Őrség 50, 30 teljesítménytúra

5. teljesítés
Őrség 30
30 km

A Teljesítménytúrázók Társasága 1999. május 8-án hetedszer rendezi meg az Őrség teljesítménytúrákat.

A túrák célja az Őrség és a Vendvidék természeti és néprajzi értékeinek a megismertetése és a természetjárás népszerűsítése.

A túrák útvonala:
50 km: Őriszentpéter, Általános Iskola - Zala völgye - Szalafő, Pityerszer - Őserdő - Orfalu - Sűrű-erdő - Nagydomb - Farkasfa - Kondorfa - Máli-hegy - Bárkás-tó - Ispánk - Őriszentpéter, Általános Iskola
30 km: Őriszentpéter, Általános Iskola - Zala völgye - Szalafő, Pityerszer - Papszer - Lugos patak völgye - Kondorfa - Máli-hegy - Bárkás-tó - Ispánk - Őriszentpéter, Általános Iskola

Őrség 50 Őrség 30
Nevezési díj: 250 Ft 200 Ft
   TTT tagoknak: 200 Ft 150 Ft
Díjazás: kitűző és emléklap

Minden induló térképvázlatot és ellenőrzőlapot kap.
A túra útvonalán egy helyen zsíroskenyér és üdítő várja a túrázókat.
Szállás a túra előtti este és a túra után az Általános Iskola tornatermében térítés ellenében igénybevehető (saját derékalj és hálózsák szükséges). TTT tagoknak a szállás ingyenes.
A túrán mindenki saját felelősségére indul, a rendezőségtől kártérítés semmilyen címen nem igényelhető.

További információk: Sztancsik György, Telefon: (1) 290-9661, (20) 911-8719 Levélcím: 1183 Budapest, Léva u. 9.
e-mail: ravaszfa@mail.matav.hu

Szeretettel köszöntünk a
Teljesítménytúrázók Társasága által rendezett
Őrség teljesítménytúrákon!

A túra rendezésével célunk az, hogy a természetjárás által eddig kevéssé felfedezett területet bemutassuk és megszerettessük a túrázókkal. A teljesítménytúra szándékunk szerint elsősorban túra, és csak másodsorban verseny.

A túra teljesítését akkor ismerjük el, ha a résztvevő szabályosan nevezett, és minden ellenőrző ponton bélyegeztetett. (Az ellenőrző pontok nyitvatartási ideje a bélyegzés helyénél van feltüntetve.) A szintidőn belüli teljesítést emléklappal és kitűzővel ismerjük el.

A túra végig jelzett útvonalon halad, helyenként irányjelző táblák segítik a tájékozódást. A "seprűk" a megadott útvonalat járják végig. Aki másfelé megy, vagy eltéved, azt nem keressük meg. Kérünk minden résztvevőt, hogy ha a túrát valamilyen okból nem akarja folytatni, azt az ellenőrző ponton közölje, vagy üzenje meg a következő pontra. A túra útvonala több helyen is a Szlovén határhoz közel halad, ezért ezeken a szakaszokon kérjük, hogy különösen figyeljenek a turista útjelzésre és azt kövessék.

A túra teljes egészében az Őrségi Tájvédelmi Körzet területén halad, annak természeti értékeit igyekezzünk megőrizni, hogy ugyanolyan szép maradhasson, mint amilyennek most látjuk.

Köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik a túra előkészítésében, szervezésében, rendezésében valamilyen formában résztvettek, vagy segítettek: Orbán Róbertnek és Tamaskó Istvánnak; Bognár Lászlónak, Zsilavecz Ferencnek és Szabó Józsefnek a rendezvény lebonyolításához nyújtott segítségért; a Magyar Természetbarát Szövetségnek és a Hegyek Vándorai Turista Egyesületnek az előkészítéshez adott segítségért; a turista útjelzések felújításában résztvevőknek; a túra útvonal kitűzőinek és pontőreinek.

