Zirc 30 túrák

Viktor BakonybélbőlTúra éve: 20152015.03.21 19:37:20
megnéz Viktor Bakonybélből összes beszámolója

Zirc 30 túrák/Szarvaskút 15

Zirc tavaly ünnepelte várossá avatásának 30. évfordulóját, ebbõl az alkalomból lelkes helyi turisták 3 új jelzett útvonalat hoztak létre, összesen 30 km hosszan. Nagyon üdvözlendõ ez, hogy idõt, energiát nem kímélve ilyen példamutatóan szolgálják a hazai turistaság ügyét. Dicséretes továbbá, hogy a  3 újonnan jelzett út a lehetõ legminimálisabb mértékben fonódik régebbi jelzett utakkal, így biztosítva azt, hogy a természetjárók eddig kevésbé ismert nagyon szép helyekre eljuthassanak biztonságban, az eltévedés veszélye nélkül.

Erre a szép tavaszi napra a piros körséta jelû Szarvaskút - 15 útvonalat választottam. Ez volt a január 31-ei Bagolyvár-Tél rövid távja is, "némi" különbséget jelentett, hogy most nem volt 60 cm hó... Már a buszpályaudvaron régi túratárssal futottam össze, Kálmánnal végig együtt mentünk. A  rajtban csatlakozott hozzánk Tünde is, így hárman indultunk. A szervezõk élõszóban is kiegészítették az itinerben leírtakat és már kint is voltunk. Igyekeztünk a forgalmas városi szakaszon hamar túljutni, de kiérve a természetbe már többször megálltunk gyönyörködni Zirc és a Bakony látványában. Szép az útvonal, nyílt, panorámás terület után érint  2 tavacskát, utána fenyõerdõn visz át már igazi bakonyi bükkösbe, majd a méltatlanul kevésbé ismert Szarvas-kúthoz vezet. Itt padok, asztalok, friss forrásvíz mellett lehet kicsit pihenni. Ezután átkelünk a  Csengõ-hegyen és hamarosan Tündérmajorba érünk, egy helyen visszatekintve a Kõris-hegy is felbukkan mögöttünk. Tündérmajor után ismét panorámás útszakasz következik, látszik a még havas Ámos-hegy is, a szinte teljes Zirci-medence és feljebb Nagyesztergár, Olaszfalu is. Rögtön Zircen vagyunk, a lelkes szervezõk emléklapot és kis kedves emléktárgyat adnak át, kenyérrel, teával kínálnak. Nevezési díj nem volt, mindent a saját végtelenül pozitív hozzáállásukkal teremtettek elõ.

A Zirc-30 túrákat minden évben 4-szer, rendezik meg, minden évszakban lehet jönni, mindig más és más arcát megismerve szeretett Bakonyunknak.

Köszönöm a rendezõknek a lehetõséget,a túrát ajánlom mindenkinek, aki fogékony új helyek  és egy kedves szervezõ csapat megismerésére.

Túra éve: 2014
efemmTúra éve: 20142015.01.24 18:02:32
megnéz efemm összes beszámolója

Zirc30 avató Mikulástúrák - (rendezõi) Beszámoló

2014. december 14. (vasárnap), 9.00-16.00 óra

Immár harmadik alkalommal rendeztük meg a Szarvaskút15, a Kõkapu10 és a Pintér5 útvonalakon túráikat. A mai rendezvényt az Erdélyi Baráti Kör Egyesület által kijelölt és megfestett körútvonalak avatótúrájaként hirdettük meg.

Sajnálatos módon a december 7-re tervezett idõponttól biztonsági okok miatt el kellett tekintenünk.

A résztvevõk többsége a Teljesítménytúrázók honlapjáról szerzett információt az általunk meghirdetett rendezvényrõl.

Most vasárnap számos túrázni vágyó érkezett már a hivatalos rajt elõtt, ezért nevezéseiket fél 9-tõl kezdtük el. A jelentkezési lapok kitöltése után átvették a kiválasztott útvonalak leírását, egy tesztlapot, valamint tájékoztatást kaptak a szükséges információkról.

Igaz a mikulásnak már elmúlt az aktualitása, így is akadtak olyanok, akik mikulás sapkában, mikulás zsákkal, piros ruhában és egyéb kiegészítõkkel jelentek meg.

Mindhárom útvonalon túráztak a résztvevõk. Idén is a szarvaskúti körútvonalnak volt a legnagyobb keresettsége. 33-an teljesítették a 15 km-es távot, míg a Kõkapu10 és Pintér5-ös útvonalon 17 illetve 16 fõ rajtolt el.

A túrára összességében 61-en neveztek be, közülük 5-en (Csornai Csabáné (15+5), Csornai Edina (15+5), Lampek István (15+5), Szabó Attila (15+5) és Lohrmann Mária (10+5)) két távot is teljesítettek.

