Magyarországi Forrástúrák

ErathiaTúra éve: 20102010.09.06 11:43:24

Forrástúra a Börzsönyben 2010.09.04.

Készülve a következõ hétvégék duplázós eseményeire úgy terveztem a hosszú távot választom. Este számolgattam, hogy mikor is kéne indulni, melyik vonattal menni. Elõször a 6:41-re esett a választásom de végül a 7 óra pár perckor induló zónázóval siekrült elindulnom, cserébe egy kis plusz alvást iktattam be :)

A rajtnál gyorsan és gördülékenyen ment a nevezés rajtidõnek 7:55 került a papíromra. Gyorsan végiggondoltam hogy 63km = 12 óra akkor este 8-ra beérek szokolyára, és még haza is tudok jutni. Kismaroson az idõjárás kicsit hûvösebb volt mint a fõvárosban, vagy csak a vonaton melegedtem el, ezért fel kellett vegyem a pulóvert is, ami aztán a túra végéig le sem került rólam. Elõször rácsodálkoztam az itinerre, hogy 63 km-re ilyen kevés leírást kapunk, de aztán megnyugtattam magam, hogy itt nem lehet eltévedni, hiszen vadonat új jelzések vannak, némi helyismerettel is rendelkezem, és különben is a kedvenc hegységem.

A tervezett menetidõhöz mérten nyújtottam a lépteimet mert szerettem volna Kisinócra elérni 2 órán belül. Az elsõ forrás rögtön adta magát pecsét. Majd robogtam is tova a második forráshoz ahol gyorsan felírtam a lapra, hogy ..... szóval amit kellett. A következõ pont már Kisinóc volt kóspallagon keresztül. Ez igazán ismerõs terep volt hiszen a Teleki 50-t már bejártam párszor. Kóspallag elõtt a mezõn volt 1-2 dagonyás rész ami néha megtörte az ember lendületét de összeségében jól járható volt a terep. A kálvária dombra most mentem elõször felfelé, és elrõl az oldalról egész szimpatikus kis emelkedõ. A túloldalán a patakon átkelve egy kis bozótharccal jutottam el a turistaházhoz. Újabb pecsét 12.1 km és 1:50-es menetidõ. Egy kései reggelit engedélyeztem magamnak (amit egy szürke cirmoscicával is megosztottam) és egy szerelvényigazítást mert a cipõmbe belekerült pár lakó.

Kereken 10 órakkor indultam tovább NHH felé. Úgy terveztem hogy addig már nem állok meg és azt a 14 km-es szakszt is lenyomom egy szuszra. Pokol völgy bejáratánál kicsit bizonytalankodtam de megtaláltam a helyes utat. Itt egy 2km kellett menni a következõ forráshoz, ahol újabb kérdés megválaszolása volt a feladat. A forrásig elég nehéz volt a terep, nem egy sûrûn látogatott útszakasz volt ez. De ilyen is kell, elvégre ezért jöttünk :) Meredek kapaszkodó majd még egy és még egy kicsi és már meg is érkezik az ember a "Szép bércre" ahol pecsét és elvileg szép kilátás fogadná a megfáradt túrázót. A pecsét megvolt, de vizuálisan csak az "esõ lábát" láttam "lógni".

Elköszöntem és mentem vissza a az eredeti jelzésemre ami a S+. Ezen ereszkedtünk le a következõ forráshoz aho legy évszám felírása volt a feladatunk. A patakot oda vissza át kellett ugrani, de ez inkább élvezetessé mint kényelmetlenné tette a feladatot. 11:30-kor ezt is kipipáltam.

