Dobogókői hegyi futóverseny és teljesítménytúra

SipiTúra éve: 20092009.11.22 12:16:43
Skerltz Iván férfi hegyi marathoni ,avagy "nem a táv ,hanem a tempó öl..."

4-5 éve szemezgetek ezzel a tájékozódási-futó rendezvénnyel,eddig nem volt bátorságom elindulni ,ismerve a kiírás szerinti 60-as évek körülményeit ,és az útvonal-turistajelzések "szabadon választott" lehetõségét,a légvonalban megadott távot ,leírás-itiner és szalagozás hiányát.
Gondoltam ennyi túra tapasztalat (idei 16 teljesítménytúra),a Pilis részleges ismerete elég lesz. Elõzõ napokban letöltöttem a Tabáni Spartacus Tájfutók honlapjáról az adott térképet ellenõrzõpontokkal ,berajzoltam,beirogattam a legkézenfekvõbb turistajelzéseket ,mert sejtettem hogy ez többet fog érni a tájékozódásnál ,mint a rajtnál kapott fénymásolt domborzati térkép.

Elég késõn értem Dobogókõre ,elõtte még elvittem Tánczit Esztergomba ,majd kb.
negyed tíz elõtt pár perccel kezdtem parkoló helyet keresni ,és nevezni.Hatalmas sor a turistaházban ,de szerencsére a hosszún indulókat elõre engedték.
Megkaptam rajtszámom ,ajándékként válaszhattam 2-3 féle plüsállat között(egy szürke maci mellett döntöttem) ,egy átlátszó tasak a térképeknek ,és egy lyukasztható ellenõrzõ-karton a pontokra,ennyi a "kötelezõ csomag".
Otthon még úgy gondoltam a víztartályos hátizsákot nem viszem ,ilyen "rövid" távhoz ,felesleges súly ,így a bringás hosszú-felsõm hátsó zsebeibe tömtem mindent. Egy kis kubu ,egy gél ,és a papirok.
kiírás szerinti táv: 32 km (légvonalban mérve)
Rajt: 9 óra 30-kor (Matyi büfétõl pár méterre)

- Dobogókõ - Fagyoskatona ( itt az 1. ellenõrzõpont )sárga,piros - Pilisszentkereszt betonút: nyomtam lefelé ,vitt a tömeg...
3,4 km 16:27 perc 12,40 km/h

- Pilisszentkereszt - aszfalton piros ,majd a zöldön fel , - László-kúp - ( 2.-ik ellenõrzõpont ) kezdett szétszakadozni a mezõny ,nagyrészt "levagdosták" a szerpentint toronyirányt felfelé ,pár ilyen akcióba belementem Frank Tibivel én is ,de aztán meguntam ,és maradtam a jelzésen ,ami a hosszú zöld sávon kezdett durva lenni,nem esett jól ,majd amikor letértem a Z+ elágazáson a meredek lejtõre, az avar alatt végig kövek ,vagy kétszer szinte kifordult a bokám a ,kész csoda hogy megúsztam szakadás-törés nélkül.....
- Pilis-nyereg - ( 3.-ik ellenõrzõpont ) kaptunk egy pohár vizet ,itt már éreztem hogy kevés lesz az ellátmány....
9,3 km 59,29 perc 9,40 km/h

- Pilis-nyereg - Körtvényespuszta :
A pontõr hölgyet kérdeztem ,hogy a piros-sárgán ha lezúdulok a mûútra,ott hol lesz a lemenet a zöldre ? Erre közölte, szerinte a SP-on kell tovább menni ,láttam fogalma nincs ,mert az a jelzés bemegy Szentlélekre ,így kénytelen voltam bele erõsiteni ,és még az aszfalton utolérni az elõttem haladó sporttársakat.
Egyszer csak átugrottak a korláton ,és lezúdultak a meredek lejtõn.... ,a favágók néztek is ,kik ezek az õrültek ,akik a susnyáson ,irtáson keresztül vágtatnak !.Mentem utánuk ,habár számomra ez olyan kispistás megoldás ,igaz ezen a rendezvényen állítólag ez a lényeg....? ! Sokat nem nyertünk ,talán párszáz métert ,de arra "jó volt" hogy egyszer pofára essek, és a cipõm tele legyen minden jóval...
Aztán elkutyultunk.....,a zöld négyzet meglett ,utána eltûnt ,kis idõ múlva visszafordultunk ,rá megint a Z sávra ,onnan egy erdõgazdasági aszfaltútra....
Itt már egyedül voltam ,elég jó tempóban futottam (bár a kemény beton nem ízlett a sarkamnak), habár gõzöm nem volt ,hogy hol vagyok !?
Aztán feltûnt a Hoffmann vadászház ,onnantól már ismertem a pályát: (Pilis Trapp egy része ,csak ellenkezõ irányból)fel a zöld + -en a Szakó-nyeregig ,onnan le a Téry úton Dömös irányába ,közben a 4.-ik ellenõrzõpont Körtvényesen:
7,6 km 52,20 perc 8,80 km/h