Minden korcsoport képviseltette magát a túrán. A legfiatalabb jelentkezõnk 5, míg a legidõsebb 69 éves volt. Mindketten a pintérhegyi körutat választották.

Túrázóink az ország számos pontjáról érkeztek. Meglepetésünkre Szórád András Eger városából tette tiszteletét nálunk. De jöttek jelentkezõk Bakonynánáról, Balatonfüredrõl, Budakalászról, Gyõrbõl, Herendrõl, Környérõl, Lentibõl, Lókútról, Litérrõl, Nemesvámosról, Nagyesztergárról, Székesfehérvárról, Szombathelyrõl, Tapolcáról, Tatáról, Tatabánya, Tolnáról, Veszprémbõl, Várpalotáról, Zalaegerszegrõl és természetesen kis városunkból Zircrõl is.

Megfáradt túrázóink épségben, igaz kicsit sárosan értek vissza a célba, ahol nagy szeretettel vajas/zsíros/lekváros kenyérrel, teával vártuk a õket.

A teljesített táv után senki sem ment el tõlünk üres kézzel, mindenki kapott jelképes ajándékot és természetesen emléklapot.

Külön díjaztuk a legmesszebbrõl érkezõ-, a két távot teljesítõ és a tesztlapot kitöltõ túrázókat.

Túrázóinknak a sár ellenére tetszettek a szép vadregényes utak, a fotózásra is kiváló helyszínek; számukra az erdõk, tavak, források páratlan élményt nyújtottak.

Elismerõen nyilatkoztak a túra megszervezésérõl, az útvonalak kijelölésérõl, a térképes útvonalleírásról. Külön kiemelték az ingyenességet, mivel ez igen ritka a szervezett túráknál.

A Békefi Antal Városi Könyvtár, Mûvelõdési Ház és Stúdió KB köszönetet mond

az Erdélyi Baráti Kör Egyesület tagjainak, akik kijelölték, megfestették az útvonalakat

a VERGA Veszprémi Erdõgazdaság Zrt-nek, valamint a Bakony-Agro Kft-nek akik engedélyezték a területükön való áthaladást, a túraútvonal kijelölését,

a Királykúti Vadásztársaságnak a tájékoztatatásért.

a Zirci Városi Nyugdíjas Klubnak, akik finomabbnál finomabb lekvárjaikkal emelték a túrázók ellátásának színvonalát.

A rendezvényrõl képi dokumentáció a Békefi Antal Városi Könyvtár, Mûvelõdési Ház és Stúdió KB weboldalán és Facebook oldalán található.

A rendezvényrõl a Stúdió KB híradást készít.

Városi Könyvtár   8420 Zirc, József Attila u. 1.  www.zirckultura.hu Tel.: 88/593-810, e-mail: igazgato@zirckultura.hu

Városi Mûvelõdési Ház   8420 Zirc, Alkotmány u. 14.  Tel: 88/414-256, e-mail: kultur@zirckultura.hu

Stúdió KB – Városi Televízió   8420 Zirc, Alkotmány u. 14.  Tel: 88/595-260,  e-mail: studiokb@ktvzirc.hu

kekdroidTúra éve: 20142014.12.17 21:31:38
megnéz kekdroid összes beszámolója

Szarvaskút 15 - decemberi változat

A busz idegtépõ lassúsággal kanyarog, hogy ne siessen a menetrendhez képest, amíg leér Zircre mind a tizenhét utasával. Kerek repkénnyel elviharzunk az egykori fõtéri buszpályaudvarról a helyi könyvtárba, amely egyúttal könyvtár és mûvelõdési ház is. Nevezési lapot töltünk, utána sor sincs, fizetni sem kell, csak úgy benevezünk, közben valahogy próbálom feldolgozni a ránk zúdított információmennyiséget. Jelzést követni, sár lesz, totót kitölteni, sár lesz, ellenõrzõpont nincs, sár lesz, ha kiszállunk, telefonáljunk, és sár lesz. Kifelé menet megvizsgálom az itinert, a címlapon a rajtszámom azonosít és fényképet is találok arról, hogy nekem milyen színû és formájú jelzést kell most követnem. Belül részletes útleírást, hátul térképként funkcionáló mûholdfelvételt találok. Használhatóbbnak tûnik, mint a saját Bakony térképem, amelyen a kiadás dátuma tizenegy évvel repít vissza az idõben. Indulunk, a szintidõt a negyed kettes vonat indulása és az elé iktatandó kávézás határozza meg.

