Túrabeszámolók


Bakony 50/25/10

nafeTúra éve: 20102010.03.30 22:16:04

Bakony 50


GPS-el mért távolság:49,1 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 1000 m


Az elõzõ napokban kapott idõjárás jelentés alapján, olyan csapadékos túrára készültem, mint amilyenre a tavalyi is sikerült. „Reggel” 3 órakor Pápán esett az esõ, ezért az elõzõ esti hezitálás után, a nehezebb felszerelés mellett döntöttem. Vesztemre, mivel késõbb egy csepp esõ sem esett, s túlnyomó részt ragyogó napsütésben gyalogolhattunk, részemrõl a nem ilyen idõjárásra készült bakancsban és a téli túrákon használt kabátban. Izzadtam is rendesen, ráadásul a hátizsákba gyömöszölt felesleges cuccok is csökkentették a sebességemet. Bizony, alaposan mellényúltak a meteorológusok, mind az OMSZ-nál, mind pedig a MetNet-nél. Viszont az átvonult gyenge hidegfrontnak köszönhetõen, ez évben nem elõször remek látási viszonyok fogadtak, amit jól jelez, hogy hazafelé vezetve, a 83-as út járiföldi emelkedõjének tetejérõl és a pápai elkerülõrõl is kiválóan lehetett látni, mind a Schneeberg, mind pedig a Raxalpe tömbjét.


Már háromnegyed hatkor Veszprémben voltam, s felkészültem a háromnegyed órás várakozásra, mivel a fehérvári vonat csak fél hét után érkezik. Addig is kényelmesen beneveztem, cuccaimat rendezgettem, nézegettem a váróterem falain látható jó kis vasutas témájú fotókat (érdemes megnézni õket), üldögéltem. Egy idõ után, gyanús lett a szervezõknek, hogyan lehetséges, hogy a 114-115-ös rajtszámú résztvevõk még nem indultak el. Rá is kérdeztek, nem nálam vannak-e ezek a lapok. Megbeszéltük, hogy igen, de Ervin a fehérvári vonattal jön, nekem meg nem volt kedvem a hirtelen beesõ sok túrázó között sorban állni, így korábban rendeztem a dolgokat. Amikor bemondták a vonat érkezését, ráírattam az indulási idõt a lapokra, s gyerünk a peronra.


Amint Ervin leszállt, egy utolsó szerelvényigazítás, GPS-ek bekapcsolása, óraindítás, megbeszéljük, hogy el kéne érni a 17.07-es vonatot, s 06.40-kor tempósan nekivágtunk a táv teljesítésének. A városban gyorsan haladtunk. Az elsõ ellenõrzõ pontnál értek utol Margóék, és a két András. Beszélgettünk egy kicsit, levettem egy réteg ruhát, s gyerünk tovább. Amint az állatkert kerítését mellõztük, András elmesélte, miszerint diákként részt vett az állatkert építésében. Csak a tevéket láthattuk egy kicsit. Szép volt a kilátás a Gulya-dombról. Hamarosan leereszkedtünk róla, miközben András nagyobb tempóra váltott, Margóék utolérése érdekében. Mi mentünk a saját ütemünkben. Megegyeztünk, egy kitérõt feltétlenül teszünk a Csatár-hegyi kilátóhoz. Nagyon megérte. Közben persze begyûjtöttük a következõ pecsétet is. A hegyrõl, GPS alapján csak úgy elindultunk a piros sáv felé, átvágva a bozóton, jó meredek lejtõn. Hamarosan visszatértünk a jelzésre, s azon szaporáztuk lépteinket.


Márkónál megkaptuk a következõ pecsétet, s máris újra úton voltunk. A piros jelzést követve átkecmeregtünk a Séden. Nagyobb esõ, vagy olvadás után aligha kockáztatnám meg, inkább a régi Gázló túra útvonalán mennék Bánd felé. A kerítés mellett haladva kellemetlen meglepetés: megszüntették a bejárati kaput a Szentgáli-tiszafáshoz, s helyette sincs semmilyen átjáró, tehát aki a piros háromszög jelzést szeretné használni, s a védett tiszafást megnézni, annak vagy kerítést kell mászni, vagy.... Néhány perc múlva rátértünk a Bándra vezetõ jelzésre. A következõ laza szakaszon megettem egy szendvicset, a túrán az egyetlent.


