Fóti-Somlyó 30 / Hát, ez csúcs...!

PSPTúra éve: 20072008.01.01 21:15:36
A "Fóti-Somlyó 30" Teljesítménytúra (2007.12.30.)

táv: 34,348 km - szint: 619 m - menetidõ: 6:33 (forrás: GPSmap 60 CSx)

Szintábra, Google Earth file, jelvény fotója:

Több mint négy hónap telt el túra nélkül belgiumi tanulmányaim miatt, így már nagyon hiányzott egy kis séta a természetben. Ez alkalommal a párom öccse, Zsombor tartott velem, 8 óra után nem sokkal (08:05) indultunk el a vonatunk érkezése után igencsak zsúfolt vasútállomásról. Be kell vallanom, volt némi elõítéletem ezzel az útvonallal kapcsolatban, mondván, hogy ez a vidék unalmas, szemetes, stb. Erre szerencsére igencsak rácáfolt a természet. Kicsit csípõs volt a hõmérséklet, de a menetsebesség elérése után már egyikünk sem fázott...

Az útvonal elõször megtesz pár kanyart Veresegyház szélén, majd az ivacsi emlékmûnél délre fordul. Kisebb dombokon kell csak áthaladni, és már itt sok helyen fenyõerdõ-foltok tarkítják az utat. Sajnos párás-ködös az idõ, így nem lehet túl messzire ellátni. A Szentjakabi elágazás (09:24) után kezdõdött az elsõ "meredekebb" emelkedõ, innentõl Mogyoród belterületét leszámítva a Fóti-Somlyó utánig gyönyörû zúzmarás vidéken vezetett keresztül a túra. De nem ám fél centis zúzmara, hanem néhol 5 centiméternél hosszabb fehér tüskék nõttek a faágakon, vezetékeken, kerítéseken. Gyönyörû tél fogadott minket. Volt ahol a drótkerítéseken nem lehetett átlátni a masszív bevonat miatt. Innen sokáig csak ámultunk bámultunk, a HÉV aluljáró után majdnem el is tévedtünk, de idõben észrevettük, hogy rossz fele megyünk (GPS-es adatokból ezt a kis pluszt természetesen kivágtam).

A Gyertyános-kilátóba nem mentünk fel (sokat nem láttunk volna, idõnk pedig 10:24 volt), egy gyors szendvicsezés után (közben) indultunk le meredeken, a szép kilátást nyújtó ösvényen. Itt megtanultuk, hogy szendvicset enni is csak kesztyûben lehet, mert mi nem így tettünk, és ezt a kézfejünk kicsit megsínylette (fáztunk mint a huzat...). Mogyoródon a cukrászdában (10:53) úgy 10 percet töltöttünk, ez alatt elfogyasztottunk 1-1 túrótortát (na jó, egy kockát belõle, ami nagyon finom volt, mondjuk nekem ez a kedvencem) és megpróbáltunk bediktálni fél liter teát is. Itt volt egy szép gyaloghíd, majd relatíve meredeken indultunk neki a következõ szakasznak. Kanyarogtunk, földek közti szekérúton haladtunk, zúzmarát csodáltunk, majd elértük lassan a tanösvény tábláit (szép környék megint, közben láttuk a fóti templomot is) és leereszkedtünk a következõ emberes pontig (mert általában inkább kérdésekre kellett válaszolni, pecsételés csak pár helyen volt) a Fáy-présházig (11:45:). Innen elég hamar elértünk a legmeredekebb szakaszhoz, amin feldöngettünk a Somlyóra, majd egy megint csak meredek de nagyon szép szakaszon le a vasútig.

A síneken túl pár kanyar után elég elhagyott betonútra értünk, majd szépen kiszalagozott kanyarral nekiindultunk a Magas-hegynek. A csúcs alatti elágazásban megint betonra léptünk (12:55). Mivel itt megállapítottuk, hogy jó lenne Alsógödön a 15:09-es vonatot elérni, innen 6,0 km/órás átlaogt mentünk a célig. Sajnos hamar leértünk a zúzmara szintje alá, így kicsit monotonabbá vált a környezet, de pár EKG-görbére emlékeztetõ szakasz leírása után így is magunk mögött tudhattunk pár szép fenyõerdõs részt - nekem fõleg az erdõszéli út tetszett a Gázvezeték elérése elõtt (13:48). Az új kettes út felüljárója után még útbaigazítottunk egy csapatot, hogy ne térjen le jobbra túl korán a Gödi-erdõbe, majd pillanatok alatt elértük Göd szélét, és pár kis utcát érintve besétáltunk a célba (14:38).

A vártnál sokkal szebb, kellemes túra volt 2007 utolsó TT-je, és szerintem elég jó az 5,3 km/órás átlag amivel 6:33 alatt teljesítettük az útvonalat. Ráadásul páromék Felsõgödön laknak, így a "hazaút" sem volt hosszú :-)