Mindszenty Bíboros Emléktúra

Túra éve: 2016
efemmTúra éve: 20162017.05.23 12:07:45
megnéz efemm összes beszámolója

Mindszenty Bíboros emléktúra és zarándoklat 1997-2016 statisztika - Legaktívabb túrázók, Teljesítők.

Túra éve: 2015
kekdroidTúra éve: 20152015.05.31 16:03:18
megnéz kekdroid összes beszámolója

Mindszenty bíboros emléktúra

Május közepéhez képest hűvös időben szállunk le Kerek repkénnyel a Zalaegerszeg-Szombathely vonatról. Vasváron járunk, péntek este van és az ügyeletes forgalmi szolgálattevõ útmutatása alapján vágunk neki a helyi kemping felé vezetõ útnak. A létesítményt második próbálkozásra sikerül is megtalálni (elsõre a parkerdõben kötünk ki), ami csak azért nem annyira ciki, mert legutóbb enyhén napszúrásos állapotban jártam erre. A töksötét kemping töksötét épületeit látva egy pillanatra elbizonytalanodunk, ám mielõtt a telefon felé nyúlnék útbaigazítást keresve, megjelenik a kemping képviselõje Vándor Csillag és Heyjoe társaságában. Deus ex machina, hogy egy híres izlandi közmondással éljek. Ezen találkozás eredményeként sátrazás helyett bungalóban alhatunk, ami egyrészt nem olyan hideg, másrészt pedig nem kell másnap reggel a vizes sátrat elpakolni, majd késõbb egy alkalmas helyen kicsomagolni, megszárítani és újra elpakolni. Szombaton így kipihenten ébredünk (Vándor Csillagék a Kõszegi-hegységbe mennek geoládás eseményre, velük reggel nem is találkozunk), kint párás, felhõs égbolt fogad, ehhez képest esõt egész nap nem kapunk, sõt, az enyhén hûvös, felhõs idõben kifejezetten kényelmes nagyzsákkal túrázni. A kulcsot a megbeszélteknek megfelelõen leadjuk a pótrecepcióként szolgáló kocsmában, és besétálunk a domonkos kolostorhoz, ahol benevezhetünk a túrára. Itt már megismerem a helyszínt és a környezetet tavalyelõttrõl, a Nagy Gáspár emléktúráról. Benevezünk – nincs nevdíj – és megkapjuk az egylapos itinert, benne színes (!) térképpel, amelyen piros kiemelés jelzi a követendõ utat. Ezen kívül van még négy hely bélyegzésnek, és egy hely a rajtszámnak, de az útvonal egyszerûsége, a túra hossza és szintemelkedése nem is igazán indokol mást. Nevezés után útnak indulunk, ötvenvalahányadikokként.

Vasvárról az Oszkón keresztül Zalabérre vezetõ harmadrendû úton távozunk, egy ideig ezt követi a Mária út itteni, piros M-mel jelzett ága is. A városközpontban mindenféle szép házak, ivókút, májusfa, faragott bagoly tekinthetõ meg, és ha az idõnk engedné, a római sáncokat is jó lenne megnézni. Ehelyett kisétálunk a gyér forgalmú aszfalton, a határban rengeteg repce (szerencsémre már elvirágzott), búza és egy bazi nagy üzem, amelyik négy pályázaton is nyert pénzt. Az egymás mellett álló négy óriásplakát legalábbis erre utal. Hamarosan becsatlakozik a vasútállomás felõl érkezõ piros sáv balról, az országutat immár két jelzés követésének boldog tudatában tapodhatjuk. Mellettünk az erdõk fenyõfákkal vegyített fehér akácosként jelennek meg. Jobbra jelzések válnak el tõlünk délkelet felé, de mi rendületlenül megyünk tovább a piros sáv letéréséig, ahol is az aszfaltra fújt jelölõfesték a Sándor-lépcsõ helyett továbbirányít Oszkó felé. Rémlik is, hogy a rajtban volt errõl egy térkép kitéve. (A célban pedig megtudjuk, hogy favágás miatt vált nehezen járhatóvá a kikerült szakasz.) Az 1234-es szelvénykõ közelében keresztezzük a Nagykanizsa-Szombathely vasútvonalat, majd egy lerobbant buszmegállónál betérünk az egykori oszkói vasútállomás felé. A hely már csak nevében õrzi a vasút emlékét, 1976-ben korrigáltak a nyomvonalon. Több tábla által hangsúlyozottan magánjellegû, széles dózerútra térünk az erdei településen. Ez az egykori római katonák útja, tehát, ha minden igaz, akkor kétezer, plusz-mínusz néhány száz éves nyomvonalat követünk. Kétezer évvel ezelõtt azonban még biztos nem volt bekamerázva semmi a környéken, és a be nem kamerázás tényét sem jelezték mûanyag táblákon, most azonban kamera és ezt hirdetõ tábla is akad a semmi közepén.

