Tanúhegyek nyomában

yoyoTúra éve: 20102010.11.30 16:31:29

Tanúhegyek Terepfutás

Régen.. nagyon régen voltam egyedül túrázni ,vagy terepfutni ,valahogy mindíg volt társaság körülöttem ,de most ez így alakult,hogy egyedül mentem végig .

Hajnali fél kettõkor egy sípolásra ébredek  ,a számítógép sípol elment az áram,az óra is villog ,még jó hogy a gép legalább sípolt . Felkelek kinézek ,szakad a hó, az utcákon is  koromsötét van nincs közvilágítás .Aztán vissza jön az áram,de az álom  már nem .Felkelek 3:30 kor  ,és a 4:23 as busszal elindulok ,tudom,hogy korán érek a Batthyányira ,de itthon se jó :) 5  kor már a Moszkva téren vagyok,mit cináljak 6 ig ? ekkor indul a különbuszunk   Badacsonytomajra.  Lemegyek a metróba,és utazgatok addig  :) Elmentem az Örsig ,majd onnan vissza metróztam ,ekkor már 3/4 6 volt . A felszinen is esett a hó ,bokáig álltunk a folyós trutyiba a zoknim már most vizes . Nagy busz nincs ,kis busz viszont  van 9 ember kényelmesen elfér,indulunk is hamar ,mert drága az idõ .Maki melettem ül ,és folyamatosan eszik, de ez jó ,mer legalább addig sem ásít :P

Autó pálya  jaj de jó ,a 71 es még jobb ,a 8 as meg egyenesen fantasztikus. Fõleg,hogy én végig azt hittem,hogy a 71 esen megyünk .De minek is ott menni,mikor erre fent sokkal jobb ,annyira jó,hogy konkrétan az utat sem látni a hófúvástól ,kamion jön szembe  , mi az árok szélén megyünk kabátot a fejemre húzom :) Most egy teherautó jön szembe , a mögötte haladó kocsi  puff bele az árokba . Sikoltozás rémüldözés Maki filmez élvezi ,már cak Kudlik Juli hangja kéne :) Nem nehéz megállapítani,hogy 9 re nem érünk oda, letérünk  egy mellék útról vissza a 71 esre .Itt már alig van hó lehet haladni ,izgalom végig oda érünk ,nem érünk ,,,aztán megtudjuk,hogy megvárnak minket ... 8:55 re beparkolunk  az iskola elé , rohanás befelé, vetkõzés hamar,ruhatár lepakol,pisilés,palackot feltöltés, kapkodás rajtszámra már nincs is  idõ,,futók kint sorakoznak,kirontok az ajtón. Már indulunk is. 9:09

Rajtszámot menet közben tûzök,és menet közben igazítok magamon,nincs hiányérzetem addig,míg az erdõbe nem érünk .

Elsõ hegy a Badacsony lesz,az  aszfalt pegazus kipörög ,a hóláncom  meg a táskámba vigyorog.

Kínok kínjával feltaposom magam az úton . Wojtek is elõttem küzd , utól érem köszönünk örülünk egymásnak ,neki is csúszik ,tulajdon képpen egy letaposott jeges ösvényen megyünk . Csikééket is utól érem õk is túráznak .nekik is ugyan így örülök .puszi puszi tûz tovább ,legalább lefelé futhatunk  .Lassan felérünk a már már giccsesen szép Badacsonyra . Ebola tapsol dugóka klappol .  irányítja a kezemet,mert az is kezd elfagyni ,a kesztyû is a táskámba maradt .Innen már nincs feljebb ezért futás lefelé tovább .

Mikit is utól érem hiába bizonygatja,hogy õ 9:45 kor indult a túrán ,akkor is elõttem van :)) Pacsizás neki is ,és  hamarosan a  Bujdosók lépcsõjéhez  érek  .Aki nem volt még errefelé naon ajánlom a részvételt csak 464 bazalt lépcsõ vezet lefelé . és télen érdemes jönni ,mert ötösével tizesével lehet lefelé haladni .

A  lépcsõt igazából  most nem látni vastagon havas ,és  mindenkinek lent van a keze ,egy idõs házaspár nem mer lejönni,feladják a túrát  vissza fordulnak . . Béla (Wojtek ) elõttem van majdnem rácsúszok,ezért elsuhanok melette valahogy az avarban .  Többször is tapasztaltam hogy akik már leértek néhány lépcsõfokot,és épp imádkoztak a kis életükért ,nyújtották felém a kezüket ,hogy segitsenek,köszi fiúk.

