OKT

21.sz. túra: Mátraháza - Sirok
KFeri Bejárás: 2021.11.21. Rögzítve: 2021.12.11 22:36:13

Kékestető - Sirok

Ködös, felhős reggelen vágtam neki az utolsó mátrai kéktúra szakasznak. A hegytetőre felmentem busszal, onnan pedig "csak" le kellett ereszkedni Sirokra. A kilátópontokról a Tátra havas csúcsait nem láttam, de azért időnként megpillantottam a közeli települések ködpaplan alól kikandikáló háztetőit. Meredek lejtők és meredek emelkedők követték egymást, így félúton egy kis késében voltam a tervezett időhöz képest. A szakasz második felén aztán sikerült behozni a lemaradást, köszönhetően többek között a hosszú egyenes aszfaltnak Sirok közelében.

A túra hosszabb, fényképes beszámolója a következő oldalon olvasható: https://turaelmenyeim.blogspot.com/2021/12/okt-21-kekesteto-sirok-20211121.html

KFeri Bejárás: 2021.08.19. Rögzítve: 2021.09.09 22:36:28

Kékestető - Mátraháza

Reggel Galyatetőről indultunk és Mátraházáig mentünk, ahol pihentünk egy kicsit, de nem fejeztük be a túrát. Délután Kékestetőn felmásztunk a TV-toronyba, majd a sípálya, a Jávoros-forrás és a víztározó mellett elhaladva leereszkedtünk a Somor-patak völgyébe, onnan pedig Mátraházára. A túra végén megmaradt energiáinkat a közeli kőfejtőben használtuk el.

A túra hosszabb, fényképes beszámolója a következő oldalon olvasható: https://turaelmenyeim.blogspot.com/2021/09/okt-20-21-galyateto-matrahaza-kekesteto.html

Vöröss Bejárás: 2020.06.21. Rögzítve: 2020.06.21 22:02:40

Sirokról mentem Mátraházára. Most egy ideig biztosan saras és csúszós lesz nagyon sok helyen a szakasz, néhol alattomosan csúsznak a kövek; a jelzések egyértelműek, elő sem kellett vegyem a térképet, annyira. A sárga táblákat továbbra sem szabad nézni, szinte minden van rajta a valóságon és a fontos, lényeges dolgokon kívül. A távolságadatok sem igazán megbízhatóak szerintem, főleg, ahol a Kékesről levezető új szakaszt is bele kéne számolni. Minden tábla a régi, sípályán levezető résszel számol, azzal is pontatlanul. Az új szakasznak annyi az értelme, hogy valóban elmegy egy foglalt forrás mellett, ami vízvételi lehetőség. A pecsétek megvannak rendben, a hullámvasút felfele még embert próbálóbb mint lefelé, pláne, hogy néhol dagonya az egész. (A kamáslim a tetejéig sáros lett...)

Csabai András Bejárás: 2019.10.06. Rögzítve: 2020.01.14 11:06:11

Több hozzászólásban olvastam, hogy milyen gondot jelentett ezen a szakaszon a víz, a források hiánya.

Tudom, hogy sokszor az időveszteség visszatartja az embereket a kalandozástól, de ha vízre van szükség, javaslok egy alternatívát:

Kékes felől érkezve a Jagus és a Nagy-Zúgó között, a vadászház közelében tér le délkeleti irányban a kék kör jelzés ami néhány száz méter után a Csurgó-kúthoz vezet. Tudomásom szerint állandóan van víz a forrásnál, és nem nagy kitérő. Ha valaki utána nem akar azon az úton visszamenni, akkor a Sánc-völgyben a sárga sáv jelzésre kanyarodva visszatérhet a kék sáv jelzésre a Jóidő-kútnál.

Értelemszerűen Sirok felől a Jóidő-kútnál kell balra lekanyarodni a sárga sávra, a Sánc-völgyben jobbra a kék körre, és úgy fel a Csurgó-kúthoz, majd tovább a Nagy-Zúgó alatti vadászház mellett futó kék sáv jelzésre.

Szép környezetben fut az út, nem csökkenti a távot, nem is könnyebb terep, és vízhez juthat a vándor.

vlaky Bejárás: 2018.09.02. Rögzítve: 2018.09.06 16:16:12

Az évek múltával a szakasz egyszerűbb nem lett, de szépsége megmaradt. :-) Sajnos a források most sem bővelkedtek vízben, a Jóidő-forrás kinézetre már évek óta nem üzemel, a Remete-forrás alatt ugyan csörgedezett némi vizecske, de ivásra az sem volt alkalmas. A jelzések jól követhetőek, ez alól Sirok előtt nem sokkal egy gazos rét volt csak kivétel, ahol nem egyenesen halad át a nyomvonal és több helyen is ki van taposva az út, jelzés pedig nincs/nem látszik. A gaz/növényzet itt olyan magas, hogy még a Kék-túra tábla is nehezen található meg benne.

Némi könnyítést jelenthet a Kékestől való indulás, mert akkor legalább a sípályát nem kell megmászni. Az első szakasz innen könnyed, néha azért komoly lefelé menettel. Egy-egy ponton annyira marasztaló a hegyoldal, hogy az embernek kedve lenne órákig ott ücsörögni. De menni kell, mert az út neheze még hátra van.

Hármashatásr után rögtön egy combos emelkedővel kezdődik a folytatás, innen egészen a Domoszlói-kapuig komoly ereszkedések és emelkedések követik egymást. Nekünk úgy 12-14 perc az átlag sebességünk normál esetben, ezen a szakaszon még az ereszkedések is lassúak, így 17-19 percre nőtt a menetidőnk.

A Domoszlói-kapu után már csak egy "kis", 10+km-es séta van Sirokra. Vannak még benne emelkedők, de nem megterhelőek. Az utolsó szakaszon sajnos sok volt a gazos rész, csalánnal és szúrós (talán szeder) ágakkal, a fedetlen lábak sérülés nélkül nem ússzák meg.

Sirokon a vasútállomás jóval a falun kívül található, így hacsak nem itt végzünk, úgy még 2-3km-t kell sétálni a központig.

grobpeti Bejárás: 2017.08.25. Rögzítve: 2017.08.28 20:04:09

Valóban ez az egyik legszebb, de egyben legnehezebb szakasz is. Különösen azért nehéz, mert nincsen közben kiszállási pont, ha elindultál végig kell menni. Mi a klasszikus útvonalon, Mátraházáról indultunk Sirok felé. A túra eleje kicsit zavaró volt, hogy a kocsik mellett a betonúton kellett haladnunk, szerencsére hamar rátértünk a sípályára. Kicsit fura volt a sípálya közepén haladni fel a csúcsra, de nem volt vészes, bár ha süt a Nap, akkor árnyékot ne keressetek.

A Kékesről kb. 300 mterre van a piros-zöld jelzésen a Szanatórium, ott lehet pecsételni. A lépcsőzés nem esett valami jól az emelkedő után.

A következő pecsételőig a szakasz valami gyönyörű és viszonylag könnyű, főként lefelé megy, bár néhol eléggé köves az út, ami nehezíti a haladást.

A Hármashatárnál lévő pecsételés után viszont nagyon kemény szakasz jön a Gazoskőig. Négy igen meredek emelkedő jön, a túloldalán nem kisebb ereszkedéssel. Aki esőben - vagy közvetlen eső után - jár arra, az alaposan kösse fel a gatyát, mert borzasztóan csúszhat. Mi csontszáraz időben voltunk arra, de így is kemény volt a lefelé menet. A négy meredek igencsak megterhelő mind lelkileg, mind fizikailag.

Gazoskőtől lefelé Sirokig az út már kellemes és pihentető, de addigra már jól elfáradtunk.

Az út nagyon jól jelölve van, eltévedni nem lehet, bár egy-két helyen figyelni kell azért, de nem vészes. Néhány helyen elég gazos az útvonal, de nem olyan vészes, a Cserhátban Becske környékén rosszabb volt. Sajnos kiszállási pont nincs - legalábbis egyszerűen-, így aki erre adja a fejét az készüljön, hogy hosszú és kemény lesz. Javaslom a nyári időszakot, nehogy rátok sötétedjen, mert a terep azért nehéz lehet éjszaka. Vízvétel sincsen, ami forrást mi láttunk az mind ki volt száradva.

Összességében gyönyörű, ám egyben jó nehéz szakasz is.

