túra éve: 2011
BudaiTúra éve: 20112011.07.06 15:15:45

Budai 50

Az asszonytól a 30-asra kaptam engedélyt, és utólag elmondta, hogy úgy számolt, hogy délután négyre érek haza.

Én meg úgy voltam vele, hogy túl sok volt az energiám, ezért az 50-esen indultam, úgy, hogy a néhány hónapja a térdemmel kötött szövetséget - miszerint, ha nem futok, akkor bárhová elvisz, különben baj lesz - felrúgtam. Menetközben kitaláltam, hogy 7 órán belül kellene beérnem. Újlaki hegynél kétszer is elkavartam, hála a jelzés-kaparó lelki nyomorultnak. Emiatt a tervem végül is nem jött össze, úgyhogy ha ez az idegileg gyenge élõlény olvassa a fórumot, akkor nyugodtan mehet masztizni... Amúgy többen is eltévedtek errefelé, úgyhogy a többszörös orgazmusnak sincs akadálya... :-)

Pedig Telkiig jó volt a tervemhez a részidõ... Csak aztán a piroson kezdett elõjönni, hogy egész nap alig ettem valamit. Fekete-fej után két fiatal srác vissza is elõzött. Az e.p.-nél kapott csokit hiába ettem meg, a célig már nem hatott. Végülis 7:01 alatt értem be, ami talán nem olyan rossz egy kezdõ gyalogló-kocogótól.

A rajtnál még láttam piedcat-ot reggelizni, meg Tóth Petivel is viccelõdtünk a késõi rajt miatt. Gondoltam, hogy õk elég gyorsak ahhoz, hogy még lássam õket a túra során. Így is lett... Második Újlaki-hegyi elkavarásom után mielõtt visszaértem újfent a sárgára, épp akkor húzott el elõttem piedcat. Annyira visszafogottan kocogott, hogy utolértem és egy tömeges elõzés közben le is hagytam. A Virágos nyeregi e.p.-nél ért utol. Innen együtt kocogtunk tovább és felelevenítettem neki, hogy a tavalyi Bükk 900-ról, ahová qvic vitt minket, miattam késtünk fél órát az általuk tervezetthez képest. Dicsérte az arc memóriámat, mivel még csak egyszer találkoztunk, az is rég volt. Kérdeztem, hogy visszafogja-e magát, mondta, hogy persze, mivel a másnapi városi maraton résztávjára edz, ezért a pulzusát 160 alatt tartja. Aha, hát ezért tudtam utolérni. A szûk sárgán való élvezetes kocogás/futás közben le is hagytam, hogy aztán az Alsó-Jegenye völgyi e.p. elõtt több futóval együtt visszaelõzzön. Hiába, no, meredeken lefelé még mindig nem tudok úgy rongyolni, mint a profik. Itt el is búcsúztunk egymástól, mivel õ a 30-as távon indult és gyorsan frissített, én meg ettem egy zsíros kenyeret, így már nem volt esély arra, hogy újra találkozzunk.

A 30-as és az 50-es táv elágazásától kezdve jóval kevesebb túrázóval találkoztam. A Nagykovácsi elõtti kunkornál volt, aki gondolkodott, de a többség ment tovább egyenesen, ahogy kell. Telki e.p. után két sárga pólóst követtem, elég magabiztosan mentek az általam ismeretlen szakaszon. Egy idõ után elfutottam mellettük. Futni/kocogni már egyre kevésbé volt kedvem, de azért még erõltettem annyira, hogy több túrázót is lehagytam. A zöld hsz-ön felfelé haladva egyszer csak megjelent elõttem a két sárga pólós. Arra gondoltam, hogy a magabiztosságuk miatt biztos véletlenül kavartak el úgy, hogy a táv rövidebb lett. :-)

A piros hsz-ön utol értem egy négyfõs társaságot, az utolsó, kissé lemaradt tag épp akkor fejtette ki a többieknek, hogy agyhalott állapotba került és lehetne a piros hsz-bõl már sima piros. Az orgánuma megfelelõ volt ahhoz, hogy a környék szokásos lakói idõben el tudjanak menekülni. :-) :-(

A piroson utolértem Ricsit, volt munkatársamat, aki kényelmesebben haladt, és az 50-es távra kapott engedélyt a családjától. :-) Kicsit beszélgettünk, megemlítettem a front és az erõs szél öt hetes kislányomra gyakorolt "jótékony" hatását, aztán szóba került, hogy nála a 9 és 10 éveseknél már más a probléma...

