Pilis barlangjai

DJ_RushBoyTúra éve: 20142014.02.17 18:09:50

Pilis Barlangjai 70

A tavalyi sikeres 95 km-es táv után, idén is úgy döntöttem hogy itt a helyem. Megnézzük újra a barlangokat kívülrõl-belülrõl, bár most a leghosszabb táv 70 km-esre változott.

Nem tudom olvasták-e a szervezõk a tavalyi beszámolómat a ttt oldalon (de szerintem nem) mert ugyanabba a hibába idén is beleestek. Összegzés majd a végén. Reggel 6:05-kor még mindössze csak 1 fokban indultam neki a túrának. Rendesen vacogtam. A hosszú távot kevesen választották, mivel ezen a napon volt a Kiss Péter Emléktúra is a Mátrában. Lelkiekben ott is voltam, de sokszor megesik hogy két (vagy akár több) szuper túra közül kell választani..

Elsõ ellenõrzõpont máris a Nagy Hárs-hegy utáni Bátori-barlang volt. Sajnos itt még a barlang kinyitásával szenvedtek a szervezõk, így tovább is indultam. Ismerõs Budai-hegységi rész jön P-n fel a Fekete-fejre, majd Adyligeten megelõztem a két elsõ srácot, akik egész tempót mentek. Kis utcácskákon át érkezek a Remete-szurdokba, majd a rövid, de annál meredekebb K- jelzésen kapaszkodok fel a Remete-hegy tetejére, ahol egy pillanatra megállok, és csodás panorámában gyönyörködök.Még hûvös van, de látszik hogy ma szuper kirándulóidõ lesz! Így is történt. A Hétlyuk-zsomboly lenne a következõ állomás, de sajnos nem kaptak engedélyt a szervezõk a látogatására, így a K- jelzésen egy önellenõrzõ pecsét volt most. A két srác itt még utolért, de innen újra egyedül róttam a km-eket. Nem rég jártam a BHMTCS-n, most újra a K- jelzést követem, de most klasszisokkal jobb a terep mint akkor. Szerencsére még le van fagyva a talaj, máskülönben óriási sár lenne itt. Jó 5 km után a Zsíros-hegyen találom magam, és Z- illetve Z-barlang jelzésen érek oda a 3. pontra, ami a Solymári-ördöglyuk nevet viseli. Tavaly ötletesek voltak a szervezõk, lent volt a pecsét a barlang aljában, most viszont a felszínen adják. Persze ez engem nem tántorít el attól hogy felkapjam a barlangász sisakot, és leereszkedjek a mélybe. Szuper volt, köszönöm! Tavaly még egy kép is készült: http://kepfeltoltes.hu/view/140217/Solym_ri__rd_glyuk_www.kepfeltoltes.hu_.jpg Idén remélhetõleg nem vágtam ilyen megilletõdött fejet..

Közben utólér egy srác akit még a reggeli buszon láttam, õ is 70-es. Visszamegyek a barlang jelzésen, majd a Z-n kocogok tovább Solymár központjába. A srác hirtelen elõttem termett... Hmm.. Véletlen rövidített a kerítés mellett. Együtt kocogunk tovább. Messzirõl rápillantunk a Szarkavárra, még egyben van. Innen viszont a Pilis vendégszeretetét élvezhetjük immár a Km jelzésen. Nem túl izgalmas szakasz jön a Házi-réti víztározóig ami a következõ, és egyben frissítõpontunk. Kb. 20 km-nél járunk, az átlagunk 7-es körül mozog. Nagyon jól esik a zsíros-hagymás kenyér, be is vágok kapásból hármat, vízzel leöblítve. A pontõrök is kedvesek. Közben beér egy rövid távos spori is, aki itt be is fejezi, viszont már várja egy kocsi, és megy is át a Budai Trappra. Biztos nem Budapest Kupa függõ :) Indulásra készen állunk, mikor befut Barta Laci is, aki jó 40 perccel késõbb indult. Úgyis utólér Laci, így a sráccal tovább is indultunk. A Z- ezen szakasza nekem nagyon tetszik. Jó kis dimbes-dombos, fenyvesek, és a Jenõi-torony is impozáns látvány. Egy meredekebb emelkedõnél a srác végleg leszakad, és egyedül folytatom az utamat, de hamarosan megérkezik Laci, és immár együtt rongyolunk föl a Kevély-nyeregbe, és az utána következõ Kevély-nyergi zsombolyhoz. A következõ állomásunk a nem kicsit oldalazó S-n a Mackó-barlang. Laci egy geoládát próbál megkeresni, de az eléggé a barlang belsejében van, így ez most kimarad. Még egy darabig együtt kocogunk, majd a Csobánkai mûút után elengedem õt, nekem most nem sürgõs. Innen jó 45 km-en már senkivel sem találkozok.