Vöröss Bejárás: 2016.11.01. Rögzítve: 2016.11.02 22:54:42

Inkább csak néhány, látszólag nem összefüggő információt írok a tegnapi túrámról:

Mátraháza - Sirok útvonalon mentem, fél 10 előtt indultam el, és ilyenkor már nagyon nagy az esélye, hogy rásötétedik az emberre az erdőben. Nem vagyok nyápic nyúl, – igaz, terep ördöge sem, futni sem szoktam, – de a túrafüzetben feltüntetett idő egyszerűen kevés ahhoz, hogy normálisan, kis pihenőkkel teljesíteni lehessen a távot. Valószínűleg egy napkelte körüli, 7-1/2 8-as indulással minden rendben van, de még csak november elejét írunk, lesz még rövidebb is a nap... Hmmm. Szóval, nem javaslom a túrát késő ősszel és télen senkinek, aki nem akar extrém élményekkel gazdagodni :-) Rám rámsötétedett az utolsó 2 kilométeren. A túra a hullámvasutazással, az újra és újra előjövő meredek (és kevésbé meredek) lejtőkkel és hegyoldalakkal számomra nem volt hétköznapi menet. A lábat erősen kikészíti. A túrafüzetben megadott távolságok pedig... Nem akarom azt mondani, hogy nem jók, de azt hiszem, a különleges terepviszonyok miatt többnek tűnnek. Annyi a szint, hogy érdemes legalább egy órával több menetidőt számításba venni, és akkor még igazán nem is pihen az ember fia-lánya, én még a kilátóba sem mentem fel. Persze nem rohantam végig a tájon, mert ez volt eddig az egyik legszebb túra, amit végigjártam. Muszáj megállni kicsit bámészkodni, fotózni, úgy meg nagyon ki kell lépni a végére.

A másik szösszenet, amit a pecsételőhelyeknél már írtam: a Kékestető - Szanatórium portáján lévő pecséthez vezető utat szerintem nem jelzi semmi. Nem lehet látni semmilyen "pecsét erre" típusú jelzést, és ez baj. Igaz, hogy hátulról is meg lehet közelíteni a portát, miután a kék jelzésen az utolsó épület mellett is elmentünk, de szerettem volna ezt nem ilyen kerülővel megoldani.

A harmadik megjegyzés: több túrázó családdal is találkoztam. (Az egyikre sokkal csúnyábban rásötétedett, mint rám, de szerencsére volt náluk lámpa, megkérdeztem; nem kértek segítséget.) Ahhoz, hogy családok is tudják teljesíteni a túrát, olyanok is, akik kevésbé bírják ezt a szerintem igen nehéz terepet, elkelne egy "kiszállópont", egy plusz pecsételőhely, ami viszonylag könnyen megközelíthető. Pl. Recsk közelében valahol. Így azok is bontani tudnák a túrát, akik egyszerre nem bírnak ennyit ezen a terepen, vagy akik egyszerűen csak kényelmesen, mindent látva-megnézve akarnak sétálni. De ez csak saját gondolat.

A negyedik tétel inkább információ: én Mátraházán hagytam a kocsimat, és lévén tegnap "Vasár- és ünnepnap", 5-kor elment az utolsó busz Sirokról Mátraháza felé. Nem mellesleg a buszmegállóig a vasútállomástól még több kilométer séta van vissza, tehát a siroki vasútállomás pecsételőhelyét érdemes délután 4 és 1/4 5 között elérni ahhoz, hogy még a buszt is kényelmesen elcsípje az, aki éppen Mátraházára menne vissza. Ja, és abban az irányban vasárnap és ünnepnap délután 5 után már máshova se igen megy busz.

Hát ennyi. A túra gyönyörű, az esti erdő is, de az utolsó szakasz sötétben már nehéz, lámpával is.

Vöröss

wnono Bejárás: 2016.08.20. Rögzítve: 2016.08.22 14:07:59

Sirok- Mátraháza irányba teljesítettük a távot.

Siroki információk: A vár és a legtöbb étterem nyáron hivatalosan este 6-ig vannak nyitva, viszont ez erősen vendég függő, tehát ha 5-kor már nincsenek turisták a környéken, akkor bezárnak akkor. Így nem érdemes a nyitvatartásra hagyatkozni. A várhoz nyitvatartási időn kívül is érdemes felmenni, körbe ösvény vezet és csodaszép a kilátás. Nem utolsósorban a Kékes is látszik fentről. :) A várba a teljesárú belépő ára egyébkén 1000 Ft, diák és nyugdíjas pedig 500 Ft.

Nagyon szép, de nehéz szakasz, rengeteg lejtővel és emelkedővel, amelyek közül sok meredek. A jelzések nagyon jók, egyszer sem kellett előszednünk a térképet, nem kételkedtünk abban, hogy helyes irányba megyünk-e. Az úton sok a bozótos, irtásos vagy éppen csalános rész, ezért hosszúnadrág viselete ajánlott. Én rövid nadrágban voltam, kaptam néhány csípést, horzsolást a lábamra, a kullancsokról nem is beszélve :) Bennem némi veszélyérzetet keltett a sok lódarázs jelenléte, ami Siroktól egészen az erdészházig jellemző volt. Szerencsére sikerült őket kkerülni, de vigyetek magatokkal calciumot probléma esetére.

Az úton lévő források sajnos ki vannak száradva, így a nyári melegben- főleg ebben az irányban járva a szakaszt- érdemes 3-4 liter folyadékkal felszerelkezve útnak indulni.

A környéken elő emberek nagyon kedvesek és segítőkészek, ezt jó volt megtapasztalni. :)

zoli8911 Bejárás: 2015.04.15. Rögzítve: 2015.06.25 13:49:48
U.I.: A Hunor étterem el van marasztalva ugyanis ott vacsoráztunk volna, a szállásadónk le is jelentett minket, ettől függetlenül ők bezártak (18 óra körül járt az idő.)

zoli8911 Bejárás: 2015.04.15. Rögzítve: 2015.06.25 13:12:41
No. Megvolt a szakasz, igaz még áprilisban és csak Kékestetőtől, de mostanra jutottam el oda, hogy leírjam. Szóval:

Ápr. 15-16-17 során mentük le a Kékestető - Bélapátfalva szakaszt. 1. nap: Kékestető - Sirok. Korán volt még és nem is mondtak jó időt, fent szét is fagytunk, azonban az idő és a táv előrehaladtával konkrétan nyárba mentünk át és ez megmaradt a többi napra is. Na de a lényeg: tényleg hibás lehet a kiírás, nem azt mondom, hogy vakon bízok a GPS-ben, de azért na. Ja és elég nagy csalódás volt, amikor kiértünk a vasútállomásra és rájöttünk, hogy még azért kell menni bőven, (többek között azért is, mert a szállásunk Sirok másik végében volt) ráadásul beton úton, falun belül... Kedvencem. Lefelé indulva százszámra kidőlt fák voltak AKKOR az úton, a karbantartók(?) annyit megtettek,hogy láncfűrésszel végigjárták és többé kevésbé szabaddá tették a helyenként erősen súvadásos utat. Hát ehhez ki hogy áll hozzá, nekünk annyira nem volt vészes, de olvastam már hisztiszerű megnyilvánulást május környékén erről a szakaszról, hát na... Az én térképem szerint ahogy Sirok felé közeledünk a 24-esen kell menni, azonban láttam, hogy a jelzések letereltek a mezőre, mondom ok, menjünk ott. Viszont: az első ház kertjének végében méhek voltak, ez jelezve volt azt hiszem elakadásjelző háromszögekkel. Az út pedig pont a kaptárak mellett vezet el. Na most szorgos kis barátaink megtámadtak minket, úgyhogy sietve visszatértünk a régi jelzésre... Egyébként jól jelölt szakasz és egyáltalán nem unalmas, egyik kedvencem. Viszont most már le fogok szokni ekkora távoknak egy napon való teljesítéséről, na nem mintha ez olyan szörnyű táv lenne, de azt vettem észre, hogy sok kékező csak megy-megy, de nem néz és így nagyon sok minden mellett csak elmegy, holott érdemes lenne szétnézni a környéken ha már ott vagyunk (lásd Ilona-völgyi vízesés stb.). Na mindegy ez csak az én véleményem, jó túrázást mindenkinek!

Pulmy Bejárás: 2014.11.19. Rögzítve: 2014.11.19 18:36:55

Nov.9.-én jártuk be a szakasz. A táv tényleg hosszabb,mint ami a füzetben szerepel

A  szintidő sem tartható(pláne Sirok felől)

Keletről bejárva iszonyú nehéz szakasz,a jelek jók ,azért figyelni nem árt.

Részletek:boglariturazok.blogspot.hu/2014/11/tura-matrahaza-sirok-magyar-cimer.html

rtamas Bejárás: 2014.11.07. Rögzítve: 2014.11.09 13:22:42

Mátraháza-sirok: A szakasz elég embert és lábat próbáló. A füzetbe írt táv szerintem sem jó, okostelefonos GPS alakalmazás alapján 26 km pecséttől pecsétig (ha az ember be szeretne jutni Sirokra aludni / tömegközlekedni, akkor ~27-28 km). Kékestető - hármashatár szerintem inkább 6,5 km, onnan még 16,5 km a siroki vasút pecsételő. Amennyiben pontos a telefonos GPS:).