Keresztezünk egy másik, a miénkhez hasonlóan széles utat, majd ismerõsnek tûnõ túratársat érünk be egy kanyarban. Egykori évfolyamtársamat van szerencsém újra látni, eldumálunk a Jeli Arborétumig, közben utolérve a túrán zarándokcsoportként részt vevõ, nagy létszámú társaságot. Feltûnik menet közben, hogy szalagozás helyett lufi jelöli a letérést a dózerútról, és az is, hogy egy kinyitott hátsó ajtón érkezünk meg az arborétum területére. Repkény már sokszor mesélt arról, hogy micsoda elképesztõ mennyiségû rododendron – magyarul havasszépe – található itt és micsoda elképesztõ színváltozatokban, de saját szememmel látni mégiscsak más. Azt is megbeszéltük korábban, hogy az arborétumra annyi idõt szánunk, amennyi csak belefér a szintidõbe, tehát elbúcsúzom ex-kollégámtól, és Repkénnyel kimegyünk a pénztárhoz, veszünk jegyet, letesszük a csomagjainkat (sátrastul-mindenestül azért mégiscsak kényelmetlen lenne a nézelõdés) és visszamegyünk növényeket nézni. Látnivaló márpedig akad bõven, a havasszépéken túl lehetetlenül sokféle fenyõ, cédrus és egyéb fák sorakoznak bent, valamint meglátogatható egy két hete átadott kilátó, amit elõzõ este Heyjoe is említett. Forrás is akad, ami a tábla szerint nem ivóvíz, de Hétforrás a neve, ami itt Vas megyében elég népszerûnek tûnik. Bõ másfél órát kószálunk odabent, majd kimegyünk és a parkoló sarkában ücsörgõ pontõrnél bejelentkezünk egy bélyegzésre.

Dél felé indulunk tovább, a római katonákat elengedtünk útjukon, az általunk követendõ irányban a Borhordó út húzódik, piros és sárga sáv jelzésekkel. Odébb a sárgát követve eltérünk az oszkói szõlõhegy felé, ezt nyugatról kerüljük meg. Régi, magas fûvel benõtt présházak mállanak csendben a domboldalban, köztük az 1804-ben épült, mûemlékként nyilvántartott Németh-pince. Találkozunk egy nagyobb csapat túrázóval, majd egy kõkeresztnél ismét kelet felé kanyarodunk és felsétálunk a térképen Hegypásztorpinceként jelölt épületcsoporthoz. Itt egy laza csoportban jó állapotúra felújított régi házakat és gazdasági épületeket találunk, mindezt az ökoturisztikai, nagyonfenntartható vonalon tálalják, amire vélhetõen megfelelõ kereslet is mutatkozik. A helyszín mindenesetre szépen gondozott, igényes. A pontõr lányok az egyik épület tornácán ülve õrzik a pontot, a bélyegzés idejére állunk meg náluk és ballagunk is tovább. Kis harangtornyos kápolna mellett, a Mária út lilára festett kapujánál térünk vissza az erdõbe, a pincéknél olvasott tájékoztató szerint világháborús aknatölcsérek szegélyezik az utat, élõhelyet jelentve a bennük álló vizek lakóinak. Hamarosan újra elérjük a széles Borhordó utat, de csak keresztezzük, és gyengébb, ritkán járt földúton bandukolunk tovább.

