Kazinczy 200 és résztávjai

yoyoTúra éve: 20142014.06.21 19:11:40

Kazinczy 100

Hálaisten 102,5 km  3870m a Tilalmas,és a  Szalánc szakasz

Évek óta nem jutottam le a túrára ,nagyon kellett nekem ez a százas,fõleg mivel a M115 re pont lesérültem egy húzódással.

Miután fuvart kerestem a neten, napokig semmi,le is mondtam róla ,elmegyek a Börzsöny 60 ra,de a sors úgy akarta,hogy menjek,mert szinte az utolsó pillanatban írt Béla nekem  hogy ha elfogadom az ajánlatát szivesen levisz Löw Andrissal megy csütörtök reggel ,igaz én a Hálaisten 100at terveztem az meg péntek este indul,de mivel szabadságon vagyok a héten há mi baj történhet nemigaz ? max fõzhetek megin' több napra a fiúknak. Szerencsére olyan arany férjem van,hogy nem laposkúszásba kell kéreckedni  ,hogy elmehetek -e 4 napra  :)

csütörtök délután le is értünk ,megfagyiztunk több helyen is ,160 ft1 gonbóc fagyi Sátoraljaújhelyen , persze csak  fagyizni nem érdemes lemenni ,de minden másé 'igen .

például ,hogy kedvet csináljak nem csak a retteget 200as van,hanem vannak az 50es betétkörök ,és három százas szakasz.,én most a  Hálaisten 100on voltam mermegakartamnézni,hogy odaát mi van

megkaptam amiért mentem 24 óra alatt 3x az északi zöldet melyik túra kínálja ?

Bélával a Kovács villa padlásán foglaltunk matracot ,ami nem akármilyen padlás ám ,mert fürdõszoba is van .

Szépen szálingóztak az emberek ,a ház, az udvar kezdett élni ,a szúnyogok versenyt csíptek ki tud több áldozatra rászállni . miután már hólyagosra dagadtam ,felmentem 10körül .

Reggel felkeltünk , mindenki készülõdött ,nekem fura volt,hogy nem kell csinálni semmit csak nézem a rituálét :) 2-3 buszfordulóval mindenkit lefuvaroztak a Magyar nyelv múzeumkertbe,ahol beszédet mondott a polgármester,de fõleg a200 as távot méltatta,hogy hát így meg úgy nem érti ezt a távot .....de jövõre készen lesz a kötélcsúszda, a Magas hegy és a Kálvária közt ..

Ja még arról nem is szóltam,hogy úgy volt ,hogy Bélussal megyek végig,csak idõközben András rábeszélte a 200as távra ,Béla pedig miért is ne ,de belement ,csak mivel õ még a Balatont tutibiztos,hogy nem pihente ki .Így történt aztán,hogy az  57km  elég lett neki ,viszont én meg jól egyedül maradtam ,de tapasztalatnak tökéletes volt ,egyedül is elvagyok magamba ,legalább senki nem hallja ha ordítok ,vagy káromkodok .

a rajt elõtt még kaptam egy gps t sperótól , mondtam is neki,hogy minek ez nekem,nem kell! de csak  ragaszkodott hozzá , legyen nálam is .

Elrajtolt a mezõny a Múzeum kertbõl miután a polgármester is elmondta a beszédet  . ,vissza mentünk a villába ,fel az erdõ szélére.Hamarosan bõ 1 ó múlva jöt az élmezõny Speró,és Tinca.majd sorba szépen a többiek is .én beálltam szurkolni kiabálni .jó hangulat volt . Aztán vége lett elfogyott a mezõny  elcsendesedett minden ,késõ délután átmentünk füzérre a  Wehner gyerekekkel  ,aztán 6 után nem sokkal én is elrajtoltam .Bekapcsoltam a jeladót ,és elraktam   Még gondoltam,hogy esetleg Bélát bevárom,még nem ért át Füzérre,és együtt tovább megyünk,de a világosat nagyon kiakartam használni ,jó lett volna legalább a Szurok hegyik elmenni . Ez majdnem sikerült is .