Aztán bár milyen hihetetlen ,de elfogyott a több száz lépcsõ .

Kiértem  egy aszfalt útra papamaciék itt vártak valakit még a lépcsõk felõl  ,kérdi,is ,hogy hol a sárga sildem ,hol is lenne  a táskámban maradt .

Szigligetig végig futok ,az összes kis dombot emelkedõt megfutom,idõt kell nyerni,mert csak 7 óra a szintidõ,lámpát meg nem hoztam ,meg nem is kell . A vár tetejéig,simán felkocokog.Nem tul lihegõsen ,messze még a vége. Andriséknál a Szigligeti várban  frissitek banán kola nápolyi, ell pont is volt  ,futás tovább ,ismét egy hosszú aszfaltos rész a következõ hegyig. A 71 es úttal párhuzamos  kerékpár úton  futok,Ultrabalaton érzés ,letérek  a mûútra,sok idõt hoztam,bár az órámra nézve,megállapítom,hogy el sem indítottam még  ;)

Horváth pince jajj de jó,az olasz rizling mindíg jó !

Nincs idõ ilyesmire most ,bár a kancsó az asztalon van és csábító . A nagy bundás kutyi sincs a kerítésnél  , nem vár  . Szõlõtõkék közt  megyek tovább ,nem mondom meg mekkora sárban . Úgy érzem,hogy letépi a cipõt a lábamról a sár, na ezt a részt nem tudtam megfutni ;)Aztán kiértem  a hegy aljához,és hullámozva a szõlõskertek között ,elhaladok  az oroszlánfejû kútnál,Innen aztán még jobban, és jobban emelkedik  felfelé a letaposott havas ösvény. A Szent György - hegyen csanya kandikál ki a sátorból,olyan de olyan panorámája van,hogy hétnyelven beszél.  Hamar intézzük a dugnivalót,és már tovább is mentem lefelé a csodaszép Bazaltorgonák felé.  Itt egy egészen nagyot sikerült esnem ,szerencsére beakadt az egyik lábam egy fakéregbe  ezért nem tudtam tovább csúszni  .Viszont vissza húzni sem tudtam magam,mer lejtett az ösvény  .Két fiú próbált fentrõl segíteni ,de addigra kitornáztam magam .

. Lazítás megvolt jöhetnek az orgonák . Ezek a bazalt sziklák , már sok mindent láthattak ,a sok szerencsétlenkedõ kirándulótól  kezdve, a magamfajta szaribabákig  ,aki még normálisan nem tud seggen csúszni sem . A Bazaltorgonák a fejünk felett ,mint az orgona síp úgy  illeszkednek  a hegyoldalba,az erdõbe  ebbe a hatalmas havas zsinagógába .

Ha itt valaki nem figyel könnyen lent találhatja magát,nagyon óvatosan fenéken csúszva ,majd lentebb a korlátba kapaszkodva ,leértem a nagy etetõ ponthoz a Kaán Károly kulcsosházhoz.

Élvezettel meséltem Berzsónak ,hogy milyen durvák a hegyek fent ,de tudta mirõl beszélek :)    Bevágtam egy zsíros deszkát ,meg egy kis izót.Berzsóka megtöltötte a palackomat, és futottam is lefelé,már ha ezt annak lehetett nevezni .Aztán a jeges havas út ,dózerosra váltott,lehetett megint menni lefelé,a mûútra kiértünk ,és egy nagy rét szélén ,itt sem  mondom meg,hogy havas  volt -e a fû ;) ,futottam egészen az Eger-víz nevû "tóhoz" .

Fahidacska padlócska ,yoyoka majd  megfutja  .

Szuper  lendülettel robogtam a három egymás mellé rakott pallón, és mivel elég hosszú is volt,a közepén "berogyott " és gyakorlatilag majdnem a magasba dobott mit egy artistát , mert akkorát rugózott alattam :) Miután "átrepültem" a túloldalra , jött a kedvenc részem a mocsár . Szó szerint igazi cuppogós folyékony sár olyan 1 kilin keresztül ,elég jól lehetett futni is benne ,érezte az ember ,hogy a massza a lábújjak közt milyen krémesen csiklandoz. Aztán ennek is vége lett egyszer ,és kiértünk Gyulakeszire .Átfutok a falu központon , szintén szõlõspincék közt , de nincs ám  SÁR ;) eljutok a Csobánc aljához. Talán itt értem utól Ervint,meg  Troist. Utóbbi mögött sokáig mentem ,jó volt a narancssárga felsõje után  futni .

