Cuha 25/35/50/ Bakonyalja 25/45 / (Erdőalja 25) / Bakonyerdő

dnvzoliTúra éve: 20092009.07.20 15:57:02
Cuha 25.2009.07.18.

"Ember tervez,Isten végez,avagy még Aigner Szilárdéknak is bejöhet néha a jóslás"

Túra elõtti este bõszen nézegetem a radar-ill.mûholdképeket a met.hu-n,mert annyira mondták mindenfelé a másnapi viharokat,hogy szerettem volna minél tisztábban látni.Több verzióm volt ugyanis a szombatra.Képben volt egy Cuha 25-Pázmándi toporgók duó,valamint az említett bakonyi túra kétszeri teljesítése is.Végül különbözõ okokból az utóbbi mellett döntöttem.Mostanság a leghosszabb túrám is csak 35 km volt,és õszre merészebb terveim vannak,gondoltam nem kellene hozzászoktatnom a szervezetemet túlságosan a rövidebb távokhoz.

Az utolsó pillanatig nem dõlt el az sem,hogy vonattal vagy autóval megyek,így nem is egyeztettem senkivel az utazásról.A Bakonyba vonatozásnak azonban van egy hangulata,így azt választottam.Autóval nyilván az indítás elejére ott lettem volna,és mivel 50 volt a cél,mentem volna mint gép,elszigetelve magam mindentõl,és mindenkitõl.A vonat ezzel szemben más,ott mindíg van kivel beszélgetni.Most is így volt,egy kis gyõri társasággal telt el az út.A csapatnak volt egy rutinosabb tagja is,így az Õsfenyves túristaházat a lehetõ legrövidebb úton értük el,spóroltunk így legalább másfél km.-t ahhoz képest,mintha a falu fõutcáját használtuk volna.

A rajtban üdvözöltük egymást az ismerõsökkel,és 08:30-as indulási idõvel nekivágtunk a távnak Janival és egy gyõri sporttárssal a Régi fenyõfõi úton.Mondtam nekik hogy mi a tervem mára,és hogy ezért én a lehetõ legnagyobb tempómban fogok haladni,ugyanis a második körre szeretnék minél több idõt összespórolni magamnak.Az elsõ ep.-ig így is együtt haladtunk.Itt jóféle "gyõri"Jó reggelt keksszel és szódával vártak bennünket,amit köszöntünk és el is fogyasztottunk.Ep. után rátértünk a Fenyõfõ-Vinye aszfaltútra,majd pár méter után újra bevetettük magunkat az erdõbe.A letérést szalag segítette,az itiner szerint egy keskeny kanyargós ösvényen kell haladnunk.Az egynyomos ösvényen elég nehézkes volt a haladás,a szépszámú "teljesítménytúrán résztvevõ kiránduló"miatt,akik valahogy nem akarták észrevenni a náluknál gyorsabban haladót.Nem bántani akarom ezzel õket,valahol mindenkinek el kell kezdeni,majd belejönnek.

Ösvény után bal kanyar a PZ jelzésre,majd hamarosan ráfordultunk a Pápalátó-kõhöz vezetõ Z-re.Az útvonalat az itiner csak ajánlotta,én mégis a Bodzás-árkon át közelítettem meg a csúcsot,nem akartam ugyanis meredeken felkapaszkodni a Z3szögön.Tavasszal szebb volt az árok,amikor épp csak zöldült a természet.Most embermagasságú csalánoson át kellett felfelé araszolni millió szúnyog kellemes társaságában,döglesztõ melegben.Mit mondjak,nem tudtam élvezni a sziklaalakzatok látványát,az foglalkoztatott egyedül,hogy minél elõbb kiérjek innen:-)

Pápalátó-kõnél matrica ragasztás,szerelvényigazítás.Voltam már itt párszor,így nem nézelõdtem különösebben.

Ezután egy ideig a Z jelzésen haladtunk Vinye irányába,majd szalagok mentén letértünk Alizháza felé.Erre még nem jártam,de eltévedni lehetetlen volt a korrekt szalagozás mellett.Egy erdei ház után balra fordultunk és elkezdtünk ereszkedni a Hódos-ér völgyébe egy vízmosásban.Most száraz volt a talaj,de így is jól meg kellett nézni hova lép az ember,a botok megint sokat segítettek,néhány lábkifordulást,esést megúsztam velük.

