túra éve: 2015
Csömöri CsatangolóTúra éve: 20152015.10.05 16:06:37

Csömöri Csatangoló 25

Kutyabarát túrának hirdették, hát megnéztük az ebbel, hogy miben is áll ez. :)

A rajtban kaptunk kutyakekszet, és senki nem szólt, hogy kutyával mentünk be az épületbe, sõt, kitüntettet figyelmet kapott kedvenc négylábúm (decuki deokos deszófógadó :D ).

A csevegõs rajt után parádés (abszolút gyakorlatlanok számára is teljesen egyértelmûen követhetõ) szalagozáson indultunk el. Ez a színvonal végig meg is maradt az útvonaljelölést illetõen. Kisasszony egybõl végiggázolt a patakban, csak hogy az alaphangulat meglegyen, majd elkezdtük a kirándulókat elõzgetni. A túra vonalvezetése igencsak kacskaringós, tényleg csatangoltunk Csömörön, éles kanyarokkal nagy kurflikat írva le.

Az elsõ hegy hamar meglett, az elsõ ponton a melegben jól esett a szóda, a víz pedig az ebnek. Szántóföldek mentén, dûlõutakon haladtunk tova, majd jópár kanyar után (és 2 ponttal késõbb) csodás panoráma nyílt a budai oldalra (jéé, látom a házunkat!  - és tényleg). Az útvonal tervezõi kihozták a tájegységbõl a maximumot, szerintem a környék legszebb helyein mentünk végig.

A siklón átugrós utca után már csak egy emelkedõ volt hátra, hogy bekanyarogjunk a célba. Sajnos a város forgalmasabb részein voltak kevésbé észrevehetõen a szalagok, esetleg hiányosak, de ez úgymond "terepsajátosság". A horgásztavat megkerülve még begyûjtött az eb pár bókot a horgászó családoktól, majd beálltunk a célsorba röpke 20 percre. Így jár aki siet, és a rövidtáv derékhadával együtt ér be.

A célban azt is megtudtam, hogy lett volna meglepi kutyacsomag, de a népszerûség átkaként már elfogyott. Sebaj, majd jövõre jobban sietünk ;).

Remek kis családi túranap könnyû, szintbarát, homokos tereppel, pacikkal, kecskékkel, juhokkal az út menti farmokon. Lelkes rendezõgárda, csinos kitûzõ.

Köszönjük a túrát.

Karancs-MedvesTúra éve: 20152015.04.26 08:57:41

Karancs körüli kevergés - Medves alatti bolyongás :)

A Karancs Medves túrát szeretjük. A tájegységet is – nagyon :)

Harmadszor volt szerencsém indulni a KM35-ön, és remélem fogok még párszor...

Hátugye kimásztunk a város fölé rögtön az elején. Így nyáriasítani kellett a ruházatot, miközben az ismerõsök elhúztak. Majd az elsõ pontig hasítottunk mint a nyíl (nemröhög!), és még a dumcsi is ment.

Innen munka volt, fel kellett menni a Karancsra, és azért ez egy atomjó emelkedõ, maj' belepusztulsz mire felérsz :D. „Emlékezetbõl” jól elfordultam elõször a sárgára, aztán a csúcsjelzésre, nem hallgatva a jó tanácsra... Pedig egy kedves futó próbált segíteni, de nem hagytam neki :D. Szóval elõször Karancs, ahol összefutottam Petiékkel, akik meggyõztek arról, hogy mégis nézzem már meg azt a kápolnát, hát megnéztem. Lestatot ott találtam a ponton, de mivel õ nem a Karanccsal kezdett, így hamarost elváltak útjaink, mert leereszkedtem a sárgán (azt a menekülõutat már lefagysz-szalagozáson is igénybe vettem, csak akkor az északi zöldrõl jöttem). A vasúti felüljárón átcipeltem az ebet, míg két kedves kissrác segített és áthozta a botjaimat :D. Megbeszéltük, hogy az õ fabotjaik sokkal jobbak mint az én gagyi fémbotjaim ;). A kocsmában ittam egy õszilét, miközben megbeszéltük a juhásszal, hogy a kutyám a Medvesen nem fog veszélyt jelenteni a nyájára. A vegyesboltban zamatos almát és Töfi számára zsemlét vételeztem, amit a falu határában el is kezdtünk fogyasztani (én az almát, õ a zsemléket).