Miután elindultam láttam magam elõtt Szentpéteri  Gabit . Miután Gabi is 100at fut,csak õ reggel indult ,már fáradtabb volt,így utól értem ,de aztán megint lemaradtam,mer Gabi ( férjem ) hívott ,hogy mindenkit lát mozogni csak engem nem . elõvettem a gps t de valami miatt nem ment ,pedig mindent úgy csináltam ahogy speró mondta.  az aksival lehetett valami ..Az elsõ pecsét  a  Tilalmasnál volt ,vagyis a Tolvaj -hegy aljában  ,majd megkezdtük a mászást. Komolyan rosszabbra számítottam,mentem itt már sötétbe ,és hóba télen,de most így világosba ,nem volt annyira rettenet,jó kapaszkodtunk mindenbe amit értünk ,de aránylag hamar felértem ,amúgy annyira nem hosszú . mikor felértünk szép zõd ösvény fogadott ,csalán  is volt bõven . Szépen kocogtam a gerincet fel le fel le ,a Nagy Milicen ellenõrzõ pont ,majd tovább jöttek a kövek ,a meredek lejtõk ,a meredek felmenetelek . 19 kilinél volt a Szurok -hegy igyekeztem,hogy ezt a köves gazos gerincet letudjam . Gabit valamelyik puklinál elhagytam utól értem egy srácot Istvánt ,õ is reggel indult a 200 on . Nagyon jó tempót ment ,így mentem sokáig utána ,nemakartam éjszaka egyedül lenni , bárki megy elõttem ha messze is,de legalább tudom,van elõttem mögöttem is valaki. Ahogy jött a sötét úgy jöttek a vadak is,motozások csörtetések  ,több helyen is voltak   A Szurok hegy elõtt már erõsen sötétedett,de egész jó idõvel értem fel , de meredek volt ez is ,de elértem és pecsét után már kapcsoltam is a lámpát.ronda köves szakasz jött lefele bukdácsolós gyilok -Aztán a sárgán kavarogtunk a sráccal merre a jel,de meglett .  kiértünk az aszfaltra István kicsit lemaradt ,én kocogtam ,de felfelé hamar utól is ért ,majd Kékedre  értünk be,itt átmentünk a falun majd be a magas kórok közé,rettenet volt, aztán inkább átmentünk a derékig érõ búzatáblába . pár éve még tököket rugdaltunk a sáros agyagba ,most ugyanott  búzatábla lett . Gondoltam is ..ennyit  a szoknyás nyárról .

Gabi valahol itt ért utól a búzatáblába, innen végig együtt mentünk . Egy idõ után jött  az álmosság  ,ásítoztunk felváltva ,aztán végre betértünk a pirosra néha szitált az esõ,és fújt a szél elég rendesen .. egy idõ után a piros is uncsi lett  István ritmust váltott és eltünt az éjszakában . Gabinak elkezdett halványulni  a lámpája elemet nem hozott,kénytelen volt a tempómba jönni . Mögöttünk jöttek Daniék ...Ferike,és a kis fiatal srác Sára Peti ,elhagytak minket ,itt nagyon sok vaddisznó volt ezen a részen ,motoztak meg röfögtek ránk . aztán egyszer csak lámpafény elõttünk István bevárt , elengedte a 200 at ,,azt mondta elég neki a 100,pedig titkon azon voltam,hogy vele megyek tovább . Aztán valahol nagyon eljöttünk,mert  se szalag se jel,illetve mikor vissza mentünk lett jel,csak szalag nem . így aztán máshol mentünk le mint kellett volna   Itt a pontnál utól ért András és Géza .kicsit már csoffadtam pedig ez még csak egy 50es ,de az esti éjszakai kezdés  most nem esett jól ,de úgy voltam vele frissen jobb kezdeni a sötétbe ,a 2.szakaszon meg már világosba beérek úgyis . A füzéri vár a sötétség ellenére  is nagyon szépen kirajzolódott a hegy tetején .  fél háromkörül értünk be.Gabi ,és István nagyon örült,hogy nekik már vége,mehetnek aludni pihenni.  Ettem levest hamar elkezdtem fázni ,szinte vacogtam ,nem volt kedvem átöltözni,csak tiszta zoknit vettem,és másik cipõt,ledõltem a pajtába a polifomra,majd leragadt a szemem ,nagyon jött az álmosság ,fél órát elpiszmogtam,majd feláltam, menni kell---  egyenlõre nem fog jönni senki ,hiába várok bárkire is. most mentek el Gézáék Löw Andris is itt van ,akárki is jönne nekem az gyors lenne . Felvettem az újjabb itinert ,és elindultam  szépen  gondoltam mostmár elég lesz a kislámpa,de éjszaka  lemerült ,így vissza vettem a fejlámpát ,hamarosan úgyis virrad már .Hiába  olvastam az itinert  , mégis tettem egy kört füzéren belül :) mer szerintem nem ott jöttem ki ahol kellett volna és a jobbos nekem máshogy volt jobb .