A Hódos-ér völgyébe épp egy hídnál értünk le,amin látszottak a friss felújítás nyomai.Micsoda erõk hathatnak akkor,mikor egy ilyen kõhíd "elmosódik"....
Tovább haladva a friss murván,látszott,hogy sok helyen a út is a híd sorsára juthatott valamikor....

Murváról letérve matrica ragasztás,és irány Porva-Csesznek vasútállomás a S,majd a S+jelzésen,elhaladva egy Honvéd kupa nevû rendezvény tábora mellett.Egész kis sátortábort építettek ki a mezõn,tele minden autókkal(!),a hangfalakból üvölt valami zene...minél elõbb el innen!(miért nem tud mindenki csendben lenni az erdõben?....Üveghuta elõtt megint embermagasságú susnya.Legutóbb itt bokáig érõ latyakos hóban küzdöttünk az ellenkezõ irányba Ferivel és Tiborral.Kanyar balra a vadles után,erõs kaptató a nagy melegben.Lehûlés,felhõk sehol.Az idõjósokra gondolok,el lehet képzelni milyen elõjellel.Aztán felérve a szántó után újra erdõ.Ereszkedés a vasúthoz.Pillanatok alatt ott voltam,meg is lepõdtem.Aztán leesett:összekevertem fejben ezt az utat a Porváról induló Z-vel.Ott többet halad az ember az erdõben mielõtt leér a Cuhához.

Kulcsosház után balra,irány a piros a gázlókkal.A vízállás nagyon alacsony így semmi gondot nem jelentettek a patakátkelések,még a várva várt mosakodáshoz is meg kellett találni a megfelelõ gázlót ahol volt ehhez elegendõ víz.Épp azon voltam,enni kellene valamit amikor elértem a viadukt ep.-hez ahol Sport szelettel kínáltak.Tökéletes idõzítés:-)
Kõpince-forrásnál tankolás és irány a Zsidó-rét,majd az Alsó-Cuha-szurdok.Végre körülnézhettem!Régen sokat jártunk erre,amióta teljesítménytúrázom,azóta 3szor.Kétszer éjszaka,egyszer szakadó esõben.Egyik sem alkalmas túlzott bámészkodásra.Most ezt bepótoltam.Az ördög-rét is hamarabb jött mint gondoltam.Most láttam,hol válik ketté az éjszakai Túrázz a vonatért két távja,de mivel ott lenn a patakmederben haladtunk,valahogy úgy gondoltam,hogy a rövid távosoknak többet kell felfelé mászniuk hogy felérjenek a rétre.Az zavarhatott be,hogy mi annak idején a Remete-barlangon keresztül másztunk fel általában,ami azért egy rendes kapaszkodás.A jelzésen meg szinte csak be kell gyalogolni.

Ördög-réten ep. mogyoróval szódával.Beszélgetünk.Mondom,én szeretném még ma újra lejárni a kört.És a vihar?-kérdezik.Remélem nem lesz abból semmi-felelem én naívan.Így indultunk neki az utolsó pár kilóméternek a P+,majd a S+ jelzésen.Aztán a Vinyére vezetõ murván kiérve az erdõ takarásából kilátás nyílott nyugati irányba.Semmi megnyugtató nem látszott.Az ég sötétkék,majdhogynem fekete színben pompázott....Meg valamiféle morajlás is hallatszott....
Szedtük a lábunkat két sráccal,akik végig azon imádkoztak,hogy beérjünk szárazon.Rajtam még ekkor is haláli nyugalom uralkodott,gondoltam max. egy futó zápor ahogy lenni szokott,na és akkor mi van?Megvárom míg eláll aztán megyek utamra.

Beértünk.Szárazon.Ennek még akkor sem tulajdonítottam különösebb jelentõséget.Átvettem a díjazást.Az "oklevél"nagyon ötletes,egy fénykép ha nem tévedek az Alsó-Cuhából,rajta a névvel,szöveggel.A kitûzõ is szép a cuha-völgyi viadukttal.Gondoltam falatozom egyet aztán megvárom mi alakul az idõjárással,és indulok a második körre.

Aztán leszakadt az ég.