A mindenütt virágzó fehér akácra telepített méhkasokat elhagyva lassan kiérünk az erdõbõl, ligetes dombháton, majd búzatábla mentén kanyarodunk rá a Csehimindszentet rejtõ völgyre. Leereszkedünk ebbe a völgybe, átkelünk a patakon, amely most inkább csak vízmosás, és felsétálunk a túra végpontját jelentõ faluba. Díjazásként kitûzõt és emléklapot kapunk, frissítésként pedig teát, zsíros kenyeret, valamint vörösbort lehet vételezni. A plébános szakvezetésével megnézhetjük az éppen felszentelés elõtt álló templomot – megerõsítették az alapozását, megszüntették a felázást, valamint új oltárképet és berendezést kapott – a polgármester pedig a Mindszenty-szülõházban vezet körbe. Fél négy körül igénybe vesszük a rendezõi különjáratot a vasvári vasútállomásig, ahonnan Szombathely felé indulunk haza. Szeretném megköszönni a túrát a rendezõknek, a társaságot Kerek repkénynek és a csehimindszenti idegenvezetést a vezetõinknek. Ezt a túrát csak ajánlani tudom, annak is, aki virágnézegetni akar és annak is, akit a történelmi-egyházi vonatkozás érdekel – mindkét szempontból érdemes eljönni.

Képek (sok rododendronnal)

valkailászlóTúra éve: 20152015.05.19 17:39:34
megnéz valkailászló összes beszámolója

Reggel korán indultam Pápáról kocsival , csodás volt a párás hajnal finom akácillattal megfûszerezve.A Szajki tavak érintésével ( egy lélek sem volt látható , csend , béke , nyugalom) érkeztem Csehimindszentre ahol a buszfordulónál hagytam a kocsit.Buszra pattantam egy iskolás csapattal egyetemben , jó páran voltak tanárokkal karöltve, és Vasváron a végállomáson leszálltam majd elmentem a Domonkos kolostorhoz , ahol a rajt volt.Zökkenõmentes rajtolást követõen nekivágtam a túrának , pontosabban követtem az iskolás csapatot tisztes távolságból.Hamarosan kiértünk a városból ( egy nyomóskútból töltöttem vizet ) és az út szélén gyalogoltunk borús idõben , de ez nem is volt nagyon baj mert ha kisütött volna a nap nagyon melegünk lett volna.Kétoldalt akácok sorakoztak , így garantált volt az illatorgia , nagyon szeretem az akácillatot és ez szerencsére az egész út során végigkísért.A piros jelzés balra betért az erdõbe , az itineren is így volt , de az iskolások mentek tovább , így én is követtem õket , illetve lila festékkel is az útra volt fújva a helyes irány.Hamarosan balra betértünk egy töredezett aszfaltútra ami a volt Oszkó vasútállomásra vezetett , errõl az útról szép kilátás nyílt a falura.Elérve egy házat jobbra fordultunk a piros jelzést követve , a katonák útján.Ezen az úton mentünk egészen a Jeli arborétumig , ahol a felfestést követve balra fordultunk és csakhamar  a virágzó rododendronok között találtak magam , pompás volt a látvány , a sok embert kivéve , akik folyamtosan nyomultak befelé , én meg mielõbb kifelé.A fõbejárat után jobbra fordultunk és egy pultnál egy szendvicset majszoló hölgytõl megkaptam az elsõ pecsétet. tartva az irányt hamarosan újra csend vett körül , míg el nem értem egy kisebb fiatalokból álló csoportot , akik hamarosan jobbra letértek egy ösvényre. Követtem õket de szerencsére eltüntek a szemem elõl.Nemsokára elértem pár romos de ilyen állapotban is szép présházat.Követtem a piros jelzést és nemsokára egy szép rétre érkeztem ahol 2 db 300 éves tölgyfa állt õrt egy gémeskút mellett. Kicsit kijebb mentem és szép kilátás nyílott egy falura.Megérkeztek a zarándoko is , élükön egy keresztet cipelõ fiatallal.Továbbhaladva megérkeztem a szõlõhegy közponjába ahol észrevettem egy lelógó  pecsétet egy prés mellett , ezzel pecsételtem.Amúgy nem ezzel kelllett volna mert odébb 2 fiatal lány pecsétetl , de így sem volt baj.Kis nézelõdést követõen követtem a sárga négyzet jelzést , majd hamarosan megérkezett a piros amit követve beérkeztem Csehimindszentre .A falú elõtt újból nagyszerû kilátás nyílt Csehi falura és a környezõ tájra. Beértem a napköziotthonba ahol gratulációt követõen megkaptam az emléklapot és a kitõzõt ami Mindszenty bíborost ábrázolja. Zsíros kenyér és tea járt amit fogyasztottam is bõségesen , mert eléggé megéheztem , illetve a túra végére a nap is kisütött. A plébános úr bemutatta a felújított templomot , ami nagyon szép lett , majd késõbb a polgármester úr megmutatta a Mindszenty emlékházat , és nagyon részletesen bemutatta a Mindszenty bíboros életét.Nagyon szép túra volt , nevezési díj nélkül , elõször voltam de nem bántam meg , a lábam is bírta a 20 km-t.A  célban várt a reggel otthagyott jármûvem amivel újra a szajki tavakat vettem célba , ímmáron már nagyobb volt a forgalom.Családias hangulatú túra , ajánlom mindenkinek aki nem vágyik nagy tömegekre.

