Gyermekvasút nyomában

efemmTúra éve: 20052005.08.22 12:20:35
Gyermekvasút Nyomában Éjszakai 20

Szerencsére idõben értesülem aról, hogy a túra a megszokott napon, augusztus 19-én kerül megrendezésre. (Ennyi az elõnye, ha az ember nem csak olvassa, hanem írja is a túranaptárat.:)
Elõtte a héten még esélyes volt mellette a Vértes valamelyik távja, de hiába van a régi V50-bõl 13 jelvényem, ez már nem az a túra, úgysem tudnám gyarapítani a gyûjteményem. Inkább a szombat délelõtti alvás mellett döntöttem, meg egy kellemes, lassú, beszélgetõs "topiktúrát" terveztem. Jó választás volt!

8-ra értem a rajtba, ahol a megszokott 20m-es sor fogadott. A 10. rendezésre ezt azért lehetne csökkenteni!! 280 körüli résztvevõ, nem túl nagy létszám.. Félóra alatt jutottam el a rajtig. A sorban 5m-rel elõttem volt Lutak, Vlaszíj, illetve mögém kettõvel érkezett Gethe, Galadh (eddig említettek egy másik topikos csapatot alkottak :) valamint a bemelegítésbõl (vajon milyenbõl? :) visszatérõ TZH, Sanci + barátnõje Alexa és offtopik ikertestvére Adrienn ,Berzso és offtopik szegedi ismerõsei Tibi és Réka.
A rajtban furcsa volt, hogy csak igazolólapot kapott mindenki alapból, az utvonalvázlatot, szöveges leírást tartalmazó "tájékoztató füzet"-bõl fakultatív alapon lehetett venni. Hát, nem irígylem azt az elsõtúrázót, aki leírás nélkül próbálkozott.. A tájékoztató egyébként tökéletes! Szintmetszet, résztávok, rész szintek, útvonalvázlat, részletes szöveges leírás érdekességekkel. (Uttörõvasút, Ságvári Endre, János-hegyi-átjáróbarlang, Libegõ, stb.)

Gyorsan leküzdöttük a Hûvösvölgy állomásig tartó 100m-t, pecsételtünk, majd következett a túraútvonal utolsó sörözõjének meglátogatása, fejlámpák felrakása. A büfében láttunk egy punkot klasszikus taréjjal, õt nem irígylem éjszakai túrán. :) Továbbinduláskor már 20percnél jártunk. 100m-re érdekes átlag..
A kék sáv emelkedõjén TZH rögtön az élre állt túrabotjaival, de csak 20m-re hagytam túlmenni a Fazekas-hegyre vezetõ ösvény leágazásánál. A 2.ep. szépen kiköltözött a hegytetõre, a szikla szélére, de legalább a kilátás jó volt onnan.

A technikás lejövetelt meghagytuk a bátrabbaknak, visszamentünk kicsit az ösvényen, visszakiabáltam két sporttársat, akik éppen kihagyni készültek ezt a pontot, majd a lejtõn lementünk a Nagy-rét széléhez.
Pecsételés után, a rét szélénél iránymenetben vittem a csapatot a réten keresztül. 10m után rájöttem, hogy a nedves fûben ez nem volt a legjobb ötlet, dehát ha visszafordulok, akkor a mögöttem jövõ 7 túratárs bizalma megrendült volna, ezt pedig nem kockáztathattam. :)

Nagy-Hárs-hegy állomás. (Toalettje esélyes a gyermekvasút legjobb budija címre.) A megtett táv 2.5km és pontosan 1 óránál voltunk.
Tovább kellemes emelkedõ Kis-Hárs-hegyig, csodás telihold a város felett, én Alexát riogattam a szúnyogokkal, tesója pedig a szúnyogokat a cigifüstjével. A többiek felmentek a kilátóba is, én a következõ hegyre tartalékoltam. Remélem, hogy jópár szép éjszakai fotó is készült innen.

Bátori-barlangnál a köveken kerültem, amivel sikerült a lépcsõkön érkezõk irányérzékét megzavarnom, de azért mindenki feltalált a Nagy-Hárs-hegy tetejére. Fent elég sokan összejöttek éppen. Pecsételés után a túraútvonal -szerintem- legszebb panorámája következett a Kaán Károly kilátóból. Pár ifjabb túrázó piknikelt, egy bányászlámpa -klasszikus kivitel- fényénél. Mivel elég jó volt az idõ, látni lehetett még a dobogókõi-gerinc átjátszótornyainak jelzõfényeit is, a Pilis-hegyet, az egész hegységet, Solymár, Hidegkút, Törökbálint fényeit, a pesti oldalt, a Gellért-hegyet, az Országházat - mindent. Szép volt. Ja, és a János-hegyet is felettünk. :)
Már szigorúan a sárga sávon leballagtunk a Szépjuhásznéhoz. 5.1km, pontosan 2 óra. Hmmm. Tartjuk az átlagot, csakhát ez kevés lesz a szintidõhöz.