Kitrappolunk az idén harminc éve várossá vált Zircrõl, ez a fõtér és a látnivalók szemrevételezésével kezdõdik, amely az itinerhez kapott ellenõrzõpont-pótló totó kitöltése során is jól jöhet. Jól felkészült turisták – nem mi – egyébként fejbõl is ki tudnák tölteni ezt a totót, ha akarnák. A látnivalók feljegyzése után jöhet a hosszú egyenes, amely a 82-es fõút részét képezi, és amely mellett egyre elkeskenyülõ járdán ballagunk a város széléig. Itt egykori TSZ telepére térünk be, jobbra benzinkutat, majd ipari gázpalackok rácsos tárolóját szemlélhetjük meg, mindkettõ sokkal érdekesebb, mint a trehányul beszántott dûlõút, ami a telep után következik. Dombra kúszunk fel, visszanézve a napsütötte Zircet látjuk, elõrenézve a Zircet sütõ Napot. A szántók közötti kanyargás közben hobószerû alak jön szembõl. Még halljuk, ahogy az elõttünk járó túratársakat búcsúzóul azzal a jótanáccsal látja el, hogy „süllyedjetek el”, aztán a jelenésszerû egyén súlyos, cuppogó léptekkel eltûnik.

Odébb elválik a két táv, a bozótosban praktikus mûanyag palackdarabokra festett zöld és piros körséta jelzések eltérõ irányt vesznek. Füves, néhol sáros, zsombékos vidéken caplatunk, egyre közeledve a Király-kúti-erdõ magas bükkjeihez. Az itiner a kevés fantáziával elnevezett Egyes- és Kettes-tavakra hívja fel az óvatlan túrázó figyelmét, aki a tavak megtekintése közben könnyen beleragadhat a körülöttük levõ mocsárba. A tóvidék után végre bekanyarodunk az erdõbe, az út is jobban járható, és egy bükkös összehasonlíthatatlanul kellemesebb környezetet jelent túrázáshoz. Nyiladékokon keresztül jutunk el a bakonybéli országúthoz, ahol a túloldali pihenõhely felõl érkezõ zöld kör jelzéshez csatlakozunk, és visszakanyarodunk vele a bükkösbe. A keskeny gyalogösvényen frissen letört ágak jelzik, hogy ez a környék sem úszta meg a december eleji jégkárokat - bár ezek kétségkívül messze csekélyebbek, mint a Gerecsében, a Börzsönyben vagy éppen a Budai-hegységben esett vész. Egy újabb nyiladékban, lejtõn érkezünk meg az erdõ déli-délnyugati határára, elsárosodott dózerúton trappolunk fölfelé, mellettünk golfpálya kerítése, a kerítésen túl szép kilátás a Magas-Bakony hegyeire. Felmegyünk az országúthoz, átkelünk, átverekedjük magunkat egy kis susnyáson, majd egy kerítés mentén érjük el a Szarvas-kutat és a mellette lévõ pihenõt. Lehuppanunk, kitöltjük a totót – befényképezem magamnak, most észre is veszem, hogy a hármas kérdésre nem válaszoltam teljesen.

Indulóban megnézzük magát a szépen foglalt kutat is, elolvasom a táblát a helyi legendáriummal, és eltûnünk a helyrõl, hegynek fölfelé. A Csengõ-hegy alatt téblábolunk kényelmes, kellemes utakon egészen a Rómer Flóris turistaút zöld sávjáig. Ez utóbbit éppen, hogy érintjük, és kiérünk egy újabb szántó szélére. A követendõ füves út helyenként eldagonyásodik, szerencsére hamarosan rátérünk a Tündérmajorból Pálinkaházára – jók ezek a nevek – vezetõ aszfaltcsíkra és megcélozzuk a dombtetõn Tündérmajort.

Jópofa lovastanyánál érkezünk meg a telepre, büfészerûséget észlelek, de egyrészt értelemszerûen zárva van, másrészt sejtésem szerint nem az én vásárlóerõmre méretezték áraikat. A komplexummal szembeni telken, kisebbfajta tavon talányosan ring egy vízibicikli. Átvágunk egy réten, víztoronyiránt, az itiner itt utal egy rendezvényre, amit sejtelmesen a bulinak neveznek, csupa nagybetûvel. A víztorony után kisebb erdõfolton vágunk át, Mária-kegyhelyet érintünk, majd egy festett kereszt mellett érkezünk le Zirc nyugati szélére. Házak, lejtõ, házak, garázsok, könyvtár a sorrend. Utóbbi a célt is jelenti, bemegyünk, kapunk emléklapot, csokimikulást, a kitöltött totóért külön szaloncukrot, továbbá lehet fantasztikus jó teát, lekváros és zsíros kenyeret fogyasztani. Legmesszebbrõl érkezettként egy üveg pezsgõvel is meglepnek, ami kedves gesztus. Sajnos nincs sok idõnk a célban, felkapjuk a hátizsákjainkat és eloldalgunk a vasútállomásra. Köszönöm a túrát a rendezõknek, köszönöm a társaságot Repkénynek! Jó lesz ez a kis túra, még egy ellenõrzõpontot beiktatnak valahová féltáv környékére – elég egy felírandó, helyi jellegû akármi is, csak legyen, ami leköti az embert, és nem lesz semmi hiányérzetem.