A sárgán a fenyõerdõ illata maga volt a mámor. Közben a Salgóvár látképe... Hmmmm... Aztán Töfi úgy gondolta nincs elég szint a túrában, így elmentünk egy kis mélyútra mert miért ne. Aztán „vonatoztunk” egy jót az alagúttal kezdõdõ úton Eresztvényig. A ponton utolértem Petiéket, levizeztük a kutyát, megkóstoltuk a szalonnazsíros hagymás kenyeret (ez utóbbit Töfi elszabotálta) és mentünk a mesevölgybe faállatokkal fotózkodni :D.

Salgóvárnál megint rengeteg ismerõs volt, hát még panoráma. Somoskõ vára számomra a leg-leg-leg. Annyira jó nézni = ).

A várból lefelé kóvályogtam ott megint mindenfelé, de végül is kicseréltük a feljövõkkel az infókat, miszerint õk jobbra a várhoz érnek én meg jó úton vagyok a buszforduló felé. Aztán egy futóval akadtunk össze egy darabon útkeresési bonyodalmaink megosztása céljából mielõtt a Medvesen végleg elhúzott (remélem utána már nem tévedt el).

A szorszám-bemondós ponton Töfi sztrájkba lépett, így pihentünk egy almányit miközben eltársalogtunk a pont õreivel.

Rónabánya felé az a szintút maga a tömör gyönyör. A színek, a látvány, a mezõ a fa, jajjminden=). Hát megállunk nézni, nagyokat szippantani a meleg tavaszi levegõbõl. A ponton kapunk friss vizet, a ropit meghagyjuk az esetleg éhesebbeknek. A sárgán megint ácsorgás, hol kanyarodik fel az út... Felsétálok 1 korai elágazáson, erre elfogy az út... vissza, persze 50 méter után megvan az elágazójel. Innen elég sokáig nagyon jól lehet követni a sárgát, így hangos erdõben-éneklés következik („Elkártyáztam a gyönge szívem...”) persze hosszú egyenes szakaszon, ahol se elöl se hátul nincs ember hallótávolságban :D.

Majd megint megelõzök egy párt, már ki tudja hanyadszor, akik az úton haladnak, én meg ugye hol igen hol nem. A kéken lemegyünk a mûút alá, hogy Töfi fürödjön a patakban, aztán egy csalánmentes füves szakaszon feküdtünk kicsit... Aztán megnéztük a sárga kerékpárjelet, mert nem kitérõztünk még eleget. A tévedés alapos gyanújakor megettem az utolsó szendvicset és realizáltam, hogy a kéken kellett volna továbbmenni. Evvan, az utolsó ponton már ismerõsként köszöntjük egymást a párral, akiket végig kerülgettem, és hát megint megelõzöm õket, majd azon morfondírozok, hogy a szalagok máshol is milyen jól jöttek volna. Aszfaltos utcák, botok a zsákba, a legjobbkor érkezik 2 gyorslábú túrázó, akiket követve bevonatozok a célba.

A jelvény szép, jó társaságban várjuk a többieket, csak a zseniális túrázó-menüt vesszük észre késõn. Sebaj, talán jövõre :)

túra éve: 2014
Őszi trapp (BTSSZ)Túra éve: 20142014.11.15 19:37:12

Kényelmes 8:50-es rajttal indulunk Pilisszentlászlóról, a Gyesztenyés Sörözõbõl.

Az itiner teljesen korrekt, egy félbehajtott A4-es lapon, az egyik oldal egyik felén az útvonalleírás az ellenõrzõpontokkal és nyitvatartásaikkal, a másik felén a pecsétek helye, a másik oldal teljes egészében a térképnek szentelve. Szerencsére jól felkészült túratárssal mentünk, így könnyû dolgom volt az útvonalkövetéssel. :)

A kéken kezdünk, ahol némi fakitermelés folyik, én meg gyorsan megörökítem a levegõt fûszeressé tevõ tábortüzet. A kutya olyan boldog az avarzörgéstõl, hogy kergemarhaként futkorászik egy sort fel-alá, sõt még teherautó-felvezetés is jut. A K+-ra könnyû áttérni, és egy laza patakon átlibbenés után megtudjuk, hogy megmászni nehezebb. A felsõ részén csodás panoráma lett volna, ha nem ködös még az idõ, így az avar sárgából vörösesbarnába váltó színeit csodálom, miközben keresem a tüdõmet (copyright szucsati).

