Mecsek 1000/400

manylowTúra éve: 20172017.10.26 23:40:47
megnéz manylow összes beszámolója

Mecsek 1800

Adott volt a hosszú hétvége és a szálláslehetőség Kisújbányán, nem volt nehéz feladat összerakni a programot szombatra. Mecsek 1800, Hosszúhetény. Mindig örülök, ha egy kicsit kiszakadok a Pilis-Visegrádi-hg; Börzsöny, Budai-hg. háromszögből. A Mecsek különben is nagy kedvencem, talán pont azért mert nagyon ritkán, évente talán egyszer, max. kétszer jutok csak el ide.

Hét órakor értünk Hosszúheténybe, András barátom átfuvarozott kocsival, ami az előző esti tivornyázás után igazán nemes gesztus volt tőle, ezúton is köszönöm neki. :) Az én másnaposságom hamar elmúlt egy-két kaptató után, volt emelkedés amúgy bőven a 40 km alatt. Előre tudtam, hogy a túra nem lesz könnyed szombati séta, az itiner szerinti több mint 1700 m szintemelkedés valahogy ezt sugallta.

Hosszúhetényben még váltottunk pár szót Andrással, abban maradtunk, hogy Kisújbányán találkozunk, mivel szerencsére az ellenőrző pont éppen a szállásunknál volt a Klumpás Tanyán.

BTHE által rendezett túrán én még nem voltam, de csak jókat hallottam eddig róluk. És a Mecsek 1800 után én is csak jókat tudok mondani a szervezésről és a túráról egyaránt.

A rajt/cél a Tavasz Vendéglőben volt, mivel előneveztem a nevezési procedúra nagyon rövid ideig tartott és már indultam is. A faluból kifelé menet áttanulmányoztam az itinert, persze csak a térképet és a szintadatokat. Ha a szöveges útleírást is elolvastam volna, akkor nem néztem volna be az első balkanyart a Hármas-hegy felé a szalagozott részen. Az én hülyeségem volt, nem voltam még a toppon így a túra elején, meg éppen telefonáltam is közben, szerencsére hamar korrigáltam és több mellémenésem már nem volt ezután. Nehéz is lett volna, mivel a túrán végig az összes elágazásnál útbaigazító táblákkal segítették a szervezők a tájékozódást és szalagokkal is ahol erre szükség volt.

A Hármas-hegyre vezető út megadta az alaphangot, ez már jelzetlen, de végig szalagozott ösvényen emelkedett néhol igencsak meredeken, minden méterért küzdeni kellett, az avartakaró miatt néhol még az ösvény sem látszott és a kavicsos talaj is többször megindult a talpam alatt. Felérve a tetőre, egy magaslest elhagyva értem az első EP-hez ami matricás volt. Ragasztás után indultam tovább lejtős betonúton, majd be az erdőbe. Rengeteg jelzésváltás volt a túra során és jelzetlen szakaszok is, de ez a már említett útbaigazító táblák és szalagozás miatt egyáltalán nem volt zavaró.

A következő EP Pusztabányán volt, ami Kisújbányával és Óbányával ellentétben ma már teljesen lakatlan, házai is teljesen eltűntek. Annak idején mind a három falut betelepült német üvegfúvók lakták. Az ellenőrző ponton almával vártak mindenkit a pontőrök, a harmadik EP-nél Máré-várnál pedig ásványvízzel. A Máré-vár is egy olyan hely ahova mindenképpen vissza fogok térni valamikor. Magát a várat részben helyreállították ahogy láttam és ahogy később megtudtam egy állandó kiállítás is megtekinthető itt.

Ezután a piros sávon folytatódott az út, a túra egyik legszebb része volt ez a szakasz. Meredek hegyoldalban futott a keskeny ösvény. Sok forrást is érintett a túra, én a Gergely Éva-forrásnál töltöttem fel a vízkészletem ami nemsokkal a Máré-vár után volt. Rövid betonozott szakasz után következett az emelkedő a Cigány-hegyre aminek a tetején az itiner szerint áll egy kilátó. Én nem vettem észre, ami elég nagy mutatvány, tekintve hogy egy kilátó általában nem pici. Mindegy nekem ez is összejött, biztos másfelé néztem vagy ilyesmi. :)

A Cigány-hegy után egy ereszkedő szakasz után érkeztem Kisújbányára a következő EP-hez, ahol egyébként a szállásom is volt és a túra féltávja is kb. itt volt. Nagyon finom rétes várta itt a túrázókat, én még egy sört is legurítottam és váltottam pár szót a többiekkel a szálláson. Ez 11 óra után volt nem sokkal, meg is lepődtek az érkezésemen.