Túra éve: 2012
efemmTúra éve: 20122012.06.09 20:49:22
megnéz efemm összes beszámolója

Beszámoló a túráról a Vasvár.hu honlapon.

Az elmúlt esztendõk emléktúráinak statisztikáját, a résztvevõk névsorát itt letöltheti!

Mindszenty Bíboros emléktúra és zarándoklat 1997-2012 - teljesítõk, legaktívabb túrázók.

Túrabottal az emlékezés útján
2012. május 25. 19:56:05

Idén immár tizenhatodik alkalommal barangolhatták végig a Hegyhát legszebb tájait a hagyományos Mindszenty gyalogtúra és zarándoklat résztvevõi. A 120 esztendeje született esztergomi érsek emléke elõtt tisztelegve ezúttal 206-an vállalkoztak a közel húsz kilométeres táv teljesítésére.

Május harmadik szombatján már korán reggel megtöltötték a város új rendezvényterét az ország különbözõ pontjáról érkezett túrázók, zarándokok. Ahogy évek óta mindig – az idõjárás ezúttal is a legszebb arcát mutatta a rendezvény résztvevõinek, akik között sokan évek óta résztvevõi a zarándoklatnak: egy Tápigyörgyérõl érkezett család például már a túra elõtt három nappal a Hegyhátra látogatott, megismerkedtek a környékkel és ötödik alkalommal nevezetek a túrára. Nagykanizsáról és Csehimindszentrõl egy-egy busznyi zarándok érkezett, s a püspökmolnári diákok csapata is ismét rajthoz állt. Vasvárról ezúttal 186-an indultak útnak, s hozzájuk csatlakozott 20 fõvel a kámiak csapata, így idén 206 zarándok indult el az emlékezés útján.

