Bakonyi Barangolás

janneszTúra éve: 20082008.10.13 12:02:30
Bakonyi barangolás 20 (2008. október 11.)

Fényképes beszámoló a túráról

2006-ban teljesítettük ennek a túrának a 30-as távját, ami nagyon tetszett, bár a végére alaposan elfáradtunk. Tavaly sajnos nem sikerült részt vennünk, de idén semmi akadálya nem mutatkozott indulásunknak. Eredetileg a 30-as távot terveztük, de végül különbözo okok alapján a 20-as mellett döntöttünk. Ezen kívül emellett döntött az is, hogy egy általunk kevésbé ismert (sot helyenként egyáltalán nem) útvonalon vezetett.

Szombaton reggel Budapestrol indultunk, helyenkén nagyon látványos ködfoltokon mentünk keresztül, idonként a talajmenti köd felett láthattuk a felkelo nap korongját is. Negyed tíz körül értünk Bakonybélbe, ahol meglepve tapasztaltuk, hogy a rajt nem ott van, ahol két évvel ezelott. Szerencsére a faluban nagy számban mozgó túrázókat követve könnyen megtaláltuk a rajthelyet. Ekkor még köd volt, de már láthatóan oszlott fel, úgyhogy nem aggódtunk a huvös levego miatt.

A rajtban teát lehetett inni (ezzel mi most nem éltünk, mivel nem voltunk szomjasak), mi pedig 9:35-kor rajtoltunk el. Keresztülgyalogoltunk Bakonybélen, elmentünk a templom elott, majd egy árkon felfelé menve elhagytuk a települést. Az árokból kiérve kereszteztünk egy aszfaltozott utat, ahol megtaláltuk az elso ellenorzo pontot (Hideg-völgy, 2,2km). Itt már szépen látszódott, ahogy múlik a köd.

Innen továbbmenve kezdett igazából emelkedni az út. Következett egy elágazás, ahol egy pár állt éppen, itt mi a jobb oldali ágban mentünk tovább, mert nem láttunk jelzést és az tunt szimpatikusabbnak, valamint akikkel találkoztunk, ok sem figyelmeztettek. Egy ido után (kb. 100m) gyanús lett a dolog, ezért elovettük az útvonalleírást. Szerencsére szépen meg volt benne adva, hogy az Y-elágazásnál balra kell fordulni, így kénytelenek voltunk visszamenni.

Visszatérve a jó útra, a húzós emelkedo végén eloször egy laposabb részre értünk, majd a hegy tetejénél egy régi, látványos bányához. Itt én elntem körülnézni, a bánya tetejérol már lehetett látni a koris-hegyi radarállomást. A bányától már lefelé vezetett az út, jobbra idonként szép kilátás nyílt az oszi erdo harsány színekben pompázó fáira. Elmentünk a Vaskapu-barlang mellett, de azt nem tudjuk mikor, mert nem tunt fel. Végül leértünk a Királykapu ellenorzo ponthoz (7 km). Itt sárga ital és egy pogácsa volt a szolgáltatás. Amíg MacGyver küzdött a pogácsával, addig én leszaladtam a Király-kúthoz, ahol óvatlanságomnak köszönhetoen bokáig süllyedtem a sárban, de azért begyujtöttem az Öreg Bakony Bakancsosa túramozgalom azonosító számát.

Visszatértem a ponthoz, majd folytattuk túránkat a Gerence-völgy felé, mégpedig a P sávon, amelyik többnyire a régi kisvasút nyomvonalán, vagy mellette vezetett, helyenként még a talpfák maradványai is látszottak, illetve egy híd. Ezen a részen (Vörös János-séd) még sosem jártunk, nagy szép szakasz volt ez is. A patak néhol mélyen alattunk kanyargott, a végefelé pedig egy hangulatos kis tavat is láthattunk. A völgy végénél értünk a Gerence-piheno ellenorzo pontjához.

Itt a pontorök éppen csirke alkatrészeket (talán csirkemelleket) grilleztek, ami erosen beindította a nyáltermelésünket, pedig sajnos még 6,2 km és egy jó meredek emelkedo (majd még meredekebb lejto) volt hátra. Azért nagy nehezen felküzdöttük magunkat a hegytetore, eközben az út mellett néhol látványos mohatelepeket és magányos gombákat vehettünk szemügyre.

Néhány km, közel szintbeli gyaloglás után jött a már elobb említett meredek lejto, amelynek alján rátértünk az elso ellenorzo pontnál már szóba hozott aszfaltozott útra, amelyrol némi séta után jobbra letérve visszajutottunk Bakonybélbe. Ismét keresztülsétáltunk a falun, most másik irányból, elmentünk a templom mellett, majd pár perc múlva, 5:15-ös idovel beértünk a célba. Megkaptuk az oklevelet és a kituzot, valamint kaptunk egy 100 Ft-os bónt, amit 3 dl szénsavas üdítore válthattunk a rajt/cél-ként szolgáló vendégloben (Coca-Cola, Fanta narancs és Tonic közül lehetett választani).

Összességében nagyszeru volt a túra, jó volt az ido, kiváló az útvonalvezetés, gyönyöru az oszi erdo. A szolgáltatások boségesek voltak ilyen távra, bár az is igaz, hogy a nevezési díj sem olcsó (700 Ft, és -50 Ft kedvezmény). Jövore megpróbálunk megint a 30-as távon indulni.