Töki Tökölő

Túra éve: 2009
andrew79Túra éve: 20092010.05.24 17:57:18
megnéz andrew79 összes beszámolója

Töki Tökölõ 20 - 2009. szeptember 5.

Ekkor még úgy nézett ki, hogy meglehet a "Barangolás a Dunazugban" mozgalom, ezért választottam ezt a túrát, és az idõjárás-elõrejelzés alapján a 20-as távot. Kibuszoztam Nagykovácsiba, majd 0 pontért felcaplattam a rajtba.

13.35-kor indultam, kellemes ereszkedéssel Solymár felé. Mgruberékkel találkoztam, majd Solymáron a Zöld és Tojás túrák útvonalán haladtam, ellenkezõ irányba. Az elsõ ellenõrzõpont a Szarkavárnál volt, szép kilátás fogadott. A vár után találkoztam a hosszabb távot teljesítõ Strack házaspárral, akikkel végül a túra végéig együtt mentem. A Csúcs-hegyre a megszokott izzasztó kapaszkodót kellett abszolválni, majd pecsételni a Virágos-nyeregben. Innen tovább a Z sáv még ismerõs volt, de az azt követõ szakasz számomra teljesen ismeretlen, viszont nagyon szép. Különösen tetszett a Kõtaraj a szép kilátással, ahol az utolsó ep. volt. Innen már csak ereszkedni kellett a Kiscelli parkerdõig, ahol a túra célja volt. Még szerencse, hogy volt nálam bicska, mert különben nem nagyon tudtuk volna felvágni a kenyeret a zsírhoz. :-)

Viszonylag jó iramot mentünk (3,5 h), az idõ is kegyes volt hozzánk, a kitûzõ tetszett, az ellátás lehetett volna kissé jobb, de hát nem gasztrotúráról beszélünk. :-)

Kicsit tömör lett a beszámoló (3/4 év után jutottam el odáig, hogy megírjam), beszéljenek helyettem a képek:

Üdv andrew79

Túra éve: 2008
szpalTúra éve: 20082008.05.26 19:40:23
megnéz szpal összes beszámolója
Töki tökölõ hosszú táv, 42+3 km