De jól is jött a kavarás mert szépen vissza mentem átvenni a cipõt a pajtába  ,jobb volt most a bõségesebb mammut mint a passzosabb  cascadia . Már nagyon figyeltem nem akartam újjabb tévedést , de még csak most kezdõdött a nap ,,egy aszfaltos úton hagytam el a Füzért hosszan ment be az erdõbe ,majd kövesre váltott , beértem az erdõbe ,szép erdei úton haladtam már majdnem világos volt ,Elhagyva a Bodó rétet ,majd közeledtem a panoráma büféhez,de mivel én még erre nem jártam ,így nem tudtam hogy néz ki,meg hogy jó felé vagyok-e mert közben a k+ kék sáv lett ., ami  jól bezavart , ezért vissza mentem majdnem a Bodó rétig . toporogtam jöjjön már valaki ,de senki nem jött ,vissza a kékhez ,mentem mentem aztán láttam egy szalagot lobogni ,balra ment be az erdõbe követtem ,és így eljutottam az Eszkárosi patakhoz,ahol az elsõ ell pont volt .Rettenet értetlen voltam ,hiába mondta joy,hogy át a patakon mégis másfele akartam menni . Rátértem a felvidéki zöldre ,majd egy igen meredek vízmosásos úton feljutottam egy szép rétre. Igaz hogy akkora volt a fû mint én ,de szép volt ,követtem a szalagot ,majd egy másik rétre egy jóval nagyobbra értem ki. közepén egy nagy magasles volt odáig elmentem a csapást követve ,és utána semmi . Azt írta az itiner,hogy a magaslest jobbról vesszük,és szembe bemegyünk az erdõbe.ezt a mondatot fejbõl írom,meranyiszorelolvastam :)   mégse ment,felmásztam a lesre hátha okasabb leszek,de semmi szalagot nem fújt a szél,kiértem egy füves útra ,ott volt egy sárga jel,nekem a sárga zöld kell,naná,elindultam jobbra ,biztos jön a zöld is,de nem jött csak sárga ,na akkor vissza a másik végére a rétnek ,ott volt zöld és szalag is ,követtem a szalagot tett egy kurflit és a piroson mentem tovább. széles erdei úton  folyton hátrafelé lestem hátha jön valaki,hátha utól érne,azt sem bánnám ha elhagy csak jönne . Kiértem egy aszfaltos útra Nagy Marovka ,és ezen jobbra tartva mentem a piroson ,de mivel rettentõ ritkák voltak a jelzések ,szerintem volt,hogy 1km sem volt p jel,úgy voltam vele,hogy mostmá engem nem érdekel a túra  ,lemegyek ezen az aszfalton ,mentem vagy 4-5km is,és ha leérek a faluba leintek egy autót,és vissza hozatom magam a határig. Komolyan így gondoltam,csak ez idõ alatt egy darab autó sem jött. ahogy ezt letárgyaltam magamba ,kisétált elém egy nagy õz bak az útra , én megálltam pár méterre elõtte,és mikor meglátott hírtelen akart ugrani,de szinte mind a négy lába kiment alóla :) szegény úgy nézett ki mint egy nagy plüss õz ,izomból visszahúzta magát és átugrott az árkon .jött utána a kis pöttyös is , a többi õz nem jött vissza szaladtak a sûrûbe . Sokáig éreztem azt az erõs vad szagot. Néha jött egy piros jel ,olyankor úgy voltam vele,lehet mégsem kell vissza hozatnom magam ? kiértem a fõútra ahol  szalagok voltak ,ezt követve beértem  Szaláncra az ellenörzõ pontra. Láttam ,hogy van itt egy túrázó is . sajnos nem ismertem ,pedig nagyon jól jött ,neki már 56 km tel több volt a lábába is. A vágott sört nem ismertem ,elmondták mitõl vágott,és ,hogy koffolát vagy sört kérek ? vagy ez,vagy az,    ha én megiszom a nagy korsó sört akkor én sehova nem megyek,fõleg nem a szalánci várba   , megegyeztünk ,hogy a koffolát is megkostólhatom ,és kapok egy kis pohár sört . Tök rendesek voltak ,ettem ropit is ,meg paradicsomot is . Lehúztam a sört,és a koffolát is,kicsit gyógyszeres ize volt, de nem rossz . Alkalmi túratársammal együtt indultunk el,vagyis inkább én mentem utána ,nem is igazán beszélgettünk ,mert õ gyorsabban gyalogolt mint ahogy én ,simán kocogtam utána . A Szalánc várban ell pont ,majd lefele a faluba ,ezt elhagyva dimbes dombos búzatáblák mellett közeledtünk Kalsára. Túratársamnak nagyon fájt a térde javasoltam a csalán kúrát,tépjen le egy lapulevelet,és fogja meg a csalánt ,azzal jól csapkodja meg a térdét .

