Erdőkerülő 25 - Foltán János Emléktúra

emiTúra éve: 20082008.07.06 22:07:31
Erdõkerülõ 25
A reggel kis bemelegítéssel indult a következõ logisztikával: kocsival Szokolyára - kisvasút megállójához. Innen bõ 2 kilóméter séta a vasútállomásra ébresztõként. Nem sokára megérkezett a vonat, amely "elröpített" a rajt helyszínére Nagyoroszi Drégelyvár megállóba (röpítés közben többen békésen szunyókáltak).

Itt tetemes tömeg gyûlt össze a nevezésnél, akik velünk együtt érkeztek. Ennek ellenére alig barátkoztunk össze 1-2 kutyussal, "akik" szintén a túrára érkeztek, máris indulhattunk az itinerrel,ellenõrzõlappal és néhány érdekes infóval felszerelkezve az 1. e.p. felé.Az út kicsit sárosan indult egy kedves óriás négylábú legnagyobb örömére (vidáman tapicskolt magát és az óvatlanokat beterítve),de késõbb kitûnõen járható volt egész végig.

"Pénzásásra" hamar megérkeztünk (pénz nem volt, szerencsére ásni sem kellett),egy kedves pontõrlány és kutyusa várt finomságokkal.

Ezután kis kaptató következett, melynek jutalma gyönyörû kilátás volt a Magas-Börzsönyre.A 2. e.p. Király-kútnál volt,ahol elsõként egy helyes, kalapos csöppség fogadta a fáradt vándorokat finom pogácsával, friss forrásvízzel.Szívesen maradtunk volna még játszani vele, de az útból még sok volt hátra.

Gyorsan megtapasztalhattuk, hogy mennyire, hiszen pár kilóméter aszfaltos séta után kemény kaptató következett egészen a Dobó-bércig.Menet közben többször "megtréfált" bennünket a hegy, mert amikor már azt hittük végre felértünk, újabb és újabb megmászandó csúcsokat varázsolt elénk. Az eléggé kitartóak csodálatos gerincre érkeztek, melyet két oldalt selymes fû borított, háttérként pedig elképesztõ panoráma díszített.Itt volt az ominózus feltételes ellenõrzõpont, ami : NINCS.
Ez a hely volt a túra számomra leggyönyörûbb, de legijesztõbb állomása is , mert a tetõt elhagyva egy túratársat találtunk a földön fekve, tanácstalan emberekkel körülvéve. Kis tájékozódás után kiderült, hogy valami megcsípte és ettõl lett rosszul. Belediktáltunk szegénybe 2 kalcium pezsgõtablettát feloldva. Némi várakozás után úgy látszott jobban lett és a társaival visszaindult Királyháza felé. Reméljük, hogy gondos ápolásunk "ellenére" jól van, kiheverte már a kellemetlen kalandot.
Mivel igen sok idõt vesztettünk, nyakunkba kellet hát kapni lábainkat, hogy még szintidõn belül beérjünk a célba.

A 3. e.p. a Foltán-kereszt volt, ahol sietségünk ellenére szakítottunk annyi idõt, hogy gyorsan elolvassuk Foltán Jánosnak- ennek a nagyszerû embernek- a történetét.(mindenkinek ajánlom elolvasásra :Szepesi Sándor: A Foltán kereszt története címû írását).

A 4. e.p-hez - mely a Spartacus kulcsosháznál volt- hangulatos, bár
kissé "bokatörõs" ösvény vezetett le a hegyrõl.
Innen a célig már végig aszfaltúton kocoghattunk és végül sikerült 6 óra 56 perc alatt (szintidõn belül) teljesítenünk.
Nem maradtunk a tornyos büfében sörözni :( , az erdei vasúttal lezötyögtünk Szokolyára az autónkhoz.
Köszönet a lelkes és gondos szervezõknek, rendezõknek és családtagjaiknak, akik meghívtak bennünket erre a gyönyörû börzsönyi kirándulásra!