Apró megállásokkal úgy sikerült 7 óra alatt letudni pecséttől-pecsétig a távot, hogy összesen ~ 20 perc pihenőt tartottunk a szakasz során, és az utolsó 5 kilométer 1 órán belül letudtuk, mert igencsak kezdett szürkülni Gazoskőnél. (összehasonlításként az eddigi tapasztalatok alapján a 20 kilométer körüli távokat 1 órával gyorsabban tettük meg, mint amit a füzet ír.)

Viszont a túra gyönyörű, csodálatos kilátás tárul a szemünk elé több helyről is (Disznó kő, Gazos kő), alig lehet betelni az őszi erdő szépségével ezen a szakaszon. Hármashatár után számítani kell a lassulásra, egy öt szakaszos hullámvasút következik, a meredekek miatt se felfelé, se lefelé nem lehet gyorsan haladni.  2-3 hrelyen is van sűrű szedres rész, de jelenelg nem olyan vészesek a benövések, kicsit lassabban, de azért lehet haladni. Érdemes visszaolvasni a leírásokat, ezek nélkül pár helyen tényleg könnyű eltévedni. Mi kinyomtattuk a főbb iránymutatásokat, így sehol sem volt gondunk a tájékozódással.

Sólyom kútnál az esőbeálló mellett balról kell elmenni, majd ezután jobbra fordulni az ösvényen.

klezmerRs Bejárás: 2014.05.01. Rögzítve: 2014.05.04 18:11:15

A Volán üdülőházban száltunk meg, MINDENKINEK AJÁNLOM. Jól felszerelt, hűtővel és légkondival ellátott, jól megvilágított szoba.Nagyon kedves és vendégcentrikus a személyzet.

Jesper Olsen Bejárás: 2013.10.19. Rögzítve: 2013.10.20 21:00:22

Élménydús, látnivalókban gazdag, lábat próbáló szakasz. Mi nyugatról keletre jártuk be, gond nélkül követhetőek a jelzések (néhol frissnek tűntek). Sólyom-kútnál a térképtől eltérően mi úgy érzékeltük, hogy az esőháztól balra lévő ösvényen halad a jelzés.

wassakarat Bejárás: 2013.08.15. Rögzítve: 2013.08.16 21:25:30

Mátraháza -> Sirok

Gyönyörű OKT szakasz, a fényképezőgépet felesleges eltenni a hátizsákba, mert elég sűrűn elő kell venni, annyi szépséget kínál a táj. Ha a Kékestetőn eltöltött időt leszámolom, akkor nagyjából pont a megadott szintidő alatt teljesítettem a túrát. (Nem az a rohanós típus vagyok, szeretem alaposan szemügyre venni a terepet.)

Érdemes Disznó-kőre tenni egy kitérőt a kék háromszög jelzésen. Tényleg csak 1 perc az egész, de itt is pazar kilátás fogadja a túrázót!

Gazos-kőn szintén lenyűgöző a panoráma.

A Domoszlói-kaput elhagyva széles földúton indulunk el, de pár lépés után balra kell térni egy szűkebb, meredekebb ösvényre! Jelzés itt nem segít. A Jagusig maradunk az ösvényen, nem kell átmenni a kerítés másik oldalára.

A másik probémát számomra a Sólyom-kút előtti dzsindzsás, benőtt rész okozta. Csak 4-5 percre hagytam el a kéket (jelzés híján), de ez is elég volt, hogy kihagyjam a forrást. Márpedig Kékestető után ez a következő vízvételi lehetőség.

nagypapi Bejárás: 2012.09.28. Rögzítve: 2012.09.28 22:12:44

Végig igen jól jelzett szakasz, Mátraháza-Sirok irányban jártuk. 2 helyen volt kisebb gondunk. Sáros, jeges időben több helyütt gondok lehetnek a járhatósággal.

1. Erről többen írtak. Jagus után a zöld vadászház előtt jobbra kell fordulni, majd egy lejtős szakasz után balra kicsit visszafelé haladó földútra kell fordulni. Ez még jól van jelezve. Aztán ezen a földúton olyan 80-100 métert kell menni, majd mikor jobbra ível az út, akkor nagyjából érintőirányban (tehát szinte egyenesen) tovább kell menni egy keskeny, benőtt ösvényen. Jelzés itt nincs, nincs is mire festeni, csak majd úgy 100 méter után egy jobb kézre eső fán. Inenn továbbra is gyengén jelzett, viszont jobbra-balra sűrű újulat, dzsindzsás, úgyhogy nem lehet eltévedni, követni kell az ösvényt. Aztán egy kerítésnél már rendesen vannak a jelek, innentől OK.

2. Már közel az aszfaltúthoz (Jóval a Gazos-kő után), a Sólyom-kút környékén, kiérünk egy kis rétre, aminek szélén jobb oldalt áll egy tölgy, jelzéssel. Itt viszont elágazás van, egyenesen nincsenek jelek (ez tűnt először a kézenfekvő iránynak), egy gazos szekérút meg balra kanyarodik. Erre sem láttam jeleket.  A kettő között egy alig járt ösvény van, szerintem erre kell menni. Úgy 20-25 méter után balra fordul, itt van egy esőház-szerűség, rajta egy kék jelzés (amely arra mutat, amerről jöttünk). Továbbmenve kiérünk egy szélesebb földútra, amin jobbra kell fordulni, pártíz méter után jelek is lesznek. Aztán nem biztos, hogy ez a hivatalos útvonal, de nekünk így sikerült.... Az aszfaltra leérve csak óvatosan, a vasútállomásig igen keskeny út, padka alig, az is belógó ágakkal (és szeméttel) tele. A teherautóforgalom viszont elég jelentős.

A Domoszlói kapu után nekünk nem volt gondunk. Amikor nem sokkal utána, a Jagus felé menet elérjük a kerítést, van egy jelzés pár méterre a kerítés másik oldalán, ez egy kicsit zavaró, nem kell átmenni a másik oldalára, maradni kell a kerítéssel párhuzamos folyamatosan, de nem túl meredeken emelkedő ösvényen. Jelzés itt nem sok van, talán újak a kerítésoszlopok.

Még egy megjegyzés: Az Oroszlánváron és a Szederjes-tetőn sem találtunk mátrai váras kódot. Igaz, annyira nem is kerestünk, de azért szerintem úgy illene, hogy legalább az elhaladó Kékről látni lehessen.

Janka és Zoli Bejárás: 2012.06.16. Rögzítve: 2012.06.17 20:05:52

Mátraháza - Sirok:

A Domoszlói kapu után kisebb tévesztési lehetőség. A széles szekérútról egy keskenyebb útra kell letérni, ami balra tart. A letérés előtt, a jobb oldalon lévő fán található egy majdnem jobbra mutató kék nyíl. Az út később beszűkűl, és eléggé benőtt, de egy idő után a jobb oldalon feltűnik egy jel.

Amúgy a szakasz egészen Szarvaskőig nagyon jól jelzett.

zsagoston Bejárás: 2011.05.27. Rögzítve: 2011.06.14 21:51:26

Kékestető --> Sirok

A szakaszon alapvetően jók a jelzések. A középső, kevésbé járt részeken (kb.: Markazi kapu -- Gazos-kő között) az út néhány helyen bozótos, nehezebben járható.

A Selyem-tisztás, Oroszlánvár környékén kullancsos :(

Elvéteni a jelzést nekünk két helyen sikerült:

1.) A Domoszlói kapu után nem sokkal a jelzés hirtelen balra (felfelé) kanyarodik egy széles szekérútról egy keskenyebb útra.