Kalsa fõutcájáról a sárga sávon indultunk el felfelé egy aszfaltos úton . Szerintem én már kezdtem elfáradni ,mert szépen maradoztam le .Mivel csak felfelé mentünk,egyre nagyobb lett a távolság,és alkalmi túratársamról teljesen lemaradtam . A sárga még mindíg csak ment ment felfele, egyedül baktattam, kidõlt fákon átbújva míg aztán már semmilyen jel nem volt,kerestem a szalagot az sem volt,de azé mentem tovább.sõtt néztem,hogy cipõnyomok vannak -e ? de azok sem voltak,de azé mentem .Persze hogy mentem mert eddig nem volt leágazás,de azért gyanakodni kezdtem,az itiner nem írt rétrõl pedig én már egy hatalmas rétre értem ki ,itt is emberes volt a gaz, láttam  egy csapást rajta azon elindultam ,mert szemben volt  valami jel  a fán,mikor közel értem láttam,hogy nem jelzés..hol a francba vagyooook ? és hol volt letérés?  elegem van a kalandparkból felhívtam Oszacki Gézát mivel õk elõttem mennek B  Andrással ,de hát térerõ az nem volt .  elkezdtem bõgni, de érdekes mert könny az alig jött ..iszol te eleget cillagom ? :) Na miután kiderült,hogy tócsát már nem sírok magam elé

elindultam visszafelé ,mindenhol vaddisznó túrások voltak,ezen átjutottam,és megláttam a szalagot .

mindjárt 4-5 darabot is,pedig gondolhattam volna ,ha út nem is ágazik le a jelzésrõl attól még a gazba lehet letérés.így is volt elindultam a nagy fûben felfele. kiértem valami útra azon elmentem egy túrista házig. közben találtam két botot ami elég jól segített felfelé . ha nem használtam eldobtam, kiértem az aszfaltra ,és lefele menet eljutottam az Izra tóhoz. Levágtam magam a székre és elõvettem a téliszalámimat,és nagyon  jót ettem paprikával paradicsommal,rá egy kis izó amit medvegyu kevert nekem .volt ott bõséges kaja ,de én most ezt kivántam meg . kell az energia ,mert jönnek az exkluzív  prémium kategóriás szakaszok.  A kéken mentem tovább  .