Lajosforrásnál kapunk nápolyit, ettõl erõt nyerve lelkesen vágunk neki a középútnak tûnõ P-négyzetnek. Habár a legtöbb levél már az avarok táborát szaporítja, a last minute-ösök szépen feldobják a fákat. Giccses az õsz, na. A Z-3szög-ön túratörténelmi megbeszélés zajlik, majd a gyors pecsét után, bokaforgatós - nem tánc - lejtõ következik. Meg kell állapítsam, ezek a bükkösök igen igen dekoratívak, nem is értem, miért nem jön még több túra erre? (Vagy csak én járok kevés pilisi túrára? lehet.) A szép idõben sokan vannak az erdõben, iskolás csoportok, családok, már szinte tömeg... Hamarosan leérünk Csobánkára, ahol elsétálunk a szépen felújított kastély (vagymi) mellett, ami amúgy a kitûzõ képét is adja, remekül eltalált fotóval.

Az Oszoly alatt teljesen összeomlok, hogy megint felfelé kell menni, és pihenõre kényszerítve túratársam, katasztrófa-kezelésként megeszem egy szendvicset. Ettem volna kettõt is, de anyukám hívott, hogy túrázhatnékja lett. Püffneki! Mivel a szél jeges hullámokban simogatja a hátam, szendó kettõ táskába el, oszt uccu neki, fakereszt, valahogy csak fel köll jutni. Mivel az emelkedõk roppant jó alkalmat biztosítanak az elmélkedésre (és ezt nem én találtam ki, hanem nálam sokkal bölcsebb túratársaktól hallottam), az elsõ kifulladásra meg is lett anyukám becsatlakozási terve.

A Csúcs-hegyi ponton szembesülünk azzal, hogy hiába hisszük mi, hogy jövünk mint a vihar, a 4-es átlag alig van meg :D. Ezen felbuzdulva jól belassítunk azon a lejtõn, amin ugye idõt szoktak nyerni, mert azok a bokaforgató kövek felvették carmouflage-bundájukat, és az avarok mögé rejtõzve lesnek a gyanútlanokra.

A Kevély-nyereg kínkeserves. Süt a nap, ezer színnel hívogat az õszi erdõ, én meg mit se látok belõle, mert a tüdõm megint lemaradt valahol, az a kis... izé... Emigyen szégyenteljes feljutásom nem megérdemelt jutalma, hogy nem lettem ottanhagyva reményveszetten, hanem kedves túratársam öltözködést színlelve megvárt. Kellemes koranyári napsütésben folytatjuk utunkat lefelé a kéken, ahol elõbb egy iskolányi siserehadon jutunk gond nélkül keresztül, majd random szembejövõket látunk el jótanácsokkal (messze van még? messze). A pilisborosjenõi aszfaltos emelkedõ beteszi a kaput, hiszti van (de mire?), mert már megint emelkedik. No de mit van mit tenni, anyu hamarost leszáll a buszról, menni köll. Ez a rész nagy kedvencem, van ennek a falu végébe tapasztott kis huplinak valami különös bája.

Leérünk a buszmegállóhoz, és mivel kiderül, hogy mégse az a megálló és mégse olyan gyors az a busz, kedves túratársamat engedem továbbszaladni, én meg várok röpke 20 percet anyura, hogy együtt fejezzük be a túrát. Sose hittem volna, hogy egy 26km-es túrán lesz az utolsó km-ekre erõsítésem, ezt is megértük. :)

Anyuval felbaktatunk a kéken, közben beac maxis anekdotákkal próbálom elterelni arról a figyelmét, hogy õ igazából ennyi idõ alatt ennyi szintet nem is szokott feljönni. Tompulnak a fények, múlik a rövid õszi nap. A Virágos-nyeregben angyalok a pontõrök, biztatnak, segítenek. A lejtõ megint az avarok mögé húzódott trükkös köveket rejt, így óvatosan érünk el a Menedékház utcához, ahol pár szembe sétáló ismerõs arcnak gratulálva érjük el a célt.

A célprocedúra gyors, az elcsúszott 5 percen jótékonyan szemet hunynak, és megkapom a szép oklevelet a kitûzõvel, ami büszkén hirdeti, hogy ez már a hetedik rendezés. (Hogy a szöszbe nem voltam én ezen eddig?) Eztán meghívnak minket egy kávéspohárnyi joghurtra és túrórudira is, amiket nagy élvezettel azonnali hatállyal elfogyasztok. A lilahagymás zsíroskenyérhez és a felvágottas sajtos kenyerekhez most nincs étvágyam, az édes teljesen boldoggá tesz, még a teáról is megfeledkezem.

