Téry Ödön emléktúra 50/25/20

SipiTúra éve: 20102010.03.21 20:47:03

Téry Ödön 50 emléktúra              2010.03.20.

táv: 48,8 km ,szint: 1360 méter (itiner szerint)

rajt: 7,50       cél: 14,22                     menetidõ: 6 óra 32 perc (7,47 km/h)

Erre a hétvégére ezt a klasszikus túrát néztem ki ,ami logisztikailag nem tûnt könnyûnek ,de vonalvezetése határozottan tetszett .A múlt hétvégi hó és sár- dagonya után a talajviszonyok is némiképp jobbnak igérkeztek ,ezért tempós átlagot terveztem elsõ indulásom ellenére. A Beax Maxis tapasztalatokból okulva ,elõzõleg telefonon érdeklõdtem T.Ákosnál ,útvonal jelzések ,csomagszállítás stb. után ,hogy ne érjen meglepetés ! Nem is ért ....,csomagszállítás nem lesz , a túra féltávig az Országos kék sávon megy (ezt nagyrészt ismertem is ,egy rövid szakasz kivételével ) ,ezt a 23 km -t el is intézték az itinerben egy mondattal ,majd rövid jelzetlen szakasz következik , "természetesen" szalagozás nélkül ,utána piros kereszt és lényegében piros sáv a célig  ! Ezen információk tudatában átnéztem a térképet ,elõzetesen tényleg nem tûnt túl bonyolultnak az útvonal , látván a sok depozási helyet ,kocsma ,ivókút van útközben ,így  nagy csomagot sem terveztem,csak a legszükségesebbeket.Egy liter izotóniás gyümölcslé ,fél liter víz ,banán ,magnézium tabletta ,kenõcs ,váltózokni-váltó póló.

242-es rajtszámmal indultam ,nem sokkal a bringások elõtt ,akikkel még találkoztam az út során.A létszámon kicsit meglepõdtem ,és ez még csak az elsõ 50 perc rajtja volt ,nem hittem volna hogy ennyien választják ezt a rendezvényt ezen a szép tavaszi napon ! ?

Laza kocogás a Nagy-rétig ,majd fel az aszfaltos szakaszon a Máriaremetei templomhoz ,onnan tovább a Remete szurdok bejáratáig ,ahol az elsõ ellenõrzõ pont volt (25 perc részidõ)

Itt ért utol egy nagyobb kerékpáros csapat ,és hagyott el ,miközben én is elõzgettem az elõttem lévõ szépszámú túrázót.A Remete szurdokban nem volt nagy sár ,ami meg is lepett ,így aránylag jól lehett haladni .Egészen a végéig ,ahol a patakon átkelve szûk ösvény kezdõdött fel a Remete-hegyre ,itt tanácskozott az összes bringás, akik elõttem mentek ,erõt gyûjtve a patak átkeléshez ,és a meredek hegy megmászásához.  Gyorsan átugrottam a patakon, megelõzve az egész csapatot ,mert tudtam ha elém kerülnek sokáig nem tudok haladni ,a bringát hátukon  cipelõ sporttársaktól.Tempósan felgyalogoltam a Remete-hegyre ,de megizzasztott mint mindig (legutóbb ha jól emlékszem a Hegedûs túrán jártam erre) Ezt követõen igen jól futható ,kellemes erdei szakaszok következtek ,minimális sárral ,csak a Muflon itató környékén akadt egy nagyobb saras rész ,abban meg is merültem bokáig ,viszont utána már nem kellett foglalkoznom cipõm esztétikai állapotával ! Szépen felvitt a kék sáv a Nagyszénásra ,ahol kivételesen nem volt viharos szél ,csak erõs...., viszont gyönyörû panoráma fogadott ,és a 2.-ik ellenõrzõpont: Nagyszénás csúcsa (1 óra 8 perc részidõ)

Tovább a kéken lefelé Piliscsaba irányába ....,kicsit furcsa volt a  környék ! Nemrég jártam erre ,csak fordított irányból a Budai Trappon ,akkor összefüggõ jégkása és hó  nehezítette haladásunkat ,most ahhoz képest nagyon jó körülmények közt túrázhattunk ! Na itt beindultak a kispistázók ,mivel  helyenként szerpentin szerûen megy az ösvény ,levágtak toronyiránt ,nyerve párszáz métereket ....Késõbb az út jellegénél fogva megszûnt a "tájékozódási futás" ,egyhangú egyenes szakasz vezetett Piliscsaba aszfaltos külterületére.Itt már átváltottam gyaloglásra ,csatlakozva néhány kedves túratárshoz ,egyrészt jól esett már gyalogolni a sok futás után ,másrészt lövésem nem volt merre kell menni ,hol az átjáró a jelzetlen szakaszon. Közben találkoztam Biborral is ,akivel röviden megbeszéltük a Beac Maxis rendezés sajátosságait ,majd elment vásárolni valamit ,én folytattam tempósan gyalogló  útitársaimmal a túra elsõ felének utolsó párszáz méterét a Klotildligeti "Liget" bisztróhoz ,ahol a 3.-ik ellenõrzõpont ,és a 25 -ös táv rajtja található.(1óra 24 perc részidõ) Elsõ fele a túrának 2 óra 57 perc lett (8,07 km/h)