A meredek út kicsit szerpentinesen csavarog felfelé ,akkora a hó ezen a hegyen,hogy kb térdig  ér a hófúvásos részen. Valaki mögöttem videózik is . Gyönyörû nyilt részen érkezünk a Csobánc vár romjához,ahol megmarkolok 4 szem fügét (jó ötlet fini ) és irány lefelé . Trois ,kicsit rossz felé megy le ,de én 2 évvel ezelõttrõl emlékeztem erre a letérésre,kis is van taposva az ösvény .

.Megint csak a sík részeken kell idõt hozni majd . Közben számolgatok is,hogy beérek -e 7 órán belül.  Lefelé sikerül elesnem az oldalamra ,de nem fáj ,csak a kezem ruhám sáros .

Ismét szõlõstelkek között futok lefelé, elég jó itt az út lehet menni  rendesen , A latyakos trutyit  a fejemig felcsapom ,de nem érdekel nem fázok,és szép idõ van , leérek Káptalantótiba .Bandrás frissit a híd lábánál ,ell pont is van .cola,  ropi , banán, körtelé ,barack ,így egymás után lemennek , még egy mg ampullát is leküldök,mert a felfelék már gyötörnek kissé,jobb a békesség .  Andrásnak mondom,is ,hogy mekkora sár van idelent  ,de õ biztosít róla ,hogy már nem lesz sár ;)

Kedves András a te sarkad is hátra lesz kötve hamarosan :PP

Gyakorlatilag ahogy kiértünk a faluból máris sár volt,és ezt még lehetet fokozni felfelé ,Bármilyen hihetetlen ,de megint csak szõlõskertek ,borospincék mellett megyek  felfelé. Trois is jött mögöttem ügyesen ,szinte megfutottam  mindent amit engedett a lábam  felfelé.  A Tóti-hegyen még szerencse ,hogy nem volt sár ugye Andráskám ? :)

Egy majdnem függõleges sárfalon kapaszkodtunk felfelé,de ez még mind semmi ,ezen is kellett vissza jönni .  Fent a csúcson remek kilátás volt az egész Balaton felvidékre, a nap már nem sütött úgy ,kicsit vöröses volt az ég alja ,és hidegebb is lett . A Gulács ott pöffeszkedett a túloldalon,még oda is menni kellett. A nagyon meredek lefele miatt feltekertem egy gumis fáslit a térdemre,addig Trois elment ,és nem is értem már utól ,illetve még a Gulácson taliztunk .

A sárfolyamból leérve ,megint jól futható rész jött egészen addig,míg a Gulácsra nem kezdtem  meg az emelkedést, Hû de tönkre vágott út volt itt is ,komolyan mondom mire felértem a nyeregbe már lógott a nyelvem ,és innen még vagy 1 kili felfelé  a keskeny csúszóly folyós leszakadó úton  .

Na itt éreztem elõször ,hogy kezdek rongybaba lenni ,de miután Alow volt a pontõr,és megörültünk egymásnak ,hamar elfelejtettem,hogy égnek a combjaim . Innen már csak 4700 méter volt szinte végig lefelé ,de nem volt az olyan könnyû .

papmaciékkal is taliztam ismét visszafelé ,aztán a nyereg elõtt ,kipattantak a lábaim alólam,és megint elestem . Talán ez fájt a legjobban ,mert azonnal nem is keltem fel. Aztán az erdõbõl kiérve ,átfutottam  a mûúton még egy kis emelkedõt kaptunk  a Hármas-hegy felé ,hogy érezzük a törõdést a végéreis  :P majd a hegy túloldalán kiértem Badacsonytomajra . Innen végig lefelé a hosszú ,már már végeláthatatlan egyenesen ,aztán  beértem 6:32 vel a célba .  Közben András megemelte a szintidõt 8 órára :P

Imádtam ezt a téli meseerdõt ,az összes sarával dagonyájával ,borospincéjével együtt ,jót kajáltunk a végén , rengeteg lekváros ,és többféle zsíros kenyér csalamádéval  uborkával teával . Gyors fürdés mert Szilvi szólt ,hogy eredmény hirdetés lesz , így a forró víz alatt csak kevesett tudtam állni . Kaptam  szép kupát, még egy csetresszel több cillagom ;) és érmet is ,majd kb 2 órányi beszélgetés után Ervin felajánlotta,hogy haza hoz ,szó szerint hazáig hozott,köszönöm Ervinkém !

Nagyon  jó kis terepfutás volt  . Ajánlom mindenkinek ezt a gyönyörû vidéket, a Tanúhegyek zsinagógáját .