Papíron 8:45-kor, valójában kicsit késõbb indult 4 fõs társaságunk Zsámbékról, neki a 45 km-es hosszú tökölõs túrának. A faluból kimenet egy balra kanyart/letérést elvétve egyenesen mentünk felfele, míg elfogyott a keskeny út is elõlünk, de aztán a három kõfallal megtámasztott teraszok melletti ösvényen, bokrokon és egy virágos réten át ki tudtunk menni a jelzett útra. Itt kocogni kezdtünk, míg le nem merült a GPS-em, az elemcsere közben a társaim lehagytak, ráadásul a pótelemek is üresek voltak. Öcsémet beértem, kocogtunk tovább, majd amikor egy kisebb társaságot elõztünk volna, kiderült, hogy közüllük ketten öcsém régi refis lányosztálytársai voltak. Persze váltottak néhány szót, el is keveredtünk közben, de aztán meglett az út. Az elsõ ellenõrzõpontra úgy értünk, hogy az elsõ két emberünknek volt 8 perc elõnye. Máténál volt az elemózsiás szatyor, telefonon szóltunk hát neki, hogy ne nagyon cipelje, a köv. ellenõrzõ pontnál hagyja szépen ott nekünk. Futottunk tovább, sehogy sem volt kényelmes a kis válltáska, amit magammal hoztam. Végül pulóverrel valahogy magamra erõsítettem, a második ellenõrzõpontra is futva értünk be. A hátrányunkból nem nagyon faragtunk, sütött a nap erõsen, szusszal sem bírtam már a kocogást, elég reménytelennek tûnt, hogy egyáltalán a 30-ast teljesíteni tudom-e így. Tinnyén végül mégis beértük Bokit és Mátét, meglett a fagyizó is, itt megettük a zacskóból a zsemléket és a téliszalámit, na meg persze fagyiztunk is. Sikerült összeszednem magam, egész jó hangulatban indultunk tovább, szép volt a táj, sok zöld, meg a virágok, mezõk, ligetek, + borongós, enyhe idõ. A harmadik ellenõrzõpont után, ahol nagy örömünkre a szervezõk VIZET is ADTAK, a kerítésnél, ahol létrán kellett átmenni, meglepõdve vettük észre, hogy ez bizony a Budai Trapp útvonala! Rövidesen az az ötletem támadt, hogy a válltáska pántját kétszer megcsavarva hátizsákként vegyem a hátamra, ez, meg a csokis müzliszelet annyira fellelkesített, hogy az Eliza-kút után nem sokkal otthagytam a csapatot, és ahol lehetett, futva mentem tovább. Csak sajnos egy idõ után rossz irányba, gyenge csepergés közben kimentem egészen a Nagy-Szénásra, és fentrõl értem le a turistaház emléknél levõ ep-hoz. Itt kiderült, hogy társaimnak így kb. fél óra elõnyük lett hozzám képest, aztán amikor az antenna-torony után az erdõbe bemenõ jelzést is elvétettem, és lementem már Nagykovácsi felsõ utcái közé, kezdtem kételkedni, hogy utolérem-e egyáltalán az elõl menõ hármast. A 30-as végpontjánál álló autót ellenõrzõpontnak véltem, de közölte velem a benn ülõ fiatalember, hogy nem nem, majd a kék háromszögön felmenve érem el a Sziklás-hegyen levõ következõ ep-t. Az eddigi kóválygások után kész csoda volt, hogy megláttam a letérõ ösvényt. A sátornál érdeklõdtem, hogy a társaim mikor jártak itt, s mikor kiderült, hogy még nem voltak, felhívtam öcsémet. Õk épp a Muflon Itatóban söröztek és lángosoztak, így mire visszaértem a gyönyörû körpanoráma megcsodálása után az ep-ra, már ott is voltak. Ez után már nem nagyon kocogtunk, a hidegkúti kálváriához vezetõ emelkedõ pedig rendesen ki is fárasztott. Mivel lefele menet utolsó voltam, és le is maradtam, csak néhány száz méter után tudtam meg, hogy öcsém, aki legelõl volt, ismét kocogni kezdett, és otthagyott minket. Volt erõ bennem, így öcsém után 6 perccel én is kocogva értem a célba, 16:55-kor. Boki és Máté utánam kb. 10 perccel értek be. Ja, és a célban találkoztunk még egy refissel, így legalább 5-en teljesítették a túrát a Sárospataki Ref. Gimnázium egykori diákjai közül! Itt a templom elõtt a lenyugvó nap langyosan simogató fényénél épp kezdõdött egy keresztelõ, kétségtelenül hangulatos volt, és tanulságos az, hogy a kinti helyszín miatt a villogó vakuk idegesítõ hatása is kiküszöbölhetõ. A kisdedet Benedeknek keresztelték, majd benn folytatódott a római szertartás. De vissza a túrára: Jól eset a gratuláció, de kicsit fájlaltuk, hogy a szervezõk részérõl legalább egy zsíros kenyeret nem sikerült beütemezni az elfáradt túrázóknak így a végére. Ettõl eltekintve tetszett a túra, az elsõ szakaszán még eddig nem jártam, és valószínû, hogy a Zsámbék és Tinnye közötti dombvidékre nem kirándultam volna különben. Jó volt a kis túrafüzet is, szép volt a szándék, hogy a szervezõk az útvonal mentén fellelhetõ látnivalókra is fel kívánták hívni a figyelmet. Szóval bátran ajánlom mindenkinek, megéri!

Vízvételi lehetõségek: 1. Tinnyén cukrászdánál v. utcai kútból, 2. harmadik ep-nál, 3. Muflon Itatónál, 4. Solymáron (?) 5. Rózsika-forrásnál (a tábla szerint nem iható, szerintem igen)

Túra éve: 2003
efemmTúra éve: 20032005.04.13 00:40:29
megnéz efemm összes beszámolója
Töki Tökölõ 30
31km, 822m

Bevártam a Biatorbágyi célban Budai-HG-t, aki felkeltette az akkor már egy órája a hálózsákjaikban szunyókáló SétáLós-ékat, majd átfuvaroztam a triplázó triót Zsámbékra én pedig elvittem az autót a Szépjuhásznéhoz, ami ugye a Töki Tökölõ 40-es távjának célja.

Egy órácska várakozás után felszálltam a zsámbéki buszra, irány a második túra. (A buszmegállóban megtudtam, hogy a "Szépjuhászné" a buszmenetrendben "Tündérkert" megálló néven szerepel és azt, hogy a kiragasztott távolsági menetrend semmit sem ér -van, de minek?-, a buszok inkább a www.menetrendek.hu-n kereshetõ indulási idõk szerint járnak.)

