Kőris körül

dnvzoliTúra éve: 20092009.06.22 16:25:02
Kõris körül teljesítménytúra,2009.06.21.

Telefon péntek kora este Bélilacibácsinak:
-Jó napot Lacibácsi,áll még az ajánlat a fuvarra?
-Természetesen.
-Akkor holnap reggel 7-kor találkozunk!
-Holnapután.Holnap mi biciklizünk.
-Itt zavart csend következett,majd:Ne hülyítsen!
-Nem hülyítelek.Túra 21-én,vasárnap,de várj,megnézem a naptáramat még egyszer.Vasárnap.
-Ennyire elnéztem volna?
-Ennyire.
-Hát akkor viszlát vasárnap a vidékinél.
-Viszlát.

Így aztán megúsztam azt a kellemetlen szituációt,ahogy állok szombat reggel a parkolóban egyes-egyedül,7 óra körül valszeg már kezdett volna egyre gyanúsabb lenni a dolog,talán telefonáltam volna egyet,és ha nem vették volna fel(Lacibácsinak csak Matáv-száma van),még az is megeshet,hogy leautózok Bakonykoppányba....hú,nem is folytatom:-)).

Vasárnap tehát három autónyi flottával vágtunk neki az útnak,a vélt címen egy felújítás alatt álló épületet találtunk,és nulla számú túratársat.Ez nem volt túl biztató,ezért felkerekedtünk majd a falu központjában végre a teljesítménytúrák indítási helyszínéhez méltó kép fogadott bennünket.

Minden feltétel adott volt a csoportos nevezéshez,számos gyõri arc jelent meg a túra teljesítésére,gyanítom,hogy aki a Bakony Túrázója cím várományosa,az mind itt volt.Ügyes húzás a szervezõktõl,hogy a cím elnyeréséhez az õ 3 túrájukból kettõt teljesíteni kell,amelyekbõl kettõ ráadásul egy 7végére esik,így aki biztos akar lenni a dolgában,valszeg eljött Bakonykoppányba.Így lehet felfuttatni egy olyan túrát amin csak egyféle táv van,az is egy gyenge 20-as,minimális ellátásal,700 ft-ért.Ha nem része a mozgalomnak,én biztos nem autózok el Gyõrbõl egy laza 4 órás menetért ide.

De elautóztunk,és 08:30-as rajtidõvel elindultunk a Z- jelen a hegy irányába.Ez a jelzés az én térképemen még nem is szerepel,azt hiszem frissítenem kell ez ügyben.Kb. egy km.mezõgazdasági terület után aztán beértünk az erdõbe,itt szóltam Lacibácsinak,hogy én ellépek a csapattól,fenn a ponton megvárom õket.Õ,mint becsületes túravezetõ,a nyájával maradt.Szalagozás mentén folytattam az utat,ahogy a leírás említi a régi vasút nyomvonalán sorra elõzgetve a korábban induló nálam lassabb társakat.Az út folyamatosan,de egyenletes elosztásban,kényelmesen gyalogolhatóan emelkedett,beiktatva néha egy-egy vízszintes szakaszt.A jó magasra nõtt fák szép látványt nyújtottak,de különösebb változatosság nem adódott ezen a szakaszon.Néha egy nyiladékon ki lehetett látni az erdõbõl,de a párás levegõ erõsen korlátozta a látótávolságot.A talpunk alatt murvázott út volt,ami most nem zavart annyira,mert a murva erõsen keveredett az itt található homokos talajjal,valamint az út közepén levõ füves sáv is jól járható volt.Nem elhanyagolható körülmény ezek mellett,hogy ideális volt a hõmérséklet,valamint a korábbi esõk felpuhították a talajt rendesen.

A szalagozott rész vége felé(a térkép Pálháza néven említi a helyet,az útvonal leírás szerint itt volt valaha a vasúti pálya végállomása) egy kerekes kút bukkant fel,ami elég érdekes látvány ilyen magasságban.Átvágva az ember magasságú csalánoson,jobban szemügyre vettem az objektumot.Rég használhatták,vödör,lánc már nincs rajta,de maga az építmény meglepõen jó állapotban van.A beleejtett fadarab durván 3-4 mp.alatt ért a fenekére,csobbanás nem volt,a víz színéig tehát már "nem ér le" a kút.Régen volt azért idõ mindenre.Itt fenn kutat ásni nem egy hét kérdése volt azt hiszem:-))

A Keskeny-cseri nyiladékon balra tekintve már feltûnt a radar-focilabda,gondoltam is:na,kispistázók,ennél rövidebb úton nem érhetõ el a tetõ:-)).Én tovább haladtam a kijelölt úton,hamarosan becsatlakozott az ígért P- jelzés,ami aztán rávezetett minket a radarállomáshoz tartó aszfaltútra.Meglepõ módon most ez sem zavart,kellemesen gyalogolhatóan kanyargott felfelé a szerpentin,közben találtam szamócát,szedtem a gyerekeknek is.Aki már panaszkodott(teljesen érthetõen,hozzáteszem),hogy nehezen jön össze egy rekesz málna,annak ajánlanám,próbálja meg ugyanezt szamócával:-)))Szamócázás közben szépen mindenki visszaelõzött,akit eddig lehagytam,de nem bántam,az autó kulcsa amivel várhatóan hazajutok Pali zsebében pihent,õ meg még valahol a messzeségben kúszott felfelé a többiekkel:-)