A HHH-re és a János-hegyre való szép kilátás pontjától már egyre lassabban haladtam, eléheztem. Mivel a cél már csak néhány kilométer volt, ezért nem izgultam, csak próbáltam minél gyorsabban haladni. Még megzavartam egy pár pisilõ hölgytagját, ittam egy ásványvizet az utolsó e.p.-nél, aztán beszenvedtem magam a célba. Volt egy kis sor, meg volt kavarás is a nem megfelelõ reggeli nevezés miatt az érkeztetéssel is többeknek, pl. nekem is.

Találkoztam lestat-tal, aki kényelmesen nyomta a túrát. Említette, hogy gondolkozik a Mátra 88-on, meg indulni akar a Kazinczy egyik 100-as távján. Megismerkedtem tzh-val is, szóba került a régi súlya és tempója, meg a mostani közötti különbség. Hittem neki, ha csanya látna engem, nekem is javasolna biztosan 15 kiló fogyást... :-)

Közben beért Ricsi is, beszélgettünk még egy kicsit a következõ túrákról. A februári Zöld 45-ön találkoztunk elõször spontán, most május van, szóval idén még találkozunk, az biztos. Úgy legyen!

Pont négy órakor értem haza. Asszonykám örült, kislányomnak is jó napja volt kivételesen, úgyhogy nagy volt a boldogság. Persze lebuktam, kiderült, hogy a 30-as helyett az 50-esen mentem, de nem lett gond belõle. Viszont azóta is azon gondolkozom, jó-e nekem, hogy az asszony ilyen pontosan tud jósolni. :-)

Fekete-hegyekTúra éve: 20112011.05.08 14:25:56

Fekete-hegyek 25 (Biatorbágy - Zugligeti Általános Iskola)

Szokásommal ellentétben, miszerint minél késõbb rajtolok, ezen a túrán már a rajt elõtt 10 perccel neveztem, mivel családi okok miatt minél hamarabb haza szerettem volna érni. Ezért is lett 25 a 40 helyett (illetve mátrai Nagy-Hársas 50 helyett). Az itinert gyorsan átnéztem, jól használhatónak tûnt. Menetközben nem nagyon szorultam rá, csak a pontokon néztem, milyen jelen kell továbbmenni a következõ pontig. Ebben segített, hogy az útvonal nagy részét ismertem már korábbról.

Efemm 7 órakor jó utat kívánt, így indítva szép napsütéses idõben a már ott várakozó kb. 20 fõt.

Kényelmesen gyors gyalogtempóval egybõl az élre álltam, legalábbis azt hittem. A zebra után egy civil ruhásnak látszó hölgy ment elõttem, akit csak az autópálya utáni zajvédõ fal elõtti lépcsõkön elõztem meg, és nem sokkal késõbb bizonyossá is vált, hogy õ is a túrán vesz részt. A tempón nem változtatva egy kockás inges srác kivételével a többiek kezdtek lemaradni. Hiába, a kemény legények ugye ma keményebb túrákon indultak, nem itt, úgyhogy vakok közt a félszemû is király alapon gondoltam arra, hogy egyelõre én vagyok a leggyorsabb. A hétvégi kertek után volt egy trükkösebb kanyarkombináció, de jól fel volt festve, úgyhogy rövid tanakodás után - mivel az itiner már a hátizsákban volt - meg lett a következõ jelzés az erdõben. Az elsõ rétrõl nagyon szép kilátás volt, a közeli települések mögött látszott a Nagy Gete, a Gerecse, a Vértes. A cipõm orra beázott a nedves fûtõl, de különösebben nem zavart. Itt értem utol egy korábban rajtoló idõsebb urat, és ismét az élre álltam. :-) Kacskaringós, szûk utakon próbáltam minél kullancsmentesebben haladni, de közben vissza kellett fognom magam, nehogy pontnyitás elõtt érjek Fõ-kút-forráshoz. Mindenesetre megállapítottam, hogy a zöld háromszög felfestõi élvezetes vonalvezetésû utat terveztek számunkra, melyet azonban szalagok nélkül nehézkes lett volna követni.