Kereszteztem egy darabka aszfalt utat,és az É zöld jelzésen elkezdõdtek a határkövek . Balról hatalmas árok meredek partoldallal .kezdõdik a 7 vízmosás .Szerencsére minimális volt a víz benne,inkább állott víznek mondanám,sehol sem volt a pár évvel ezelõtti lefagyszos kalandhoz ,mikor Miki derékig esett  a fagyos vízbe. Nagyon szépen haladtam  át a 4-5 -6 -7 vízmosáson. Elindult az út felfelé ,meredeken nagyon meredeken ,és egyre meredekebben ,és még annál is meredekebben. sorra törtek el a botok mikor rátámaszkodtam ,röhögtem mer némelyik olyan bot volt mint egy csirkeláb volt egy szára és kiágazott beleõle 4-5 ág . ezzel toltam magam felfelé a Lipovecre  távoltból szarvasbõgés hallatszott,meg meg álltam pihenni füleltem ,igazából nem tudtam eldönteni,hogy tényleg szarvasbõgés,vagy láncfûrész . De szerintem bõgtek ,leültem pihenni egy határkõre ,levettem a hátizsákomat ,és  cipõmet, beragasztottam a talpam,vízhólyag lett a sarkamon . közben a lábammal a földre rakott zsákra léptem ,és sikerült egy fél flakon izót kinyomnom belõle .volt még vízem a zsákba szerencsére .  Ahogy közeledtem a csúcshoz .egyre jobban kurjongattam ,aztán megláttam a mai nap legszebb narancssárga bólyáját . A két pontõr édesdeden aludt ,hiába no nekik bejött az élet :D  Amúgy meg nagyon sokat dolgoztak Géza munkás emberei le a kalappal,hogy mindenhol besegítettek neki . Kértem a fiatal fiút,hogy csináljon már egy képet rólam,ha már felvonszoltam a testemet ilyen magasra , mondtam,hogy csak azt a kis kört kell megérinteni a telefonon,de nem sikerült sem elsõre, sem másodjára,az idõsebb is odament,gondoltam ha még sokáig simogatják én erre rámegyek :)

Végül sikerült a múvelet . Innen lefele mentem a Köves- hegy nagy mohás kövei közt  elindultam lefelé .a 37 es határkõnél hagytam el a zöldet  ,és innen pont nem olvastam tovább,pedig egyértelmûen leírja,hogy a határkõnél , jobbra élesen visszafordulunk,erre én ? megyek tovább egyenesen mint a vak ló  ,nem is tudom mi állított meg ,talán,hogy szalag nem volt már régen , .vissza fordultam elmentem a nagy határkõig amit írt az itiner  ,ott lobogott vagy 4 szalag is.   Hamarosan elértem egy újjabb ponthoz óriási vadetetõ ,kukorica szóró elõtt haladtam el ,estefelé itt biztosan lesz mozgás ,de én akkor már Füzéren szeretnék lenni .

A pontot elhagyva figyelmesen  olvasva az itinert ,elértem a Fövenyes kúthoz amiben megmosakodtam ,majd tovább egy erdészeti úton ráfordultam a Bába hegy felé tartó sárgára !  Ez a sárga ! nagyon érdekes,ugyanis az itiner szerint a kék háromszög ,és megnéztem a térképen ,sárga sáv nem  is megy a Bába hegyre .Pedig én azon mentem tudom,és nem aludtam  :P

méghozzá olyan sárgán  mintha Pistikét,és Jancsikát kiküldték volna az ovodából,hogy menjenek és fessék fel a sárgát ,random szerûen a fákra .Pistike szalad a nagy tölgyhöz ,Jancsika szalad a bükkhöz ,majd ide oda szaladgálnak,és kialakul egy káosz . út nincs ,csak kidõlt fák,és gaz. én ilyen úton mentem és sárga vót a felfestés az tuti .