Nemszeretem aszfalton folytattuk, ami egészen a Hajag derekáig kitartott. Herenden újabb pecsét. Az utána következõ aszfaltos rész a legrosszabb, amit a sárga jelzés privatizáció következtében történt lezárása miatt jelöltek ki a rendezõk. Sokáig egyenes, elég jól emelkedik, s nem akar vége lenni. Végül azért csak letérhettünk róla. Meredekebbé vált az ösvény, de azért toltuk neki. Miután lankásabbá vált, egy helyen megálltunk medvehagymalevelet szedni, mivel Ervin másnapra medvehagymás pogácsát rendelt a nagymamájánál.


A hegytetõn várt az egyetlen frissítõ pont, ahol a pecsét mellé jó kis teát kaptunk, amivel a kulacsokat is feltöltöttük. Itt találkoztam Istvánnal, majd pedig Pintér Jóskáék értek utol bennünket, meg egy fiatal pár, akikkel majdnem a végéig kerülgettük egymást. A teázás közben beszélgettünk egy kicsit, s iparkodtunk tovább. Sajnos a Hajagra fölfelé vezetõ szakaszon eléggé belassultunk, így bele kellett húznunk a következõ szakaszon. Az út egy szakasza kegyetlen. Még puha állapotban végig ment rajta a szürke marha gulya, majd betonkeményre száradt, a mély patanyomokkal teli út. Fûre térve aztán a lejtõn szép lassan lekocogtam.


Öreghálásnál újabb pecsét, s a piroson mentünk tovább a Pápavár felé. Elõször egy nagyon kellemes ösvényen kavarogtunk, majd egy változó minõségû murvás úton talpaltunk. A Fekete-séd után kiderült, baj van Ervin talpával, kissé feltörte a cipõ. Képes volt vékony zokniban eljönni. Odaadtam volna a tartalékomat, csak hát az 42-es, õ meg 46-os topánkát visel. Szerencsére vízhólyag nem lett, de így sem kellemes. Rátettünk egy méretes vízhólyagtapaszt, ilyen helyzetben már nekem is segített. Kétségessé vált a kitûzött 10 órás teljesítési idõ. A Pápavár aljánál az Ellenõrzõ ponton megnéztem az idõt, ha 14 óra elõtt vagyunk, menni fog a hátralévõ papíron bõ 15 kilométer 3 órán belüli teljesítése. Sajnos 14.10 mutatott az óra. Határeset. Sok esély nincs, de azért húzzunk bele. Ha a 17.07-es vonatot nem is de a 17.34-es buszt esetleg elérhetjük. Otthon, a GPS track megnézésekor kiderült, nem egészen 13 kilométer az a bõ 15.


A bakancsomban elmozdulhatott a lúdtalp betét, s éreztem valami nem stimmel. Szorosabbra kötöttem, másra nem akartam idõt pazarolni. Következmény egy vízhólyag. Persze volt aki ennél sokkal rosszabbul járt mert eddigre már ki is szakadt a talpán a vízhólyag. A kék jelzés következõ szakasza a Jäger-rétig szép. Újabb pecsét. Pintér Józsival beszélgetve, megkértem, ha túlzottan szûk idõvel érünk a célba, s az igazolás helyett elõször Ervint teszem föl a vonatra, vagy buszra, hogy ne keljen csaknem 2 órát várnia, legyen a hamis tanúnk, hogy Ervin is végig csinálta a túrát. Bevállalta, de végül nem lett rá szükség. A következõ szakaszon viszont idõmegtakarítás miatt negatív „Kispistázást” követtünk el. A kék jelzés helyett maradtunk a térkép szerint valamivel hosszabb, de könnyebben járható murvás úton. A jelzést felújítóknak is megemlítettem, mi értelme volt a murva helyett, az attól végig látótávolságban lévõ (maximum 50 m), esõk után alig járható, de helyenként száraz idõben is mocsaras vízmosásban vinni a jelzést. Ez az útvonaltól való eltérés akkora idõelõnyt jelentett, hogy többet nem is láttuk azt a két csoportot, akikkel a Hajagtól végig látótávolságban jöttünk.


