Csesztregélő

megnéz efemm összes beszámolója
Csesztregélõ 40
42.0km/310m

Legutóbb két éve voltam ugyanezen a túrán, tavaly sajnos kimaradt a túranaptárból, így nem jutottam el rá. Harmadszorra teljesítettem idén, úgyhogy a tájékozódással sem voltak problémáim, bár a jelzések szerintem amúgy is elég jók ezen a környéken a Zalában.

A túra elõtt két napig országos esõ volt, kicsit reménykedtem, hogy a felhõk nyugatról keletre vonulnak majd szombaton, és megúszom a nagyobb égi áldást. Kiváló túraidõ volt, végig felhõs ég, egész nap szemerkélõ esõ. Örültem is, hogy nem sütött ki a nap, mert így a pára nem volt kellemetlenül fullasztó. A nehezítés inkább alulról jött.
Nagy volt a sár, a nyíltabb részeken a földutakon a pocsolyákat és a dagonyát kellett kerültgetni egész nap. A túra végét kivéve, mert akkora már mindegy volt, hogy bokáig sárban, vagy bokáig vízben megyek-e, a lényeg az volt, hogy haladjak.

A leghosszabb 40km-es távon 7 résztvevõ indult, én utolsóként, a hivatalos rajtzárás után egy órával. A rövid távokon (10 és 20km) is lehettek kb. 30-an összesen. A kevés 40-es túrázóból az elsõ két induló már az elsõ pont elõtt elveszett, valami nagyon alternatív túrát tettek a környéken. Végül 5-en értünk be, ebbõl két srácnak elsõ teljesítménytúrája volt ez a Csesztregi 40-es, így az utolsó 5km-en elkevertek és mögöttem érkeztek célba.

Negyed tízkor indultam Csesztregrõl, a kempingtõl, ("Cseszt-Regélõ Szabadidõ Park és Sportcentrum") ami a túra rajt/céljának jól eltalált helyszíne. A kempinghez tartozó focipályán éppen egy gólya keresgélte a reggelijét, szemmel láthatóan sikerrel.

Az útvonal 3km aszfalttal kezdõdött, ennek elsõ fele a fõúton, második része hangulatos -talán volt kisvasút nyomvonalán épült- jó minõségû, kerékpárútként is jelzett, úton haladt. Tölgyesek, fenyvesek váltakozva - nekem ez nagyon tetszik a Zalai erdõkben.
Letérve az aszfaltról kezdett sárossá válni a terep, a ösvény melletti vízmosásokban méteresnél nagyobb víz állt.

Az elsõ ellenõrzõpontnál beértem egy rövid távos nagyobb csapatot, megtudtam a pontõröktõl, hogy utánam már egyik távon sem indult senki, és az elõttem lévõ 40-esek még tartják az 1 óra elõnyüket. A nyugdíjas csapatot hamar lehagytam Kerkaújfalu elõtt, bár ehhez kicsit kocogni is kellett, ami viszont a sárban praktikus volt. Kevésbé süllyedtem el. Ha jól emlékszem, akkor ezen a szakaszon még nem ázott át teljesen a cípõm. A faluban megnéztem a haranglábat.
A második ep. kicsit elõrébb, a fõútra költözött. A Kerka magas vízállása miatt az eredeti útvonalon nem lehetett átkelni a patakon, így itt 4km-es aszfalt várt rám. Próbáltam belekocogni a mûútba, hogy faragjak a hátrányomból, de nem volt elég motivációm.
Alsószenterzsébeten sajnos már beszüntette mûködését a kocsma, -pedig két éve még üzemelt- úgyhogy a sörömért további 20km-et kellett gyalogolnom!

Felsõszenterzsébet felé a dombtetõn vezetõ útról szép kilátás mindenfelé a tájra. A falu végén elfogy az út, ismét igazi sárdagasztás következett.
Magyarföld - csak akkor jöttek elõ az emlékeim az elõzõ évekrõl, amikor már bent jártam a faluban. Modern harangláb, egy nyitott színben régi tûzoltókocsi, tiszta porták. A pontõrök megvártak, pedig 10percet késtem az ep. hivatalos zárási idejéhez képest. Az elõttem lévõknek már csak negyedóra elõnyuk van.
Erdõ, szõlõk, érdekesen váltakozik errefelé a táj. Évrõl-évre egyre több az elhagyott pince, elõttük a már nem mûvelt szõlõ.

Gödörháza, frissítõpont. Hurrá, beértem az elõttem indult két túrázót. Betermelek két szelet vajaskenyeret, hagymával, szörppel. Annyit ehetek, ihatok, amennyi belémfér - utánam már nem jön senki. A következõ 2 ep-n is csak rám várnak majd. :)
Veleméren ellenõrzõpont is van, 5 perccel a hivatalos szintidõn belül. A középkori templomot most csak kívülrõl nézem meg. (Legutóbb bent is jártam. Csodálatos, hogy mennyire épen maradtak meg a freskók.)

Asszonyfáig erdei szakasz, majd utána úgy 6km aszfalt. Szentgyörgyvölgyön beiktatom a várva-várt sörözést. (Mottó: amelyik kocsma elõtt legalább 3 bicikli áll, az drága hely nem lehet.)