2.) A Jagus hegy illetve az új építésú vadászház után a jelzés egy bozótos, irtásos részen nem a széles szekérúton halad, hanem balra egy nehezen észrevehető ösvényre kanyarodik.

biaggio Bejárás: 2010.10.30. Rögzítve: 2010.10.31 10:17:11

Mátraháza -> Sirok

A Kékes után a Disznó-kő környékén nagyon kell figyelni, mert mi simán elnéztük a jelzést, és csak arra eszméltünk, hogy rossz helyen járunk. Szerencsére volt nálunk GPS, így viszonylag könnyen (meredek ,köves lejtőt és térdig érő avart nem számítva) vissza tudtunk jutni az eredeti útvonalra.

hegyikalandorok Bejárás: 2010.08.20. Rögzítve: 2011.12.20 14:40:48

hegyikalandorok.blogspot.com/2010/09/matra-gerincen-okt-elso-nap.html

Kósa Levente Bejárás: 2010.03.14. Rögzítve: 2010.04.23 09:35:21

Sirok-Mátraháza. Aki Sirok felől kezdi meg a túrát az kösse fel a nadrágját! A kék túra általam eddig bejárt legnehezebb szakasza. A kékestetőre felfelé térdig érő hóban, beázott cipőben és hófúvásban néha azért elgondolkodtam hogy normális dolog-e amit csinálok. Aztán mikor felértünk a csúcsra minden fáradtságom elszállt. :) Kezdőknek nem ajánlott szakasz!

vViktor Bejárás: 2009.10.31. Rögzítve: 2009.10.31 23:46:57
A lefestett és a felfestett jeleknek köszönhetõen térkép nélkül el lehet menni, egy darab helyen lehet elnézni, de ott is 100 méter után tud korrigálni az ember. Az elsõ kerítésen való áthaladás után balra kell menni az susnya szegélyezte ösvényre.

csg65 Bejárás: 2009.09.20. Rögzítve: 2009.09.23 12:13:53
Mátraházáról indultunk 8.45 körül Sirok felé a gyönyörû õszi idõben fel az ország tetejére. Ilyenkor meglepõ módon még szinte teljesen üres a mátraházi parkoló és szerencsére ingyenes.
Kékestetõn begyûjtve a bélyegzést irány a nagy hullámvasút, mert elvileg lefelé menet is bõven lesz szint Sirokig, fõleg a középsõ szakaszon. Megálltunk a két szuper kilátást biztosító ponton még 900 m körül, az egyikrõl északra, a másikról délre nyílt remek kilátás. A Hármashatárnál bélyegeztünk és jöhetett a hullámvasút. Hát azért azt meg kell mondani, hogy az Oroszlánvár szembõl sokkal nagyobb falat lett volna. Útközben pár kerítést kereszteznünk kellett és a Jóidõ-nyak elõtti utolsó vaskapuja be is volt zárva, így egy remekbeszabott mászást kellett elõadnunk. Három túrázós kis csapattal is találkoztunk errefelé és a Gazos-kõ panorámája mellett falatoztunk egyet. Sirok innen már csak egy kellemes séta volt. A jelzések talán két, bokros részen lévõ bal kanyar kivételével jók. A 14.47-es busz vitt vissza Mátraházára, ahol rutinból a buszállomáson bélyegeztünk volna, ha nyitva lett volna, mert még nem tudtunk az ajándékboltbeli bélyegzési lehetõségrõl. Majd ha a Mátra másik felét teljesítjük, akkor bepótoljuk.

hdanee Bejárás: 2009.08.19. Rögzítve: 2009.08.25 21:50:23
Hármashatár - Gazoskõ - Sirok vmh. - Sirok, bükkszéki elágazás

Hármashatártól indultunk, ahová egy cimboránk vitt fel Uazzal. Az elsõ kilométereken több meredek kaptató és lejtõ nehezíti a túrázó dolgát, kárpótlásul több helyrõl is gyönyörû a kilátás. Rendkívül panorámás szakasz, de meg kell dolgozni ezért.

Így augusztusban sok volt a szeder, de sajnos többet kóstolt minket a szeder, mint mi a szedret. Sok a benõtt szakasz, helyenként alig látni, merre visz tovább az ösvény a bokrok között. Szerencsére egyik bozótoson sem tart tovább az átkelés öt percnél.

Olykor a lejtõkön csak tyúklépésben lehetett haladni a laza talaj miatt, ami idõrõl idõre megindult a talpunk alatt, üzembe helyezve a gatyaféket.

Vannak elkerített erdõrészek is, melyek határán kapu állja utunkat. Ahol nincs létra és egy vaskos lánccal bezárt kapu okoz fejtörést, használjuk az eszünket: az a lánc bizony egy könnyed mozdulattal kiakasztható, nem kell kerítést mászni, a kaput rángatni :)

A fenti nehezítõ tényezõk miatt a megszokott félórás mínuszok helyett néhány perccel a szintidõ felett teljesítettünk.

A forrásokkal óvatosan tervezzen mindenki, a Jóidõ-forrás például a szikrázó napsütés ellenére porzott. Eléggé nagy átverés :) Kicsit keletebbre is van egy forrás (a neve most nem jut eszembe, balra egy kb. 100 méteres leágazáson közelíthetõ meg), az is csak épphogy csöpögött (annyira már nem, hogy egy üveget reális idõn belül akár csak félig is megtöltsön). Ajánlott tehát legkésõbb a Kékesen alaposan feltankolni vagy pedig esõs idõszak után menni.

A jelzések jónak mondhatók, de - mint az a korábbi hozzászólásokból is kitûnik - van egy-két hiányosság, fõleg a bokros területeken.

A szakaszt úgy általában küzdelmesnek ítéltem, de feltétlenül kötelezõ darab! Mindazonáltal a kezdõk ne itt próbálgassák bakancsaikat, arra vannak nyugisabb szakaszok is.

okt50tomi Bejárás: 2009.07.25. Rögzítve: 2009.07.26 12:07:36
Mátraháza - Sirok:
A jelzések végig jól követhetõk végig, bár a Domoszlói-kapu után jobban kell figyelni! 3 helyen lehet elnézni:
1. Kékestetõrõl a sípálya gépháza (faépület) és egy másik épület között vezet tovább a jelzés. Jelzés nem látható, mert a gépház takarja
2. Domoszlói-kapuból egy széles erdészeti úton vezet ki a jelzés, amirõl hirtelen balra kell kanyarodni. A jelzést csak akkor lehet észrevenni, ha balra felfelé nézzünk, vagyis tudjuk, hol kell keresni a jelzést.:) Ugyanis az elágazásban nincs.
3. Nagy-Zugó-hegy oldalában egy susnyás résznél a szekérútról balra van egy ösvény, ami a susnyásba bemegy. Ezen kell menni. A keresztezõdésben nincs jelzés csak a szembe irányból egy nyíl, hogy arra folytatódik az út amerrõl jöttünk. Ez is egy kicsit a keresztezõdés túl, a szekérúton egy fán.
Kékestetõre felérve egy felhõ is felért, :) és sûrû ködbe borította a környéket. 100 méter alá csökkent a látótávolság. Sas-kõnél szép kilátás lehet, de nekünk a felhõ csak a falut mutatta meg körülötte csak a felhõt láttuk 1 mp-ig. :) Utána már falut sem. Pár lépés megtétele után a felhõ, köddé vált, :) hogy képzavarral éljek! Vagyis olyan hirtelen, ahogy jött, el is tûnt, és utunk hátralévõ részében csodásan sütött a nap!
Érdemes kitérõt tenni Hármashatár erdészházhoz, ahol szép kilátás van Markaz környékére. A jól karbantartott háznál padok van, ami ideális helyé teszi az ebédeléshez! Mi is ezt tettük.
Gazos-kõrõl nagyon szép kilátás tárul elénk a környékre. Ezután pár lépést megtéve, már Sirokot is megpillantjuk a távolban. Ez a reményt ad, a megfáradt turistának, hogy már nincs sok hátra! :)
Siróknál az aszfaltútra kiérve arra lettünk figyelmesek, hogy az emberek az út szélén állnak illetve székeken ülve abba az irányba néztek, amerre tartunk. Nem értettünk mit csinálnak. Elõször azt gondoltuk, hogy fogadó bizottság, csak eltévesztek az irányt! ;) :) Aztán kiderült, nekünk is félre kellett állnunk. Motoros felvonulás volt. Megszámlálhatatlanul sok motor jött rendõr felvezetéssel, már azt hittük sose lesz vége. Érdekes volt, mert minden féle motor volt, nagyon viccestõl kezdve a komoly motorokig. :)

hdanee Bejárás: 2009.07.20. Rögzítve: 2009.07.21 20:47:58
Mátraháza - Kékestetõ - Hármashatár (- Markaz)

Mátraházától (bélyegzõ: Mátra büfé, ajándékbolt vagy csülkös) az ország tetejéig eleinte aszfalton vezet a jelzés, majd jól járható ösvény következik, végül a Veronika-réttõl a sípályán kell kaptatni. Kimerítõnek nézett ki a magasságdiagramok alapján ez a szakasz, de nem az. A trükk a következõ: a szakasz jó részérõl látszik a TV-torony, amelynek tövében több oázis is megbújik. Így az ember látja és közelinek érzi a célt, márpedig ez jelentõsen megkönnyíti a teljesítést is.

Kékesen (pecsét: Szanatórium porta, piros vagy zöld jelzésen érhetõ el) hosszan el lehet idõzni (a következményeket ld. alább), több sörvételi lehetõség is adódik, valamint tiszta idõben a kilátó kötelezõ program. Élvezni kell, hogy ritka a levegõ, végülis a túra máshol nem megy 1000 méter fölé :)

Kékesrõl Hármashatár felé a legelsõ jelzés elbújt az északi sípálya felvonójának gépháza mögé, így tudni kell, hogy a gépház mellett jobbra indul az ösvény, a TV-torony kerítése mentén.