Őrség 50, 30 útvonalvázlat

Az útvonalak ismertetése

Az iskolától a szalagozáson indulunk el. A templomnál jobbra fordulunk és átmegyünk a Városszeren a kék sáv jelzésen. A Zala hídja után Siskaszernél Szalafő felé térünk, és rövidesen felérünk Templomszerre (l.EP). A gyalogösvényen átmegyünk Keserűszerre és nyugat felé átmegyünk a szeren. Az utolsó háznál lemegyünk a völgybe és ott a Zala mentén haladunk tovább egy ősvényen. Átkelünk egy kis hídon, majd egy zsombékos réten, amely után egy szekérúton megyünk tovább Szalafő irányába. Az Alsószer alatt érjük el a Zalavölgyi pihenőt (2.EP). Tovább követve a Zalát keskeny ösvényünk hamarosan egy széles talajútba torkollik, melyen jobbra térünk. Az első kereszteződésnél balra fordulunk egy gyalogútra, melyen a focipálya mellett elhaladva Szalafőre érünk (Kástu Koccintó, a.m.). A műúton megyünk tovább, ahol elérve a szentgotthárdi elágazást a kék kereszt jelzésen megyünk Pityerszerre (3.EP). A parkoló után jelzésünk egy erdőgazdasági úton halad tovább nyugat felé. Később erdőbe érünk, majd egy tuja soron át a szalfői rakodóhoz jutunk. Jobbra kanyarodva elhaladunk egy kunyhó előtt, továbbra is egy erdőgazdasági utat követünk. Leküzdve a harmadik emelkedőt balra egy nyiladékon befordulunk az erdőbe. Keresztezve a vizenyős Nyúzó-völgyet egyenesen haladunk tovább. A keresztnyiladékon balra fordulva megyünk tovább, majd nyugat felé bemegyünk a fenyvesbe. A tarvágáshoz érve annak északi szélét követve folytatódik erdei utunk. A sűrű erdőt fiatal fenyves váltja fel, amely után a Dolányi úthoz érünk, amelyet keresztezünk. Földutunk északi majd nyugati irányt vesz, azután levezet egy rétre. Itt néhány lépést jobbra teszünk, majd a jelzett fenyőnél élesen balra a dombnak fordulunk, és felkapaszkodunk egy fenyvesbe. Utunk rövidesen lejteni kezd (elhagyunk egy tarvágást), majd enyhén emelkedő úton Orfalu szélére érünk. Itt jobbra fardulva lemegyünk a völgybe, a község központjába (italbolt, a.m.). Innen a piros négyzet jelzés vezet tovább. Eleinte házak, majd egy mező mellett haladva felérünk a Sűrű-erdőbe. Jelzésünk itt véget ér (4.EP), innen a piros jelzésen megyünk tovább, jobbkéz felé. Több kisebb kanyar után az orfalui nyeregbe, a kereszthez érünk. Irányunkat megtartva hamarosan ismét erdőbe érünk. Egy régi kút mellett haladunk el. Pár lépéssel arrébb egy nagy fánál balra kanyarodunk. Innen a jelzett út a gerincet követi. A balázsfalvi kereszt előtt az első háznál jobbra kanyarodva egy szekérúton lefelé indulunk a völgybe. Még mielőtt leérnénk, egy fiatal fenyves sarkánál balra fordulunk. Az út levezet a Kis-patak völgyébe. A patakot keresztezve erdőben haladunk tovább. Egy kanyargós úton a Nagy-dombra kapaszkodunk fel, ahol keresztezünk egy műutat. Innen már lefelé megyünk a Huszászi völgybe. Az első háznál balra fordulva a Fővégen végighaladva beérünk Farkasfára (5.EP, italbolt, a.m.). Tovább az Alvégen a harangláb után nem sokkal jobbra fordulunk, keresztezzük a Huszászi-patakot. A focipálya után először balra kanyarodunk, majd a mezőre kiérve jobbra térünk és felkapaszkodunk a Kiserdő házaihoz. A gerincen balra indulunk, elhagyjuk az épületeket. Valamivel arrébb, egy útelágazásnál élesen jobbra kanyarodva lefelé indulunk. Egy fenyvesen átvezető gyalogúton leereszkedünk a Nagy-árokba, innen erdei úton felmegyünk a Dobogóra. Felérve egy nyiladékon megyünk tovább (a nyiladék bejárata nehezen vehető ki, figyeljünk a jelzésre). A nyiladék végén élesen balra fordulunk, előbb egy irtás szélén, majd ismét erdőben megyünk tovább. Figyeljünk a jelzésre, egy kevéssé kivehető útkanyamál balra fordulva a fák között rövidesen kiérünk egy rétre. A rét alján ismét balra fordulunk a László-kaszálóra. Ennek végén az út betér az erdőbe és ott halad tovább az addigi irányt megtartva. Egy magaslesnél kiérünk az erdőből. A mezőn egy gyengén kivehető ösvényt követve úgy kell átvágni, hogy nagyjából az átellenes sarkát célozzuk meg. A mező végén leérünk a Lugos-patak völgyébe, ahol szekérúton érjük el a szélső házakat. A Fővégen át Kondorfa központjába jutunk (6.EP, italbolt, a.m.). Tovább a piros jelzés a műúton levezet a patakhoz, melynek hídja után balra fordulunk egy földútra. Balfelől kerülve a sportpályát egy villanyoszlop után bemegyünk a fenyvesbe. Lassan felkapaszkodunk a Máli-hegyre, majd lemegyünk a Dó-rétre, melynek közepén egy jellegfa áll. Innen egy keleti irányú nyiladékon felkapaszkodunk a gerincre, melyen délnyugat felé térünk. Kisvártatva jelzésünk egy árkon átkelve fenyvesben, majd lombos erdőben halad tovább. Egy rétre kiérve jobbra megyünk. Enyhe emelkedő után balra kanyarodunk a Pap-hegyi nyiladékba, melynek végén utunk levezet a Bárkástó völgyébe, ahol balra kanyarodva az esőház, majd a tó mellett elhaladva kiérünk a műútra. Ezen néhány lépést teszünk Őriszentpéter felé (jobbra), majd balra egy ösvényen letérünk a műútról. Pár méter után az ösvény betér az erdőbe és felvezet a dombtetőre. Innen az erdő szélét követve lemegyünk a völgybe, ott jobbra indulunk a vizenyős rét közepén álló facsoportig, ahonnan a réten át kissé balra felvágunk az erdő széléig. A kis erdőfolton áthaladunk és felérünk Ispánkra. Balra fordulva átmegyünk a Nyugati szeren és egy kis völgyet keresztezve elérjük a Béke-ligetet (7.EP). Innen tovább már a zöld jelzést kell követni. Jobbra fordulva végigmegyünk a Keleti szeren (italbolt), keresztezzük az Ispánki völgyet, melynek hídja után betérünk az erdőbe. Feljebb keresztezzük a műutat, onnan balra indulva megkerüljük a szántót, elhaladunk egy magasles mellett, majd a szántó túlsó oldalán egy ösvényen a jelzést figyelmesen követve ismét betérünk az erdőbe. Jelzésünk levezet a völgybe, ahol élesen balra kanyarodva fiatal fenyvesben keleti irányba indulunk. A fiatal fenyvest ritkább szálerdő váltjaĽfel, majd egy fiataloson át egy forráshoz jutunk. Itt jobbra indulva rövidesen felérünk a Disznós-tetőre egy nagy rétre (8.EP). Egyenesen továbbhaladva az erdőszélt követve jelzésünk egy magaslesnél egy nyiladékba tér. A kanyargó ösvényen sűrű fenyvesben érünk le a Zala völgyébe. Jobbra, a házaknál a zöld négyzet jelzésre térünk, amely az Alszeren át Őriszentpéter központjába vezet. Az autóbusz állomástól a szalagozott úton megyünk vissza az általános iskolába, a célba.