Ervin egyre jobban fáradt, s igen gyakran szeretett volna megállni, de hát nagyon szorított bennünket az idõ, így sajnos noszogatnom kellett, gyerünk-gyerünk. Valószínûleg meg is unta a végére. Ezt az utolsó 10 kilométert már tényleg csak akaraterõbõl teljesítette. A négyes elágazótól, szép a volt vasúti töltésen vezetett útvonal. Végre itt az utolsó ellenõrzõ pont. Pár méterrel utána leültem egy kidõlt fatörzsre, s újrakötöttem a bakancsot. A Torna-patakon feltûnõen könnyen átkeltünk. Szóltam Ervinnek, az emelkedõn menjen a saját tempójában, s fönt várjon meg. Rám vert vagy száz métert. Kiértünk az erdõbõl. Rögtön megláttuk Városlõdöt is, amitõl új erõre kaptunk egy kicsit, s szaporáztuk tovább a lépteinket. Az aszfaltra kiérve biztattam Ervint, mégy egy utolsó erõfeszítés s bent vagyunk, ráadásul még akár választhat is, vonattal, vagy busszal szeretne hazamenni. Kripli állapotunk ellenére is hamar letudtuk ezt az utolsó szakaszt, bár társam, még a sportpálya sarkánál, a céltól 50 méterre is szeretett volna megállni egy kicsit pihenni.


Végül 16.34-kor. 9 óra 54 perces idõvel beértünk a célba. Átvettük a teljesítésért járó emléklapot, kitûzõt és csokit, beszélgettünk a már célban lévõ ismerõsökkel, majd a vasútállomás felé vettük az irányt. Szerencsére elég sok idõ állt rendelkezésünkre, így Ervin elérte a vonatot, ugyanis az állomáshoz vezetõ talán 300 m-t sikerült bõ negyedóra alatt, szó szerint leküzdenünk. Rettenetesen nem esett jól a járás, ami inkább csak vánszorgásnak nevezhetõ.


Mindent egybevéve kellemes, jól szervezett túrán vehettünk részt. Nem mentünk valami nagy idõt, de a kitûzött célt teljesítettük. Amennyiben azt is figyelembe veszem, hogy Ervin még nincs egészen 14 éves, ráadásul iskolai rendezvények miatt, utoljára januárban tudott velem teljesítménytúrázni, nem is olyan rossz a teljesítmény.


A túra ár/szolgáltatás javult tavalyhoz képest 500/400 Ft-ért kitûzõ, emléklap, nyomdában készült térképvázlatos igazolólap (saját térkép használatát mellõzhettem, már csak azért is mert nagyon hazai terepen túráztam). A Rendkõ-hátán finom forró teát kaptunk, a kulacsokba is, ami az 50-es távon igen lényeges, mivel a következõ harminc-egynéhány kilométeren, csak oda-vissza több mint egy kilométeres kitérõvel lehetett volna folyadékhoz jutni, amibõl két lehetõség ráadásul nagyon közel található a Hajaghoz. Az egyik a Fodor-tanyánál lévõ forrás, a másik pedig a Tisztavíz-forrás, a Fekete-séd keresztezését követõen. Az utolsó ilyen lehetõség viszont jó helyen leledzik, Németbánya központjában, a Bittva-híd mellett, ha csak nem szerelték le a nyomós kutat tavaly nyárvége óta.


A célban méretes nápolyi szelettel pótolhattuk az elveszített energiát. Ebben az árkategóriában, már ennyi is átbillentheti a mérleg nyelét a kifejezetten rosszról, a megfelelõre (értékarányos), sõt ha a Szent-Orbán tt-vel hasonlítom össze, akkor jóra.


Ha lehet kérni valamit a szervezõktõl, akkor azt szeretnénk többen is, ha az itineren a távolságadatok egyértelmûen az ellenõrzõ pontokhoz kötõdnének, nem pedig más tájékozódási pontokhoz. Azt már csak én szeretném, ha a felsorolt folyadékhoz jutási lehetõségek, is bekerülnének egy kis útbaigazítással a leírásba, azok számára akik nem ismerik a Bakony ezen részét.