Irgalmatlan vihar kerekedett,én még ilyet nem láttam.Éjszakai sötétség borult Szentlászlóra,mintha dézsából öntötték volna úgy esett az esõ.Majd elkezdett kopogni a tetõ,megjött a jég.Az egyes becsapódások hangjai szinte egy összefüggõ egyenletes ijesztõ hanggá értek össze,azt vártam mikor szakítja át elõször a jég a mûanyag hullámlemezt ami alatt álltunk rémülten.Félelmetes volt.Ha ez a jég szárazon jön irgalmatlan pusztítást vitt volna végbe,mivel az elõször borsó nagyságúakat szép lassan felváltotta a cseresznye méret.
-Kérdezem efemm-et hányan indultunk?
-170-en,válaszolt.
-És hányan lehetünk már bent a célban?
-Talán harmincan...láttam hogy eléggé nyugtalanítja ez a helyzet,akármit is írunk alá a nevezésnél a felelõsségrõl,mégis csak az õ "nyája"van ott kint valahol ebben az ítéletidõben...."csak beállnak valami fa alá"-teszi hozzá izgatottan.

Aztán sorra jöttek a bõrig ázott emberkék....
Már nem mosolyogtam annyira a gyõri túratárson,aki bicajos fejvédõt is hozott magával.Tudta mire használni.Akik átélték a jégverést,gondolva nem állnak meg úgy elõbb szabadulnak,elmesélték hogy nem volt túl kellemes érzés ahogy az említett méretû jéggolyók landoltak a koponyájukon....
Többen említették,hogy a sûrû jégesõ és a beállt sötétség miatt a jelzéseket sem lehetett látni,egyesek szerint a múltkori éjszakai túrán világosabb volt mint ebben a pár percben itt...
Sokaktól hallottam,hogy Vinyén kiszálltak,az Alsó-Cuha-szurdok ilyenkor kicsit életveszélyes lehet,nem csodálkoztam cseppet sem a döntésükön.

Belegondolva,milyen útviszonyokat teremthetett ez a zivatar végleg befejezettnek nyilvánítottam a mai túranapot,és megpróbáltam fuvart szerezni legalább az állomásra,ugyanis az esõ csak nem akart csillapodni.Ez olyan jól sikerült,hogy a bejárati ajtónk elõtt szállhattam ki egy autóból.Hálás köszönet ezért Tündének és barátjának akik hallva hogy Gyõrbe igyekezem felajánlottak egy helyet a megmentésükre érkezõ nagypapa autójában.A házig való fuvarért mégegyszer ezer köszönet a kedves idõs házaspárnak!(sajnos pontos neveket nem tudok,az e-mail címem nyilvános,azúton fel tudjuk venni a kapcsolatot)Remélem lesz alkalmam viszonozni az értem tetteket.
Köszönet még Andrásnak,aki ezalatt szerzett egy autós helyet a vasútállomásig,amit átadtam másnak,így hogy lett fuvar Gyõrig.

Ha tudom mi lesz a vége nem sietek annyira,így a 25 km-t 4óra 25perc alatt letudtam,ami nem rossz idõ:-)(Viszont,ha nem sietek,én is sz@rrá ázok,mivel csak egy széldzseki volt nálam ami kb.1.2másodpercig állta volna az elemek tombolását:)Jó kis túra volt,számomra 90%-ban már bejárt terepen,a beszámoló talán azért nem tér ki a tájra annyira részletesen.Aki elõször jár a Pápalátó-kõnél,a Cuha -völgyben annak valószínû érdekesebb a történet.Nekem ma a teljesítésrõl szólt-volna:-))
A vonatos érkezésért 400ft volt a nevezés,ezért több lapos itiner szöveges leírással,térképkivonattal,elsõ ep.-n keksz,viaduktnál csoki,Ördög-réten mogyoró,rajtban és még két helyen szóda,a célban korlátlan étel-ital fogyasztás,fénykép-oklevél,kitûzõ jár.25 kilométeren ez kánaán.Külön köszönet a házi szilvalekvárért!

Ahogy hallom,jövõre az 5. alkalmat megünnepelve lesz "hivatalosan"is 50-es táv.
Ha "odafent"is úgy gondolják akkor megpróbáljuk.

Közben találtam érdekes fotókat a Hódos-ér völgyébõl amiket út+keresõ túratárs hozzászólásánál lehet elérni az Index fórumon.Index-Fórum-Természetjáró klub-Teléjesítménytúra-102792-es hozzászólás.Hihetetlen,hogy a vihar elõtt ott csont száraz volt minden,a patakban épp hogy csak csörgedezett valami víz...most meg a tûzoltó derékig áll a vízben a mezõn!