Az Őrség 30 túra útvonala Pityerszerig, a 3.EP eléréséig azonos az Őrség 50 túra útvonalával. Innen jobbra kanyarodva, a kerített ház mellett elhaladva a kék körút jelzésen leereszkedünk a Felsőszeri-völgybe, ahonnan egy fenyőfolton át Felsőszerre kapaszkodunk fel. Itt jobbra térünk egy talajúton. Kisvártatva jelzésünk balra kanyarodva egy réten át a Zalához ereszkedik, majd felkapaszkodik a Papszerre. Egy éles törés után a műúton balra megyünk tovább a kék jelzésen, amely hamarosan jobbra egy földútra tér. Az első keresztúton észak felé haladva elérjük az erdőt. A továbbiakban az erdő szélét követjük. Az erdősaroknál balra, majd jobbra fordulunk. Egy nehezen észrevehető nyiladékon (figyeljük a jelzést) leereszkedünk a Lugos-patak völgyébe. Itt jobbra fordulunk, és sűrű fenyvesben gyalogolunk tovább. Később átkelünk egy hídon és Kondorfa szélére érünk. A Fővégen át Kondorfa központjába jutunk (6.EP, italbolt, a.m.). Innen kezdve ismét azonos az Őrség 30 és az Őrség 50 túra útvonala.