Kisújbánya után egy kb. 6-7 km-es kitérő következett Püspökszentlászlóig és vissza. Püspökszentlászlón az EP a kastélynál volt a Hettyey-forrásnál. Ezután a kitérő után következett a Kisújbánya és Óbánya között levő nagyon szép és vadregényes szakasz az Óbányai-völgyben,  a rengeteg kiránduló miatt nagyon lassan haladtam, ekkora tumultussal a Rám-szakadék környékén szoktam találkozni.

Óbányán a következő EP egy kocsmánál volt, itt ismét összetalálkoztam Andival, Katival, Andrással és Gergővel, ismét legurítottam velük egy sört. :) Itt már 30 km körül jártam, és a neheze még hátra volt. A Zengő! A következő 5 km-es szakaszon majd' 600 m emelkedés várt. Nagyon megerőltető volt, különösen a vége felé közvetlenül a csúcs előtt 35 km-el a lábamban. Jó lassan és igencsak szuszogva, de felértem a geodéziai torony lábához, ahol az utolsó ellenőrző pont volt. A  várromra is vetettem néhány pillantást, pecsét, pár szó a pontőrrel és indultam a cél felé, innentől már csak lefelé, nagy szerencsémre. Keretbe foglalta a túrát a Hármas-hegy és a Zengő, nagy szívás volt mind a kettő! :)

Már nem sok volt a célig, elég hamar be is értem. Csekkolás után megkaptam a kitűzőt és az emléklapot. A babgulyást kihagytam, mert a szálláson nagyon finom vacsora várt. Elfáradtam a végére, nehéz túra volt, komoly erőpróba. Miközben a nem is tudom melyik emelkedőn mentem felfelé a Mátra 40 ugrott be, a Mecsek 1800 majdnem olyan szintes volt mint az. Azzal vígasztaltam magam, hogy legalább nincs olyan rohadt meleg mint azon.

Tökéletes időt fogtunk ki, az Erdő az ilyenkor szokásos ezer színében pompázott, engedve a természet szavának és avarszőnyeget terített a lábaink alá.

Számomra ez volt az év egyik legjobb teljesítménytúrája, profi volt a szervezés. Az útbaigazító táblák és a szalagozás is nagy segítségemre volt, az ellátás rendben volt. A pontőrök is kedvesek és segítőkészek voltak.

Köszönet a szervezőknek!

Túra éve: 2016
MarkerTúra éve: 20162016.01.23 18:31:59
megnéz Marker összes beszámolója

Mecsek 1800

"Az őszi túraidény egyik ékkövének számító "Mecsek 1800" méltán foglalja el előkelő helyét a mecseki túrák rangsorában, hiszen páratlanul szép útvonalának, és könnyednek nem éppen mondható vonalvezetésének köszönhetően mindig hatalmas élményt jelent teljesítése...."

A részletes túrabeszámló képekkel gazdagon illusztrálva az alábbi linken érhető el: itin3r.blogspot.hu/2016/01/mecsek-1800.html

Túra éve: 2014
MarkerTúra éve: 20142014.11.13 16:15:40
megnéz Marker összes beszámolója

Mecsek 1800

"Ugyan még éppen, hogy csak belekezdtünk a novemberbe, de a hónap második szombatján, már a mecseki õszi utolsó túrájához készülõdve Hosszúheténybe gyûltek össze a teljesítménytúrázás helyi szerelmesei. Az év egyik legszebb (ha nem a legszebb) évszakának búcsúztatására nem is kívánhattunk volna kiválóbb apropót, mint a Börzsönyi Természetbarát és Hegymászó Egyesület (BTHE) szervezésében megrendezett "Mecsek 1800" teljesítménytúrát. A BTHE rendezõi csapata által szervezett túrákon mindig is nagy örömmel veszek részt, hiszen az ország több pontján rendezett túráik során rendre csodálatos helyekre kalauzolják el túrázni vágyókat, miközben a jó hangulat és a profi szervezés is egyaránt garantált. Természetesen nem volt ez másképp a mostani "Mecsek 1800" alkalmával sem, melyet méltán nevezhetünk az õszi túranaptár egyik legszebb és legkeményebb túrájának...."

A részletes túrabeszomló képekkel az alábbi linken érhetõ el: http://itin3r.blogspot.hu/2014/11/mecsek-1800.html

Túra éve: 2013
vigintiTúra éve: 20132013.11.13 16:08:00
megnéz viginti összes beszámolója

Mecsek 1800    2013.11.09.

