Zimný prechod Čiernou skalou

Túra éve: 2018
HeliosTúra éve: 20182018.02.22 15:44:10
megnéz Helios összes beszámolója

Leszállva a vonatról 7.00-kor indulok többedmagammal a start helyére a buszmegállóhoz. Az út leírását megkapom, fizetés a célban és káposztaleves lesz. Ilyen  ismeretekkel  indultam 7.35-kor a túrára. A Z jelzést követve hagyom el a falu házait és tovább a havas úté a főszerep. A hó vastagsága 5-8cm, a hőmérséklet 0 C° alatt. Amint haladok előre mindig meredekebbnek tűnik az út. Jobb oldalt egy nyári pihenőt látni, előttem meg a domb platója és a  végén kilátás a völgybe.Keskeny, havas,szerintem veszélyes cikk-cakk úton jutok az alant levő barlang bejáratához. Itt az 1. EP.-A felfedezés évét és a két felfedező nevét kell leírni, vagy fényképet készíteni. Innen lépcsőkön jutok az erdei útra és S jelre váltok. Lefelé menet épületek közé érünk és a patak mellett haladunk tovább. Újra a természetbe érve szöges cipőtalpat húz az egyik túratárs, az enyém ott lapul a hátizsákomban. Mélyedésbe érve a hó vastagsága elérte a 20 cm-t, szerencsére csak rövid szakaszon. Két havas tisztáson átjutva érezhetően emelkedni kezd az ösvény. Minél közelebb jutunk a hegyhez, annál meredekebbé válik. A meredekséggel keresztben hótorlaszok húzódnak. Az ilyenen átjutni csak nagyobb energia igénybevételével lehet. Minden lépésnél a hóval együtt csúszik a cipő visszafelé. Egy sziklafalat balról kerülök, enyhül az emelkedés, jobbra a semmi szélén találom magam. Kiálló sziklákat kerülgetve érek a Čierna skala csúcsára. Ez a rész, Pilisben a Prédikálószék Vadállóköveire emlékeztet. 2. EP.-n Az oszlopról kell leírni Jahodník felé az időt. A 17 km-es táv visszaindul a célba, én 10.30-kor tovább ismerkedek az S úttal. Meredeken lejt és minden lépés után 10-20 cm csúszás következik. Oldalazva lépve sem változik semmi, mintha síléc lenne a lábamon. Vízszintes úton megyek 5 m-t, majd balra kanyarodva újra lejt. Elvágódva a felső hóréteget hótúróként viszem magammal. Enyhül a lejtés, már emelkedik is, de később jobbra fordulva völgybe indulok hetedikként. Az előttem haladó elesve repeszt a többiek után. Egy ágat elkapott, de csak a kiálló szikla állította meg. A fa törzsét ölelgetve állt a lábára. Még pihentem, mert utánam senki nem jött. Két lépés elég volt és lábon állva csúszok. Az egyik lábam megakadhatott, mert fél fordulat közbejöttével, már háttal történik a csúszás. Megfogom az ágat, így sikerül irányba fordulnom, majd két ugrás következett és az említett fa törzsét ölelgetem én is. Folytatódott a lépés –csúszás, de azért beértünk Detrekőszentmiklósra. 11.45 a 3. EP.- Cierna skala-ra mutató jelzés idejét kell leírni. Jobbra nyitva a kocsma, balra fordulva a zárva tartó kocsma előtt ültek le a „jegesmedvék”. Én inkább a Z jelen ballagok tovább. Falu végén tábla, a Pálffyak tulajdonába tartozó „Mon Repos” nevű vadászkastély látható a képen. Az út enyhén emelkedik, mígnem bal kanyarnál újból erősít, a jobbra tartó kanyar után a Monrepos 470 m tszf. tábla előtt találom magam. Téglalap alapú kőbeton épület, a vadászház nyújtózik a szikla falától. Hullámzó a terep, mígnem jobbról a K jel és 7 túrázó is érkezik. Bekeményít az emelkedő, a hó vastagsága is nagyobb. Csoki majszolása közben a szöges cipőtalpas túrázó megy el mellettem. A csúcson kúp alakú kőrakat, tovább a lejtmenet következik a K jelen. A pataktól újra emelkedik (bal oldalt kerítés), majd lejtve érek a háromszög alakú réthez (Kolovrátok). Innen az útról a havat eltúrták, de a rajta hagyott rész jéggé fagyott. Dobok egy hasast a sapka sültjével pedig pecsétet a jégre. Jelöletlen útra kell váltani a kérdés viszont, hogy hol?  A K jel jobbra fordul és patakon vezet keresztül. Egyenesen folytatom a gyöngén lejtő út irányában. Nem is jelöletlen, mert a kék C kerékpáros úton haladok. Eltévedés esetén Tátrában a 112-t hívják és beszélhetnek németül, angolul, meg magyarul is. A víztározóhoz érek 4. EP.- A kisnyomtávúvasút melyik években szállította a fát a Majdan gyárába? Elvágódok a teraszos tavak nézelődése közben, majd a körbekerített halneveldék következnek párhuzamosan egymás mellett. Jobbról érkezik a Z jel. Lošonec 50 perc, a jelen idő 16.33 óra és 17-ig van nyitva a cél. Nagyobb baj a 17 ó után nyugvó Nap, amit ma nem volt szerencsénk látni. Fából faragott motorfűrészes favágó látható a házak között, ahová értem. A jel balra irányít egyenesen az erdőbe. Sötétedik. Tőlem jobbra mozgást érzékelek – csak 5 db. őz suta sétál. Az erdőből kiérve, a jobbra látható ház után, fahídon keresztül jutok Lošonec útjára 17.35-re. A partnak menve derül ki a rossz irány, ezért visszafordulok. Itt vannak turisták! –mutat a kivilágított épület felé a megszólított férfi. Vagyis mindkét táv célját megtaláltam az „U Golema” nevű kocsmát. Irány az állomás (nyitva 0.30 és 16.40 között), ahova 19.05-re jutok és viszontagságos utazás végén 1.45-re érek haza.

Interneten: Mon Repos.sk, aztán a Malacké pohľady-ra kattints! Kő alapra épült vörösfenyőből a vadászkastély 1898-ban.Pálffy intézője 1899-ben nem említi, viszont az 1904-es monográfiában már szerepel. 1969. dec. 5-én vendégekre várva fűtötték a kastélyt, de az leégett. A mellette álló vadászházat említem a szövegben.