Tatabánya

nafeTúra éve: 20082008.10.23 15:48:03
Tatabánya 30
GPS-el mért távolság: 32,5 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintkülönbség: 1015 m. (Statisztikához nem alkalmasak az adatok.)
Szokásom szerint korán indultam otthonról, hogy könnyebben találjak parkolóhelyet. Ennek megfelelõen, még kényelmes helyszíni készülõdéssel is 07.10-kor igen csípõs idõben vágtam neki a távnak.
A Vértesben szokásos bemelegítõ emelkedõvel kezdtünk, bár ez ezen az oldalon nem olyan meredek, mint a hegység déli és nyugati peremén. Jó utakon szaporáztam a lépteimet Csákányospuszta felé, ahol megkaptam az elsõ pecsétet. Mivel errefelé még nem túráztam, kíváncsian vártam a Mária-szakadékot. Hamarosan ott is voltam. Õszintén szólva, csalódást jelentett a számomra. Jó néhány olyan völgyet, árkot és horgot ismerek a Bakonyban, amelyek szebbek, mint ez a „szakadék”, hogy a szurdokvölgyekrõl ne is beszéljek, s a Vértesnek is vannak szebb részei. Nagyon kevés volt a fény, így fotózással nem is kísérleteztem, majd visszafelé. Rövidesen elértem Körtvélyespusztát, ahol letértem egy kicsit, lefényképezni a kápolnát. Valaki kiszedte a pici kereszt alakú üvegezést az ablakból, ami nekem, most jól jött, mivel így a kápolna belsejérõl is tudtam fotót készíteni. Egy darabig a kék keresztjelzésen mentünk, ami egybeesett a Kozma túrák montis útvonalával. A fenyvesben látszott három nagyon szép út befelé. Meg is kéne néznem ezeket biciklivel. Újabb kaptató következett, aminek végén nyílt napsütötte részre értünk. Kissé elhamarkodottan levetettem még egy réteg ruhát. Elértem a második ellenõrzõ pontot, ahol szétvált a 20-as és 30-as táv. A következõ szakaszon volt egy látványos sziklás rész is. Beértem a Sárkánylyuk-völgybe, ahol végig lejtõn értük el az erdészeti aszfalt utat a Hirczy emlékmûnél. Következett egy kis nem szeretem aszfalton történõ gyaloglás, majd szalagozáson gyalogoltunk be Vérteskozmára, ahol újabb ellenõrzõ pont várt bennünket egy kis cukorkával. Tettem egy kis kitérõt a templomhoz. A faluból kiérve egy útelágazásnál gyönyörû göcsörtös, ágas-bogas tövû fa késztetett a fényképezõgép elõvételére. Ez a különbség a gyalogos és montis túrák közt. Montival négyszer mentem el mellette a Kozma túrákon, anélkül, hogy észrevettem volna. A Várgesztesre vezetõ völgyben kellemetlen hideg szél fújt. Ennek hatására az ellenõrzõ ponton fel is vettem egy szélmellényt, ami esõ után paraplénak bizonyult. A szûk szintidõ miatt nem mentem fel a várba, pedig most elõször volt tiszta az idõ. Az elõzõ két ott jártamkor a 200 m-t sem érte el a látástávolság. A Lófõ-völgy két oldalán látványos sziklák között kaptathattunk. Nem hagytam ki a felmenetelt a Zsigmond-kõre. Megérte a kis kitérõt. Visszaereszkedtem az ösvényre, s ballagtam tovább. Jólesõ, kényelmes gyaloglás után megérkeztem a Mátyás-kúthoz. Folytatnám tovább az utat, de két jel után, se újabb jel, se ösvény. Még csak biciklivel jártam erre, akkor is az aszfalt úton. Mivel tudtam, hogy az is elvisz a Szarvas-kútig, így azon folytattam. A murvás út elágazásánál visszatértem a kék jelzésre, s azon értem el az ellenõrzõ pontot. A szarvas-kút sajnos száraz. Következett egy jó kis emelkedõ. Természetesen megint csak tettem egy kis kitérõt, felkapaszkodtam a Vitányvárhoz. Mind a vár felé menet, mind a várnál találkoztam fehérvári ismerõsökkel. Õk az idei évben, csak a Vár a Vitányvár túrát teljesítették. Az eddigi ilyen vár túrák közül, most láttam a legtöbb olyan túrázót, akik kimondottan erre jöttek. Fényképezés és beszélgetés után folytattam utamat. Érdekesek a kék jelzés mentén, a fákba vésett dombormûvek. Kíváncsiságból visszafelé kihagytam a Mária-szakadékot és a kék keresztjelzésen értem el az utolsó ellenõrzõ pontot. Kellemes zömmel lejtõs úton, bõ hétórás idõvel értem célba.
A Vértesnek ez a része is, mint ahogy az egész hegység, igen kellemes túraterep. Az útvonalválasztás kiváló, helyenként igen látványos. A túra ár/szolgáltatás aránya jó. 500/450 Ft-ért kiváló útvonaljelölés, Vérteskozmán cukorka, a Szarvas-kútnál sportszelet, a célban pedig zsíros és lekváros kenyér, forró teával. A zsíros kenyérhez metélõhagyma is volt. A túra szintje, a kiírással ellentében bõ 900 m. Az egyetlen dolog ami nem tetszett, persze nem csak itt, az a 4 km/órás átlagsebességet követelõ szintidõ. 40 km alatt nem tartom elfogadhatónak, fõként 900 m szint mellett nem.
A Balatonfüredi TE honlapján (www.bfuredite.fw.hu), a Fotógaléria 2008-as événél megtalálhatók lesznek fényképek, amint webmesterünk befejezi a sztrájkot.