Téli Tihany

stalkerTúra éve: 20102010.02.16 22:36:42
Téli Tihany 20 (hivatalosan 19,83 km)
2010.02.13.

Az izgalmak már útközben, Tihany felé autózva kezdõdtek, ugyanis Tihany elõtt egy-két kilométerrel, pontosabban Örvényes határában egy kamion bent maradt a hófúvás közepén és elzárta mindkét irányból az utat. Mindez reggel háromnegyed kilenc elõtt történhetett pár perccel, mert mire mi háromnegyed kilencre oda értünk, már állt a kocsisor. A szél süvöltött, hordta a havat, Bazsi pedig tombolt, hogy nem érünk oda idõben. Háromnegyed kilenctõl negyed 11-ig álltunk a kocsisorban, mikor is a hókotróknak sikerült kiszabadítani a hó fogságából a benn szorult kamiont. Az események miatt így a tervezettnél jóval késõbb, a megadott nevezési idõ legvégén értünk a rajthoz és 10 óra 35 perckor indultunk útnak. Ebben a késõi idõben aránylag sokan rajtoltak a 20 kilométeres távon, mert mint kiderült, a megrekedt kocsisorban nem csak mi voltunk az egyedüliek, akik a szombatjukat tihanyi túrázásra szánták. Az iskolából kilépve hamarosan megtapasztaltuk, hogy a szél és a hó kombinációjából, milyen akadályok gördülhetnek a lelkes túrázó lábai elé, gondolva a kisebb-nagyobb hófúvásokra, amelyek utunkat keresztezték.

(Tihany: Tihany magyar történelmi vonatkozású múltja I. András királlyal kezdõdik, aki 1055-ben itt építtette meg családja temetkezõ helyét, és egyben egy kolostort is. A sír a mai apátság altemplomában megtekinthetõ. Az apátság alapító levelének eredeti példánya Pannonhalmán tekinthetõ meg. A kolostorba, a mai tihanyi apátságként ismert intézménybe bencés szerzetesek kerültek, mely ma már ismét az õ tulajdonukban van. A tihanyi dombon vár, illetve erõd is állott, amelyet a török háborúk idején az ellenség nem tudott elfoglalni. Lakosság: 1393 fõ.)

A haladást nemcsak a hóréteg vastagsága, hanem a letaposott és ezáltal jegessé váló ösvények is nehezítették. Idõnként - pld. a Csúcs-hegyrõl lejõve – szó szerint balesetveszélyes volt pár méter a sziklák között lefelé haladva. A túra egy része érintette a Tihanyi Gejzírit 33 útvonalát, melyen tavaly vettünk részt, de érintett számunkra még ismeretlen helyeket is pld. Barátlakások, Kálvária, és ezek óriási hatással voltak ránk.

Összegzésül: Nagyon jól megrendezett túra volt, a profizmuson nem látszott, hogy elsõ szervezés, nagyon sok munka lehetett mögötte, köszönjük a szervezõknek. A túra útvonala érinti Tihany szinte valamennyi látnivalóját és Tihany télen is gyönyörû. Az itiner színes, távadatokkal, szintmetszettel, de használni gyakorlatilag nem kellett, mert minden ellenõrzõ ponton ki volt rakva, hogy hány kilométernél járunk, hány kilométer múlva lesz a következõ ep., stb. Útközben szalagok, ill. színes, irányt mutató papírtáblák segítették a tájékozódást, így eltévedni nem lehetett. A túra résztvevõi ingyen tekinthették meg az apátságot, ez miatt külön köszönet a szervezõknek. Számomra már csak egy titok maradt, hogy hogyan tudták ilyen kevés nevezési díjból kihozni mindazt a sok finomságot, amelyet útközben és a túra végén kaptunk, ugyanis az ellátás különösen magas színvonalú volt. Nagyon jól éreztük magunkat, Tél Tábornok még különlegesebbé tette ezt az amúgy is csodálatos túrát.