A piros és sárga elágazásánál bizonytalankodó fiatalok, nekem is csak most este tûnt fel, hogy a piros felfestés mennyire ritkás errefelé. A térdkímélõ szerpentinen haladtunk a jelzésen, közben egy-két fotózós megállással. Fent pecsét, majd a kivilágított Erzsébet-kilátó és a fényárban úszó környezõ munkagépek megtekintése. Lefelé elfogyasztottam egy gyros-t. Azt hiszem ez ekkor még vacsorának számított. :)
Nyugodt lejtõ János-hegy állomásig, jórésze lámpa nélkül, a végén nemszeretem lépcsõkkel. Pecsét után visszaelõztünk (vagy meg??) egy kisebb csapatot, elég neveletlenek voltak.
Makkosmáriánál is sokan összejöttek, nem találtam meg egybõl a kivezetõ irányt, a rét alján lévõ esõház felé indultunk, de végül meglett a Z+. Megszokásból mentem, úgyhogy, mint két éve, most is felkeveredtünk a vasútig, és a talpfákon értük el Virág-völgy állomást. Szerintem nem volt kijelezve, hogy hol kellene letérni a Z+-rõl, és én sem akartam nagyon próbálkozni a sötétben a különféle kiágazó ösvényekkel. Így végülis hosszabb volt, szintben pedig ugyanannyi. Vonat sem jött. :)
Az állomáson szörp volt a szolgáltatás.
Elhaladtunk az Anna-kápolna mellett, sikerült megtalálni a Z- -t is, majd a Disznófõnél lévõ pontot is. Azt hiszem, hogy majd valamelyik nappali túrán megnézem, hogy maga a forrás melyik is.

Felfelé a zöldön indultunk, aztán megszokott módon átvágtam inkább az Anna-réten. A jelzést még nappal sem szoktam arrafelé megtalálni.
Rövid pihenõt és víz töltést tartottunk Normafánál, a székely-kapu elõtt, majd az elõírt útvonalon visszamentünk a sínekhez, hogy ismét a talpfákon gyalogoljuk. Erre is megy párhuzamosan egy ösveny, de nem volt kedvem keresgélni.
Csillebérc állomás elõtt Adrienn esés közben megtalált egy jól olajozott váltót, így kapott egy lehetõséget egy új farmer vásárlására..

Itt jártunk 5 óránál (a szintidõ 6), úgyhogy látszott, hogy a hátralévõ 5km már nem lesz meg a szintidõn belül.
Normafa megálló könnyû volt, még egy rövid talpfatúra is belefért.
Lefelé a Farkas-völgyben többeket elõztünk, köztük egy csengõvel(!) túrázó párost is.
Tibi és Réka egy lámpán osztoztak, õket itt nem irígyeltem.

Kellemes emelkedõ a Kápolnáig, majd utána is a szerpentinen.
A csapat gyorsabb része itt elõre ment, én az elsõtúrás társakkal maradtam. A széchenyi-hegyi adó alatti rétre kiérve kis kerülõvel találtam csak rá a helyes ösvényre (nem volt jelezve a Zhsz-rõl a letérés, csak késõbb a réten voltak Gyermekvasút feliratú papírok). A rétrõl nézelõdtünk, aztán lassú tempóban továbbmentünk a Rendõrtiszti-fõiskola mellett, majd a Széchenyi-emlékhez. Gyanús volt, hogy a csapat többi részét nem láttam magam elõtt, valamint a pontnál sem. Miután pecsételtünk és tovább indultunk, akkor jöttek. Szembe. :)
A célba azért ismét együtt értünk.

Nem volt sorállás, ez mindenképp dícséretes! Elvileg a dijazás szempontjából a nappali és az éjszakai túrák teljesítéseinek számai összeadódnak, de mivel fogalmam sincs, hogy mennyi nappalin voltam, így egy második teljesítéses jelvenyt kértem. Éjszakaiból csak ennyi van.
Gyorsan megkaptuk a 3db vislit, amit el is fogyasztottam.

19.8km/990m. Teljesítve: 6:28 alatt. :) Végül kb. félórával csúsztunk ki a szintidõbõl, de nem siettünk, ez nem számított. Még úgyis volt egy óránk hajnali 4-ig a vonat indulásáig.

Nemsokára megjött a vonat, így összesen 4 kocsiból válogathattunk. A nyitottban voltak a legkevesebben, úgyhogy azt rohamoztuk meg. Többek szerint ez nem volt a legjobb ötlet, bár én nem bántam meg.

Az utazás számomra nagy élmény volt. Látnivalóból nem nyújtott újat, azt már végigélvezhettük a gyalogtúrán, de a hangok, az erdõ illata, a lombok, a derengõ égbolt - na ennek már más hangulata volt. Az egyik lejtõs részen, fékezés közben, a vonat fékjai nem csikorogtak, hanem zenéltek!! Az alagútban sem jártam még.

Hûvösvölgybe leérve kicsit nehezen indultam lemerevedett izmokkal. Mások is, úgyhogy a villamos két utassal, valamint a busz kicsit többel elõttünk ment el. Negyedóra után felszálltunk a következõ 56-os villamosra. Itt már az összes túrázón látszott a fáradtság. Még egy villamos és egy megálló hévvel, aztán otthon is voltam negyed hétre. Semmilyen túra sem hiányzott, csak az ágyam, meg az alvás.
(Délután a mûrepülõ verseny döntõjét néztem élõben, majd a tüzijátékot egészen jó helyrõl. Utána pár km gyaloglás hazáig az alsó rakparton, keresztül a tömegen.)

Nagyon jól érteztem magam, jövõre is jövök erre az éjszakai túrára és remélem akkor is ilyen jó topikos társasággal. :))