Hármashatárig több helyen is susnya van, a csalán is elõszeretettel kóstolgatja az ember fedetlenül hagyott bõrfelületeit. Kedvence a lábszár. Az út köves, sziklás, így csak figyelmesen járható, sokszor nincs lehetõség menet közben nézelõdni (hacsak nem ragaszkodik valaki egy bokaficamhoz). Helyenként keskeny peremen kell egyensúlyozni, de szakadék nincs (mármint közvetlenül az ösvény mellett). Kezdõknek nem ajánlom. Mindazonáltal az egyik legszebb szakasz a Mátra bércein vezetõ útvonal és Hármashatárig is sok a kilátópont. A jelzések jók, bár valóban zavaróan sok a lefestett jel. Volt, ahol már azt hittük, elnéztünk egy elágazást - csak hát elágazást nem láttunk sehol...persze kiderült, hogy jó úton járunk, csak az összes jelet lefestették.

Hármashatár (pecsét sárga oszlopon, az ösvény mellett) kellemes pihenõhely. Mi idáig mentünk, mert kellemesen elidõztünk a Kékesen és már nem tudtuk volna kényelmes tempóban haladva elérni az utolsó buszt Sirokon. (Most szóljon a rekviem egy vasútért - sokat segített volna, ha még jár a mezei metró.) Így Markaz felé mentünk le az erdészeti makadámúton. Ennek az útnak is vannak panorámás pontjai, ellenben árnyék nem adódik rajta sok. Adott esetben érdemes átnavigálni a zöld jelzésre helyette, igaz, az eléggé be volt nõve - cserébe sok az árnyék és rövidebb az útvonal. Mindenesetre Hármashatárt véletlenül sem ajánlanám megszakítási pontként, hiszen Markaz lefelé is két órányira van ide.

matus Bejárás: 2009.06.21. Rögzítve: 2009.06.22 00:48:54
Sirok-Mátraháza

Egy kellemes színházi elõadás emlékével indultunk el a siroki sportcsarnokból június 20-án, szombat este szemerkélõ esõben aznapi szálláshelyünk, a Mátra 115 túra egykori rajthelye, a Sólyom-tisztás felé.

Sajnos a tisztás sátrazásra használhatatlan, akkora a susnya/dzsindzsa ... stb. Teljesen elhanyagolt az egész. A padok környéke is benõtt, az esõházat meg darazsak lakják, látszik, hogy sajnos ezt már egy ideje nem használják rendszeresen. Kár érte, szép hely lenne. Így aztán egy kicsit odébb az erdõben vertük fel villámsebesen sátrunkat.

Az esõ valamikor éjjel elállt, így vasárnap reggel felhõs idõben indultunk el. Hamarosan az esõ is megjött, és kevés megszakítással egész nap esett, de annyira nem volt vészes, csak a kilátás volt erõsen korlátozott. A jelzések végig jól követhetõk, ami furcsa volt, hogy helyenként több volt a leszürkített jel, mint a valódi, hogy ennek ebben a formában mi értelme, én nem tudom ... (nem néztek ki régi jelnek a leszürkítettek sem, és sokszor jobb helyen voltak, mint a jelzések)

A Mátra esõben is gyönyörû, nagy zsákokkal is teljesíthetõ a szakasz. A Sas-kõ elõtt egyik túratársunk figyelmetlenül támasztotta le a zsákját az egyik fához, pár pillanat alatt a zsák kb 100m-rel mélyebben landolt. A Vaude-nak jó reklám: egyben. A felhozatala meg az egyes csatolt részek megkeresése nem kis idõtt vett igénybe, de minden meglett.

Kékestetõ szinte teljesen kihalt, Tetõ-étterem technikai okok miatt zárva. Jó duma. Mátraháza is elég kihalt, de az ajándékbolt nyitva volt, így a pecsét is a füzetbe került.
Utunkat a Vörösmarty turistaházig folytattuk, de ez már következõ szakasz része.

Összességében talán az egyik legszebb és legnehezebb túra volt az eddigi bejárásaink során. Az esõ maximum a panorámát rontotta el, a kedvünket és a táj szépségét nem, ami viszont problémás, hogy sok helyen a susnya elég emberes méretû, a csalán is viszonylag gyakran fordul elõ, valószínûlg azért, mert a Kékes környékének kivéltelével ritkán járják az útvonalat :-(

gyorkosattila Bejárás: 2009.06.02. Rögzítve: 2009.06.07 18:21:55
A 21. sz túra Mátra-hegység. Sirok v. mh-tõl Mátraházáig:

A kerítések földjén

Sirokról kora reggel [7.00 h körül] kiindulva megnéztem mi a helyzet a vasútállomáson. Ködbe burkólózott a Parádi-Tarna-völgye, de így is szívet-lelket gyönyörködtetõ volt a látvány. Mintha alpesi tájakat láttam volna. Zöldellõ rétek, a hegyek teteje pedig felhõbe és ködbe veszett. A vasútállomás szomorúan élettelen látványt nyújtott. A pecsét ábrája még ott a szép akácfán, de a doboznak már hûlt helye. Tekintettel a korai idõpontra, nem zargattam fel a vasutas bácsit, Marad a Hunor étteremben kapott szép stempli. Kellemes hangulatban indultam tovább az ország legmagasabb pontja felé, és még csak sejtettem, de nem tudtam, hogy mi vár rám – ~200->1014.
Az országútról hamarosan jobbra lekanyarodik a kék jelzés. Az úttest bal oldalán van egy fa és azon a jobbra mutató kék. Be a susnyásba, irány a Sólyom-kút. Rövid szakasz, néhol nyílt terep, néhol fás, néhol gazos-bokros, néhol tiszta. A kis esõmenedék elõtt kb. 20-30 méterrel az erdõben olyan helyen vezet a kék, ahol a bokrok teljesen benõtték már az ösvényt. (Jól látszik egy kerülõút jobbra az erdõ szélén, amely ugyanúgy elvisz oda, szerintem érdemes lenne erre vezetni a túraútvonalat.) A bokrok között jól látható, hogy nem tudtak a jelzésfestõk mit kezdeni a helyzettel, nehéz dolguk volt az bizonyos! Ilyenkor segíthet az, amit már sokszor láttam más problémás helyeken, az a bizonyos kék vászon, vagy mûanyag szalag. Mikor megtaláltam a következõ jelzést tettem visszafelé én is ilyet. Ideiglenes megoldásnak jó és nagy segítség, ha az ember nem térkép böngészéssel és útvonal keresgéléssel akarja eltölteni az idejét, hanem szeretne haladni.
Az erdõben szépen elkezdünk aztán felfelé menni. Hirtelen balra térünk a jól járt erdei útról egy ösvényre. Balról megérkezik az elsõ elzárt terület – kerítés. Azonban a kék átvezet rajta. Balra lekanyarodunk, egy kb. 1 m magas „falépcsõn” kell átbotorkálni. A fokok minõsége elég ilyesztõ, és ez igaz a legtöbb továbbira is. Hirtelen egy telepített fiatal tölgyesben találjuk magunkat. A fák sûrûsége a dzsungelre emlékeztet. (Valami megoldást nem lehetne találni erre, hogy kulturált módon lehessen haladni ezen az csemetekerten át? Beszélni a tulajdonosokkal, vagy ilyesmi?) Miután átvágtuk magunkat rajta újra a kerítés átmászás. A jelzések kitûnõek a kerítéseken, csak úgy sorjáznak mindenfelé, bárcsak így lenne néhány keresztezõdés környékén is! A harmadik kerítés átjárónál a legrosszabb a létra. Az egyik foka már ki is esett, korhadt, repedezett, bokatörõ ácsolmány. Súlyos hátizsákkal és 87 kilómmal szabályosan félve léptem fel rá, de kikerülni lehetetlen. Szerencsére nem most szakadt ki a második létrafok. A negyedik tûrhetõbb állapotban volt, de elég vékonynak tûntek a falécek. Ezután egy gyönyörû ligetes erdei szakaszba értem, a kilátás visszafelé a völgyekre, hegyekre leírhatatlan. Mindenhol irtások és fiatal erdõk. Újabb kerítés, mászás. Alighanem a Kalapos-tetõnél kezdõdik egy olyan jellegzetes köves, botladozós útszakasz, ami most már jóformán végig elkísér, de a maga nemében nagyon szép. A meredek szintbeli emelkedésnek most egy idõre vége, jólesik a lankás séta felfelé. A folyadék persze azért itt is rendesen fogyott, mindenkinek ajánlom hogy szorgalmasan húzogasson a kulacsból, akinek a végcélja a Kékes, mert még elég messze van! Néhol kilátunk a fák közül északra és lent a hatalmas völgyben láthatunk messzirõl egy nagy falut. Elõtte hatalmas erdõségek. Ahogy haladunk nyugat felé az egyik dombtetõrõl a másikra egyre jobban kibontakozik a völgyben a falu képe, míg végül a Gazos-kõnél teljes fennségességében elénk tárul a látvány [Valaki kék betûkkel – és rossz helyesírással – kiírta az egyik kõre, a hely nevét]. De még csak 507 m-en járunk, úgyhogy tovább. Fiatal tölgyesben járunk továbbra is. A Cseresnyés-tetõ alatt elhaladunk Ozsvárt Péter totemoszlopa mellett. Nemsokára aztán megint kezdõdik-folytatódik a kerítés. Most jobbról vezet minket, majd a Remete-tisztás után egy másik balról. Ez egészen jó minõségû, még egészen újnak tûnik. Ez hosszasan halad mellettünk, de aztán ennek is vége és ismét szép erdei szakasz következik. A Jóidõ-nyaknál csatlakozik hozzánk a sárga jelzés jobbról. Aztán egy kerítés jobbról és kapu a sarkán , de ez tárva-nyitva. Elhaladunk a Képesfa mellett. Kiérünk egy kis félig tisztás, félig ligethez, ahol elágazik az út. Balra lent megpillanthatjuk a Jóidõ-kutat. Szerencsémre elég rendesen folydogált a víz belõle úgyhogy teljesen feltöltöttem a vízkészleteimet és megittam majdnem egy liter vizet ott helyben. Csodálatosan tiszta íze van annak a forrásnak! Innen a kék jobbra tart keményen fel a Szederjes-tetõhöz. Újabb kerítés, akasztós kapuval. Szerintem a vadak ellen ez a jobb megoldás, nem a létrás. Aztán megint egy kapu, ezúttal vasból készítve. Lánccal lehet lezárni, ha valaki akarja. Aztán ismét felfelé és lefelé, de inkább felfelé. Közben elhaladunk egy hegytetõn egy háromszögelési pont mellett [Szederjes-tetõ]. Újra kerítés balról és a fejünk felett egy spárga húzódik a levegõben. (?) Megjegyzem néhol az út mellett itt-ott láthatunk elszórt kerítésépítési maradványokat. Felgönygyölt rozsdásodó kerítést, tartófákat, köszönjük a tisztelt tulajdonosoknak! Ismét kerítésmászás következik, ezúttal a teljes magasságban. A létra mellett „ajtó”, de hét lakat alatt van õrizve a terület. A Nagy-Zúgó-hegy oldalát megközelíteni csak így lehet. Itt torkollik a kéktúra jelzésbe a kék kör. A hegyoldalt letarolták, csúnya, mint a bûn. A másik oldalon kimászás, hajrá! A kék kör innen folytatódik balra lefelé, mi meg megyünk tovább felfelé a kerítés mellett a Jagus-hegy csúcsához. Ez már 620 m és van itt egy fordulóban egy szép kis tornyos ház is. Mintha egy templom lenne  Aztán szép kilátás jobbra a kerítés felett. Lent a hegyek aljában nagy erõkkel folyik egy hosszan elnyúló domb lebontása külszíni fejtés alkalmazásával. A porfelleg párszáz méter magasra száll a bánya felett. Elõrébb ismét feltûnik a lombok között a kékesi adótorony. A Domoszlói-kapuig meredek lejtõ vezet, az erdõ fiatal. Ez a Jagus és az Oroszlánvár közötti völgy, melyben egy nagyfeszültségû távvezeték és egy poros, széles földút is fut. Ahogy leereszkedik az ember egyenest szemben látja az Oroszlánvárat és nem akarja elhinni, hogy oda kell majd felmenni olyan meredek, de bizony így van. A fatábla a kapuban azt közli velünk, hogy Sirok 11.6 km, Kékestetõ már csak 8.8 km. Most neki kell vágnunk, hogy lássuk a szép Oroszlánvárat. Egy-két pihenõ a tarolt hegyoldalban és már fent is vagyunk. A szépséges vár látványa helyett egy nagy területen szétszórt kõhalmok képe fogad. Ennyi maradt a hajdan volt erõsségbõl. A kék megkerüli a dombtetõt, de lefelé már ismét két kerítés között vezet utunk. Az egyik völgybõl látható a hõerõmû három kéménye. A Selyem-tisztáson kis pihenõhelység az öreg fa tövében, utána utunkat rövid ideig fenyvesben folytatjuk. Én itt muflonokat láttam, nem is különösebben zavartatták magukat miattam én meg jól szemrevételezhettem õket. Innen aztán gyorsan átvághatunk a Nagy-Szár-hegy tetejére és újra fenséges látványban lesz részünk körbe-körbe. Sajnos a Kékes még mindig elég messzinek tûnik, de a magasságunk 743 m. Innen egy gyors ereszkedés – én majdnem futva tettem meg – és máris ott vagyunk a Hármashatár bélyegzõhelynél.

Hármashatár => Kékestetõ

Miután a pecsételés – 14. 20-kor – megtörtént iszkiri, indultam is tovább. Sajnos itt nemsokára utat tévesztettem és így nem a Mraznica-tetõ oldalában, hanem az egy szinttel alatta futó úton érkeztem a Markazi-kapuhoz a zöld jelzésen. (Nem tudom, hogy hol vesztettem el a jelet, valószínûleg nem voltam elég figyelmes, de lehet, hogy nem volt elég feltûnõ a jelzés, hogy az erdészeti útról hol kell letérni jobbra) A kerítés+kapu kombinációnál lévõ tábla felirata szerint a Kékestetõ már csak 3.6 km-re volt míg Sirokot elhagytam 16.8 km-re. A Kis-Sas-kõ, majd a Sas-kõ egyenletes emelkedésû, kacskaringós, néhol erõsen köves, gyökeres szakasz. Gyönyörû sziklafalak, kõomlások, meredek hegyoldalak és sûrû, de nem öreg erdõ. Igazán szép. 300 m után [tábla] csatlakozik hozzánk a sárga jelzés, innentõl együtt megyünk a Kékestetõre. Valahol késõbb érinti utunkat még a kék háromszög is, de ezt nem találom a térképen, hogy hol. Az Erzsébet-szikla is meglepõ és érdekes képzõdmény egy nagy kereszt áll a közelében. A környezete is szívderítõen szép. Innen már jól látható az adótorony és meglepõ, hogy még mindig milyen magasan van. Egy kis lihegés és már ott is vagyunk a csúcs közelében. A kerítések alatt, a csúcsra települt intézmények háta mögött az erdõben megyünk hosszasan, míg kiérünk végül a tetõre az adótorony sarkánál. Itt hatalmas, õsöreg fák vannak és úgy tûnik nem vágják õket idõtlen idõk óta „Álltukban pusztulnak el”. Én a Tetõ étteremben pótoltam némi energiaveszteséget, de elég borsos árak vannak errefelé, arra készüljön fel mindenki. A kiszolgálás [önkiszolgáló] és a minõség kiváló volt. Gagyiárusok itt is vannak, de vevõ szinte senki. Sõt emberek is alig, csak a lébecoló bóvliárusok szórakoztatták egymást jó hangosan. Nyári hétköznap késõ délután volt, nem igazán értem ezt a pangást. Semmi turistabusz, semmi idegenforgalom, teljesen üresen kongó étterem és parkoló, minden bezárva. Egyedüli mozgás a szanatórium környékén volt. Az ország legmagasabb pontját jelölõ kõépítmény jópofa kis alkotás. Mondhatni egyszerû, de nagyszerû. Na, a bélyegzõhely nem itt van. Egy kellemes kis kitérõt kell tenni innen a szanatóriumhoz a piros és a zöld jelzés közös szakaszán, majd vissza az OKT jelzéséhez. A portás nem volt túl barátságos, rendkívül unottan fogadott, nagyon elfoglalta a Joshi Barat mûsora, annyira, hogy köszönni is elfelejtett, pedig nem voltam csendes.
Összefoglalva Sirokról feljönni ide a Kékestetõre olyan vért izzadósra sikerült nekem, de túléltem.

