Magas-Bakony (Bakonyi Kalandorok TE)

nafeTúra éve: 20142014.09.02 00:02:23

Magas-Bakony 30

GPS-el mért távolság: 33,6 km, barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 865 m. Ennyit mentem, de két helyen is letértem az útvonalról.

Elég késõn tudtam csak elindulni túrázni, ami az 50-es távot eleve kizárta, bár egyelõre nem is terveztem. Parkolóhelyet még viszonylag hamar találtam, de már vagy tíz percbe telt, mire beneveztem. Elég sokan mentek elõttem is, mögöttem is. Mivel nagyon nem szeretem a Gerence mentén vezetõ K+ jelzést, ezért az elsõ adandó alkalommal letértem róla, s egy völgyben vezetõ úton fölcikkcakkoltam a Z+ jelzésre, ami ugyancsak Gerencepusztára visz. Sokkal kellemesebb, mint a K+. Talán egy kilométerrel hosszabb, viszont 150 m-el több a szint (20 helyett 170 m). Hamarosan elértem az elsõ ellenõrzõpontot. Megszabadultam a hosszú ujjú pólótól, s megkezdtem a Kõris-hegyre vezetõ 460 m szintet tartalmazó emelkedõt. Az elsõ 120 m szint a legmeredekebb, utána tulajdonképpen kellemes. Még ezen a szakaszon is nagyon éreztem, hogy kicsit túl tartalmas volt a reggeli, illetve túl kevés volt az idõ közte és a start elõtt, viszont legalább az egész túra alatt sem éheztem meg. Elég sok túrázót elõztem meg. Meglepett, milyen sok gyerek vállalta be a 20-as távot, s vele a Kõris-hegyre vezetõ kaptatót. Idõnként volt kilátás a hegységbõl, illetve látványos sziklás völgy mellett baktathattunk. Az idõjárás kellemes. Egész hamar fölértem a kilátóhoz. Pecsételés után ettem egy kis narancsot, ittam egy bögre ásványvizet. Épp indultam volna tovább, amikor egy Gripen géppár repült át a hegy fölött.

Elindultam lefelé a csúcsról. Hamarosan rátértem a Z+ jelzésre. Még a völgyben is volt szalagozás, pedig igazán nehéz lenne eltévedni. Nagyon szépek a völgy sziklái, viszont nézelõdni csak megállva érdemes, mert nehezen járható az ösvény, illetve az annak helyét elfoglaló köves vízmosás. Leértem az aszfaltra. Elõttem menõket értem utol. Beszélgettünk egy kicsit. Emlékezve, utoljára milyen álmosító volt számomra a következõ szakasz, az aszfalt végére érve megjegyeztem, ide igazán tehettek volna egy kávé automatát. Most a beszélgetés, illetve az hogy mindig volt elõttem, vagy mögöttem valaki, sokat enyhített a Szépalmapusztáig vezetõ szakasz monotonitásán. Hamarosan beértem Porvára. Pecsételés után vettem egy alkoholmentes sört, amit gyaloglás közben kortyolgattam el. Idén azonban le kellett vennem a hátizsákot, hogy el tudjam tenni az üres dobozt. Hamarosan elértem Szépalmapusztát, ahol becsatlakozott a húszas táv. Pecsételés után, a kapott almát rágcsálva ballagtam tovább. Egy helyen, szabályosan új ösvényt tapostak a rét füvébe a kispistázók. Az erdõbe beérve gyorsan elértem az erdészeti aszfalt utat. Ez az aszfaltút a Bakony leglátványosabbja, ami sokat enyhít gyalogosan az aszfaltozottságán. Mivel régen jártam a Pörgöl-barlangnál, ezért beterveztem oda is egy kitérõt, ráadásul a Barátok-útja felõl terveztem. Ahol a két út legközelebb van egymáshoz, nekivágtam a hegyoldalnak. Alig mentem egy kicsit, amikor meglepett kérdés hallatszott, „arra kell menni?”. Szóltam, hogy nem, csak egy kis barlangnézõ kitérõt teszek. A zöld és kék jelzésrõl, szinte végig jól követhetõ, bár jelzetlen ösvény vezet a barlanghoz. Eltöltöttem egy kis idõt a nézelõdéssel és a fotózással, majd visszatértem az aszfaltútra. Nem maradt más hátra, mint begyalogolni a célba. Megkaptam az oklevelet és a kitûzõt, megettem az érdekes összetételû, de jóízû gulyáslevest, ittam egy kávét és hazafelé vettem az irányt.

Kellemes, jó részén látványos, jól szervezett túrán vehettem részt. A túra kiírás szerinti és korábbi mérésemhez képesti összesített szintemelkedéséhez bõ 200 m-t tettem hozzá.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló. 1200 Ft-ért színes térképes igazolólapot, oklevelet, kitûzõt és két kupont kaptunk. Jók a turistajelzések, ennek ellenére végig ki is szalagozták és kitáblázták az útvonalat, tehát nem kellett a tájékozódással foglalkozni. Minden ellenõrzõ ponton kaptunk ásványvizet. Ehhez járult Gerencepusztánál és Porván száraz süti, a Kõris-hegyen narancs, illetve citrom a vízbe, Szépalmapusztánál alma, a célban pedig valamilyen gulyáslevesféle. Mivel minden ponton kaptunk valamit, s a tízes és húszas útvonal végig látványos, ezért remek lehetõséget nyújt gyerekek túrára szoktatására is.