Viszont szomorúan veszem észre, hogy a Macska-barlangi letérésnél aki a pontõröket kihozta, teljesen be volt verve a kocsijának az ablaka, pedig kb. bõ fél órát hagyta csak szabadon a verdát, amíg lekísérte a pontõröket. Vajon kik lehettek. Vajon.... Nem nehéz megtippelni.. Lacival még az oda-visszán találkozunk, majd leérek a Macska-barlanghoz. Szemügyre veszem ezt a barlangot is mint az eddigi összeset, majd irány tovább. Aggasztó jel, hogy a derekam borzalmasan elkezdett ismét fájni, ahogy oly sokszor mostanában. Kicsit megálltam, törzskörzés, de csak jó fél óra múlva "durrant be" úgy, hogy utána csak kicsit éreztem már. Na, irány a Hosszú-hegyre fölfele a sokszor járt Z-n. Útközben azon filóztam hogy hátha összefutok a kocsit feltörõ bandával ha erre indultak tovább, de persze nem így lett :) Szép ez a hegy, csak ne jártam volna itt ennyiszer :) Viszont felérvén a tetõre, a Hosszú-hegyi zsombolynál pazar panoráma fogad, kedves pontõrrel fûszerezve. A Házi-réti tó is jól látszik például, ahol jártam 20 km-el ezelõtt. Kicsit ásítozva haladok tovább, megállok, kicsit elszomjaztam. Rájöttem hogy egy fél literest simán elpusztíthatok, hamarosan a Trézsi-kútnál csillapíthatom a szomjamat. Így is lett! A Szántói-kõfülke következett szalagozáson. Viszont bevillant, ahol tavaly élesen jobbra mutatott a szalag a meredek emelkedõnek, most nem ott van, hanem lefele mutat tovább, ami nekem nem tetszik, ugyanis az levisz Pilisszántó fele. Így a biztosra hagyatkoztam, a tavalyi tökön-babon át módszert alkalmaztam, remélve hogy meg lesz a kõfülke, és így is lett. A pontõr srác épp akkor kapaszkodott fel a pontjára, szóval pont idõben jöttem. Idõben?? 10:00-tól nyitva kellett volna lennie a pontnak, a srác csak kb 2 óra késésben volt :) A pecsét meg sem lett, de aláírással igazolt. A lefele út megint kalandos volt, de valahogy belementem a P-ba. Még jó hogy tavaly már jártam erre.. S+, majd S- következett. A napsütés és a sár a tetõfokára hágott. A folyadékkal csínján kellett bánni, na meg a kajával is, ugyanis ellátás itt tényleg minimális volt, bár írva is volt. A Legény-barlang-nál tavaly emberes pont volt, most önigazolás. Utána a P-n eléggé szenvedõs volt a kikapaszkodás. Ez aztán egy igazi sunyi emelkedõ. Viszont legalább most volt kód a Pilis-nyergi víznyelõnél. Tavaly letépték. Felérvén a Pilis-nyeregbe, elég rendesen elálmosodok, és kicsit zombi üzzemódba haladok a Fekete-hegyi kulcsosház irányába. Odaérvén egybõl egy padot kiszemelek, és jó 5 percet adok magamnak az újraélesztésre. Miután talán sikeres volt a hadmûvelet, így ismét folytatom expedíciómat. Meredek S4 le, majd S+ balra, és végül jön a végeláthatatlan szalagozás, ami most narancssárga fényvisszaverõk formájában testesül meg. Nekem még bõven világos van, bár biztos sötétben is jó szolgálatot tettek ezen tárgyak. Kellemesen kocogok, adja magát az út egy darabig. Kiérek egy nagy rétre, az esztergomi bazilikával szemezek jó darabon át, nincs messze tõlem. Egy oda-vissza résznél, Lacit látom, de már a másik irányban halad. Egy kiáltás, egy "hajrá", és minden megy tovább. Kb. fél órára van elõttem.

