Bükki források

Cam MogóTúra éve: 20112011.04.11 17:20:06

Bükki Források 50

Hûvös, de tiszta idõ. Fázósan toporgó emberek a rajtban.

Szeleta–tetõn már napsütés. Pazar kilátás a völgyre, a Hámori-tóra és a Palotaszállóra. Leereszkedés a Források völgyébe a patakhoz. Patak követése a völgyben felfelé. A bükkösök alján virágszõnyeg. Lila és fehér odvas keltike, bogláros szellõrózsa, egy-egy sárga kankalin, pettyegetett tüdõfû, és még számtalan ismeretlen szépség. Kitérõ Flóra-forráshoz. Zsombékokon lépkedek óvatosan, nem kéne még megmerülni így az út elején. A forrás vize finom.

Visszatérés a patakvölgybe. Az út egyre meredekebben kúszik felfelé. Vízesések, csobogók, vakító fehér sziklapárkányok. Nem lehet betelni a sok szépséggel. A nyeregbe felérve irány Andókút. Ez már a Bükk északi széle. Nemrég még kisvasút kanyargott erre egészen Örvénykõ aljáig. Andókútnál kis tó, benne szigettel és takaros, fából készült pihenõ. A forrás bõvízû, finom.

Hosszú talpalás a sárgán, egyre feljebb és feljebb. Magoskõi panoráma. Távolságok, mélységek. Bánkúti országút kerülgetése. Örvénykõ mászása keletrõl. A Jókai-emlékmûnél heves szél. Itt miindig fúj. Itt támadja meg a Bükk erdeit. Nyoma ott látható lent, a Csondró völgy letarolt faóriásai között.

Lejtmenetben Mária-forrás, ez is finom vizû. Száguldás lefelé, kidõlt fatörzsek, ágak kerülgetése. Csondró-völgy gyönyörû,  mint mindig. Sziklakapun átjutás. Lassan a völgy is megszelídül.

Mályinka az egyetlen település, ami útba esik. Itt is csak a falu széle. A ponton finom baracklekváros kenyér. Utána lecsúszik egy sör is. Jól megfér odabenn a források vizével.

Várvölgyben ismét patak követése. Közben szemezgetés a szemközti várkúpokkal. Vár-forrás után meredek mászás fel a gerincre. Jobbra Dédesvár hatalmas fehér sziklafala. A nyereg után kilátópont. Lent, messze Nagyvisnyó házai. Kanyargás a Kisvár és Verebec-vár tövében. Majd a kék sáv keresztezése után szalagozott szekérút, régi várjelzésekkel. Fenyvesek, nyírjesek közt vezet az út Nyír-kõig. Újabb remek kilátópont, itt sem jártam még eddig. A völgyön túl Dédesvár kúpjai, messzebb pedig a határon túli hegyek. Mögöttem, a fenyõk közt vadászház áll. Ide jól el lehetne bújni a világ elõl.

Erdészeti úton tovább. Bánkúti országút keresztezése. Meredek, egyenes ösvény le Meteor-forrásig. Bõvizû, finom. Tovább le a patak mentén Száraz-völgyig. De hiszen nem is száraz, patak folyik benne. Hopp, nincs patak, eltûnt, elnyelte a föld. Mégiscsak száraz. Sziklaalakzatok, köves patakmeder. Farkasnyaki völgyben óriási talajerózió, széthasadt szekérút. Ismét mászás felfelé. Jubileumi forrásnál kiránduló társaság, finom sültszalonna illat. A forrás bõvizû, csak úgy nyelem a vizét. Még egy kis emelkedõ a szentléleki pálos kolostorromig. Kis pihenõ a romnál. Még most is monumentális. Tatárjárás elõtti pedig.

Köpüs-forrás felé kényelmes lejtmenet. Majd meredeken le a Garadna-völgybe. Kisvasút végállomásnál ellenõrzõpont és népes csapat. Rögtön indulok tovább. Bánkúti elágazásnál az ösvényen fel a Szövetség-forráshoz. Asztalok, padok, megeszem az utolsó szendvicsem. Kis kapaszkodó, majd aszfaltút Csókás-táborig. A pontõrök mutatják a P+ további irányát.

Az idõ késõ délutánba hajlik. Az árnyékok hosszúak, a nap laposan süt. Virágtenger az út mindkét oldalán. Tobzódik a tavasz, mézillatú az egész erdõ. Fényképeket készítek, de mi marad ezeken a látványból? Szinte semmi. A virágszõnyeg kilométereken át elkísér. Közben kis kitérõt teszek az Udvarkõ-barlanghoz, ami Dante Pokla melléknéven szerepel a térképen. Nevéhez méltó hely. Hatalmas beszakadás az erdõ közepén. Egy sziklakapun át lehet lejutni a katlanba. Körbe magas sziklafalak, melyek puha anyagába különleges formákat vájt a lefolyó víz. A katlan aljában víznyelõ, ott lehet a barlang is. Felnézek az égre, a fal pereméig nyújtózkodó erdõ fáit látom magasan a fejem fölött. Igen, ez lehet a pokol: az immár elérhetetlen messzeségbe került napfény és boldogság utáni sóvárgás.

Vissza az ösvényre, és már csak egy gerincen kell átbukni, hogy Lencsés-forráshoz érjek. Majd meredek ereszkedõ le a Garadna-völgybe. Átkelés a Hámori-tó gátján. A tó melletti ösvényrõl ismét feltárul a panoráma a Palotaszállóval. Még egy kis kitérõ az Eszperantó forráshoz, ahonnan  mohaborította sziklán festõi vízeséssel hull alá a víz, hogy azután a kisvasút alatt átbukva beleömöljön a tóba.

Köszönöm Bükk, köszönöm Tavasz, köszönöm Rendezõk ezt a gyönyörû túrát!