Köszönöm a rendezõségnek ezt a remek túrát, Szucsatinak pedig a társaságot! :)

Megalöszölő/Löszölő/TökölőTúra éve: 20142014.07.13 10:17:18

Löszölõ 40

Mint oly sok minden más is, ez a túra is a 2007-es Szondival kezdõdött :). Ott hallottam errõl a túráról elõször, azóta bújkált a gondolat a fejemben, hogy menni kéne... Náh, nincs is szint, meg amúgy is "csak" dombok, amik messze is vannak... Ilyen gondolatokkal ûzögettem ki a fejembõl a részvétel gondolatát. Idén viszont a túranaptár nagyon kedvezett ennek a rendezvénynek, így hirtelen ötlettõl vezérelve csak elrajtoltam a Löszölõn.

Az idõjárás kegyes volt hozzánk, mert elõzõ napra idõzített egy komoly felhõszakadást, aznapra pedig kellemes szelet intézett. A gördülékeny rajt után már masírozhattam is kifelé a dombok közé. Szántóföld,  tó, szántóföld, kukoricás, napraforgós... Hamar tûntek tova a látképek, habár a reggeli sárban még csúszkáltam kicsit. A pontokon mindenhol kedvesen fogadtak, nagyon tetszik, hogy az itinerben maguk a pecsétek "mondják meg" a pont nevét. (Oké, a Betyár-barlang a "12-es szoba" fedõnéven futott, de nem ez a lényeg:)) A szalagozás teljesen egyértelmû volt, a kilátás pazar.

A nyimi (nyimi-nyami - ejj de kár, hogy nem ettem ott, hogy ezt az épületes poént elsüthessem) ponton ittam finom õszilé-fröccsöt, majd kellemes társaságban folytattuk utunkat a sûrû növényzettel körülvett bújós ösvényen. Domb-erdõ-rét-új ház-romos ház. Látványra panasz nem lehetett, a sár pedig kezdett csúszós helyett jól tapadó úttá szikkadni. "Megérkeztek" a löszfalak is, ha már õk adták a túra nevét, és a jellegzetes mélyutak is. A rendezõség gondosan választott útvonalat, mert alig volt kitett szakasz, szinte végig erdõben mentünk. Vadregényes árok (vagy mini-szakadék) mellett oldalaztunk, majd a

Betyárbarlag-ep.-hez érkeztünk izzasztó oldalazós ösvény után. Az emelkedõn való mászás jutalma helyes kis erdei út volt, ami egy idõ után betért a sûrûbe, és én úgy éreztem magam, mintha tájékozódási túrán lennék, és egy jóakaró mindig "súgna" merre kell menni :). Meg is lepõdtem, amikor megint dózerútra értünk, elõ is vettem az itinert, ami világosan megmondta, hogy merre menjek a

Virágmányi kunyhóhoz. A ponton finom pogácsa volt, zsíroskenyér és szóda, amit gondos kezek kellõen hûsen tartottak. Jól esett a frissítõ, innen folytattam tovább pocsolyakerülési küldetésem és lecsorogtam SztL.p.-ra (na jó: Szentlászlópusztára), ahol már kezdtem érezni a sarkaimon, hogy õk nem élvezik annyira a terepet, mint én. Innen a piroson egy darabig jó nagy pocsolya mellett haladtunk, ami akár saras-tónak vagy mocsaras pataknak is beillett volna és minden bizonnyal a tegnapi csapadékkal szoros összefüggésben áll a mérete. Ami nagyon jó volt viszont, hogy nem volt semmilyen ellenséges rovar. Döngicséltek, zúgtak-búgtak, de mind elvolt magának. Flóra-hegy oldalához kiérve láttam egy roppant szimpatikus fát, ami alá le kellett telepedni és a fûzõkön igazítani, mert a vízhólyagok úgy gondolták, hogy ha nem, akkor õk átveszik a hatalmat. Ezt meg ugye mégse hagyhattam.

A geo-toronynál vidám hölgyek pecsételtek, beszéltünk pár szót, megcsapoltam a szódásszifont és már döcögtem is tova. Itt a kacskaringókban végig elöl volt az itiner, már nem akartam megkockáztatni, hogy egy métert is rosszfelé menjek. Ennek eredménye az lett, hogy minden úthajlatban megálltam. Jee. A Lulla elõtti tanyán, a szívem szakadt meg azért a barna-fehér border collie keverékért, akit legalább akkora lánccal kötöttek ki, mint õ maga volt.

