Szent László

szpalTúra éve: 20112011.02.06 23:55:42

Szent-László túra, 2011.

A fõút mellé odanyomott, bódékkal körberakott sztúpával ellentétben a szentkúti zarándokház  egy viszonylag szép épület. A remetelakok egészen magával ragadtak, teljesen jól el lehet képzelni, hogyan éltek, imádkoztak itt annak idején.

Az emelkedõ után elõre futottam, A Szent-László szurdoknál épp egy fiával teljesítménytúrázó fiatal édesapával találkoztam, öcsém késõbb ért le, végül mindannyian lementünk a szurdokba, de megérte: kicsi, de érdekesen kanyargó köves, sziklás patakvölgy, a közepetáján tájékoztató táblával: a hagyomány szerint itt is átugratott László király az üldözõ kunok elõl menekülve egyszer, nem csak az erdélyi Tordánál. A patkónyomot hiába kerestük, a kövek havasak voltak. Nagybárkányba kettõ elõtt értünk, akkor már nagyjából sejtettük, hogy du. 4-re nem fogjuk befejezni a túrát. A faluból kiérve megint elõrefutottam, öcsém a Tepke-hegyi kilátónál ért be. Érdekes, hogy az ep-hoz érkezõ túrázók egyike se ment fel a kilátótoronyba, pedig nagyszerû kilátás volt, a késõ-délutáni napsütésben, erõs szélben. A végén a mezei úton külön bosszúság volt, hogy a nagy sárban alig lehetett haladni, egy nagy kanyart át is vágtunk a szántóföldön keresztül, egy traktor nyomát követve. A célnál a kollégiumban nem ettünk, a segítõkész hölgyekkel az útra pakoltattam kolbászt, uborkát, kenyeret. Igen szép és jó ötlet volt  Székely Bertalan falfestménye alapján készült kitûzõ. Jó ötlet volt a teszt is, ami a túrázás mellé alkalmat adott egy kis történelmi visszatekintésre is (egy hibám lett, a Szent László virágát nem tudtam, hogy a tárnics az). A tél végi olvadástól, és attól eltekintve, hogy elvesztettem a sapkám, kesztyûm eddigi egyik legjobb teljesítménytúrám volt ez. Lehet, hogy visszatérek még a környékre, a szervezõk barátságosságát, segítõkészségét is külön köszönöm. Az is jó, hogy a szokásos teljesítménytúrázó szubkultúra mellett környékbeli, esetleg máskor másfajta rendezvényekre járó fiatalok is becsülettel teljesítették a túrát. A mi idõnk csaknem 7 óra lett: 9:30 – 17:20.