Kékestetõ => Mátraháza

Ez egy hatalmas szakasz . Lesétál az ember a sípályán, ott eléri a buszfordulót, végiggyalogol az aszfaltút mellett és máris bent van Mátraházán. 2,5 km táv 300 m szintvesztés!
Nagyon tetszett az az útvonal elvezetés az egyik kanyarulatban a vaskerítés és az úttest korlátja között. Van vagy egy méternyi hely . Igaz turistadugó sincs gyakran . Szóval hat óra után érkeztem oda, és nem hittem el, amit látok. Mátraháza egy szellemfalu. Ilyenkor nincs ott semmi az égegyadta világon. Bezárt a Borostyán vendégház, bezárt a Volán minihotel, bezárt a Pagoda és a hozzátartozó étterem, nem mûködik a Borostyán étterem, szóval itt szállás és étkezési lehetõség egyáltalán semmi. Az egész településen egyetlen élõ lelket találtam, mégpedig a templom elõtt egy fiatal úriembert, aki hajlandó volt lefényképezni engem az intézmény elõtt. Bélyegzésem így elmaradt, de csináltam fényképeket a busz pénztára elõtt is és a helységnévtáblánál. (Mivel ilyen változóak a nyitvatartási idõk és – még három pecsét kihelyezésével is – lényegében biztosíthatatlan, hogy 9-10 óra elõtt, illetve 17. 30. után érkezõk tudjanak pecsételni, tisztelettel javaslom egy kültéri bélyegzõ elhelyezését)
Egyébként nagyon tetszett a központban a villanyoszlopon a nyolc turistajelzés. Felülrõl lefelé haladva: kék, piros, sárga, piros+, sárga+, sárga▲, sárga■, zöld ■. Ezek egy rövid szakaszon együtt is haladtak. 

Forester Bejárás: 2009.04.26. Rögzítve: 2009.06.15 10:28:12
A bejárás a http://pekari.extra.hu/kek.htm -en olvasható.

IgaziHõs Bejárás: 2008.09.07. Rögzítve: 2008.09.12 14:48:31
Ezt a szakaszt Sirok felõl jártuk be. A nagy meleg (32-33 fok) és a kellemes emelkedõk miatt ketten 5,5 liter vízzel indultunk útnak, bízva abban, hogy azért majd akad pótlásra lehetõségünk.
Sirokon pár km aszfalt után betértünk a fák közé. A mészégetõk maradványait nem találtuk meg, igaz nem is nagyon kerestük. A jelzések itt is sûrûek, az út maga pedig egy emelkedõ jellegû hullámvasút. A sólyom kutat és a közelében lévõ menedékházat is útba ejtettük, majd megkeztük utazásunkat. A Gazoskõ kitûnõ panorámát nyújt, pihenésre nagyon alkalmas hely. Itt kezdett fogyni a vizünk, így a nyeregben megkerestük a Remete forrást. Nem forrt. A sár jelezte, hogy azért nedves a hely, víz azonban nem volt. Ugyanígy jártunk a jóidõ kúttal is. A Kékesig a fele utat sem tettük meg, de már elfogyott az 5,5 liter víz! Egy végsõ próbát téve kitértünk a Szegediek kútjához a kék kör jelzésen és megmenkültünk. Hideg, kristálytiszta víz lett a jutalom. A Nagy-Szár-hegyrõl szép a kilátás Gyöngyös felé, jól látszanak a Mátrai Erõmû hûtõtornyai is. A hármashatárhegyi pecsételéstõl kiatartó emelkedés a Kékesig, onnét pedig kellemes lejtõ a sípályán Mátraházáig.

Fuleee Bejárás: 2008.03.23. Rögzítve: 2008.03.25 11:03:00
Hétvégi túránk második szakasza Galyatetõ - Kékestetõ volt. A sportolás kedvéért a Sípályán kapaszkodtunk fel a Kékesre. Egy kicsit nehezítette a dolgunk a 20 cm-es hó. Fõleg ott ahol le volt taposva. Igen erõltetett menetben 35 perc alatt felértünk a Kékesre. Jól kifulladtunk. Fenn egy kicsit hideg volt. De nagyszerû érzés!

Tavaszi Széll Bejárás: 2007.10.06. Rögzítve: 2007.10.08 15:31:35
Aki a közelmúltban valahol az Oroszlánvár ill. a Markazi-kapu között elveszített egy jó minõségû, "multifunkcionális" bicskát, és megfelelõen identifikálja annak a morfológiáját, annak szívesen eljuttatom.
Egyébként nem OKT volt, hanem Mária-képek a Mátrában, Recsk felöl, számomra ebbõl az irányból még sokkolóbbak a szintek és a hullámvasutazás.

kyuss Bejárás: 2007.05.26. Rögzítve: 2007.05.28 22:39:15
Kékesrõl indultunk és Sirokig mentünk aznap. A tetõ étteremben csúcsbélyegeztünk, majd átvágtunk a sípálya tetejénél a TV torony kerítése mellett, innen egyértelmû, jól követhetõ jelzések vezetnek tovább. Az átlagszin folyamatos csökkenése mellett azért mindig akadnak emelkedõk is, amolyan hullámvasút jelleggel.
Hármashatár után a legközelebbi, útbaesõ vízvételi lehetõség a Jóidõ-kút a Szederjes-tetõrõl leereszkedés után. Ottjártunkkor alig csepegett sajnos, így nem tudtunk vizet venni. Viszont a Remete-forrásnál kellemesen csalódtunk, bõ és tiszta vizet adott. A forrás melletti tisztás egyébként sátrazásra is nagyszerû: az úttól kicsit beljebb szalonnasütõ hely, és padok is vannak. Innen közel van már Gazos-kõ is, szép kilátás Sirok felé. Gazos-kõ után folyamatos lejtõ, és gyakori létrázás. Sirok elõtt nem sokkal kisebb elkavarási lehetõség van a térképen Sólyom-kútnak jelzett helyen, itt az egyik jelzés az esõház mellett a Sólyom-folyás felé terel jobbra, de az ösvény egyenesen tovább folytatódik, és 50-100m sûrübben benõtt rész után felbukkannak a jelzések. Innen már nincs sok Sirokig. A vasuti megállóhelynél lévõ szolgálati lakásban lakó idõs vasútastól kaptunk bélyegzõt. A faluba érve (Nyirjes u.) a jobb oldalon van egy jó kis szállás, Balogh Istvánék által, 2 v. 4 fõs fürdõszobás, tiszta szobák 2500Ft/fõ/éj áron, kicsit tovább az önkormányzati motel 1980Ft/fõ/éj. A motel mellett van egy jó kis kocsma/vendéglõ(budweiser budvar volt csapon!)a faluközpontban két bolt is van, illetve további két étterem.
A vár camping viszont már nem üzemel.

Szilvi és Feri Bejárás: 2006.11.18. Rögzítve: 2006.11.22 20:40:27
Siroktól Mátraháza felé: jól követhetõk a jelzések, bozót, csalán (már) nincs, a kilátás viszont a régi (pl. recski kõbánya). Kicsit nyelvlógatós szakasz.

PSP Bejárás: 2006.10.17. Rögzítve: 2006.10.20 23:11:29
Az õsz legszebb túrája. Részletes leírás képekkel, GPS-es (valójában barometrikus és GPS-es kombinációja) szintábra és Google Earthben nézhetõ útvonal:

huski Bejárás: 2006.08.03. Rögzítve: 2006.08.27 12:52:39
Kékesen vételeztünk némi vizet,mert az Erzsébet sziklánál szándékoztunk sátorozni.Az étteremben tankoltunk fel,de csak 17óráig van nyitva.Késõbb csak a szanatóriumnál lehet tankolni,ahol a bélyegzõ is van.Az Erzsébet szikla remek táborhely,sátorállítás közben arra jött néhány mátrahegyes srác,jelzéseket festettek Váltottunk pár szót.Éjjel hatalmas vihar volt,kicsit féltettem a zsírúj túrasátramat,de remekül bírta a strapát.Másnap igazi mátrai idõ,t..ig érõ felhõben folytattuk utunkat.A Felsõ-tarjánkai bélyegzõhelyis semmi gond nem volt,utána viszont az elõzõ napi esõtõl csúszott fel is,le is,ráadásul a néhol embermagasságú vizas dzsindzsásokon is át kellett vágni.Vízvételezési és étkezési helynek remek a Jóidõ-kút.Mire Sirokra a vasútállomásra értünk,teljesen eláztunk.Mi egy olyan vasutast fogtunk ki,aki szinte azt sem tudta merre van a falu.De bélyegzõt adott.Utána meg sem álltunk a siroki motelig,remek hely,egyszerû de tiszta,wc-fürdõ a folyosón,de van bõven melegvíz és 1800egység/fõ.Engem legjobban a gondnoknõ kb15kilós macskája fogott meg.Még egy napot maradtunk,így kényelmesen meg tudtuk nézni a várat és a kis-várhegyen is begyüjtöttem a mátrai várjeleket.A második éjjelt kifogtuk,mert a motel melletti étteremben lagzi volt,hajnali 4-ig húzták.A fõúton Eger felé van egy remek pékség,elõtte pedig egy takarék,ahol van ATM.A vár felé esõ elsõ éttermet nem ajánlom.

