Ziribár

OttorinoTúra éve: 20222023.01.01 20:38:42
megnéz Ottorino összes beszámolója
2022.12.21, szerda.

Tavaly végre sikerült megfigyelni a Pilisszántói Boldogasszony Kápolna fölötti kőfejtőben toporogva amint a Nap tűzgömbje az éjszakai sötétséget eloszlatva lassan felemelkedik a kristálytiszta égboltra.

Idén borult eget jósoltak december 21-ére, ezért nem mentünk a láblefagyasztó sámándobos napelőcsalogatásra, hanem "csak" az utána induló "Ziribár 20" túra utolsó rendezvényére. Vezetett túra keretében Pilisszántóról felmentünk először a Hosszú-hegyre, majd onnan megmásztuk a feltehetően sumér nevű Ziribár kúpját. A környéken talált kelta leletek felemlítése után leereszkedtünk a Szent-kúthoz. Itt kettévált a csapat. Akik a körtúrát választották, azok visszatértek a Dera-szurdok és a Som-hegy érintésével Szántóra. Mi a lineáris változatot választottuk, mert ezt még nem csináltuk. Csobánka felé vettük az irányt, majd felmásztunk először az Oszoly-tetőre, majd felezőbe kapcsolva az Oszoly-csúcsra, ahol egy kettős kereszt, egy magyar zászló, és nem utolsó sorban a Pilisi Kilátások bélyegzője van. Nem volt valami fényes idő, a színek szabadságra mentek, de mielőtt lejöttünk, azért mutatóba lőttünk néhány fotót. Elvándoroltunk a Pomáz fölötti lovasszoborhoz, amiről sokáig azt hittem messziről, hogy egy huszár, pedig Árpád apánkat ábrázolja paripája nyergében, amint lova a bal lábával a talapzatot kapálja. A kirándulás jellegű túra Pilisszántótól a pomázi HÉV állomásig több volt, mint a meghirdetett 20 km.

Ottorino

Túra éve: 2021
olsenTúra éve: 20212021.12.21 20:41:26
megnéz olsen összes beszámolója

szia emberek,a Ziribár…

a dátum ma,azaz 2021.december 21,a covidos időszak sokadik napja,a harmadik hullám,vagy a negyedik..zárójelben,ez azért Kádár alatt nem volt..a reggeli napfelkelés országszerte történik,ezért a pilisszántói autós parkoló szakadásig kocsival,fölljebb állok,mert még nekem áll följebb..nyóc óra tájban időileg,Bubu szalagol elfele,édesanyja kíséri,mint gyakorta,a gyermek,az gyermek,ha szakállas és vasutas,akkor is.Nade,nővel vagyok,van,aki ezen meg sem lepődik,pedig a Dessewfy és a Magyar utcai bárokba is előadódhattam volna,még ez nem történt meg.Elő nevezés van,Torinó,naná hogy több nő csimpaszkodik rajta,de örexik időnként..autóból könyököl ki a jobboldali a jobboldali ülésről,észt és itinert oszt,pénzt és unicumot tolok neki,naná..És indulatba jövünk,egyelőre két fővel,azaz másodmagammal,neki a vad magyar buckáknak,sántán,vakon – szemüveg nélkül – de botokkal,amit egy másik konkrét túratársnő vett nekem,aszfalt,autók,ténfergő napfelkeltők,mindegy,mert Ronnie nyert hétvégén..aztán zöldül a fa törzse,sávosan,követjük is,mert ez jó.Tél van, szinte,alig fagy,éppencsak hó,itt és ott,de jókedv és sántulat tol fel a buckára,magas levegőt szívok tüdőre,aztán stempli a pilisi kilátásokról,lombozat alig,bajban a nőivarú vizeletkiválasztáskor,meg covidok is vannak,bizonyosan,mert országos a vírus,és mivel csak zsarolással lehet oltakozásra késztetni a népet,ezért marad is.Pedig mi a szíriuszról jöttünk,mint nagyon sok tudóstársam állítja a tarsolylemezek feliratainak megfejtése óta.Szíriusz amúgy égen keresendő és nem jár oda sem vasút,sem közút,gyalog messze van,ezért lóháton jártunk,ugye Csaba királyfi..?Nade,félre bánat,félra bú,Bubu előttünk,szatyor szalag vele,Ziribárra tart,ami máris itt van,még füstölög a tetején a tűzmaradvány,ide csak indokolt esetben száll ki tüzes oltó szekér a katasztrófások törzséből.Könnyes búcsú,és seperc tova,mert idő,táv  és panoráma van,még Bubu útbaigazít,különben nem tévedtünk volna el,de igy megtesszük a plussz kilométereket,mert belefér..ragyogó napsütés,autóval sétáltatott kuttyok,oktondi gazdákkal,Janó köröz le,mert később indult és előbb végez,de nincs vele nő..hja,így könnyű legénykedni.Szent kút,semmi víz,kódtörés,persze ezt jobbak előbb jósolták,fakitermelés,fázik a magyar,tüzelni kell,sár,mert déli oldal és napfény,sebajból van elég..és már a vissza kanyarkunkor a szalmaszéna bálák előtt,Csobánka alattunk,és igen,húzunk,mint a vadmadár,abból is a libaféle jobbadára.Egyébként nyakunkon a Dera,alig vízzel,kirándulókkal,akik persze hogy nem izzadnak és nem várja őket jobboldali beállítottságú ember sehol.Meghágjuk a medret,olykor vizes,jeges,nehezen csapatható,de odaseneki,átsegítünk két kiskorút a patakon,szüleik majd gondoskodnak róluk még vagy tizenöt-húsz évig bizonyosan.És a jel innen négyzet,Som hegy,alig létezem,hiába,az évek és a magaslati levegő,meg a hajsza,futás a nő után aki huzamosabb ideje velem van..ma is..és pecsételünk a turistaháznál,a szittya ifjak még mindig nem graffitizték ki,se ablak nincs ellopva,hová fajulnak a dolgok?Árpád vére,sej..Reméljük,ezután csak felvonul egy különítmény,mert az a megszokott inkább,magyaros motívumok,mint azt láthatjuk itt és ott,Zuglótól Írottkőig,busz és vasút területeken,amiket persze még őriztetünk is pénzért..

És már vigyorog az autó,lejt a hegy,zajlik az építkezés – valaki pénzt talált,biztosan zenész –ücsörög egy arc,nincs előtte sor,poénkodunk keveset egymáson,ez nekünk jár,aztán felmarkoljuk a kitűzőt és az emléklapot,és irány Gyömrő..

Remek kis túra,remek társaság,ugyan halálosan elfáradtam,de odaseneki..Téged is várnak..