Ősfenyves teljesítménytúrák

megnéz dnvzoli összes beszámolója

Ősfenyves 10

2016.08.13.

Igazi túraidőre ébredtünk ma,25 fok körüli maximumokat ígértek a jósok.Tudom,nyár van,sokan örülnének a 30 fok feletti hőmérsékleteknek,én azt ki nem állhatom,úgyhogy a mai időjárást nekem találták ki.A héten már megfűztem a gyerekeket is(nem kellett különösen küzdenem),a kérésnek megfelelően elő is neveztünk.Irány a Bakony!

Fél 9 körül érkezünk Fenyőfőre,az úton mindjárt ismerős arcok mellett lassítok,Unci,Tamás és társaik vágnak neki épp a 20-asnak.Rég találkoztunk,örülünk egymásnak.A beszélgetés hevében észre sem veszem az út mellett a sok autót,én a Faluházat a kocsma környékére vártam,ott is keresem.Hát nem ott van,túlfutottunk!:)Kihasználjuk a közönség segítségét és visszagurulunk.

Benevezünk,a lapra rajtidő nem kerül,jelezve ezzel,hogy a szintidő nincs kőbe vésve.Több helyen is leítram már,15 km-ig biztos nem foglalkoznék vele én sem.

Alig hagyjuk el a falut,25.-ször is felteszem a kérdést,hogy nem ennétek-e végre valamit?Ennének.Persze,itt az út szélén az igazi,nem volt jó a rajtban,de legalább esznek.:)

Szalagok az út mentén,bal oldalon,ezek még nem nekünk lengedeznek-mi jobbra térünk majd be az erdőbe maradva a Z sávon.A balos szalagok a Z+-re visznek.Népes csapat vág be jobbra egy széles útra,én nem ilyen letérésre emlékszem,utánuk is szólok,hogy biztos arra tart-e a Z sáv.Határozott válasz jön,hogy igen.Én inkább előveszem a térképet.A fán levő két irányba mutató Z sáv jelzés is az aszfalton tovább haladást jelzi amúgy.A csapatot közben elnyelte az erdő,visszahívni így már nincs módom őket.

Jól emlékeztem,gyalogolni kell még pár 10 métert Vinye irányába és ott a betérő.A szervezőktől kapott térkép,mivel fekete-fehér sokat itt nem segít(nem azonosíthatók be az amúgy látható jelzések színei),a leírás is félrevezető lehet:"a zöld sáv jelzést megpillantva jobbra térünk..."-pont ezt tették az eltévedők,az első jelnél letértek.Segítenek viszont az aszfaltra festett neon narancs nyilak és számok-amiket viszont nem említ az itiner.

Azért megoldható volt ám a feladat,úgy gondolom-sokadik rendezésű túránál is adódnak hibák,hát még első rendezésűnél.

Off:a legújabb turistatérképeken a jelzések már nem betűvel vannak kiírva az út mellé,hanem maga a jelzéskép van rábiggyesztve magára az útra,ami szerintem nem jó megoldás(tökéletesen jó volt a régi formátum)mivel a jelzésképek sokat kitakarnak a térképből,ez nagyon bosszantó egy sűrű úthálózattal ellátott terepen mint pl. a Tihanyi-félsziget.Meg lehet nézni a legújabb Balaton turistatérképet.Ott a szép színes jelzéskép,csak épp azt nem látod milyen ívben kanyarodik alatta az út...arról nem beszélve,hogy pl.a kéket és a zöldet mennyire könnyű összekeverni.Míg a K és a Z betűt azért nehezebb.Bocsánat a kitérőért.Talán illetékes is olvassa,és hátha nem csak nekem nem tetszik az újítás.On.

No,tehát megvan a letérés,bevetjük magunkat az erdőbe.A gyerekek határozottan állítják,hogy már jártak itt,pedig nem,a Vinye feletti,Zörögre tartó fonódott ZS-sávval keverik a helyet,mint kiderítjük.Tényleg hasonló a környezet,a kanyargó ösvény.

Érik már a szeder,jelentem!Igaz,még csak az ágak végein található szép fekete beérett példány,de már van és ez a lényeg.Az úton később több helyen van módunk megízlelni.

Itt valahol az ösvényen lesz egy kiálló vasdarab-figyelmeztetem a gyerekeket.Na ezt nem kellett volna!:)10 másodpercenként jön ezután a kérdés,hogy mikor,meg hogy hol is pontosan....:)Meg,hogy mikor érünk már oda,meg hogy milyen az a vasdarab?...ki tette oda?....miért...?...mikor...?

Aztán a vasdarab nincs sehol.Valaki kiszedte,miután lerúgta a cipője orrát benne,vagy átesett rajta,vagy kivágta a bicaj gumiját,vagy mittudomén....:)Vagy már elhagytuk,csak nem vettem észre...:)

Elérjük a piros sávot,balra tartunk rajta.Itt egy kicsit megkeveredek,mondom Tomiéknak,hogy ha ezen tovább mennénk pár kilométert a Csárda-tetőre érnénk,ahol már pontőrködtünk párszor.Pedig dehogy,az épp a másik irányba van,így a Pápalátó-kőhöz a letérés sem balra-ahogy én éreztem-lesz,hanem jobbra.