Gyümölcsszedéssel is bõven 2 óra alatt felértem a tetõre,nekiálltam reggelizni.Kisebb derültséget keltettem mikor elõvettem a vajas kenyeret,majd egy a gyerekektõl kölcsönvett dobozkából komótosan megkentem lekvárral.A szalámis szendvics terhelés mellett egyszerûen nem megy belém,ahol meg nem adnak lekvárosat,oda én viszek:-)Közben befutottak a gyõriek is,kemény vezérük engedélyezett 10 perc szünetet az evésre,pihenésre,kilátómászásra,nézelõdésre.Teljesítménytúrán vagyunk elvégre:-))

A Vajda Péter kilátóból a megszokott kép tárult elém,szerintem az építményen található tábla hazudik,innen még ember nem látta a Schneeberget,vagy a Rax 150 km-re levõ kétezres csúcsait:-))Tiszta idõ ugyanis szerintem itt soha sincs:-))
Bevártam a hûtlenül elhagyott csapatom indulását,így jóval több mint fél óra pihenés után kezdtük meg a visszautat Bakonykoppányba a P-,majd a Bécsi-árokban frissen felújított Z+ jelzések által vezetve.Nem zajongtunk,de így sem láttunk muflont,az útvonal leírás ezt ígérte feltételes módban a reklámokból ismert varázsszó az "akár"beiktatásával.Bécsi-árok amúgy szép hely,néhol érdekes sziklaalakzatokkal,elég sok bedõlt fával.Egy szakasza nehezebben járható,nagydarab köveken lépdelve kiszáradt patakmederben kell követni a jelzést.Egy fán S+ jelzést láttam,az én régi térképemen ez vezet a Bécsi-árokban,Z+ jelzés nálam nincs is.Frissíteni,frissíteni...:-))

Egy elhagyott kõfejtõ után rákanyarodunk a Z- ra(nálam se híre-se hamva).Elhaladunk méhkaptárak mellett,elég távol voltak,de egy harcos kétszer-háromszor is nekem rontott,szerencsére egyedül volt.Nem járt ilyen jól egy társunk,ahogy hallottam,rá egy egész raj támadt.
Hamarosan aztán kiértünk az erdõbõl,rá a faluba vezetõ szakaszra,ami itt a végén már nem volt túl élvezhetõ,akármilyen babatávot tettünk is csak meg.Nagyon igaz egy korábban hallott mondás,miszerint annyi kilométeren fáradsz el ahányat elõtte fejben beterveztél,most ez 20 volt,20 körül éreztem,hogy mára ennyi elég lesz.
Faluba beérve csentem még némi málnát(hallod Zsuzska,itt már megérett a málna:-)),meggyet,cseresznyét,majd 13:20kor a túra véget ért számomra.Átvettem a szép kitûzõt,ledobtam a bakancsot és falatozásba kezdtem várva a többiekre.Jó fél órás késéssel futottak be,így bõven 2 óra után indultunk haza.

Tempósan haladva szerintem símán 4 óra alatt teljesíthetõ a táv,találkoztunk is egy sporttárssal a Bécsi-árokban aki már a második kört csinálta ellentétes irányban.Végül is a Kõris-hegy ep. 14 óráig nyitva volt,fel lehet érni ha kilép az ember.700(650)forintért kitûzõt,hegyen-célban valamiféle kannás szörpöt(inkább ittam a magamét),nápolyit kapsz ami nem túl sok.Szép viszont a táj,jó az útvonal,ha jól tom ez egyébként évente változik.Lehetne azért több választható táv is a babatávon kívül.Bakonyi Barangoláson találkozunk remélem.Most nagyon kacsintgatok a jelvénnyel díjazott táv felé:-))Meglátjuk.

u.i.:ellátogattam a szervezõk honlapjára,és bevallom picit elszégyelltem magam,amiért esetleg úgy lehetett értelmezni az írásomat,hogy sokallom a 700ft-os nevezési díjat.A díj viszonylagosan sok,mivel esetleg más túrán ezért jobb ellátást kapunk,én õszintén,nem látom át mire megy el a befolyt összeg,de az oldalukon láttam,hogy õk egy lelkes csapat,különösen szimpatikusak lettek a jelzésfelújító munkájuk miatt.Hányan panaszkodunk azért néha,hogy milyen ritkák a jelzések?És kinek lenne a dolga ezeket festeni?Én nem tudom,dolga-e valakinek,vagy ilyen lelkes amatõrökön múlik,van-e jelzés vagy nincs.A nevezési díjjal mi nem csak az ellátástunkat "váltjuk meg"hanem a túrával járó költségeket is megfizetjük.És ha ezzel hozzájárulunk pl. a jelzésfestés(festék,ecset,drótkefe,idõ,benzinpénz)költségeihez,még egy picit a lelkünket is megnyugtathatjuk,hogy mi is tettünk a jó ügyért valamit.