Ismét aszfalt, utána sár a kukoricás szélén, aztán megint aszfalt. Ez a túra ilyen. A pulzusmérõmön láttam, hogy kicsit lassan haladok, mert csak 130 körül járt a pulzusom. A felázott és érzékeny talpam, illetve a vízhólyagjaim miatt nem tudtam jobban menni.
Azért csak elérek Alsószenterzsébetre, a pontõrök kivételesen a dombtetõn várnak. Az elõttem lévõk már egy órája mehettek el. A szintidõbõl még volt másfél óra, ez kellett beosztanom az 5.2km-re.

Sikerült 48perc alatt megtennem a túra utolsó szakaszát, sok belekocogással. (Pygmea! Én a túrának ezen a szakaszán egyszerûen nem tudok lassan menni. Ha ismét együtt indulunk majd valamikor ezen a túrán, erre számíts!:)
Néhol méteres csalánon, gazon kellett keresztülmenni, terepjáró üzemmód bekapcsolva, víz nem érdekel, bokáig érõ sár sem, úgyis lemegy a kosz a követekezõ pocsolyában.
Csesztregen, a falu szélén, a Kerka hídjánál láttam, hogy belül lehetek a 9 órán, így a végén is kocogtam egyet a célig. 08:57 alatt teljesítettem végül az itiner szerinti 42km-t.
A rajtlap egy a4-es fénymásolt kétoldalas itiner volt, a túloldalán egy fekete-fehér -szerintem jól használható- térképmásolat, az elején pedig hely a pecsétek -illetve aláírások- számára, résztávok, állomások nyitvatartása, rendezõk elérhetõsége. Minimál kialakítású, de megfelelõ. Célban kitûzõ, rajta a szabadidõ park szép és jellegzetes fa épületének fotójával.

Kellemes, hangulatos, családias jellegû rendezés volt, és a táj szépségéért szintén biztosan jövök a következõ években is.

A Csesztregélõ 40 fotóim.
efemm.

Túra éve: 2003
efemmTúra éve: 20032005.03.08 23:47:14
megnéz efemm összes beszámolója
Õrség-Göcsej-Hetés 40
42km, 310m szint

Megkedveltem már tavaly is ezt a Csesztregrõl induló gyalogtúrát, a szép zalai erdõk változatos tájai miatt. A rendezõk barátságosak, a kevés résztvevõ miatt családias hangulata van a túrának.
Három távra lehetett nevezni, 10, 20 és 40 km-re, összesen 80 résztvevõ túrázott, a hosszútávon a 15-ös utolsó rajtszámot kaptam.
Pygmeával -szerintem- ketten képviseltük e topikot a túrán, a 40-esek közül csak egy sporttárssal találkoztunk a nap folyamán. Nem tömegtúra.
Az idõjárás kiváló volt, a napot sokszor felhõk takarták, a fehértõl a sötétszürkéig minden árnyalatban, háttérben az égbolt kékjével - alig tudtam betelni a látvánnyal. A hetközbeni esõk nyomai látszottak, reggel rendkívül fülledt, párás volt a levegõ, éreztem is, hogy nehezen indul a túra.
A jelzések szerintem kiválóak, tavaly sem tévedtem el, idén már fejbõl mentem az útvonalon. (Jobb tempója miatt általában Pygmea mögött haladtam, csak pár helyen kellett figyelmeztetnem, hogy õ ugyan jó irányba megy, azonban az útvonal nem. :)
A rajtlap egy a4-es lap, egyik oldalán fénymásolt ff térképpel, rajta a bejelölt útvonallal, másikon résztáv adatok, pont nyitvatartással, rendezõk elérhetõsége és a bélyegzõk helyei.
Az indítás a kempingbõl volt -inkább sportközpontnak tudnám leírni- rendezett környék, tiszálkodási lehetõséggel, fürdésre alkalmas tóval (nem próbáluk ki), füves focipályával, kibérelhetõ parasztházzal. Árnyat adó fából van egy kicsit kevés, az egész komplexum két éve épült, szántóföld helyére.
Egy frissítõpont volt, szolgáltatások: zsíroskenyér, szörp korlátlan mennyiségben (mivel mi voltunk az utolsók:) és útközben kocsmák (20 HUF/1 dl üdítõ) igény szerint.
Az útvonal sok szép haranglábat érintett (magyarországi haranglábak jelvényszerzõ túramozgalom nincs még?:) és sokat idõztünk a veleméri középkori mûemléktemplom megtekintésével is. A XIV. században épült Árpád-kori templom sok freskója kiváló állapotban maradt meg, a látnivalók mellé kiváló leírást is kaptunk. (Pygmea, írj a templomról!)
Tavalyi idõmnél fél órával rosszabbat mentem, 09:45 alatt gyalogoltuk le a 42 km-t, pedig az elõzõ évben sokkal melegebb volt, tûzõ napsütés, idén pedig ideális júliusi túraidõ.
Nálam a kedvelt túrák között marad továbbra is az Õrség-Göcsej-Hetés, tudom ajánlani jövõre bárkinek.