Zsámbékon a kialvatlanság miatt kicsit fáradtan indultam útnak -végül is jó döntésnek bizonyult, hogy a 30-as távon-, negyed nyolckor, és kezdett melegem is lenni.
A falu felett még lefotóztam a kilátást, és mint egy órával késõbb kiderült, Béno és Kukucs topiktársakat is. :)
Az elsõ pont elõtt beért a kb. 6-os tempóval robogó Pygmea, Nagyondinnye duó, majd a Töki-tetõ pontnál -miután Nagyondinnye és Bénó párbeszédébõl elkaptam egy másik túrázóra vonatkozó jelzõt: "..nem topikos.."- elérkezettnek láttam az idõt, hogy bemutatkozzam Bénóéknak. :)

Kezdett nagyon meleg lenni, és egyre több volt a nyílt terep. A harmadik pontig még a topikos csapattal együtt mentem, aztán már Tinnye elõtt lemaradtam. (A második pontnál nekem nem volt gondom a frissítõvel, a csokit eltettem késõbbre, de a szörpbõl többször is töltöttem, nem volt belõle semmi probléma.)

Tinnyén a második kút már használható volt, kicsit lehûsítettem magam. Éppen mikor elkevertem volna, sikeresen útbaigazított egy helybéli kissrác: "Nem a fagyizót tetszik keresni?". No nem azt kerestem, inkább a pár méterrel arréb lévõ kocsmában ittam fél liter kólát.
A Garancsi hegy elõtti jókora emelkedõn éreztem, hogy -nyilván a meleg miatt- nem megfelelõen sikerült frissítenem és a bal vádlim szeretett volna begörcsölni.

(Nálam a kóla általában bejön, egy túrán nem igénylek mást, csak egy kevés csokit, 6-8 szem szõlõcukrot, valamint folyadékot -vizet vagy plusszt-. A duplázás miatt az elõzõ esti otthoni vacsora óta csak 2 csokit és egy narancsot ettem, semmi egyebet. Sajnos éreztem, hogy az izzadással elvesztett sókat nem pótoltam, emiatt a görcsölés a lábamban.)

Kárpótolt a Garancsi-hegyrõl a kilátás (Budai-hegység, Pilis, Gerecse) a fáradságért, majd a Kõris-völgy elõtti ponton egy kis lazítással és legalább húsz perc pihenéssel próbáltam erõt gyûjteni a Nagy-Szénásra vezetõ emelkedõre.
(Itt is "csak" szörp és csoki volt a szolgáltatás, ami finom volt és korlátlan és elegendõ - csak éppen a melegben valami sósra lett volna szükségem.)

Kedvenc hegyemre vezetõ kaptatónak már eléggé megfontolt sebességgel vágtam neki - pihenéssel együtt a 6.4km-t 2óra 11perc alatt tettem meg. Felfelé pont jókor elõzött meg Ryan, ez -nem tudom miért-, de egy kis erõt adott.

Végre felértem a célba (szintidõn kívül 43 perccel, 4.0-s átlaggal), v63_152 a pontõr és az ott lévõk az utolsó 10 méteren még külön bíztattak is.
Átvettem a kitûzõt és az oklevelet, majd kb. húsz perc nézelõdés, fényképezés után, Nagy Lajos társaságában leballagtam Nagykovácsiba.
A falatozóban kértem 2xfél liter kólát és egy sótartót. :)

Hûvösvölgyön át, a Budagyöngyénél átszállva jutottam vissza Szépjuhásznéhoz az autómig, ahol Bénó, Pygmea, Kukucs, Nagyondinnye -szerintem viszonylag vidáman- pihentek a 40-es távjuk után. Nemsokára láttam Optikát is, aki már korábban beért és szintén jó tempót mehetett a 40-esen, a pünkösdi túramozgalmához jött vissza pecsétért.
Kicsivel késõbb beért -átmenõben a hosszú távon- Ryan. Kb. úgy nézett ki, mint aki teljes menetfelszerelésben épp akkor jön ki egy szaunából.

Nekem ennyi volt a hétvégi duplázás, a magam számára tanulsággal a szükséges frissítésrõl. Igy utólag azt mondom, hogy megérte küzdeni. A vasárnapi volt az idei 25. teljesítménytúrám.
efemm.

A Töki Tökölõn víz a következõ helyeken van: Zsámbék, Tinnye, Piliscsaba felett frissítõpont, Nagykovácsi, Szépjuhászné, Cél.