Vasváron, a Petõfi utcán haladtak végig a túrázók a volt oszkói vasútállomáshoz vezetõ út felé, a kemény aszfalt megviseli a lábat, de mindezt feledtette az út két oldalán elterülõ erdõ és fasor: az akác édeskés illata betöltötte a levegõt. A piros jelzést elérve a Katonák útja volt a további cél. Ám az erdei útvonalon ezúttal változtatnia kellett a szervezõknek, mert a tervben szereplõ utat méhkaptárak szegélyezték. Jeliben aztán az elsõ pecsét megszerzése mellett az ünnepbõl is ízelítõt kaptak a túrázók: a kertalapító Ambrózy-Migazzi István felújított sírját avatták e napon. S bár ezúttal a virágzás már vége felé közeledett, de a csodálatosan virágzó rododendronok nélkül is különleges látványt nyújtott a kert. Jelit elhagyva a Borhordó út következett. Akik már jártak erre, azok is rácsodálkozhattak, hogy mennyit változik a táj egy esztendõ alatt. E hosszú egyenes szakaszt talán unalmasnak is tarthatnánk, ha nem lenne ilyen gyönyörû a vidék: frissen zöldellõ erdõ, virágok lepik el az út mentét. Majd az oszkói szõlõhegybe vezetett a túrázók útja, itt akinek „szerencséje” volt még a hegy levét is megkóstolhatta. A Hegypásztorok „birodalmába” érkezõ turisták itt találhattak rá a második eligazító pontra. A présház hátuljánál van elhelyezve a Hegyhát turistája kihelyezett bélyegzõje. A hegy szépen felújított pincéinek, modern közösségi háznak búcsút intve aztán az utolsó szakasz következett. Miközben elhaladtak a csehimindszenti hegy hatalmas gesztenyefái mellett a teraszról csodálatos panoráma nyílt a Ság-hegy felé. Eztán a magukkal vitt feszületet kézrõl kézre adó zarándokok Csehimindszenten értek célba. A napköziotthonban aztán zsíros kenyér tea és vörösbor várta a kipirult arcú emlékezõket, akik közül idén mindössze két budapesti nevezõ nem teljesítette a távot. A rövid pihenõ közben minden túrázó megkapta a megérdemelt emléklapot és kitûzõt, melybõl sokaknak ilyenkor több is díszíti a ruháját. A pihenõ után aztán a zarándokok útja más-más irányt vett. Voltak, akik gyalog indultak vissza Vasvárra, mások meglátogatták a bíboros úr szüleinek sírját, felkeresték a szülõi házat, vagy éppen megnézték a templomot, ahol ezúttal is szentmise zárta a zarándoklatot. Az istentiszteletet Horváth Lóránt, a nagykanizsai Szent József templom plébánosa és Dósai Attila piarista atya, paptanár celebrálta, akik maguk is a zarándokokkal érkeztek. A szentmisét követõen a résztvevõk az emlékezés koszorúját helyezték el a bíboros szobránál, majd a zarándokokat autóbusz hozta vissza Vasvárra.

A kitûnõ szervezést, az emlékezetes zarándoklatot ezúttal is Benke Tibornak köszönhették a túrázók, aki nemcsak megálmodója a bíboros emlékét 16 éve õrzõ rendezvénynek, hanem fáradhatatlan szervezõje is.

Benke Tibor úgy látja, napjainkban egyre inkább kezdik felismerni, hogy ki is volt Mindszenty bíboros és mit tett az országért. Hangsúlyozta: bár a számos megemlékezés között a Vasvárról induló emléktúra és zarándoklat porszem csupán, de egyben mégis egyedi: 16 esztendeje minden évben ismétlõdik.

- Nem divatból kezdõdött el az emlékezés, célunk a fõhajtás volt a nagy elõd emléke elõtt. S mára bizonyossá vált, hogy az az út, ami itt elindult helyes volt. Egyre többen kezdik megismerni a hercegprímás életét, köztük az a 2551 zarándok, akik az elmúlt esztendõkben teljesítették a májusi túrát. A statisztika azt mutatja, hogy rengetegen térnek vissza újra és újra, hogy a bíboros emléke elõtt tisztelegjenek. Kiss Ilona tizenegyszer állt rajthoz, míg Vasvár polgármestere Kovács Tilda tízszer járta végig a Vasvár-Csehimindszent között zarándokutat. Nekik abban a templomban, ahol Mindszenty bíborost is megkeresztelték egy ferences atya által felszentelt rózsafüzérrel kedveskedtünk – hangsúlyozta Benke Tibor. Majd hozzátette: köszönettel tartozik a segítõknek és ígéri, hogy a kis csapat idõt, pénzt és fáradtságot nem sajnálva tovább munkálkodik Mindszenty emlékének õrzésén, s a rendezvény életre hívásával jövõre is tartalmas idõtöltést kínál a természet kedvelõinek, a Vasi-Hegyhát szerelmeseinek, s a zarándoklati lehetõséget Mindszenty József bíboros, hercegprímás esztergomi érsek tisztelõinek.

-vv-

Fotó: Barbalics Andrea

2012.05.19. Mindszenty bíboros emléktúra (Fotó: Barbalics Andrea)

Túra éve: 2008
JakabTúra éve: 20082008.05.05 10:47:12
megnéz Jakab összes beszámolója
Szombaton csepegõ esõben indultam Fehérvárról a Mindszenty József emléktúrára.
A cél Vasvár volt, ahonnan a Jeli arborétumon át vezetett a túra Csehimindszentig.
Ezúttal 12 éves lánykámat is magammal vittem, hiszen az arborétumban most virágzanak a rododendronok, és feltétlenül meg akartam neki mutatni.