Úgy is van,a vadkerítés mellett dobunk egy jobbost.Kitisztul nálam is a merre is az arra.

Hamarosan itt is állunk a Z3szög aljánál.Két lehetőséget ízlelgetek,vagy felcaplatunk a meredek Z3szögön,vagy irány a Bodzás-árok aztán a végén be a Pápalátóhoz.A 3szög mellett az útvonalkövetés áll,a Bodzás-árok szép sziklaalakzataival csábít,amit a fiúk még nem láttak.Végül a kaptató mellett döntök,menjünk a kiírás szerinti úton.

Szuszognak rendesen a nyári szünetben kissé elpuhult gyerekek,meg is állunk párszor,míg felérünk a Pápalátóra.Fent somot találunk,de szerintem még éretlen.Kigyalogolunk a peremre.

Egész szép a kilátás ma,bár a távoli tájakat a párásság elrejti,a közelebb eső települések láthatóak.Fenyőfő is például.

Felderítjük aztán a helyet.Nem tudom hányszor jártam már itt,de eddig ez valamiért kimaradt.(Azért maradt ki mert egy hosszabb teljesítménytúrán rohan az ember.)Észre se vettem eddig,hogy fut egy ösvény a kőalakzat alatt.Na,de most!

Megérte a kitérő,látványos a hely alulnézetből,mindenféle likak,üregek tarkítják a mészkő tömböt.Nézelődés után aztán visszatérünk a túrába.

Kigyalogolunk a Z sávra.

Az út mellett több kisebb-nagyobb kődarabot találunk,ami telis-teli van mindenféle csiga,ill. kagyló lenyomattal,növények lenyomataival-utalva a víz valamikori jelenlétére.Ilyen magasságban!

A rétnél balra visz a jelzés,mellettünk hatalmas árok fut-beérünk egy bükkösbe.

Szemből érkeznek folyamatosan a 30-as távot teljesítők,többüknél látunk szatyorban gombát,egy páros mindkét tagja óriáspöfeteget cipel,egyikük hatalmas példányt.Átmérője szerintem 30 cm körüli is lehetett.Az erdő alján,kis csoportokban sok látható még egy piros,lapos kalapú gombából is,nem tudom miféle de a színe semmi jót nem ígér.Nem a légyölő mesegalóca,azt azért megismerem.:)Kiegészítés:kis utánaolvasás után piros galambgombára tippelek.Íze miatt ehetetlen.

Megérkezünk a Likas-kőhöz,a gyerekek lecsesznek,hogy miért nem azon a "hullámos úton" jöttünk be.Majd kifelé azon megyünk,nyugtatom meg őket.Eddig mindig alulról jöttünk ide,és úgy látszik emlékeztek az útra.

Mosonmagyaróvári túratárssal futunk itt össze,váltunk pár szót Józsival aztán már sokadszor,de körbejárjuk ezt a sziklát is.Lámpa valamiért most nincs nálam,ki is osztok magamnak egy letolást,milyen túrázó már az,akinél nincs mindig lámpa.Amatőr.Ez van.:)És mivel a gyerekek nem szeretik a sötétet,akármennyire is tudják,hogy a túloldalon ott a kijárat,nem mernek bemeni a likba.Igaz,itt esett meg velünk,hogy Tomi vállára denevér szállt-ki tudja most miféle bakonyi vadak fészkelték be magukat a sziklaüregbe....:)

Lezúdulunk a hegyről,a hegy lábánál ellenőrzőpont,zsíros kenyérrel,hagymakarikával,nápolyival,almával,vízzel.Na meg pecsételéssel.Eszegetünk pár falatot(a Likas-kőnél is ettek a gyerekek,úgyhogy nem tesznek nagy kárt a készletekben:)majd körülnézünk kicsit,van némi változás utolsó itt jártunkhoz képest.Például idevontattak egy érdekes fa borítású több emeletes,kerekeken álló lakókocsit.Érdekes.Na meg épült egy kisebb fitness-park egyszerű gépekkel,aki nem fáradt el eléggé az erdőjárásban itt testének különböző izomcsoportjait még átmozgathatja,vagy akár erősítheti is.A gyerekek erőlködnek én most inkább fotózok.

Ettünk,nézelődtünk,kondiztunk,akkor talán irány a Z sáv továbbra is,mégiscsak teljesítménytúrán vagyunk vagy mi.Eltesszük Tomi 4 cm átmérőjű pöfetegét is,nem tudom minek,de eltesszük.Megcsináltatja a mamával,mondja.:)

Átkelünk a Hódos-éren,egész sok víz van a mederben,már fent a hegyen is lehetett hallani a patak zúgását.Csapadékos időszakban vagyunk,nagy melegekben ez a patak teljesen ki szokott száradni.

Off:Eltűnt a hinta!