Fõ-kút-forrásnál (3,2 km) a pontõr már szerencsére ott volt, 7:29-kor pecsételt (nyitás elõtt 1 perccel), aztán rövid beszélgetés után továbbindultam. Innentõl a pátyi útig hasonló stílusban ment tovább az út, szóval kellettek a szalagok. Egyébként az egész túra során elég jó volt a szalagozás, bár néha így is gondolkoztam, merre tovább, vagy biztosan jófelé megyek-e. A Páty széli házak után már "igazi" erdei turistautakon haladhattam. Az elõzõ szakasz "gyors" teljesítése miatt itt még jobban visszafogtam magam, aminek persze késõbb meg lett az eredménye...

Az erdõben több réten is áthaladtam, többek közt egy nagyon szép legelõn is. Hamarosan elértem a Zöld 45-rõl ismerõs szakaszt. Persze volt kerítésmászás is kétszer. A telki úton áthaladva már tudtam, hogy ellazsáltam az idõt, és nem fogok pontnyitásra felérni a kilátóhoz. Úgyhogy belehúztam egy kicsit, felfelé úgyis szeretek sietni, legalábbis amíg bírom. Az elsõ rét után volt az a szakasz, ami 10 héttel ezelõtt eléggé sáros volt, hmm. Mondjuk szembe irányban lefelé a megfelelõ lábbeliben én eléggé élveztem anno, de ma felfelé szenvedés lett volna. Helyette jól járható volt az út, bár látszott rajta, hogy valakik valamiért szétjárták valamikor... :-)

Tarnai pihenõ csodálatos volt, mint mindig. Nekem az egyik kedvenc helyem a budai hegységben. Imádom a természetesen panorámás helyeket és az erdei fenyõket is, nekem ennyi bõven elég. Egy kicsit megálltam, de aztán tovasiettem. Egyre több turistával találkoztam, de ezen nincs mit csodálkozni. A kilátó felé is látszott, hogy sáros idõben is jártak errefelé már sokan, de ma szilárd volt a talaj mindenhol.

A Csergezán-kilátónál (10,8 km) többen is voltak, és bár nyitás (8:30) után értem oda, a pontõr még annyira pakolódott, hogy észre sem vett egy ideig, én meg nem tudtam kit is kell keresnem. Egy-két perc után meglett, kaptam pecsétet (8:38), majd nehezen kibontotta a nápolyis dobozát, melybõl két példány hamarosan a gyomrom martalékává vált. Megbeszéltük a hogyan-továbbot, ez jól is jött, mert hiába ismerem a környéket, másfelé indultam volna tovább. Hiába, senki sem tökéletes.

80 percem volt a következõ kereken 10 km-re, úgyhogy belehúztam. Tudtam, hogy itt könnyebb idõt nyerni, mert nincs olyan sok szint. Jól követhetõ szalagozás vitt a gombázás miatt jól ismert piros háromszögre, ahol találkoztam is gombakeresõkkel. A piros háromszög vélhetõen legmagasabb pontjától gyorsan lehetett haladni a piros-jobbra-elágazásig. Vörös-pocsolya elõtt az emelkedõ sokkal könnyebbnek tûnt, mint ahogyan emlékeztem. Ennyit számít fél éves intenzív t.túrázás és egy jó cipõ? Lehet.

A piros egyik rétjén haladva láttam Zoli bácsit is, akit majd' mindenki ismer pesti gombász körökben. Róla elég annyit, hogy egy másik elismert gombász szerint vannak olyan, a gyanú szerint allergiát és kivételesen halált okozó gombák, melyeket csak a finnek esznek meg, meg a Zoli bácsi. :-) Zoli bácsi 70-80 között jár és ugyan ferde háttal, de majd' minden hétvégén egy kisebb teljesítménytúrát teljesít azzal, hogy legalább 5-10 kilométereket bejár, majd elemzi a mások által talált gombákat is. Most nem beszélgettem vele, mert már a piros általam nem ismert részén haladtam, és nem tudtam mennyi van vissza.

