Hamuház

nafeTúra éve: 20082008.10.01 21:11:03
Hamuház 25
GPS-el mért távolság: 24,1 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintkülönbség: 605 m.
Reggel kicsit elaludtam a sátorban, így csak negyedkilenckor tudtam elindulni, a szokásos kiváló minõségû színes térképpel és itinerrel. Végre az idõjárás is kezdett hasonlítani az országos békák által ígértre. A Barkócásig tartó emelkedõn alaposan kimelegedtem. Látszott, nem sokat használták ez évben az utat, mivel már Húsvétkor a Hétmérföldes tekergésekkor is ez a hosszanti bordás (kultivátor?) változaton csúszkáltunk a sárban, s nem láttam rajta keréknyomokat. Helyenként össze volt kupacolva a bükkmakk, de nem úgy nézett ki, mintha a víz mûve lenne. A Barkócásnál felírtuk a jelszámot, s gyerünk tovább. Igencsak kellemes séta következett. Az aszfaltos részen álltam meg elõször fényképezni. A szokottnál jóval kevesebb képet készítettem. Bent az erdõben, a gyenge fényviszonyok miatt teljesen reménytelen lett volna a kísérletezés, meg már igencsak többedjére jártam erre. Az aszfaltról történõ letérésnél utána szóltam három srácnak, rossz felé mennek. Kicsit figyelmetlenek voltak. Nem sokkal késõbb utolért egy pesti túratárs, aki már az elõzõ napi biciklis túrán is résztvett. A táv további részét együtt tettük meg. Megegyeztünk, hogy a tegnapi biciklizés után, az emelkedõk jobban esnek az izmainknak, mint a lejtõk, mert akkor nem érezzük az izomlázat. Az Erdei Szentélynél megkaptuk az elsõ bélyeget. A Tûzköves-árok mentén, igen kellemes ösvényen gyalogoltunk, a Hamuház felé, ahol felírtuk a következõ jelszámot. Leballagtunk a Csikling-várhoz, ahol találkoztunk egy sajnos eléggé jellemzõ magyar kiránduló stílussal. Apuka a lányával, autóval eljött a murvás úton, s csak az utolsó kétszáz métert tették meg a várig gyalog, hogy megkaphassák Fel a Csikling-várhoz kitûzõt.
A várnál utolértük Eszterkééket, akik a rövidtávot teljesítették. A Hárs-hegynél megkaptuk a következõ bélyeget, akinek szüksége volt rá kapott vizet. Jó tempóban haladtunk tovább, a Burok-völgy bejáratáig. Újabb bélyeg az igazoló lapra, egy kis beszélgetés, s bevettük magunkat a völgybe. Tavaly óta jó néhány fa dõlt ki, megnehezítve a járást. Csúszott is a talaj, így elég lassan haladtunk. Persze nézelõdtünk is hiszen gyönyörû a völgy.
Lassan elértük a Bükkös-árkot, ahol felírtuk a következõ jelszámot, s megkezdtük a kikapaszkodást a völgybõl. Ez az idén sokkal könnyebb volt, mint máskor, mivel csak vagy kétszáz méter volt az akadálypálya, utána az erdészet utat vágott a völgybe. Nem volt olyan hangulatos sem, hiszen a Bükkös-ároknak éppen a rengeteg kidõlt fa adta a szépségét. A murvás út kezdetéig jó kis kapaszkodó következett. Hamarosan becsatlakozott a rövidtáv. A Hosszú-kígyós-árok mellett gyalogolva értük el újra az Erdei Szentélyt, ahol megkaptuk az utolsó bélyegeket. A reggel már használt ösvényen kaptattunk az aszfaltút felé, de útba ejtettük a volt tûzkõbányát is. Most nem csak a geológiai feltárást néztem meg, hanem bemásztam a tárnába is.
Rövid aszfaltos szakasz után újra bevettük magunkat az erdõbe, amit egy egyébként igen dzsindzsás szakasz követett, ahol a túrára levágták a füvet és a gazt. Hamarosan elértük az utolsó ellenõrzõ pontot, ahol megint csak jelszámot kellett felírni. Ettõl kezdve, már tényleg nem sok volt hátra a célig. Ennek az útnak a jó részét viszont már aszfalton kellett megtenni.
A célban gyorsan megkaptam az oklevelet és a kitûzõt. Az egyik rendezõ által készített igen finom májkrémes kenyeret ettem, szintén házi csípõs paprika krémmel, valamint a szokásos zsíros kenyeret, hagymával és savanyúsággal. Kicsit érdekesen alakult a túra, hiszen erre az évre már nem tervezték a megrendezését, utána úgy gondolták, a természetbarát találkozó alkalmából vezetett túraként mégis lesz. A következõ lépés: egyénileg is lehet teljesíteni, de nem lesz jelölve az útvonal. A vége az lett, hogy ugyanúgy kijelölték az útvonalat, mint az elõzõ években, létesítettek ellenõrzõ pontokat is, de minden másodiknál jelszámot kellett felírni, s csak egy helyen kaptunk vizet, viszont nem határoztak meg szintidõt.
A túra ár/érték aránya kiváló. 300 Ft-ért színes térkép, itiner és kiváló útvonaljelzés, egy helyen víz, a célban oklevél, kitûzõ, s a fent leírt jó kis kaja.
A Balatonfüredi TE honlapján (www.bfuredite.fw.hu), a Fotógaléria 2008-as événél, a jövõ héten megtalálható lesz néhány (de tényleg csak néhány) a túrán készült fénykép.