- Körtvényes - Prédikálószék :
A ponton ittam egy kis hideg teát,és ettem egy gerezd almát(eddig egy helyen volt víz),jó lett volna kicsit pihenni ,de rohantam az elõttem lévõ futó után ,mert ezt a jelzetlen ösvényt ,ami átvezet a Lukács árokba ,még a térképen sem találtam !
Az árokban sikerült mind két lábbal bokáig a patakba merülni ,ismét nagyon köves-sziklás rész ,rajta avar...
Aztán megint "le(föl)vágás" ,amivel szerintem semmit nem nyertünk ,csak a maradék erõm ment el,de végleg. A Szõke-forrás völgyben a SPZ elágazásig nem mentünk el ,hanem (azt hittem rosszul látok), az összes elõttem lévõ kezdett felmászni a helyenként siratófalra emlékeztetõ hegyoldalra jó hosszan ,míg el nem értük annak gerincét ,és a várva várt piros háromszög jelzést.
A Vadálló-köveknél a változatosság kedvéért folytattam a gyaloglást ,de annyira gyönge voltam ,hogy a csordába verõdött kiránduló -iskolás csoportokat is alig bírtam megelõzni.Itt már nagyon elkészültem erõmmel ,teljesen eléhezetten értem fel az 5.-ik ellenõrzõponthoz. Itt pár perc szédelgés után befejeztem a versenyt ,elindultam gyalog vissza rajthoz.... ( különben semmi ellátás nem volt a pontnál ,még egy korty víz sem...)
5,1 km 49,57 perc 6,13 km/h
a versenyen megtett táv: 25,4 km 2 óra 58 perc 8,55 km/h

- Prédikálószék - Dobogókõ :
miután "végeztem" vissza gyalogoltam a piros háromszög jelzésen a rajt-célhoz....

7,6 km 80,06 perc 5,69 km/h
Itt azért látszik hogy a kiírás szerinti távot tényleg légvonalban mérték ,mert a 3 kihagyott pont nélkül is 33 km körül volt az össz-távom ,igaz volt benne némi kevergés....

Tanulságok:nagyon bután ,gyors iramban kezdtem (kb.úgy mint egy 10-12 km-es crosson ,ahol van 4-500 szint),próbáltam mindig utolérni a látótávban lévõket ,belementem pár árkon-bokron játékba ,amivel szerintem sem távot ,sem idõt nem nyertem ,csak a tartalék energiát pazaroltam. A lényeg ,hogy Prédikálószéken be kellett fejeznem a versenyt ,mert teljesen eléheztem ,rosszul lettem .
1 kis kubut és 1 gélt vittem magammal ,azt hittem elég lesz.....az ellátás a versenykiírásnak megfelelõen a 60 -as évek körülményeit idézte ( pl. nõk nem is indulhattak a hosszún)
Õk megmondták elõre ,nem is hibáztatom a rendezõket.Én követtem el a hibát ,fõleg a rossz tempóválasztással ,megfizettem érte....

Annyit azért hozzáfûznék a versenykiíráshoz ,fel kéne tüntetni ,hogy ez a rendezvény bizony félig,vagy egészen tájékozodási futás ! Talán akkor nem lenne évek óta ennyi csalódott ,órákkal a szint idõ után is kevergõ-kavargó futó a Pilis-Visegrádi hegység,egyébként nagyon jól kitalált ,3 legmagasabb pontját érintõ útvonalán!?