A villanyvezetékhez kiérve teljesen ledöbbentem a panorámától. A budai hegység budapesti része nagyon jól látható innen. Persze tudom, hogy pl. a Piros 85 is erre jön, de azt a többség itt már sötétben teljesíti. Amúgy az sem lehet rossz. Továbbhaladva áthaladtam a Fekete-fejen, ahol szégyenszemre még sosem jártam, pedig már lassan öt éve ezen a környéken lakom. A parkoló elõtt egyre több turistával találkoztam, még egy másik túra ellenõrzõ pontja elõtt is elhaladtam.

A parkolóban (20,8 km) 9:59-kor pecsételtem, épp nyitás elõtt. Állítólag itt volt kenyér is, csak valószínûleg túl korán érkeztem, mert nekem nem ajánlotta a fiatalka pontõr hölgy. Itt elég sokan voltak, néhányan a tíz kilométeres távról, meg elég sokan valami másik szervezett túrán résztvevõk is. Más teendõ nem lévén, hamar tovább indultam. Innentõl végre bele lehetett húzni, mert a pontok hamarabb nyitottak az átlagsebességemnél. Persze felfelé nem tudtam 7,6 km/h-val menni. Épp akkor jött egy vonat miután elõször átkeltem a síneken. A lila márián még nem jártam, de tetszett. Újra kereszteztem a síneket, megint jött a vonat. Persze õ több utat tett meg, de szerintem mégis elég ennyi az õ sebességérõl. :-)

A Kis-Hárs-hegyi kilátónál (22,7 km) már nyitás (10:15) után pecsételtem (10:19), választhattam ét- vagy tejcsokiból egyet. Próbáltak marasztalni a pontõrök, de mondtam, hogy sietek. Innentõl általam még járatlan, jelzetlen úton mentem szalagozás segítségével tovább. Elõbb szerpentinen lefelé, majd a gyermekvasút keresztezése után néhány perc múlva már lakott területen jártam. Tovább haladva kezdtem csak ráismerni (Zöld 45, ToJáS 40), hogy a zöld sávnak a volt hárs-hegyi kemping feletti részénél járok. Egy kis lejtõ után emelkedõ jött, aztán a budakeszi úton és utána is felfelé kellett menni. A sûrûben egy bal kanyar után már többnyire csak szintben kellett tovább menni. A Libegõ 11x-rõl is ismert kényelmes zöld szakasz és a zöld háromszög keresztezõdése után szintben kellett továbbmenni egy szûk, általam eddig járatlan, szalagozott szakaszon. Hamar kiértem a Zugligeti útra, melyen a célnak helyt adó iskoláig kellett haladni. Az iskola elõtt kiírták, hogyan kell megközelíteni a célt, ez jól jött, mert több útvonalon is voltak szalagozások. Az iskolát balról a Zugligeti úton kerülve, a zebránál kellett bemenni, de még mindig nem értem a célba, mert egy hölgy rám szólt, hogy az õ sorába álljak be. Kicsit csodálkoztam, mert 25 és 40 kilométeren nem volt elõttem senki, de még 10 kilométeren sem nagyon láttam túratársakat beérkezni. Persze hamar kiderült, hogy nem rajtolni akarok, hanem beérkeztem, így tovább irányítottak.

Fel kellett menni egy lépcsõn, hogy a célba (25,7 km) érjek 10:48-kor. Az eddigi pontokhoz hasonlóan itt sem voltak felkészülve egy ilyen korai érkezõre, pedig már 10:30-tól nyitva voltak. Sebaj, amíg folyt az adminisztráció, addig megmosakodtam, majd megittam három pohár szörpöt.

A rendezõkön hatalmas kerek kitûzõ volt látható, féltem tõle, hogy én is ilyet kapok, ehelyett egy közepes méretû téglalap alakú kitûzõm lett, melynek bal oldalán az új Csergezán kilátó (legmagasabb budai hegy: Nagy Kopasz, 559m), jobb oldalán pedig a Kis-Hárs-hegyi körlépcsõs kilátó van. Nagyon tetszik.