A Bába hegyre mikor már fent voltam akkor lett k3 meg lefele is,csak az a sárga nem tudom,hogy került oda. A  hegytetõrõl nagyon szép kilátás nyílt az eddig megtett útra, lefele már elég fáradt voltam kicsit megrostált ez a szakasz . Végre leértem ,és Pusztafalun ettem pár falatot a ponton,és elindultam felfele a piroson megint kerestem 2 masszívabb botot,ezzel haladtam felfele. Mikor felértem a piros 3 szögre már nem volt tovább ,csak a zöld határ ismét amit egyszerûen nem akartam elhinni,hogy 24 óra alatt3x is itt vagyok

. Teljesen összezavarodtam ,az itiner is írja,hogy balra forduljak szalagok is vannak,,,fordulok is,megyek is ,de nem hiszem el,én olyanokat de olyanokat mondtam,mikor megint a csalánba keztem el menni, megint elolvasom ezt írja,de mi van ha ez annak a szalagja amikor jöttünk vagy fél nappal ezelõtt,mert hogy erre jöttünk . Kiborulok telefonálok Gézának ,de nincs térerõ.kiabálok hahó hahó erre van a vaskapu ?  semmi ..megin megyek pár dombot ,kiabálok hahó hahhóóóó vaskapuhoz erre kell menni ? semmi . leülök a gazba  én ugyan innen semerre nem megyek addig ülök míg nem jön  valaki erre.

Közbe kiabálok is,és mintha jönne hang valamerrõl,de gondoltam,hogy lehet a faluból kiabálnak . Aztán magam mellett meglátom a határkõn a 26 /3 as számot .lapozom az itinert XVII .26  . A kis határkövek sûrûn vannak a nagyok ritkábban ,hátha pont erre lesz, kénytelen vagyok kockáztatni,és elindulok tovább.

közbe tovább  kiabálok . egy lejtmenet után meglátom,hogy felfelé mintha lenne valami mozgás ,és igen ott volt a vaskapu pont ,a két pontõr lány hallotta hogy kiabálok,õk is kiabáltak. Miután jól kiordítottam magam,és lenyugodtam a p.csába ,elindultam lefele .

kiértem a kékre azt gondoltam,hogy a füzéri vár pikk pakk eljön,de nem ..valami hosszú szintúton mentem mentem ,az esõ elkezdtett esni ,közben kirándulókat kerülgettem ,tõlük kérdeztem,hogy messze van még a füzéri vár ?erre õk.... hát nem tudtjuk,de már mi is nagyon várjuk  . ja gondolom,  bíztos innen  az Alsó csatarétrõl jönnek  ,én meg má' egy napja vagyok egy  óriás centrifugába -

Mire a vár aljába értem ,elállt az esõ ,pont annyira lett vizes a kõ,hogy kihívás legyen felmászni . Az izra tó elõtti alkalmi túratársamat itt értem be,pedig mennyit kavartam,meg ücsörögtem,fájt nagyon a lába szegénynek . Mondta nem egyszerû felmenni .. A pont bent volt a várban  ,már nagyon mentem volna lefele ,érjek le világosba,pedig  még csak délután 5 lehetett  és 500 m volt  a céig :D   Talán még meglehet sötétedés elõtt ha belehúzok  :D

lecsoszogtam a fõútra ahol legnagyobb meglepetésemre Béla vagyis Wojtek várt engem,akkorát ugrott ,én nem ugrottam,mer nem volt erõm .csak örömömbe könnybe lábadt a szemem .  Ilyenkor már minden felejtve ,megérte a 23 óra 23 perc ,azért jöttem mert kiváncsi voltam,hogy mi van odaát  :)

3 év kihagyás után, ismét nagyon jól éreztem magam a  zempléni  kalandparkba péntek estétõl , szombat délután  kifulladásig :D