Fantasztikus élmény volt. Az idõjárás kegyes volt hozzánk, 16-17 fok, nagyon kellemes, gyönyörû õszi idõ. Szerencsére a lehullott avar sem volt esõáztatta, így teljesen száraz lábbal lehetett teljesíteni a 40 kilométeres távot. A szervezés csillagos ötös. Részletes itiner, pontos, jól követhetõ térkép és nagyon jól kijelölt útvonal. Ahol a jelek nem voltak egyértelmûen, könnyen követhetõek, ott táblákkal, szalaggal volt az út felcímkézve. Szinte lehetetlen volt eltévedni. A frissítési pontokon a megszokott dolgokon kívül kellemes meglepetés volt Kisújbányán a rétes, Pusztabányán az alma pedig életet mentett, fõleg hogy még fel kellett kapaszkodni a Hármas-hegyre. Végül pedig, Hosszúheténybe érve, a helyi étteremben, kedves kiszolgálás mellett, új erõt adott a babgulyás.

Dicséret a szervezõknek.

Túra éve: 2012
vikkTúra éve: 20122012.11.04 18:40:30
megnéz vikk összes beszámolója

Mecsek 1800

Már részt vettem pár túrán, de ennyire jól szervezetten még soha. Minden elágazásnál/letérõnél szalag volt, így szinte nem is kellett használni az itinert. A túra útvonala is nagyon szép volt, az idõ szuper, a sár sem volt olyan vészes. Köszönet ezért a remek szervezésért!

Szabolcs K-VTúra éve: 20122012.11.04 08:30:06
megnéz Szabolcs K-V összes beszámolója

Mecsek 400

A reggeli sûrû köd igen hamar feloszlott, így mire én indultam 8-kor, már ragyogó napsütés kísért végig az úton. Részben nosztalgiázni voltam ezen a túrán, ez volt ugyanis a legelsõ, amit a kezdetekkor teljesítettem. Minden frankó volt, a szervezés nagyon profi módon zajlott. Csak az sok sár nem kellett volna a Zengõ aljában :)

Leírás, fotók itt: http://outdoor.freeblog.hu/archives/2012/11/03/mecsek_400_2012_11_03/

Túra éve: 2007
nagykiralyokTúra éve: 20072007.11.17 20:15:57
megnéz nagykiralyok összes beszámolója
Mi csapatunk is jó kedvel vágott neki ennek a remek M 1000-es túrának.A tátrai élményeink után a bokáig érõ hó már nem okozott meglepetést; így lelkesen haladtunk a kijelölt útvonalakon. Mivel már jól ismerjük ezt a környéket ezért nem okozott gondot a helyes irány megtalálása. Mindannyiunkat lenyûgözött a szép havas táj.
Egyszóval jó túra volt. A szervezõknek is gratulálunk munkájukhoz.
Kellemes kikapcsolódást és még több túrát kívánunk mindenkinek.
NAGYKIRÁLYOK TÚRAKÖR

efemmTúra éve: 20072007.11.17 18:02:07
megnéz efemm összes beszámolója
Mecsek 400 - 2007.11.17

A Mecsek 400-at gyalogoltuk Padlerrel és édesapjával. 10km/400 szint 5:15 alatt. :) 10cm-es hóból indultunk Hosszúheténybõl, ami a Zengõre (682m) érve 40-50cm-esre hízott. Lefelé volt egy térdgyilkos, letaposott havas 1km-es szakasz, amit mi 45 perc alatt tettünk meg. (Jó, a mezõny kicsit gyorsabban.)
Egyébként szép volt a túra, a mindehol havas, zúzmarás táj, bár a Zengõrõl semmit sem lehetett látni. Fent is párás idõ volt, meg felfelé erõs szél fújta a fákról a nyakunkba a jégszilánkokat. Minden elismerésem a Zengõ pontõréé, Cserlacié, aki a nyomot taposta reggel.
A szolgáltatás nápolyis szelet volt a csúcson, Püspökszentlászlón már nem értük el a pontot. A rajt-cél szeretncsére kocsmában volt. Itinert nem kellett használni, egynyomos túra volt.
A célban megcsodálhattuk jópár mecseki ttúra jelvény és kitûzõ kollekcióját. Kb. 130-as indultak a túrán.
Jól éreztük magunkat ezen az igazi havas túrán.

