Írottkő

nafeTúra éve: 20102010.10.21 20:39:39

Írottkõ 50 teljesítménytúra.

GPS-el mért távolság: 48,1 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintkülönbség: 2055 m.

Zolival (dnvzoli) elõzetesen egyeztettük, hogy Csuka Sanyival nem szándékoznak nagyobb tempót menni, mint tavaly, így megest csatlakoztam hozzájuk. Tamással indultam útnak Pápáról, úgy hajnali négykor, s meglepetésemre Zoliék még nem voltak ott egy félreértésnek köszönhetõen, viszont találkoztam Istvánnal, aki természetesen a 70-es távot vette célba. Beneveztünk. Én az 50-esre, Tamás a 35-ösre. Régi tapasztalataim alapján lebeszéltem a hosszabbik távról, bár tudom, ez illetlenség, de egy évekkel ezelõtti 35-ös túrán nagyon nehezen ment neki az Írott-kõre vezetõ emelkedõ. Ráadásul igaz, hogy a táv csak 16 km-el hosszabb, de milyen 16 km-el! Most nagyon jól vette az akadályokat. Alig tíz percet vertünk rá Velemtõl-Velemig, s mire bekebeleztük az újabb adag zsíros deszkát, már be is futott.

Megérkeztek Zoliék, beneveztek, s hat óra tíz perckor neki vágtunk a távnak. Most is tartottam tõle, mivel 30 kilométernél többet, csak tavasszal gyalogoltam, nyáron a biciklizés a fõ szakág számomra. Jól haladtunk. Az idõ klasszisokkal jobb mint tavaly. Az Óház-tetõre menet szép látványt nyújtott az éjszakai díszkivilágítású város. Igencsak hamar csekkoltunk az elsõ ellenõrzõ ponton. Gyerünk tovább. Végre lekapcsolhattuk, s eltehettük a fejlámpákat.

Jókat beszélgetve mentünk tovább, s most már élvezhettük az õszi erdõ színeit is. Szóba hoztam egy montis könyvet, amelyben Frischknecht, leír egy-két gyakorlatias apróságot, pl. honnan tudhatja az ember pulzusmérõ nélkül, hogy oxigénellátás szempontjából, milyen terhelési zónában van (aerob, ha nem túlzottan megemelkedett légzésszám mellett könnyedén tud beszélni; átmeneti, ha már rendesen szedi az ember a levegõt, de még nem esik túlzottan nehezére a beszéd; s anaerob, ha már néhány szót is csak alig tud mondani, mert a fülén is levegõt venne). No ez alapján Sanyi, az Óház-tetõ második megmászásakor meg is vizsgálta, milyen zónában vagyok: na most beszélj csak egy kicsit, had lássam melyik zónádban vagy! Sikerült az átmeneti zónában maradni, mivel a motor még bírt volna többet is de a lábizmaimnak már annyi volt.

Visszatérve a rendes kerékvágásba, Velemre is hamar beértünk. Itt azért két dolog miatt is ért bennünket egy kis csalódás. Még nem volt tea, pedig nagyon számítottunk rá. Másrészt pedig az ott lévõk szervezõk egyike azt találta mondani, hogy tavaly sem volt. Kár volt a túra szervezését ilyen füllentéssel lerontani. Egy szelet zsíros kenyér után mentünk is tovább. Gyönyörû az erdõ az Írott-kõre menet. A kaptató sem tûnt túl meredeknek, az elõzõ évvel összehasonlítva. Persze most nem voltam beteg. 10 órakor már fönt is voltunk a kilátónál. Társaim elõtt egy kicsivel elindultam lefelé, mert tudtam, a lejtõkön sokkal gyorsabbak nálam. Hamar utol is értek. Ballagtunk, s csodáltuk a tájat, a fák õszi színeit, bár szerintem a most következõ hétvége lesz az igazi. A piros jelzésen természetesen kint mentünk a szikla peremén. Megint csak hamar leértünk Velembe. Újabb zsíros kenyerek elfogyasztása után, feltöltöttem az ivózacskómat jó forró teával, mivel eddigre a két liter vízbõl, már csak egy fél maradt. Kiváló volt. Még a célba beérve is langyos volt a tea, ami a számomra nem hátrány.

Energiapótlás után, nekivágtunk a túra legrondább emelkedõjének. Bozsoktól az Írott-kõig 530 m az összes szint, viszont van benne egy másfél kilométeres pihentetõ kellemes lejtõ, 100 m szintvesztéssel, az összes táv bõ 7 km, itt viszont a Hörmann-forrásig 500 m szintet szedtünk össze, a Szent Vid-kápolnánál 100 m vízszintes szakasszal, alig 4 km alatt. Az átlagmeredekség is nagyobb, mint látszik, viszont szép fenyvesben is kaptattunk. A pihenõnél bringásokkal találkoztunk, akkor készülõdtek egy kis tekerésre. A forrástól lerongyoltunk a Stájer-házakig, bár itt a lejtõn, már lemaradtam egy picit.

