagy,akkor már csak ellenõrzõponttól ellenõrzõpontig gondolkodsz.Érdekes,tényleg.

Az emelkedõ a végén még odavág egy nagyot,de már látszik a pont,hurrá,megjöttünk,lehet pihenni.Pihen is mindenki,a 10-es távot nyilván olyanok válsztják,akiknek ez fér bele,nos akinek ez fér bele azt ez a mai meleg igencsak kicsinálja.Idõsek,gyerekek pihegnek az árnyékban,ülnek a farakások tövében.Sokszor elhangzik a kérdés:”mennyi van még hátra?”-a pontõr 3km-t vizionál és nem téved,tényleg annyi a kiírás szerint.

Indulást vezényelek.Nehezen megy,aztán a fáradtság egy szempillantás alatt elillan,miután a fiúk felfedezik a számos,favágók által motoros fûrésszel megalkotott erdei széket,fotelt,majd egytõl-egyig ki is próbálják mindegyiket.Ilyen a gyerek,nincs mese,ha van cél,ha van motiváció,ha van történés,valami érdekesség,feléled,és mint akiben elemet cseréltek rohan,szalad jó kedvvel.A szintidõ viszont ketyeg,véget kell vetnem az ülõalkalmatosság-tesztelésnek,irány elõre továbbra is a zöld+-en,viszont végre lefelé!

Vízmosással tarkított erdei úton ereszkedünk,Peti folyamatosan azt lesi,hogy a fenébe tudott itt elmenni az a jármû,aminek nyomai végig kísérik a szintvesztésünket.Jó magas építésû lehetett,az biztos.Leérünk a murvára.

A fene tudja miért,én azt hittem,hogy itt balra fogunk menni,ahogy pl. a Nemszázason,aztán elérjük a Barátok útját,ott dobunk egy jobbost,a fonódott KZ-ön le a Száraz-Gerence-völgybe,azon jobbra,aztán hamarosan be balra a zöldön Bakonybélbe.Nem így lett.A murván jobbra tértünk,lényegében maradtunk a Z+ jelzésen,még ha ez a helyszínen nem is volt egyértelmû,jelzés ugyanis itt nincs.(Én nem láttam)Van viszont szalag,a szalagozás egyébként az egész útvonalon példás.Szóval lefelé a murván.Tûz a Nap,ereszkedünk.Nem hagy nyugodni a kétség,hogy rossz felé megyünk,elõveszem a térképet,megnézendõ,hova visz a murva ezen ága.Jártam már itt,nem rémlik melyik túrán,sejtem,hogy az aszfaltra érünk(Száraz-Gerence),de nem szeretnék tévedni,a gyerekekkel nem fér bele egy elkeverés.Úgy van ahogy sejtettem,oda ér,eltervezem,hogy akármi lesz,mi ott balra fordulunk,kis aszfaltkoptatás,aztán a zöldön be a faluba.És láss csodát,a Rendezõség ezt pontosan ugyanígy gondolta!!:))

Ha nincsenek az elõzetes gondolatok,a régi túrák tapasztalatai nincs agyalás,megyünk a szalagozott úton és kész.Magamnak nehezítettem meg a dolgot,viszont talán itt volt fellelhetõ a kapott térképmásolat azon hibája,hogy az összes táv(50,30,20,10) rákerült egy A4-es lapra,ennek eredményeképpen minden elég pici,az említett murvát,a balra tartó ágát,hát bizony csak sasszemmel lehet fellelni.De mondom,ez egyéni probléma,100-ból 99 ember valószínû egy percet nem agyalt ezen a szituáción,ott a szalag jobbra,megyünk arra és kész.(Nekem amúgy régi veszõparipám az,hogy ha a térképen berajzolt útvonal eltakarja az alatta futó út jellegét(földút,burkolt út,ösvény,stb.)az engem zavar,fõleg idegen helyen ugyanis szerintem ez az infó nagyon lényeges tud lenni.)

Szóval haladunk az aszfalton,balra szalagok mentén.Jó meleg van.Egyre többször hangzik el a „mennyi van még hátra?”-kérdés.:)Nincs már messze a letérõ,ott még egy kis dombon át,és ott is a falu.A kis domb említése se emeli a hangulatot.:)

Itt a letérõ,zöldre váltunk,megkezdõdik az utolsó méterek begyûjtése a mára rendelt szintbõl.Többeket elõzünk,lassan araszolnak felfelé,és azt mondják,errõl aztán nem volt szó….!:))Nyugtatom õket,hogy már nincs sok hátra,mindjárt itt van Bakonybél.És láss csodát,már itt is az elsõ épület a balunkon,itt vannak a téglarakások,a mindenféle építõanyagok,vége a szenvedésnek,ma aztán már egy méter sincs felfelé!!

Viktorunk utcáján(Z4zet)ereszkedünk le a célba,szembe velünk szép a táj,hegyek mindenfelé.

Itt a célegyenes,ott a Pikoló!Belépdelünk az udvarra,olyan üdvrivalgással fogadnak,mintha legalább egy 100-as túrát nyomtunk volna le,jólesik fiúk/lányok,komolyan,a gyerekeknek meg fõleg nagy élmény.Pecsét kerül a lapra,aki szeretné,maga készítheti el,hatalmas kézfogás és gratuláció a túrázó jutalma.Jelvény(!) jár mindenkinek,mindenféle kuponokat kapunk,plusz egy bónt amit a Pikolóban mákos tésztára cserélhetünk!

Így is teszünk,Peti elõször idegenkedik a máktól,kap kakaósat,viszont a tészta annyira jólesik,hogy vásárolok még egy nagy adag mákosat,amit aztán már hármasban fogyasztunk el.

Hát,kérem mit is mondjak?Minden elismerésem a Rendezõségé,profi módon felépítették ezt a túrát.Ki gondolná,hogy ez „csak”a 3. rendezés volt?Biztos vagyok benne,hogy a résztvevõk száma évrõl évre megtöbbszörözõdik,rengetegen voltunk ma,a strandidõ(!) ellenére is,idõsek,gyerekek,minden korosztály,az erdõ szerelmesei.

Mi,a fiúk nevében is mondhatom,nagyon jól éreztük magunkat,igaz,hogy elfáradtunk rendesen,de akkor is.Próbálom okítani a gyerekeket,hogy mindenki elfárad,és ez nem baj,sõt!Aki 10-et tud,az 10-en fárad el,aki 100-at az 100-on.És magam is meglepõdtem,akármennyire elfáradtak,hazafelé azért azt kérdezgették,hova megyünk legközelebb?Nagy dolog ám ez!

Köszönjük a lehetõséget,köszönjük a rendezést,jó szívvel ajánlom minden érdeklõdõnek ezt a távot is.

dnvzoli

A túrán készült fotók megtekinthetõk itt:

Készült szuper video is a túráról,hosszabb ill. rövidebb verzió is megtekinthetõ a Bakonyi Kalandorok oldalán: