Tanúhegyek nyomában

dnvzoliTúra éve: 20082008.12.02 15:32:31
Tanúhegyek nyomában.2008.11.29.

Vegyes érzelmekkel néztem a túra elébe,mivel bevallom a nagyon meredek mászásokat,méginkább az ereszkedéseket nem nagyon szeretem.A mászással még nincs is akkora baj,a szinte lépcsõzéssel felérõ ereszkedéseknél tiltakozik a bal térdem külsõ része erõs fájdalom formájában.Viszont a táj,a hegyek vonzottak annyira,hogy nem is volt kérdéses-ott leszek.

Reggel 4-kor kelés,hallom veri az esõ az ablakot.Mivel az idõjósok max. délelõttre ígérték a csapadékot eszembe sem jut hogy itthon maradjak,a szervezõknek meg tartozunk annyival ha már megcsinálták ezt a túrát,annak minden nyûgével együtt hogy egy pici csippcsöpp miatt nem maradunk itthon.(Nagyon sajnáltam pl. a legutóbbi "Túrázz a vonatért" lebonyolítóit:reggel szakadt az esõ,így a 30-as távon mindössze heten indultunk,a családin senki,a 20-ason meg talán 60-an...)Tehát úgy negyed 6 körül elindultam Gyõrbõl autóval.Eredetileg 7-kor szerettem volna rajtolni a korai sötétedés miatt,amibõl 07:41 lett.Nem is baj,7-kor még bõven sötét volt.Iskolát könnyen megtaláltam-van szája az embernek-betértem egy kocsmába ahol útba igazítottak.Nevezés,öltözködés,és már indulok is.Azt mondják adni jobb mint kapni,viszont az emberfia annak is örül,ha a pénzéért kap vmit.

Elsõ pozitív élmény:jóféle menzás mûanyag bögre a túrára a szervezõktõl,mivel a pontokon nincs külön pohár.Én szeretem az ilyen egyszerû dolgokat,így örültem az ajándéknak.(citromsárga,igazi iskolás menzákat idézõ hangulatú ivóeszköz-nagyon király:-)).

Második pozitívum:Van szöveges leírás a térképkivonat mellé.Fontosságára késõbb visszatérek.

Szóval elrajtoltam,az iskolából kilépve követtem a többieket,nehogy már megint a településen belül kavarjak el,de ennek nem kellett sokáig tartania,csak a parkolón való átjutásig,mivel ott balra fordulva meg is láttuk a bazalttemplomot,meg az elsõ(én ott láttam az elsõt)szalagot.Némi beleolvasás az itinerbe és visszavonhatatlanul megkezdtem a túrát.

Harmadik pozitívum:A túrán eltévedni,szakaszt téveszteni lehetetlenség volt.

Tehát irány a Badacsony teteje! Az ember ballagott felfelé,és egyre sûrûbb ködbe került.Könnyebb-nehezebb szakaszok váltották egymást,volt ahol bazalttörmeléken,volt ahol bazaltlépcsõn,volt ahol szokásos erdei talajon vezetett az út.A párás levegõ miatt nem volt egyszerû a feljutás,de 08:21-kor bekerült az elsõ színes-a hegyet ábrázoló-matrica az igazolófüzetbe.A hegyrõl lefelé ereszkedve megtudtam végre mi az a feltételes ellenõrzõpont.(Kezdõ túrázóként ilyennel még nem találkoztam,én azt hittem pontõrök mászkálnak az említett szakaszon,akik majd jól megállítanak,kérik az igazolómat,igazolják,hogy találkoztunk,jó utat kívánnak és ennyi.LEHET RÖHÖGNI!....NA JÓ, ENNYI ÉPP ELÉG LESZ....
A hideglelés akkor jött rám igazán,miután kiderült,hogy a felfelé vezetõ szakaszon is kellett volna találkozni már egy feltételes ep.-vel,amit-mivel nem tudtam mi fán terem-lehet hogy úgy kihagytam volna mint annak a rendje.De megnyugtattak,hogy mégsem volt,így folytatódott a kaland tovább.Az egyik-talán az Egry Józsefrõl elnevezett-kilátónál utolértem az elõzõ túrán megismert Zoli túratársat és bájos partnerét.Õk éppen a "nem létezõ panorámában"gyönyörködtek:-))Velük a túrán többször kerülgettük egymást,hol õk,hol én voltam elõrébb.

A lefelé tartó szakasz legkeményebb-térdgyilkos-szakasza a Bujdosók lépcsõje volt,mint a jég,úgy csúszott.Beszélgettem késõbb néhány emberkével,ketten is említették hogy hanyattvágódtak rajta.
Aztán ahogy egyre közeledtünk "nyugalmi" terepszinthez olyat tettem mint még soha tt-n:futottam egyet.Valahogy jól esett,késõbb már eszembe se jutott vna...
Áthaladtunk Badacsonytördemicen,beértünk Szigligetre.10:01-Szigligeti vár ep.Nápolyi betolva,és már indulok is tovább,irány a Szent György-hegy.Végeláthatatlan aszfaltfalás következik,elõször a balatoni bicikliút,majd egy mûút formájában.A hegy lábánál a Horvát-pince mellett mézédes szõlõt találok,le is szakítok egy fürtöt.Utólag is elnézést kérek érte,de mint említettem már az ilyentájt a természetben talált gyümölcsnek nem tok ellenállni.Késõbb sárga almát is találtam egy fán,gondoltam a késõbbiekre,tettem el párat a zsebembe.
Erre a hegyre még viszonylag egyszerûen feljutottam,bár a térdem már erõsen fájt,és bevallom számba vettem azt a lehetõséget,hogy megszakítom a túrát a késõbbi esetleges nagyobb baj elkerülése végett.A felfelé vezetõ úton találtam egyet a másik nagy kedvencembõl:forrásvízzel cseréltem fel az amúgy kiváló minõségû gyõri vezetékes vizet.
11:36-Szent György-hegy ep.A pontõr még 10 méterrõl sem kivehetõ,le is fényképezem-már ami látszik belõle,veszi a lapot és odakiált-addíg fotózzuk amíg még él:-)).Kegyetlen idõ van idefent,hideg szél,köd.Amúgy a táj szép télies,csakhát itt szobrozni órákon át....Rövid ereszkedés után etetõ-itató állomás.
Negyedik nagy pozitívum:A kínálat mindent kielégítõ.Kenyér mindenféle feltéttel,forró tea nyílt lángon fõzve,forralt bor...kánaán.
Én most a lekváros kenyér-tea mellett döntöttem,betankoltam és megkezdtem a 3. nagy ereszkedést a mai napon.
A térdem nagyon fájt,újra csak elgondolkoztam,hogy a fenébe fogok még 3 hegyet megmászni???
Aztán persze nem adom fel irány a Csobánc!
Ahogy közeledik a hegy egyre durvábban magasodik fölém.Irgalmatlan nagy tömeg a semmi közepén.Mintha valaki odaejtette volna,de tudjuk,ott volt õ "mindig"csak épp a környezete kopott le mellõle...Az odavezetõ úton van patakátkelés,hosszú dagonyás szekérút,aszfalt Gyulakesziben,földút a hegy lábáig.A feljutás már megállásokkal tarkított,meredek kaptatóra nem emlékszem.Az irány még kihelyezett irányítólapokkal is meg van erõsítve,mégis látok olyanokat akik levágják a kanyart.Ezt õk a végén gondolom megbánták,majd leírom miért.Hegytetõn ep.Szolgáltatás:aszalt sárgabarack,ha kérsz,nem csak egyet vehetsz felszólítással.Az óra 13:52-t mutatott ekkor.A hegyrõl ereszkedés csak néhol nagyon durva egy ilyen "tápos fájós lábú városinak"Viccet félretéve,azt hittem csak én vagyok ilyen gyatra,de akivel csak errõl a témáról beszélgettem,az mind a térdére panaszkodott.

Tehát hegyrõl le,irány Káptalantóti,majd a Tóti-hegy.Innentõl egy jó darabig két leányzóval haladtam,egyikük egy tanárnéni volt ha jól emlékszem Nagykanizsáról(egyáltalán nem biztos),másikuk egy szõke hölgyemény Budapest-Székesfehérvárról.Jó sokat beszélgettünk,így a kilóméterek is gyorsabban fogytak.A cél elõtt kicsit elléptem tõlük,hûtlenül,és az iskolában sem találkoztunk már,így itt köszönnék el tõlük:sziasztok,remélem még összefutunk!

A hegy tetején levõ ep. már a 34. km-t jelenti.Hát ha van alattomos hegy a 34. km tájékán akkor az a Tóti-hegy.Aprónak tûnõ kis hegyes kis valami a tájon,na de feljutni rá....Az utolsó szakasz valami irgalmatlan meredek,nehezen járható,embert próbáló.Lefelé tartó társaink nyugtatnak:legyünk biztosak benne,a felfelé szakasz még a könnyebb.Megnyugtatjuk õket:tudjuk mi ezt nagyon jól:-)).Na de 15:35-kor azért csak megkapom a Tóti-hegyes matricámat is!

Már csak egy van hátra!A Gulács.Kezd szürkülni.Mint ha nem lett vna eddig is szürke:-)).Hegy lábánál aztán elõkerülnek a fejlámpák.Esti szakasz.Érdekes.Megállapítom,hogy ködlámpára lenne inkább szükség,a lehellet és az amúgy is párás idõ miatt a lámpa hatásfoka nem a legjobb,de az elemek fullra töltöttek,így még használható bõven.Sokak jönnek lámpa nélkül,ami itt sztem elég balesetveszélyes:az ösvény szûk,egyik oldalán meredek hegyoldal;a talaj néhol kõszõnyeg,elég csúszós;fejmagasságban belógó ágak;szembejövõ forgalom néha kutya formájában,totál a látószögön kívül ugye...tehát a lámpa nem rossz.16:40,Gulács ep.

Hegyrõl lefelé eléggé összetorlódtunk,de itt már senki nem sietett,a kerülgetést szerencsére senki nem erõltette,elég volt a szembejövõkkel megoldani ezt a kérdést.
Elérve a Badacsonytomajba vezetõ fõutat,elérkezett a pillanat amikor a szöveges leírásnak a legnagyobb hasznát vettük.A sötét már teljes volt,így leírás nélkül nem biztos hogy könnyedén észrevettük volna az út túloldalán levõ lépcsõt,amelyen felmenve kellett folytatni az utat,begyalogolva egészen a célig a soha véget nem érõ Petõfi utcán.

A Petõfi utca minket érdeklõ része aztán csak véget ért,feltûnt a kéttornyú templom.Bal kanyar,parkolón át,iskolába be.Megcsináltam.
Érkezés iõpontja:18:05.Sebesség igen igen picivel 4km/óra alatt.Asszem ezen a túrán ez nem rossz.Emléklap,kitûzõ átvétel,bõséges "vacsora"elfogyasztása.A virslis krumplilevest még megtoldottam néhány lekvároskenyérrel-teával,amelyek magukban semmi gondot nem jelentettek vna,de így együtt okoztak némi hasfájást a hazavezetõ úton.Hiába,annyira jól esett akkor,meg annyira éhes voltam,hogy nem tudtam ellenállni:-)).Ha már eddig számoztam a nagyobb pozitívumokat akkor a színes eméklap-kitûzõ páros lehetne az 5.,a bõséges vacsi meg mondjuk a 6.

Összegzés:Valahogy így kell lebonyolítani egy túrát.Ajánlom tanulmányozását.Tökéletes ellátás.Tökéletes útvonalleírás,térképvázlat.Ahol szükségesnek érezték még emellé szalagozás.Ezen felül még plusz irányító lapok.Ezt meg is köszöntem a nekem gratuláló hölgynek,aki megdöbbenésemre némileg elhúzta a száját és azt mondta,megoszlanak a vélemények.Kérdeztem,mit kifogásoltak?Azt mondta,szigorúak voltak,és csak azoknak fogadták el a teljesítést akik minden kötelezõ pontról fel tudták mutatni az igazolást.Nos,ez minden fórumon el lett mondva,valszeg sokan nem vették komolyan.Akik valamilyen tévedés folytán jutottak erre a sorsra azokat viszont sajnálom,én is járhattam volna így pl. az elsõ-mint szerencsére kiderült-nem létezõ feltételes ep. miatt.

Egyetlen nagy negatívumot azért megemlítenék,amirõl a szervezõk nem igen tehetnek.Borzasztó sok a burkolt úton való haladás.Ha esetleg mégis lehetne ezeknek a szakaszoknak a hosszát csökkenteni valahogy,az nagyon sokat javítana a túrázók közérzetén.Szerintem mindenki menne inkább mellig érõ bozótban mint aszfalton.

Hát ennyi volt,a parkolóban beindítottam az autót,közben levetettem a totál átnedvesedett ruhaköteget magamról,száraz holmiba bújva megkezdtem a hazautat Gyõrbe,Btomajt elhagyva nagyon megsajnáltam egy kissrácot aki- valszeg az apukája mögött -a fõúton bandukolt a cél felé.Úgy 10 év körülire saccoltam.Õ sem kapott oklevelet ha következetesek a rendezõk,hisz az utsó felt.ep.-t biztosan kihagyta.Bízom benne hogy megoldódott valahogy a kissrác esete!

Fényképek találhatók a túráról az INDEX-en,igaz nem én készítettem õket,de az enyémek is szinte ugyanazok:-))
Index-fórum-természetbarát klub-teljesítménytúra.
Itt képet kaphat az ember az idõjárási viszonyokról,bár a fotózók egy része valamivel utánam indulhatott,mert lényegesen jobb "kilátásokat" tudtak rögzíteni.