Az átlagsebességem 6,76 km/h lett, és a legkorábbi rajt mellett még így is necces volt a pontok érintése, szóval aki még gyorsabban szeretne haladni, az késõbb induljon. Idén héttõl tízig volt a rajt Biatorbágyról, én is csak a családi események miatt indultam ily korán. A célból kerek negyed óránként indultak a 155-ös buszok a János kórház és a Moszkva tér felé. A 11 órás busszal lementem a Moszkva térre majd átvillamosoztam a Déli-hez, ahol az autóm parkolt. Elindultam haza, még boltba is mentem ezt-azt vásárolni és pont délre értem haza. Az ebéd még nem volt kész, viszont szüleim már rég megérkeztek, úgyhogy zuhanyzás után elaltathattam pont egy hónapos kicsi lányomat, majd csatlakozhattam a családi ebédhez. A túra után a gulyásleves és házi sült kolbász igencsak jól jött. :-)

Összességében elsõ rendezésnek teljesen jó volt ez a túra, nekem megérte eljönni.

túra éve: 2010
Szomor teljesítménytúrák (1956-os emléktúra)Túra éve: 20102010.10.23 22:53:07

Szomor56 - 2010

Néha amikor errefelé, a Gerecse szélén jártunk (Pusztamarótnál hihetetlen mennyiségû medvehagyma terem tavasszal, nyugodtan szedjétek, jut mindenkinek :)), minél többféle útvonalat próbáltam, annál inkább kíváncsivá tett e tájék: vajon milyen lehet közelebbrõl, azaz túrázás közben. Fel kéne menni a szomori hegyre (Kakukk hegy), a Bajna-Epöli dombokra (Õr hegy), az epöli sziklára ("Saridon" hegy :-)), Gyarmatpusztára és persze a szõlõhegyekre...

Aki hozzám hasonlóan szerelmes a kopasz vagy erdei fenyõvel teli sasbércekbe (ld. még Hegyeskõ Tokodnál), és a megszûnni nem akaró panorámába, annak ez a túra kötelezõ!!! Már csak a táj miatt is. Ez egy ékszerdoboz a nagy Gerecse, a Pilis és a budai hegyek között.

Hogy-hogy nem az útvonal választás annyira jó és még jól is szalagozott, hogy el kellett gondolkoznom: más túrák miért nem ilyenek. Az itinert kár volt kinyomtatni. ;-)

Aztán meg a szervezés: annyira lelkes, hogy sikerült a tökéletes túrát megszervezni.

A zsámbéki romtemplom, ami egy csoda, ingyen megnézhetõ: hová süllyed így az ország. :-)

Az étel-ital ellátással is "annyi a gond", hogy szinte hozzá se nyúltam a hozott anyaghoz.

És ráadásul még a nap is merészelt sütni, szinte végig, hát ez így már "botrányos".

Sajna a gyalogtempóm sem olyan lett, mint terveztem: a jövõben "kénytelen" leszek ehhez (5,8km/h) viszonyítani. Ez még sok szenvedést fog okozni, mivel eddig az 5km/h is ritka jónak számított. :-( Biztos a boldogság faktor tuningolt meg ennyire. :-)

Ha valakinek mindezen "aggodalmaim" miatt elmegy a túrától a kedve, vessen magára. :-)

Szumma-szummárum:

1) számomra az év teljesítménytúrája, pedig elfogult Tanúhegyek-rajongó vagyok...,

2) azoknak is ajánlott, akik még nem mentek 30-40 km-nél többet, ugyanis ilyen szép és könnyû (tehát kedvcsináló) túra nem sok van az országban.

Találkozzunk jövõre ugyanitt!

Bükk 900-as csúcsaiTúra éve: 20102010.08.05 18:38:17

Idén voltam elõször B900-on (sõt a Bükkben is csak kéktúráztam korábban) GPS nélkül, térképpel és tájolóval, és örömmel vettem tudomásul, hogy szinte minden csúcsot egybõl megtaláltam. 9:36 lett az idõm, 12:00 a szintidõ. Tényleg nem vészes az aljnövényzet, és tényleg a "toronyiránt" a legjobb módszer szinte mindig. Nagy-Kõhátra D-DK felõl megy fel az ösvény a kerítéslétra felõl, aki ennyit tud, az már mindent tud, ha nem akar mászni. Úgy tûnik itt gyakran van esõ illetve vihar, erre érdemes készülni.

Szumma szummárum: ezt a túrát simán meg lehet csinálni szint idõn belül, van idõ kavarogni is.