Vasedény kulcsosház, illetve az ott lévõ forrás a következõ pecsételõs pont. 3km vagyis délre odaérek. Továbbra is a S+ jelzést követjük amíg be nem csatlakozik a S[]. Én bátran robogtam is a S+ jelzésen, hogy majd úgyis jön a négyzet és akkor letérek rá. Ez nem sikerült.... Bevallom 90%-ban a saját hibámból de észrevétlenül mellõztem a S[] kiágazását és bõven túlmentem rajta. Amikor ismerõs terepre értem (kisirtáspuszta) kerestem ugyan a jelet de nem találtam, és még itt is továbbmentem a S+-ten hiszen "csak" 20 perce jöttem. Végül késõbb a amikor már 35 perc elteltével még mindig nem volt meg az új jelzésgynakodni kezdtem és visszafordultam. Kis kálváriát bejárva végül elindultam visszafelé. Útközben egy kb 10 fõs csoportot is visszafordítottam akik szintén elnézték a helyes útirányt. Együtt már könnyen megtaláltuk a S[] leágazását, és a helyes úton folytattuk az utat. A kulcsosház elõtt még volt egy kis bizonytalanság, de azt gyorsan megbeszéltük és a helyes irányt választottuk. 13:50 körül meg is kaptam a pecsétemet a pontõröktõl. A nagy élményekre való tekintettel meg is éheztem ezért egy gyors utánpótlást tartottam. A bõ kitérõ a lelkesedésemet is elvette, így még arra is gyõzködni kellett, hogy a 37-es távra "átnevezve" azt teljesítsem. Végül is sikerült rávenniük a pontõröknek hogy érdemes megcsinálni. Újult erõvel vágtam neki az emelkedõknek. A síházig már meg sem álltam. Ebben segített az idõközben eleredõ esõ, ami egyre erõsödött is, így mire felértem a hegy tetejére, már bõrig áztam. A síházban én csak pecsétet kértem, és egy kis segítséget, hogy pontosítani tudjam a leírást, hiszen nem szokolyára, hanem királyrétre kellett lejutnom. Ezt gyorsan felfirkáltam tollal a saját elázott lapomra. Mivel kajám volt bõven ezért a sok finomságot most kihagytam. Teletöltöttem az üvegeimet vízzel, és inkább továbbindultam a rakodó felé mielõtt elkezdene kihûlni rajtam a ruha. Ismerõs zuhogó esõ fogadott, és a csúcsról lefelé vezetõ meredek lejtõn majdnem még egy seggest is dobtam, aztán óvatosabb tempóra váltottam. Rakodónál egy srác állt az esõben egy szál esernyõvel a kezében... Azt hiszem nem sokat ért vele. Egy kicsit beszélgettem vele is, hogy felvidítsam, aztán megcéloztam a következõ két forrást és a célt. Hol lassabban hol gyorsabban tudtam / mertem menni a vizes talajon. Az újpest forrás után az esõ is elállt, vagy kiértem a felhõ alól, így elkezdtem gondolkodni a hazaúton is. Végül mivel a térerõ is velem volt a bátyámat kértem meg, hogy jöjjön értem. 16:30-ra le is értem .

Útközben és a túra után hallottam / olvastam véleményeket hogy a táv és szint adatok nem stimmeltek. Én egyikrõl sem tudok nyilatkozni hiszen én biztos többet mentem. De szûk másfél óra alatt leértem NHH-rõl Királyrétre, pedig nem is siettem. Papíron ez 10km volt. Volt aki úgy jelemezte, hogy "zöldgömbös" túra volt. Én nem tudom hogy ez mennyire degradáló vagy mennyire nem, mert csak idén voltam a túráikon, korábban nem. Az idei túráival pedig nem volt bajom. Az eltévedésemet igazából csak magamnak köszönhetem, mert ész nélkül mentem, ahelyett hogy szétnéztem volna. Ha esetleg ezen a vidéken meg lesz tartva még egyszer a túra akkor biztos, hogy ott leszek rajta, és biztos, hogy akkor már sikeresen fogom venni az akadályt.

A kitûzõ tényleg szép. Szebb mint a szombati idõjárás volt, de ezt a börzsönytõl már megszoktam. (négylevelû, erdõkerülõ 50, forrástúra)

A gyorsaságom viszont most az egyszer hátrány volt, mert sokkal hamarabb odaértem mint a bátyám kocsival, így a kihûlés ellen védekezve elindultam szokolyára gyalog :) +5km. Végül megjött a dízelpacis metálfényezésû hintóm is. Más fórumon egysek áldották a 17:40-es busz vezetõjét.... csak találgatni tudok miért

Köszönöm a rendezõknek a lehetõséget, és a segítségüket. Remélem még sok ilyen szép túrát rendeznek, a teljesítõknek pedig külön gratuláció.