Lullára beérve viszont igénybe vettem a kék kút minden csodás szolgáltatását és alaposan lemosakodtam, vizet töltöttem, ittam, és még a fejem is lelocsoltam a melegre való tekintettel. Visszanézve feltûnt, hogy amolyan alpesi hegyoldal érzete van a domboknak, mert a meredek domboldalban pont úgy sétálgattak tehenek, ahogy ott szoktak, csak itt nem volt havas hegycsúcs mögöttük. A ponton aztán volt minden földi jó: zsíros kenyér, többféle házi lekvár mentaszörp és még ki tudja. Sajnálattal kellett visszautasítanom ezeket, mert a gyomrom épp nem volt túl jól. Ha enni nem ettem, a pont látványa maga is frissítõ volt. Fehérre meszelt veranda, piros muskátli, szépen gondozott kert, mosolygós rendezõk, kedves szó. :)

Lulla után, egy fa alatt pihenõ 4 pacival értekeztünk a világ nagy dolgairól, bár õket szerintem a kezemben tartott fû táplákétartalma jobban lekötötte. Jabapusztánál pedig rendõri felvezetésem kerekedett- hittem én - de biciklis verseny volt, azt jelezték elõre. Itt kis ideig beálltam a helyiek kis lelkes szurkolótáborába biztatni az elsuhanókat, majd inkább vártam egy utánam érkezõt, hogy biztos jó irányba menjek. A sík aszfalt jó tempót engedélyezett, így kicsit beszélgetve értünk el Böre-várhoz.

A rendezõk (tartva attól, hogy járhatatlanul saras a romjelzésen a terep a tegnapi esõ után) felajánlották a lehetõséget, hogy az aszfalton menjünk. De hova lett volna akkor a kalandfaktor. Így roppant jó érzékkel az emelkedõ elején eltettem az addig is csak kézben lóbált  botokat és uzsgyi (hehehe) föl. Nos, megérte! Nagyon! A (spoiler alert) Bújó-lik után egy volt a második legjobb része a túrának. A kellemes emelkedõ egy nyiladékos falnak menõs emelkedõbe torkollott, ami amolyan csúfondárosan semmi extrához nem jutott ki, hanem egy erõs balos után lehetett a gerincen csorogni lefelé :). A lefelé is tartogatott izgalmakat, és szerencsénkre pont annyit szikkadt a föld, hogy kellõen tapadt a leoldalazáshoz.

A Bögöcse ep.-n viszont a finom szóda után inkább lefeküdtem a vadles árnyékába és felfelé nyúló fûszál mögül fürkésztem az eget :). Nagyon szép volt innen körbenézni, az embernek egyszerûen nem volt kedve továbbállni a füves, erdõs bombokkal körülvett rétrõl. De jött egy menetrendszerinti felhõ, és nem lehetett kihagyni.... Nosza, tova... leérve a dombról, majdnem rosszfelé indulunk pár érkezõ túratárssal, de az itinerben ott van, hogy a szalag a hosszútávosok "büntetõköre", mi maradunk a jelzésen. Szerencsére pont elém kerül egy olyan útitárs, akit jó követni, magamtól tuti nem mennék ilyen gyorsan, de most kényelmes, hogy van valaki elõttem.

A Bújó-lik pont csalfán nem is a liknál van, hanem hedonista módon egy mesés panormával bíró kertben, ahol borral kínálnak és (mily meglepõ) kedvesek a rendezõk :). Biztatást is kapok, hogy már nem sok van :D. Aztán majdnem elkövetek egy fiaskót, ha egy kedves pár nem szól, csak úgy lecsorgok Ságvárra, pedig akkor kimaradt volna a Bújó-lik. Így utánuk iramodok, és kedves hölgyek gyûrûjében átgrasszálunk az alagúton. Jajj, hát ez mókás volt. Kb. úgy érzem magam, mint egy gyerek, aki mindent megkapott a cukorkaboltból és most haza kellene mennie...

A legdurvább 2 emelkedõ már Ságváron belül ér, mert tûz a nap és forró az aszfalt, de csak becsorgok a suliba. Áldos leves van, amit életemben elõször kóstolok, langalló van hozzá és igény szerint tejföl. Hiába meleg, mégis egy kis földi mennyország:). Sok zöldség, színhús, sós langalló... Egybõl visszakerekedik a világ. Kínálnak finom jaffaszörpöt is a lakomát leöblítendõ, ennek se lehet ellenállni. :)

Köszönöm azon túratársaimnak a társaságot, akikkel hosszabb-rövidebb szakaszokon együtt haladtam, a rendezõségnek a remek szervezésû túrát!

Reméljük, jövünk még! :)

túra éve: 2011
LeFaGySzTúra éve: 20112011.01.18 09:16:49

Sziasztok!

Néhány kép a túráról a mi szemszögünkbõl: http://picasaweb.google.com/szollosi.rita/BukkLeFaGySz2011RendezoiKepekATurarol#

És a teljesítõi statisztika: http://www.maku.hu/kirandulasok-/LeFaGySz/Bukk/LeFaGySz_Bukk_2011_telj.htm