VBalint Bejárás: 2006.07.17. Rögzítve: 2006.07.27 18:05:34
Sirok-Mátraháza irányba:
Sólyom-kút: (a 2001-es térképen még nincs rajta a neve, a Sólyom-folyásnál kell keresni) tényleg kút tetõ alatt van és nem folyik. Tiszta a vize, de mi nem mertünk inni belõle.
Remete-forrás:
nem a vas csõbõl, de folyt, a lejebb lévõ mûanyag csõnél lehetett tölteni.
Jóidõ-kút:
Vékonyan csordogált, valaki egy mûanyag palack szájával kicsit használhatóbbá tette.
Nagy-Zúgó-h. elõtt égigérõ gaz a kerítések között.
Jagosról a betonútig lefelé embertelen szúros bozót (felfelé durvább lehet).
Oroszlánvár meredek :)
A Cserepesi-nyeregben lévõ vadászház lepusztult, de az elõtte lévõ asztal áll.
Markazi-kapu elõtt a kék kimegy a dózerútra, majd egy csalánosban tér le róla, a dózerút járhatóbb.
Sas-kõrõl szerintem jobb a kilátás, mint az Erzsébet-sziklától.

Tavaszi Széll Bejárás: 2006.04.29. Rögzítve: 2006.05.03 16:53:43
Nagyon jól jelzett, és nagyon szép szakasz, a Kékes-tetõtõl már híre sincs az elõzõ (Mátraverebély - Mátraháza)szakasznál felpanaszolt civilizáció benyomulásának. A Kékesre jó kis combos kapaszkodó vezet a sípályán, majd ereszkedés a Sas-kõre (nagyon szép panoráma), ahonnan a Gazos-kõig az OKT – szépségét tekintve – egy dobogóra esélyes szakasza következik (az általam ismertek közül). A Disznó-kõig csodálatos erdei szakasz, bükkökkel, andezit(?)sziklákkal, a Disznó-kõnél kis kitérõ a kék háromszögön a remek kilátásért. A HH eh után vad hullámvasutazás, -számomra - komoly emelkedések és zuhanások (a szó szoros - elég laza volt helyenként a talaj és csúszós az avar - és átvitt értelmében) a Nagy-Szár-hegyen, a Cserepes-tetõn, az Oroszlánváron, a Jaguson és a Szederjes-tetõn. Utóbbi talán az oxigénhiány okozta nyálkahártya-elszínezõdésrõl kapta a nevét ... Szinte mindenhonnan csodálatos ki- és rálátás a környezõ hegyekre, völgyekre, településekre. A Gazos-kõnél tényleg le kell ülni, és szembesülni önnön kicsinységünkkel. Innen Sirokig már csak csöndes, viszonylag egyhangú erdei szakasz, végül egy kis aszfalt.

Tisztul_A_Visztula Bejárás: 2005.11.20. Rögzítve: 2005.11.29 10:11:52
Teljesen jól jelzett a szakasz, nem is jut eszembe olyan pont, ahol gondolkodni kellett volna a "merre tovább"-on

Legalábbis Mátraháza-Sirok irányban

mricsi Bejárás: 2005.10.02. Rögzítve: 2005.10.03 15:20:19
A túrajelzések jók, nem lehet eltévedni. Mi Mátraháza felõl mentünk, szerintem ebbõl az irányból kellemesebb az út, látva a visszairány kaptatóit, sajnos elég nagy köd volt, a hegyek mintha a tengerbõl nõttek volna ki. Mi az Oroszlánvár után Recsk felé mentünk K+, kellemesen ereszkedõ út, de nem túl sok a látnivaló -a táborra nem volt idõnk :( - Egész úton egy srác húzott el mellettünk a kéken, a plusszon viszont egy egész osztállyal találkoztunk. Lehetett volna szebb idõ...

visi Bejárás: 2005.08.15. Rögzítve: 2005.08.22 16:52:56
Nagy táskával ezt a szakaszt mi csak két nap alatt tudtuk megcsinálni. Aludni a várbükki eh.-ban tudtunk, ami ugyan nem túl olcsó, de nagyon kellemes és kb. 1,5 km kitérõ a kéktõl. Honlapja: http://www.varbukk.hu/. Mátraházáról Sástóra mentünk le busszak és ott aludtunk a kempingben.

Béci és Juca Bejárás: 2005.08.11. Rögzítve: 2005.08.29 21:10:36
Mi Sirok irányából mentünk Mátraházára. Pecsétleírások a helységeknél. Itt inkább a túrára térnénk ki. Sirok felõl a kék jelzések jók. A kaptató az Oroszlán-várhoz még kellemesnek mondható. Fent a dombtetõn volt egy kis pihi. A várból pár "kavics" van már csak meg. De azért látni a nyomait. Innen egy jó kis leejtõ aztán irány az elsõ komolyabb hegy. Aztán a másik. A végére jól kifullad aki nem szokott komolyabb túrákhoz. Pihi a pecséthelynél, majd irány tovább. Kékestetõre fel is jó "leejtõn" mentünk fel. Majd Kékerõl kellemes levezetés a Mátraházára levezetõ út.
Jótanács: ha nyáron mentek vizet vigyetek és pecsétpárnát. Mi a 2.at nem vittük. Helyette egy 2 kilós videókamerát, amit a végén 12kg-nak éreztem. Egy kellemes dolog: Oroszlán-vár és az erdészház között félúton 4 õzet láttam. Sajnos Juca lemaradt róluk. (másnap viszont Õ látott õzet Ágasvár felé)

rizsa4 Bejárás: 2004.08.05. Rögzítve: 2004.08.09 01:36:40
A siroki vasútállomástól továbbhaladva a betonúton hamarosan jobbra találunk egy gyalogösvényt, ezen kell haladni felfelé. Az út egészen a Markazi-kapuig emelkedik, közben sok hegycsúcsot mászunk meg, a jelzések nagyon jók. A Jagus elõtt az a meglepetés érhet minket, hogy az egyik oldalán nyitott kerítés, ahol be kellett jönnünk, a másik oldalán lakattal le van zárva. Átjáró nincs, tehát át kell mászni a kerítésen. A Markazi-kaputól folyamatosan emelkedik az út Kékesig. A Kékesrõl Mátraházáig a sípályán, majd az erdõben haladva jutunk le. A Mátrának ezen a szakaszán nagyon-nagyon jók a jelzések, semmi esély az eltévedésre.

felsmann jozsef Bejárás: 2004.07.09. Rögzítve: 2004.07.11 15:28:54
a +szokott mtsz belyegzon kivul penteken kitettem a szanatorium portajara egy "kekesteto" emlekbelyegzot is
hasznaljatok egeszseggel (rajta grafika, magassag m/ft valamint az eszaki szelessegi es keleti hosszusagi adatok)
tobbi hozzaszolasom a topikban

etele Bejárás: 2004.01.11. Rögzítve: 2004.01.11 20:57:11
A Mátraháza-Kékestetõ szakaszról és az egész síterületi beruházásról a www.matrahegy.hu cimen lehet bõvebben olvasni. A jelek jók és láthatóak, persze, ha már a fákról és a törzsükrõl a ráfagyott hó leolvadt...
A Jagus és a Középsõ-hegy között van egy kerítés, itt a kiskapun kell átmenni, majd egy tarvágásra érünk. Ez a terület nagyobb, mint a térkép által jelölt. Ha sirok felé megyünk, a középsõ utat kell választani, amit egy kanyar után egy nyíl meg is erõsít. Ezután megint egy kiskapu jönn.. Nem elfelejteni a drótot visszatenni! :))

Tibet Bejárás: 2003.10.26. Rögzítve: 2003.11.21 12:40:22
A Mátraháza - Kékestetõ szakaszon fakitermelés volt, érdemes vigyázni, bár nem tudom meddig tart.

lükepék Bejárás: 2003.10.26. Rögzítve: 2003.10.27 15:22:17
azért lefelé menet fájós térdûeknek ajánlott a túrabot.. és ilyentájt be kell kalkulálni az idõbe a sok érett kökény-, és csipkebogyóbokrot!!!

verfarkas Bejárás: 2002.11.16. Rögzítve: 2002.11.19 11:05:21
Mátraházától Sirokig a jelzéssel semmi gond. komolyabb emelkedõk a Kékes, a Szederjes tetõ. A többi nem vészes

Annak, aki Kékestetõn tervez megállót:
A turistaházban szálltunk meg (1000 Ft/fõ)
A Szanatórium büféjében lehet mindenféle kaját kapni, tulajdonképp nem is büfé, hanem mini ABC. Ez azért jó, mert korán nyit (6 körül) és ez igaz hétvégén is.

Sirok:
szállás: Sirok motel (1420 Ft/fõ), kissé szocreál, de igényes. A várba nagyszerû éjszakai túrát lehet tenni.