Pilis barlangjai

reg471Túra éve: 20172017.04.25 10:38:25
Pilis barlangjai (30 kör)
2017. április 22.

Tamás barátom invitálására vettem részt az aktuális túrán, aki 2016-ban privát barangolása alatt botlott a szervezett eseménybe. Pozitív élményei alapján nem volt kétséges, hogy a 2017-es taposáson hivatalosan is részt vesz és mivel nem egy magányos farkas típus engem is elhívott.
Az előzményekről csupán annyit, hogy szombati túranapot megelőzően szerda-csütörtök magasságában 20-30 mm eső, 800 méter felett a Mátrában és a Bükkben 30-40 cm hó esett, amely elzárt több települést. Ezen időjárási viszonyok kapcsán felmerült bennünk, hogy lesz-e túra szombaton, de szerencsére a szervezők nem fújták le.
A logisztikai feltételek miatt a Pilisszentkeresztről-Pilisszentkeresztre érkező körtúrát választottuk, amely a kiírás szerint kb. 35 km volt. 11-12 h intervallumban volt lehetőség az indulásra, a további távom (50, 30, 20 km) más helyszínekről korábban lehetett indulni.
A Közösségi házban végeztük el a regisztrációt, ahol a szervező lányok már a meleg étel előkészítésén ügyeskedtek: megállapítottuk Tamás barátommal, hogy érdemes lesz visszatérni este egy kis vecsernyére. A regisztrációt követően az ismert Kék túra útvonalán indultunk lefelé a Szurdok-völgy irányába, ahol hamarosan (2. számú víznyelő) begyűjtöttük az első pecsétet.
A Kéken tovább haladva jó tempóban ereszkedtünk a völgyben, kisebb emelkedők és ereszkedők után hipp-hipp Szent-kútnál voltunk, ahol a forrásból oltottuk szomjunkat.
A Kéken tovább kaptatva még Csobánka előtt kis letérővel értük el a második ellenőrző pontot a Macska-barlang és Kiss Péter-barlang kombóját. Mivel legutóbb nem volt nálam lámba septiben leereszkedtünk a Macska-barlangba körbenézni, majd pedig a Kiss Péter-barlang mesterséges teraszára érkeztünk. Ott már vártak a szervezők: meleg ebéddel kínáltak, de előtte kísérővel lekúsztunk-másztunk az újonnan feltárt földalatti képződménybe. Érzésem szerint legalább 10 méter mélyre ereszkedtünk, és több 10 métert tettünk meg térden vagy lábon. Az egyesület önkéntesei rengeteg munkával tárták fel a barlangot, amit a kihordott törmelék mennyisége is bizonyt. Összességében hatalmas élmény volt a barlang. Köszönjük! És mindenkinek ajánlom, hogy látogasson el ide (is).
A finom ebéd elfogyasztását követően nem maradt idő a sziesztára, mert utunk java még hátra volt. Visszakapaszkodtunk a Kékre, majd a Zöldön tovább haladva Hosszú-hegy tetején újra pecsételtünk a Hosszú-hegyi zsombolynál, illetve gyönyörködtünk a kilátásban. A Zöldön tovább haladva Pilisszántó felé vettük az irányt, útközben a Trézsi-kútnál újabb bélyegzőnyomat került a helyére és szomjunkat is oltani tudtuk. Ezt követően a Piroson és Sárgán gyalogoltunk felfelé a Pilisben, ahol egyre több helyen tapasztaltuk, hogy megmaradt a hó és a Legény-barlang magasságában már szinte összefüggő kb. 10 cm hóréteg volt. A Legény-barlangban újabb pecsétgyűjtés, pár falat az orrunk alá és indulás tovább.
Sajnos ettől kezdve végig esőben haladtunk és a meredek kaptatókon a vastagabb hó is kihívást jelentett. Itt csatlakozott hozzánk Kata, aki egyébként az 50-es távon jeleskedett, de a célig már együtt haladtunk. A szervezők az eredeti kiíráshoz képest egy átvágásra hívták fel a figyelmünket, így a módosított útvonalon mentünk tovább. Közben leereszkedett egy komolyabb felhő, az eső már nem csak szemetelt, egyebekben erősen szürkült körülöttünk, de immár háromfős csapat tovább nyomult az erdőben. Elértük a Dobogókőre vezető műutat, ahonnan a Szoplaki-ördöglyukhoz érkeztünk a pecsétért, azonban innen már nem fordultunk felfelé a Nagy-Hideg-lyuk felé, hanem Pilisszentkeresztet céloztuk meg, ahová 21 h körül futottunk be. A szervezők vendégvárása kulináris élmény volt: csipketea, szörpök, kolbászos leves, több féle palacsinta.

Összegzés: remek útvonal, különleges élmények, felkészültséget igényel, kiváló szervezés.