Ziribár

OttorinoTúra éve: 20222023.01.01 20:38:42
2022.12.21, szerda.

Tavaly végre sikerült megfigyelni a Pilisszántói Boldogasszony Kápolna fölötti kőfejtőben toporogva amint a Nap tűzgömbje az éjszakai sötétséget eloszlatva lassan felemelkedik a kristálytiszta égboltra.

Idén borult eget jósoltak december 21-ére, ezért nem mentünk a láblefagyasztó sámándobos napelőcsalogatásra, hanem "csak" az utána induló "Ziribár 20" túra utolsó rendezvényére. Vezetett túra keretében Pilisszántóról felmentünk először a Hosszú-hegyre, majd onnan megmásztuk a feltehetően sumér nevű Ziribár kúpját. A környéken talált kelta leletek felemlítése után leereszkedtünk a Szent-kúthoz. Itt kettévált a csapat. Akik a körtúrát választották, azok visszatértek a Dera-szurdok és a Som-hegy érintésével Szántóra. Mi a lineáris változatot választottuk, mert ezt még nem csináltuk. Csobánka felé vettük az irányt, majd felmásztunk először az Oszoly-tetőre, majd felezőbe kapcsolva az Oszoly-csúcsra, ahol egy kettős kereszt, egy magyar zászló, és nem utolsó sorban a Pilisi Kilátások bélyegzője van. Nem volt valami fényes idő, a színek szabadságra mentek, de mielőtt lejöttünk, azért mutatóba lőttünk néhány fotót. Elvándoroltunk a Pomáz fölötti lovasszoborhoz, amiről sokáig azt hittem messziről, hogy egy huszár, pedig Árpád apánkat ábrázolja paripája nyergében, amint lova a bal lábával a talapzatot kapálja. A kirándulás jellegű túra Pilisszántótól a pomázi HÉV állomásig több volt, mint a meghirdetett 20 km.