57 km-nél járok. Én nekem most a Sátorkõpusztai-barlang következik. Ami tavaly a best of volt. Rendesen jó mélyre levittek minket. Akkor hárman voltunk itt, most egyedül vagyok. Sajnos egy nagyobb csoport pont indulásra készen állt a barlang mélyébe, de azért egy kicsit én is lementem addig a tecnikás részig, ahol tavaly is nehezen ment a lejutás. Sebaj. hamar fel is jöttem, és most már a frissítésre koncentráltam, ugyanis az itiner szerint frissítõ van itt. A pontõrök errõl semmit nem tudtak, ugyanis állításuk szerint csak aznap lett szólva nekik hogy túra lesz itt :)Viszont nagyon kedvesek voltak, mert a saját hûtõjükbõl adtak nekem kenyeret, zsírt, és limonádét is. Mivel már eléggé éhes voltam, ezért vagy 5 kenyeret is megettem, és egyet azért beraktam vésztartaléknak a táskámba. Felüdülve haladtam tovább. Ismét jelzetlen részen haladok, egy nagy réten át, ami késõbb egy mocsáron át lyukadt ki az esztergomi fõútra. Ezt keresztezvén a fényvisszaverõkön át emelkedik utam a Látó-hegyen át a Loggia-barlanghoz. Osztok-szorzok mikor érhetek célba, vajon kelleni fog a lámpa? De eléggé mérges lettem amikor megláttam hogy bizony nem kicsit el lett számolva ez a szakasz.. Ugyanis a két pont közti távolság 2,3 km a papír szerint, amit 45 perc alatt tettem meg. Aha, persze... Ráadásul jól is haladtam. Kapásból egy 3 km-rel itt el lett szúrva a táv adat. Aztán hamar beletörõdök hogy ugyanazért a pénzért többet túrázhatok. Hát nem megéri?! :) A Sárga 70 sárgáján haladok tovább a Barát-kúti erdészházhoz. Innen ismét emelkedõ a fényvisszaverõ jeleken. Még mindig tiszta az idõ, unalom ellen nézegetem a felettem sorra elszálló kondenzcsíkos repülõket. Kis idõ múlva már a Z- jelzésen fordulok jobbra, és megkezdem az utolsó (talán a túrán a legnagyobb) sáros szakasz ostromlását. Friss traktornyomok a nyakig érõ sárban, nem túlságosan haladok benne. Ez egy hosszú és elég monoton rész, a legelsõ Turul 192-n itt rendesen küzdés volt az elemekkel. De sikerrel vettem az akadályt, és az utolsó önellenõrzés az Ecset-hegy tetején volt. Tavaly, már itt koromsötét volt a 95-ön, de akkor, meg idén is elgondolkoztam, hogy a jobbra lent levõ falu miért Pilisszentlélek, miért is nem Pilisszentkereszt? Ugyanis innen nézvén teljesen egy fordított kereszt alakú az egész falu :) Innen még 6 km papír szerint. A végén valószínû majd kell lámpáznom. Lejt az út, óvatosan kocogok, mert azért most már érzem a lábikómat, de azért persze még tudnék menni.

Nézem a térképet, de nekem ez valahogy nem tûnik 6 km-nek... Inkább rövidebbnek, de nem élem bele magam. Pedig jól éreztem.. Kerek fél óra múlva már a célban vagyok. Ez azt jelenti hogy a papír szerint 12 km/h-val jöttem az utolsó ponttól :) Jót mosolygok ezen, de legalább így kompenzálta a Loggia-barlangos elírást, és így reális a táv is. 17 óra 20 perckor érkezek be a célba, 11 óra 15 perces menetidõvel. Ja, és lámpázás nélkül :) Még épphogy megúsztam. Bográcsgulyás vár a célban, bár titokban a tavalyi finom tésztát vártam :( :( Viszont ez is nagyon jól esett. No meg a meleg tea!  A célban kicsit fejetlenség volt, de én már a vacsorámmal foglalkoztam :) Sorban jöttek be az 50-es táv teljesítõi, így Szõts Mikivel is összefutottam a célban, akivel végül együtt mentünk haza, 1 buszmegálló választott el minket :)

Ismét jól éreztem magam, egy jól kialakított útvonala van ennek a túrának, de remélem azért a szervezõk elolvassák már végre a beszámolókat.

-megint nem voltak rész, és szintadatok.

-meleg kaja lehet útközben sokkal jobban esne mindenkinek, mint a szabadtéri célban, ahol elég hûs is volt.

-kicsit nagyobb térképvázlat, de legalább színes!

Minden más pozitívum, respekt fiúk-lányok!! :)