Vettem egy sört ,és egy zsíroskenyeret ,kicsit beszélgettem ismerõsökkel ,közben befutott Bibor is ,kb. 10 percet depoztam az egyre nagyobb számban rajtoló rövidtávosok között. Majd elindultam a piros kereszten Pilisszántó irányába ,elõzgetve a  25 km-es túrán induló tömegeket.  Érdekes társaságok ballagtak ,egyre többek kezében láttam üveges sört ,meg-meghúzva a jóféle nedüt ,ami persze nem lenne baj (én is sörrel frissítek ha tehetem) ,kérdés hogy ennyire megszomjaztak 6-800 méterrel a rajt után.....,remélhetõleg a göngyölegek nem az útszéli erdõben végzik szétdobálva ! ?  A piros sávot elérve még kocogtam egy darabig ,de beérve pár ismerõs túrázót, inkább gyalogolva-beszélgetve tettük meg a hátralévõ részt Pilisszántóig. Betértünk egy cukrászdába ,hagyományos frissítõpontként ajánlották (sokadik teljesítésük a sporttársaknak) ,ismerik a környéket ....,süteményt nem akartam enni a beigért leves elõtt ,így elmajszoltam idén elõsször egy fagyit. Következett a nagy ,hosszú aszfaltút a falu közepén ,erõs emelkedõvel ,kezdett megviselni a meleg ,itt már végig gyalogoltam. Késõbb ismerõs útvonal a Piros85 és más túrák útvonala ,csak fordítva.Pilisszentkereszt határában  a temetõ melletti ösvényen már nagy volt a sár ,és némi hó is akadt ! Végig a falu fõutcáján el egészen az úgynevezett Felsõ kocsmáig ( Pilis Trapp rajt-célja) ,találgattam hol lehet  a EMMA vendéglõ ( 4.-ik ellenõrzõpont) ....,aztán sréhen balra a sarkon találtatott ,egy igen kultúrált vendéglátóipari egység ,ahol ellátmányként kaptunk csirkehúslevest ,vagy sört -üditõt. Én a levest választottam ,vettem még egy sört hozzá ,gyorsan benyomtam ,mert éreztem nem lesz jó nagyon megülni ,van még némi szint és táv hátra.Egészen magamhoz tértem az evés-ivástól ,az út menti csapnál még megmosakodtam,kortyoltam egy kis jéghideg vizet,majd felgyalogoltam Dobogókõre .A Fagyoskatonától már szinte összefüggõ hó-latyak borítású út volt ,és a hõmérséklet is legnagyobb örömömre kissé visszaesett ,már nagyon melegem volt lejjebb !  Dobogókõ - Turista Múzeum- (5.-ik ellenõrzõpont) 2 óra 28 perc (2 utóbbi táv részideje )

Elég sokan mozogtak fenn ,kirándulók ,zarándokok ,népszerû hely lett Dobogókõ újra..., kerülgetni kellett rendesen ,ráadásul tiszta sár-latyak-hó borítású volt  az ösvény,de itt már futottam újra . Rövid pillantás a panorámára ,majd kocogás az Ilona pihenõig ,ahola túra 6.-ik ellenõrzõpontja volt ,egy igen csúszós hegyoldali rész után.(30 perc)

Elviekben a túra és a rendezõ egyesület névadóján ,a Téry úton lett volna kézenfekvõ tovább menni a dömösi célig ,mégis az itinerben 3 féle választási lehetõséget kínálnak fel a Szakó-nyeregtõl: Téry út (piros sáv) , Lukács árok (sárga sáv) , Rám -szakadék (zöld sáv) ? ?Én maradtam a piroson ,szerintem a nagy többség is ,habár itt már elégé  szellõsen voltunk ,a mezõny nagy részét elhagyva. Igazából nem tudom ki az ,aki kockáztat egy Rám-szakadékot ,botorkálással ,láncokkal ,szembe jövõ- kutyát ölbe hozó ,mûkedvelõ-turisták hadával.....? !Arra azért kiváncsi voltam (mivel olvastam télen a Pilis Parkerdõ honlapján lévõ útvonal korlátozást ,ami pont erre a piros szakaszra vonatkozott Dömösig a Szakó-nyeregtõl ,és amit most oldottak fel március közepén) milyen állapotban adták vissza az "erdõgazdálkodás" után ezt a gyönyörû részt ,nos egy helyen a fél hegyoldalt kivágták ,gallyak -ágak össze vissza ,jelzés sem volt értelemszerûen ,csak találomra zúdultam lefelé !

Valamivel több mint fél óra múlva már bent voltam a célban Dömös( 37 perc részidõ) ,3 óra 35 perc a túra második fele (7 km/h) ,írták oklevelem(tetszetõs a kitûzõvel együtt) ,és pecsételték Bp. kupa füzetem. A buszt persze pont lekéstem (negyedkor ment el ,én 22-re érkeztem),így közel 1 órát várhattam a következõre ,de nem volt baj ,addig is zokni és póló csere,egy megérdemelt korsó sör ,beszélgetés a beérkezõ túratársakkal ,hamar elment a várakozási idõ!

Jó kis túra volt ,hangulatos ,kellemes túratársakkal ,kár lett volna kihagyni !