Pilis barlangjai

nagyi85Túra éve: 20122012.02.21 17:12:37

Pilis barlangjai 30 (nagy)

GPS alapján: 34,1 km. A szintet nem mérte jól a GPS-t.

Tracklog: http://www-fb.sports-tracker.com/u/Nagyi85/workout/3k6g5q5jl547bkd5

Mikor megláttam a kiírást a túranaptárban tudtam itt a helyem. Nagyon érdekesnek tûnt az útvonal, és különlegesnek, fõleg, hogy ennyi barlangot érintett. Az útvonal kitalálásáért elismerésem a szervezõknek. Igaz, ez volt az elsõ teljesítménytúra, amit szerveztek és emiatt akadtak kisebb zökkenõk, de bõven kompenzálta a szervezõk jószándéka, kedvessége, na és persze az útvonal szépsége, nehézsége.

Jövõre remélem újra megrendezésre kerül majd ez a túra, mert rám tuti számíthatnak :)

A rajtolás nem ment simán, ugyanis fél órával indítás elõtt értem a helyszínre, azaz a Macska-barlanghoz, ahogy a kiírásban szerepelt. Mikor leértem a barlanghoz, nagy meglepetésemre senki nem volt ott, egy lélek se. Madárcsicsergés, csend honolt mindenütt, sehol egy lélek. De még lábnyomok se voltak a hóban. 9.40 körül, gondoltam rácsörgök a szervezõkre, hogy mi a helyzet, de ehhez feljebb kellett másznom, mert nem volt a barlnagnál térerõ. A szerverzõ tájékoztatott, hogy meggondolták magukat, és az elágazásnál és nem a barlangnál lesz az indítás, és a pontõr még nem ért le. Segond, visszamásztam az elágazásig. Az indításnál megbeszéltük, hogy nem kell lemásznom újra a barlanghoz, ezért nincs is benne a tracklogban.

Szervezõ említette, hogy ez az elsõ túra, amit szervez a barlangász egyesület, és akadnak kisebb problémák. Mondta az is, hogy egy nehéz, de emlékezetes túrát akartak összehozni. Azt hiszem sikerült...

Az indításnál már látszott, hogy eléggé családias hangulatú túra lesz, mivel rajtnál is alig 8-an voltunk, összesen talán 80-100 fõ indulhatott az összes távon, ez szintén pozitív volt számomra, mert Gerecse 50-en nagyon nem teteszett, hogy kígyózó sorokban mennek az emberek, és a tömeg miatt személytelen volt az egész.

A 30-as (nagy) távon elsõként indultam neki a távnak, és edzésnek tekintettem ezt a túrát, ezért tempóztam is rendesen (már amennyira a terepviszonyok engedték). A cél az volt, hogy világosban beérjek (ezen a szervezõ kicsit csodálkozott). Hosszú kilométereken keresztül szûz hóban mentem - futottam míg el nem értem a Hosszú-hegyi zsomboly ellenõrzõpontot, ami egy kicsit arrébb volt, mint ahogy a téképen szerepeltették, de gyönyörû kilátás nyílt a hegy tetejérõl az alattunk elterülõ völgyre.

Száguldva tovább a következõ ellenõrzõpont felé találkoztam két biciklissel, akiket említett a szerveõ, hogy beszélt velük a rajtnál. A Trézsi forráshoz érve a szervezõk tûzforró teával vártak és egy hatalmas hóembet építettek "aki" fogadta a túrázókat. Kis pihenést, és beszélgetést követõen útnak indultam, mert tudtam a túra neheze még hátra van. A következõ állomás a Legény-barlang volt, ahol még épp csak rendezkedtek be a szervezõk. Itt ért utol boszi72, akivel aztán a Shaolin faluig nagyjából egy tempót mentünk, bár kicsit más ritmusban néha. Na meg egy helyen egy kicsit eltévedtünk, de gyorsan korrigáltuk.

Shaolin faluban éttermében szintén nagyon kedves emberek fogadtak minket, és a tea is ízletes volt. Ezt követõen indultunk tovább, hogy aztán megmásszuk a Pilis legmagasabb pontját, és eljussunk -  kis kitérõvel - Dobogókõre. Ekkor azonban meredek dombnak felfelé már nem tudtam tartani a lépést alkalmi túratársammal, akivel már csak a célban találkoztam újra.

Dobogókõ elõtt még egy megálló volt, a Disznós-árki-barlang EP, ahol szintén jó fejek voltak a barlangászok. Még a teával nem készültek el, mert kicsit gyors voltam. Megálltam pihenni - nyújtani, mert begörcsöltek a lábaim (hát rég nem volt már ilyen, ebbõl látszik, hogy nehéz túra volt).

Dobogóköre egy nagyon meredek, szalagozott út vezetett fel. Dobogókõn jó nagy nyüzsgés volt, bár gondolom ez a megszokott. Az útvonal további része már részben ismerõs volt számomra a Szurdok túráról.

Amit meg kell említenem, hogy a jelzések elsõrangúak voltak. Sokszor nagyobb hagyományokkal rendelkezõ túrákon is találkozni gyatra szalagozással vagy jelzésekkel, de itt nagyon profin volt megoldva. A táv utolsó harmadában már a szalagozást felváltotta a fényvisszaverõ jelzés. Az itiner alapanyagául viszont legközelebb matt papírt érdemes alkamazni, mert a fényes papíron elkenõdõtt a pecsét.

A Pilis barlangnál volt még egy kis kitérõm, mert rossz helyen kezdtem el felmászni, mikor ezt realizáltam, már nem volt kedvem lemászni, inkább GPS-es alapján azonos szinten lévõ barlanghoz navigáltam a meredek havas-csúszós hegyoldalon. Mikor már ölültem, hogy látom a barlangot, kiesett a zsebembõl az itiner és elkezdett a havon pattogva lecsúszni a völgy aljára... én meg már fáradtan, kicsit egykedvûen néztem utána, hogy nincs kedvem lemászni érte, és újra fel... de ekkor szerencsére pont jött egy túratárs, aki a 60-ason indult (és valami embertelen tempóban kellett jönnie, hogy beért ilyen terepviszonyok mellett), és pont elé pattogott az itinerem. Meg is köszöntem neki a tökéletes idõzítést :)

A célba szintén egy hosszabb havas emelkedõ vezetett, aminek már annyira nem tudtam örülni.

A cél, ahol sürögtek forogtak a szervezõk, és már készült a babgulyás, tartogatott néhány meglepetést. Kiderült ugyanis, hogy nem hoztak tányérekat, se kanalat. Így rögtönzött megoldásként - amíg a faluból egy népes fejlámpás konvoj fel nem ért e kellékekkel - addig kenyér héja szolgált tányérul, a pislákoló lámpafénynél, amit a generátor szolgáltatott. Mit ne mondjak, meg volt a maga hangulata a dolognak :)

Volt még egy meglepetés, ami még különlegesebbé tette a túrát, ezért külön köszönet a szervezõknek!

Átöltötzés, pihi, és kaja után kis éjszakai séta a mûútig, ahol felpattantam a Dobogókõrõl Pomázra tartró buszra.

Összegezve:

Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a túrát, különösen annak aki szereti a kihívásokat. Szervezõk remélem tanulnak a hiányosságokból, és jövõre egy még szuperebb túrát hoznak össsze nekünk. Én csak bátorítani tudom õket: csak így tovább :)