Volt itt hátul,az utolsó nyaralóház mögött egy olyan igazi retro hinta,benne volt az anyag rendesen.Még a lánc helyett is vékony köracél szolgált felfüggesztésül.Mindig csodálkoztam is,hogy erre nem élnek színes fémgyűjtő állampolgárok?Hát mostanra eltűnt.(Nem állítom,hogy ellopták.)Emlékszem egyszer Peti,úgy 4-5 éves lehetett eléállt,meglökte és leeresztett kezekkel továbbra is csak állt.A hinta kilendült,majd megindult visszafelé.Konkrétan egy jól irányzott pofonnal tudtam csak megakadályozni,hogy a jó pár kilónyi,lendületben levő,neki akkor épp fejmagasságban érkező vas szörnyeteg egy ütéssel az intenzívre vagy még nyugalmasabb helyre repítse szegényt.Félelmetes volt.On.

Elcaplatunk hát a hétvégi házak mellett,odébb találunk egy hasonló hintát játékra alkalmatlan állapotban.Alatta Peti hatalmas szarvasbogár tetemet fedez fel,akkorát kiált nem éppen szalonképes szavak mondatba illesztésével,hogy le is kell kicsit tolnom érte.De,hát nézzem meg mekkora-mondja,és igaza van,tényleg nem kicsi.

Kiérünk az aszfaltra.

Pár percet ezen gyalogolunk aztán a szalagozás és az itiner(lehet,hogy felfestett neon narancs nyilazás is,nem emlékszem)jobbra térít le róla.Vadkerítéssel jobbunkon gyalogolunk az erdőben,bent valami vadászház lehet,látni néhány autót,előttünk is pont behajt abba az irányba egy Felícia.

Pirosas talaj jelzi,hogy megérkeztünk a bauxit szállító útra,innentől egy darabig aszfaltot koptatunk vegyes erdőben.

A gyerekek viszont egyre többet nyafognak,hiába,hosszú volt ez a nyár ilyen szempontból,a 15-öt is bírják már épeszű szintemelkedés mellett,most meg már 8 km körül megy a lázadás.Le is kell ülni kicsit,a lábára panaszkodik mindegyik,itt fáj,ott nyom....:)

Azért az evés-ivás segít,itt is egy elágazó,ahol a szervezők kis táblákkal jelzik a tovább haladás irányát.Nekiünk pl. most balra kell tartanunk.Aha,most értük el a Z+-et,mostantól a régi fenyőfői úton talpalunk.Ez a legrövidebb út Bakonyszentlászló és Fenyőfő között.A régi korok emberei az aszfaltutak megjelenése előtt valószínű erre közlekedtek,ha a két említett faluban volt dolguk.Akinek szabad és van erre alkalmas járműve,gondolom ma is jár erre.Az út mellett kökényt találunk,persze még éretlen.Azért megkóstoljuk,savanyú mint a fene,és olyan érdekes bevonatot képez az emberfia fogára.Éretten is amúgy.Távolabb apró szemű őszibarackot termő fa akad utunkba,meg is beszéljük,ha eljön az ideje megnézzük magunknak újra!

De hol lehet az "Iszonyatos nagy fa"?!A térkép jobbunkra jelöli és bár fenyvesben haladunk én mégis úgy gondolom,hogy egy iszonyatosan nagy fa valószínűleg egy óriási ősi tölgy vagy legalább egy bükk lesz,még ha a bükkre elég kis esélyt is látok.Tölgy lesz az.

Aztán nem.Fenyő.Igaz,hogy tényleg hatalmas lehetett fénykorában.Mára már eléggé megrogyott,koronája meghaljott,száradásnak indult,de még így,megtörve is fenséges.Oldalán megkopott,leszürkézett jelzés mutatja,hogy valaha erre vitt a Z sáv nyomvonala.Sok túrázót láthatott már a nagy öreg.

Visza a túrába!Innen már tényleg közel a cél,örülnek a gyerekek.Kiérünk az aszfaltra újra,pár lépés és itt is a falu.

A Faluház udvarán lejelentkezünk,átvesszük a díjazást ami mellé egy szelet csoki is jár még.

Első rendezésű túrán vettünk részt,látszik,hogy sok energiát fektettek bele,és tulajdonképpen minden a helyén is volt.Még jobbá tételéhez én egy jobb minőségű,több információt tartalmazó(esetleg színes) térképkivonatot tartanék alkalmasnak.Ilyen rövid távon amúgy elég nehéz látványos útvonalat kijelölni,a két "kő" és főleg egy gyerek számára már a nevével misztikusan ható "Iszonyatos nagy fa" beiktatásával itt ez is sikerült.Jól éreztük magunkat!

Köszönjük a lehetőséget!

Tomi,Peti,dnvzoli

A túrán készült fotók metekinthetők itt:

Elnézést a szerintem marha béna Google fotótárért,valamiért megszüntették a Picasát ezek a bénák ott a Google-nél.Már a régi picasás linkek is ide visznek.Sajnos.

Most megnéztem,nem is olyan béna.De azért a Picasa jobb volt....:)

De hol vannak a régebbi albumok?Régebben volt valami olyasmi,hogy"xy galériája",ahol a nyilvános albumokat mindenki megnézhette újra,vagy épp először,ha akarta.