A pecsételés után, gyaloglás közben megettük a kapott almát, miközben a zöld jelzésen szaporáztuk lépteinket. Letértünk a fehér pötty jelzésre, egy túrázót visszahívtunk a zöldrõl, õ benézte a jelzést, s ment volna tovább a zöldön. Utolért bennünket egy 70-es társaság is, s gyakorlatilag az Óház-tetõig elõzgettük egymást. Itt egy darabig elég rossz füves, szétmosott úton, mentünk, majd a jelzést követve csak úgy toronyiránt leereszkedtünk egy völgybe. Eddig tartott a lazítás, s máris kezdõdött a tízen százalékos 235 m összesített szintemelkedésû emelkedõ a Tábor-hegyre. Tavaly itt éreztem elõször, hogy baj lehet, s lett is két vízhólyagom. Most is volt egy kis fájdalom, de nem pont ott mint tavaly, így mentem tovább. Késõbb, a Paradicsomos elõtt, azért a biztonság kedvéért megnéztem, nehogy úgy járjak mint az elõzõ évben. Szerencsére ez most nem vízhólyagkezdemény volt, hanem valami kis gyûrõdés. Biztos ami biztos, tettem rá vízhólyag tapaszt, s pár percnyi gyaloglás után, meg is szûnt a fájdalom. Mivel nem esett az esõ, idén kissé könnyebb volt a leereszkedés az ellenõrzõ pontra.

Pecsételés, s máris mentünk tovább. Elõbb kellemes murvás úton, majd a nemszeretem aszfalton. Érdekes! Már bõven több mint 30 km-t hagytunk magunk mögött, s még alig érzem a lúdtalpaim, így ez a szakasz is kellemesen telt. Azt is megemlítettük, vajon István mennyit ver ránk a 70-es távon, mert abban biztosak voltunk, hogy gyorsabban teszi meg a 70 km-t, mint mi az 50-t. A Hétvezér-forrás elõtti lejtõ valahogy nagyon nem esett jól a jobb combomnak, így társaim eléggé elhúztak tõlem. Idén nem voltam olyan fáradt, hogy leüljek az ellenõrzõ ponton, viszont elég éhesnek éreztem magam. Az is igaz, hogy most a túra közben kevesebbet is ettem (talán a kétharmadát), mint az elõzõ évben. Tudtam, hogy egy Power Gel-en (vagy valamilyen más biciklis energia gélen) kívül más aligha adna ilyen rövid idõn belül energiát, így csak a Regulyn kapott szelet csokit ettem meg. Nem akartam ilyen rövid távért egy gélt elhasználni. Hátha megúszom eléhezés nélkül. Nem is ácsorogtam sokáig, hanem nekivágtam az utolsó, s egyben legmeredekebb emelkedõnek. Meglepõen jól ment, bár folyt rólam a víz, s mint korábban írtam, még egész normálisan tudtam beszélni.

Az Óház-tetõrõl pecsételés után azonnal, még jócskán világosban továbbindultunk. Tavaly, többek közt az esõnek köszönhetõen itt már elõ kellett venni a fejlámpákat. Megint csak mondtam a társaimnak, nyugodtan menjenek elõre, hiszen szinte végig lejt az út, s a meredekebb lejtõkön sokkal gyorsabbak nálam. S lõn. Ez évben csak 13 percet vertek rám, a tavalyi 20-al szemben. Most nem a térdem, vagy vízhólyag lassított, le, hanem valamiért a jobb combom akart begörcsölni a lejtõtõl. Épp csak mostanra múlt el a fájdalom, pedig már csütörtököt írunk, úgy hogy ez biztos nem izomláz. Viszont a talpam, csak az utolsó városi aszfalton kezdett egy kicsit jobban fájni. Végre beértem. Lényegesen kevesebbet vett ki belõlem a túra, mint tavaly. Megkaptam az emléklapot és a kitûzõt, szendvicset. Mondtam is, épp ideje, mert az éhhalál küszöbén vagyok, mire kedvesen további szendvicsekkel kínáltak. Gyorsan fölfaltam õket, elbúcsúztam a társaimtól, s elindultam haza. Meglepetés! A tornaterem ajtajában Istvánba futottam bele, aki akkor érkezett, tehát rosszul tippeltük, hogy hamarabb fog beérni, mint mi.

Jól megválasztott, s ahol kell jól jelölt a túra útvonala A Paradicsomos és a Hét Vezér-forrás közötti aszfalt az egyetlen monoton szakasz, azt viszont enyhíti az idõnkénti szép kilátás, viszont nehezíti, hogy látni az Óház-tetõi  kilátót. Ezt leszámítva nagyon változatos és gyakran látványos az útvonal. Ez a túra is kedvenceim közé tartozik. Ez évben a fák színei is csodálatosak.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló. Az általam látogatottak közül messze a legjobbak közé tartozik. 800 Ft-ért Velemben zsíros- és margarinos kenyér és tea (sajnos ez évben csak egyszer); az Írott-kõnél diannás cukor; a Stájer-házaknál alma, a célban szalámis-szendvics, alma, üdítõ, oklevél és kitûzõ.