Mire Vasvárra értünk, ragyogóan sütött a nap. Sok gyerekcsapattal találkoztunk, érzésem szerint szervezett iskolások voltak.
Nem kellett sorba állni, és nem volt nevezési díj sem.
Amint kiértünk a városból, felmentünk a szõlõhegybe, kis házak között vezetett ki az út egy aszfaltos országútra. Ott ár km után bementünk az erdõbe, aminek elsõ része elég sáros volt.
No de eddigi sáros túráimhoz képest ez igazán semmiség volt.
Azt hiszem mi már a túra végén indultunk, mert mögöttünk nemigen jött senki, csupán egy kedves pár, akikkel végig együtt mentünk.
A sáros rész után átmentünk a síneken, bizonyos Sándor lépcsõn keresztül, aztán a Katonák útján végig erdõs-erdei úton egészen az arborétumig.
Kellemes volt az idõ, igazi túrás idõ.
Az arborétumba a hátsó kapun át érkeztünk, egészen idáig jól jelezve a piros sávon.
Itt több mint egy órát töltöttünk, kihasználva ezzel a szintidõ adta maximális lehetõséget.
A gyönyörû színekben pompázó rododendronokat több fotón is megörökítettem. Volt piros, rózsaszínû, fehér, sárga, narancs, és még számtalan szín- és fajta.
Ezt mindenkinek látnia kell egyszer, annyira szép. Májusban virágzanak, persze a kertben máskor is bõven akad látnivaló, kilátó, játszótér, rengeteg különleges fa, patakok, források, mind-mind egyesével is szemet gyönyörködtetõ.
A kijáratnál megkaptuk a pecsétünket, gyorsan kihasználtuk az ingyenes és tiszta mindennel felszerelt toalettet, valamint a büfét, ami meglepõen olcsó volt.
Továbbindultunk, picit bele kellett húznunk, mert jól elidõztünk itt.
Kavicsos út vezetett tovább az Oskói pincékhez, ahol az újabb pecsétünket megkaptuk.
A pincesor igazi Zalai hangulatot árasztott, emlékeztetve engem gyermekkorom nyaraira, amit Zalai nagyszüleimnél töltöttem.
Innen már nemigen láttunk jeleket, csak megérzés útján tájékozódtunk, egyszer csak azt vettük észre, hogy a hátralévõ kb. 4 km-t már rég megtettük, és még mindig bolyongunk az erdõben.
Kiérvén az erdõbõl rájöttünk, hogy eltévedtünk. Arra a megállapításra jutottunk, hogy négyesben sokkal jobb eltévedni, mint egyedül, ezért egy templomtorony irányába (gondolván ott falu lehet) tényleg toronyiránt, tökön-babon keresztül (konkrétan egy szántóföldön) elindultunk megnézni melyik falu lehet ott vajon.
Ahogy sejtettük is, Csehibe értünk be.
Gyorsan leintettem egy autóst, hogy melyik irányba induljunk Csehimindszent fele, aztán a helyes irányt megkapva, aszfalton értünk be a célfaluba.
Csak egy plusz négyest tettünk bele kb. :-)
A célban megkaptuk az oklevelet, és nagyon szép kitûzõt a bíboros arcképével.
Megcsodáltuk és lefényképeztük a szobrát a téren, majd nekiültünk a kedvesen kínált zsíros kenyérnek. A kenyér mellé hagyma, tea, és vörösbor is járt. Már persze annak, aki nem akart aznap autót vezetni.
Ekkor még csak két óra volt, a különbusz amit szerveztek a túráznak – vissza Vasvárra – pedig csak háromkor indult.
Megkértem két helyes öregurat vigyenek minket vissza az autónkhoz, ami persze nem volt kérdéses. A Zalai emberek nagyon kedvesek, barátságosak, ezt a szervezõkre is elmondhatjuk.
Jó túra volt, jövõre már csak azért is visszajövünk, mert minden teljesítés után más-más, szebbnél szebb kitûzõt adnak.