Túra éve: 2006
tomiseniorTúra éve: 20062006.11.28 13:41:23
megnéz tomisenior összes beszámolója
Kegyes volt az idõjárásfelelõs. A családból csak a lányomat tudtam rávenni, pláne hogy a Zengõt - mint elsõ pontot - megemlítettem. Pedig a rövidebbik útvonal mellett tettem le a voksom, de még ez sem bizonyult eléggé meggyõzõ érvnek. Többeknek elment a kedvük, de a kiscsajszi jött :) Persze felpakoltunk rendessen, szendvicsek, innivalók, szõlõcukor, és csoki, had vigye apa, de ez a sorsom. Az idõ pompás volt, így nekiindultunk a gyors nevezés után. Felfelé haladva többször meg-megálltunk szusszanni, és egy szintén két fõs apa - lánya kiránduló duóval tapostuk fel magunkat feljebb, és feljebb. Bár a Zengõ tetején a fejünket majd lefújta a szél, megérte a fáradságot. A kilátót sajnos kihagytuk, de lesz még rá alkalom, úgyhogy a program ezen része még pótolható. A lányom kedve is jobb lett, amikor megtudta, hogy innen már csak lefelé haladunk. A hegy aljára érve még a napfénynek is sikerült kiosonni a felhõk közül, így már tudtuk, a hangulatot nem ronthatja el semmi. Hamar elértük Püspökszentlászlót, és egy kiadós tízóraival oltottuk éhünket, szomjunkat. Itt ivott a gyerek elõször forrásvizet..ez is valami :))
Innen aztán vissza Heténybe. Ami azonban felejtõs lett volna, hogy az utolsó szakasz fele betonúton haladt ( sajnos ). Na de sebaj. Dec 30 > Dombay tó !!!

ImiTúra éve: 20062006.11.21 14:48:03
megnéz Imi összes beszámolója
Be kell vallanom - erõsen szégyenkezve - hogy még nem voltam a Zengõn! Valahogy még nem jött össze. Ámde 18-án megváltozott e helyzet, Mecsek 1000 kapcsán.
Már reggel látszódott, hogy szuper szép idõnk lesz, felhõ alig, napsütés, meleg. Egyszál póló a kabátom alatt. Az út elején rögtön félreálltunk egy autó miatt. Autóval a Zengõre? (Persze, csak a pincékig :-))Nagyon szép õszi erdõben, vasrag levélszõnyegen kapaszkodtunk felfelé. Sétáltunk. Többen lehagytak bennünket, de nem siettünk. Egy régi ismerõs is utolért bennünket. Beczelaci rögtön ismerteti is a környék nevezetességeit, az útvonalakat, Püspökszentlászlón fogvatartott Mindszenty bíboros történetét. Ja, Õ helybéli. Igen hamar felérünk a kilátóhoz, ahol többféle mûzliszeletbõl választhatunk. Laciék tovább mennek, mi felkapaszkodunk a kilátóba. Tényleg szép kilátás van innen. Viszont fúj a szél és hideg van. Lemásztunk, majd a hegyrõl is, egy elég meredek lejtõn. De már itt is vagyunk a 2. számú pontnál. Szendvicset kaptunk. Innen egyedül megyek, kicsit gyorsítanék, de felfelé nehéz. Fiatalok sétálnak el mellettem ezerrel. Nekik még megy. Az erdõbõl kiérve egy óriási tisztásra értem. GYÖNYÖRÛ ! Kisújbányát a másik oldalról már többször láttam, innen még nem. A sík terepen visszaelõzöm az elõzõket. A Cigányhegyre erõsen lihegve értem. A sûrû bozótosban lefelé néhol földig hajolva törtem át. A piros jelzésen lefelé haladva gyorsan haladhattam. Ismét ismerõsbe botlottam, majd Máré várától ismét egyedül kapaszkodtam fel, ereszkedtem le. Vajon mennyit kell még mászni felfelé? (Az itinerben erre is választ kaptam.)
Egyik völgyben pihentem vagy 10 percet, ezalatt többen visszaelõztek. Végre felértem. Sajnos aszfaltúton ment az út tovább. (Nem szeretm az aszfaltot.) Az 5. ellpont nem a Csengõforrásnál volt, így le sem mentem. Inkább a pontnál ittam vagy 3 pohát ásványvizet. Ideje volt, kezdtem szomjas lenni. Letérve az aszfaltról, lefelé átvátam az erdõn és a célegyenesbe jutottam. Az út köves, kavicsos, minden kövecskét éreztem a talpam alatt. Inkább az azfalt. De már be is értem Heténybe, tényleg hosszú. (Szép volt, köszönet a szervezõknek meg az idõjárás-felelõsnek is !)